kerk
wereld
Hoofdlijnen christelijk
geloven opnieuw formuleren
Bisschoppen afwezig op
Acht-mei-manifestatie
£cidocSoivtatv
aan tafel
brieven
van
lezers
BEDEVAARTEN LEVEN VOLOP
Meer dan kwart miljoen mensen trok al naar Beauraing
ACHTERGROND
CeidaeCowatii
VRIJDAG 11 APRIL 1986 PAGIN/
Ds. F.H. Veenhuizen voorzitter Evangelische Alliantie
De gereformeerde predikant ds. F.H. Veenhuizen (54) wordt
per 1 september 1986 de nieuwe voorzitter van de Evangelische
Alliantie Hij volgt prof.dr J.P. Versteeg op. hoogleraar Nieu
we Testament aan de Theologische Hogeschool van de Christe
lijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn.
Sinds 1972 is Veenhuizen predikant voor evangelisatie en ge
meente-opbouw te Apeldoorn. Hij legt zich toe op city-pasto
raat. gesprekstraining. werkbegeleiding van predikanten en
advisering bij veranderingsprocessen in de Kerk. Hij is al lange
tijd actief betrokken bij de Evangelische Alliantie.
Sandinisten censureren nu ook meditaties
Het Nicaraguaanse oppositie-dagblad „La Prensa" in Managua
heeft een klacht ingediend bij de regering wegens het censure
ren van meditaties in kerkbladen. Dit is onder meer gebeurd
met een meditatie van kardinaal Obando Bravo. „De maatregel
is een belediging voor het christelijk gevoel van de meerder
heid van het Nicaraguaanse volk", aldus de hoofdredacteur. Hij
laakte het feit dat er niet eens een reden is opgegeven voor de
censuurmaatregel en vestigt ook nog de aandacht op het feit,
dat de jongste uitgave van het zondagsblad van het aartsbisdom
in beslag is genomen door ambtenaren van Binnenlandse za
ken Eerder had de censuur publikatie verhinderd van twee
berichten waarin kardinaal Obando Bravo werd genoemd.
Ondervinding is de
beste leermeester, zij
vraagt alleen een
vreselijk hoog
schoolgeld.
Leonardo Boff
Theoloog Boff
buigt voor
Rome
De Braziliaanse bevrijdings
theoloog en franciscaan Leo
nardo Boff, die op grond van
de stellingen in zijn boek
„Kerk charisma en macht"
elf maanden heeft moeten
zwijgen van het Vaticaan.
heeft aangekondigd dat in de
volgende druk van zijn boek
enkele stellingen zullen wor
den aangepast. Hij wil een
aantal correcties aanbrengen
en „minder voor misverstand
vatbare formuleringen in zijn
tekst gebruiken", waarbij re
kening houdt met de aanbe
velingen van het Vaticaan.
Boff deed deze mededelingen
in een vraaggesprek met de
Braziliaanse omroep. Hij ver
klaarde nog pal achter zijn
verlangen te staan naar een
sterkere bevordering van so
ciale gerechtigheid van de
zijde van priesters en leken.
Boff waardeerde het verder,
dat de jongste verklaring van
de Romeinse congregatie
voor de geloofsleer over de
bevrijdingstheologie een ver
sterking betekent van het in
zicht, dat een christelijke in
zet voor de verdediging van
de rechten van uitgebuite
mensen absoluut noodzake
lijk is.
ANTWOORD PROF. DRS K.A. SCHIPPERS OP KERKVERLATING:
De gereformeerde ge
zindte moet gezamenlijk
een nieuwe belijdenis op
stellen die richting geeft
aan het geloofsleven van
de christenen op de
drempel van de 21ste
eeuw. Zo'n korte en bon
dige belijdenis kan zeer
belangrijk zijn voor de
geloofsopvoeding, de ca
techese en de gemeente
vorming. Dat betoogde
prof. drs. K.A. Schippers
in Assen voor het Drents
Overleg voor de Gere
formeerde Gezindte
(DOGG).
