Henk Badings (79) voelt zich geboycot door grote orkesten Elvis Costello gaat verder als Declan MacManus QeXdóaQowiaid POPSTER WIL OUDE IMAGE AFSCHUDDEN COMPOSITIES WORDEN VOORAL UITGEVOERD IN BUITENLAND dagpuzzel bioscopen De gouden handen van Björn en Benny Handig met hout KUNST ZATERDAG 12 APRIL 1986 PAGINA Veiling omstreden Goyagaat niet door (Door onze correspondent Paul van der Voort) BARCELONA De geruchtmakende veiling van het gesmokkelde Goya-schilderlj „De Markiezin van San ta Cruz" gaat op het laatste nippertje niet door. De Spaanse staat heeft het doek voor 6 miljoen dollar (21 miljoen gulden) gekocht van de Brit Lord Wimborn. i vóór dat het vandaag zou worden geveild bij Chris tie's in Londen. De opbrengst was geschat op 35 mil joen gulden. Door het niet doorgaan van de veiling i verliest Christie's 6 miljoen gulden commisslegeld. I Spanje heeft altijd gezegd dat het schilderij in 1983 i met vervalste documenten het land is uitgesmokkeld, i Christie's vermeldde in de catalogus dat zij niet kon garanderen dat de eventuele koper in de toekomst niet juridisch door de Spaanse staat zou worden ver- i volgd. Goya schilderde het doek in 1805. Een Spaan- i se zakenman kocht het in 1983 voor een half miljoen gulden en bracht het met vermoedelijk vervalste do- I cumenten naar Zwitserland. Via een Britse tussenhan- Een tevreden lachende Lord Wimborn voor het doek van Goya, dat door delaar is het schilderij daarna aan Lord Wimborn de Spaanse staat is gekocht voor 21 miljoen gulden. doorverkocht. STICHTING: ECONOMISCHE ROL AUTEURSRECHT ALTIJD ONDERSCHAT DEN HAAG Auteursrechten blijken een grotere economische rol te vervullen dan tot nu toe werd aangenomen. Uit een onderzoek van de stichting voor economisch onderzoek in Amsterdam blijkt dat activiteiten in ons land waaraan auteursrecht is gekoppeld maar liefst 2,4 procent van onze vaderlandse economie uitmaken. Het gaat hier om een bedrag van acht miljoen gulden. De pers neemt daarbij met 0,97 procent het leeuwen deel voor zijn rekening. Met de 2,4 procent worden bedrijfstakken als de chemie (1,9 procent), horeca (1,8 procent), zee- en luchtvaart (te zamen 1,1 procent) en de verzekeringsbranche (1 procent) in de schaduw gesteld. Het onderzoeksrapport, vervaardigd in opdracht van de Stichting auteurs- rechtbelangen, werd gisteren aangeboden aan minister Korthals Altes. Daarbij merkte voorzitter R. Stuyt van de stichting op dat het auteurs recht steeds moeilijker valt te beschermen, doordat de technische ontwik kelingen illegaal kopieren vergemakkelijken. Politici onderschatten het belang van het auteursrecht, aldus Stuyt. Het onderzoeksrapport moet een aanzet zijn tot nader onderzoek door de minister, die gisteren al opmerkte dat het erg moeilijk is de politiek voor nadere beschermingsmaatregelen te interesseren. Als voorbeeld stelde hij de problemen die een heffing op beeld- en geluidsdragers al oproepen. LONDEN Elvis Cos- tello is van naam veran derd. Hij heet nu Declan Patrick Aloysius MacMa nus en dat lijkt veel op de naam die zijn ouders hem ooit eens hebben gegeven. Hij heeft ook een nieuwe en veelge prezen LP uitgebracht (nog altijd onder het „Costello" label) waarop The Attractions, zijn ge bruikelijke muzikale on dersteuners, maar in één nummer zijn te horen. En wat nog veel onge bruikelijker is: hij praat met de pers. Het terugvallen op z'n wer kelijke naam is klaarblijke lijk een teken dat hij aan een tweede periode in zijn carriè re is begonnen. Hij geeft zelf de volgende verklaring voor de nieuwe Declan: „Ik heb mezelf bevrijd van het be perkte idee dat andere men sen van Elvis Costello heb ben. Ik ben goed begonnen, heb succes gehad en een be paalde naam opgebouwd, maar ik wilde de beperkin gen van 'het Elvis Costello- image achter me laten". Dat proces heeft wat specula tieve tongen losgemaakt waar hij absoluut niet geluk kig mee is. „Het is gemakke lijk om er te veel achter te zoeken, vooral wanneer je naar psychologische motie ven gaat kijken. Sommige mensen hebben gesuggereerd dat het