„Ga naar de kerk en zie wat religie betekent"
Bisschoppen ondersteunen
gebedsdag tegen apartheid
Êeidóc1
aan tafel
kerk
wereld
Kerkgangersin tranen na weigering communie
brieuen
uan
lezers
ACHTERGROND
£etdóe Sommit
DINSDAG 6 MEI 1986 PAGINA
'Schreeuw om leven' ondervraagt kamerleden
over euthanasie
De stichting Schreeuw om Leven te Nijkerk heeft aan alle
kandidaat-Kamerleden een brief gestuurd met de vraag of zij
voor of tegen een eventuele legalisering van euthanasie zullen
stemmen. De vraag kan alleen met nee of ja worden beant
woord. De stichting vindt, aangezien het volgens haar gaat om
een fundamenteel belang, dat de kiezers er recht op hebben dit
antwoord te kennen. Binnenkort zal het stemgedrag van politi
ci aan een nader onderzoek worden onderworpen door
..Schreeuw om Leven", de nationale pro life-beweging die be
kendheid heeft gekregen door de landelijke handtekeninge
nactie voor de petitie "Is doden straks geen misdaad meer?"
Paus: militaire dienst is nuttig
„Paus Johannes Paulus II is van mening dat verrichting van
militaire dienst nuttig is voor vrede en vrijheid en dat daarvan
niet vaak kan worden afgezien, hoewel legitieme alternatieve
beslissingen dienen te worden gerespecteerd". Dat verklaarde
de Italiaanse legerbisschop Gaetano Bonicelli gisteren bij de
presentatie van een nieuw document over de geestelijke ver
zorging van militairen.
In het nieuwe document spreekt de katholieke kerk zich niet
uit over dienstweigering of vormen van lijdelijk verzet in ge
val van oorlog. Daarover wordt nog van gedachten gewisseld
evenals over het recht de wapens op te nemen ter verdediging
van vrijheid en gerechtigheid, aldus mgr. Bonicelli.
De meest verloren dag
is die waarop men niet
gelachen heeft.
Nicolas Chamtort
UTRECHTSE UNIVERSITEIT STALT KENNIS UIT:
Vragen stellen durven ze wel in Utrecht De Rijksu
niversiteit in deze stad bestaat 350 jaar en organi
seert daarom tot 11 mei de manifestatie „Mens en we
tenschap". Daar wordt tussen neus en lippen door ge
ïnformeerd of „de wereld misschien uit schaduwbeel
den bestaat" en hoe het bevalt in een isoleercel. En
beide vragen worden door ervaring beantwoord in de
Jaarbeurs. De universiteit zakt door de knieën en
vertelt ons hoe het zit. Voor een tientje weet je alles.
Gelukkig staat de deur
van het huis open, want
niemand kan bij de
kruk. In deze hal zijn we
allemaal kleine kinderen
en de Rijksuniversiteit
Utrecht is onze moeder.
Zij heeft deze tentoon
stelling gebouwd, daarin
een huis van dubbele
grootte geplaatst en de
deur voor ons opengezet.
In de meterkast van het reu
zehuis staat een bezem als
een sneeuwschuiver en een
hockeystick zo groot als een
lantaarnpaal. Het bed in de
slaapkamer doet niet onder
voor de ark van Noach, en
nu we het er toch over heb
ben: op de boekenplank ligt
een gigantische bijbel. Eron
der staat een bordje: „Het
meest gelezen boek. Ga naar
de kerk en zie wat religie be
tekent". Een moeilijke op
dracht. Het huis is nummer 3
op deze manifestatie en de
kerk is nummer 57. Voordat
we daar zijn hebben we on
der meer het milieuspook
huis, een couveuse, een race
baan voor fruitvliegjes, een
isoleercel en de grot van Pla
to gezien. Het is onmogelijk
aan al die onderdelen van de
manifestatie evenveel recht
te doen. De toeschouwer
moet een keuze maken.
„Mens en wetenschap" is een
veeleisende tentoonstelling.
