Nederlandse meisjes
op blote voeten in de slag
Leiden English Choir
brengt opera van Purcell
M N EERSTE
BROMMER
WIL IK ZELF
BETALEN.
DAAROM BEZORG
IK DE KRANT.
Totaalopbrengst Nanking Cargo ruim 37 miljoen
TWINTIG LIEDJES IN EUROVISIE SONGFESTIVAL
Andy Warhols visie op
vorstinnen in Paleis Het Loo
kunstagenda
bioscopen
Toonkunstkoor
zit in de lift
KUNST
Ceidce Commit
ZATERDAG 3 MEI 1986 PAGINA 1
Eredocoraat voor
Geert van Oorschot
TILBURG De Katholieke Ho
geschool Tilburg heeft de uitge
ver Geert van Oorschot een ere
doctoraat in de letteren toege
kend. Het wordt hem op 20 no
vember uitgereikt ter gelegen
heid van het eerste lustrum van
de subfaculteit letteren. G.A. van
Oorschot begon in 1945 een lite
raire uitgeverij in Amsterdam.
Hij publiceerde sindsdien onder
meer werk van Multatuli, Coupe
rus, Leopold, Du Perron, Ter
Braak en Nijhoff, Hermans en
Reve en verkreeg grote bekend
heid met zijn Russische Biblio
theek.
AMSTERDAM - Met een
totaalopbrengst van
37.069.899 gulden is de
veiling van de lading van
het VOC-schip „De Gel-
dermalsen" in het Am
sterdamse veilinghuis
Christie's vrijdag beëin
digd. De opbrengst op de
laatste veilingdag was 7,2
miljoen gulden.
Alle 160.000 stuks porse
lein, goud en gebruiks
voorwerpen van de be
manning werden tijdens
deze vijfdaagse „veiling
van de eeuw" verkocht.
Zij brachten gezamenlijk
304 procent meer op dan
voor het begin van de
veiling was geschat.
In totaal bezochten meer dan
20.000 mensen uit de hele we
reld de kijkdagen, terwijl op
de veiling zelfs dagelijks dui
zend tot twaalfhonderd gega
digden en belangstellenden
voor een volledig bezette vei
lingzaal zorgden. Aan het ein
de van de veiling verlieten
volgens Christie's „waar
schijnlijk meer mensen te
leurgesteld de zaal met min
der porcelein dan zij van plan
waren te kopen, dan kopers
die opgetogen waren over
hun zojuist verworven bezit,
gekocht op een veiling die 234
jaar eerder had moeten
plaatsvinden", aldus Chris
tie's.
„De "Geldermalsen" liep na
melijk in 1752 tijdens de te
rugreis van Canton naar Hol
land in de Zuid-Chinese zee
op een klip. Pas ruim twee
eeuwen later werd de lading
onder leiding van captain Mi
chael Hatcher geborgen en
geveild.
De veiling zorgde voor re-
cordprijzen. Zo ging bijvoor
beeld een Chinees-porselei
nen servies voor het hoogste
bedrag van de hand dat ooit
op een veiling voor een der
gelijke verzameling is betaald.
Dit „fraai gedecoreerde" ser
vies, voldoende voor 144 per
sonen, werd door veiling
meester John Gloyne afgesla
gen voor een bedrag van
700.000 gulden (inclusief com
missie 812.000 gulden).
Het hoogste bedrag dat voor
een enkel bord werd neerge
teld, bedroeg volgens Chris
tie's 104.400 gulden. Er wer
den 31 van dit type schotels
afgeslagen, totaal voor een be
drag van bijna 1,4 miljoen
gulden. Een ander hoogtepunt
was, aldus de woordvoerster,
de verkoop van 125 Chinese
baren puur goud, die voor to
taal ruim 4,3 miljoen gulden
werden verkocht.
Om negen uur vanavond begint
het 31e Eurovisie Songfestival.
Twintig landen doen mee, waar
van eentje (IJsland) voor het
eerst. Het liedjesfeest wordt ge
presenteerd door Ave Kleveland,
het intermezzonummer wordt ge
zongen door de Noorse zangeres
Sissel Kyrkjebo, begeleid door
fluitist Steinar Ofsdal.
