„Vruchten van ontmoeting met jodendom integreren in kerken' £eidóe6outti/nt aan tafel kerk en wereld Gesprek over abortus in r.-k. ziekenhuizen uitgesteld Amerikaanse christenen verbergen vluchtelingen lCHTERGROND CcidócSotwmit DONDERDAG 3 APRIL 1986 PAGINA 2 Evangelist Falwell kapt met gratis telefoonlijn De Amerikaanse evangelist Jerry Falwell, de leider van de Moral Majority' in de Verenigde Staten, wil kappen met de gratis telefoonlijn van zijn organisatie, waarvan mensen ge bruik konden maken die met zijn zending in contact wilden komen De lijn waarvan het oorspronkelijke doel was dat kijkers die Falwells televisiediensten volgden, giften konden toezeggen is steeds meer gebruikt door critici van de con servatieve predikant. Gebruikers van de lijn die opbelden om hun afkeer van de morele kruistochten van Falwell te spuien of zich bijbels en brochures te laten toesturen, hebben de orga nisatie de laatste vijftien maanden twee miljoen dollar gekost. Joods-R.-K. project over holocaust De Rooms-Katholieke Kerk en de joodse gemeenschap in de Verenigde Staten hebben een gezamenlijk vormings- en infor matieproject over de holocaust ontwikkeld. De komende drie jaar worden in katholieke scholen, seminaries en andere ka tholieke instellingen cursussen gegeven over de moord op zes miljoen doden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat hebben de RK bisschoppenconferentie en het comité van de joden in Amerika tijdens een gezamenlijke persconferentie medege deeld. Rabbijn James Rudin uit New York noemde het project ,,een der belangrijkste" die ooit over de holocaust zijn ontwik keld. J Ouderdom behoedt niet tegen dwaasheid, jeugd niet tegen voorbarige wijsheid DR. SIMON SCHOON TOT SYNODE GEREFORMEERDE KERKEN: ..Op het gebied van de theologie is veel in bewe ging geraakt door de kennismaking en con frontatie met de joodse traditie. Van joodse zijde worden scherpe vragen gesteld aan het adres van de christelijke identiteit. Het zou de gemeente veel schade berokkenen wan neer zij aan deze vragen voorbij zou gaan". Dat schrijft dr. Simon Schoon, gereformeerd predikant in zijn werkverslag aan de gene rale synode van de Gerefor meerde Kerken. Dr. Schoon is in dienst van het gerefor meerd deputaatschap Kerk en Israël. Volgende week zal de synode in Lunteren het depu- taten-verslag bespreken. Volgens ds. Schoon is er in de kerken een ongekende be langstelling ontwaakt voor de rijkdom van de joodse traditie en voor de ontmoeting tussen joden en christenen. Sommi gen ervaren deze interesse als een verrijking, anderen zien deze ontwikkelingen met ar gusogen aan en zien er een bedreiging in. Dr. Schoon wijst er op dat het „leerhuis-fenomeen" in Ne derland nog steeds groeit. „De kerk ontvangt en wordt ver rijkt door de inbreng van leerhuizen. Maar de kerk heeft op dit gebied ook zelf een taak. Wanneer datgene wat geleerd wordt door de ontmoeting met de joodse tra ditie, niet wordt verwerkt en geïntegreerd binnen de chris telijke traditie, komen de christelijke leerhuisdeelne mers in twee werelden te le ven". waarschuwt hij. Dat ge vaar is reëel, zo blijkt uit zijn constatering dat „tot dusver weinig is gepoogd om het uit de joodse traditie aangereikte materiaal te integreren in een christelijke context". De gereformeerde predikant schrijft aan de synode dat het uiterst noodzakelijk is dat er tussen aanhangers van de vele verschillende visies op de relatie van de kerken met Is raël, een gesprek op gang