Concert Sempre Crescendo wisselend van kwaliteit Popfestival Lochem matt< vertoning Jongste Movie Mogul FILM/KUNST MARKTEN dagpuzzel 22 bioscopen fi&daeSoma/nt VRIJDAG 9 MEI 1986 PAGINA Concert Sempre Crescendo. Woensdag gezien in de Stadsge hoorzaal in Leiden. In de meimaand worden er door allerlei Leidse studen tenkoren en -orkesten concer ten gegeven in Leiden en om geving. Woensdagavond kon men in de foyer van de Stads- tehoorzaal luisteren naar het tudenten Muziekgezelschap Sempre Crescendo. Dit Gezel schap bestaat uit een koor en een orkest, waartussen nogal grote verschillen in kwaliteit zijn waar te nemen. Het meest opvallend is. dat het koor een vrij hechte een heid vormt met een homoge ne klank, terwijl in het orkest de samenhang vaak ver te zoeken valt. De orkestklank is met name in de strijkers log en zwaar, terwijl de blazers er een beetje bij lijken te han gen; er schort nog veel aan het samenspel. Forte-passages gaan nog het beste, doordat hier allerlei gebreken over stemd worden door het orke strale geweld. In Schumanns Ouverture „Genoveva", uitgevoerd on der leiding van de dirigent van het orkest Bastiaan Blom hert, wordt volgens het pro grammaboekje „de edele ge stalte en het lijden van de on gelukkige en verachte Geno veva" uitgebeeld. Het was moeilijk om in de uitvoering ook maar iets van een edele vrouwengestalte te herken nen. Er was sprake van een zwaar, statisch klankbeeld, en het lukte de dirigent niet om daar veel beweging in te krij gen. Vrijwel nergens kwam men tot een werkelijk muzi kale ontroering. Het concert voor contrabas en orkest van S. Koussevitzky klonk als geheel stukken be ter. Soms wist het orkest zich te verheffen tot schier onge kende muzikale hoogten, maar ook waren er passages die zo vals waren, dat het de solo-bassist, Niek de Groot, de grootste moeite kostte om zich hiertegen staande te houden. Overigens speelde De Groot bijzonder lyrisch. Het koor vertolkte samen met het orkest onder leiding van Piet Hulsbos Mozarts Vespers KV 339. De koorklank was zonder meer goed, en er werd met veel overtuiging gezon gen. Jammer, dat het orkest ook hier weer zo nadrukke lijk en weinig subtiel voor de dag kwam. Een lichtere ma nier van articuleren en een dunnere toonvorming zou de uitvoering als geheel stukken omhooggehaald hebben. ANNETTE JASPERSE Sempre Crescendo VEEMARKT DEN BOSCH (7-5) - Prij zen in gulden: stieren 1e kwaliteit 8.00-8.50, 2e kwaliteit 6.65-8,00. vaarzen 1e kwaliteit 7,25-7,90, 2e kwaliteit 6,00-7,25. koeien 1e kwali teit 7,05-7,80, 2e kwaliteit 5,65-7,05, 3e kwaliteit 5,20-5,65, worstkoeien 4,90-5,90. Bovenstaande prijzen zijn per kg geslacht gewicht en ontvet. Verder: vette kalveren 1e kwaliteit 6,25-6,50, 2e kwaliteit 6,00-6,25, schapen 160-240, per kg 5,35-6,60, lammeren (rammen) 140-220, per kg 9,95-12,10, lammeren (ooien) 110- 180, per kg 9,00-11,40, zeugen 1e kwaliteit 2,30-2,40. 2e kwaliteit 2,20- 2,30, melk- en kalfkoeien 1e soort 1800-2700, 2e soort 1300-1800, melk- en kalfvaarzen 1e soort 1700- 2700, 2e soort 1300-1700, guste koeien 1600-2200, enterstieren 1100- 1700, pinken 650-1675, graskalveren 500-1000, nuka's v.d. mest rood stie ren 280-610. Idem vaarskalveren 175- 375, nuka's v.d. mest zwart stieren 150-390. idem vaarskalveren 100- 270. schaap met lam(meren) 250-470. weidelammeren 160-200, bokken en geiten 40-175. Aanvoer: slachtvee 1698, stieren 244, gebruiksvee 1350, jongvee 843, nu ka's rood 1402, nuka's zwart 1311, slachtschapen en lammeren 874, ge- bruiksschapen en lammeren 426, var kens 875, bokken en geiten 102, to taal 9125 stuks. Overzicht (handel en prijzen): slacht vee rustig - gelijk, stieren rustig - ge lijk, gebruiksvee redelijk - gelijk, jongvee flauw - gelijk, nuka's rood re delijk - iets hoger, nuka's zwart rustig gelijk, slachtschapen en lammeren redelijk - iets hoger, gebruiksschapen en lammeren rustig - gelijk, varkens flauw - gelijk, bokken en geiten rustig - gelijk. 