Schippers doceert praktische
theologie aan de Theologi
sche Hogeschool van de Ge
reformeerde Kerken te Kam
pen. Hij onderscheidde vier
typen kerkverlaters; de jon
geren die zowel de kerk als
het christelijk geloof vaarwel
zeggen; de mensen die erover
verontrust zijn dat hun kerk
het evangelie ontrouw is ge
worden; de mensen die vin
den dat de kerk het evange
lie verraadt omdat zij geen
radicaal standpunt inneemt
in sociaal-politieke vraag
stukken. En het vierde type
is dat van de onverschillige
kerkgangers die zich, als ze
verhuizen, in hun nieuwe
woonplaats niet meer in het
kerkelijk register laten bij
schrijven.
Schippers besteedde in zijn
toespraak vooral aandacht
aan het eerste type: de jonge
kerkverlaters. Volgens de
hoogleraar vinden deze jon
geren in de belijdenis geen
antwoord meer op hun vra
gen. Dat komt vooral, betoog
de Schippers, door de cultu
rele breuk die na de Tweede
Wereldoorlog is ontstaan. Het
beeld van de Almachtige
God verschoof naar het beeld
van de lijdende God.
De mens, van wie men altijd
had geleerd dat hij geneigd
was tot alle kwaad, werd
steeds meer gezien als een
bondgenoot van God in de
strijd om vrede-en recht in
Diens schepping. Ook het
kerkbeeld veranderde: het
accent verschoof van de aan
dacht voor het eeuwige leven
naar het handelen van de
christelijke gemeente in de
huidige samenleving.
De welvaartsstaat toont de
jongeren dat ze best gelukkig
kunnen zijn zonder christe
lijk geloof, aldus Schippers.
Op al deze verschuivingen
geeft de gereformeerde belij
denis, geen antwoord. De re
ligieuze woorden die worden
gebruikt, zegt de jeugd niets
meer. Ze groeien op in een
jeugdcultuur, die vreemd is
aan het milieu van de kerk.
zo zei Schippers.
Hij stelde voor deze stroom te
keren door de hoofdlijn van
het christelijk geloof vast te
leggen in een nieuwe belijde
nis, die is opgesteld in de taal
van de jongeren en die hen
een nieuw perspectief geeft
voor hun leven. „De nieuwe
belijdenis moet een mini
mum-bagage voor de christe
nen aangeven. Wat wij weten
en zij zoeken, kan op de na
gel van een duim worden ge
schreven", aldus Schippers
Kern van deze belijdenis
moet volgens hem zijn: de
rechtvaardiging van de god-
delozen. De nieuwe belijdenis
zet de oude uit de zestiende
eeuw niet aan de kant maar
bouwt er volgens Schippers
op voort. Hij verwees naar de
„moedige poging van de
Christian Reformed Church
van Noord-Amerika die een
tot stand komen ervan in Ne
derland noemde Schippers
„een klein wonder". „Mis
schien is het een toekomst
droom waarvan ik vaak zelf
denk dat ik de realisering er
van niet zal beleven", besloot
de hoogleraar.
De bisschoppen zullen
niet aanwezig zijn bij de
manifestatie, die de 8
mei-beweging op Hemel
vaartsdag in Den Bosch
houdt, zo is gebleken na
afloop van de vergade
ring van de bisschoppen
dinsdag in Amersfoort.
Zij zullen hun besluit ko
mende week nader toe
lichten.
Vorig jaar 8 mei ontbraken
de bisschoppen ook op de
grootscheepse manifestatie,
die deze beweging toen hield
op het Haagse Malieveld. Zij
konden zich niet verenigen
met het feit dat aan hun aan
wezigheid voorwaarden wa-
ren gesteld. Dit jaar had de
Acht-mei-beweging de bis
schoppen schriftelijk laten
weten dat zij welkom waren
in Den Bosch indien het the
ma van de manifestatie („ge
loven bij het leven") hun ter
harte zou gaan. Tijdens een
gesprek tussen vertegen
woordigers van de beweging
en een delegatie van de bis
schoppenconferentie (kardi
naal Simonis en bisschop
Ernst) bleek in november dat
beide partijen „zich verbon
den voelden in een gemeen
schappelijke zorg om de
voortgang van het geloven
terwille van de samenle
ving". Juist deze gedachte
zou de rode draad van de bij
eenkomst in Den Bosch zijn.
