1
„Dat had niet moeten gebeuren"
Mgr. Bar beklemtoont
eenheid tijdens
Tridentijnse Mis
Kritiek op „blinde hoe
PvdA
voor levensbeschouwelijke vragen
aan tafel
kerk
wereld
DEN UYL BETREURT UITSPRAAK:
Karl Barth's
Festival in Rijswijk
beroepingen
weer
brieven
ACHTERGROND
SaidóaOowumt
MAANDAG 7 APRIL 1986 PAGINA 2^
Valicaan ziet deelname Raad van Kerken als experiment
Het Vaticaan acht het „als experiment een heel goede zaak",
dat de Nederlandse Rooms-Katholieke Kerk lid is van de Raad
van Kerken in Nederland. Maar het ziet ook moeilijkheden.
Dat antwoordde kardinaal dr. A.J. Simonis, vrijdag in Huis ter
Heide op een vraag van een lid van de Diocesane Pastorale
Raad van het aartsbisdom Utrecht. Volgens mgr. Simonis vindt
het Vaticaan het een probleem dat alle lidkerken van de Raad
een even grote stem hebben. Dat betekent dat de stem van R -
K. Kerk met ongeveer 5.5 miljoen leden even zwaar telt als die
van bij voorbeeld de Evangelisch-Lutherse Kerk die ongeveer
30.000 leden heeft.
Indonesische predikant komt wellicht in Nederland werken
De Gereformeerde deputaten voor zending en werelddiakonaat
hebben aan de particuliere (regionale) synode van Groningen
de vraag voorgelegd of er voor een Indonesisch predikant een
zinvolle plaats in deze provincie is. Gedacht wordt aan de mo
gelijkheid deze predikant te laten werken in het team van
evangelisatiëwerkers in Oost-Groningen.
De achtergrond van dit verzoek, waar de particuliere synode
volgende maand over beslist, is de groeiende wederkerigheid
in de zending. In de betrekkingen met de Indonesische kerken
is de gedachte naar boven gekomen om het omgekeerde proces
van missionaire bijstand gestalte te geven. Nederland is even
zeer zendingsgebied als Indonesië.
Het geluk is geen
gemakkelijke zaak; het
is erg moeilijk te
vinden in onszelf en
onmogelijk te vinden
op een andere plaats.
PvdA-leider Den Uyl
geeft toe, dat hij zich in
het vraaggesprek met de
IKON ..wat ongenuan
ceerd" heeft uitgedrukt
ten aanzien van christe
nen. „Dat was een on
achtzaamheid. Ik had
nooit zo algemeen over
christenen moeten spre
ken. Dat had niet mogen
gebeuren", aldus de
PvdA-leider gisteren
voor de KRO-tv.
Den Uyl, die de afgelopen we
ken forse kritiek oogstte voor
zijn opmerking dat christenen
de neiging hebben zich verhe
ven te voelen boven niet-ge
lovigen, hield evenwel staan
de dat zijn criticasters (CDA-
voorzitter Bukman, minister
De Koning) zich door opper
vlakkige berichten hebben la
ten leiden. „De reacties klop
ten helemaal niet met de in
houd van het vraaggesprek.
Het was een genuanceerd ver
haal".
Den Uyl hield overigens
staande dat sommige groepen
naar zijn mening bepaalde op
vattingen en inzichten gebrui
ken als een vorm van macht:
„Dat geldt uitdrukkelijk ook
voor het CDA". De PvdA-lei
der liet voorts weten dat dit
van invloed zal zijn bij even
tuele besprekingen over sa
menwerking met het CDA na
de verkiezingen: „Wij zullen
waakzaam zijn ten opzichte
van een partij, die zoveel
macht uitoefent".
Mgr. Bar: deernis
In de homilie tijdens een
hoogmis in Rotterdam, zater
dag. ging bisschop Bör van
Rotterdam zijdelings in op de
uitlatingen van PvdA-leider
Den Uyl over christenen en
christelijke organisaties. „Mag
het toch zo zijn dat van chris
tenen uitstraalt dat zij iets on
vervangbaars hebben", aldus
mgr. Bar.