komt. De polarisatie op dit ge bied is niet gering, meent ds. Schoon. Hij suggereert een di aloog met de evangelicale, de orthodox-reformatorische en bevrijdingstheologische bena deringen van Israël. „Mijn er varingen met o.a. Youth for Christ, de Charismatische Be weging, enkele Gereformeer de Bondspredikanten en in enkele basisgemeenten, ma ken mij optimistisch ten aan zien van de mogelijkheden van een open dialoog' Dr. Schoon noemt het „uiter mate schokkend om telkens weer te ervaren dat velen in de christelijke gemeente in hun visie op joden en joden dom niet verder zijn gekomen dan uitingen als die van de Goeree's in hun geschriften, die door de Zwolse rechter op 13 spetember 1985 verboden zijn. Deze kerkleden reprodu ceren slechts wat hun geleerd is. Deze situatie betekent een grote uitdaging, niet alleen voor het Kerk en Israëlwerk, maar ook voor de kerk als ge heel. De geloofwaardigheid van de kerk in de tijd na Auschwitz staat hierbij op het VOORZITTER DR. H.J. KOUWENHOVEN: Predikanten-reis naar Zuid-Afrika niet in lijn gereformeerde synode Het bezoek van twee gerefor meerde predikanten aan Zuid-Afrika op uitnodiging van blanke Zuid-Afrikanen, in mei, ligt niet in de lijn van de generale synode van de Gereformeerde Kerken. De predikanten ds. L. H. Kwast uit Kollum en ds. A. S. Rien- stra uit Harderwijk zijn naïef als ze veronderstellen dat hun bezoek niet zal worden misbruikt voor blanke belan gen. „Ze lopen het gevaar als handlangers van de Zuidafri- kaanse te worden gezien". Dat is de mening van de voorzitter van de gerefor meerde synode, dr. H. J. Kouwenhoven uit Vlaardin- gen. De reis van de predikanten, de nederlands-gereformeerde ds. L. H. de Groot gaat ook mee. wordt grotendeels be taald door de Afrikaans-Ne derlandse Werkgemeen schap, een blanke organisatie die in Nederland begrip wil kweken voor de regering- Botha. Ds. Rienstra is ervan over tuigd mogelijkheden te krij gen ook met mensen te spre ken die tegen de apartheid zijn. „Ik heb de riesprogram- ma's gezien van collega-pre dikanten die eerder zo'n reis hebben gemaakt. Die hebben zelf allerlei zaken ingebracht. Ook ik heb eigen dingen in gebracht en er is geen reden om aan te nemen dat ik die niet kan doen". Ds. Rienstra zegt graag een gesprek te willen met o.a. ds. Allan Boe sak en ds. Desmond Tutu. Dr. Kouwenhoven verwijt zijn gereformeerde collega's geen overleg te hebben ge voerd met zwarte Zuidafri- kaanse theologen in ons land, alvorens te beslissen al of niet in te gaan op de uitnodi ging. „In Kampen, vlakbij ds. Rienstra, zit Jan de Waal, lid van de Belijdende Kring. Waarom heeft ds. Rienstra geen contact met hem opge nomen om zijn mening te vragen?", aldus ds. Kouwen hoven. De voorzitter van de synode voegt eraan toe dat het op merkelijk is dat de beide pre dikanten wél een visum krij gen en anderen, onder wie hijzelf niet. „Het zegt toch al heel wat, dat ik Zuid-Afrika niet in mocht toen ik een uit nodiging kreeg van de Zuida- frikaanse Raad van Kerken". Hij wijst er op dat de lijn van de generale synode is die van het gesprek tussen zwart en blank in Zuid-Afrika en wat een eventuele Nederlandse inbreng in de oplossing be treft, vooral te luisteren naar de stem van de zwarte ker ken in het land. Hij wijst er nog op dat zijn kerken en de Gereformeerde Oecumenische Synode (GOS) in forse taal spreken over het standpunt van de blanke ker ken in Zuid-Afrika inzake apartheid. „Die kerken hand haven nog steeds de