Opwindpoppetje99 Sandra Kim verplettert concurrentie Standaard Vijf super veilige plaatsen en nog geld over voor 'n nieuwe wasmachine. Mon Cherie wiil finale Leids cabaretfestival MINISTER DEETMAN OPENT EXPOSITIE OYER COMPUTERKUNST MARKTEN KUNST EcidócSomant MAANDAG 5 MEI 1986 PAGINA II Toneelgroep Centrum en Publiekstheater akkoord met opheffing AMSTERDAM Toneelgroep Centrum en het Publiekstheater zijn bereid op te gaan in een te formeren groot gezelschap dat onder artistieke lei ding Gerardjan Reijnders zowel Theater Bellevue als de Stadsschouwburg in Amsterdam zal gaan be spelen. De beide toneelgroepen zullen zich per 1 augustus 1987 opheffen onder de voorwaarde dat de subsidiegevers, te weten de gemeente Amster dam en het Rijk, de aanbevelingen van de zoge noemde commissie-Lammers vóór 1 juni aanstaan de overnemen. De commissie adviseerde onlangs tot oprichting van een groot nieuw toneelgezel schap. Centrum en Publiekstheater willen dat zo spoedig mogelijk een nieuw bestuur aantreedt, dat de aanbevelingen van de commissie voortvarend kan uitwerken. Onbekende zuster Rock Hudson eist deel van erfenis LOS ANGELES Een vrouw die zegt de geadop teerde zuster van acteur Rock Hudson te zijn is in Amerika naar de rechter gestapt om de geldigheid van zijn testament aan te vechten. Volgens haar was hij niet volledig bij zinnen toen hij het stuk ondertekende. De 39-jarige Alice Scherer Waier, die zegt dat zij de geadopteerde dochter is van Hudsons vader Roy Scherer, meent dat Hudson op onbehoorlijke wijze door zijn omgeving werd bein- vloed toen zij uit het testament werd geschrapt. Hudson overleed vorig jaar op 59-jarige leeftijd aan aids. In het inmiddels al geldig verklaarde testa ment liet Hudson zijn gehele bezit na aan een trust die hij in 1974 vormde. Al zijn in leven zijnde erf genamen werden van de erfenis uitgesloten. Vol gens Alice Scherer hadden zij en Hudson tot 1983 een normale broer-zus-relatie, waarin zij elkaar schreven en bezochten. MAASTRICHT Minister Deetman van onderwijs en wetenschappen heeft zaterdagmiddag in het Bonnefantenmuseum in Maastricht de ex positie „Digitale Beelden" geopend. Het betreft de eerste Nederlandse museumtentoonstelling over computerkunst. „Digitale Beelden brengt de twee uitersten, de kille rekenaar en de geïnspireerde kunstenaar, bij elkaar. Het is overigens geen zuivere kunsttentoonstelling omdat het gaat om techniek, kunst en samenleving en om nieuwe technische mo gelijkheden die ondermeer in het kunstonderwijs kunnen worden toe gepast", aldus de minister. De bezoekers van de expositie kunnen zelf creatief en actief zijn in diverse praktica-ruimten. Overigens is het niet zo, aldus de minister, dat het elektronisch penseel ooit de menselijke inspiratie zal kunnen vervangen. De expositie Digitale Beelden duurt tot 1 juni en is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur. Tijdens de weekein den alleen van 14 tot 17 uur. Benefietconcert Placido Domingo in Doelen Rotterdam ROTTERDAM De tenor Placido Domingo geeft 18 mei, eerste pinksterdag, in de grote zaal van de Rotterdamse Doelen een benefietconcert, waarvan de baten volledig ten goede komen aan de slacht offers van de aardbevingsramp in Mexico City in september 1985. Op het programma staan hoogte punten uit het opera- en belcantorepertoire. Het evenement is georganiseerd door de stichting Be nefietconcerten Placido Domingo, in samenwer king met de Doelen en het Rotterdams Philhar- monisch Orkest. Ook het orkest, onder leiding van dirigent James Conlon, verleent belangeloos medewerking. Kaarten zijn vanaf woensdag 7 mei verkrijgbaar bij alle VVV-kantoren en bespreek- buro's, en vanaf zaterdag 