„S°ms denk ik: waar is de tolerantie? aan tafel CcidAcSouAantJ DE KRANT BRENGT DE WERELD BIJ U THUIS. BISSCHOP JAN TER SCHURE: kerk wereld ACHTERGROND EeidaeSourcwit ZATERDAG S APRIL 1986 PAGINA Mgr. Jan ter Schure (63) is ruim een jaar bisschop van Den Bosch. Vanaf zijn benoeming is hij bestookt met kritiek. Tot nu toe wilde de bisschop daar niet over praten met de pers. Na enkele persoonlijke gesprekken wilde hij het toch eens voorzichtig proberen met verslaggever Mick Salet. Een vraaggesprek. Het leven is ons niet in eigendom gegeven, maar i vruchtgebruik ..Hé. moet dan nou?" Bisschop ter Schure vindt het echt heel verve lend. Waarom wordt nu toch weer de vraag gesteld of homofielen en mensen die onge trouwd samenwonen wel of niet ter commu nie mogen gaan'' Eigenlijk heeft hij er helemaal geen zin in om een antwoord te geven. Hij vindt het typisch zo'n vraag die journalisten stellen. Zouden de mensen in zijn bisdom daar nou wakker van liggen? De bisschop is een aardige man, maar hij maakt het een journalist niet makkelijk. Een persoonlijk gesprek, dat wil hij best. Maar als het gaat om uitspraken die in de krant moeten komen te staan, dan wordt hij heel terughou dend en voorzichtig. Wat hij privé denkt en doet, dat vindt hij niet iets om in de krant te zetten. Hij houdt niet van dat soort sensatie-verhalen: „Misschien is het ook wel mijn noordelijke afkomst" En vragen over hete hangijzers? De bisschop zou ze het liefst laten liggen. Hij praat liever over iets anders. „Ik zit hier om de boodschap van Jezus Christus te brengen. Hem bekend te maken, dat zie ik als mijn allesbeheersende taak". Maar. en dat is misschien wel het belangrijk ste. Ter Schure is nogal argwanend als het om contacten met de pers gaat. Misschien niet on begrijpelijk. Hij heeft niet altijd de meest lo vende kritieken gekregen. Bespottelijk U heeft soms hoofdschuddende kritiek op de Nederlandse pers. De media veroorzaken ver warring en onzekerheid, zegt u. Met name daar waar het gaat om de berichtgeving over de katholieke kerk en bijvoorbeeld uw benoe- ..Als u de berichtgeving toetst aan de werke lijkheid zoals die mij bekend is, dan mis ik toch in heel wat kranten dikwijls niet altijd natuurlijk objectiviteit. Vooral de zaken be treffende het kerkelijk leven worden dikwijls eenzijdig, gedeeltelijk en ook nogal eens ge kleurd voorgesteld, soms wordt de waarheid ook werkelijk geweld aangedaan. Daardoor moet een scheefgetrokken beeld ontstaan. Ik denk dat iedereen, als 'ie eerlijk is, moet constateren dat sommige media de rooms-ka- tholieke kerk toch in een negatief daglicht plaatsen. Soms ook bespottelijk maken. Soms denk ik dat in het tolerante Nederland aan iedereen tolerantie gegeven wordt met uitzondering aan de rooms-katholieken. Misschien is het ook juist dat het kerkelijk le ven bijna uitsluitend bepaald wordt door een kleine groep spraakmakers die de suggestie wekken dat iedereen of zeer velen zo denken als zij. Ze trachten dan in de geest van nega tieve en dikwijls bittere kritiek, en rancune ook, hun eigen ideeën aan de mede-gelovigen "op te dringen. Ik denk dat het moment nadert voor meer-ge- profileerde katholieke media. Ik stel mij dik wijls de vraag hoe eertijds goede katholieke kranten en tijdschriften zo geworden zijn". Eigenlijk ging het-al mis op zijn eerste en te vens laatste, echte persconferentie. Hij was net benoemd tot bisschop van Den Bosch en vertelde journalisten dat hij mede ,.ja" had ge zegd uit liefde voor de kerk en ook een beetje uit liefde voor de mensen. Dat kwam zo zwart-op-wit in de kranten. En werd uitlegd als een verklaring van de bis schop dat hij veel van de kerk, maar nauwe lijks