Niet omdat het onderwerp
moeilijk is of saai, maar om
dat er geen onderwerp is dat
niet wordt aangesneden, en
de onderwerpen zo interes
sant zijn. „Honderden liters
verf, duizenden spijkers, on
afzienbare rollen tekenpa
pier, 200.000 fotocopieën, 200
liter zweet, 10.000 pakjes
shag, en honderden liters
koffie zijn erin geïnves
teerd", zei mr. Van Haersma,
hoofd van het lustrumbureau
van de universiteit, over de
voorbereidingen van de ma
nifestatie. Zo'n 10.000 men
sen kwamen er gisteren naar
kijken.
„Je zult het niet geloven,
maar vroeger keek de mens
heel anders tegen de wereld
en zichzelf aan", staat aan
het begin van de tentoonstel
ling. Aan het eind ervan zul
len veel toeschouwers dit ook
van zichzelf zeggen. Vanaf
een poster stelt Albert Ein
stein ze gerust, ook hij kan
het allemaal niet meer bijbe
nen: „In mijn tijd kregen stu
denten geen 100 procent kor
ting op een IBM-pc".
Plato
Op de tentoonstelling is een
isoleercel ingericht voor wie
wil meevoelen met een psy
chiatrisch patiënt. In een
klein klinisch wit hok ligt
een slaapzak, en verder niets.
Dat de werkelijkheid relatief is kan men ervaren door een
kijkje te nemen in de keuken op de Utrechtse manifesta
tie die twee keer zo groot is als normaal.
Of toch, een handtekenlijst
tegen isolatie en tegen
dwang: „Hulp en dwang slui
ten elkaar uit". Wie de grip
op de werkelijkheid verliest,
hoeft nog niet in de cel, vindt
de anti-psychiatrische bewe
ging. Want wie bepaalt wat
de echte werkelijkheid is?
Bestaat de wereld wel? Of
bestaan wij zelf alleen? In het
reuzehuis verwijst men voor
een (schijn)antwoord op deze
vraag naar de wijsbegeerte.
„Bestaat de wereld uit scha
duwbeelden? Filosofie heeft
het antwoord ook nog niet".
En inderdaad, een bliksem
bezoek aan de grot van Plato
(350 v.Chr.) lost niets op. Ja,
er wordt een kopje koffie als
schaduwbeeld op de muur
geprojecteerd, maar het echte
kopje is ook te zien. Dat heb
ben filosofie-studenten daar
neergezet. Die kunnen het
weten. Aan René Brouwers,
tweede-jaars, daarom de
vraag of de wereld echt uit
schaduwbeelden bestaat.
„Daar zijn verschillende ant
woorden op gegeven. Plato
was op zoek naar het wezen
van de dingen, naar het kop
je zelf, niet naar de projectie
ervan. Hij wilde de onveran
derlijke, eeuwige wereld le
ren kennen. Tegenwoordig
gelooft men daar niet meer
zo in. Het relativisme is nu
de belangrijkste filosofische
stroming. Daarin gaat men
ervan uit dat de waarheid af
hangt van de persoon; ieder
heeft zijn eigen werkelijk
heid".
Als dat zo is, bestaat er dan
nog zoiets als goed en kwaad?
Of beleefde Hitier nu een
maal zijn werkelijkheid en
daarmee uit? „Dat is inder
daad het probleem. Ik denk
dat Plato de grenzen van het
relativisme heeft laten zien.
Er zijn absolute waarheden.
Vooral bij zaken van leven
en dood komt dat naar voren.
Daarom is het ook goed om
filosofie te bedrijven, om bo
ven het individuele uit te ko
men".