10 mei aan de kassa van de Doelen. De toegangsprijzen varieren van 150 tot 300 gulden. FRIZZLE SIZZLE: „GEEN WONDER, WE HADDEN KLEEDKAMER 13" BERGEN Een der tiende plaats voor de meisjes van Frizzle Siz zle, met een bescheiden score van veertig puntjes ver achter de verplette rende 176 van de Belgi sche winnares Sandra Kim. Een teleurstelling? „Nee hoor," riepen de meisjes in koor tijdens het slotfeest zaterdag nacht, „we hebben ons best gedaan, het liep lek ker en we hebben hier een fantastische tijd ge had!" Verliezers bij een evenement als het Eurovisie Songfestival hebben altijd al de gewoonte gehad hun teleurstelling pro fessioneel te maskeren achter complimentjes voor de win naar en voldoening over de geleverde prestatie. Maar de reacties van Laura, Karin, Mandy en Marjon leken heel spontaan en gemeend. Ze zit ten natuurlijk ook te kort in de showbiz om alle trucjes er van al onder de knietjes te hebben. Dat laatste geldt ook voor de glorieuze winnares, het mini atuurzangeresje Sandra Kim, scholiere van het Athenee Royale te Luik. Sandra (van wie de organisatie volhoudt dat ze veertien is maar die volgens Belgische journalis ten eigenlijk pas dertien is) ziet er tijdens de repetities, tijdens de uitzending en bij de prijsuitreiking uit als een opwindpoppetje. Als iemand de veer heeft opgedraaid zingt ze haar liedje, met de ingestudeerde gebaartjes, maar daarbuiten is ze een on handig, verlegen, weinig be grijpend tienertje, dat alles voorgezegd moet krijgen. Sandra's festivalwinst is voornamelijk het werk van Winnares van het songfestival Sandra Kim eet in afwachting van de puntenverdeling na afloop van haar optreden een ijs je. een stelletje handige produ- ding. Verder is het verlegen cers, die Van het messcherpe rondkijken, lachen, een beet- stemmetje van het meisje een winstgevende zaak hopen te maken. Ze zingt glaszuiver, doet precies wat haar wordt gezegd en heeft verder geen praatjes. Wat is het eerste dat ze gaat doen zondag, na het festival? „Mijn kleine zusje bellen, die is te jong om zo laat tv te kij ken" - dat is zo'n beetje de enige complete volzien die uit Sandra's mond valt op te tekenen bij de feestelijke persconferentie na de uitzen- je zwaaien met een bos bloe men en schuchter poseren voor de tientallen fotografen. Het is te hopen dat vader en moeder Kim zo verstandig zijn, de showbiz-activiteiten van hun dochtertje een beetje in de hand te houden. Maar het ergste valt te vrezen, want het lieve kind heeft al een groot aantal festivals en concoursen achter de rug. Het begint al aardig op een schrijnend geval van kinde rexploitatie te lijken... Handig Dat Sandra in Bergen de eer ste plaats binnenhaalde was na de repetities geen verras sing meer. Het handig ge schreven disconummertje „J'aime la vie", gecombi neerd met de vertederende prilheid van de zangeres en de stevige dynamiek van de begeleiding zorgde voor een internationale aantrekkings kracht die door de in Bergen aanwezige pers al snel werd onderkend. Verrassender was de hoge score van Zwitserland (twee de) en Luxemburg (derde) met nummers in de geheide festivaltraditie: Franstalige chansons gekenmerkt door een fikse hoeveelheid pathos en romantiek. Liedjes die ook tien of vijftien jaar geleden geschreven en gezongen had den kunnen zijn. Wel vak werk, maar geen originali teit. De Nederlandse delegatie was, buiten de voldoening over de manier waarop de meisjes van Frizzle Sizzle zich hadden gemanifesteerd, lichtelijk geschokt door de grilligheid van de stemmen verdeling en de daaruit voortvloeiende bescheiden klassering van de eigen in zending. Componist Peter Schön haal de mismoedig de schouders op: „Kennelijk