„Juf, zullen
we nu bidden
aan tafel
fo*dae(Soimwt
kerk
en
wereld
Gemeenschap van kerken organiseert
Jom Hasjoah-herdenking Den Haag
Boff: conservatieve
kardinaal Sales
ontrouw aan paus
CcidócSotnant
Kerncentrales: langdurig
uitstel li
brieven
lezers
ACHTERGROND
ZATERDAG 3 MEI 1986 PAGINA
Roep om biecht in protestants Zurich
Uit een in 1984 begonnen ..Disputation" (meningspeiling) in
de Hervormde Kerk van Zurich, waarbij alle gemeenteleden
zoveel mogelijk werden betrokken, is een opmerkelijk ver
langen tevoorschijn gekomen In de stad waar kerkhervor
mer UI rich Zwingli zijn kudde uit de Rooms-Katholieke
Kerk uitleidde, blijkt bij de protestantse gemeenteleden ster
ke behoefte te bestaan aan de mogelijkheid een biechtgesprek
te voeren. De uitwerking en evaluatie van alle gevoerde ge
sprekken toont aan, dat de meerderheid van de leden af
schaffing van de biecht na de overgang tot het protestantisme
een groot verlies vindt. Deze leden wensen het scheppen van
de mogelijkheid. af te komen van gewetensnood door ver-
trouwvol beraad met een pastor. De kerkeraad wil nu een
„vrijwillige evangelische biecht" mogelijk maken.
Zuidafrikaanse katholieke scholen morren
Oversten van religieuze ord«n in Zuid-Afrika werkzaam in
het schoolwezen hebben op een vorige week gehouden confe
rentie besloten verzet te voeren tegen een komende rege
ringsmaatregel, die het percentage zwarte leerlingen op parti
culiere scholen wil beperken. De ontwerp-voorschriften zijn
zo samengesteld dat naarmate het percentage zwarte leerlin
gen de limiet overstijgt, de overheidssubsidie drastisch daalt.
Het omgekeerde is dan ook waar naarmate meer blanke
leerlingen de betrokken school bezoeken krijgt die meer
overheidsgeld. De orde-oversten hebben de indruk gekregen
dat de Zuidafrikaanse overheid het percentage zwarte leerlin
gen op hun scholen wil beperken tot 10, daar zij de conse
quenties op lange termijn vreest als sprake is van niet-ge-
scheiden ontwikkeling van zwart en blank.
Wie de mensen kent,
heeft verstand. Wie
zichzelf kent, is verlicht.
„Jezus is niet God. Hij KATHOLICITEIT SCHOOL BLIJKT OOK UIT HOUDING TOT KINDEREN
kan het niet zijn, want
Allah is één". Zo maar
een opmerking in een
klas van de r.-k. basis
school „De Triangel" in
Den Haag met, in af
wachting van nieuw
bouw, vestigingen aan
de Van Ostadestraat, de
Hoefkade en in het
clubhuis De Mussen.
Een voorbeeld hoe de
leerkrachten vrijwel
dagelijks worden ge
confronteerd met de
realiteit van de christe
lijke minderheid in een
Haagse binnenstads-
wijk. Van de ruim
tweehonderd leerlingen zijn er een kleine veertig
als katholiek opgegeven. Alle anderen zijn kinde
ren van moslims, hindoes of van Nederlandse on
kerkelijke ouders. Wat is in zo'n situatie het ka
tholieke karakter van de school?.
Een gesprek met een vertegenwoordiging van het
team: Annemarie de Haan, Tiny Kijzers, Anneke
van Marwijk en Willy van Rooij en Sylvia Cors-
mit.
