Conflictbeheersing levenszaak voor katholieke kerk We zijn er weer en we gaan dóór DUBBEN IN DE PVDA Schoolwijzer aan tafel £cidöe<Sotucm^ kerk wereld fle Alexander de Grotè erken mijn gezag i J|BPth.van Santen bi ACHTERGROND Ceidócöoiruwit VRIIDAG9MEI I986PAGINA{Jfr Cornelia de Vogel overleden De katholieke filosofe, classica en bekeerlinge prof. dr. Corne lia de Vogel is deze week op 81-jarige leeftijd in Haarlem over leden. Grote bekendheid verwierf zij met het op het eind van de jaren zeventig gepubliceerde werk De Grondslag van onze zekerheid. Daarin toonde zij zich een van de meest fundamen tele verdedigers van de rooms-katholieke rechtzinnigheid. Ook schreef zij in 1974 een open brief aan de katholieken van Ne derland. waarin zij haar ongerustheid uitte over de ontwikke lingen in de katholieke kerk. Toch sloot zij niet naadloos aan bij de katholieke orthodoxie. Zo was zij voorstander van de vrouw in het ambt. Voordat zij katholiek werd, was zij lid van de hervormde kerk. Mevrouw De Vogel schreef onder meer studies over het werk van Plato, Athanasius en Newman. Poolse bisschoppen vragen na Russische kernramp om hulp De Poolse bisschoppenconferentie heeft de Westduitse katho lieke kerk dringend gevraagd melkpoeder te zenden voor klei ne kinderen in Polen. Bij Caritas, de Westduitse rk hulpwer kinstantie, te Freiburg is een telegram met dit verzoek binnen gekomen. De Poolse bisschoppen wijzen er op dat als gevolg van de kernramp in de Sovjetunie de melk in Polen zo vergif tigd is dat deze ongeschikt is voor gebruik door kleine kinde ren. Caritas heeft inmiddels laten weten zo snel mogelijk 200 ton melkpoeder naar Polen te zullen verzenden. Wie het onverdraagzaamst is tegenover anderen, is meestal het verdraagzaamst jegens zichzelf. Jean de Boison PROF. BERGER OP BOSSCHE MANIFESTATIE: „Wij moeten leren op verstan dige wijze met onze conflicten om te gaan. Anders zullen wij voor jaren ten prooi vallen aan een autoritair leiderschap. We moeten leren spreken met de kerkleiders zonder dat de hel losbreekt", aldus de Nij meegse emeritus-hoogleraar in de godsdienstpsychologie Willem Berger. Critici van zijn woorden die meenden dat de afgelopen twintig jaar die dialoogbereid heid voldoende was uitgetest, wees Berger er op dat de ka tholieke kerk achttien eeu wen heeft gekend waarin volgzaamheid een dominante trek was en dat het daarom te vroeg is nu af te haken. „Wij moeten immers allemaal nog leren met democratie om te gaan, juist ter wille van het behoud van een leefbare kerk", aldus Berger. De Nijmeegse hoogleraar in de feministische theologie, Catharina Halkes, meende dat bisschoppen én gelovigen "moeten emanciperen naar een volwassen geloof. „We zullen moeten leren om elkaar in vertrouwen de ruimte te ge ven.". In dat verband wees zij op de brief van bisschop R. Bar aan de pastores in zijn bisdom, waarin deze zich kwetsbaar opstelde. „Dat was een gebaar waar we zo vaak vergeefs op hebben zitten wachten". Kritiek op de afwezigheid van de bisschoppen en het recht op eigen verantwoorde lijkheid liep als een rode draad door tal van toespra ken. Coördinator van het Amsterdamse Mozeshuis, Jan Ruijter, wilde de ontmoedi ging, die in de afgelopen jaren zulke grote groepen de kerk heeft doen verlaten, niet weg praten en schetste een somber beeld van de huidige kerk dwars tegen het heersende enthousiasme in de Brabant- hallen. „De geruisloze afkal ving en ontbinding zet zich door, de vergrijzing en ver- gijsing slaan