Zin
Prof. dr. J.Visser, hoogleraar
pastorale psychologie, heeft
het druk. Hij begeleidt men
sen op hun levensweg. Wie
zijn kerkje op de tentoonstel
ling binnenkomt, mag vra
gen beantwoorden over reli
gieuze socialisatie, zeg maar:
de mate waarin hij of zij is
opgenomen in een religieuze
groep. De belangstelling valt
prof. Visser niet tegen, net
zomin als de hoge score die
zijn publiek behaalt. Maar de
opdracht was: ga naar de
kerk en zie wat religie bete
kent. Prof.Visser: „Religie of
geloof is in de eerste plaats
een daad: het geloven. In de
tweede plaats is er dat waar
in men gelooft: de religie.
Daarbij gaat het er altijd om
zin te geven aan het leven.
Ieder mens is religieus, ieder
een zoekt iets, al was het
maar een dagelijks doel; wat
zal ik vandaag eens gaan
doen. Daarachter liggen die
pere vragen, die beantwoord
worden in het christendom,
maar bijvoorbeeld ook in het
humanisme. Waar het om
gaat is: wat doen we hier op
aarde? Het mag niet zwe
ven".
Dat is lang niet iedereen met
de professor eens. Op de ten
toonstelling Space '86 (tot 11
mei gecombineerd met Mens
en Wetenschap, daarna tot 29
juni op eigen benen) vindt
men zelfs dat alles moet zwe
ven. Chriet Titulaer heeft
daar zoveel mogelijk uit de
ruimte naar de aarde gehaald
om te laten zien hoe Wubbo
Ockels en consorten het ei
genlijk doen. De onvermijde
lijke slaapzak van Neerlands'
eerste ruimtereiziger is ten
toongesteld, evenals een oe
fen-spacelab, een maansteen
en een model-maanlander.
Wubbo zelf is vertegenwoor
digd als pop en weigert elk
interview. Maar vrijdag is hij
in levende lijve aanwezig en
spreekt hij over „Mijn eerste
ruimtereis
Mens en Wetenschap: 3 tot 11
mei.
Space '86 3 mei 29 juni. En
tree 10,-.
Plaats: Jaarbeurs Utrecht.
STEVO AKKERMAN
Zuster Mariani
niet in Den Bosch
Zuster Mariani Dimaran uit
de Filipijnen, die een van de
voornaamste sprekers zou
zijn op de manifestatie van
de acht Mei-Beweging in 's-
Hertogenbosch, zal daar don
derdag niet aanwezig zijn.
Als coördinatrice van de Fili-
pijnse mensenrechtenorgani
satie TFDP moet zij van 9 tot
11 mei een belangrijk sympo
sium over de mensenrechten
bijwonen in Manilla. Dit
meldt het secretariaat van de
Acht Mei-Beweging, die haar
afwezigheid betreurt, maar
begrip heeft voor haar beslis
sing gezien de politiek zeer
gespannen situatie op de Fili
pijnen. De plaats van zuster
Mariani zal nu worden inge
nomen door haar landgenote
Lina Maningas (24). Zij zal in
het centrale programma een
„opstandingsbericht" uitspre
ken. Lina Maningas bezoekt
momenteel Nederland in het
kader van de vriendschaps
betrekkingen tussen het bis
dom Groningen en dat van
Ilagan, waaruit zij afkomstig
De feestelijke kerkdienst ter
herdenking van het tienjarig
bestaan van het Oecume
nisch Centrum Würzburg-
Lengfeld, dat een gemeen
schappelijk kerkelijk dak be
tekent voor 4.700 katholieke
en 1.800 protestantse gelovi
gen, is zondag in een anticli
max geëindigd. Na de viering
naar Byzantijnse ritus maak
te de functionaris voor oecu
menische vraagstukken van
het bisdom Würzburg, Franz
Jockwig, bekend, dat deelne
mende protestanten niet ter
communie zouden worden
toegelaten. Een aantal katho
lieken en protestanten verliet
daarop het kerkgebouw.
Toen Jockwig in zijn preek
het besluit nader begon toe te
lichten, werd hij onderbro
ken door ds. Hartmut Köll-
ner van het oecumenisch
centrum Meschede, die een
beroep deed op de katholieke
gelovigen nu maar af te zien
van de communie-uitreiking.
