Omwegen Cor van der Plas introduceert zijn Waterlelie als meditatiecentrum hond zoekt: huis Wethouder Van Leeuwen geeft hondenbaan op LEIDEN OMGEVING CcidócSouoatit Victor aan boom vast gebonden ZATERDAG 19 APRIL 1986 PAGHjff ARTSEN Leiden: Groep 1: Tan, Janssen. Zwijnenburg. Mey er. R. van Leeuwen. Verhage, Groeneveld en De Ruiter: za. dr. Tan. tel. 210890. zo. dr. Groene veld. tel. 218661. Groep 2: Bergmeyer. Pieterse. Van Gent, Jaytelbaum. Van Luyk, Klaas- sen, Rus. Kruis en E. de Lange: za. dr. Bergmeyer. tel. 121701. zo. dr. Rus. tel. 132500. Groep 3: Pleiter, J. van Leeuwen. Smit. W. de Bruijne. J. .de Bruijne, Stolk, Jürgens, Fogelberg en Muysenbergh: za. dr. Fogelberg. tel. 132877. zo. dr. J. van Leeu wen. tel. 120412. Groep 4: Van Wingerden. Lahr. Van Rijn. Bè- nit, Nieuwenhuis, Roos, Boer. Van de Waardt. Arnou, J. Zaaijer en R. Zaaijer: za. dr. Van Rijn, tel. 314349, zo. dr. Van Winger den. tel. 310047. Groep 5: Schaefer. Jasperse, Crul, Kooy- man. De Jong. Prince. Relnders, D. Hammerstein en A. Hammer- steln: za. dr. De Jong. tel. 123752, zo. dr. Reinders. tel. 760947. Oegstgeest: vanaf za. 10 uur: dr. Van Walchren, tel. 174830. Patiënten van dr. Steen hoven of dr. Voorzaat: bellen naar 176867. Spreekuur za. zo. 11.30-12.30. Kaag - Abbe- nea -Nieuw Vennep: tel. 02526- 72850 Leiderdorp: za. en zo. dr. Ouwerkerk, tel. 891037. Spreekuur van 12.30 tot 13.00. Voorschoten: za. dr. Meijer, zo. dr. Koopmans. Warmond - Voorhout: dr. Hoornweg/dr. Sleeboom, tel. 02522-11393 Noordwijk: Groepspraktijk tel. 19300. Katwijk aan Zee: dr. Lodder, tel. 14600. Katwijk Rijnsburg Valkenburg: dr. Rietbroek. Sassenheim: dr. Muller, tel. 11777. Alkemade Rijnsaterwoude: dr. Van Don gen. tel. 01713-4044. Praktijk Saeys/van Mierlo/Roelen/Brock: dr. Roelen/dr. Broek, 01713- 2329.» Hazerswoude - Koude kerk: dr. Van Buuren. tel. 01714- 2020. Benthuizen - Boskoop: dr. Leeuwenburgh, tel. 01727- 5700. Langeraar - Nieuwveen - Ter Aar - V/oubrugge: dr. Go- rissen. tel. 01722-2139. Nieuw koop - Noorden: dr. Brink man/Sluis, tel. 01725-9301 TANDARTSEN Leiden - Lei- derdorp - Oegstgeest: dr. Klein- veld, tel. 134433, za en zo spreekuur om 13.00 uur. Alke made - Leimuiden: eigen tand arts bellen voor 15.00 uur. Leidschendam: voor spoedge vallen tel. 974491. Bollen streek: dr. Hoek, tel. 02521- 13126. APOTHEKEN Leiden Lei derdorp - Oegstgeest - Voor schoten: Apotheek Haven in Lei den en Apotheek Hofland in Voorschoten. Alkemade: Apo theek Alkemade, open: zat 12- 13. 17.30-18 u, zon feestda gen 12.30-13 en 17.30-18 u. Noordwijk - Katwijk: Katwijkse Apotheek. Noordwijkerhout: za geopend van 9-13. u. en van 17-18 u. en zo van 12-13 u. en 17-18 u. Spoedrecepten tel. 3511" of dienstbel. Sassen heim: 02522-10169. WIJKVERPLEGING Leiden Noordwijkerhout - De Zilk - Voorhout: tel. 071-122222. Bollenstreek: Wijkverpleging Gezondheidscentrum, tel. 02522-14147. Hillegom: Opga ve via het antwoordapparaat, tel. 02520-16217. Leidschendam: Kruisvereniging, tel. 070-455300. Oegstgeest: Kruisvereniging, tel. 071-177444. DIERENARTSEN Leiden: dr. Helder, tel. 220513 en dr. Vest- jens. tel. 144323. Voorschoten - Leidschendam: dr. Westgeest, tel. 768616. ONGEVALLENDIENST ZIEKEN- HUIZEN LEIDEN Ongevallen- dienst elke dag Academisch Zie kenhuis behalve van dinsdag 13.00 u. tot woensdag 13.00 u. (Diaconessenhuis poliklinieken tel 155543, afdeling S.C.U. tel 175639) en van vrijdag 13.00 u. tot zaterdag 13.00 u. (Elisabeth- ziekenhuis). BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: Bezoekuur dagelijks van-16.00 tot 17.