overal toe. In kerkelijk Amsterdam lijkt een melt-down te hebben plaats gevonden: de kerkgebouwen staan nog overeind, maar de meelevende gemeenten zijn gedecimeerd. Waar blijven we als kerk Het is een steeds verder slinkende minderheid. een meer en meer verstrooide kudde". In de toespraak van de Nij meegse hooggeleraar Sehille- beeckx was een zelfde onder toon van vertwijfeling te be speuren. „Kerk is er voor de mensen en niet omgekeerd. Alleen binnen dit perspectief kunnen we op een geloof waardige wijze binnen die kerk blijven meedoen. Hij ci- teerde de Nijmeegse dominee Colijn die naar aanleiding van de manifestatie op het Malie veld vorig jaar opmerkte, dat bij de leiding van de kerk niet wordt ingezien dat de vraag om vernieuwing geworteld is in een diepe liefde voor de kerk en haar geschiedenis. Een bisschop zou alleen maar dankbaar moeten zijn voor zoveel geestdrift en zoveel verlangen naar een duidelijke kerk", aldus Colijn. Om het belang van de in breng van het jodendom te onderstepen was ook de Am sterdamse rabbijn David Li- lienthal uitgenodigd. Hij zei zich als een kat in een vreemd pakhuis te voelen. „Waarschijnlijk is wat ik te zeggen hen minder belangrijk dan het feit dat ik hier nu ben." Hij uitte kritiek op die delen van de katholieke kerk die nog steeds proberen de jo den theologisch onder te brengen in het katholieke denken en op de paus. die on danks het bezoek aan de sy nagoge in Rome geweigerd heeft zelfs maar te spreken over erkenning van de staat Israël. Het Godsbeeld dat hij vervol gens ontvouwde aan de hand van het jodendom sloot goed aan bij wat de vernieuwings gezinde katholieken op deze dag bewoog: „Als wij aan deze wereld bouwen, om die in een heiligdom te veranderen, dan Onder gekleurde he mels luisterden groe pen gelovigen naar de meest uiteenlopende uiteenzettingen. Hier spreekt een Filipijnse vrouw over de situatie in haar land. zal God ook tussen ons willen wonen, in onze onderlinge re latie. In elkaar zullen wij Gods aanwezigheid herken nen en ontdekken wat het werkelijk betekent dat een mens. elke mens, geschreven is in het evenbeeld van God". PAUL VAN VELTHOVEN DE „OPEN KATHOLIEKEN" IN DEN BOSCH: 9? 99 Op zoek naar een nieuwe worteling in die heilige plek die aarde heet. vierden ruim 12.000 ..open katholieken"gis teren Hemelvaart in de Bra banthallen in Den Bosch. Niet vertwijfeld naar de hemel sta rend om te zien waar Hij toch is gebleven (Hand. 1. 11). maar Hem verwachtend ep soms vindend in elkaar. Met zijn allen op de tribunes, opnieuw op zoek naar gebor genheid in de Kerk, wekten de toespraken van Tine Hal kes of van Edward Schille- beeckx („tot volgend jaar in Jerusalem!"), van Wies Stael of van de strijdbare en prach tige Filippijnse Li na Manin- gas in veler harten nieuwe hoop. Maar ook. en misschien vooral, tijdens de kring-dis cussies na afloop van de spee ches vonden mensen elkaar in gedeelde gevoelens van ver nieuwing en ommekeer. De bijeenkomst van gisteren moest het stellen zonder het groene gras en de vrolijke tenten van het Malieveld, die aan 8 mei 1985 zo n luister bij zetten Het enthousiasme was er niet minder om. En wat dit feest, in een ruimte die in ze ven uur tijd was omgebouwd van veehal tot open kerk, weer vóór had op de Haagse geboorte van de beweging, was de herkenning. Mannetje aan mannetje schuifelend langs de 70 marktkramen met religieuze informatie, was het gedurig handenschudden en wangen kussen van oude be kenden. „We zijn er weer en we gaan dóór