„Onze School is natuurlijk waarin over God wordt ge
heel anders katholiek dan praakt. waarin wordt gebe-
vroeger Onze katholieke den of gezongen. „We heb-
identiteit moet vooral blijken ben al lang niet meer de ge
uit de houding tegenover de J 'jjjr
kinderen en de wereld. We
kunnen hier niet zoveel met
de uiterlijke tekenen van het
Bidden is bij ons iets wat je
katholiek-zijn. Mijn geloof is doet als je ervaart: nu kan
het en nu moet het. Kinde
ren voelen dat aan. Het komt
voor dat kinderen vragen:
juf, zullen we nu bidden? En:
dat liedje
de achtergrond van het wer
ken in de klas. Vooral in de
praktijk moet het katholiek-
zijn duidelijk worden, vind
ik", zegt een van hen. Aan de juf, zullen we
nogeens zingen'
hand van een lesvoorbeeld
legt ze uit hoe wordt gepro
beerd katholiek onderwijs te
"geven: „We hebben het the
ma „Sta eens even stil" in de
klas behandeld. In de ge
sprekken daarover kwam
aan de orde dat kinderen, t
maar ook grote mensen het Ieder kind vertelde uit eig
fiin vinden als anderen ..eens ervaring hoe thuis gebeden
Of de ervaring in de klas
toen het ging over de hou
dingen bij het bidden in de
verschillende godsdiensten.
fijn vinden als anderen „eens ervaring hoe thuis gebeden
eien stil staan" bij hen. Om Gemeenschappelijk
te delen in verdriet of pijn,
de ontdekking dat het er
maar ook om samen blij te bij het gebed gaat om dicht
zijn. In zo n gesprek komen ^God m^ijn. Een inndoe-
de kinderen met hun verha
len van alleen zijn, van ver
langen naar gezelligheid en
warmte. Bijvoorbeeld het
kind dat zegt: „Ik zou zo
.graag nog eens met oma pra
ten. Maar dat kan niet meer.
want ze is dood. Opa zegt dat
ze nu bij God is. in de hemel.
Maar ik weet niet waar de
hemel is".
Zulke uitspraken zijn aanlei
ding om aan de klas te vra
gen: „Kennen jullie God?".
De antwoorden van de mos
lim- en hindoekinderen staan
naast die vanuit mijn over
tuiging; ieder heeft eenzelfde
recht om vanuit eigen tradi
tie en beleving te geloven.
En het is verrassend hoe je 'zo
met elkaar tot „grote" con
clusies kunt komen. Bijvoor
beeld dat het bij iedereen
gaat om God. En we beseffen
allemaal dat het goed is om
met Hem te leven".
Kinderen zijn religieus, zo is
de ervaring op De Triangel.
Ze zijn gevoelig voor de sfeer
kindje vertelde dat bij hen
thuis altijd een lichtje brandt,
voor God. Toen zei plotseling
een kind, terwijl het naar
kunnen gaan, maar ze komen
bij ons. Moeten wij dan de
deur dicht doen? Het heeft er
mee te maken dat ouders op
onze school iets herkennen
van het religieuze besef; met
Respect voor (kinderen uit) andere godsdiensten, ook op het
schoolplein
gemeld, wordt benadrukt dat
onze school een katholieke is.