Voorzitter mevrouw L.M.I.C.
Stael-Merkx van de 8 mei
beweging sprak in een voor
lopige reactie de hoop uit dat
na het besluit van de bis
schoppen het gesprek tussen
de bisschoppen en de 8 mei
beweging niet is afgesloten.
„Het ergste dat zou kunnen
gebeuren is dat hiermee de
kous af is," aldus Stael, die
wacht was dat de bisschop
pen een besluit over hun
aanwezigheid in Den Bosch
in beraad zouden houden tot
dat er een nieuw gesprek met
de 8 mei-beweging was ge
weest. In stilte had ze ge
hoopt dat enkele bisschoppen
toch zouden komen, zo liet zij
weten.
Europese
Herrnhutters:
plicht tot
vredeswerk
De Europese Herrnhutters
hebben op hun synode in
Herrnhut (DDR) eenstemmig
een nieuwe kerkorde aange
nomen. Daarin is voor de
eerste maal opgenomen dat
de Hermhutter gemeenten
zich verplichten te werken
aan de vrede, de gerechtig
heid en de bewaring van de
schepping. Het besluit werd
afgelopen weekeinde aan het
einde van een achtdaagse
vergadering genomen. De
Europese synode is een van
de 18 regionale Herrnhutter-
synodes in de gehele wereld.
Behalve de gemeenten in de
DDR behoren tot deze syno
de de gemeenten in Dene
marken. Nederland, West-
Duitsland. Zweden en Zwit
serland. Het was de eerste
keer sinds 1956 dat de Euro
pese synode voltallig kon
vergaderen.
Amerikaanse
steun voor prof.
Curran
Pater Charles Curran, als
moraaltheoloog verbonden
aan de Katholieke Universi
teit van Amerika en wegens
zijn te liberaal bevonden
standpunten inzake seksuele
ethiek in het nauw gebracht
door de congregatie voor de
Geloofsleer in Rome, krijgt
steeds meer steun. Na Pasen
moest hij zijn definitieve ant
woord geven aan kardinaal
Joseph Ratzinger, nadat het
Vaticaan zes jaar in de weer
is geweest met het naspeuren
van pater Currans doen en
laten en vooral van zijn ge
schriften. Achttien hooglera
ren in de theologie van de
Katholieke Universiteit van
Amerika hebben in een
openbare verklaring de
waarschuwing laten horen,
dat de universiteit onnoeme
lijke schade zou lijden als
prof. Curran het bos zou
worden ingezonden. Zijn col
lega's noemen hem een „be
dachtzame, geleerde en ver
antwoordelijkheidsgevoel to
nende theoloog".
Ter bedevaart gaan is zo
oud als het christendom,
zoals ook al in de tijden
daarvóór mensen optrok
ken naar een plek die zij
geheiligd achtten. Talrij
ke plaatsen van christe
lijke devotie trekken
hun pelgrims al eeuwen,
andere tellen hun histo
rie in decennia, of zijn
nog jonger.
Naar het Heilige Land pel
grimeert men al sinds St.
Hiëronymus, vanouds ook
naar de graven van de apos
telen en martelaren in Rome
en reeds in de negende eeuw
naar het heiligdom van Sint
Jacobus in Compostella.
De Middeleeuwen zagen de
pelgrimage in rijke bloei. In
een tijd van moeizaam en ge
vaarlijk reizen, getroostten
velen zich grote inspanning
om hun doel te bereiken.
Vaak was de tocht een boete
doening. als penitentie opge
legd na zware zonden. Vaak
ook speelden andere motie
ven een rol, zoals nog steeds.
Devotionele allereerst, maar
ook de aantrekkelijkheid van
het reizen zelf in gezelschap
van gelijkgezinden. Wat
vooral sedert de elfde eeuw
pelgrims in beweging zette, is
wel vanuit een drievoudig
godsdienstig motief ver
klaard: het gevoel op bepaal
de plaatsen nauwer contact te
krijgen met Christus, met
zijn moeder en met zijn heili
gen, de hoop te profiteren
van een genezende kracht en
eertijds ook het vooruitzicht
op kwijtschelding van straf
fen na begane en berouwvol
beleden zonden.