aldus kort sa mengevat de stemming. „Geloven bij het leven" was gisteren in de Brabanthallen het motto en dat werd vorm gegeven met zang, dans. caba ret en op talloze andere ma nieren. De werkgroep „Brasil op weg" bijvoorbeeld probeer de de problematiek van La tijns Amerika aan jongeren uit te leggen met behulp van een gezelschapsspel. Een spel met dobbelstenen, waarbij de één een dagloner in El Salva dor verbeeldde, de ander een militair en weer een ander voor Amerikaans adviseur speelde. „Ja hallo, die fa brieksarbeider gaat door met zijn bedrijfsbezetting", kon je hier horen. En: „Volgens de junta en de VS ben je een communist als je voor een eerlijk loon opkomt". Vanuit El Salvador verzeilen we bij een kraam die uitno digt tot een weekend Marria ge Encounter om aldus je hu welijksleven te verdiepen. In de Kring van Franciscaanse Samenwerking bezinnen we ons vervolgens op creatieve afvalverwerking en dan is het de beurt aan de theoloog Mar cel Poorthuis die in zijn Leer huis een prachtige spreuk van Hillel (40 v. Chr.) behandelt: .Als ik hier ben, is alles hier. Als ik hier niet ben, wat is hier?". Tent van de Hemel Die vraag zoemt nog steeds door het hoofd tijdens een be zoekje aan de Tent van de Hemel, waar we met een twintigtal collega-zoekers me diteren voor een kandelaar met negen brandende kaar sen. Een modern soort meno ra waarin tandraderen, ket tingen en een manometer zijn verwerkt. De Tent van de Hemel is een groot model bungalow-tent met een houten plankier. Heel gewoon, heel aards in overeenstemming met de spi ritualiteit van de Acht Mei Beweging die God niet ver weg zoekt, maar hier op aar de, midden tussen ons in, in de relaties die wij met elkaar hebben. Met gindse dame bij voorbeeld die een buitenge woon aardse plastic tas van de firma Textiel Super aan de arm draagt. En deze heer die op zijn bagage de slogan met zich meevoert „Met Trans zit u goed". Verder dwalend over de an derhalve hectare Brabanthal len, raken we aan de praat met René Smeets uit Zeve naar, die tot 1973 pastoor was, zijn traditioneel priesterlijke werkzaamheden toen beëin digde en de verkondiging sindsdien gestalte geeft in de vervaardiging van religieuze sculpturen. Het ontbreken van een crucifix in de Tent van de Hemel wordt in de ruimte die aan beeldhouwer Smeets is toegewezen veel voudig goedgemaakt. „De mensen hebben geen bood schap meer aan preken", vindt hij. „Ik probeer via deze beelden iets over Hem te ver tellen". Verrassend is een sculptuur waarin Jezus de gestalte heeft van een Neptunus-drietand: het teken van de Waterman. Een verwijzing, zo laat de beeldhouwer weten, naar het Aquarius-tijdperk dat volgens de astrologen binnenkort aan breekt en waarin de mens heid een toestandvan vol maaktheid zal bereiken. Past zo n beeld nog wel op een bij eenkomst van een katholieke beweging? Ex-pastoor Smeets: „Ik noem mij geen katholiek, zelfs geen christen. Ik doe mijn best". Lang niet alle bezoekers van de Acht Mei Manifestatie zul len zo'n uitspraak onder schrijven. maar dat kardinaal Simonis zich bij een Jezus in astrologische context minder goed thuis kan voelen, valt toch wel te begrijpen. Kwam de afwezigheid van de bisschoppen nog vaak ter sprake? Vrij vaak, ja, maar niet of nauwelijks in polarise rende zin. Een typerende ge- spreksflard uit een kring-dis cussie: „Ik wil geen kwaad woord horen van de kardi naal. Hij is een beste, vrome man, maar het is zo moeilijk om met hem in contact te ko- En bisschop Bër, die