Na enige bijvalsbetuigingen
riep pastoor Wolfgang Rieser
van het oecumenisch cen
trum Lengfeld zijn mede
broeders op, aan deze oproep
gehoor te geven en zich te
beperken tot het uitwisselen
van de oudkerkelijke vredes
groet („Zijn vrede zij met u").
Daarop brak bijna de hele ge
meente in huilen uit.
In het feestvierende oecume
nisch centrum hadden zich
voor een congres gedurende
het weekeinde afgevaardig
den gemeld uit negen van dit
soort centra in de Bondsrepu
bliek Duitsland, waarbij het
niet toelaten van protestan
ten tot de rooms-katholieke
eucharistie een gesprekson
derwerp was.
Nederlands Hervormde Kerk
Aangenomen naar Zeist E.K. Tey-
geler te Scheveningen.
Beroepen te Oud Beijerland,
L.Groenenberg te Andel.
Bedankt voor Lekkerkerk, (her
vormde gemeente Het Venster),
R.A.Grismgt te Bennekom.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Oegstgeest drs. H.R.
Plomp, wetenschappelijk medewer
ker aan de VU te Amsterdam, laat
stelijk predikant te Pijnacker en
Nootdorp, wonende te Ouderkerd
ad. Amstel. Beroepen te Eefde-
Gorssel mw. drs. A.E. van Luttik-
huizen. ziekenhuispredikant te De
venter. Aangenomen naar Doetin-
chem drs. L. Bosgra te Mildam.
Aangenomen naar Nijmegen, part
time. dr C. van der Vate. voorheen
wetenschappelijk medewerker bio
logie aan de Rijksuniversiteit
Utrecht, wonende te Culemborg.
Bedankt voor Hendrik Ido Am
bacht, C. van der Linden te Dieren.
Beroepbaar: drs K.E. Wierda,
Wortmanstraat 582, 8265 AX Kam
pen.
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt:
Bedankt voor Arnhem en voor
Groningen-Zuid C. van den Berg te
Assen-N. Bedankt voor Heemse B.
van Zuijlekom te Hattem.
Christelijk Gereformeerde Ker-
Beroepen te Bunschoten P. den
Butter te Middelharnis. Bedankt
voor Dordrecht-C. P. Beekhuis te
Rotterdam-Kralingen. Bedankt
voor Zaamslag J.P. Boiten te Schie-
De rooms-katholieke bis
schoppenconferentie in Ne
derland heeft alle parochies
opgeroepen maandag 16 juni
te bestemmen tot een dag
van gebed en vasten gericht
op beëindiging van het on
rechtvaardige apartheidssys
teem in Zuid-Afrika. Die dag
is het tien jaar geleden dat in
Soweto een opstand tegen de
apartheid bloedig werd neer
geslagen. De bisschoppen ge
ven hiermee gehoor aan een
desbetreffend verzoek van de
Raad van Kerken in Neder
land. De oproep is gedaan
door de conferentie over
Zuid-Afrika, die begin de
cember vorig jaar in Harare
(Zimbabwe) werd gehouden
op initiatief van de Zuidafri-
kaanse Raad van Kerken en
de Wereldraad van Kerken.
Het hangt van de mogelijk
heden in de eigen parochie af
op welke wijze de herden
king vorm krijgt, aldus de
bisschoppen. Denkbaar is een
gebedssamenkomst, even
tueel samen met andere ker
ken. Ook is een samenkomst
mogelijk, waarbij behalve
voor inkeer en gebed plaats
is voor informatie over de
toestand in Zuid-Afrika.
De .voordvoerder van de Ne
derlandse bisschoppenconfe
rentie Th.P.M. Palstra heeft
meegedeeld dat het episco
paat ongetwijfeld het stand
punt zal onderschrijven van
de bisschoppenconferentie
van Zuidelijk Afrika. Deze
riepen eind vorige week na
een vergadering van drie da
gen op tot economische druk
op het blanke apartheidsregi
me. Zij traden echter niet in
bijzonderheden over de
vraag waaruit die druk dan
het best kan bestaan. Wel
waarschuwen de bisschop
pen, dat de voorgestelde eco
nomische druk niet tot ge
volg mag hebben, dat de hele
economische infrastructuur
van het land teloor gaat
waardoor de werkloosheid
onder zwarten sterk zal gaan
stijgen.