Het Nederlandse commentaar
wordt geleverd door Leo van de
Goot. In dit verhaal een overzicht
van de bijdragen van de twintig
deelnemende landen.
BERGEN Als van
avond, even na negen
uur, met een glijdende
basgitaartoon het eerste
liedje van het Eurovisie
Songfestival 1986 wordt
ingezet, kunnen miljoe
nen televisiekijkers zich
opmaken voor een bonte
selectie uit wat in Europa
wordt beschouwd als
toonaangevende lichte
muziek. Dat eerste liedje
is meteen een soort „klas
sieker": een romantische
liefdesballade in die typi
sche Eurovisiestijl zoals
die al zo'n dertig jaar op
gang maakt. Het is „L'a-
mour de ma vie", de Lu
xemburgse bijdrage.
Luxemburg is een klein land
je en zijn arsenaal aan vocalis
ten derhalve niet groot. Van
daar dat ook deze keer buiten
de grenzen is gezocht. In Ca
nada werd zangeres Sherisse
Laurence gevonden. Zij liep
te popelen om internationale
roem te vergaren. Sherisse
heeft een stem met de door
dringende werking van een
cirkelzaag. Dat wordt vooral
in het verloop van het liedje
duidelijk: na een ingetogen
begin volgt een galmende ma
nifestatie van festivaldrift.
Ook de tweede bijdrage is ge
heel in de traditionele sfeer
gehouden: een ballade door de
Joegoslavische Doris Drago-
vic, die wordt bijgestaan door
een groep musici op vleugel,
gitaar, drums, gitaar en
dwarsfluit.
Pas bij het derde liedje gaat
het een beetje swingen: „Eu
ropeennes" door het Franse
dameskwartet Cocktail Chic.
Internationaal onbekend,
maar de meisjes genieten in
eigen land een redelijke popu
lariteit. Ze hebben opgetreden
met grootheden als Michel
Sardou, Mireille Matthieu en
Johnny Halliday. Cocktail
Ghic zingt een vlet niemen
dalletje, waarin ze appelleren
aan het internationale aspect
van het festival. In de tekst
komen woorden voor als Am
sterdam, Kopenhagen en Ca
pri. Er wordt gezongen over
de Afrikaanse zon, de Itali
aanse glimlach en zelfs vallen
de namen van Boy George en
Lady Di...
Thuiswedstrijd
Het vierde liedje is „Romeo"
van de uit het Noorse Harstad
afkomstige Ketil Stokkan: een
thuiswedstrijd derhalve. Be
halve zanger is hij gitarist en
songschrijver; „Romeo" is van
zijn eigen hand. Vorig jaar
deed hij al mee aan de Noorse
finale, waarin hij tweede
werd achter Bobbysocks. Nu
dan een eerste plaats voor de
iongensachtige Stokkan en de
ïoop op een herhaling van
het Noorse succes van vorig
jaar. Maar het komt maar
weinig voor dat een land
tweemaal achter elkaar wint...
De Noren hebben maar wei
nig aan het toeval overgela
ten: Stokkan wordt op het po
dium omgeven door een
speels aangekleed duo, dat het
vlotte liedje (waarin het
woord Romeo wordt ver
klankt als 'Roemeoe') visueel
opfleurt. Het hele nummer is
duidelijk op het publiek ge
schreven: de zaal wordt zelfs
uitgenodigd mee te klappen.
Groot-Brittannië stuurde de
groep Ryder naar Bergen, een
zesmans popgroep waarin
Maynard Williams optreedt
als solozanger. Maynard is
ook acteur, en speelt momen
teel een rol in de musical
„Starlight Express" (van de
fameuze Andrew Lloyd Web
ber). De Britse bijdrage (uitge
voerd zonder orkest en dus
ook zonder dirigent, maar wel
met een geluidsband, want de
getoonde instrumenten zijn
niet aangesloten) is een flets
soort popsong op een dreu
nende rock-achtergrond.