van mensen houdt. In kleine kring heeft de bisschop zich daar erg boos over gemaakt. Zijn woorden waren verkeerd uitgelegd en misbruikt. „Luister", zegt hij en loopt naar zijn bureau om er een kopie van een ingezonden brief te pakken. „Dit schreef mijn oud-leraar Neder lands J. Klein in een landelijk blad". En hij leest voor „Monseigneur Ter Schure heeft dus woorde lijk gezegd dat hij ja heeft gezegd uit liefde voor de kerk en ook een beetje uit liefde voor de mensen. Hij heeft er later aan toegevoegd dat geen uit leg nodig was voor wie hem had zien (horen) spreken. Inderdaad. En voor wie hem wilde verstaan. Uiteraard kunnen dergelijke zinnen niet let terlijk bedoeld zijn. Zoiets zegt geen mens als hij het letterlijk zou bedoelen. Met enige zelfi ronie gebruikt de bisschop hier de bekende stijlfiguur van de litotes (meiosis, understate ment) die pas tot zijn recht komt in gesproken vorm. (Dus: met badinerende toon, gebaar, glimlach). Geen weldenkend mens kan de uitdrukking toch letterlijk nemen. Alleen in overtrokken strijdkabaal wordt zoiets misverstaan. Een beetjestaat hier overduidelijk voor precies het tegendeel. Ik hou veel van de kerk en heel veel van de mensen Ja uit liefde voor de kerk en vooral uil liefde voor de mensen. Alleen in deze zin hebben de woorden een redelijke betekenis. Ik wil niet beweren dat iemand ze expres heeft misver staan Maar dat hij onredelijk bezig was. blijkt zonneklaar Tikje onvolwassen, niet? Overigens kun je in de opgeroepen sfeer van kerk-poltieke oorlog geen excuus verwachten. Alleen de punten tellen die je kunt scoren, hoe dan ook. Een scheidsrechter is er helaas niet", en daarmee besluit de bisschop de brief. En daar is de bisschop het dus helemaal mee eens?l „Ja, daar ben ik het helemaal mee eens" Mgr. Ter Schure: „Het oordeel of iemand oprecht tegenover God staat, moet je aan Hem en aan die mensen zelf overlaten. De bisschoppen zul len deze mensen niet veroordelen, maar ze kunnen ook niet zeggen dat het rooms- katholieken zijn die volledig in de kerkelijke ge meenschap staan". Homofielen Dat is dan opgehelderd. Een ander punt. Die eerste vraag. Ter Schure wordt gezien als een man die homofielen het liefst zou weigeren de communie te geven. Klopt dat? „Wie zich presenteert in de kerk om de com munie te ontvangen, wordt de communie niet geweigerd. Kijk maar bijvoorbeeld met Kerst mis, dat weet iedereen dat er honderden in de kerk komen, die anders nooit komen, mis schien niet eens gedoopt zijn. Maar dat ie mand de communie geweigerd wordt? Heb je dat wel eens meegemaakt?" Nee. „De kwestie is veel meer dit. en dat rust op de eerste brief van Paulus aan de Korintiërs: wie mag zich eigenlijk waardig achten om deel te nemen aan de communie?" Hij pakt de bijbel van tafel, slaat die open bij hoofdstuk elf van de eerste brief, en leest voor: „Paulus zegt. "Telkens als gij dit brood eet en de beker drinkt verkondigt gij de dood des Heren'en nou komt het: wie dus op on waardige wijze het brood eet of de beker van de Heer drinkt, bezondigt zich aan het Li chaam fen het Bloed des Heren.We moeten onszelf onderzoeken voor we dit brood eten of uit de beker drinken. Nou dat is dus de hele kwestie, dat men zich zelf de vraag stelt: ben ik waardig om de Hei lige communie te ontvangen. Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen, eet en drinkt zijn eigen vonnis. Daar gaat het helemaal om. Dus mijn vraag is eigenlijk deze: Degenen die ter communie gaan, zijn die zich ervan bewust wat ze doen? Ik zou zelfs dit durven te zeggen: zij die dus zwaar tegen de liefde misdoen, bijvoorbeeld kinderen die hun ouders volkomen verwaar lozen. onverbeterlijke publieke lasteraars, kwaadsprekers, onrechtvaardigen. zijn die waardig? Weten die wat ze doen als ze de communie ontvangen? Neem. zoals verteld wordt van sommige bazen van fabrieken rond 1900, die misschien wel vooraan in de kerk zaten, maar hun arbeiders en hun gezinnen praktisch lieten verhonge ren, waren die waardig om de heilige commu nie te ontvangen9 Dat vind ik belangrijker dan al die groepen die steeds weer naar voren worden gebracht". En als die mensen, homofielen of slechte werkgevers, nu volgens hun eigen geweten wel ter communie mogen gaan „Wie houdt ze tegen?" U zult dan nooit zeggen: jij krijgt niet? „Ik heb nog nooit in mijn leven meegemaakt dat iemand de communie is geweigerd. Ik heb dat zelf ook nooit gedaan. Daar mag ik niet over oordelen. Misschien gaat het wel om ie mand die zich net bekeerd heeft". Nog even een ander maatschappelijk punt. Toen het (in een voorbereidend gesprek) ging over het feminisme en de kerk. zei u dat de opvattingen van de kerk daarin vaak te een zijdig worden belicht. U zei dat de kerk in Afrika bijvoorbeeld een duidelijke rol heeft gespeeld in de maatschappelijke verbetering van de positie van de vrouw. Dat zou men een politieke rol kunnen noemen, die de kerk ook op andere plaatsen speelt (bijvoorbeeld de steun van mgr. Sin aan mevrouw Aquino op de Filippijnen). Moet de kerk ook een rol spe len in de Nederlandse politiek? „De katholieken, het volks Gods, moeten ze ker een plaats innemen in het politieke leven daarbij denk ik aan politieke partijen en ze moeten proberen de hele maatschappe lijke ordening met evangelische gezindheid te doordringen. In die zin speelt de kerk een rol in de politiek. Maar dat is nog niet direct een rol voor een priester of een bisschop. Dat is nou juist de specifieke rol van de leek Wanneer het over ethische zaken gaat, dan zullen de bisschoppen wel moeten spreken, wat ze ook gedaan hebben, bijvoorbeeld op het gebied van abortus en euthanasie. En in uitzonderlijke gevallen zullen ze misschien heel duidelijk moeten spreken, zoals onlangs op de Filippijnen gebeurd is, maar ik denk toch dat dit vooral iets voor de leken is. daar moeten wij niet aankomen" Geen priesters in de politiek? „Natuurlijk, dat doen ze ook". Maar de bisschoppen willen geen politieke rol spelen door bijvoorbeeld te zeggen: en nou moeten we allemaal CDA stemmen. „Nee, nee, nee, ik bedoel het in de zin zoals ik gezegd heb. Als het bijvoorbeeld gaat over de euthanasie, dan spreken wij. Maar ook als de vreemdelingen in ons land morgen onrecht vaardig behandeld worden, dan moeten de bisschoppen spreken en zeggen tegen het volks Gods in de verschillende politieke par tijen dat we de vreemdelingen moeten behan delen als onze eigen broeders en zusters in Christus" Maar geen uitspraken meer zoals in het Man dement van 1954, zo van: katholieken mogen niet op de PvdA stemmen „Nee, dat zie ik niet meer zitten. Tenzij een partij heel duidelijk tegen de Christus en kerk zou ageren, dan zouden we moeten zeggen: dit is een onchristelijke partij". U zou wel in een keer een linkse bisschop kunnen worden als u nu zou zeggen dat het afgelopen moet zijn met de bezuinigingen op de sociale uitkeringen? Nou, dan zegt u het anders, dat er opgepast moet worden dat we de sociaal zwakkeren niet ip de steek laten „Dat zeg ik wel. Natuurlijk zeg ik dat We moeten de sociaal zwakkeren in binnen- en buitenland helpen Dat heeft de kerk altijd ge zegd en gedaan". Terugblik Goed, terug naar de vraag waarmee het ge sprek begon. Een vraag waarop de bisschop zich goed voorbereid had. U zit nu ruim een jaar in Den Bosch. Hoe is dat eerste jaar u bevallen? Van de buitenkant viel het vooral op