iedereen tot het laatste moment in spanning hield over zijn komst, was hij ook inderdaad afwezig gisteren? Nou, eerlijk gezegd hebben we een grij zende heer zien lopen met een priesterboordje, sigaret in de hand, die weliswaar een zon nebril op had, maar qua pos tuur en ook door zijn lach- rimpels beslist aan de Rotter damse bisschop deed denken. Dat mgr. Bër in cognito aan wezig zou zijn geweest werd door voorlichter Henk Heruer echter ten stelligste ontkend. Maar de Rotterdamse vicaris- generaal Jan Zuidgeest heb ben we écht gezien. WILLEM SCHEER In het verkiezingsprogramma van de PvdA komt een zin snede voor die er duidelijk op wijst, dat men uit is op een monopoliepositie voor het openbaar onderwijs. Niet ie dereen binnen de partij is het daarmee eens maar toch... Men zit er binnen de PvdA behoorlijk mee in z'n maag, dat er nogal wat mensen op die partij stemden die voor stander van christelijk onder wijs zijn, terwijl die partij zich zo ten gunste van het open baar onderwijs heeft uitge sproken. Men vreest, dat het CDA hiervan gebruik zal ma ken als enige grote partij die echt voor 100% voor christe lijk onderwijs is. Een van degenen die dit dui delijk zien. is het PvdA-Ka- merlid Jacques Wallage. Hij is niet zo gelukkig met de con gres-uitspraak van zijn partij ten gunste van het openbaar onderwijs. En evenmin met een rapport van de Wiardi Beckmanstichting, dat er dui delijk voor pleit het grond wetsartikel over de vrijheid van onderwijs open te breken. Onlangs deed hij in de Haagse Post (van 19 april j.l.) deze cu rieuze uitspraak: „Het CDA gebruikt de schoolstrijd. De Wiardi Beckmanstichting moet die ruimte niet vergro ten door te doen alsof de te genstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs de centrale tegenstelling is in de onderwijspolitiek. Ooit komt er een zakelijk gesprek over de onderwijsverzuiling. Maar pas op het moment waarop we de mensen in het bijzon der onderwijs openlijk achter een progressieve onderwijspo litiek hebben gekregen". Gelijkstelling Dat was een interessante poli tieke uitspraak. Om het poli tieke jargon te gebruiken: hier wordt het wisselgeld dui delijk gepresenteerd. De grote vraag is echter: heb je wissel geld nodig, om een recht dat in de Grondwet vastligt, een grondrecht dus. te kunnen be houden? Het programma van de PvdA wil niet alleen een monopolie positie voor het openbaar on derwijs. Er worden meteen de volgende zinsneden aan toe gevoegd: „Ondoelmatigheden verbonden aan het onderwijs bestel moeten worden bestre den. Er komt een onderzoek naar de verzuilde structuur van ons onderwijsstelsel". Of tewel: als die gelijkberechti ging van het bijzonder onder wijs te duur wordt, dan moet WIjb je hi iaar maar afschaffen. Wallage is het hier niet mee eens. Op 5 februari j.l. zei hij te Amersfoort: „Het mag ons best wat waard zijn dat in een pluriforme samenleving de ene subgroep de andere niet kan voorschrijven wat aan andermans kinderen wordt geleerd en hoe". Dat is „des Pudels Kern". Het gaat vele openbaar-onderwijs-fanaten binnen de PvdA niet alleen om een bevoorrechte positie van wat zij „onderwijs voor allen" noemen, maar in feite om het uitdragen van hun ei gen (geseculariseerde) ideolo gie. Dat kan niet vaak genoeg worden gezegd. Zo dreigt in zekere zin een herhaling van wat er in 1978 gebeurd is ten tijde van het Volkspetitionnement tegen de schoolwet Kappeyne van de Coppello. Ook die wilde het openbaar onderwijs zeer be voordelen ten opzichte van het bijzonder