met schizofrenie te maken heeft. Dat is de boel overdrijven tot in het absur de". Toch is het een verwarrende zet, vooral omdat het lijkt of de naam Elvis Costello hem maar weinig beperkingen heeft opgelegd. Zijn pro bleem is waarschijnlijk dat hij dénkt dat zijn imago hem beperkingen heeft opgelegd. „De eerste drie jaren van m'n carrière waren commercieel gezien het meest succesvol. Wanneer mijn vliegtuig mor gen zou neerstorten, dan zou den ze op radio 3 Oliver's Army en Watching the De tectives spelen om mij te her denken, en niet de recentere nummers" Vermoedelijk heeft hij gelijk, al zal zijn nieuwe elpee King of America daa(r misschien wat aan kunnen veranderen. Uiteindelijk werkten The At- tractions maar aan één num mer mee en staan er geen echte solo-nummers van El- vis op de LP. De meeste songs worden begeleid door een aantal zeer gerenom meerde Amerikaanse muzi kanten, waaronder het Elvis Presley-team, bestaande uit Ron Tutt, James Burton en Jerry Scheff. Hun aanwezig heid heeft Elvis geïnspireerd tot zijn beste zangprestatie tot nu toe. „Ik klink relaxed en geluk kig? Zo zou jij ook klinken, wanneer je met deze mensen in de studio zat. Je hebt niets te verliezen. Mijn grootvader zei altijd: „Het kan niet mis lukken. er is niets wat je te genhoudt" en'dat hield ik in m'n achterhoofd tijdens de opnamen. Elke keer als de gedachte aan de mensen met wie ze eerder gespeeld had den me nerveus maakte, dacht ik: „Ik zit hier niet in de hoop dat er wat oude roem op mii afstraalt. Zij speelden met beroemde men sen omdat die echt goed wa ren, en ik ben ook echt goed. Ik heb prima nummers, dus waarom zou ik ze dan niet goed zingen?" Verklaren Hij heeft ook geprobeerd zichzelf „nader te verklaren misschien duidelijker dan ooit tevoren. Je kent het wel, dat je naar een café gaat en je hart uitstort bij een volmaakt onbekende, terwijl je het je beste vrienden niet kan ver tellen". „Mensen zoeken vaak te veel achter liedjes die niet meer dan observaties zijn. Mijn fa voriet, Little Palaces (van de nieuwe LP), is een mooi maar opstandig akoestisch nummer over hardvochtig heid in Engeland, dat een plaats beschrijft waar ik kort gewoond heb. Ik kwam daar en ben met tranen in mijn ogen weer weggegaan". Een ander, waarschijnlijk ook au tobiografisch, maar myste rieuzer nummer is Suit of Light (het enige waar The Attractions op meespelen). Dit nummer wordt be schouwd als een beschrijving van Elvis' dood, maar hij zegt zelf nadrukkelijk dat het over de morbide interesse van mensen in beroemdheid gaat De suggestie is wel eens ge wekt dat MacManus met King of America kritiek wil leveren op de VS. Elvis ont kent dit met grote stelligheid „want wanneer je het over politiek wilt hebben: ik denk dat er een hoop racisme is te gen Amerika hier in Enge land. Amerika heeft een hoop liefde nodig". De Eisenhower Blues, die in de jaren vijftig niet gedraaid mocht worden, heeft hij op genomen „voor de grap. Als ik het zing, is het pure satire. Ik zou een beladen protest song kunnen schrijven over de manier waarop de Ameri kaanse cultuur en politiek zonder aarzelen terug lijken te reizen naar de tijd van Ei senhower, maar wat schieten we daar mee op? Het zou niet moeten mogen, maar het is zo duidelijk als wat. Het is net zoiets als wéér een liedje over hoe verschrikkelijk Maggie Thatcher wel niet is. Wanneer je dat nou nog niet weet, ben je een stomkop". Vreemd Elvis CosteUo is altijd al een vreemde popster geweest wat Elvis Costello, alias Declan MacManus, als „King of Ame rica". betreft zijn houding ten op zichte van beroemdheid. „Ik heb het geluk gehad dat ik niet heel succesvol ben ge worden" zegt hij daarover. Toch rijst het vermoeden dat Costello (en MacManus) een hernieuwde belangstelling op grote schaal voor zijn nieuwe naam en reputatie wel zou kunnen waarderen. Hij mij mert wat over het recente succes van Bruce Springs teen, iemand die toch ook al langer meedraait en nu een grote ster is. „Springsteens plaat is niet beter dan de anderen die hij gemaakt heeft ze zijn