Levende activiteit
Veel van die aandrift bleef
tot vandaag toe bewaard. Zo
viert het Nederlands Beau
raing Comité Pro Maria dit
jaar zijn veertigjarig natio
naal bestaan. Sedert 1946
heeft het in meer dan 800 of
ficiële bedevaarten, georgani
seerd door zijn vier diocesane
afdelingen (Den Bosch. Bre
da. Haarlem. Rotterdam)
ruim 260.000 pelgrims naar
Beauraing gebracht, onder
wie meer dan 60.000 zieken
en gehandicapten. Een volop
levende activiteit: in 1986
gaan weer vijftien reizen
derwaarts, deels eendaagse
bedevaarten op zondag van
uit het meest nabij gelegen
Brabant, deels meerdaags, zo
als altijd het geval is wan
neer er bij de deelnemers zie
ken of anderen meereizen,
die extra zorg behoeven om
dat zij slecht ter been zijn of
anderszins gehandicapt.
De trek naar Beauraing
kwam overigens al eerder op
gang: vanuit het Westland
vertrokken op 22 juli 1933,
twee uur na middernacht,
twee bussen met 55 pelgrims
naar het Waalse plaatsje,
waarheen de route nog zo on
bekend was dat men er des
middags pas om 3 uur arri
veerde. Tijd om er te bidden
was er nauwelijks, maar toen
men de volgende morgen te
gen 4 uur weer in Poeldijk
terugkeerde „voelde iedereen
zich toch zeer voldaan", zoals
de kroniek bericht. Zeker
André Koremans uit 's-Gra-
venzande, de onvermoeibare
ijveraar van voor de oorlog.
Beauraing: wat was en is
er te beleven? Een een
voudige. onopgesmukte Ma-
ria-devotie, eerder, ingetogen
dan uitbundig, zonder water
bron. zonder spektakel, vrij
wel zonder commercie. Het
mag voor waar worden ge
houden in alle voorzich
tigheid, zoals de bisschop van
Namen het destijds formu
leerde dat tussen 29 no
vember 1932 en 3 januari
1933 vijf kinderen „op een
bovennatuurlijke wijze, en
meerdere malen, een ont
moeting hadden met de
Maagd Maria". Vijf kinderen:
vier meisjes en een jongen,
de oudste 15, de jongste 9
jaar, drie van de stationsbe
ambte Voisin, twee 'van de
weduwe Degaeimbre, een
boerin: drie nog in leven. Zij
zien de maagd op winterse
Paus Johan
nes Paulus II
bezocht vorig
jaar bi) zijn
bezoek aan de
lage landen
het bedevaart
centrum van
Beauraing.
avonden bij een meidoorn in
de voortuin van het pensio
naat der (Waalse) zusters van
het Christelijk Onderwijs.
De situatie is vandaag nog
vrijwel geheel herkenbaar,
een meidoorn in de hoek van
de nu geplaveide tuin bij het
hek langs de straatweg naar
Rochefort. Aangrenzend
boort die weg zich door een
viadukt in de lokaalspoorlijn
Dinant Bertrix en elke
plechtigheid wordt regelma
tig onderbroken door een
grommend dieseltreintje of
zwaar vrachtvervoer: de pel
grim is hier niet aan de we
reld ontheven maar er mid
denin. Beauraing zelf, een uit
de kluiten gewassen dorp op
twintig kilometer zuidelijk
van Dinant en nog geen tien
duizend meter van de Franse
grens, lijkt ook geenszins op
een bedevaartsplaats van het
geijkte model. Het vrome ge
beuren heeft er iets van een
randverschijnsel, met maar
een enkel gastvrij hotel en
een paar winkeltjes vol devo-
tionalia.