Volgens de bisschoppen dient
de economische druk te wor
den opgevoerd als de rege
ring halsstarrig blijft. Zij rea
liseren zich dat niet elke ge
lovige katholiek achter hun
eindconclusie zal staan „maar
buitengewone maatregelen
zijn nu eenmaal nodig om
een eind te maken aan de
door de apartheid veroor
zaakte ellende."
Niet alle 38 bisschoppen die
op de conferentie aanwezig
waren, zijn overigens ak
koord gegaan met de voor
stellen, zo heeft de woord
voerder van de bisschoppen
conferentie toegegeven. De
rooms-katholieke kerk van
zuidelijk Afrika telt drie mil
joen gelovigen van wie de
helft zwart is.
Prof. N.J. Tromp
rector van KTHU
Per 1 mei heeft het college
van curatoren van de Katho
lieke Theologische Hoge
school Utrecht (KTHU) prof.
dr. N.J. Tromp (56) benoemd
tot rector. Hij zal het recto
raat tot 1 mei 1988 bekleden
en volgt hiermee prof. dr.
Th. C. de Kruijf op, die sinds
1984 rector is geweest.
Prof. dr. Nico Tromp, tot
1978 docent Oudtestamenti
sche exegese aan de Theolo
gische Faculteit Tilburg, is
sinds 1978 aan de KTHU
hoogleraar in de verklaring
van het Oude Testament en
in het Hebreeuws. Prof.
Tromp is lid van de congre
gatie van de Missionarissen
van het Heilig Hart (MSC).
Stuk van kroonlijst
va lt van Romeinse kerk
In het afgelopen weekeinde
is een 15 meter lang stuk van
de kroonlijst van de barokke
kerk van San Carlo in Rome
naar beneden gevallen. Nie
mand liep letsel op. De gevel
van de kerk in de onmiddel
lijke omgeving van het Qui
rinaal, het paleis van de pre
sident van Italië, geldt al ge
ruime tijd als bouwvallig. Het
trottoir voor de kerk, met de
bouw waarvan Francesco
Borromini in 1630 begon, is
al jaren afgesloten. Het nu
naar beneden gevallen stuk
werd in de achttiende eeuw
aan het gebouw toegevoegd.
Macaronischotel met ham en haas bananevla
(Dit menu is bedoeld voor Hemelvaartsdag, het is zo samen
gesteld dat u er op de dag zelf weinig werk aan heeft. Er
staat een menutip voor morgen onder).
Voor twee: ui, knoflook, 1 lepel (olijf)olie, 500 g toma
ten, zout, oregano, 150 g schouderham in 2 plakken, aro
ma, peper, 250 g macaroni, 100 g geraspte kaas, zachte
margarine, paneermeel, 20 g margarine;
augurken, uitjes, komkommer- of paprikazoetzuur;
0,5 liter gele vla, 1 rijpe banaan, 1 lepel marasquin, 4 bit
terkoekjes, 1 Frans vruchtje.
Fruit de kleingesneden ui met geperste knoflook goudgeel in
de olie. Leg de tomaten een tel in kokend water, ontvel ze en
snijd ze in grove stukken. Leg de tomaten bij de ui, voeg wei
nig zout en oregano toe en smoor de massa een kwartier.
Voeg dan de in blokjes gesneden ham toe en maak de saus op
smaak met zoutaroma en peper.
Kook de macaroni gaar volgens de gebruiksaanwijzing op
het pak, gebruik wat minder zout dan normaal. Laat de gare
macaroni uitlekken, meng er de kaas door, leg het mengsel
in een met zachte margarine ingevette ovenschaal en schenk
er de saus over. Strooi een dun laagje paneermeel over de
macaroni en verdeel daarop de margarine.