door teleurstelling en kri tiek van binnen en buiten het bisdom. Wat waren voor u de grootste minnen en plussen? „Zoals altijd zijn er ook in dit jaar goede en minder goede dagen geweest. Maar meer dan teleurstelling, heb ik yreugde ervaren. En steun. En van veel kanten hartelijke bejege ning, die bleek uit talloze brieven, telefoon tjes, het aanbieden van hulp en niet in het laatst door de belofte van gebed, voor het bis dom en de bisschop. Heel bijzonder heb ik dat mogen ervaren in de parochies waar ik ge weest ben. Daar heb ik ook gezien dat er nog veel geloof is in ons Brabantse volk en ook dat velen bereid zijn hun schouders te zetten on der het vele werk dat speciaal op parochieel niveau gedaan kan worden. Er is reden tot hoop dat de moeilijkheden, die nergens ontbreken, overwonnen zullen wor den. Ik meen dat we in de grond optimistisch kunnen zijn. Christus heeft immers gezegd: ik zal met u zijn tot aan het einde der tijden. Daar hopen en rekenen wij christenen op. Maar het zou niet eerlijk zijn de minnen te verdoezelen, want die zijn er ook. In het eer ste jaar hier zijn er, zowel in het begin als la ter. teleurstellingen en ook vaak tegenvallers geweest. Dikwijls ook tegenwerking van zij den, waarvan je het eigenlijk niet verwachtte. Maar daarover mag niemand zich verwonde ren, want wie. met alle zwakheid, probeert een leerling van Jezus Christus te zijn. die moet ook op tegenspoed en lijden rekenen. Christus zei: de leerling is niet beter dan de meester. Er waren en er zijn nog in bepaalde kringen onbegrip en ook tegenwerking, maar ik denk dat daar weinig tegen te doen is. Het conflictmodel, och, dat is in onze samenleving niemand onbekend en we weten ook uit wel ke hoek dat komt, denk ik. Daarbij weet ik hoe ook mijn voorganger leed onder het al jaren teruglopende kerkbezoek. De zondagse eucharistie-viering, wordt door velen niet meer zo nauw genomen. De jaar lijks cijfers van KASKI duiden daar in ieder geval op. En dat moet op den duur vervlak kend werken. Het geloof van een christen die, door eigen schuld, op zondag niet de eucharis tie viert, dat geloof sterft langzaam maar ze ker af. Een ander ernstig probleem is het fatale ge brek aan kennis van het geloof en het kerke lijk leven. Men blijft zo gemakkelijk en vaak in het negatieve en vooral in het sensationele steken. In tegenstellingen. In kleinmenselijke ruzies. Die halen toch vooral de publiciteit, niet? Het positieve is echter veel sterker, maar dat blijft y>nbekend aan het grote publiek Een punt waarover ik me bijzonder grote zor gen maak dat is dat zo weinigen die God tot zijn dienst roept, beantwoorden. Ik meen dat we er zeker van kunnen zijn dat God vol doende jonge mensen roept tot zijn dienst, maar vele roepingen verstikken. Ze komen niet tot ontplooing. Ze sterven af. Veelal in het geseculiseerde en vermaterialiseerde mi lieu waarin geleefd wordt, maar ook de nega tief-kritische omgeving, vooral ten aanzien van godsdienst en kerk. doen een roeping ver stikken". Bij een verder uitleg vallen de woorden con servatief en progressief. Mgr. Ter Schure zegt dat hij niet houdt van die etiketten-plakkerij. Maar door veel mensen, die zichzelf progres sieve katholieken noemen wordt hij conserva tief genoemd. Hij denkt dat dat komt omdat mensen teveel en verkeerde verwachtingen hadden. Mensen hadden misschien meer verwacht. Na het tweede Vaticaans concilie gingen de ra men open. De leken kwamen meer aan bod. kwamen meer aan bod. „Daar sta ik helemaal achter, maar dan wel op de juiste plaats. De priester is geen leek en je moet de leek niet op de plaats zetten van paus. bisschoppen, priesters en diakens. Leken hebben hun eigen