Desgevraagd ging hij nader in
op het gewraakte interview
met Den Uyl. „Zulke ontboe
zemingen zeggen, denk ik,
meer van degene die ze doet,
dan van de zaak waarover hij
spreekt", aldus de bisschop.
„Het heeft me verbaasd dat
iemand zo agressief reageert
op wat eens zijn eigen wereld
is geweest. Vooral als die ie
mand zo'n positie heeft als
Den Uyl. Ik denk dat je mag
zeggen dat zijn uitspraken er
van getuigen dat hij niet over
z'n eigen verleden is heenge-
groeid. Zulke uitspraken zijn
sijgnalen van iets onharmo
nisch in de persoonlijkheid.
En in die zin heeft Den Uyl
deernis bij mij opgeroepen".
De bisschop zegt dat „uiter
aard" de uitspraken van Den
Uyl tot nadenken stemmen,
„maar ik heb niet veel her
kend van een echt gebrek aan
de kant van gelovigen. Den
Uyl is over iets gevallen wat
hij niet heeft. Gelovigen zijn
gelukkig met wat ze hebben
en getuigen daar ook van. Als
dat getuigenis zulke reacties
oproept, moet je zeggen dat
ook meespeelt de „ergernis
van het Evangelie".
Bisschop Bar betreurt het in
hoge mate dat Den Uyl de ho
locaust ter sprake heeft ge
bracht. „De kwestie van de
Theologie na Auschwitz ligt
uitermate teer en gevoelig. Ik
vind niet dat je daarover ooit
zó kunt spreken als Den Uyl
heeft gedaan. Uitspraken
hierover kunnen mensen heel
diep raken. En juist nu er tus
sen joden en christenen een
harmonieus klimaat ontstaat,
komt Den Uyl die het tegeno
vergestelde bewerkt. Hij drijft
namelijk de zaken uit elkaar".
Diepe
gelatenheid in
Oostduitse kerk
De reisbeperkingen zijn
mede schuldig aan een „die
pe gelatenheid" in de Oost
duitse kerk en samenleving.
Deze opvatting verkondigde
de Oostberlijnse evangelische
bisschop Gottfried Forck in
een toespraak tot de leden
van de synode van de evan
gelische kerk van Berlijn-
Brandenburg. Weliswaar zijn
de mogelijkheden om te rei
zen sinds februari iets groter
geworden, maar Forck wees
erop dat jongeren het als
pijnlijk ervaren dat zij daar
van niet kunnen profiteren
Forck verklaarde dat een
student onder verwijzing
naar de oprichting van de
Berlijnse muur in 1961 hem
kort geleden had gezegd dat
de kerk zich omwille van de
gerechtigheid niet tevreden
rrfag stellen met de reisbeper
kingen. „Het mag niet gebeu
ren dat jongeren nog 25 jaar
met zulke inbreuken op hun
vrijheid moeten leven en er
niet op kunnen hopen dat zij
voor hun pensionering naar
het westen kunnen reizen",
zo had de student gezegd.
Forck noemde nog andere
oorzaken voor de gelatenheid
in de DDR. Hij noemde de
plaatsing van raketten voor
de middellange afstand in
Oost- en West. waardoor jon
geren moeilijker voor het
kerkelijk vredeswerk zijn te
interesseren. Verder is de ge
latenheid toegenomen door
de onbevredigende situatie
van jongeren die wegens ge
wetensbezwaren de militaire
dienst weigeren. Zij verzetten
zich ertegen dat zij alleen
maar een ongewapende
dienst kunnen vervullen bij
de bouweenheden van het le
ger en dat de autoriteiten
niet tegemoet zijn gekomen
aan hun eis dat er een sociale
dienstplicht moet worden in
gevoerd. Als de autoriteiten
niet aan deze eis voldoen,
zullen vele dienstplichtigen
net als vorig jaar tot totaal-
weigeren besluiten, zo waar
schuwde Forck.