Maak deze schotel tot zo ver daags tevoren klaar, u hoeft
hem op Hemelvaartsdag dan alleen maar in de oven op te
warmen. Koel de macaroni en de saus af (zet de pannen in
koud water) voor ze in de schaal gaan en bewaar de schotel
koel. Reken voor het opwarmen drie kwartier in een oven
die op 4 of 175 staat. Geef er wat ingemaakt zuur bij.
Snijd de gepelde banaan in plakken, schep er de marasquin
en de verkruimelde bitterkoekjes door en leg er de vla op.
Garneer met stukjes Franse vrucht.
Menutip voor morgen: gehakt met ui, spitskool en aardappe
len vla-flip.
JEANNE
Kentering in Afghanistan
EVEN onverwacht als de communistische president van i
ghanistan, Babrak Karmal, geruime tijd geleden spoorlL
was verdwenen, is hij eind vorige week uit Moskou in j
hoofdstad Kaboel teruggekeerd. Hfet is mogelijk dat hij
medische behandeling in de Sovjet-Unie heeft onderga!
Landen in de Russische invloedsfeer hebben er nu eenrr
een handje van erg geheimzinnig te doen, niet alleen als 1
gaat om een ramp met een kerncentrale, maar ook met zoiL]
normaals als de ziekte van een regeringsfunctionaris. Et]
echter meer aan de hand. Karmal is weliswaar nog steL
president met weinig volmachten, maar als leider vanL
communistische partij is hij inmiddels opgevolgd door het
jarige hoofd van de veiligheidsdienst, Najibullah.
DEZE voormalige arts staat bekend als een meedogenlL
man: zijn bijnaam is „de stier". Voortaan zal hij worden aL
geduid als „kameraad Najib". Het achtervoegsel „ullah", ij
„ridder gods" betekent, zou zijn weggelaten om zijn naan||
ontdoen van deze religieuze bijklank, teneinde duidelijke
maken dat hij niets moet hebben van de recente toenatj
ringspogingen van het bewind in Kaboel tot de islamitisi
bevolkingsgroep.
ZlJN benoeming duidt erop, dat Moskou de greep van
bewind in Kaboel op de bevolking van Afghanistan wil v
sterken om zonder al te veel risico geleidelijk aan de Rus
che troepen uit het land te kunnen terugtrekken. In Gen»
begint de zevende ronde in vredesbesprekingen tussen
ghanistan en Pakistan. Bij het voorafgaande overleg is al
drie punten overeenstemming bereikt: en verbod op buit
landse inmenging in de binnenlandse aangelegenheden
Afghanistan, terugkeer van de naar schatting vier milj<
Afghaanse vluchtelingen uit Pakistan en toezicht op de na
ving van een eventueel akkoord. Die overeenstemm
wordt echter pas van kracht als de partijen het ook e
worden over het belangrijkste vierde punt van de agen
regeling van de terugtrekking van de Russische troepen
Afghanistan. Mogelijk gaat het daar nu toch van komen,
het niet binnen de zes maanden die Pakistan voor ogen sts
want de gedachten van Moskou gaan uit naar vier jaar.
ZeS jaar geleden vielen de Russen het land binnen om
rebellerende anti-communisten tot de orde te roepen en
Kaboel een bewind te installeren, dat Moskou vriendelijk
zind is. Het is echter allemaal anders uitgepakt dan de to
malige leiders in het Kremlin zich hadden voorgesteld. 1
machtige rode leger heeft geen kans gezien rust en orde
het land te herstellen. Meermalen waren de operaties van
Russische legereenheden te vergelijken met het Amerika
se debacle in Vietnam. Ook daar kon het modernste leger
wereld het op den duur niet winnen van de hardnekkige
genstanders.