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. Kin derafdeling dagelijks van 14.00 tot 20.00. Niet meer dan twee bezoekers per patiënt. Sint Elïzabeth-ziekenhuis: Volwas senen dagelijks van 14.00-14.45 u. en van 18.30-19.30 u.; klasse afdelingen ook 11.15-12.00 u. Kraamafdeling: dag. van 15.00- 16.00 u. en van 18.30-19.30 u. en van 19.30-21.00 u. alleen voor vaders. Kinderafdeling dag. 15.00-18.30 u. CCU (hartbewa- king) dag. van 14.00-14.30 u. en van 19.00-19.30 u. Intensieve verpleging: dag. van 14.00-14.30 u. en van 18.30-19.00 u. Sport- Medisch Adviescentrum: Spreekuur ma. 19.30-20.30 u. I het St. Elisabeth-ziekenhuis. Endegeest: Di. en vr. 13.00- 14.30 u.; zo. 11.00-12.00 u. 14.00-15.00 u.; eerste klasse: de gehele dag. Jelgersmakliniek: Jongerenteam: za. en zo. 14.00- 17.00 u. Opname: werkdagen 16.45-17,45 u.; za. zo en feest dag. 10.00-11.30 en 14.00-16.30 u. Team A. C en D: dag. tot 21.00 u. met uitzondering va behandeltijden en etenstijden. Academisch Ziekenhuis: Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Da gelijks 14.15-15.00 u. en 18.30- 19.30 u. Avondbezoekuur afde ling verloskunde: 18.00-19.00 u. De Praematurenafdeling^ voor ouders en familie is na overleg met patiënten doorlopend be zoek mogelijk. Bezoek aan ern stige patiënten: wanneer aan ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Kinderkliniek: zalen voor peu ters. kleuters en grote kinderen 15.15-17.00, babyzaal en boxe nafdeling: volgens afspraak met het verpleegkundig hoofd. Be zoektijden kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen na overleg met ver pleegkundig hoofd. Voor andere bezoekers van kinderen: Keel-, neus- en oorheelkunde en neu rologie: 14.15-15.00 en 18.30- 19.30. Oogheelkunde en heel kunde: 14.15-15.00 en 18.30- 19.00. Rijnoordziekenhuis: Dagelijks 14.30-15.15 u. en 18.30-19.30 u. Extra bezoek hartbewaking: 11.00-11.30 u. Extra bezoek vaders kraamafde ling: 19.30-20.30 u, Kinderafde ling 15.00-15.30 u. alleen voor ouders 18.00-18.30 u. LEIDSE RECHTSWINKEL Ju ridisch Adviesbureau, Ketelboe- terssteeg 10, tel. 130775; afde ling belastingen: alleen op af spraak, klachtenbureau: di. en do. 18.30-20.30, afdeling vreemdelingenrecht: ma. 13-15 en do. 18.30-20.30, afdeling vrouw: vr. 10-12. S.O.S.-DIENST Telefonische hulpdienst, tel. 071-125202.. Voor allen die In moeilijkheden verkeren of eenzaam zijn. Ver trouwelijk. Dag en nacht bereik baar. BUREAU VOOR RECHTSHULP Herengracht 50, tel. 123942; spreekuren ma. en dl. 10.00- 12.30 u.. wo. 13.30-16.00 u.; do. 18.30-20.30 u. 'HET IS MISSCHIEN EGOÏSTISCH WAT IK DOE, MAAR ALS GROEP GA JE HARDER DAN ALLEEN' Laten we duidelijk voor op stellen, dat het goede schip Lena geen heilig dom is. Eenmaal aan boord zal de ziel er naar hartelust met geest en lichaam kunnen dollen, zij het volgens bepaalde spelregels die overigens geen enkel dogma in houden. De Lena is een „Katwijker", een eerlij ke motorschuit van 56 ton die vele jaren ge diend heeft in de buurt- se beurtvaart en sinds kort voor anker ligt, al thans aan een tros, aan het einde van de Groe- nesteeg in een uniek uit hoekje van de Leidse binnenstad. Eigenaar is, sinds drie jaar, de steeds actieve Cor van der Plas; ook een Katwijker maar allang verLeidst. Van der Plas (38), eens straatzanger en clown, werkend met poppen en kindertheater en wo nend waar er maar een dak boven z'n