Blijkbaar ook met wat afke-
rigen: voordat de paus vorig
jaar op bezoek kwam, werd
het Mariabeeld in de tuin
met smeerolie overgoten en
de armen afgeslagen. Para
doxaal genoeg geeft juist de
wat onverschillige nuchter
heid aan het centrum van de
devotie zelf de aantrekkelijk
heid van het eigene, een zich
„onder ons" weten, waarheen
velen jaar op jaar weer graag
terugkeren. Ter plekke is in
de loop van de tijd een aantal
functionele gebouwen neer
gezet, variërend van een
kleine crypte met een fraaie
kruisweg-keramiek tot een
tegen de heuvelwand opge
bouwde bovenkerk waar
vijfduizend pelgrims samen
kunnen komen. In en rond
het voormalige pensionaat
biedt een Accueil onderdak
en zorg aan zieken en andere
hulpbehoevenden, en er zijn
voorzichtige plannen voor
een nieuwbouw met o.a. be
tere ruimten voor ontvangst,
biechtgelegenheid en het
unieke Mariaal museum.
Hartelijkheid
Wat de vijf kinderen destijds
als de boodschap van de
Vrouwe hebben weergege
ven, mist iedere diepzinnig
heid maar straalt een harte
lijkheid uit, die in staat is ge
bleken nog altijd aan te spre
ken. Wat Nederland betreft
richtte zich dat aanvankelijk
vooral op het Westland, een
traditie die in eht bisdom
Rotterdam weerklank blijft
vinden. Later schoot vooral
in het bisdom Den Bosch
deze devotie wortel.
In het topjaar 1958 brachten
vandaar 168 bussen 7417 pel
grims op een zondagse bede
vaart en voorts 228 zieken
naar Beauraing; dat laatste
getal steeg in latere jaren tot
ver boven de 400 en zo is het
nog. In de vijf districten van
dat bisdom groeide een pro
pagandistenkorps van 6 in
1947 tot meer dan 200 later;
er kwamen bovendien Beau-
raing-kapellen in parochie
kerken te Helmond, Tilburg,
Eindhoven, St. Oedenrode,
Veldhoven en Mill, alsmede
aan de bosrand bij Son en
langs de grote verkeersweg
Eindhoven-Helmond. De
Bossche bedevaarten trekken
op met eigen koren, bruidjes,
vaandels en vlaggen en al
een kwart eeuw assisteert in
elke distrikt een Rode Kruis-
colonne van enthousiaste
vrijwilligers, de arts inbegre
pen, bij de ziekenbussen.
Een hechte organisatie houdt
het contact levend, en zo is
het op kleinere schaal ook in
de bisdommen Rotterdam,
Breda en Haarlem, nationaal
samenwerkend in wat nu 40
jaar bestaat en op zaterdag 27
september op Schaluinen bij
Baarle-Nassau gevierd zal
worden.met kardinaal Simo
nis als hoofdcelebrant bij de
Eucharistieviering.
Bedevaarten zijn zo oud als
het christendom. En ze leven
volop voort.
JAN ONSTENK
Witte-bonenschotel met brood notenyoghurt
(vegetarisch)
Nodig voor twee personen: 250 g witte bonen, zout, 1
kruidnagel, laurierblad, 259 g winterwortel, 250 diep
vries, blik of pot snijbonen, 2,5 dl kookvocht van de bo
nen of groenten, ui, 20 g margarine, 20 g bloem, 20 g ge
raspte kaas. peper, nootmuskaat, paneermeel, 20 g mar
garine, volkoren stok)brood;
40 g hazelnoten, 0,5 liter yoghurt, 1 lepel citroensap, 2 be
schuiten, jam, basterdsuiker.
Was vanavond de witte bonen een keer en zet ze ruim onder
koud water met weinig zout weg. Kook de bonen morgen in
het weekwater met kruidnagel en laurierblad in ongeveer
een uur gaar. Kook de in blokjes gesneden wortel in een
kwartier gaar in weinig water met zout. Kook eventueel
diepvries-snijbonen mee gaar.
Maak als de groenten en bonen gaar zijn een saus. Fruit
kleingesneden ui goudgeel in de margarine, roer er de bloem
door en verdun de massa onder stevig roeren met het kook
vocht. Laat deze saus vijf minuten zacht koken en maak
haar dan af met de geraspte kaas, zout en peper.