Volgens Forck is de lijdzaam
heid in de Oostduitse kerk en
samenleving ook toegenomen
door de milieuvervuiling.
„Bij velen bestaat de indruk
dat er slechts halfslachtige
maatregelen worden geno
men, omdat de autoriteiten
grote financiële uitgaven wil
len vermijden, het leven
voor de DDR-burgers niet
moeilijker willen maken en
niets willen doen aan de mi
lieuvervuiling die door be
drijven en militaire oefenin
gen wordt veroorzaakt", al
dus Forck.
Forck toonde zich er bezorgd
over dat steeds minder leden
van de Evangelische kerk
zich met de Bijbel bezighou
den. Voor velen is volgens
Forck de kerk een soort
nutsbedrijf voor religieuze
behoeften geworden. Hij
noemde het voorts een pro
bleem dat slechts de helft
van het kerkegeld van kerk
leden afkomstig is. De andere
helft komt van de staat en
van de Evangelische Kerk in
de Bondsrepubliek. Hoewel
dit al jaren bekend is, wor
den volgens Forck maatrege
len om de financiële struc
tuur te verbeteren vooruitge
schoven.
Mgr. Bar (links) tijdens het opdragen van de Tridentijnse Mis.
Ondanks alle verschillen die
er in de Rooms-Katholieke
Kerk kunnen zijn, is en blijft
het één kerk. De „linker- en
rechtervleugel" mogen zich
daarom ook niet hun eigen
kerkje wensen.
Dat zei pigr. R. Ph. Bar, bis
schop van Rotterdam, zater
dag in Rotterdam. Hij droeg
in de Bosjeskerk de H. Mis op,
zoals die regel was voor het
Tweede Vaticaans Concilie.
Kenmerken van deze zogehe
ten Tridentijnse mis (volgens
de regels van het Concilie van
Trente) zijn onder meer het
gebruik van het Latijn en de
positie van de priester: met
zijn gezicht naar het altaar.
Het was voor het eerst na het
Tweede Vaticaanse Concilie
dat een fungerend bisschop in
Nederland de Tridentijnse
mis celebreerde.
In 1984 gaf paus Paus Johan
nes Paulus II toestemming tot
het houden van de viering
van de H. Mis volgens de re
gels van het concilie van
Trente. Voorwaarde is wel
dat de plaatselijke bisschop
daarvoor toestemming geeft.
De dienst was belegd door de
Stichting tot Behoud van het
Katholieke Leven. onder
meer uitgeefster van het blad
Katholieke Stemmen. Na af
loop was er een bijeenkomst
waar onder andere prof. mag.
dr. J.P.M. van der Ploeg
sprak.
In de homilie sprak bisschop
Bar over de verschillen in ge
loofsbeleving in zijn kerk. Er
zijn mensen die alles in de
kerk willen houden zoals het
was en er zijn mensen die
proberen de kerk herkenbaar
te laten zijn voor de huidige
tijd. Mgr. Bar wees erop dat al
die mensen verenigd zijn ge
worden in de ene kerk, die is
gesticht door de Heer zelf. De
eenheid is een gave van die
Heer. „Wij zijn één kerk en
wij zijn daarin aan elkaar ge
geven. Iedere katholiek weet
dat ook diep in zijn hart, ook
dat die kerk is geordend naar
goddelijk recht".
De bisschop zei verder tegen
het talrijke publiek, afkomstig
uit het hele land. dat de een
heid niet altijd zichtbaar is,
„maar ons is de opdracht ge
geven met inzet van alles aan
die eenheid te werken. „Op
dat de wereld gelove".
BIJ 100E GEBOORTEDAG
De 100e geboortedag van de
Zwitserse protestantse theo
loog Karl Barth (10 mei 1886
- 10 december 1968) wordt in
Nederland herdacht met een
„Barth-festival". Drie facet
ten van leven en werk van
Barth komen op 3 mei in de
Verzoeningskerk te Rijs-
kwijk aan de orde.