theologi sche fundering van de apart heid, ondanks alle verande ringen waarover wordt ge sproken. Onze kritiek daarop is heel fundamenteel. Er valt zelfs het woord „ketterij". Ik hoop van harte dat de predi kanten Rienstra en Kwast de apartheid ook als ketterij aan de orde zullen stellen". De bespreking tussen een de legatie van de Rooms-Katho lieke Bisschoppenconferentie en de Katholieke Vereniging van Ziekeninrichtingen (KVZ), die vandaag te Utrecht zou plaats vinden, is voor onbepaalde tijd uitge steld daar de bisschoppen het overleg met rk ziekenhuizen over het abortusvraagstuk nog niet hebben afgerond. Er lag geen notitie met hun be vindingen dienaangaande voor. Dit was voor KVZ-voor- zitter drs. A. Janssen aanlei ding in overleg met secreta ris-generaal dr. H.A. van Munster van de RK Kerkpro vincie de bespreking uit te stellen. Vorig jaar juli hebben de bis schoppen en het KVZ-bestuur uitvoerig gesproken over de invoering van de wet zwan gerschapsafbreking. De bis schoppen constateerden toen een verschil tussen de rooms- katholieke leer inzake abortus en het beleid van de meeste r.-k. ziekenhuizen. Het feit dat die in meerderheid een vergunning tot het verrichten van abortus hadden aange vraagd, riep bij de bisschop pen ernstige vragen op. De meeste bisschoppen heb ben r.-k. ziekenhuizen ontra den een abortusvergunning aan te vragen. In augustus 1984 konden zij hierover geen overeenstemming bereiken, aldus een woordvoerder van een der bisdommen, die onbe kend wenste Je blijven. In het communiqué na afloop werd met geen woord over deze zaak gerept. Bisschop Gijsen van Roer mond maakte een afwijzend standpunt bekend. Met een verwijzing naar de leer van de Rooms-Katholieke Kerk, die iedere vorm van abortus afwijst, adviseerde hij de be sturen van r.-k. ziekenhuizen in zijn bisdom geen vergun ning aan te vragen. Ook aartsbisschop Simonis van Utrecht achtte het onge wenst dat r.-k. ziekenhuizen een abortusvergunning zou den aanvragen. Dé bisschop pen Bar van Rotterdam en Bomers van Haarlem stelden zich op hetzelfde standpunt. Het bisdom Den Bosch liet in 1984 weten geen advies te zul len geven omdat het op dat moment geen bisschop had. De bisschoppen Ernst van Breda en Möller van Gronin gen hebben in gesprekken met besturen van r.-k. zieken huizen in hun bisdom niets voorgeschreven. Volgens mgr. Ernst kan er gewetensnood ontstaan indien er geen ver gunning wordt aangevraagd. Dalai Lama ontmoet kardinaal Simonis De Dalai Lama, de geestelijk en wereldlijk leider van de Tibetanen, brengt volgende maand een bezoek aan Ne derland. Hij zal van 14 tot en met 21 mei de gast zijn van de Stichting Ontmoeting met Tibetaanse Cultuur. De Dalai Lama komt als réligieus lei der naar Nederland en za geen politieke contacten za hebben. Op 15 mei ontmoe hij enkele vertegen woord i gers van Nederlandse ker ken. Onder hen zijn kardi van de Hervormde Kerk rabbijn Soetendorp. De Dalai Lama geeft twee openbare lezingen, in Amsterdam (16/5) en Den Haag (17/5), en enkele lezingen voor boed dhisten op 18 en 19 mei in Amsterdam. In Nederland zijn er circa 25 volgelingen. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Alphen a/d Rijn A. Jonkman te Musselkanaal; te Zetten-Andelst J. Maas kandidaat te Hendrik Ido Ambacht. Bedankt voor Zwolle L. Westland predi kant voor buitengewone werkzaamheden wonende te Amersfoort. Beroepbaar per 20 april drs. J.E. de Groot, Twaalfmorgen 17, 2811 ND in Reeuwijk. Aangenomen naar Woubrugge C.A. van 't Hof, kandidaat te Leiden. Gereformeerde Kerken Beroepen: te Rijsoord drs. A. v.d. Beid te Rinsumageest die dit beroep heeft aangenomen. Beroepen te Oldekerk drs. N.H. Heiner te Drachten. ACTIE IN NEDERLAND VOOR STEUN AAN SANCTUARY BEWEGING „Als ik zou getuigen tegen mijn broeders en zusters in het geloof, dan zou dat een ontkenning zijn van de nieu we geloofsgemeenschap, die overal in het land is gegroeid door het ontstaan van de Sanctuary Beweging. Ik ben met hen verbonden in een beweging, die de waarheid wil dienen". Deze woorden sprak een Amerikaanse vrouw voor een rechtbank, waarvoor zij moest getuigen, omdat medechristenen vluchtelingen uit Midden-A- merika hadden verborgen. Omdat dit niet is toegestaan lopen deze christenen kans op een boete van 5000 dollar of vijf jaar gevangenis. De Sanctuary Movement is een snel groeiende beweging van (kerk)mensen in de Ver enigde Staten. Het begon in 1981 in Arizona, toen Jim Corbett, een Quaker en John Fife, een presbyteriaan, be gonnen met het opvangen en huisvesten van vluchtelingen uit El Salvador en Guatema la. die illegaal de grens tus sen Mexico en de VS waren overgetrokken. Inmiddels hebben meer dan 250 protestantse kerken, ka tholieke parochies en joodse synagogen zich open gesteld als publieke vrijplaats (sanc tuary). Momenteel hebben 1500 vluchtelingen daarin onderdak gevonden. Traditie De Sanctuary Beweging grijpt terug op de joods-chris telijke traditie. Het volk Is raël wordt door de priesters en profeten voortdurend aan gespoord de vreemdeling in haar midden op te nemen. Voor hen die de wet hadden overtreden waren speciale „toevluchtssteden" aangewe- Het altaar was een heilige vrijplaats. De vroeg-christe- lijke kerk, die als fundament het evangelie van vergeving heeft door Christus, brengt dit goede nieuws in praktijk door op te komen voor mis dadigers, schuldenaren, pros tituees en slaven. Door de eeuwen heen waren altaar en later de kerk letterlijk een toevluchtsoord waar de staat of de politie niet mochten ko men om wetsovertreders te zoeken. In ons land kennen we deze vrijplaats-gedachte uit het recente verleden door het verblijf in kerken van christen-Turken, die met uit zetting werden bedreigd. In de Verenigde Staten doen mensen mee vanuit verschil lende motieven aan de Sanc tuary Movement. Sommigen doen mee op grond van christelijke motieven, ande ren willen op die wijze druk uitoefenen op de regering om de politiek ten aanzien van Midden-Amerika te wijzigen. In maart 1982 besloot de Southside Presbyterian Church in Tucson, Arizona, haar deuren voor vluchtelin gen te openen. Ze maakte dit door middel van een. pers conferentie bekend. Hiermee pleegde de kerk bewust een daad van burgerlijke onge hoorzaamheid. Er was nogal wat voor nodig, voordat de kerk zich tot vrij plaats verklaarde. De ge meenteleden moesten belo ven dat ze alles zullen doen wat in hun vermogen ligt om de vluchtelingen te bescher men tegen arrestatie en uit wijzing. In sommige kerken, die aan de beweging meedoen, is het interieur verbouwd tot ka mers, waarin de vluchtelin gen kunnen verblijven. De ruimte wordt bewaakt door gemeenteleden, die elkaar af lossen. Het verblijf in de kerk is maar kort. Vrij snel gaan de vluchtelingen naar gezinnen, waar zij een nieu we schuilplaats vinden. Het opnemen van een onge wenste vreemdeling is in de VS een misdaad en er staat een straf op van vijfduizend Vluchtelingen uit Midden-A merika temid den van