De confrontatie met vragen
en opmerkingen van anders
gelovige kinderen is voor de
katholieke leerkrachten een
„loutering". „Je wordt ge
dwongen voor jezelf en voor
de kinderen verantwoording
af te leggen. En kinderen la
ten zich niet met een kluitje
in het riet sturen, die hebben
direkt in de gaten of je eer
lijk bent, of het echt is wat je
zegt". Daarin ligt besloten
het antwoord op de vraag
hoe het eigenlijke katholieke
in De Triangel aan de orde
komt: door de „afgedwon
gen" eerlijkheid van de leer
krachten. „Kinderen besef
fen ook heel goed dat een
moslim anders gelooft dan
Drie een katholiek. Die verschil-
teamleden: len komen regelmatig aan de
(v.l.n.r.) orde. Ze weten ook dat onze
Anneke van school een katholieke is. Wij
Marwijk, Sylvia vieren kerstfeest en de ande-
Corsmit en re chrisltelijke feesten, maar
Annemarie de geven ook aandacht aan de
Haan feesten van hindoes en mos-
lims. Voor de meeste anders-
het feit dat voor ons God rea- gelovige ouders is dat hele-
Üteit is. En bovendien, wan- maal geen bezwaar",
neer een leerling wordt aan- LÜTSEN KOOISTRA
Geen machtsmisbruik Eerlijke ontmoeting
't Wordt nogal eens gezegd: een katholie
ke school in een oude stadswijk met veel
buitenlandse leerlingen, maakt misbruik
van de omstandigheden. Eigenlijk zou
die katholieke school haar identiteit
moeten opgeven en bijvoorbeeld bijzon
der neutraal moeten worden. „Er is geen
sprake van machtsmisbruik", menen de
districtscatecheten Ad de Gruyter en
Frans Holtkamp. Ze zijn als onderwijsbe-
geleiders de rooms-katholieke basisscho
len in Den Haag van dienst wat betreft
de identiteits- en catechesevraagstukken.
„Er is geen sprake van taktiek of opzet
om als katholieke school zoveel mogelijk
hindoe- of moslimkinderen te krijgen.
Er is eerder sprake van een ontwikke
ling die de scholen is overvallen
Ze erkennen dat het voor buitenstaan
ders niet gemakkelijk is de combinatie te
maken: katholieke school met als groot-
lingen worden spontaan door ste groep leerlingen niet-katholieke kin-
de ouders bij ons worden deren. Er is het gevaar dat die buiten-
aangemeld. Ze zouden net zo staanders de school van „bekeringsijver"
goed naar de openbare school beschuldigen.
Bekeren taboe
De leerkrachten van De Tri
angel kunnen hun identiteit
niet verloochenen, maar er
worden geen pogingen ge
daan de kinderen te „beke
ren". Wel is er de houding
om mensen tot hun recht te
laten komen, voortkomend
uit de eigen overtuiging. „We
willen een „open huis" zijn,
in navolging van Jezus die de
deur voor iedereen open liet
staan". We zijn het niet eens
met mensen die menen dat
katholieke scholen geen hin-
doestaanse of moslimkinde
ren moet aannemen. De leer-
„Wat ons betreft is dat niet aan de orde.
Dat zou inderdaad machtsmisbruik zijn:
kinderen die in een hun vreemde (gods
dienstige) cultuur worden geplaatst na
drukkelijk beïnvloeden naar jouw eigen
overtuiging. Voor ons is er veel eerder
sprake van voorwaarden scheppen voor
een eerlijke ontmoeting tussen kinderen
uit de verschillende geloofstradities.
Hindoe-gebruiken. moslim-gewoonten
maar ook de katholieke eigenheid op een
eerlijke wijze aan de orde stellen. Dus
proberen als katholieke school de andere
religies recht te doen. Door informatie te
geven, maar ook door bijvoorbeeld uit de
Koran te lezen".
De eigenheid van de katholieke school
kan daarbij volop overeind blijven, me
nen de onderwijsbegeleiders. „De eerlij
ke ontmoeting met anders gelovigen be
tekent niet een verloochening van de ei
gen overtuiging. Eerder is het tegendeel
waar. Je bent met elkaar bezig over de
diepste vragen. Voor een deel kun je el
kaar daarin herkennen, voor het overige
kun je constateren dat je verschilt. Die
overeenkomsten en afwijkende menin
gen worden in een eerlijk gesprek niet
verdoezeld, maar juist duidelijker".
Praktisch gesproken komt de identiteit
van de katholieke school tot uiting in
bijvoorbeeld de voorbereiding op het
vormsel. Daaraan doen alleen katholieke
kinderen mee. Maar het verschijnsel
„vormsel" wordt wel met alle leerlingen
besproken. Want in veel godsdiensten
zijn er vergelijkebare vormen van initia
tie en zodoende kan er wederzijdse her
kenning ontstaan.
