James Cagney gaf werk aan duizend imitators tag#! te Roelofarendsveen CHAUFFEUR FILM £etdóc@ou/umt DE KEIHARDE GANGSTER DIE HET LIEFSTE DANSTE: KONMAR ZOIKT i kleintjes i ad sanctos Op zaterdag 5 april staan de bloemen- en planten-kassen weer voor u open Ook het kopen van een bloemetje of plant via de veilingklok van bloemenveiling EMM is mogelijk. Startpunt wordt door borden aangegeven. Tevens ruime parkeergelegenheid. DE RABOBANKEN COMTU WESTLAND BLOEMENVEILING EMM VRIJDAG 4 APRIL 1986 PAGINA 8 In zijn laatste grote rol, na twintig jaar afwezigheid, Cagney als commissaris Rheinlander Waldo in „Ragtime". „Hij kan zelfs geen tele foon op de haak leggen of die handeling krijgt opeens iets levends, iets veelbetekends" schreef het weekblad Time in de veertiger jaren. Zelf zei hij: „Over acteren valt Cagney werd wereldberoemd niet veel te zeggen, behal- met die harde rollen. Bij het ve dat je je nooit moet bericht van zijn dood plaatste kracht die hem wereldbe roemd maakte. Als de keihar de politie-commissaris Rhein lander Waldo in „Ragtime" is zijn onbeweeglijke blik al van een onheilspellendheid die geen enkel woord meer nodig heeft. ontspannen. Ga nooit on- procent van de kranten de beroemde foto waarin hij als deruit. Als jij het rustig gangster Tom Powers in Pu aan doet, doet t publiek blic Enemy (1931) een grape- het rustig aan. En meen fruit uitperst in het gezicht altijd alles wat je zegt". va" Mae Clark. En die scène maakte hem inderdaad be roemd; hij werd er merkwaar- Acteurslessen van James Cag- digerwijs zelfs de lieveling van ney, zondag j.l. op 85-jarife heel wat vrouwen door, al liet leeftijd gestorven. De driftige, h'J zich daar nooit mts aan ge- zelfverzekerde acteur met de legen liggen. Maar vroeg ie Ja- pedante pas en de persoonlijk- H1" Ca«ncy ?aar 2'J" I,eve" heid van een boksbal, die in hngswerk. of las je het na in van de belangrijkste sterren 21 Jn au,.?b,'?|,rafle"Cagne>' on van de film was in de jaren '30 C,agney <1976) dan kreeg je en '40. Die in 1980 al twintig als aniwoord De vaudeville, jaar een stil levende legende de showfilm; ik ben een song- and-dance man", Duizend imitators De Britse „filmbuff" Leslie was in de Verenigde Staten tot regisseur Milos Forman hem terughaalde voor een rol in „Ragtime". De James Cagney van zijn Halliwell zette hem in zijn pri- laatste films (hij speelde nog vé Galerij der Groten neer om een tv-film als een wantrouwi- „zijn verfijning van het image ge. schatrijke grootvader die van de niet te onderdrukken plotseling met het kind van Ier, voor het feit dat hij een zijn verstoten dochter wordt unieke vorm van dans uit- geconfronteerd) was de water- vond, en, of het nu als gang- vlugge fysiek van toen kwijt, ster was of als politieman. Hij was een gedrongen, zware voor het feit dat hij werk ver man geworden met een breed, schafte aan wel duizend imita- opgezet gezicht Maar nog al- tors". tijd had hij die samengebalde Graham Greene schreef over Cagney: „Hij kan niets doen dat niet de moeite waard is om naar te kijken". Er was inder daad geen Amerikaanse of Britse imitator die Cagney niet op zijn lijstje had staan. Zelfs Sammy Davis was er niet vies van. En dan was het altijd weer: het ophalen van de broek, het draaien van de nek, een rukje aan de stropdas en een klik met de vingers. Het waren de gebaren van Rocky Sullivan in een van Cagney's beste gangsterfilms, „Angels with dirty faces". Cagney in zijn autobiografie: „Acteurs kijken toch een le ven lang met een speciaal soort geheugen naar mensen. Ik heb die Rocky gebaseerd op een boef die ik kende, een sou teneur die in de Hungarian Rathskeller op First Avenue werkte en die exact die tics had. Ik heb ze maar een keer of zes gedaan in die film. Het is nu dertig jaar later en de imitators doen me nog steeds na". Acteursstaking Gangsterfilms speelden een merkwaardige dubbelrol in het leven van Cagney. Ze maakten hem beroemd, maar hij ging ze steeds meer met te genzin doen. „Elke keer weer zo'n harde jongen, die