alle maal vrij goed. Maar hij was geen nationale held toen hij nog een groezelige zanger er gens in een barretje was. Nu staat hij plotseling op een enorm voetstuk. Hij moet vast heel verbaasd zijn en denken „wat heb ik nu dan goed gedaan?" Elvis zou willen dat hetzelfde gebeurde met King of Ame rica. „Ik zou niet weten waarom er geen miljoenen van verkocht gaan worden. King of America is beter dan de meeste elpees die op dit moment uitgebracht worden. Er is veel over nagedacht en er wordt goed op gespeeld. Ik denk dat het een punk-rock LP is, weet je. Gewoon om dat het zo is. Ken je één an dere LP die net zo klinkt?" ROBIN DENSELOW Copyright The Guardian MAARHEEZE „De grote Nederlandse symfo nieorkesten saboteren mijn werk. Dat gebeurt heel doelbewust en heel consequent". De 79-jarige componist prof. ir. Henk Badings spreekt de be schuldiging uit zonder hoorbare emotie, het le ven heeft hem geleerd te relativeren. Aanleiding tot het gesprek is de op richting van de „Henk Badings Stichting" in zijn woonplaats Maarheeze, die zich ten doel stelt de verspreiding van Badings' omvangrijke oeuvre te bevorderen. Badings voelt zich geboycol door de Nederlandse orkest wereld. De werken van de Ne derlandse componist worden veelvuldig uitgevoerd in Ame rika', Engeland en Italië, om maar enkele landen te noe men, maar in Nederland wordt het omvangrijke reper toire slechts mondjesmaat ge speeld. De vermoedelijke re den: Badings beging in de oor log de fout het directeurschap van het Koninklijk Conserva torium op zich te nemen. Ba dings: „Er zijn belangrijker za ken in mijn leven dan die pe riode, maar ik wil er wel over vertellen. Ik heb de „misdaad" begaan om op de stoel te gaan zitten van Sem Dresden, die toen als -directeur door de Duitsers was afgezet. Men heeft mij verweten dat ik con tact had met de Duitsers, maar dank zij dat contact heb ik on- dere andere mevrouw Dres den weer vrijgekregen, die op dat moment al was geïnter neerd. Ik heb binnen en bui ten het conservatorium steeds gezegd dat ik optrad als tijde lijk waarnemer - tot het mo ment dat de wettige directeur zijn plaats weer kon innemen. Tien dagen na de bevrijding was Sem Dresden weer con servatoriumdirecteur". Henk Badings: „Zelfs na veertig jaar weet de muziekwereld niet te vergeten en te vergeven". Badings wijst er op dat Dres den direct na de oorlog vrij willig aanbood zijn composities ter introductie mee te nemen naar de Verenigde Staten. Dat is ook het land waar Badings, mede door de inspanningen van Dresden, het meest ge speeld wordt. En dat Badings rol hem meer binnen dan bui ten de muziekwereld kwalijk werd genomen, blijkt volgens hem uit het feit dat hij kort na de bezetting trouwde met een in het verzet actieve vrouw. Dat het verleden van de 79-ja- rige componist nog'steeds gro te emoties kan oproepen bleek onlangs toen een Eindhovens gemeenteraadslid nogal wat bezwaren maakte tegen een compositie-opdracht die Eind hoven hem wilde geven. De kwestie haalde zelfs de lande lijke pers. Badings kreeg, on danks de bezwaren, toch de opdracht. Spijtig stelt hij vast: „Zelfs na meer dan veertig jaar kan een groot deel van het Nederlandse muziekleven kennelijk niet vergeten en vergeven. Ik vind dat wel ty perend voor de mentaliteit van sommigen". Toch, te zeggen dat Badings helemaal wordt genegeerd is niet waar. De erkenning is er wel degelijk. Na de oorlog sleepte hij een veelheid aan prijzen in de wacht, waaron der de Haagse Johan Wage naar-prijs (1967), de Sweel- inckprijs (1972), de Prix d'Ita- lia (twee keer), twee Paganini- prijzen, een onderscheiding van de gemeente Salzburg voor de opera Salto Mortale, de Medaille de l'Acadéinie Frangaise en een medaille van de Jeunesse Musicale. Verder kreeg hij een reeks composi tie-opdrachten van onder an dere de Wiener Philharmoni- Autodidact „Vooral in de Verenigde Sta ten worden veel van mijn composities uitgevoerd, voor alle mogelijke maar vooral ook voor alle onmogelijke bezettin gen. Trouwens, componeren voor ongewone combinaties doe ik