hoofd was, is nu in zichzelf ge keerd en draagt zijn ideeën uit in een door hem gecreëerd „Cen trum voor meditatie en bewustwording". Cor van der Plas, reder, semi-monnik en schip per; schipper naast Zen. „De gemeente was gul met het verlenen van een lig plaats hier", vertelt Cor van der Plas; „alleen moesten de omwonenden er geen be zwaar tegen hebben. Nou, mijn overburen zwegen als het graf, dus kon ik mijn gang gaan". De Lena biedt uitzicht op de waardige, oude Israëlitische begraaf plaats waar overledenen van de Leidse joodse gemeen schap wachten op het tuba- geschal van de jongste dag. Drie jaar geleden kocht Cor de Lena, als botengek. Hij bezat geen stuiver, maar binnen een week had hij duizend gulden geleend voor de aanbetaling. „Over de rest heb ik een jaar gedaan. Mijn materiaal verzamelde ik bij bezoeken aan vodde- boeren, sloperijen, vlikobak- ken. Zo werd mijn boot langzaamaan een meditatie centrum. De lichtroosters in het dak komen van de Leid se Spaarbank. Ik heb aan de gemeenschap veel te dan ken, dat wel. Verder moet ik het met een uitkering doen". Wierook voor Boeddha Is de reuk in het ruim die van wierook? „Nee", corri geert Cor mijn zintuigelijke waarneming, „dat is verf en lak". Maar vóór het beeld van de Boeddha, de uitver korene in de Lotusbloem, staat een bundel wierook stokjes tot geuren gereed. Het laag bij de grondse meu bilair in de kapelachtige en tourage is door Van der Plas eigenhandig vervaardigd: nederige tafeltjes, piepschui men kussens, een glanzende „dans"vloer, waarop ie in processie al mediterend ach- Op mijn omwegen door stad en land I kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 HhHkI ftNMHI - 12 22 44 op toestel 10. door Ton Fioli-rs ter elkaar kunt lopen na een stevige „sessie". Hier wordt de geest getraind, en het li chaam heeft zich daaraan aan te passen. Cor van der Plas („Ik heb altijd mensen willen laten lachen, met het idee dat ze dan in geen geval agressief worden; daar ben ik nog steeds mee bezig"), is begon nen met een bakfietsje, „nu zit ik in het schip; laten we dat maar succes noemen!" Van der Plas is op zoek naar mensen „met dezelfde instel ling als ik heb; daar wil ik ruimte aan bieden". Al een paar jaar is hij met het Zen boeddhisme bezig en zijn ac tiviteiten hebben geresul teerd in de eerste Zen-boot van Leiden. In een boeken kastje in het serene binnen schip ontwaar ik een be scheiden collectie met Zen- lectuur: „De drie pijlers van Zen", „Zen, maan en ster ren", Chinese astrologie en „De kraanvogel en de schildpad". Zijn plaatjesboe ken tonen het boeddhistisch kloosterleven, waarvan je een ogenblik denkt dat het benedictijns is. Onthechting allerwege. Maar een ver dwaalde westerling, oud-po litieman en Auteur Van de Weetering dus heeft ooit ontdekt dat er in de tuin van een monnikencomplex een stiekeme ladder stond waarlangs 's nachts jonge le venslustige monniken kon den ontsnappen op weg naar aards vertier met Wein, Weib und Gesang. Cor glun dert, als hij me dit vertelt. Ware onthechting schijnt niets te zijn, voor hem. En monniken. Maar in dat boekenkastje staan ook Prisma-woorden boeken en de Prisma-uitga ve van het Oude en Nieuwe Testament. „Zie je, wij steu nen op alles wat waardevol in het leven kan zijn. Er is niets heiligs aan het Zen boeddhisme, dat al vóór het christendom werd ontplooid. Het is één van de „boeddhis- men"; geen geloof maar lie ver een techniek. Zen-men sen zijn de rebellen onder het