De vraag naar een afspiegeling van de
zeer gevarieerde schoolbevolking in het
bestuur, is een heel moeilijke, menen de
heren Holtkamp en De Gruyter. Dat ou
ders mogelijkheden moeten hebben om
betrokken te zijn op wat er in de school
gebeurt, is duidelijk. Maar het is de
vraag of alle problemen zijn opgelost als
er bijvoorbeeld een moslimouder in het
bestuur van de schoolvereniging of -
stichting zit. Bijvoorbeeld het probleem
van de representativiteit: dé moslim be
staat niet; er zijn vele „variëteiten" bin
nen de islam.
Overigens onderzoeken in Den Haag en
kele r.-.k. schoolbesturen de mogelijk
heid hoe vertegenwoordigers van diver
se cultureel-etnische groepen direkter bij
het bestuur te betrekken.
Voor de tweede maal in Den
Haag wordt op initiatief van
de Haagse gemeenschap van
kerken met een speciale
dienst in de Kloosterkerk
Jom Hasjoah herdacht, de
dag waarop de joden de ver
nietiging van hun volk tij
dens de Tweede Wereldoor
log memoreren.
Dit zal gebeuren op zondag
11 mei om half acht. Het is
de bedoeling van de Haagse
kerken voortaan elk jaar
aandacht te vragen voor Jom
Hasjoah. De datum zal zo
veel mogelijk aansluiten bij
de joodse Jom Hasjoah-her
denking. Deze heeft dit jaar
plaats op 5 mei en daar het
niet mogelijk is dan joodse
medewerkers te vragen heb
ben de kerken besloten hun
bijeenkomst een week later
te houden.
De dag is voorbereid in sa
menwerking met leden van
de Liberaal-joodse gemeente
in Den Haag onder wie rab
bijn Awhram Soetendorp, die
ook het woord zal voeren in
de Haagse Kloosterkerk.
Daarnaast zullen onder meer
spreken de Haagse deken
Jac. Kwaaitaal en ds. Van
der Linden, voorzitter van de
Haagse Raad van Kerken.
Verder zullen leerlingen van
het Eerste VCL een bijdrage
leveren aan de bijeenkomst.
De eerste Jom Hasjoah-her
denking die van kerkelijke
zijde op touw werd gezet, had
twee jaar geleden plaats in de
Rotterdamse Laurenskerk.
Sindsien trekken deze bijeen
komsten een groot publiek.
Vorig jaar waren er in een
afgeladen Kloosterkerk mi
nimaal achthonderd man. Dit
jaar zijn er op initiatief van
plaatselijke raden van ker
ken bijeenkomsten in
Utrecht, Rotterdam en 's-
Hertogenbosch. In Amster
dam hebben de kerken de
mensen opgeroepen zich aan
te sluiten bij de joodse Jom
Hasjoah-herdenking op het
plein voor de Hollandsche
Schouwburg op 5 mei.
In joodse kring wordt in het
algemeen met instemming
gereageerd op de initiatieven
van de christelijke kerken,
hoewel de medewerking van
plaats tot plaats verschilt. In
Den Haag komt de medewer
king van de Liberaal-joodse
gemeente, in Rotterdam van
de orthodoxe joden. Niet al
tijd wordt in joodse kringen
altijd even gunstig gerea
geerd op de met de herden
king gepaard gaande joods-
christelijke dialoog. Bij de or-
thopdoxe joden leeft het be
sef dat de kloof met de chris
tenen onoverbrugbaar is,
maar, aldus mevrouw H. gel
derblom, men vindt elkaar in
de overtuiging dat je als
mensen niettemnin van el
kaar kan leren en de waak
zaamheid met betrekking tot
ongunstige ontwikkelingen
kan bevorderen. Deken
Kwaaitaal ziet in het huidige
terrorisme en het opkomende
anitsemitisme en het nieuwe
gevoel van onveiligheid dat
de joden soms besluipt op
nieuw het gevaar dat christe
nen en joden uit elkaar wor
den gespeeld. Hij wil dat
voorkomen, juist door het
houden van zo'n Jom Hasjoa-
herdenking.