2 4 6 7 n i ïö- iï- 12 13 14~ 71 '5 n H I 1 20 23~ n 25 E_ 28 29~ L L U Horizontaal: 1. produkt van zekere vruchten; 8. boksterm (afk.); 9. metalen staaf; 10. per maand (afk.); 11. boom; 13. soort schop; 14. stad in Engeland; 15. hec togram; 16. lichaamsdeel: 20. kost baar voorwerp; 23. hofpersoon in vroegere jaren; 24. snelle loop; 25. voorzetsel; 26. naaldboom; 28. per soonlijk vnw.; 29. veelal beschermd gebied. Verticaal: 1. welpenleidster. 2. stand, houding; 3. bijwoord; 4. gebladerte; 5. vorm van mij; 6. moesplant; 7. verdriet; 12. baanbreker (fig.); 13. officieel persoon bij hardloopwedstrijden; 17. zang stem; 18. bloem; 19. slordig; 21. vrou welijk persoon; 22. echtgenoot; 26. lidwoord; 27. ondernemingsvorm (afk.) OPLOSSING Horizontaal: 1 appelmoes; 8 K.O.; 9 roe; 10 p.m.; 11 esp; 13 spa; 14 Lei- cester; 15 ons; 16 arm; 20 edelsteen; 23 nar; 24 ren; 25 om; 26 den; 28 ge: 29 reservaat. Verticaal: 1 akela; 2 pose; 3 er; 4 lo ver; 5 me; 6 eppe; 7 smart: 12 pio nier; 13 starter; 17 tenor; 18 aster, 19 onnet; 21 dame; 22 eega; 26 de; 27 NV. Extra geld voor bespeling Stopera AMSTERDAM Het ministe rie van WVC heeft zich finan cieel garant gesteld voor de extra kosten die Het Nationale Ballet in het openingsseizoen 1986/1987 in het nieuwe Mu ziektheater aan het Waterloo- plein in Amsterdam moet ma ken. De verhuizing naar de „Stopera" brengt extra kosten voor het balletensemble met zich mee. Het Nationale Ballet krijgt al een jaarlijkse subsidie van 9,6 miljoen per jaar van WVC. De commissie Baten burg, die de n.inister in deze moest adviseren, had bere kend dat dit bedrag in ver band met de hogere kosten in het nieuwe theater drie mil joen gulden hoger zou moeten zijn. WVC heeft bij de garan tstelling echter geen bedrag genoemd. Eerder al kreeg de Nederlandse Opera Stichting 12 miljoen gulden extra voor de komende twee seizoenen in het Muziektheater, naast de „normale" 25 miljoen gulden. Dievegge betrapt NOORDWIJK een 23-jarige dievegge uit Den Haag is gis termiddag op heterdaad be trapt bij een diefstal in een modezaak aan de Hoofdstraat in Noordwijk. De vrouw wilde met badkleding ter waarde van 500 gulden de winkel ver laten maar werd staande ge houden. De dievegge werd overgedragen aan de politie en zij is na verhoor heengezon den. Films en video van Vrije Academie in Kijkhuis DEN HAAG In het Kijk- huis aan het Noordeinde wor den morgen tussen 16.00 en 1.30 uur recente films en vide o's getoond, die op de Vrije Academie voor beeldende kunsten werden gemaakt. Het is de eerste keer dat deze groep jonge video- en filmma kers zich als eenheid naar bui ten toe presenteert. De video's, films, clips en performances, die vaak zo'n 5 a 10 minuten duren, zijn zeer divers in aan pak en uitvoering. De entree bedraagt vijf gulden. Granaat Cronesteijn onschadelijk gemaakt LEIDEN De Explosie ven Opruimingsdienst heeft woensdag de gra naat, die afgelopen weekeinde in een volks tuin in Cronesteijn was gevonden, onschadelijk gemaakt en afgevoerd. School fietst rond IJsselmeer LEIDEN De Chr. MTS Lei- den houdt dit weekeinde haar derde IJsselmeerfietstocht. In twee dagen tijd zullen 33 leer lingen en enkele leraren in to taal 385 kilometer fietsend af leggen. Halverwege de tocht wordt overnacht in de jeugd herberg in Sneek. De fietsers zijn vanochtend om zeven uur van de MTS aan het Lammen- schanspark vertrokken. Op heterdaad betrapt LEIDEN Een 22-jarige Leidenaar is in de nacht van woensdag op donderdag op heterdaad betrapt bij een in braak in een auto, die stond geparkeerd in de Merenwijk. De man probeerde de auto met een hamer open te ma ken. Uit een andere auto had hij al een verrekijker gesto len. Bouwkeet afgebrand LEIDEN Een bouwkeet die op de Gooimeerlaan stond, is in de nacht van woensdag op