boeddhisme. In Japan verder ontwikkeld (Japan ners kunnen zelf niets Cor van der Plas: schipper naast Zen In De Waterlelie. nieuws bedenken, maar wat ze nadoen en uitwerken is perfect). Niet zeven levens lang ploeteren naar de ver volmaking en dan pas het Nirwana als je goed je best had gedaan. Nee, maar meteen, direct! Dat zegt Zen". Cor, in een broek vol verfspatten, schenkt koffie bij; er zijn suikerklontjes en verpakte cream. Net als franciscanen „Die Zen-rebellen hebben net zoiets als de franciscanen van jouw katholicisme. Rechttoe, rechtaan. Daarom mediteren wij ook eens in de maand in de kapel van Ver bum Dei aan de Plantage. Dat zou best meer mogen zijn. Er zijn overigens heel wat katholieken die zich met Zen bezighouden. Natuurlijk ook: Zen tast geen enkele re ligie aan; het geestelijk men selijk welzijn vindt er een knooppunt. Daarom heet dit centrum aan boord (ik kan er mee varen naar de verste stille verten; als het maar in de buurt is) ook „De Water lelie". Het is een Nederlands fenomeen, verschijnsel, maar lijkt op de Lotusbloem. Hier op de boot is het een echt watergebeuren: jezelf ontplooien vanuit de bagger, waaruit een mooie bloem kan komen. Vanuit de don kere aarde ontspruiten licht, lucht en vrijheid; vanuit de duisternis welt de waterlelie op uit de lentemodder!" Cor van der Plas weet waar hij het over heeft. Achterin „de zaal" bevindt zich een podium, een verhe venheid met een zeker „li turgisch" doel. Dat heet Waki-mara. „Hoofdzakelijk tegen de tocht", bekent Cor ruiterlijk. Maar daar staat toch de (stenen) beeltenis van Boeddha „in de Lotus". Met twee kaarsen voor zijn aanschijn, en voor de sfeer. Cor: „Het Boeddhabeeld: zie het als het portret van je va der, of je vriendin". Dat is hetzelfde als katholieken zeggen van de afbeeldingen van hun heiligen. Maar net is allemaal niet zo vergeeste lijkt. Zo was er eens een jon ge monnik die vreselijk z'n best deed om de Weg te vin den. Hij poetste elke ochtend het Boeddhabeeld op, totdat de (novicen)meester op een dag het beeld aan gruzele menten sloeg: „Daar heb ik nou gewoon zin in", zei de meester; „het is maar een stuk hout". Niets menselijks is Boeddha (en Zen) vreemd. Er mogen katholieke kloosterorden zijn waarbinnen de volgelin gen elkander met de kar wats te lijf gaan; ook het Boeddhisme Kent die tot waakzaamheid strekkende maatregel. Een pats met een stok op je kale gebogen hoofd om je wakker te ma ken. Cor past die discipline volge de verdraagzaamheid van Zen. Je zit er op kussens, aan boord van de Lena. Tenmin ste, als je gevorderd bent. Dan zit je „in de Lotus". Net zoals Boeddha in de Lotus zat en dat nog steeds doet, sinds zoveel jaar vóór de Christus. Een beginneling mag „in de halve Lotus" zit ten, of kruist met pijn en moeite z'n benen op een zit bankje en krijgt na vijf mi nuten al de zenuwen en de kriebels. De bloedsomloop; dat is een heel ding. Die zul je ook, met enige inspan ning, onder de knie moeten zien te krijgen. „Doe wat je doet, en doe dat alleen. Als ie iets doet, ben je daarmee bezig. Maar doe er niets an ders bij", is een van de filo sofieën van Zen waartoe Van der Plas zich heeft ge wend. Hij legt uit over Boogschie ten bij de orthodoxe boed dhisten: „Ze doen er uren over, eer er een pijl wordt afgeschoten. Het is een le venshouding, heel medita tief. Dat doen we dus niet, aan boord van de Lena, dat boogschieten. Onze praktijk is volgens Zen: zitten en niets doen. De techniek is kort