Voor het eerst in de geschie
denis doet ook IJsland mee
aan het Eurovisie Songfesti
val. Het heeft naar Bergen de
groep Icy afgevaardigd, een
toepasselijke naam voor ar
tiesten van het kille eiland in
de Atlantische Oceaan. Het
drietal zingt „Gledibankinn",
wat zoveel wil zeggen als 'De
bank van vreugde', waarbij
bank niet staat voor zitbank,
maar voor spaarbank.
Blote voeten
De losse, vlotte aanpak van
IJsland is ook terug te vinden
bij Neerlands hoop in Eurovi-
siedagen. De vier meisjes van
„Frizzle Sizzle" gaan weer
blootvoets in de slag; wat voor
de Nederlandse finale een
grapje was, hoort nu officieel
bij het image. „Alles heeft rit
me" valt zeker niet uit de
toon in het festival. Het laat
in elk geval een handig ar
rangement horen en is een
van de eerste Eurovisieliedjes
in de historie met een ritmiek
die is beïnvloed door de Ca-
raïbische muziekvormen die
de laatste jaren internationaal
zo'n opgang hebben gemaakt.
Het achtste liedje komt uit
Turkije. De groep Klips ve
Onlar voert een Turkse roek-
variant ten tonele met „Hal-
ley": het liedje is opgedragen
aan de gelijknamige komeet
en vertolkt de hoop op vrede.
Zeker niet onverdienstelijk;
Turkije heeft wel eens kwali
tatief mindere inzendingen
gehad.
Spanje stuurt de groep Cadil
lac. Centraal staat zanger/gi
tarist Jose Maria Guzman, die
in het zwaar aangezette liedje
„Valentino" (opgedragen aan
de grote filmster) laat horen
een soepele, typisch Spaanse
stem te hebben.
Met Zwitserland zijn we dan
weer even terug bij de roman
tiek. Zangeres/pianiste Danie-
la Simons levert de Franstali
ge ballade Pas pour moi" af
in de beproefde'festivalsfeer.
De orkestratie is geheel in
stijl. Israël wordt dit jaar ver
tegenwoordigd door het duo
Sarai Tzuriel en Moti Giladi.
Het tweetal zingt het vlotte
liedje „Day will come", over
een toekomst waarin hopelijk
plaats is voor het zingen van
liedjes. Het is nogal visueel
aangepakt: het duo draagt
modieuze avondkleding en
het podium wordt onder meer
bevolkt door twee zwierig uit
gedoste jongedames die geen
noot zingen maar zijn meege
komen voor het uitvoeren
van danspassen.
Luv Bug is dan aan de beurt,
een vrolijk Iers vijftal, dat
zijn land vertegenwoordigt
met een liedje dat een beetje
de heldere aanpak vertoont
van de country western:
„You can count on me". Bel
gië stuurt Sandra Kim. Het
minuscule zangeresje van Ita
liaanse afkomst beschikt ove^
een formidabel stemgeluid;
dat hier wordt gebruikt voor
het vertolken van een goed
geolied disconummer: „J'aime
la vie". Een opgewekte tekst,
waarmee het in de aanloop
naar de festivalavond nogal
timide overkomende meisje
hoopt Europa plat te krijgen.
In elk geval heeft ze haar
jeugd mee. Als ze hoog eindigt
(en ook Frizzle Sizzle goed
scoort) kun je aannemen dat
het Eurovisiefestival in de
toekomst een internationale
versie van „Kinderen voor
Kinderen" zal worden...
West-Duitsland heeft zange
res Ingrid Peters afgevaar
digd. Begeleid door vijf man
nenstemmen zingt ze een
stemmig lied over de nood
zaak van intermenselijk con
tact: „Ueber die Brücke
geh'n".
BONGO'S
Elpida is het Griekse woord
voor 'hoop', en tegelijk de ar
tiestennaam van de in Grie
kenland mateloos populaire
zangeres die in 1979 in Jeru
zalem meedeed voor Grieken
land, maar nu met haar groep
door Cyprus is afgevaardigd.
Ze zingt het liedje „Topa Zo"
(Ik leef), dat merkwaardiger
wijs een soort Latijns-Ameri
kaanse aanpak heeft gekre
gen, compleet met bongo's op
het toneel.