Prof. dr. J.M. Hasselaar
(Utrecht) zal in „Nieuwe we
gen in de kerk" aandacht
schenken aan de theologie
van Barth Prof. dr. G.H. ter
Schegget (Leiden) spreekt in
„Theologie als aktie" over
Barth en de politiek. Ds. J.
Kronenburg (Utrecht) behan
delt in „Zingen om te leven"
Barth en het kerklied. Ver
der is er muziek, een kleine
tentoonstelling (met mede
werking van de Koninklijke
Bibliotheek) en een videopre
sentatie.
Barth is vooral bekend om de
„Kirchliche Dogmatik" (der
tien delen; 1932-1967). Daarin
legt hij er vooral de nadruk
op dat de verborgen God zich
in Christus openbaart. Ver
der verzet hij zich tegen de
natuurlijke theologie, die
God ook meeride te kennen
in de natuur, de geschiedenis
en het geweten.
In 1933 waarschuwde Barth
de Duitse kerk tegen de
„Deutsche Christen" die in
Hitier een bijzondere openba
ring Gods zagen. Twee jaar
later werd hij ontslagen als
hoogleraar te Bonn omdat hij
weigerde de eed op de Füh-
rer af te leggen. Vanuit Bazel
bleef hij aktief in de „Beken
nende Kirche", de beweging
die streed tegen de invloed
van Hitler in de Duitse kerk.
Het werk van Karl Barth
heeft theologen over de hele
wereld diepgaand beïnvloed.
Hij heeft zich - tot vreugde
van de Doopsgezinden
verzet tegen de kinderdoop.
hetgeen samenhing met zijn
bezwaren tegen de volks
kerk. De betekenis van Barth
wordt op één lijn gesteld met
die van Augustinus, Thomas
van Aquino, Luther en Cal-
vijn.
De laatste jaren wordt in
kringen van linkse theologen
veel aandacht besteed aan de
.jonge" Barth, toen hij in de
geest van religieus-socialisten
als Kutter en Ragaz werkte.
Inlichtingen over het Barth-
Festival in Rijswijk onder
tel.nummer 070-931226.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen: te Hantum en omstreken
en Foudgum en omstreken, r
M M Steenbeek. kandidaat te Gro
ningen; te Oisterwijk en Helvoirt.
hervormd gereformeerd Samen op
Weg. mevr. W.H. Roobol te Lange-
zwaag Bedankt voor Waddinxveen,
toezegging dr. J. Hoek te Veenen-
daal.
Gereformeerde Kerken vrijge-
Beroepen te Zuidwolde en Gronin
gen A.A. Kramer, kandidaat
Kampen.
Het is te hopen dat de Partij
van de Arbeid zich meer be
wust wordt van haar „blinde
hoek" voor levensbeschouwe
lijke waarden op het gebied
van onder meer abortus en
euthanasie. Er bestaat een
trend in de PvdA om mensen
die (al of niet vanuit gods
dienstige achtergrond) zich te
rughoudend opstellen in za
ken als abortus, euthanasie en
zelfdoding van verouderd
denken te beschuldigen.
Deze mening geeft drs. J.J.
ter Laak, rooms-katholiek
pastor en secretaris van Pax
Christi Nederland, in het
boekje „Geloven in de
PvdA?", waarin vier pastores
verantwoording afleggen van
hun keuze voor de PvdA. Be
halve Ter Laak zijn dat dr.
Th.M. van Leeuwen, remon
strants predikant en bijzonder
hoogleraar in de wijsgerige
theologie te Utrecht, G.P. van
Dam, die als predikant in al
gemene dienst belast is met de
werkbegeleiding van gerefor
meerde predikanten, en A.W.