en goed; voor de rest ben je hier en nu". Je kunt, hieren nu, Cor ook tegenko men in de stad, in de plen zende regen en zonder Zen. Dan lijkt hij gewoon op een verzopen mus met een bril letje. Zen kent ook humor. Japan ners zijn anders dan Duit sers, die de humor niet heb ben uitgevonden. Zen vraagt, bijvoorbeeld: „Blaas een kaars uit, maar waar is dan het licht gebleven?" Het antwoord kan zijn: in de koelkast; ga maar kijken. Of: stop een kudde op hol gesla gen paarden. Een variëteit daarop is: stop de sneltrein naar Tokyo. „Ach, wat zou je gaan zitten wroeten in 500 vóór Christus!", vraagt Van der Plas zich af. „Zelf geef ik geen les, maar ik heb een lerares die al tien jaar met Zen bezig is. „Ik heb ervan geproefd en probeer les te geven", zegt zij. Ik vind haar goed. Het is misschien heel egoïstisch wat ik doe: men sen hier naar toe halen om er steun aan te kunnen heb ben. Maar het is een wissel werking; as groep ga je har der dan alleen". Open boot'' hele cursus, e lke woensdaga vond op de Lena. Zondag 20 april a.s. houdt Van der Plas „Open boot" met De Water lelie, vanaf 2 uur. Om een uur of 3 vertoning van de videofilm „Van Shinto Mat- suri tot Zenmeditatie". Thee en koffie staan klaar in de huiskapel. Het zal een kleine toer zijn, aan boord te ko men via een enigszins zwie pend loopplankje, nadat je eerst over een hekje moet klauteren. „Maar dat wordt allemaal anders", weet Cor van der Plas, die z'n leven lang al een optimist is ge weest. Hij ziet ook verder vooruit: „Behalve Zenmedi tatie zou hier ook heel goed do-in, shiatsu, ikebana en calligrafie gegeven kunnen worden". Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of soms ook wel een kat) beschreven, die in het asiel ver blijft. De in deze rubriek beschreven dieren zijn óf gevon den, óf door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopende redenen afgestaan, vaak be grijpelijke. maar soms ook volslagen onzinnige. De in „Hond zoekt huis" beschreven dieren zijn alle gezond, hebben een wormenkuur ondergaan en zijn volledig in geënt. Tegen betaling van 95 gulden (inclusief dierenpas- poort) en 45 gulden voor katten zijn ze af te halen. Dit geld komt ten goede aan zwerfdieren. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden, tel. 411670. Geo pend: di-vr 10-12, 14-17 u; za 10-12,14-16 u, zo en ma geslo ten. De hond van deze week werd afgelopen maandag door de Dierenhulpdienst aangetroffen in de Cornelis Schuytlaan in Leiden. De hond stond daar met een touw Vastgebonden aan een boom. Toen de Dierenhulp dienst het dier naar het asiel bracht, werd het direct her kend door de asielbeheerder. Diezelfde morgen was er na melijk een vrouw bij het asiel op bezoek geweest, die haar hond kwijt wilde. Maar om dat het asiel aan het Besjes laan op maandag gesloten is, verwees beheerder Gottschal de vrouw door naar het asiel Postbrug in Oegstgeest. Ook stelde hij de vrouw voor een advertentie te plaatsen waar in zij de hond aanbood. Omdat de asielbeheerder en zijn vrouw toch richting Oegstgeest gingen, stelde hij voor de hit Stompwijk af komstige vrouw voor te gaan, zodat zij makkelijk het asiel in Oegstgeest zou kunnen vinden. De vrouw volgde toen inderdaad tot het mo ment waarop de asielbeheer der en vrouw een andere weg insloegen. Asielbeheer der Gottschal: „Ik vertrouw de erop, dat de vrouw het laatste stukje zelf wel kon vinden. We hadden de route van tevoren besproken, maar toen we terug kwamen stond daar