slaat zoiets in ternationaal niet aan, maar ik vind het wel gek dat je van een heleboel landen niks krijgt en dan ineens van Duitsland tien punten". Pers chef André Matthijsen van de NOS reageerde geïrri teerd: „Het is toch een raar soort circus. Het lijkt wel een loterij!" Tevreden was Ineke Huydts, de moeder van Mandy, een van de Frizzle Sizzle-leden. Eerder in de festivalweek zei ze al heel bezorgd te zijn dat haar dochter bij een goede klassering hals over kop „ge dwongen" zou worden een carrière in de showbiz te kie zen. Dat is nu niet meer zo'n groot gevaar: „Het kan nu wat geleidelijker. De meisjes zullen best wat optredens overhouden (er is inderdaad al een uitnodiging voor Noor wegen - RdC), maar ze ko men niet in zo'n mallemolen terecht als de winnaar". Karin Vlasblom, de oudste van de Frizzle Sizzle-leden, reageerde in dezelfde geest. „We kunnen nu zelf uitma ken wat we willen en wan neer. Voorlopig zitten er een paar optredens in, en we gaan werken aan een nieuw plaatje. In het Engels, ja, want dat vinden we eigenlijk leuker dan in het Neder lands. Je kansen internatio naal worden er wat groter door." Dus echt niet een beetje te leurgesteld? Karin: „Nee, heus niet. Ten eerste zagen we het meteen al aankomen bij de eerste paar landen die gingen stemmen. En we wis ten het eigenlijk ook vooraf al dat we dertiende zouden worden: we hadden kleedka mer nummer dertien". Slotfeest Het slotfeest in de Bergense Grieghal duurde tot ver in de zondagochtend. Afwezig wa ren de vier juffrouwen van Cocktail Chic uit Parijs, die een hogere klassering had den verwacht dan de zeven tiende die hun tten deel viel. En zo waren er wel wat meer traantjes weg te slikken. Door IJsland bijvoorbeeld, dat in zijn debuut een zes tiende plaats behaalde en „Opwindpoppetje" Sandra Kim tijdens haar optreden. zich met name in de steek gelaten voelde door de Scan dinavische landen (alleen van Zweden kreeg het twee puntjes)., Zo'n lage klassering is wel gewoon voor landen als Por tugal, Turkije en Cyprus. In dat licht bezien was de ne gende plaats voor Turkije echt een verrassing - het team uit dat land glom dan ook van trots en voldoening. Vooral voor de heer Attila Sereftug kon de avond niet stuk: zijn TurkseTandgenoten haalden een record-aantal punten en hij zelf werd (als dirigent van het orkest bij het Zwitserse liedje) tweede. Sereftug, die de komediant onder de dirigenten was, ge droeg zich als een schooljon gen en poseerde in elke ge wenste stand voor elke foto graaf die hem maar in de zoeker wenste te nemen. Zo eindige ook de 31e versie van de Eurovisie Songfesti val op de gebruikelijke wijze: met een lach en een traan. Deze keer kunnen de wenk brauwen wat worden ge fronst over de misschien aan vechtbare manier waarop een veel te jong Belgisch meisje voor de wolven van de entertainment-industrie wordt gegooid. En zo is er elke keer wel wat... Een compliment is op zijn plaats voor de manier waar op de Noren het evenement hebben aangepakt. Met als de twee enige dissonanten het gebeuren voor aanvang, toen een volgens de politie ge stoorde vrouw een fles sui kerwater leeggooide over het hoofd van kroonprinses So- nia van Noorwegen, en het optreden van presentatrice Ase Kleveland, de nieuwe Noorse minister van cultuur. Haar presentatie was wat star, niet foutloos, in matig Engels en werd geopend door een wat gênant liedje. België kan zich dus gaan voorbereiden op de organisa tie van het Eurovisie Song festival van volgend jaar. In dat land levert zoiets meteen een mistige machtsstrijd op tussen de Frans- en Vlaams- talige takken van het om- roepwezen... RENE DE COCQ >o. ol» -j •5- I of Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Out of Africa (al); 20.15. EUROCI NEMA II: Mama is boos (al); 18.30, 21.15. ma. ook 13.30. EUROCINEMA III: Teenwotf (al); 18.45, 21.00. ma. 13.45. EUROCINEMA IV: Pyramid fear (12); 18.45, 21.15. ma. ook 13.45. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: De troetel beertjes (al); ma. 14.00. ma. 13.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Absolute F beginners (12); 19.00, 21.15. ma. wo. ook 14.30. LIDO en fc STUDIO (Steenstraat 39, 124130): Abel (al); 19.00, 21.15. ma. di. ook 14.30. Witness (12); F 14.30, 19.00, 21.15. Un amour f de swan (16); 14.30, 19.00, kt 21.15. The jewel of the nile (al); L 14.30, 19.00, 21.15. Out of Afri- k ca (al); 20.00. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): American 'r Ninja (16); 14.30, 19.00, 21.15. f REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Sexfeestjes l (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Peter Pan (al); wo. T 14.30. LUXOR: De Troetel-Dl beertjes (al); wo. 14.30. NOORDWIJK LIDO THEATER C (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Up the militaryv (16); ma. di. 19.00 Deathwish III (12); ma. di. 21.15. k KATWIJK CITY THEATER Ik. (Badstraat 30. tel. 01718-74075): V Mama is boos (al); wo. 14.45, E 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, P 21.15. CITY THEATER II; Roc-ti ky IV (12); tijden zie City I.L CITY THEATER III: Return of n the living dead (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Hot» Chili (12); ma. di. 19.00. Fright): Night (16); ma. di. 21.15 kt KINDERVOORSTELLINGEN {l LIDO THEATER: Thoma enpi senior op het spoor van brute Berend (al);di. wo. 15.00. i. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354):! Mama is boos (al); wo. 19.00.N wo. 15.45. Plenty (al); ma. 21.15.f\ di. 14.00, 20.15. Een dagje naar* Kal fllranH MRV ma 9H 19 r het strand (16); ma. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Assepoester (Ned. gespr.) wo.f 7/5 14.00. de schaduw van de overwin-1' ning (12); 20.00. EIERVEILING EIVEBA BV BARN' VELD (5-5) - Aanvoer 3.238.9|< stuks, stemming zeer zwak. Prijzenr gulden per 100 stuks: eieren van 51 gram 7,64, 55-56 gram 7,11, 60-L gram 7,24-7,56, 65-66 gram 7,7r 7,76. C VEEMARKT LEIDEN (5-5) - Prijzen' gulden: dikbillen extra kwaliteit 8,1 13,50, stieren 1e kwaliteit 7,90-8,! 2e kwaliteit 6,90-7,90, vaarzen kwaliteit 6,80-7,80, 2e kwaliteit 6,( 6,80. koeien 1e kwaliteit 6.75-7,70, kwaliteit 6,10-6,75, 3e kwaliteit 5.' 6,05, worstkoeien 5,25-6,00. Bov< staande prijzen zijn per kg gesla< gewicht en onvet. Verder: schap* 180-250, 5.50-7.50 per kg. lammert (rammen) 300-400, per kg 10.Qt 12,50, lammeren (ooien) 240-275, a kg 10,00-12,50. Aanvoer: slachtvee 1176, stieren 2S slachtschapen en lammeren 413, taal 1839 stuks. Overzicht (handel en prijzen): slaclf (ADVERTENTIE) Minder uitgeven voor je auto. En meer geld overhouden voor andere leuke dingen. Dat is de wens van een groeiend aantal automobilisten. Die vervolgens onvermijdelijk tot dezelfde conclusie komen: een Lada is voor hen de verstandigste keus LADA 1200-S, ONGELOOFLIJK ECONOMISCH, VEILIG EN RUIM. De Lada 1200-S is een robuuste, praktische en probleemloze auto voorjaren rijplezier. Een degelijk geconstrueerde, ruime vijfpersoons- wagen. Mefvier grote instapdeuren voor een makkelijke entree in een interieur dat éf is. Standaard uitgerust met allerlei extra's die eigenlijk een meerprijs waard zouden zijn. Maar gewoon bij de uiterst lage prijs van de Lada 1200-S zijn inbegrepen. Zoals bijvoorbeeld de anatomische gevormde voorstoelen met in hoogte instelbare hoofdsteunen. Die zelfs bij lang durige ritten een fantastisch komfort