graag. Ik denk dat dit één van de voordelen is als je als componist autodidact bent, je bent dan niet in één richting 'geduwd. Ik vind het heerlijk om een ingewikkeld symfo nisch werk te schrijven maar met evenveel plezier maak ik een werkje voor de eerstejaars vioolleerling. Mijn Trio Cos- mos, één van m'n laatste wer ken, slaat ook bij de Neder landse vioolpedagogen goed aan". „Ik ben zo gelukkig ook in m'n tachtigste levensjaar steeds weer nieuwe stukken in me te voelen opborrelen. Mijn vrouw zegt dan dat ik „broeds" ben. Inmiddels heb ik een oeuvre van zo'n 1000 composities opgebouwd en de bron is nog lang niet opge droogd. In die meer dan een halve eeuw dat ik componeer heeft het vak technisch een geweldige ontwikkeling door gemaakt. Ritmisch bijvoor beeld is nu mogelijk wat 30, 40 jaar geleden volstrekt onmoge lijk was. De belangrijkste ont wikkeling vind ik de overgang van de strenge naar de vrije imitatie. Maar bij al m'n com poneren staat voorop, dat ik speelplezier en luisterplezier wil geven. Ik ga als het ware in de concertzaal zitten om naar m'n eigen werk te luiste ren". Missa Antiphonica Een voorbeeld van dat uit gangspunt is de Missa Antip honica gecomponeerd ter gele genheid van het Tiende Inter nationale Koorfestival dat van 28 juni t/m 5 juli 1987 in Arn hem wordt gehouden. In één van de Nederlandse koorbla den schrijft Badings: „De in spiratie voor een mis in antip- honische stijl kreeg ik bij het horen van een Bulgaars koor dat een dergelijk stuk uitvoer de. De oude Nederlandse scho- compositietechnieken uit die periode in het Kyrie verwerkt zijn. Toch wilde ik ondanks dit eerbetoon de mis zo zingbaar houden dat niet alleen de top- koren haar zouden kunnen zingen". De koorwereld dankt aan Ba dings veel composities, waar onder 21 werken voor ge mengd koor en orkest met een Psalmensymfonie, een Te Deum, acht cantates en een Marcus Passion. Ook schreef hij voor a capella gemengd-, vrouwen- en mannenkoor. Daarnaast componeerde hij niet minder dan vijftien sym fonieën, concerto's voor onder meer piano, viool, cello, fluit, harp, orgel, composities voor de beiaard („de beiaard is naast de harmonie en fanfare één van mijn zondige liefdes"), opera's, balletten, elektroni sche muziek en werken voor jeugd- en amateurorkesten. Stichting Op 17 januari 1987 bereikt Henk Badings de tachtigjarige leèftijd. Voorzover op dit mo ment bekend, gaan de Neder landse symfonieorkesten aan dit memorabele feit voorbij. Wie zich niet onbetuigd zullen laten zijn de amateur-vocalis ten en -instrumentalisten. De nog in de kinderschoenen staande „Henk Badings Stich ting" heeft zich als doel ge steld het zorgdragen voor de. muzikale en andere manu scripten en de verzameling van gedrukte muziek, bandop namen, grammofoonplaten, biografische gegevens en het stimuleren van uitvoeringen. Daarnaast wil ze een prijs toe kennen aan degenen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de verspreiding van Ba dings werk. ADRIAAN HAGER KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1 niet officieel: 8 muziek noot; 9 deel van de onderkaak; 10 bljbeldeel (afk.); 11 telwoord; 12 pro jectieplaatje; 13 bolgewas; 14 slaap plaats; 16 voegwoord; 17 flink man spersoon; 19 slaghout bij cricket; 20 afvloeipljp v.e. goot; 22 zichtbare wa terdamp; 25 voegwoord; 27 knaag dier; 28 muzieknoot; 29 boom; 30 zeevis; 31 voorzetsel; 32 bloeiwijze; 34 lidwoord; 35 soort schilderij. Verticaal: 1 reukwater; 2 uitroep; 3 persoonlijk vnw.; 4 muziekinstrument; 5 voorzetsel; 6 verbond; 7 vieze lucht; 14 hersteld; 15 schuldvorderingen op een ander; 17 vaatwerk; 18 deel v.h. oor; 21 een weinig scheel; 23 leen man; 24 vertrouwelijk; 26 inwilliging, goedkeuring; 28 begrip van tijdelijke aard; 32 hoewel; 33 muzieknoot. zz :ise zz :epoiu qz :jbu qz lueöie pz :|bzea es :sueoi is :iei 81 :ub>i li -ap si Uajeq fl :>|ubjs l :9|un 9 ;ui S UetjO y e '-laoj z 'jnapo i qeeoijJOA u9A9|i!)s ge :ep yg ;jbb zz ;eu ie :6oj oe :>tl0 62 :iuj qz 'vet lz 'lo sz 'l^eu zz :>|0q 08 ueq 61 '-|bj»>| Li 'ue 9L :paq n 'in ei *|p ei :uea u I N 01 :uj)| 6 :°P 8 :snep!jjO i :|bb)uoz;joh Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN OEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Out of Africa (al); 20.