onderwijs. De li beralen zagen de openbare school als middel bij uitstek „om het volk te brengen tot het peil van verlichting, dat in de „moderne levensbe schouwing" was belichaamd". De „moderne levensbeschou wing" is tegenwoordig een andere, maar zij rukt ook weer steeds duidelijker op in de richting van de overheid, die haar zou moeten bevorde ren. Maar zij blijft de opvat ting van een bepaalde groep in onze samenleving, die haar nooit (zeker niet onder de vlag van de overheid!) mag en kan opleggen aan groeperin gen die er andere opvattingen op nahouden. Dat is de gelijk berechtiging van openbaar en bijzonder onderwijs. Een grondrecht in de Grondwet vastgelegd. Wisselgeld Hiervoor bood Wallage als het ware als wisselgeld aan het zich scharen achter een pro gressieve onderwijspolitiek. Wat zou men daar onder moe ten verstaan? Heel simpel: het akkoord gaan met een vorm van voortgezet basisonderwijs (vroeger de middenschool ge noemd). Maar er zit nog meer aan vast. En dan komen we bij een punt, dat in de onder wijspolitiek van de toekomst een steeds belangrijker rol zal gaan spelen: de decentralisatie en de deregulering. Wallage is een voorstander van decentralisatie van aller lei bevoegdheden op het ge bied van het onderwijs, van de rijksoverheid naar provin cie en gemeente. Daar zit voor bepaalde onderwerpen zeker door drs. K. de Jong Ozn. iets in, b.v. op het gebied van scholenbouw. Maar Wallage wil veel verder gaan. Er komt over enige tijd een grondwets herziening in de Tweede Ka mer aan de orde, waarbij dat wel duidelijk zal worden. Of tewel: dan zal de mening van de PvdA openbaar worden. Het bijzonder onderwijs zal dan naar het zich laat aanzien veel sterker afhankelijk moe ten worden van b.v. de ge meente. Een gemeentebe stuur, dat tevens bevoegd ge zag van het openbaar onder wijs is. Een gemeente die (als het aan de PvdA ligt!) steeds meer in feite bestuurd zal worden door eenzijdig samen gestelde meerderheidscolle ges. Behoort dat allemaal ook tot de progressieve onderwij spolitiek? De lobby pro openbaar onder wijs in de PvdA is momenteel bijzonder sterk. Ze heeft de meerderheid, ondanks het feit dat sommigen in die partij nog dubben, of men toch niet beter de gelijkberechtiging in stand kan houden. Dat dub ben is toch niet afhankelijk van de ontwikkeling van de secularisatie in ons land? Laat men ermee ophouden en dui delijkheid verschaffen. Daar hebben voorstanders van bij zonder onderwijs vóór 21 mei toch wel recht op! Aardappelsoep met groenten en kaas flensjes met rabarbermoes vegetarisch Als u met z'n tweeën bent, dan heeft u nodig: 0,5 kg aard appelen, 1 liter water, 1 grote ui, 15 g margarine, 1 kleine wortel, 200 g spitskool, 2 groentebouillontabletten, 40 g havermout, 1 paprika, 1 dl melk, selderij, (lavas), ket jap, peper, 1 plak jonge of lichtbelegen kaas a 200 g; 50 g bloem, iets zout, 1 ei, 2 dl melk, margarine 500 g ra barber, (custard of aardappelmeel), suiker poedersuiker. Kook de in vieren gesneden aardappelen gaar in een deel van het water. Fruit in een ruime braadpan de kleingesne den ui goudgeel in de margarine. Bak de in reepjes gesneden wortel en spitskool een paar minuten al omscheppende mee. Voeg de gestampte aardappelen, de rest van het benodigde water en de bouillontabletten toe en breng de massa aan de kook. Strooi er al roerende de havermout in. Snijd de paprika door, verwijder de steel en de zaadjes en verdeel de vrucht in gelijke stukken. Kook de paprika een paar minuten