hun Amerikaanse vrienden. Ze gaan gemas kerd, om her kenning te voorkomen. dollar per verborgen vluchte ling of vijf jaar gevangenis straf. Vele leden van de Sanctuary Beweging zijn de afgelopen twee jaar gearres teerd. In januari werd be kend dat er tegen 16 perso nen in Arizona en Mexico in totaal 71 aanklachten waren ingediend. De aanklachten werden ondersteund door bandopnamen, die in het ge heim door de politie waren gemaakt. De rechter bedient zich soms van nauwelijks toelaatbare praktijken. In Tucson moest ds. John Fife, samen met nog elf anderen die vluchtelingen hadden verborgen, voor ko men. De rechter verbood de aangeklaagden in hun verde diging een beroep te doen op de grondwettelijke vrijheid van godsdienst, de verdedi ging mocht het woord „vluchteling" niet gebruiken, de rechter verklaarde enkele nationale en internationale wetten niet van toepassing, de advocaten mochten in hun pleidooien niet verwijzen Eind februari weigerden drie leden van de Sanctuary Be weging te getuigen tegen broeders en zusters, die te rechtstonden. In een verkla ring zei één van hen, Mary Ann Lundie ondermeer het geen in het begin van dit verhaal staat vermeld. Zij vervolgde: „In dit proces heeft de rechter geaccep teerd, dat de overheid de waarheid over Midden-Ame rika en over onze godsdien stige motieven buiten het proces mag houden. Het zou wel erg vreemd zijn, als ik in dit proces onder ede slechts dat stukje waarheid zou mo gen getuigen dat de regering kan gebruiken om de totale werkelijkheid verborgen te houden voor de Amerikanen. Ik kies ervoor solidair te zijn met mijn broeders en zusters en met de vluchtelingen: wij stellen de waarheid boven de macht". De Stichting Oecumenische Hulp aan kerken en vluchte lingen (SOH) gaat actie voe ren om de Sanctuary Move- ment te ondersteunen. Er zal geld ingezameld worden voor vluchtelingenprogramma's in Midden-Amerika en voor de beweging zelf. Voor deze ac tie is gironummer 9600 geo pend. Giften kunnen gestort worden onder vermelding van Vluchtelingen Midde n-Amerika. De NCRV-televisie zendt op 8 april in de actualiteitenru briek „Hier en Nu" een docu mentaire uit over de „Under ground Railroad", de zwarte route die mannen, vrouwen en kinderen volgen, via Mexico, naar de Verenigde Staten, op de vlucht voor de terreur in bijvoorbeeld El Salvador en Guatemala. JIBBO POPPEN Kabeljauw met wortelsalade en gebakken aardappelen kwark met gember en ananas Wie met z'n tweeën is heeft het volgende nodig: zachte magarine, 1 ui, 100 g champignons, laurierblad, 2 lepels tomatenpuree, 1 dl water, 300 g kabeljauwfilet, zout, 1 le pel citroensap, paneermeel, 25 g margarine; 1 lepel azijn, zout, suiker, 1 lepel olie, 250 g winterwortel, peterselie, 2 sinaasappels, 1 hardgekookt ei; V2 tot 1 kg aardappelen, olie, margarine, zout; 225 g kwark, 2 schijven ananas met sap, 2 bolletjes gem ber, basterdsuiker, 2 schijven sinaasappel met schil, 4 lange vingers. Vet een lage ovenschaal in. Beleg de bodem met dunne ui ringen. plakjes champignon en een paar stukjes laurierblad. Schenk er een mengsel van tomatenpuree en water over. Leg de kabeljauwfilet in de schaal, strooi er zout op en drup pel er citroensap over. Stuif een dun laagje paneermeel over de vis en verdeel daarop de margarine. Zet de schotel in een voorverwarmde oven. die op 5 of 200 staat en reken voor het gaar worden en een korstje krijgen circa vijf en twintig mi nuten. Meng een sausje van azijn, zout, suiker en olie. Rasp