de Dierenhulpdienst met de hond van die me vrouw. Ik herkende het dier meteen". De eigenaresse van de hond wós verdwenen en Victor, want zo heeft Gott schal de hond maar ge noemd, belandde na een ver- velende omweg toch nog in het asiel aan de Besjeslaan. Victor is nog een jonge hond. Hij is ongeveer een jaar oud en uitgevoerd in bruin met witte vlekjes op de poten. Victor is een bastaard Duitse Staander met een tikkeltje herder. Toen Victor kwam, had hij een gele halsband om. In de korte tijd dat Victor zich nu in het asiel bevindt, heeft hij zich ontpopt tot een zeer rustige, gehoorzame en vriendelijke hond. Het argu ment van de vrouw, dat de hond ongehoorzaam was en achter de schapen en koeien aan ging lijkt de asielbe heerder ook wat overdreven: „Victor heeft zeker nog wel wat opvoeding nodig. Je kan zien dat hij erg weinig aan dacht heeft gehad. Maar krijgt hij die nu wel, dan zal r er helemaal niets meer op die hond zijn aan te merken". Gottschal vindt het gedrag van de vrouw niet toelaat-, baar en hoopt dat mensen die de vrouw, die in een blauwe Honda reed, kennen, zich melden bij het asiel. De asiel- beheerder wil eens een har- tig woordje met haar spre ken. Noes Noes de poes van vorige week heeft nog geen nieuwe baas gevonden. De belang stelling voor de poes, die midden in de nacht voor de deur van het asiel werd ge zet, was bedroevend. Zij hoopt dat daar binnenkort verandering in komt en dat ze snel een nieuw thuis krijgt Victor Is nog een jonge hond 26 JAAR IN GEMEENTERAAD ALPHEN AAN DEN RIJN „Een faseinerei hondenbestaan" is de omschrijving die de Alph« wethouder D. van Leeuwen geeft als hem gevri wordt hoe hij over zijn 12-jarig wethouderscl denkt. „Een hondenbaan is het omdat je nooit speculeren op de dankbaarheid van de mei want aan iedere beslissing zit een negatief eff(c Kom je met een voorstel dan zegt ene partij h< en de andere wijstJiet af. Dan een nieuw planll de rollen zijn omgedraaid. Je probeert dan tot compromis te komen, maar beide of meerdere tijen houden zich dan bezig met het breed uitmi van de negatieve gevolgen voor zichzelf". De heer van Leeuwen vond het echter allemaal de moF waard. „Alphen een schitterende stad en is het waard P' ervoor te vechten", zegt hij. Van Leeuwen heeft het klapF van de zweep 26 jaar lang meegemaakt. Op zijn 35-ste rde hij de politiek in, min of meer als opvolger van de Aart1, derveense agrariër Verduin. Van Leeuwen werd in F beëdigd als raadslid. In 1974 werd hem de positie van y3' houder aangeboden als opvolger van wethouder M. P£' die burgemeester werd. Van Leeuwen accepteerde de zét hoewel hij eigenlijk wilde bedanken voor het raadslidm^ schap. Ook toen al zocht hij steeds naar nieuwe uitdaginP' Het wethouderschap was precies wat hij nodig had. PÏr was van Leeuwen agrariër en had hij in 1954 het bedrijf i zijn ouders overgenomen. In 1957 verkocht hij zijn veen] derij en trad in dienst van Menken landbouw in Wassen waar hij de voorlichting deed. In 1974 nam hij afscheicr Menken. Even nog combineerde Van Leeuwen het weth derschap met zijn toenmalige baan, maar dat bleek al sne^ veel' L° Genoeg r Na 12 jaar vindt de heer Van Leeuwen het genoeg. Hij L nog best één of twee jaar door willen gaan en de CDA-fr tie vroeg hem dat ook, maar de vier jaar vol maken wiF niet meer. „Nu ben ik 61 en nog jong genoeg om een anrf1 invulling aan mijn tijd te geven en daar ben ik gelukkig I nog gezond genoeg voor. Wie weet echter hoe dat