taak en zending en dat is: het evangelie brengen in de burgermaatschap pij. de vernieuwing van de tijdelijke orde als een eigen taak op zich nemen.Dat moeten de leken vooral doen. De leken moeten geen pseudo-priestertje gaan spelen. Want dan ver loochenen ze hun eigen zending en roeping als leek in het hele volk Gods". Maar veel katholieken hoopten en verwacht ten dat die ontwikkelingen van toen verder zouden gaan. Dat het Tweede Vaticaans conci lie een eerste stap was, die door meer stappen gevolgd zou worden. Wat de vrouwen betreft misschien wel naar een vrouwelijk priester schap. Maar dan zegt u: er zijn grenzen. „Die vrouwen en leken mogen niet doen wat een priester doet omdat die leek niet kan doen wat een priester kan doen" Restauratie Uw benoeming wordt, na die van mgr. Gijsen en mgr. Simonis, door velen gezien als een restauratieve. U vindt van niet? „Als je onder restauratie verstaat: een reactio naire actie voor het herstel van een vroegere situatie, van wat oud en vermolmd was, dan zeg ik: nee. Daarvan zijn deze benoemingen zeker geen teken. Neem bijvoorbeeld de nieu we liturgie. Als men denkt dat deze benoe mingen gedaan zijn met de bedoeling dat de werkelijk goede nieuwe liturgie weer onge daan gemaakt moet worden, zeg ik: nee, want er is geen weg terug. Dat oude is voorbij. Of als je zegt, er is de laatste jaren een stro ming naar een grotere rechtvaardigheid, een grotere inzet voor goede maatschappelijke verhoudingen, als men meent dat deze benoe mingen gedaan zijn met de bedoeling om dat weer terug te draaien, dan zeg ik: nee. dat is niet waar. In die zin is het zeker geen restau ratieve beweging. Maar wanneer bedoeld wordt een terugkeer na^r wezenlijke waarden die misschien verlo ren dreigen te gaan. bijvoorbeeld als je zegt het geloof in Jezus Christus als God mens. of: de eucharistieviering op zondag is nodig en daar moet meer de nadruk op worden gelegd, of als je zegt heropbloei van priesterroepingen of heropbloei van het religieuze leven in aan gepaste vormen, zoals na het concilie is aange geven als men deze punten beschouwt als restauratief, dan zeg ik: ja. dan mag je ons ze ker zo noemen. Maar volgens mij heeft dat met restauratie niets te maken, dat treft we zenlijke punten van ons geloof en van het kerkelijk leven". Bent u niet bang dat dit tot een soort schisma in de kerk leidt? Misschien geen formeel orga nisatorisch schisma, maar een geestelijk schis ma, dat wil zeggen, katholieken die de kerk de rug toe draaien omdat ze de meningen van die kerk (over het gebruik van de pil enzo) verouderd vinden? „Ik denk: hoe duidelijker het de gemiddelde gelovige wordt wat de werkelijke kerk van Jezus Christus is en vraagt, des te meer zal er zich waarschijnlijk een scheiding van de gees ten voltrekken. Dat vermoed ik wel. Maar dat wil niet zeggen: nou zijn ze uit de kerk. Hele maal niet. Maar wel een scheiding van de geesten. Mensen die zeggen: ik denk er zo over. En anderen die zeggen: nee, ik denk er zo over. Ik vind dat men tolerant moet zijn. Maar ook heel duidelijk en altijd rustig. Niemand ver ketteren. Iedereen moet het voor zijn eigen persoonlijke verantwoording nemen". Dat punt kwam in het gesprek al eerder aan bod toen we het hadden over andersdenken den. Vindt de bisschop het een belangrijke taak om de mensen die zich het andere ge zicht van de katholieke kerk noemen, gelovi gen die de kerk van Rome en de weg van de bisschoppen de rug toegekeerd hebben, terug te halen? „Nee, zo moet je het niet zeggen. Over mijn medemensen wil ik geen oordeel geven. Dat oordeel moet je aan God overlaten. Maar als ik zeg andersdenkenden, dan wil ik daarbij uitgaan van mensen