de schoongemaakte wortel grof en meng hem met fijngeknipte peterselie en stukjes sinaasappel door het sausje. Garneer de salade met plakjes ei. Kook de aardappelen maar net gaar en laat ze door en door koud worden. Snijd de aardappelen in schijfjes en bak ze in hete olie met een stukje margarine bruin. Strooi er na het bakken zout over. Meng kwark, stukjes ananas en gember met basterdsuiker en ananasap tot een smakelijke massa, die de dikte van een vla heeft. Garneer het toetje met een schijf sinaasappel (half ins nijden en op de rand van het schaaltje stekenen de lange vingers (vlak voor het opdienen in de kwark steken). JEANNE Den Uyl en christendom 1 Fractievoorzitter Den Uyi van de PvdA is deze J week met opmerkelijke uitspraken in het nieuws gekomen. Voor de IKON-radio noemde hij het geloof „lariekoek" en verder zei hij: „Je kunt niet zeggen .almachtige God' of ,God t is genadig' en de joden afslachten. De jodenvervolging ver- draagt geen godsidee". Een verdrietige uitspraak, want het t illustreert wat mensen als Hitier hebben aangericht en nog 4 steeds aanrichten. DeN Uyl staat immers niet alleen. Zeer velen zeggen over 8 de oorlog van toen en het onrecht dat ook nu nog geschiedt: 1 „Als er een God bestond, was dit niet gebeurd". Ja, Hitler en zijn soortgenoten hebben nog veel meer op hun geweten dan de dood van miljoenen mensen. Zij hebben misschien even - zoveel mensen beroofd van wat het leven zinvol maakt: het geloof in God en Zijn verlossing. Maar er zijn ook mensen die hun geloof weten te behou- j den ondanks het voortdurend en vaak afschuwwekkend fa- j len van de mensheid. Een van hen is een collega van Den Uyl: de oud-premier van Israël Menachem Begin. Op de g vraag of hij na Auschwitz nog in God kon geloven, heeft Be- d gin geantwoord: „Ja, dat doe ik. Want Auschwitz is ons offer f voor Gods gerechtigheid in deze wereld. Ik geloof in Gods leiding in de politiek. Als Hitier de joden niet had omge- x bracht, dan had hij eventueel de oorlog kunnen winnen. Als d de goddelijke voorzienigheid niet bestond, dan had Hitier als a eerste de atoombom ontworpen. Dan was-onze wereld één groot tuchthuis geworden Dan was het tijdperk der duis- ternis aangebroken. Wij joden hebben in de strijd om het n overleven van de menselijkheid het grootste offer gebracht, Misschien moesten we dat offer brengen, opdat Hitier zou e verliezen". T h IN het IKON-programma beklaagde Den Uyl zich overigens v ook over de houding van christenen. „Zij pretenderen nogal g eens de betere helft van de samenleving te zijn. Een gedrag j* dat ook het CDA uitstraalt". Maar hier haalt Den Uyl toch v het een en ander door elkaar. Iemand die echt probeert christen te zijn, zal nooit beweren dat hij zich beter waant n dan een ander. Want als iemand zich bewust is van zijn te kortkomingen, dan is dat wel een christen. WEL zal Den Uyl een christen luidkeels horen verkondi- C gen dat de uitgangspunten, van waaruit hij probeert zo goed mogelijk te leven, voor hem veruit de beste zijn. Neem hem dat eens kwalijk. Want welke geschriften kunnen tippen aan de Bijbel? Die van Marx? Van Troelstra? Misschien zouden e( christenen (hoewel hun vlees net zo zwak is als dat van an- rn deren) betere mensen móeten zijn. Maar vooralsnog wordt at dat etiket opgeëist doorde socialisten van Den Uyl. Im- mers, zeggen zij niet steeds dat partijen als CDA en VVD a- sociaal zijn en dat alleen de PvdA het beste met de mensen voor heeft? Het ware