over y jaar zal zijn' Als wethouder heeft van Leeuwen een van de zwaard portefeuilles in zijn beheer gehad, waarvan het grootste derdeel openbare werken was. Pikant is dat de wethoi in zijn periode als raadslid nooit zitting heeft gehad in commissie openbare werken. Hij moest alles nog leren, was in 1974 ook duidelijk te merken, vond de oppositie, ook een progressieve combinatie. Bij de begrotingsbehai ling voor 1975 kreeg Van Leeuwen te horen dat hij zich ter zijn ambtenaren verschool. „Dat was zo", geeft de scl dende wethouder toe, „maar dat is daarna nooit meer v<j gekomen. Ik heb alles geleerd wat er maar te leren viel openbare werken". Wethouder Van Leeuwen deed ook het grondbedrijf, zaken en de sociale werkvoorzieningen. Verder heeft maken gehad met verkeer en milieu. Dat bezorgde hem werk, omdat hij de affaires rond de Asphaltfabriek er verkeersproblematiek rond de Conradstraat moest behar len. Van Leeuwen heeft hierbij soms letterlijk voor plaats in het college moeten vechten. Maar hij kwam oi schonden uit de strijd en kan terugzien op veel zaken dii voor Alphen geregeld heeft. De sociale werkvoorziening lag hem na aan het hart. Bij komst als wethouder waren er twee sociale werkplaatsen} Binnenhaven aan de Eikenlaan, in het pand waar nu Alphens bedrijvencentrum gevestigd is en de Spoorhai gevestigd in de oude en slechte Thimotheusschool aan Hooftstraat. De nieuwbouw aan Eikenlaan en Einsteim en de renovatie van het pand aan de Spoorlaan zijn grol| deels zijn werk. Teleurstellend vindt de wethouder het leen nog dat de sociale werkvoorziening er nog niet in slaagd is een eigen kassencomplex te verkrijgen. „Maarii zijn alweer bezig om dat opnieuw aan te vragen". i Van Leeuwen is jaren bezig geweest met het „wurgen probleem van het verkeer door het centrum van Alpns „Gelukkig is het met allerlei kunstgrepen gelukt de Zet baan te krijgen en straks komt ook nog de rijksweg 11". daan is de wethouder ook over de uitbreiding van de| meente zonder dat daar steun van de overheid aan te C kwam. Twaalf jaar geleden kampte het grondbedrijf een]" kort op de exploitatie van Ridderveld I van 35 miljoen den. Nu is de begroting over alle gebieden sluitend. Dat I door de grondprijzen te verhogen. Ondanks dat werdli grond zeer snel verkocht en beo «uwd. „Alphen is een schitterende stad, met een uitstekend amlp narenkorps en een prima burgemeester", stelt Van Les wen. „Voor mezelf heb ik het idee dat ik het er goed all bracht heb, ervan uitgaande dat wethouders niet gebot maar gemaakt worden. Ik had niet verwacht ooit wethouS te worden en ook niet om zo lang te blijven." Rust nei^i zal van Leeuwen, ook na zijn afscheid op 29 april, niet. H' by's genoeg, waarvan fotograferen en het beluisteren j klassieke muziek slechts onderdelen zijn. Zijn grote ha) tocht is het doe-het-zelven met als uitschieter het houtdr» en. Hiervan zijn enkele voorbeelden op zijn kantoor te z) houten kandelaars, houten gedraaide bakken en penne zen. Als echte liefhebber weet de wethouder alles van het bel digde gereedschap en loopt hij als een „fijnproever" re| matig de winkels in om te kijken of er nieuwe ontwikkel gen zijn bij het gereedschap. Daarnaast zijn er plannen I met een vrachtwagen mee te gaan voor een lange rit, of i een bekende binnenschipper mee de Rijn af te zak» „Voor de politiek heb ik nu genoeg gedaan stelt Van Le wen. „Nu wordt het tijd voor mezelf".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 16