donderdag volledig afgebrand. De brandweer heeft de brand geblust. Persoonlijke ongeluk ken deden zich niet voor. De oorzaak van de brand is moge lijk kortsluiting. Jazzfestival BREDA In Breda is giste ren op een zeer druk bevolkte Grote Markt het 16e oude-stijl Jazzfestival geopend. Burge meester F. Feij blies daartoe de eerste tonen op een giganti sche saxofoon. Het feest in Breda duurt tot en met zon dag. Er doen zeventig orkesten uit acht landen aan mee. Er zijn enkele tientallen zaalcon certen en op vijf podia in het stadscentrum continu pro gramma's. In totaal biedt dit festival meer dan tweehon derd uur live muziek. Eregas ten zijn dit jaar onder meer Benny Waters (84), Doc Cheat ham (81) en Slim Gaillard (70), allen uit de Verenigde Staten. door Bert Jansma vanuit Cannes Telly Savalas in Nederlandse film Filmer en producent Roeland Kerbosch heeft groot nieuws; Telly Savalas gaat een rol spe len in een Nederlandse film. Het wordt „De Gigolo" van Dimitri Frenkel Frank naar diens eigen scenario. De vrou welijke hoofdrol gaat gespeeld worden door Renee Souten- dijk. De film gaat in het En gels gemaakt worden. Ker bosch heeft de financiering Roeland Kerbosch rond. Hij heeft o.m. de be schikking over Amerikaans geld; het feit dat de film in het Engels gemaakt gaat wor den maakt deelname van het produktiefonds onmogelijk. Kerbosch kreeg vertrouwen 'in Amerika via een filmweek die er gehouden werd met al leen door hem gemaakte en geproduceerde films (waaron der „De IJssalon" die u maan dag j.l. dus niet op de tv kon zien, en het Friese „De Dream"). Savalas was hele maal in toen hij hoorde dat hij in „De Gigolo" een Griek zou spelen. Voor wie dat niet weet: de via Kojak en een lol ly bekend geworden kale ac teur is een Griek. Everett McGill met Clint Eastwood via „Field of honour" De Amerikaanse acteur Eve rett McGill, die de hoofdrol speelt in de Nederlandse Ko- rea-film „Field of honour" heeft dankzij tien minuten uit die film een belangrijke rol gekregen in een nieuwe film van Carmels burgervader Clint Eastwood. McGill had in eerste instantie auditie gedaan voor die rol, maar hem niet gekregen. „We hebben je niet nodig" luidde de afwijzing. Omdat hij voelde dat die uit slag niet terecht was, heeft McGill via zijn agent nog eens een beroep gedaan op de pro ducenten en de „casting"- mensen. „Voordat jullie een definitieve beslissing nemen, moeten jullie eerst die film zien die ik met Nederlanders in Korea heb gemaakt" be zwoer McGill. „Vooruit dan maar" werd er in Amerika gezucht. McGill pleegde over leg met producent Henk Bos, die liet als een haas tien mi nuten uit de film op video-zet ten en stuurde ze naar Ameri ka. McGill, die in „Field of honour", een keiharde maar tegelijkertijd gevoelige rol speelt, werd aangenomen. Vandaar dat producent Henk Bos een stukje trotser in Can nes rondloopt. Rentree Roman Polanski maakt, bijna acht jaar na zijn film „Tess", tijdens het filmfestival van Can nes zijn rentree met „Pirates". Voor deze film, waarmee het festival gisteren opende, liet Polank- si een oude zeilboot nabouwen. Kosten: acht miljoen dollar, zo'n twintig miljoen gulden. Telly Savalas Nederlandse accenten In de „marché" van Cannes, de filmrrtarkt waar in films gehandeld wordt die niet in de festival-competitie zitten, draait ook „Field of honour". De film van regisseur Hans Scheepmaker en producent Bos, inmiddels in Rome van muziek voorzien door compo nist Roy Budd, is een oorlogs film geworden zoals ik er nog geen gezien heb. Iedereen weet dat een oorlog geen kin derspel is, maar de hardheid en het teruggeworpen worden op de meest primitieve over- levingsdriften werden eigen lijk voor het eerst voelbaar in deze bijzondere produktie. Met een minimum aan massa scènes, met aardig wat ont ploffingen die toch secundair blijven, is het 't persoonlijke relaas van een sergeant