PAUL VAN VELTHOVEN
Rabbijn A. Soetendorp
Deken J. Kwaaitaal
De Braziliaanse bevrijdingstheoloog Leonardo Boff meent dat
de als conservatief bekend staande aartsbisschop van Rio de
Janeiro, kardinaal Eugenio Sales, „ontrouw is aan de paus".
De kardinaal moet volgens hem „gehoorzaamheid tonen zoals
hij dat vorig jaar ook van mij eiste", toen Boff door het Vati-
caan tot stilzwijgen was veroordeeld.
Leonardo Boff verscheen donderdag voor het eerst na de op
heffing van de zwijgplicht weer in het openbaar tijdens de 1
mei-viering in de deelstaat Rio de Janeiro. Hij hekelde de re
cente „schandelijke beslissing" van kardinaal Sales om twee
vooruitstrevende docenten van de rooms-katholieke universi
teit van Rio de Janeiro op grond van hun ideeën te ontslaan.
Volgens Boff handelde de kardinaal „tegen de wil in van de
paus" en in strijd met de strekking van de brief, die Johannes
Paulus II vorige maand stuurde aan de Braziliaanse bisschop
pen. Hij riep de kardinaal voorts op het jongste Vaticaanse
document over de bevrijdingstheologie te accepteren en in
praktijk te brengen. „Het ontslag van de twee docenten is
hiermee volledig in strijd", aldus Boff.
Leonardo Boff verzekerde, dat tijdens de recente bijeenkom
sten met Braziliaanse bisschoppen in het Vaticaan, de paus
zich ervan bewust is geworden „dat de Braziliaanse Kerk
veel serieuzer en eensgezinder is dan bleek uit bepaalde in
formaties die hij van de conservatieve vleugel ontving".
Groentesoep varkensfricandeau met bloemkool
en aardappelen choeoladedessert
Nodig voor twee personen: 0,5 liter bouillon van 100 g
runderpoelet, stukje bloemkool, 1 wortel, stukje prei, 12
g vermicelli, selderij:
400 g varkensfricandeau (voor 2 dagen), 40 g boter, zout,
peper, uitje, oregano, tijm;
bloemkool, zout, 10 g boter, halve lepel azijn, peterselie:
Vi tot 1 kg aardappelen
1 lepel rozijnen, 1 lepel rum, 0,4 liter chocoladevla, 0,5 dl
slagroom, 10 g basterdsuiker.
Breng de bouillon aan de kook met het gare en kleingesne
den poelet en stukjes groenten, strooi er al roerende de ver
micelli in en laat de soep tien minuten koken. Voeg op het
laatst fijngeknipte selderij toe.
Braad het stuk fricandeau in ruim een half uur gaar in de
boter. Strooi direct na het dichtschroeien zout en peper over
het vlees en leg er halverwege de braadtijd kleingesneden ui
en kruiden naast. Maak de jus met weinig water af en zeef
hem.
Kook de in grove stukken verdeelde bloemkool in tien mi
nuten gaar. Leg de uitgelekte groente in het oorspronkelijke
model in een warme schaal. Laat de boter lichtbruin worden,
voeg de azijn toe en schenk het mengseltje over de bloem
kool. Strooi daarover royaal fijngeknipte peterselie.
Kook de rozijnen tien minuten in weinig water, laat ze uit
lekken en koud worden en zet ze enige uren weg met de
rum. Meng de rum-rozijnen daarna door de vla. Klop de
slagroom met de basterdsuiker stijf en garneer er het dessert
mee.
Menutip voor maandag: varkensfricandeu met andijviesla en
gebakken aardappelen, citroengriesmeelvla.