Leg de bonen met de groenten in lagen in een ingevette
ovenschaal, schenk daarover de saus, strooi er paneermeel
over en verdeel daarop de laatste portie margarine. Zet een
geheel warm gevulde schotel onder een hete grill of in een
hete oven voor een korstje. Reken voor een wat afgekoelde
schaal een half uur in een oven die op 5 of 200 staat. Geef er
vers of geroosterd brood bij.
Rooster de hazelnoten al heen en weer schuddend in een
droge braadpan tot de velletjes loslaten. Wrijf de laatste vel
letjes er af en hak of maal de noten fijn. Schep ze vervolgens
door de yoghurt en schenk het mengsel over de in stukjes
gebroken beschuiten. Garneer het toetje met jam en geef er
de basterdsuiker apart bij.
JEANNE
Impasse in Midden-Amerif
in
VlJF landen in Midden-Amerika (El Salvador. Guateitm
Costa Rica, Honduras en Nicaragua) hebben tot aanstajd
maandag de tijd hun handtekening te zetten onder eenf
wer-vredesverdrag voor hun regio. Dit ultimatum is gefT
door de Contadora-groep, een aantal Latijnsamerikaansek
den. die probeert langs onderhandelingen een oplossiiin
zoeken voor de spanningen in Midden-Amerika. Het zifr
echter niet naar uit dat maandag onder het documentje
handtekeningen zullen prijken. De meningen van de la{|'
lopen te ver uiteen. Lr
Het draait in Midden-Amerika om Nicragua, dat is bl^
steken in de beloftes van de revolutie van 1979 en sta
meer afglijdt naar een totalitaire staat. De Contadora-at
en de buurlanden van Nicaragua eisen, dat de Sandinr
hun enorme legermacht verkleinen en buitenlandse
seurs naar huis terugsturen. Dat zou de aanzet moeten!'
tot het eigenlijke vredesproces. Nicaragua stelt daar te)
over, dat een verdrag alleen zin heeft als dat ook betrek
heeft op de anti-Sandinistische rebellen, de Contra's.
van de kritiek op Nicaragua is terecht. Maar het is mo(
voor te stellen, dat de Sandinisten ontwapenen als er ni<^
gelijkertijd een einde komt aan de de activiteiten vatf
vanuit de VS in het leven gehouden Contra's.
DAARMEE is gelijk een van de belangrijkste obstakel^
noemd voor een vredesregeling in Midden-Amerika. D<
gingen van de Latijnsamerikaanse democratieën ten
ligt een van de twee sleutels voor de oplossing van hetp
flict in Washington. Bij een regering, die geen deelnemfc
aan het Contadora-overleg en voor wie de strijd tegertc
Sandinistische bewind niet alleen een zaak is van natiiji
veiligheid, maar ongeveer gelijkstaat aan een middeleed
kruistocht. Zowel de VS als Nicaragua hebben zich opji
oude, onverzoenlijke stellingen teruggetrokken. Daarmti
een vreedzame oplossing in Midden-Amerika verder i€
dan ooit. n
«1
Koud
DE BILT (KNMI) Ook
morgen stroomt er nog lucht
naar Nederland, die uit de
Poolstreken afkomstig 4s. Ko
mende nacht kan het weer
licht vriezen, bij een mini
mumtemperatuur van circa
min 1 graad. Morgenmiddag
wordt het niet warmer dan
rond 7 graden. Deze tempera
turen zijn normaal voor eind
februari, midden april hoort
de middagtemperatuur bij der
tien graden te liggen. Het is
morgen wisselend bewolkt en
een enkele regen- of sneeuw
bui is niet uitgesloten. De
wind is matig, kracht 3 a 4, en
hij waait meest uit het noord
westen. Ook zondag is het
koud. De kans op regen neemt
dan toe.
Weersvooruitzichten voor de
Europese landen, geldig voor
zondag en maandag:
Zuid-Scandinavië: Half tot
zwaar bewolkt en kans op re
gen of sneeuw. Middagtempe
ratuur tussen 3 en 9 graden.