Berkhof, predikant in een Sa-
men-op-Weg gemeente te
Hoogland en lid van de her
vormde synode. Hun bijdra
gen worden aangevuld met
een beschouwing van het
Tweede Kamerlid S. Poppe,
die namens het partijbestuur
deelneemt aan de besprekin
gen in het Trefpunt voor Le
vensovertuiging en Socialisme
van de PvdA.
Ter Laak, actief in het Tref
punt, keert zich niet tegen de
poging van de PvdA op het
gebied van abortus en eutha
nasie voor ieders eigen ver
antwoordelijkheid zoveel mo
gelijk ruimte te laten, maar
hij meent dat het openbare
debat veeleer zou moeten
gaan over de vraag, hoe de
politieke voorwaarden kun
nen worden geschapen zodat
mensen niet meer „in knelsi-
tuaties komen waaruit abor
tus, euthanasie en zelfdoding
de enige uitweg lijken".
Verbale radicaliteit
Ter Laak verwijst naar zijn
activiteit in de kerkelijke vre
desbeweging. Hij oefent kri
tiek uit op pogingen binnen
de kerken de afwijzing van de
kernbewapening tot een zaak
van de belijdenis te maken.
Kort geleden hebben ds. A.C.
Grandia en pastoraal werker
C. Ofman (beiden uit Amster
dam) de gereformeerde syno
de voorgesteld een dergelijke
uitspraak te doen. Volgens
Ter Laak loopt het spreken
van de kerk dan het gevaar
„in verbale radicaliteit te blij
ven steken". „Heeft men zich
als kerk op deze wijze over de
kernbewapening geuit dan
zou de volgende stap een op
roep tot burgerlijke ongehoor
zaamheid moeten zijn als de
overheid (waarvan verschil
lende dienaren ook leden van
de betreffende kerk zijn) het
vermaan van de kerk tegen
een bepaalde beslissing (die
door de kerk wordt gezien als
een bijdrage tot verheviging
van de bewapeningswedloop)
naast zich neerlegt. Maar die
oproep komt dan niet omdat
radicaal handelen altijd ingrij
pender is voor het voortbe
staan van de kerk zelf dan ra
dicaal spreken", aldus Ter
Laak.
Ter Laak behoorde in 1978 sa
men met onder anderen ds.
J.J. Buskes en dr. A.H. van
den Heuvel tot de schrijvers
van het boekje: „De PvdA is
niet heilig". Daarin schreven
zij over de vele negatieve re
acties, nadat zij met ruim 200
andere christenen kort voor
de Tweede Kamerverkiezin
gen van mei 1977 ertoe had
den opgeroepen op de PvdA
te stemmen.
Vorige week zondag keerde
de lijsttrekker van de PvdA,
J. den Uyl, zich voor de
IKON-radio tegen de „arro
gantie" waarmee veel christe
nen zich als „de betere helft
van samenleving" beschou
wen. Dat is volgens hem in
vrijwel alle uitingen van
christelijke organisaties „zeer
hinderlijk, zeer stuitend" aan
wezig.
Vlees-groentensaus met aardappelpuree vla
met jambiscuits
Nodig voor twee personen: 250 g winterwortel, zout, 200 g
hamlap, 20 g margarine, ui, knoflook, 2 dl water, 1 bouil
lonblokje, laurierblad, 5 g maizena, 200 g sperziebonen
(blik of pot), peper, aroma, worcestersaus, ketjap;
Vz tot 1 kg aardappelen, zout, 10 g margarine, melk, pe
per, peterselie;
Vi liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, 4 lange vingers of
Marie biscuits, 2 lepels jam.
Snijd de schoongemaakte wortel in blokjes en kook de groen
te in een kwartier gaar in weinig water met zout. Verdeel de
hamlap in flinke dobbelstenen en bak die in de margarine
bruin. Bak nog even de kleingesneden ui en geperste knof
look mee en doe er vervolgens het lauwe water, bouillon
blokje en laurierblad bij. Laat het vlees tien minuten sudde
ren. Bind het vocht met de met koud water aangemengde
maizena tot de dikte van een dunne saus. Voeg de afgegoten
wortels en boontjes toe. Laat het gerecht warm worden en
maak het op smaak af met peper, aroma, worcestersaus en
ketjap.