in de laatste meters van de film opeens de goede kant koos. Als je dat niet je hele leven wilde spelen, moest je weglopen". „You had to walk" heet het bij Cagney. En „walk" staat dan voor een soort privé-acteurs- staking. Cagney heeft het di verse malen gedaan. Om bete re werktijden, om meer geld voor zijn rollen, om betere rol len. Het werkte. Joan Blondell herinnerde zich: „Er waren geen vakbonden, we hadden vaste contracten en moesten eens 27 films in 30 maanden tijd doen. Cagney zei tegen me: „Walk. Nu kan het nog, we zitten in de top tien. Hij deed het, ik had er de moed niet toe". Zijn broer Eddie (in de jaren '50 maakte Cagney onafhankelijke films met broer Bill als producer, broer Eddie als editor, en zus Jeanne als actrice) zei: „Het was triest dat Jimmy z'n naam maakte met gangsterrollen, als je be denkt dat onze moeder ons een hele jeugd lang heeft wegge houden van de gangsters om ons heen". Dialecten De Cagney's (grootvader was de honger in Ierland ont vlucht, moeders familie kwam uit Noorwegen) leefden rond de eeuwisseling het broodma gere bestaan van alle immi granten in New York. Jimmy Cagney groeide op tussen de dialecten: „Ik was al tien ge weest, toen ik voor het eerst accentloos Engels hoorde. Ik was stomverbaaasd. Misschien dat ik daarom altijd goed ac centen heb kunnen imiteren". De Cagney's vormden een hecht, goed katholiek gezin, waar moeder de scepter zwaai de, want vader dronk teveel. Zij loodste de kinderen langs de goten waar veel van de im migrantenfamilies belandden. Jimmy Cagney wilde geen ac teur worden, dacht er zelfs niet aan. De broers hadden al lerlei baantjes, brachten het geld thuis in de pot en daar van werd geleefd. Jimmy Cag ney hield niet van de stad, wilde boer worden en begon zelfs een agrarische studie, tot zijn vader overleed en er hele maal geen cent meer was. Het toeval (een zieke broer moest vervangen worden) bracht hem op de planken in een amateurvoorstelling in het buurthuis. Het begin van een carrière die in 1920 van start ging met een rol tussen de da mes van het koor, in een rok^e dansend in „Every sailor Zijn officiële filmdebuut zou hij in 1930 te danken hebben aan niemand minder dan Al Jolson, die hem en Joan Blon dell ondekte in de Broadway- voorstelling van „Sinner's ho liday", de rechten van het stuk kocht en hen bij filmmogul Jack Warner introduceerde. De allerbeste In de tien jaar voor die tijd had Cagney alleen maar ge danst op het toneel. Hij had zichzelf in eerste instantie tap dans en showdans geleerd, nam later lessen op een school waar de dochter van de eige naresse Margarita Cansino heette, en later beroemd werd als Rita Hayworth. Fred Astai- re zei later over de danser Cagney: „Hij was de allerbe ste" en wie daarvan opkijkt moet maar eens naar de film „Yankee Doodle Dandy" kij ken, waarin hij het leven speelt van de grote Ameri kaanse showman George M.Cohan. Cagney danst er in rond als een wekker die af loopt, met een ongelooflijke snelheid en niet te volgen voe tenwerk. Voor die rol kreeg hij zijn enige Oscar. Uit dankbaarheid speelde hij de rol van Cohan later nog eens maar dan gratis in de Bob Hope-film naar het leven van een andere ster, Eddie Foy in „The seven little Foys". De film over de uitgespoken pa triot Cohan deed nog iets voor .Cagney. Zijn eigenzinnige op treden, naast acteurs als Fran- chot Tone, Humphrey Bogart, als privé-vakbond, opkomend voor zijn rechten, maakte hem verdacht als „communist". „Yankee doodle dandy" vlakte dat toen in Amerika voor een acteur levensgevaarlijke stem pel definitief uit. Excuses Of Cagney nu een cowboy speelde („The Oklahoma Kid"), een journalist („Johnny' Come Lately"), de acteur Lon Chaney (in „Man of a thou sand faces"), het werden alle maal onvergetelijke rollen. En als het volgens hem niet lukte, zoals zijn boksersrol in „City for conquest" (waarvan hij zei dat de beste scènes op de vloer van de montagekamer beland den), stuurde hij zijn excuses naar de door hem bewonderde auteur van het boek, Aben