„Die Zeit ist einsam" door de
Oostenrijkse zangeres Timna
Brauer zit aan het begin en
einde vol warme violen, maar
daartussenin zit een stukje
waarin ze met haar groep in
eens losbarst in een onbedaar
lijke schreeuwpartij.
Dan wordt de rest van Scan
dinavië achter elkaar afge
werkt. Eerst Zweden: het duo
Lasse Holm en Monica Toer-
nell zingt „Ar det de har du
kallar karlek?", een soort
beurtzang. Dan komt de zan
geres Lise Haavik, een Noorse
die voor Denemarken uit
komt (daar woont ze ook, en
ze is daar getrouwd met de
schrijver van haar liedje „Du
er fuld af logn").
Het laatste liedje van de
avond is „Nao sejas mau p'ra
mim", („Wees niet slecht voor
me"), de Portugese bijdrage.
Portugal heeft zijn hoop ge
vestigd op de negentienjarige
zangeres/danseres Dora, voor
wie dit het begin is van een
professionele carrière.
We missen twee landen die
tot nu toe redelijk trouwe
deelnemers waren: Grieken
land en Italië. De Grieken
schijnen er tegenop te zien bij
onverhoopte winst het festi
val zelf te moeten organise
ren. De Italianen zenden het
festival niet eens uit want het
trekt daar te weinig kijkers:
4e concurrentie van de com
merciële televisie is daar te
sterk.
RENE DE COCQ
LEIDEN Het meiconcert
van het Leiden English Choir
stond dit jaar geheel in het te
ken van King Arthur, een
opera van Henry Purcell, ge
componeerd in 1691 naar het
libretto van John Dryden. Het
is geen opera in de gebruikelij
ke zin van het woord, waarin
alles gezongen wordt, maar er
treedt een verteller in op, die
de verbindende teksten tussen
de muzikale gedeelten spreekt.
Rick van Vliet vervulde gis
teravond deze toch vrij onge
wone rol op een bijzondere
manier: gestoken in een oud-
rose, zeventiende- eeuws aan
doend pak beklom hij na de
ouverture het preekgestoelte
van de Leidse Lutherse kerk
om met veel gevoel voor thea
ter het verhaal van Koning
Arthurs overwinning op de
Saksen te verkondigen.
Maar, laat er geen misverstand
over bestaan, het grootste ge
deelte van King Arthur be
staat uit muziek voor koor, vo-
kale solisten en orkest. Als ge
heel was de uitvoering door
het Leiden English Choir on
der leiding van Ineke Smit
heel geslaagd, ondanks wat
schoonheidsfoutjes. Het orkest
speelde heel helder en duide
lijk, maar soms toch ook met
net te weinig durf, waardoor
sommige stukjes wat onzeker
en daardoor vals uitvielen. Het
koor kende alles uit het hoofd,
wat de muzikaliteit van het
geheel zeer ten goede kwam.
Eenmaal los van de nootjes,
kan de aandacht volledig op
het muzikale aspekt gericht
worden.
Van de solisten zong de sop
raan Nicolien van der Rest het
mooiste. Ze staat helemaal bo
ven haar partij, en kan er
daardoor een ongekende ex
pressie in leggen. De andere
sopraan, Hannie Slingerland,
kende ook hele mooie momen
ten, maar zat soms ook nog te
veel aan haar noten vast.
Countertenor Peter Beijersber-
gen zong erg zwak; hij heeft
weinig volume en zijn adem-
beheersing is niet goed. Zijn
stem klonk alsof hij vanachter
een gesloten deur kwam. De
bas Hans Claus was zeker niet
onverdienstelijk: hij zong heel
muzikaal, maar heeft geen
volle basstem. In duet met Ni
colien van der Rest delft hij
het onderspit. Tenor Bernard
Loonen tenslotte zong verras
send mooi. In Come if you
dare, voor tenor en koor, was
hij professioneel in zijn tek
stexpressie. Ook het koor zong
dit stuk trouwens magnifiek.
Prachtig vervulde hij ook de
rol van Comus, samen met de
tenoren en bassen: een van de
meest expressief en spontaan
gezongen gedeelten.