MOSKOU heeft ook steeds meer te kampen met tegenstc
aan het thuisfront, al neemt dat niet zulke openlijke vorny-
aan als in de VS mogelijk was in de Vietnam-periode. Nar
mate er meer over de werkelijke situatie in Afghanistan
kend wordt, nemen echter meer Sovjet-burgers stelling te^
de uitzichtloze militaire operatie. Er zijn geen exacte cijfu
bekend, maar algemeen wordt aangenomen, dat de strijtM
aan tienduizend jonge Russen het leven heeft gekost, teril
er 25.000 gewonden zijn gevallen.
STEEDS duidelijker wordt dat een militaire oplossing
mogelijk is. Recente publicaties in de Pravda, de Russisto]
partijkrant, wijzen erop dat het Kremlin dat aarzelend begf
toe te geven. Gewezen wordt op „het doordrukken van soa
le hervormingen, die geen rekening houden met de plaatl
lijke situatie, de publieke opinie en de nationale karakter
tieken van het land". Het ziet er naar uit dat de Russis<L
partijleider Gorbatsjov liever wil praten dan vechten omL
bereiken wat Moskou voor ogen staat: een bevriende en s[j.
biele staat aan de zuidgrens. Voor die stabiliteit lijkt „karj.
raad Najib" nu op korte termijn te moeten zorgen.
DE BILT Ook morgen is
het weer nog wisselvallig. Er
vallen enkele buien,
sommige gepaard gaan met
onweer. Ook schijnt af en toe
de zon. Boven ons land ligt de
overgangszone van het warme
weer boven oost-Europa, waar
de middagtemperaturen oplo
pen tot omstreeks 23 graden,
en de koele lucht ten westen
van ons. Boven de Britse Ei
landen wordt het niet veel
warmer dan 14 graden.
In ons land ligt de tempera
tuur morgenmidddag zo rond
17 graden. Vannacht daalt de
temperatuur tot omstreeks 7
graden. Er staat een matige
zuidenwind, die in stand
wordt gehouden door een de
pressie net ten westen van Ier
land. Dit lagedrukgebied trekt
de komende dagen naar Noor
wegen. Een en ander heeft tot
gevolg, dat de wind vanaf
donderdag uit het westen gaat
waaien en dat ook de koelere
oceaanlucht over onze omge
ving uitstroomt. De tweede
helft van de week zijn de tem
peraturen dan ook niet veel
hoger dan 14 graden, tewijl de
kans op een bui aanhoudt.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor donderdag en vrijdag:
Zuid-Scandinavië: nu en dan
buien, mogelijk met onweer.
Middagtemperatuur dalend
van 16 naar 12 graden.
Britse Eilanden: vooral don
derdag nog kans op een bui,
vrijdag van het westen uit op
klaringen. Middagtemperatuur
omstreeks 13 graden.
Benelux en Duitsland: nu en
dan een bui. Middagtempera-
'tuur omstreeks 15 graden.
Frankrijk: voornamelijk in het
noorden eerst nog een bui, el
ders perioden met zon. Mid
dagtemperatuur uitlopend van
14 graden in het noorden tot
21 graden in het zuiden.
Spanje en Portugal: vrij zonnig
en een middagtemperatuur
van 20 graden aan zee tot 27
graden in het binnenland.
Italië en Joegoslavische kust:
kleine kans op een bui. Overi
gens vrij zonnig en middag
temperatuur rond 22 graden.
Ar.bew. 14 10
Brieven graag kort eri
duidelijk geschreven Dr j
redactie behoudt ziet
het recht voor mgëzon
den stukken te bekorten
Dronkemansmoed
In uw bericht „Geen appl
van koningin Beatrix na 1
spraak Thatcher" waarin
Britse premier de Amerika
se aanval op Libië verdedig
is „Dutch courage" letter
vertaald in „Nederlan
moed". The Times heeft
echter door het niet deel
men door onze koninging
de staande ovatie voor prem
Thatcher als zodanig te beti
len kennelijk bediend
een woordspeling, aangez
„Dutch courage" tevens
Engelse uitdrukking is v(
„dronkemansmoed".
A.P.Th, van Mulbregt,
DELFT.