die tijdens de Korea-oorlog achter de linies van de Chinese vij and blijft liggen en over wie het oorlogsmechanisme heen en weer walst. De Nederland se acteurs (van Ron Brandste- der tot en met Bart Römer) spreken Engels. De een doet dat beter dan de ander, maar je hoort toch dat het om aard appeleters in plaats van kauwgumkauwers gaat. Een bezwaar voor de internationa le markt? Nasynchroniseren? Producent Henk Bos had eerst nog z'n twijfels, maar Amerikanen die de film ge zien hebben zeggen: „Welnee, niet door anderen laten na synchroniseren. Het gaat toch om Nederlanders n de film? Nou, dat Engels klinkt voor ons als Nederlands. Helemaal niet gek, maar juist goed". On tploffingen verkocht Geluidsman Tom Tholen van „Field of honour", rept en thousiast over het bezoek van zijn Dolby-specialist. Even ter verklaring: Tholen is niet bij een alternatieve arts onder behandeling, maar kreeg in spectie van de technische man van de geluidsfirma Dolby. Elke film die Dolby-geluid heeft en het daarbij behoren de vignetje wil dragen, moet de opnamen met Dolby-appa- ratuur eerst ter goedkeuring laten horen aan die specialist van Dolby. Die reist dus de wereld af om her en der ge luidsbanden af te luisteren en al dan niet goed te keuren, opdat de naam van Dolby niet door het slijk gehaald wordt. De - zeg maar - Dolby-man was enthousiast over de direc te geluidsopnamen die Tholen had gemaakt van het plof- en schietwerk van Koreaanse pyrotechnici. „Ik heb 't npg nooit zo mooi horen knallen" verklaarde hij. Resultaat: het geluid van de ploffen, knal len, en boemen uit „Field of honour" wordt door Amerika gekocht om te gebruiken voor films waar het allemaal min der gelukt is. Dus als u nog eens een goeie knal hoort, wie weet zit er een Nederlands luchtje aan. Kent u de naam van Steven Paul nog? Een jonge Ameri kaan, die vroeger in films kinderrolletjes vervulde, en later de stoute schoenen aantrok om zelf films te ma ken. Buiten de grote studio's om, want Paul was eigen wijs en wilde meteen aan het grote werk. Hij was 21 toen hij zijn eerste film maakte, „Falling in love" met Elliott Gould, Susannah York en Michelle Pfeiffer. Geen geringe namen dus. Voor zijn tweede film, „Slapstick" kreeg hij toe stemming van niemand minder dan Kurt Vonnegut om diens gelijknamige boek te verfilmen (op z'n twaalf de speelde Paul in „Happy Birthday Wanda June" een Broadway-stuk van Vonne gut, vandaar hun vriend schap). Die film, met Jerry Lewis en Marty Feldman, draaide ook in Nederland. Paul kwam er zelfs voor over. In Amerika ging het niet goed met de film, door enkele gerechtelijke proces sen en het feit dat de distri buteur failliet ging. Paul gaat niettemin door. Dit jaar nog in het klein, met de film „Emanon („no name" ach terstevoren gespeld) en „Ne ver Too Young To Die". Hij financierde de films zelf. Broer Stuart Paul regisseer de en speelde samen met zijn echtgenote Cheryl hoofdrollen in „Emanon". Beide films, hoewel nog niet vertoond, staan al in de winst, door de verkoop van secundaire rechten (tv, vi deo). Voor volgend jaar heeft Ste ven Paul zelfs vier films op het programma: „Sweet dre ams", „Melissa", „Destiny", terwijl nummer vier, „The Avater" Jon Voight in de hoofdrol krijgt. „Ik wilde de jongste Movie Mogul in Hol lywood zijn", zei steven Paul op z'n zestiende. Dat lukt niet meer (Papaul is nu te gen de dertig), maar een heel eind in de richting komt-ie wel. ALPHEN AAN OEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraal 6. tel. 01720-20800): Ou» of Africa (al); 20.15. do. ook 16.00. EURO CINEMA II: Mama ia booa (al); 18.30, 21.15. wo. t/m zo. ook 13.30. do ook 16.00. EUROCI NEMA III: Teenwolf (al); wo. t/m zo. 13.45, 18.45, 21.00. ma. dl. 18.45, 21.00. do. ook 16.15. EU ROCINEMA IV: Abel (al); wo. t/m zo. 13.45, 18.45, 21.15. do. ook 16.15. ma. di. 18.45, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Meisje» in ex tase (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Twinety Brown, de heetste smeris in de stad (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Teenwolf (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Abel (16); za. 24.00 KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Sneeuwwitje (al); wo. t/m zo. 