Kandel. In 1961, met het slecht ontvan- f;en „One, two, three" van Bil- y Wilder (Cagney als Coca Cola-magnaat in Berlijn) voel de hij dat er een eind aan zijn carrière was gekomen. Hij was geen man die in het harnas wilde sterven. „Spelen is een vak. Je moet er een keer mee ophouden" vond hij. Hij trok zich terug bij zijn vrouw Bill, die zijn leven van armoe tot rijkdom had meegemaakt, en met hem al jaren in zijn gelief de landelijke omgeving van Martha's Vineyard in de staat New York leefde. Cagney kocht een boerderij en ging paarden fokken, hij nam schil derlessen en schreef tussen door poëzie. Tot Milos Forman hem terughaalde. Niet dat Cagney zo nodig een James Cagney In de rol die hem wereldberoemd maakte, als del de keiharde gangster naast Jean Harlow in „Public Enemy". tfs come-back wilde. Nee, de dok- voor de niet te stuiten CagneyM1 ter had de zwaarder gewor- een leven lang véél beweger#" den, stramme man gezegd: „Je geweest. Dat laatste beetje kor moest weer een beetje gaan er gok wel bij. bewegen". En acteren was cl BERT JANSMA k el F amilieberichten Morgen houden KOOS EN JO SPRUIT-v. BERKEL open dag. omdat zij 35 jaar getrouwd zijn. Van 10-17 uur op Europaweg 6. Komt allen. Wij zijn er ook. Rob, José, Carlien, Hans, Lisette, Ingrid, Peter, Mary-Lou. TRANSPORTBEDRIJF FA. F. A. J. G. KEIZER EN ZONEN heeft een vacature voor een voor bakwagen met kraan. Voor deze functie is een zelfstandige werkwijze noodzakelijk. Degene met enige erva ring geniet de voorkeur. Sollicitaties aan het adres Veerpolder 23, 2361 KX Warmond. Tel. 01711-10331. Konmor zoekt voor de afdeling administratie op het hoofdkantoor aan de Werfin Den Haag een ADMINISTRATIEF MEDEWERKSTER Zij zal zelfstandig administratief werk verrichten. Nauwkeurigheid is voor deze funktie een vereiste. Leeftijd tot 20 jaar en opleidingsniveau Mavo of identiek opleidingsniveau L.B.O. c niveau. Sollicitaties schriftelijk: Richt uw brief t.a.v. de heer C. van Wijck, hoofd administratie, Konmar B.V. de Werf 13, 2544 EH DEN HAAG (Pasfoto bijsluiten). AHA XJ ZeUlxdieningsKarenHniMn H 1071-1222441 LEIDSE COURANT Diverse inruilfietsen en brorr fietsen met 3 mnd. garantie t voorraad bij Theo's tweewielershop Losplaatsweg 6 Noordwijk Bin nen (bij gemeentewerken). Tel 01719-12940. begrafenissen crematies lammermarkt 43 leiden 071-126618 I DIVERSEN Gordijnen gratis gemaakt. Gordijnen gratis gemaakt. Tapijten gratis gelegd. Tapijten gratis gelegd. Mateba Te koop gevr. door Stichting oude ansichtkaarten en foto's van Leiden e.o. Tel. 071- 141716. Mededeling Familieberichten kun nen dagelijks tot 8.30 uur 's-morgens wor den aangeboden. Voor de zaterdag krant tot vrijdag avond 17.00 uur. Van aanlevering na genoemde tijdstippen kan plaatsing NIET worden gegaran deerd CENTRALE VERWARMING zelfbouwpakketten, 1e klas materialen ketels, radiatoren enz. Faber moederhaard brandend te zien, tage prij zen, advies en service. Gast echnisch staan wij achter ul Van der Schaft, Van Mus- schenbroekstraat 1. Tel. 070- 900482. AANBIEDING! Postfris Ne derland. serie nr. 695/699 9.75, 681/682 72.-. M. Karssen, Markthof, tel. 070- 605795. "Goed nieuws voor (asp.) kampeerders en watersporters. Op de vrijdagen 11/4,18/4, 25/4, 2/5, 9/5, 16/5, 23/5, 30/5 en 6/6, wordt extra aandacht besteed aan de rubriek CARAVANS/WATERSPORT. Geadverteerd kan worden tegen het voor delige 'Kleintje, klein gezet tarief', waarbij in de tekst één woord EXTRA VET (12 punts) mag worden vermeld. Bij 3x plaatsen hoeft maar voor 2x te worden betaald. (Tussen tijds annuleren is dan niet mogelijk.) De advertenties worden geplaatst onder een speciale kop. De tekst dient uiterlijk de woensdag voor plaatsing vóór 13.00 uur in ons bezit te zijn. Met uw advertentie bereikt u 348.000 kost winners en partners.') TELEFOON 071-122244. ■2»sijthoff pers Dit geheel is financieel mogelijk gemaakt door te Roelofarendsveen en Oude Wetering. te Nieuwe Wetering. te Roelofarendsveen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 8