JEANNE
In deze kabinetsperiode wordt geen beslissing genomen ovefr<
de vestigingsplaatsen in ons land voor nieuwe kerncentrale*^
Die conclusie hebben de regeringspartijen CDA en VVfij
razendsnel getrokken uit de ramp met de kerncentrale in hd^
Russische Tsjernobyl. Het feit dat over twee en een halv^,
week de kamerverkiezingen worden gehouden heeft duid^
lijk een belangrijke, zo niet doorslaggevende rol bij dit b%n
sluit gespeeld.
HET uitstel heeft voor de procedure rond de vestigini
plaats van de kerncentrales vrij vergaande gevolgen. Het I
sluit betekent immers niet zomaar een paar weken uitsl
maar een vertraging van minstens een half jaar. Het is zei
de vraag of de procedure nog wel ooit afgemaakt zal worder
Als er immers een kabinet van andere signatuur moet woi
den gevormd, dan komen die kerncentrales er voorlopig
lemaal niet meer. h
De ministers en de regeringsfracties stonden met de rug te|(
gen de muur. De ministers omdat zij volgende week in hfy
kamerdebat over kerncentrales wel over de noodzakelijk^
informatie zouden moeten beschikken over wat er met (\ii
Russsiche kerncentrale is gebeurd. En ook de regeringspartitcl
en konden niet anders besluiten. CDA en VVD zouden inF
mers wel gek zijn geweest om, bij de huidige verontrusting
dwars tegen de publieke opinie in een besluit te nemen ove,g
de plaatsen waar in ons land kerncentrales zouden moetefr
komen. Pj
MINISTER Van Aardenne heeft er zich eerder deze weeee
duidelijk te gemakkelijk van afgemaakt, toen hij verklaard1*
dat een ramp als in de Sovjet-Unie in ons land niet zou kun
nen voorkomen. Er moet nu eerst maar eens duidelijk woki
den aangetoond waarom dat niet mogelijk is.
De CDA-fractie kan zich overigens troosten met de weteA^
schap dat zij alsnog het verkiezingsprogramma uit 1982 ka
nakomen. Daarin staat immers dat er in de periode van
kabinet-Lubbers niet definitief over de bouw van kerncei)^1
trales zou worden beslist.
'r lil
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Tamils
Vietnamcomité, Angola- en
Grenadacomité... Dit lijstje is
met tientallen namen aan te
vullen. Een Sri Lanka-comité
is er natuurlijk ook. Alle we
ten (of wisten) ze precies, wel
ke guerrilla-groepering in ver
re landen de macht moet krij
gen. Als dat ideaal bereikt is
en men maakt er ginds vervol
gens een dictatuur of een
puinhoop van, dan hoor je die
comité s niet meer. Vorig jaar
voerden Russische vliegtuigen
voor goed geld tienduizenden
Tamils naar Oost-Berlijn. Van
daar sluisde men ze via de me
tro naar het Westen: „Alstu
blieft, een leuk probleem!"
Een paar dagen na aankomst
stonden de eerstaangekome-
nen met keurige Nederland
stalige folders vol eenzijdige
informatie over hun vader
land op strategische plaatsen
in o.a. Den Haag. Onder de
eersten die eigen woonruimte
kregen, waren er die lotgeno
ten daar voor een woekerbe-
drag impropten. Al spoedig
hoorden we van contacten met
de drugswereld. „Arme* Ta
mils", dachten we, „meteen
het mikpunt van dealers". Of
lag dat anders? In Italië werd
een netwerk van honderd Ta
mils met 20 kilo heroïne opge
rold. Een kwestie van zichzelf
verrijken, of financiering van
de guerrilla thuis, ten koste
van Europa?