die te goeder trouw an ders denken over geloof en zeden dan de kerk leert. Iedereen mag zeggen wat hij denkt en gelooft. Maar dat het niet overeenkomt met de leer van de kerk dat mag en moet een bis schop wel zeggen. Het oordeel of iemand op recht tegenover God staat, moet je aan Hem en aan die mensen zelf overlaten. De bis schoppen zullen deze mensen niet veroorde len, maar ze kunnen ook niet zeggen dat het rooms-katholieken zijn die volledige in de kerkelijke gemeenschap staan". MICK SALET Gebakken champignons schnitzel met Chinese koolsalade en aardappelen advokaatcrème Voor twee personen hebt u nodig: 150 g grote champig nons, 1 lepel citroensap, 25 g zachte boter, zout, peper, ui, knoflook, peterselie, stokbrood; 2 schnitzels a 100 g, zout, peper, bloem, losgeklopt ei, pa neermeel,20 g boter, aroma, worcestersaus; 250 g Chinese kool, halve paprika, 1 zachtgekookt ei (3 minuten), zout, peper, mosterd, 1 lepel azijn, 1 lepel olie, bieslook of peterselie; V: tot 1 kg aardappelen; 1 blaadje gelatine, 2 lepels water, 1 dl sinaasappelsap, 1 dl slagroom, 25 g basterdsuiker, 1 dl advokaat, 2 dunne chocolaatjes. Haal de stelen van de champignons. Bestrijk de 'hoedenmet citroensap. Snijd de stelen klein en leg ze met citroensap ge mengd in de 'hoedenMeng van de overige benodigdheden een kruidenboter en verdeel die over de champignons. Bak de champignons naast elkaar een kwartier in een oven die op 5 of 200 staat. Geef er stokbrood bij. Strooi zout en peper over de schnitzels, haal ze door bloem. ei en paneermeel en bak ze in acht minuten bruin en gaar. Maak de jus af met een mespunt lichtbruin gebakken bloem weinig water, aroma en worcestersaus. Meng de fijngesneden kool en paprika door een sausje van geprakt ei. zout, peper, mosterd, azijn en olie. Strooi kleinge- knipte bieslook of peterselie over de salade. Los de in koud water geweekte gelatine op in het heet ge maakte water. Voeg er het sinaasappelsap aan toe. Klop de slagroom stijf met de basterdsuiker. Meng het afgekoelde en dikker wordende sap luchtig met de room en advokaat. Doe de crème in coupeglazen en garneer die met een chocolaatje. Menutip voor maandag: karbonade met bietjes en aardappe len -gerstvlokken vla JEANNE Suriname-connection LEGERLEIDER Desi Bouterse beleeft moeilijke tijden. ker sinds zijn tweede man, kapitein Etienne Boerenvee zucht in een Amerikaanse politiecel, beschuldigd van h 1( aanbieden van Suriname als uitvalsbasis voor international cocaïnesmokkel. Als dat klopt en de Amerikaanse reche y che is er van overtuigd dat de beschuldiging hard kan wo1^ den gemaakt dan heeft het regime in Paramaribo w zo'n beetje het laagste peil bereikt waarop een regering k; j, belanden: de rijkskas en/of de eigen bankrekening spekki met winsten uit een van de smerigste handeltjes die er b. staan. GEEN uniek verschijnsel overigens deze Suriname-conne tion: Noordkoreaanse diplomaten zijn in opdracht van hi regering ook al eens als drugdealers in de weer geweest. V; Bolivia is ooit onweerlegbaar aangetoond dat de overheid een dikke vinger in de cocaïnehandel had, zij het dat de b trokken regeringsfunctionarissen daar minder ten behoe van de nationale deviezenvoorraad dan van hun eigen port monnee actief waren. HOEWEL de betrokkenheid van de machthebbers in Par maribo nog niet vast staat, behoeft het niet te verbazen blijkt dat legerleider Bouterse en zijn hofhouding die het verleden al niet voor een moordpartij zijn teruggeschro ken inderdaad hun toevlucht tot de cocaïnehandel he ben willen nemen. Suriname is bijna bankroet, de econorr zit volledig in het slop. De deviezenvoorraad is al geruir tijd uitgeput en waar de militairen hun