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Absolute begin ners (al); 19.00, 21.15. do. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Abel (al); 19.00, 21.15. vr. ma. di. ook 14.30. Witness (12); 14.30, 19.00, 21.15. Police (16); 14.30, 19.00, 21.15. Jewel of the nile (al); 14.30, 19.00, 21.15. Out of Africa (al); 20.00. zo. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Ameri can Ninja (16); 14.30, 19 00. 21.15, zo. 14 15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); Trashy Lady (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Peter Pan (al); do. za. zo. wo 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Het vrolijke pension (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Geen opgave. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Mama is boos (al); wo. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Rocky IV (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: Weird Science (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: St. Elmo's Fire (12); wo. do. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. vr. zo, 14.45, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO THEATER: Geen opgave. CITY THEATER IV: Taran en de toverketel (al); wo. do. za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Mama is boos; wo. t/m zo. 15.45, 19.00. ma. di. 20.15 wo. 14/5 15 45. 20.15. The return of the li ving dead (16); wo. 21.15 vr za. 21.15. A private function (al); do. zo 21 15 KINDERVOORSTELLINGEN Assepoester, wo. t/m zo. 14.00. wo. 14/5 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Roc ky IV (12); wo. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Popeye's grote lachparade; wo. do. za zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The jewel of the Nile (al); 14.00, 18.45, 21.15. do. zo. 13.30, 16.00, 21.15 ASTA 2 (Spui jf- tel. 463500): Out of Africa (at 14 00, 20.15. ASTA 3: Mama f boos) (al); 14.00, 18.45, 21.15. 4 zo. 13.15, 15.45, 21.15. BABr LON 1 (naast Centraal Station, tL 471656): Out of Africa (al); 14.0C 20.15 BABYLON 2: Voluntas*3 (al); 14.00, 19.00, 21.30. do. 4 13 30. 15.45, 21.15. BABYLON* 3 Mannen in een wieg(al); 18.4k 21.15. ma. di. 14.00. CINEACf (Buitenhof 20. tel. 630637): TIl delta force (16); 14.00. 18.4» 21.30. do. zo. 13.15, 16.00. 18.41 21.30. CINEAC 2. Rocky IV (1fc 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.(f CINEAC 3 Don't kill us we k you (12); 14.00, 18.45, 21.30 d? ZO. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. Of zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.il EUROCINEMA (Leyweg 910, t| 667066): The jewel of the Nile (aE 14.00, 19.00, 21 30. wo. za. 19.0f 21.30. METROPOLE 1 (Carrf gielaan, tel. 456756): The Cocj Cola kid (16); 14.00, 18.45, 21.* do. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3* METROPOLE 2: Un amour 4 swann (al); 14.00, 18.45, 21.30. d, zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.3j METROPOLE 3: Absolute bi ginners (al); 14.00, 18,45, 21.3) do. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.3) METROPOLE 4: Abel (al); 14.01 18.45, 21.30. do. zo. 13.15, 16.0) 18.45, 21.30. METROPOLE The Berlin affair (al); 18.45. 21.3f ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Hs rengracht 13. tel. 462400): Cos mando Leopard (16); 13.45, 18,4. 21.30. do. zo. 13.15. 16.00, 18.4 21.30. ODEON 2: Remo (1j, 13.45. 18.45, 21.30. do. zo 13.1) 16.00, 18.45, 21.30. ODEON The delta force (16); 18.45, 21.3 ma. di. ook 13.45 ODEON Iron eagle (al); 13.45, 18.45, 21.3 do. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3k LE PARIS 1 (Kettingstraat 121 tel. 656402): Ladies in lace (11 12.00 tot 22.30. do. zo. v.a. 13.3) LE PARIS 2: Cattails (18); 12. tot 22.45. do zo. v.a. 13.45. li PARIS 3: De sex-muskiet (1) 12.30 tot 23.00. do. zo. v.a. 14.CI HAAGS FILMHUIS (Dennew# 56, tel. 459900). Zaal 1: Teorem' wo. t/m zo. 19.30, 21.45. ma. ti\ wo. 14.00, 19.30. 21 45. Uniek 40» Jaren discofeest Head: za. 23.31 Zaal 2: Kiss of the spiderwomJ wo. t/m zo. 19.30. ma. t/m J 14.00. 19.30. La caza; 16.15. 21.4) za. zo. 21.45. Zaal 3: 90 Jaar fill» geschiedenis III jaren '40: Tl» street with no name; wo. 14.0) 19.30, 21.45. Citizen kano; d 14.00. 19.30, 21.45, La belle et bete; ----- enfants 20.00. 21.45. Citizen Kane; d 19.30. 21.45. La belle et vr. 14.00, 19.30, 21.45. U fits du paradis; za. 14.0(1 Les visiteur du soir; i NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1 The Delta f za. 00.15. CINEAC I passion (16); za. 00.15. III: Mata Hari (16); za. 00.15. E ROCINEMA: Privè-lerares (18); 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: j BABYLON 3: De troetelbeertjs 13.15, 15.15. beh. ma. di. CIN| AC 2. Peter Pan; wo. vr. za. vt 14.00. do. zo. 13.15, 16.Q EURO CINEMA: Billie Tu haantje de voorste; 14.00. METROPOLE Pan; wo. 13.15, 16.00. ODEON 3: PU ding Tarzan (al); wo. vr. za. w 13.45. do. zo. 13.15, 16.00. I wo. vr. za. w DLE 5: Pelt 14.00. do. i PfS» Frankie Miller aan het werk tijdens het Lochem-popfestival. LOCHEM Een ongekende matheid lag gisteren over de tweede editie van Lochem 7000, de voortzetting van wat ooit veel toepasselijker het Lo chem Festival heette. In te genstelling tot vorig jaar was het deze keer geen festival dat door het publiek werd gedra gen. Er waren maar zo'n 7500 betalende toeschouwers (plus duizend gasten), tegen 10.000 bezoekers vorig jaar. Aanzien lijk minder dan in 1985 (tien duizend bezoekers). En boven dien was het publiek gisteren nauwelijks wakker te schud den. Zelfs de mededeling dat de met veel tamtam aangekon digde Nina Hagen verstek liet gaan vermocht de algehele apathie niet te doorbreken. Het begon al direct slecht. Gin on the Rocks, de hardrock- groep die winnaar werd van de Grote Prijs van Nederland, opende het festival, waarmee de bezoekers al meteen wer den geconfronteerd met sner pende gitaren, een gigantische hoeveelheid geluid en alle maar denkbare macho-stand jes. Gin on the Rocks bleek een aardig bandje, maar niet geschikt om een popfestival te openen. De volgende groep, Blue Mur der, presenteerde trage, sle pende ritmes en kwam slechts zelden aan swingen toe. Bo vendien bleek het werk de festivalgangers veelal te onbe kend in de oren te klinken om op enige respons te mogen re kenen »A. Datzelfde gold voor Mental Anything. Deze Australië topgroep bracht met enoi inzet een repertoire dat I bonte mengeling was van lerlei muziekstijlen. Het is meeste toeschouwers blijk hun lauwe reactie welll ontgaan, maar Mental as A thing was een muzikale ka leon die uitgroeide tot een de twee hoogtepunten van festival. De Afrikaanse groep Manu bango is een formatie die r mer het niveau van curios ontgroeide. Zijn muziek aan de festivalgangers niet steed. Frankie Miller zou samen Big Country voor een hoe punt moeten zorgen. Hel Stampende, strakke numr in de laagste versnelling, v alleen de echte Miller- warme voeten van kregen En dan Big Country. De Schotten slaagden er als e in de mensen plat te sp« Met fabelachtige gitarister een sterke zangtechniek 1< de Schotten een heel ein( weg het festival dan toch te redden. Dat dat niet lu was te wijten aan het feit ze geen toegift gaven. Kortom: er ging gisteren veel mis dat het in 1987 al maar beter kan. En dat is hele troost voor wie i graag van de positieve wil bezien. ROB KRABt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 16