bieden. Rijden in een Lada 1200-S geeft bovendien een gevoel van veiligheid. Dankzij destevigecarrosserie, het betrouwbare remsysteem, de veiligheidsstuurkolom. Bovendien houdt hij van opschieten, de 44 kW (60 DIN PK) motor geeft hem een vlotte accelleratie en behoorlijke topsnelheid. Toch heeft hij voldoende aan normale benzina En is zelfs al geschikt voor loodvrije brandstof. Want dat hoort onvermijdelijk bij Lada: méér autoplezier voor minder geld. Zodat u nog wat overhoudt voor bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine... •af Groningen, inkt. BTW, exkl. ML-behandeling en afleveringskosten. L~ADA LEIDERDORP Autobedrijf Van Haasteren b.v., Touwbaan 18, tel. 071 89 50 00 NOORDW1JKERHOUT Autobedrijf A. Kleverlaan, De Vlashoven 8, tel. 02523 37 24 Finale achtste Leidse cabaretfesti val. Gezien op zaterdag 3 mei in de Leidse Schouwburg De finale van het achtste Leidse cabaretfestival had kwaliteit. Het werd een span nende strijd om de gunst van jury en publiek tussen Morsige types en Mon Cherie en de he- renflikken, twee groepen die ruim boven het amateurni veau uitkwamen. De optre dens werden aan elkaar ge praat door het VARA-duo Jack Spijkerman en good old Dolf Brouwers. Morsige types uit Den Haag begonnen de avond met frag menten uit hun programma „Doorgaan verkeerd", een confrontatie tussen De Wit, boekhouder-accrediteur en Van Drimmelen, stadsgids van Almere. Doordat het duo de len moest kiezen uit een com plete show, was de samenhang niet optimaal. Een nummer als de reactie op een contactad vertentie kwam daardoor wat in de lucht te hangen. Wel op zichzelf stond het ijzersterke nummer over de diaserie „Al mere: wonen, werken, leven, winkelen". Ondanks de zenu wen, waardoor bijvoorbeeld de zang wat minder zuiver was dan in de Waag, een prima op treden. Bij O'Romeo kwam het ver schil in podium duidelijk naar voren. Hielden deze twee mei den met lef zich in de Waag redelijk staande, op het enor me schouwburgpodium waren ze wel heel klein. Ze hadden wat pech met het licht, maar desondanks leed het geen twij fel dat ze vooral op het gebied van teksten zaterdagavond de minste waren. Mon Cherie en de herenflik- ken uit Utrecht boden met hun close-harmonyprogrami „Ik hou van zingen" een re< lijk alternatief voor het soi festival. Ingenieus voor alt, •nor en bas bewerkte lied met op een enkele uitzon< ring na scherpe teksten wi den door drie persoonlijk! den uitstekend gezongen. Zc der verdere hulpmiddel stónden ze er op dat grote f dium. Professioneel, muzik; imponerend en verfrisse gek. Jules Deelder vulde de tijd, de jury nodig had om de 11 slag op te stellen. Het sne optreden van de „nachtburj meester van Rotterdai schommelde tussen banalit* ontroering, belegenheid kolder. De jury voerde de spanni zorgvuldig op. Jan Gras, th< terdirecteur in Hoofddo propageerde flexibiliteit bij samenstellen van een schou burgprogramma. Fred Flori se (ex-Donquishocking) f nog even aan op welke punt het drietal vooral had gel originaliteit, vorm en prese tatie, muzikaliteit, de kans voor de groep in de toekon en vooral inhoud. Anita Löwenhardt, recenser van Trouw, sprak na een la ge avond eindeliik het verl< sende woord: O Romeo we derde, Morsige types met e zeer eervolle vermeldi tweede en Mon Cherie eers In de nek-aan-nekrace voor eerste twee plaatsen gaven u eindelijk de muzikaliteit en verwachtingen voor de tc komst de doorslag. Het publi was het met de uitslag volh men eens. De in de pauze organiseerde verkiezingen I verden hetzelfde resultaat d Mon Cherie zelf nam publieksprijs in ontvangst, liet hem spontaan kapotvalle DICK VAN TEYLINGE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 10