mee in de soep. Maak het gerecht af met melk, fijngeknipte selderij en zo mogelijk lavas wordt ook maggi- plant genoemd), ketjap en peper. Snijd de kaas in blokjes en geef die apart bij de soep. Meng bloem, zout, ei en melk tot een dun en glad beslag en bak er dunne pannekoekjes van. Borstel en spoel de rabar- berstelen af, snijd ze in stukken van twee centimeter en doe daarbij het witte onderstukje en het bovenste deel met iets van het blad weg. Kook de rabarber in weinig water in tien minuten tot moes. Bind de rabarbermoes zo nodig met weinig custard of aard appelmeel en doe er naar smaak suiker bij. Bestrijk elk afge koeld flensje met een schep rabarmermoes (ook koud) en rol het op. Leg de rolletjes naast elkaar en strooi er dan een lek ker laagje poedersuiker over. JEANNE Kernenergie: terug naar af j PREMIER Lubbers werd afgelopen woensdag op zijn j conferentie boos toen hem werd gevraagd, of hij kiezers, lies vreest door de kernramp in Tsjernobyl. Nee. antwoorrrj Lubbers, bij een ramp waarbij mensenlevens te betreur^ zijn ligt daar mijn eerste zorg en niet bij eventuele gevolg i voor de verkiezingsuitslag. jaar et EEN honorabele stellingname. Maar niettemin is duiden dat CDA en VVD na de kernwapenramp behoorlijk metsel teksten van hun verkiezingsprogramma's in de maag zitprd Eveneens is duidelijk dat bij CDA en VVD de nervosfrf heeft toegeslagen nu de opiniepeilingen beide partijen*— verdergaand kiezersverlies zetten. T IN het verkiezingsprogramma van de VVD staat, dat ei elk geval twee nieuwe kerncentrales bij moeten komervC Nederland. En in het programma van het CDA staat, daLM bouw van kerncentrales niet is uitgesloten. Beide partPJ maken daarbij een voorbehoud op het punt van de proble^rij tiek van de opslag van het kernafval. Daarvoor zou eenfcnj lossing moeten worden gevonden. Maar het probleem vaiin kernafval heeft met de ramp in Tsjernobyl niets te mal# a Daar is gewoon een centrale ontploft. p DE onrust onder de bevolking over de gevolgen van Tsjrh nobyl is groot. De angstige twijfel over de juistheid van-r. keuze voor kernenergie neemt snel toe en vrijwel even fll nadert de verkiezingsdatum. CDA en VVD willen nu het kabinet de voorbereidingen voor de bouw van niet kerncentrales in ons land opschorten tot er nadere gege' over de oorzaak van de ramp in Tsjernobyl beschikbaar ONDERTUSSEN laat de oppositie geen gelegenheid v< gaan te suggereren, dat CDA en VVD over een paar mi den, na de verkiezingen, wel weer vrolijk verder zullen met kernenergie. En minister Van Aardenne heeft aanjaf veronderstelling voedsel gegeven door openlijk de verwajnd ting uit te spreken, dat het kernenergieprogramma in Nee# land wel zal doorgaan. VOOR de duidelijkheid en om de kiezers gerust te stefnf zouden CDA en VVD er beter aan doen snel en onomwf c den te verklaren, dat in hun verkiezingsprogramma's f standpunt wat betreft de kernenerie door de buitengew^-. omstandigheden van de kernramp is komen te verval! I Beide partijen zouden moeten stellen, dat in ons land de sU atie rond kernenergie weer volstrekt open is en dat er k aanleiding is van voren af aan met het veiligheidsonderzL te beginnen. Kritischer dan ooit. Grieks voor vwo was een tekst van Flavius Arrianus uit de nadagen van de klassieke cul tuur, de 2e eeuw na Christus. Arrianus, schrijver van de ge schiedenis van Alexander de Grote aan de hand van dag boeken van Alexanders gene raals, schrijft een wat romme lig Grieks (ook grammaticaal) en dit is een moeilijkheid