ANNETTE JASPERSE
Cineast Pim Korver opnieuw onderscheiden
DEN HAAG De al vele malen onderschei- verging, kreeg een prijs, en ook „Mariniers
den Rotterdamse filmer Pim Korver heeft op Vandaag" (een film over het Nederlandse
het 25ste internationale filmfestival „Italia sul Korps Mariniers werd onderscheiden. Tot h£t
Mare" in Milaan twee onderscheidingen gekre- festival waren na een voorselectie 72 inzendin
gen. De film „Mont Louis", een reportage over gen toegelaten. De Nederlandse consul in Mi-
het met nucleair materiaal geladen vrachtschip, laan heeft de prijzen namens Korver in ont-
dat twee jaar geleden voor de Belgische kust vangst genomen.
Andy Warhol poseert naast twee portretten van koningin Beatrix
APELDOORN In het rijksmuseum Paleis Het Loo is nog tot 1
juni een expositie te zien van portretten van de enige vier rege
rende vorstinnen, koningin Beatrix, koningin Elisabeth van En
geland, koningin Margrethe van Denemarken en koningin
Ntombi van Swaziland, gemaakt door de Amerikaanse popart
kunstenaar Andy Warhol. Het gaat om zestien zeefdrukken:
vier varianten van elk portret. De portretten zijn uitgevoerd in
de zogenaamde „royal edition", waarbij diamantstof is toegepast.
Bovendien worden voor het eerst twee door Warhol gemaakte
olieverfschilderijen tentoongesteld, portretten van koningin
Beatrix. Voor de zeefdrukken en de schilderijen heeft Andy
Warhol zijn favoriete procédé toegepast, waarbij foto's, in dit ge
val staatsiefoto's verkregen via de Rijksvoorlichtingsdienst, ver
groot zijn afgedrukt. Van één van de varianten van het portret
van koningin Beatrix is in een beperkte oplage een exclusieve
poster gemaakt.
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
Zaterdag 3 mei
DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450)
20.15: Haagse Comedle: 'Mldzomernachtsdroom' van Shakespeare; re
gie Guldo de Moor; met o.a. Anne-WII Blankers, Wim de Haas, René van
Asten. Gijs Scholten van Aschat, Guusje Eybers, Carline Brouwer en Fi-
lip Bolluyt.
Appeltheater (Duinstraat 6. tel. 502200) 20.15: Toneelgr. De Appel:
Mldzomernachtsdroom" van Shakespeare; regie Erik Vos; met o.a. Sa-
cha Bulthuis, Christine Ewert, Aus Greldanus, Hugo Maerten, Eric
Schneider en Henk Votèl. Theater aan de Haven (Westduinweg 230, tel.
543202) 20.30: F Act: 'Het slachthuis" van Slawomir Mrozek; regie Ben
jamin Gijzel; met Adriaan Adriaansen, Arend Bulder, Joop Keesmaat. In
geborg Loedeman en Coby Stunnenberg.
Congresgebouw (Churchlllplein 10 tel. 548000) 20.15: Toneelgr. HAAG:
'De Italiaanse meesterhand'; regie Stephan Lang.
Randstad Theater (L. Lombardstr. 38) 20.15: Toneelgr. Randstad: 'Ver
re vrienden'; regie Gaby Wltteveen.
Julianakerk (Kempstr.) 20.15: Jan van Weelden (orgel).
Paard van Troje (Prinsegracht 12) 23.00: The Nits.
Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23, tel.460354) 23.00: Jazz-video-
nacht.
Kijkhuis (Noordeinde 140) 15.00: film 'Begrijpt u nu waarom ik huH'; na
afl. discussie met prof. dr. Bastlaans (Werkgr. Kleinschalige Psychiatri
sche Voorzieningen); 21.00: videoprod.: 'Dans en camera' van Stefaan
Decostere en Chris Dercon en 'Repetitions' van Marie André.
Omniversum (Pres. Kennedy!. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en zo.
12.00, 14.00, 16.00 en 20.00 The dream is alive; ma. t/m vr. 14.00,
16.00, 19.00 en 21.00; za en zo. 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00 en
21.00 Magic Egg/Picture Holland. Tijdens vakantie en feestdagen als op
za. en zo.