greep op het bedrijl leven verstevigen, daalt de produktiviteit en duikt de par culiere sector onder in smokkel en zwarte markt Ongetwijfeld met een schuin oog naar de „bevrorei ontwikkelingshulp van meer dan 2,3 miljard, die nog in e Haagse kluis ligt. heeft Bouterse enige tijd geleden enk( zeer summiere concessies in democratische richting geda. de oude politieke partijen werden (althans in naam) bij h landsbestuur betrokken en de noodtoestand werd opgeheve Met feitelijke democratie heeft de toestand in Suriname ec ter nog altijd weinig van doen. Niettemin, er is wel iets ten goede veranderd. En da; om heeft het kabinet onlangs een eerste stap gezet op de w - naar normalisering van de relatie met het voormalige rijl deel. De Kamer ging, zij het aarzelend, akkoord met een hq vatting van de medische hulpverlening. Terwijl ministi" Van den Broek van buitenlandse zaken deze week te kenh£ gaf dat onder de huidige omstandigheden de aan SurinaH beloofde medicijnenhulp beter enige tijd kan worden op^O schort, liet minister Schoo van ontwikkelingssamenwerkij tegelijkertijd weten geen aanleiding te zien de gesprekke daarover met de Surinaamse overheid af te breken. D VOOR haar standpunt valt veel te zeggen. De mediscp hulp uit Nederland is vooral bedoeld voor het armste de" van de Surinaamse bevolking. Wordt die hulp gestaakt, dK® zal Bouterse zelf er geen medicijn meer of minder om sl^cc ken en hij zal er evenmin door van het toneel verdwijn^ Een salami-tactiek waarbij elke stap van Paramaribo in te goede, democratische richting wordt gehonoreerd met efu „tegengebaar" van Nederlandse kant biedt althans enig p££ spectief op een oplossing. En Bouterse, dat is wel gebleki^ heeft nauwelijks nog een keuze. £0 bc Nog steeds te koud Een krachtig hogedrukgebied ten noorden van de Britse ei landen houdt een noordooste lijke stroming in stand waar mee vrij koude lucht naar ons land wordt aangevoerd. Van daag en morgen blijft het met een middagtemperatuur van 8 graden dan ook duidelijk te koud voor de tijd van het jaar. Er komen wolkenvelden voor die afgewisseld worden door perioden met zon. Vooral in de middag kan zich een enkele bui ontwikkelen. De noord- tot noordoosten wind is matig, en morgen mogelijk af en toe krachtig. Weersvooruitzichten voor de Europese landen geldig voor zondag en maandag: Zuid-Skandinavie: Droog en flinke perioden met zon. Mid dagtemperatuur ongeveer 8 graden. Britse eilanden: Droog en flin ke perioden met zon. Middag- temperatuur ongeveer 8 gra den, maar aan de Noordzee kust kouder. Benelux: Droog en perioden met zon. Middagtemperatuur van 6 graden op de Waddenei landen tot 14 in Luxemburg. Frankrijk: Veel bewolking en af en toe regen, maar aan de Atlantische kust perioden met zon. Middagtemperatuur van 8 graden in Bretagne tot 18 aan de Rivièra. Duitsland: In het zuiden af en toe regen, in het noorden droog en perioden met zon. Middagtemperatuur van 8 gra den in het noorden tot 18 in zuidoost-Duitsland. Alpengebied: Vooral aan fe zuidkant veel bewolking regen of sneeuw. Middagte£e peratuur ongeveer 15 gradr1 Nul-graden-niveau oplopeP tot boven 2000 meter. Portugal en Spanje: In Por^j gal perioden met zon en plai selijk een bui. Spanje half jï.c zwaar bewolkt en aan de M dellandse-zeekust nu en cf'J regen. Middagtemperatir.n van 12 graden aan de golf vie Biskaje tot 20 aan de Costa Sol. P1 Italië en de Joegoslavistf kust: In noord-Italië regenj' ders perioden met zon. Mr' dagtemperatuur van 14 graci in noord-Italië tot 24 op SiciF WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Ma* !T Weerrappor- SA Kopenhagen I bew

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2