Toen de stroom Tamils aan
wies tot 3 a 4 duizend, en
regering om respectabele redj
nen besloot tot de bekende
geling, wisten Tamil-woc
voerders precies te vertell^j
hoe het er in Nederland poG
tiek voorstond, en dat „dj
rechtse regering" hen
strijd met de Nederlandse w<
behandelde. Daarna de beke£'
de tv-beelden van Tamils dr
niet naar alleszins aanvaarr'
bare onderkomens wildeL
„verkenners" vooruitstuurdeG
enz. Niet bepaald de houdin
van mensen die nog maar juir
een „hel" ontvlucht zijn. E
een Tamil-woordvoerder zoify
der een zweem van beduu)
heid op de televisie, laat staa
spijt of schaamte. Het heeft <n
weinig van dat de Tamils mi
een acceptabele instelling nat
hier zijn gekomen. En zek/<
lijkt, dat ze hier een begele
ding krijgen die veel heeft vq,
ophitsing. Weet een of andC'
comité daar misschien ie|9
van?
W. Jansen,
DEN HAAG.
Tamils (2)
Hoe is het mogelijk, dat
Tamils, die hier binnen
gekomen, eten, drinken,
bed, plus per week twintjj
gulden zakgeld krijgen, hu
tehuizen in brand steken. Hje
is geen wonder dat ze in hije
eigen land niet konden bty€
ven, als zij daar ook zo lee^
den. En ze krijgen vervolge^
weer een ander onderkomen
Ze moesten maar eens ga«(
zien waar zij het beter kunn^]
krijgen. Ik krijg aow, waar
blij mee ben, fhaar ik hou
aftrek van alles geen twini
gulden over. Onlangs brak
mijn bril en die moet ik z<
betalen: ruim 300,- en d;
van mijn 1.000,- per maan!
Wie kan dat? En die knap^j
worden goed verzorgd.
L. de Ruiter,
DEN HAAG. ia
Warm
De BILT (KNMI) Vandaag
wordt het opnieuw warm' en
in het binnenland kan op som
mige plaatsen de temperatuur
oplopen tot 26 graden. In de
loop van de dag kan daardoor,
vooral in het zuiden van ons
land, een locale regen- of on
weersbui tot ontwikkeling ko
men. De wind is meestentijds
matig uit het zuidoosten, maar
aan de kust en op het IJssel-
meer wordt de wind vrij
krachtig. Morgen dringt koele
re oceaanlucht van de Golf
van Biscaje tot over ons land
door. Op de overgang van het
zomerse weer en die koele
oceaanlucht zijn morgen op
uitgebreidere schaal onweers
buien mogelijk, waarbij flinke
windstoten kunnen voorko
men. Vanaf maandag krijgt
het weer een wisselvallig ka
rakter. Nu en dan buien en
een middagtemperatuur rond
de 18 graden.
Vooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig voor
morgen en maandag:
Zuid-Scandinavie: Eerst zon
nig en temperatuur oplopend
tot circa 20 graden, vanaf
maandag enkele regen- of on
weersbuien.
Britse Eilanden: Regen- en on
weersbuien. Middagtempera
tuur van 12 graden in Ierland
tot 17 graden in de omgeving
van Londen.
Benelux: Morgen nog warm,
maar in de loop van de dag
onweersbuien gevolgd door af
koeling.
Frankrijk: Regen- en onweers
buien. Middagtemperatuur
van 12 graden in Bretagne tot
22 graden in Zuid-Frankrijk.
Duitsland: Morgen zonnig
warm met middagtempera tui
rond 25 graden, maandag oi
weersbuien gevolgd door
koeling. |e
Alpengebied: Regen- en ok
weersbuien. MiddagtemperL
tuur rond 20 graden. j
Portugal en Spanje: Vooral
het noorden regen- en
weersbuien, in het zuiden
ke perioden met zon.
temperatuur van
aan de Atlantische
graden aan de Costa
en de Costa Blanca.
Italië en de Joegoslaviscl
kust: Regen- en onweersbuie
Middagtemperatuur van 20
25 graden.
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Athene
Barcelona
Berlijn