WASSENAAR De Pauwhof (Paauwl. 2a) 20.00: Valentljn de Wolf (alt
viool), Hanneke Lether (piano) e.a.; werken van o.a. Bach, Hlndemith en
Prokofiev.
ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstrpat 6. tel.
01720-20800): Out of Africa (al); 20.15. zo. ook 13.30. EUROCINEMA
II: Mama is boos (al); 18.30, 21.15. za. ma. ook 13.30. zo. ook 14.45.
EUROCINEMA III: Teenwolf (al); 18.45, 21.00. za. t/m ma. 13.45.
EUROCINEMA IV: Pyramid of faar (12); 18.45, 21.15. za. t/m ma. ook
13.45.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Meisjes in extase (18); za 24.00. EUROCINEMA II:
Sex in de hoogste klas (18); za 24.00. EUROCINEMA III: TeenwoH
(16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Pyramid of fear (16); za. 24.00.
ra. ma. 14.00. ma. 13.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Absolute begin-
ners (12); 19.00, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130): Abel (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook
14.30. Witness (12); 14.30, 19.00, 21.15. Un amour de swan (16); 14.30, I
19.00. 21 15 The jewel of the nile (al); 14.30. 19.00. 21 15. Out of Afri-l>
ca (al); 20.00. zo. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875):
American Ninja(16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); Sexfeestjes (16); 14.30,
19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Peter Pan (al); za. zo. wo. 14.30.
(al); za. zo. wo. 14.30.
LUXOR: De Troetelbeertjee
NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Up the military (16); za. ma. di. 19.00. zo. 20.15. Deathwiah III
(12); za. ma. di. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Mama ia
boos (al); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Rocky IV (12); tijden zie City I. CITY THEATER III:
Return of the living dead (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Hot
Chili (12); do. vr. zo. 14.45, 19.00. za. ma. di. 19.00. Fright Night (16);
do. t/m di. 21.15
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO THEATER: Thoma en senior op het spoor van brute Berend
(al); za. zo. di. wo. 15.00.
CITY THEATER IV: Pink Panter festival (al); za. 14.45.
VOORSCHOTEN
GREENWAY (tel. 01717-4354): A chorus line (al); do. 19.00. Mama
boos (al): vr. za. zo. wo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. Plenty (al); do. 14.00. L
do. t/m a. 21.15. di. 14.00, 20.15. Een dagje naar het strand (16); zo.'
21.15. ma. 20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Peter en de vliegende autobus; za. zo. 14.00. Assepoester (Ned. f
gespr.) wo. 7/5 14.00.
WASSENAAR
ASTRA (tel. 01751-13269): In de schaduw van de overwinning (12); P'
vr. t/m di. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Spiderman; za. zo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE 1, 2 en 3; Out of Africa; 20.00. za. t/m di. 14.00. Com-f
mando; 19.00, 21.30. za. 24.00. Troetelbeertjes; za. t/m di. 14.00. Pyra-E
mid of fear; 19.00, 21.30. za. t/m di. 14.00. za. 24.00. Police academy l;k
za. 24.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): The jewel of the Nile (al);!"
14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 21.15. A§TA 2 (Spui 27, tel. F
463500): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. ASTA 3: Mama is boosl (al); k]
14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Cen-|
traal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. zo. 14.00, J
20.30. BABYLON 2: 3 Mannen in een wieg (al); 14.00, 19.00, 21.15. Dj
zo. 13.30, 15.45, 21.15. BABYLON 3: Witness (12); 18.45, 21.15. zo. r
21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20; tel. 630637): The delta force (16);f
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Rocky IVf'
(12); 18.45, 21.30. CINEAC 3: Children of the corn (16); 14.00, 18.45,1
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. L
667066): The jewel of the Nile (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. 19.00, 21.30. F
zo. 16.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): h
Absolute beginners (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, L
21.30. METROPOLE 2: Un amour de swann (al); 14.00, 18.45, 21.30. v
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: The Berlin affair (16); S
18.45, 21.30. METROPOLE 4: Abel (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,1,
16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: De aanslag (al); 14.00, 20.15. F
ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Remo (12); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Iron eagle (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: The delta for-ki
ce (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: E
Topgeheim (s)pionnen (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, L,
21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): De sex-muekiek r
(18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Dallas schoolgirls T
(18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Public affair (18); r
12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00.