Kook de aardappelen gaar, giet ze af en stamp ze fijn. Voeg
de margarine en zo veel melk toe dat er een tamelijk stevige
puree ontstaat. Breng de puree op smaak met zout, peper en
fijngeknipte peterselie.
Breng de helft van de melk aan de kook. Maak een glad pap
je van custard, suiker en weinig koude melk. Schenk wat
van de kokende melk al roerende bij het papje, doe het
mengsel in de pan en laat de vla een minuut koken. Voeg
van het vuur de rest koude melk toe en laat de vla onder af
en toe roeren afkoelen. Besmeer de biscuits met jam, duw ze
in de schaal met het mes in stukjes en leg er de vla op.
JEANNE
Waldheim achterhaald
Alsof er niets gaande is rond zijn persoon, lijkt Ku
Waldheim op weg naar het Oostenrijkse presidentschap
Sinds enkele weken geleden de beschuldigingen over zijjv'ar
oorlogsverleden de ronde begonnen te doen, is zijn populai>Tw
teit alleen maar toegenomen. Dat is een uiterst navrant g&l
volg van de affaire.
WALDHEIM kan bogen op een indrukwekkende interneet
tionale carrière. Het hoogtepunt daarin was de functie va(geb
secretaris-generaal van de Verenigde Naties van 1972 tq-
1981. Juist op het moment dat hij zijn loopbaan als presidei
van Oostenrijk hoopt af te sluiten, wordt hij door zijn verb
den achterhaald. Een diepgaand onderzoek zal moeten ui
maken wat er precies waar is van de beschuldigingen d<
Waldheim zich tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft schu
dig gemaakt aan oorlogsmisdaden.
EEN conclusie kan wèl worden getrokken: Waldheim hee
een belangrijk deel van zijn oorlogsverleden stelselmatig vei
zwegen of is er te lichtvaardig overheen gestapt. In beide ge
vallen heeft hij zich onmogelijk gemaakt. Het ziet er echte
niet naar uit dat de Oostenrijkse kiezi rs die mening deler
Integendeel. Waar de beide Duitslanden hun verantwoorde
lijkheid erkennen voor het gezamenlijke nazi-verleden, bli
ken de Oostenrijkers de Tweede Wereldoorlog nauwelijks t
hebben verwerkt. Zij beschouwen zich nog altijd meer al
slachtoffer dan als mededader.
OMDAT het vooral joodse organisaties zijn die de belastend
documenten boven water brengen, bestaat het risico dat he
latente anti-semitisme in Oostenrijk weer de kop op steek
De dag nadat de huidige president, Kirchschlöger, had ge
vraagd om beheersing tegenover „onze joodse burgers", weri
in de Oostenrijkse pers met een beschuldigende vinger naa
Israël gewezen. Deze reacties onderstrepen eens te meer di
Oostenrijk een verzoenende president nodig heeft, op wien
integriteit niets valt af te dingen. Aan die eisen voldoe
Waldheim niet.
Nieuwe spilkoersen Europese valuta
AMSTERDAM Na de koersaanpassingen binnen het Europe
se Monetaire Stelsel (EMS) heeft De Nederlandsche Bank nieu
we spilkoersen vastgesteld, alsmede de bandbreedte waarbinnei
de noteringen naar beneden en naar boven mogen afwijker
Volgens een opgave van de centrale bank luiden deze als volgt
laagste spilkoers hoogste
interventiepunt interventiepunt
Duitse mark 110.1675
Belg.franc 5.3935
Deense kroon 29.7475
Ierse pond 3.3040
Ital.lire 15.165
Franse franc 33.8325 I
De koers van de ecu is f 2.40935.