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.30.» EUROCINEMA II: Mama is boos (al); 18.30, 21.15. za. wo. 13.30, 18.30, 21.15. zo. ook 16.00 uur. EUROCINEMA III; Brswster's millions (al); 18.45, 21.15. boh dl. EUROCINEMA IV: Rocky IV (12); 18.30, 21.00. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA l; Het vrolijke texperwlon (18); za. 24.00. EUROCINE MA II: Mama is boos (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Jack 'n Jill (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Rocky IV (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: De troetelbaertjes (al); za. zo. wo. 13.15, 15.00. zo. ook 16.45 EUROCINEMA III: Taran en da toverketel (al); za. zo. wo. 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Rocky IV (12Y, 19.00, 21.15. za. zo wo. 14.30. LIOO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130); Abel (al); 19.00. 21.15. do. vr. ma. dl. 14.30. Iron Eagla (12); 14.30, 19.00, 21.15. Mama is boos (al); 14.30, 19.00, 21.15. Spies likas us (al); 14.30. 19.00, 21.15. Out of Africa (al); 14.15, 20.00. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Hot Chili (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14 15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Sexcapades (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LUXOR: De troetelbeertjes (al); za. zo. wo. 12.30. e LIDO Petar Pan (al); za. zo. wo. 14.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Invasion USA; vr. ma 21.15. do. 20.15. Porky's Ravanga; vr. za. ma. 19.00. zo. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Death Wish III (16); 19.00, 21.15. do. l/m zo. wo. ook 14.45. e CITY THEATER II: American Ninja (16) tijden zle City I. CITY THEATER III: The Break- fast Club (al); tijden zle City I. CITY THEATER IV: Kom met je wald hoorn tussen mijn Alpenheuvels (16); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. L KINDERVOORSTELLINGEN t CITY THEATER IV: Thomas en Senior op hat spoor van brute Be- rend (al); do. vr. za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN f e GREENWAY (tel. 01717-4354): La historia official (12); do. 14.00. ma. c t/m wo. 20.15. L'lnnocenta (12); do. zo. 21.15. Traffic school (al); do. t m zo. 19.00. Back to the future (al); vr. 21.15. za. 15.45, 21.15. zo. wo. 15.45. i KINDERVOORSTELLINGEN Kuifje en het haaiemeer (Ned. gespr.); za. zo. wo. 14.00. 14.00. DEN HAAG» ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500); Mama ia boost (al); 14.00, 18.45. 21.15. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21.15. ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. ASTA 3; A chorus line (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. BABY LON 2. 3 Mannen in een wieg (al); 14.00, 19.00, 21.15. zo. 13.30. 15.45, 19,00, 21.15. BABYLON 3: White nights (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Rocky IV (12); 14.00, 18,45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Pyramid of fear (12); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 1640. 18.45. 21.30. CINEAC 3: Teenwolf (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Mama is boos (al); za. wo. 19.00. 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30. overige dagen 14.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756); Iron eagle (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13,15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Abel (al); 18.45, 21.30. METROPOLE 3: The light ship (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4; Back to the future (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. e METROPOLE 5: De aan slag (al); 14.00, 20.15. ODEON 1 (HerengracM 13. tel. 462400): Top geheim (s)pionen (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. e ODEON 2: Motiet voor moord (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Rockey IV (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: De aanslag (al); 20.15. do. vr. ma. di. ook 13.45. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Sex-teestjea (18); 12.00 lot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Jonge tongetjes (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Glitter (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. e HAAGS FILMHUIS (Denne- weg 56. tel. 459900): Zaal 1: RAN; 18.45, 21.45. Zaal 2: Kiss of the spi- derwoman; 19.30, 21.45. Zaal 3: Een hommage aan film international III: Pastorale; do. 14.00, 19.30. Ugetau monogatari; do. 16.15, 21.45. Dagboek van een shinjukudief; She was like a wild chrysantheum; vr. 14.00, 19.30. Drunken angel; za. 14.00, 19.30. Rebellion; za. 16.15, 21.45. Narayama; zo. 14.00. 20.00. Mens uit marmer; ma. 14.00. 20.00. Amator; di. 14.00, 19.30. Aria voor een atleet; di. 16.15, 21.45. Barriè re; wo. 14.00, 19.30. Het mes in 't water; wo. 16.15, 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: REMO (16); za. 00.15. e CINEAC II: Rocky IV (16); za. 00.15. CINEAC III: Cheech Chong ala The Corsican brothara; (16); za. 00.15. e EUROCINEMA: Meisjes voor extra wanten (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbeertjes; za. zo. wo. 13.30, 15.30. e CINEAC: PETER Pan; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. e EURO CINEMA: Vol gaa met Herbie; za. zo. wo. 14.00. e ODEON 4: The journey of Natty Gann; za. wo. 13.45. zo. 13.15, 16.00. Met het uit elkaar gaan van ABBA ging een kostbaar stukje popmuziek verloren. Met Gemini hebben Benny Andersson en BjOrn Ul- vaeus, de mannelijke helft van ABBA, echter een ster ke. nieuwe troef in hun 'gouden' handen Op de de- buut-elpee, waarvoor ze het leeuwedeel van het materi aal schreven, komen Karin en Anders Glenmark (Gemi ni) weliswaar nog niet in alle nummers even sterk naar voren, maar een nieu we hitfabriek lijkt geboren. Karin beschikt over een prachtige, haarzuivere stem, die de gevoelige snaar in ie ders lichaam weet te raken. Anders spat weliswaar als zanger niet direct overtui gend uit de groeven, maar maakt in de drie songs die hij aanleverde genoeg in druk als componist. De perfectie waarmee in de loop der jaren het ABBA- materiaal werd vastgelegd, is ook terug te horen op „Gemini". De songs hebben dus niet alleen glasheldere arrangementen, maar ook loepzuivere gitaarpartijen, speelse synthesizer-invullin gen en fabelachtige meer stemmige zang. Vooral in de vele samenzang-partijen keert de magie van ABBA soms terug. Toch gaat een vergelijking met ABBA niet op. Daarvoor is het geluid te eigen en het materiaal te verschillend. Lekker in het Karin en Anders Glenmarkfc (Gemini). gehoorliggende popsong! worden afgewisseld mef meer romantische songs zo-P als „Have Mercy". Boven-P dien heeft dit materiaal meer raakvlakken met de* musical dan met de popmu'f ziek. Hitpotentie is echter volop aanwezig. Wanneer er nog wat wordt gesleuteld^ aan Gemini, heeft Zweden weer zijn supergroep. HANS PIET/? Gemini, „Gemini". Polydor. k Time-Life is een nieuwe serie „Praktisch thuis"-boeken voor doe-het-zelvers begonnen met een deel over hout, houtbe werking en houtverbindingen, waartoe o.a. de Britse meubel maker en timmerman Leslie Stokes en de houtbewerker Ron Roski^wicz hun kennis radiaal-, langs-, verstek- en in bochten zagen, gaten boren, glad schaven, vorm geven aan welvingen, groeven en spon ningen, pen- en gatverbindin gen en alles wat er aan ge reedschap te pas komt. Volop deskundigheid, volop geïllus treerde toelichting en bedoeld zowel voor de beginner met twee linker als de meer erva ren hobbyist met twee gouden handen. Met hout kun je alle kanten op, en dit boek wijst de weg, die er trouwens ingewf' keld genoeg uitziet. Maar hef is dan ook berucht om z(V grilligheid, die de beste vaC man dol kan maken, waf7 schuwt Leslie al in den begjd ne. Geduldig volhouden dusv JAN ONSTElfr „Handig met hout", 126 p.3* met vele afbeeldingen. TJs geverij Time-Life. Pri'c ƒ37,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 16