Groot-Brittannië, Ierland: Pe
rioden met regen, vooral
maandag. Middagtemperatuur
tussen 8 en 11 graden.
Benelux: Zondag eerst nog af
en toe zon, later kans op re
gen. Maandag veel bewolking
en perioden met regen. Mid
dagtemperatuur rond 9 gra
den.
Quitsland: Wisselend bewolkt,
maandag vanuit heet westen
regen. Middagtemperatuur
zondag tussen 4 en 9 graden,
maandag enkele graden hoger.
Frankrijk: Wisselend bewolkt,
langs de Atlantische kust zon
dag, en later ook elders, kans
op regen. Middagtemperatuur
Spanje. Portugal: Wiss^
bewolkt en plaatselijk w<jf
gen. Middagtemperatuur
sen 13 en 19 graden.
Italië. Joegoslavische
Zondag half tot zwaar b
en hier en daar regen,
dag op de meeste pl«
droog. Middagteperatuur'
10 graden in het noorder
19 in het zuiden.
Alpengebied: Wisselend
wolkt, vooral zondag in P1
tenriik wat sneeuw of r|.
Middagtemperatuur za
tussen 3 en 9, maandag tf.
10 en 13 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEIfi
Weer Max Min
Amsterdam l.bew 7 -2
De Bill onbcw. 7 -2
Bordeaux
Dublin
Innsbruck
Klagenfurt
Kopenhagen i
9 B
7 U
Stockholm onbew.
Boeven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Kerk en tijd
Mgr. Bar, zo lees ik de rubriek
Kerk en Wereld, heeft in de
Bosjeskerk een H. Mis opge
dragen volgens de ritus voor
geschreven door het Concilie
van Trente (16e eeuw). In zijn
homilie leerde hij dat de Ka
tholieke Kerk is geordend
naar goddelijk recht. Dit is een
verwarring wekkende uit
spraak. Er zullen namelijk best
lezers zijn die denken dat Mgr.
Bar hier bedoelt dat alles wat
de gelovigen in de tegenwoor
dige Katholieke Kerk horen,
zien en ervaren, vanwege het
optreden van het kerkelijk ge
zag, met goddelijk recht ge
beurt en door God is gewild.
Dat zou een allesbehalve juiste
gevolgtrekking zijn. De kwes
tie „wat is goddelijk recht?"
moet zorgvuldig worden be
handeld. In de kerkhistorie
worden niet zelden menselijke
verordeningen opgewaardeerd
als behorend tot goddelijk
recht en voorgesteld als godde
lijke wet, hetgeen te betr<
is.
Dezelfde soort onduidelijl
veroorzaakt Mgr. Bar wai
hij zegt dat de Kerk „i
sticht door de Heer zelf".!
Jezus van plan een Kei»
stichten? Het antwoord is^
voudig: neen, indien men"
stichten bedoelt een diJ'
expliciete, opzettelijke wP
waardoor Jezus een religl4
organisatie stichtte. Hetf
woord is: ja, wanneer mei
doelt dat Jezus de gronf
van de Kerk is, de oorspif
De Kerk is door mensei
sticht, door navolgers vaP
zus, op de allereerste Pinl#
dag. Jezus heeft de Kerk*
gesticht tijdens zijn aard»
ven om de eenvoudige li*
dat de grondslag van de
is: het geloof in de Vei
Heer. De gehele Openbai
de verrezen mensheid v
Heer. De Openbaring is1'
per se identiek met heU
door paus of bisschop
wordt geleerd. Over die
crepantie kan men lezen fl
Kerkgeschiedenis.
„Er zijn mensen die alles i
Kerk willen houden zoahr
was en er zijn mensen die!
beren de Kerk herkenbaf
laten zijn voor de huidige 14
zegt Mgr. Bar. Jammer d^
er niet bij zei (dat stond'
minste niet in de krant);
volgens Vaticicanum II
mensen die de tweede of
ting huldigen het bestel
hebben verkoren.
J.F.J. Jansen,
LEIDSCHENDAM.