voor leerlingen die zich jarenlang met het Grieks uit de klassie ke tijd hebben beziggehouden, aldus leraar J. v.d. Westen van het Leidse Bonaventuracolle- ge De tekst is een brief van Dari us, koning van de Perzen, aan Alexander de Grote, koning van Macedonië en heerser van Griekenland. Alexander is Klein-Azië binnengetrokken en heeft daar het Perzisch le ger van Darius verslagen. Da rius is gevlucht, maar zijn naaste familieleden zijn in handen van Alexander geval len. Darius beschuldigt dan Alexander er van ten onrechte de oorlog begonnen te zijn en vraagt om vrijlating van zijn familie. In zijn antwoord zegt Alexander dat Darius zijn sup- prematie moet erkennen en dat dan zijn familieleden wor den vrijgelaten. In het begin was de brief niet zo moeilijk, maar naar het ein de toe werd het lastiger. Dat was vooral het gevolg van moeilijke werkwoordsvormen. De vragen die naast de verta ling beantwoord moesten wor den waren ook niet zo eenvou dig. Kwam de leerling niet goed uit de vertaling, dan vormden de vragen een extra probleem. Pittig Spaans Zowel mavo, havo als vwo wa ren het erover eens dat er bij Spaans van aardige, maar ook moeilijke teksten viel te genie ten. Spaans voor vwo was pit tig. Er waren zes teksten, waarvan vijf uit kranten en een uit een boek. De eerste tekst ging over Spaans spre kende mensen in de VS, de tweede over computers die ons leven in de war sturen. Verder was er onder andere een tekst over de erotische Picasso naar aanleiding van een tentoon stelling in Barcelona. De laat ste tekst, de moeilijkste, han delde over de Spaanse televi sie die vaak stukken laat zien die in de negentiende eeuw spelen. Spaans bij havo werd als heel moeilijk ervaren. Het bestond uit zes heel lange teksten, be staande uit verhalen in kran ten en ingezonden stukken in die kranten. De derde tf'J voor havo was dezelfde a9n eerste voor vwo, namelijk*2' over Spaans sprekender^1" Amerika. 'n De mavo-leerlingen w 0 over het algemeen tevn over de opgaven Spaans. tien vragen over advertei en mededelingen waren r114 lijk. te doen. Van de drie I" sten ging de eerste over n groepje vrouwelijke banko BJ vallers. De tweede, wat rri.h lijke tekst behandelde *a stukje Spaanse folklore: hetn scheren van de manen Pn wilde paarden in San Lor#1 in Pontevedra. De derde OP' ging over Carmen Romerd°f 'e Muziekdictee w Het muziekexamen voor 1 was behoorlijk moeilijk, was veel meer muziek-di R en van een stuk muziek m ,jj ten zowel ritme als toonho_ worden genoteerd. In v°'( gaande jaren was het een 0I beide, maar nooit alle tweija gelijk. Er vanaf t Giovanni Gabrieli waren Purcell, Schubert en Ra.' Daarnaast waren er vr< e over muziek van de gi Blood, Sweat and Tears en n de zigeunerzangeres Gj Esma. Vooral de beantw - ding van de vragen over dc geunermuziek waren niet makkelijk. 0 Reclame Het examen reclamethe voor het lager middenstai rf onderwijs behandelde een «n haal over jonge mensen a eenschip opkopen en ti daarom gevestigde bedrij t havens langs gaan. De yraoi gaan over algemene recla begrippen, over market ?J het contact met media en jip fische vormgeving van de >1 drukte reclame (welk lette u pe hoort bij een bepaald a drijf). Volgens leraar Heemskerk van het RIO Leiderdorp een examen redelijk niveau, een „pril examen. passeerden componi if 1550 de revue. Ncj (ADVERTENTIE) GsSl \fooiborg den Haag Rijswj) Hoofdkantoor: 2274 CP Don Haag Nw. Ootltlnda SM. Voorburg-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2