De kwaliteit van de uitvoering
zoals die gisteravond in de
Nieuwe Kerk werd gegeven
rechtvaardigt de constatering,
dat het Haags Toonkunstkoor
weer „in de lift zit". Dat is de
verdienste van dirigent Oane
Wierdsma die de zaken bij
Toonkunst deskundig en
voortvarend heeft aangepakt.
Wierdsma zal de laatste zijn
om te beweren dat het uit 1829
stammende koor al zijn inten
ties al weet te realiseren of dat
Toonkunst al weer het niveau
heeft bereikt van de jaren vijf
tig toen het ensemble zong on
der Bernstein, Dorati en ande
re grootheden, maar het dal
waarin Toonkunst zat lijkt
verlaten en tot de verleden
tijd te behoren. Wie de ama
teuristische kunstbeoefening,
in dit geval de koorzang, een
goed hart toedraagt kan hier
over alleen maar verheugd
zijn. De nieuwe wethouder
van cultuur heeft op het ter
rein van die kunstbeoefening
een belangrijke taak. De Haag
se koren vormen een stuk ge
meengoed waarop de plaatse
lijke overheid trots kan en
moet zijn. Maar die trots
schept verplichtingen.
Oane Wierdsma koos voor het
uitstekend bezochte concert
een programma met Engelse,
Duitse en Franse werken:
„Five mystical songs" y$n
Concert door het Haags Toonkunst
koor o.l.v. Oane Wierdsma met wer
ken van Vaughan Williams, Men
delssohn en Fauré m.m.v. Maja
Schermerhorn, sopraan, Palle Fuhr
Jórgensen, bariton, Kees de Wijs,
orgel en het Randstedelijk Begelei-
dings Orkest (aanvoerder Pleun van
der Linden). Nieuwe Kerk Den Haag.
Vaughan Williams, Psalm 42
van Mendelssohn en het Re
quiem van Fauré. Toonkunst
beheerste de partijen zeer
goed, de klank was verrassend
„jong" en spontaan, de ver
houding tussen de stemmen
|t
was uitgebalanceerd en
werd met overtuiging gemii
ceerd. Bij dat alles wisten 1
uitvoerenden zich verzek»
van de steun van het corn
spelende Randstedelijk BefU'
leidings Orkest. Het is zoj"
Oane Wierdsma zei: „De i
zou niet moeten zijn of dit t
kest moet blijven maar hi
veel begeleidingen per ja,
kan dit orkest aan. Het
staansrecht is inmiddels
bewezen".
Solistische medewerking
leenden de sopraan I
Schermerhorn en de bari£
Palle Fuhr J/orgenson.
sopraan beschikt duidel
over een meerjarige ervarii
de bariton bleek over een
ingetogen doch uitermate fr
stemgeluid te beschikken.
ADRIAAN HAGfj
H
Cannon Group koopt Brits f ilmbedri fé
PERTH De Cannon Group, de filmmaatschappij van de Isra
lische producenten Menahem Golan en Yoram Globus, is vC -_
175 miljoen pond sterling (665 miljoen gulden) eigenaar gewi D
den van het Britse filmbedrijf Screen Entertainment. De ondi
neming is overgenomen van de Australische zakenman Al,
Bond. Deze kocht het bedrijf pas afgelopen maandag van 1
Britse concern Thorn EMI voor 125 miljoen pond en is dus bj
nen enkele dagen omgerekend 190 miljoen gulden rijker gewiK
den.
Screen Entertainment is eigenaar van de beroemde Elstree-f'1'
studio's en bezit verder een bioscoop-keten en de rechten op
streeks 2.000 films.
Topman Menahem Golan van Cannon noemde de verwerv
van Screen Entertainment vrijdag de belangrijkste gebeurte
in het bestaan van het concern. De Cannon Group is in Ned
land eigenaar van de Tuschinski-bisocopen en het City-con
en daarmee de grootste bioscoopeigenaar.