beter als Den Uyl zou erkennen dat p, niet alleen socialisten, maar ook de christen-democraten en b< liberalen de beste bedoelingen hebben met de mensheid. Als in we zover zijn, kan er wellicht samen gewerkt worden aan e.r een betere wereld. (APVERTENTIE) HEB JE 'N WOONIDEE? WELKOM BIJ LUNDIA! Je bent welkom Vol grote en kleine ideeën voor slapen, studeren, spelen en wonen. Waar wij je graag helpen je eigen kreatieve wensen uit te werken. Want alles kan met Lundia's simpele ruimtesysteem. j Welkom, de koffie staat klaar iLundiaJ Parkeren bij de winket. als/e ruimte je lief is Opnieuw vrij koud DE BILT (KNMI) In een stroming uit noord tot noord oost stroomt het komende et maal tamelijk koude lucht naar ons land. Deze lucht is af komstig van het zuidelijke Noordzeegebied en de Deense wateren. In verband met de zeer koude februarimaand is het zeewater in die gebieden momenteel nog kóuder dan normaal. De watertemperatu ren in het Noordzeegedeelte tussen onze Waddeneilanden en de Deense westkust meten momenteel niet meer dan zo'n graad of 3. Op de Waddenei landen en langs onze westkust wordt het morgen dan ook niet warmer dan zo'n graad of 6. Meer landinwaarts kunnen temperaturen van rond 9 gra den worden bereikt. In het Middellandse zeegebied blijft de luchtdruk de komende da gen laag. Hiermee samenhan gende bewolkingsgebieden drijven in de hogere niveaus via Duitsland ook af en toe naar onze omgeving. Regen van betekenis wordt daar niet uit verwacht. Vanaf het Noordzeegebied kan van tijd tot tijd laaghangende bewol king het land binnendrijven. Hieruit wordt eveneens geen neerslag verwacht. Vannacht koelt het tot rond 1 graad af. Hier en daar kan vlak bij de grond wat vorst voorkomen. De wind waait het komende etmaal matig uit noordelijke richtingen, in de nacht valt de wind in het binnenland tijde lijk weg. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor zaterdag en zondag: Zuid-Scandinavië. Denemar ken: Wolkenvelden maar overwegend droog. Vooral in Noorwegen ook zon. Middag- temperatuur tussen 5 graden langs de Oostzeekusten en 10 graden meer landinwaarts. Britse Eilanden: Langs de Oostkust bewolking en af en toe wat motregen: elders zon nige perioden. Middagtempe- ratuur van 5 graden langs de Oostkust tot 12 graden plaatse lijk in het westen. Benelux. Noord- en West- Frankrijk. Noord-Duitsland: Wolkenvelden. Hier en daar wat regen. Ook af en toe wat Jj zon. Middagtemperatuur 7 tot 12 graden. G West-Frankrijk. Zuid-Duits- j land: Veel bewolking. Ai en u toe regen Middagtemperatuur e 7 tot 12 graden. I I s Alpengebied: Vooral in het2 noorden veel bewolking en af' en toe regen: boven 1500 ir^l s ook wat sneeuw. Aan de zuid-1 21 zijde eerst droog en vrij zonj 1: nig: op zondag later vanuit hel5 zuiden regen en boven 2000 rn i a sneeuw. Middagtemperatuuf j b' in de noorddalen tot 12 graden en in de zuiddalen tot 18 gra-ai den: op zondag echter koeler. di Spanje. Portugal: In het noord -in westen van Spanje en Portugal' M af en toe regen: in Oost-Spanjë| M eerst zonnig maar ook buien: j - vqoral op zondag. Middagtem- pêratuur van 14 graden in hel' a noordwesten tot 20 graden irj het Italië, Franse Middellandse' zeekust, Adriatischekust: ii] Midden- en Zuid-Italië vri zonnig en later een enkele bu bij rond 19 graden. Elders ver; anderlijk bewolkt en vooral o( I zondag enkele buien. Middag temperatuur rond 16 graden. I Pi WEERRAPPORT HEDENMORGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2