De Bilt zw.bev
Eelde regen
Eindhoven zw.bev
Den Helder regen
Af en toe regen
DE BILT Voor morgen
worden middagtemperaturen
verwacht die ongeveer nor
maal zijn voor deze tijd van
het jaar, zo rond de 13 graden.
Alleen op de Waddeneilanden,
die omgeven zijn door het
koude zeewater, ligt de tempe
ratuur op een lager nivo, zo
rond de 8 graden. De hogere
temperatuur morgen overdag
wordt niet veroorzaakt door
overvloedige zonneschijn,
maar door de aanvoer van
warmere lucht uit noordooste
lijke gebieden.
Morgen is er tevens veel be
wolking, waaruit af en toe re
gen valt. De noordoostelijke
wind is matig, in het wadden
gebied eerst nog hard. Het
weer wordt bepaald door een
depressie, die vanuit het zui
den langzaam naar het noor
den opdringt. Ook woensdag
en donderdag is dat lagedruk
gebied nog in onze buurt om
dan langzaam naar het oosten
weg te trekken.
Weersvooruitzichten voor di-.
verse Europese landen, geldig
voor woensdag en donderdag:
Zuid-Scandinavië en Dene
marken: perioden met zon en
vrijwel overal droog. Middag-
temperatuur dalend 12 graden
woensdag tot 7 graden donder
dag.
zw.bew 15 13
Brieven graag kort er
duidelijk geschreven D<
redactie behoudt ziet
het recht voor mgezon
den stukken te bekorten
Britse Eilanden: langs de oost
kust van Engeland kans op re-
gen. Elders perioden met zon Den Uyl (2)
en middagtemperaturen uit
eenlopend van 8 graden langs
de noodzeekust tot 13 graden
in Ierland.
Benelux en noord-Duitsland:
perioden met zon, maar ook af
en toe regen. Middagtempera-
tuur tussen 8 en 12 graden.
Frankrijk en zuid-Duitsland:
half tot zwaar bewolkt en van
tijd tot tijd regen. Middagtem-
peratuur van 10 tot 14 graden.
Spanje en Portugal: in het
noorden van Spanje mogelijk
af en toe regen. Elders vrij
zonnig en middagtemperatuur
uiteenlopend van 14 graden in
het noorden tot 19 graden in
het zuiden.
Italië en Joegoslavische kust:
woensdag buien, donderdag al
leen nog langs de Joegoslavi
sche kust, in Italië perioden
met zon. Middagtemperatuur
van 15 graden in het noorden
tot 20 graden in zuid-Italië.
Alpengebied: plaatselijk een
bui, middagtemperatuur in de
dalen 8 tot 12 graden. Nulgra-
den-nivo stijgend van 2000 tot
2500 meter.
Het mag als doodnormaal wor-
den beschouwd, dat agnostic
zich afzetten tegen het chris
tendom. Al eeuwen is dit zi
het geval dus waarom zoudei
daardoor de gemoederen anni
1986 nog verhit kunnen gera
ken? Wel lijkt het ongepas
of wijst het op enige verf
strooidheid wanneer de ag
nost J. den Uyl, beweert chris
telijke organisatievormen
„zeer hinderlijk" en „beklei..
mend" te ervaren uitgerekend*
op het moment dat hij in volll
vrijheid mag spuien wat hil
maar wil voor de IKON radioT
De IKON is toch zo een orgaj
nisatievorm! Bij haar hartelijt|
welkom geheten worden er
toch maar blijven zeuren „d«
het in de Nederlandse Samei
leving altijd veel moeilijker
om als niet-kerkelijke, niet-gi
lovige volledig geaccepteerd
zijn dan andersom". Het
jammer maar het kan bijl
niet anders of er moet bij i
heer Den Uyl nog iets mei
„behoorlijk weggesleten" zijl
dan alleen maar „die sen
mentele verbondenheid die
in vroegere jaren wel was".
L. v.d. Boomen,
ZEVENAAR.