Sky-line van Houston decor van
de grootste show op aarde
Carmen op
zijn Hongaars
Openingsseizoen Stopera mét Christina Deutekom
Kozakken-traditie
kent vele waarden
Vernieler schilderij belooft beterschap
Weinig boeiend programma van jonge cabaretiers
bioscopen
dagpuzzel
KUNST
CcidaeSouaarit
DONDERDAG 3 APRIL 1986 PAGINA 18
-R
AMSTERDAM De Ne
derlandse Operastichting
opent het eerste seizoen
van de Amsterdamse Sto
pera onder meer met me
dewerking van Christina
Deutekom in de opera Se-
miramide van Rossini. De
grootste Nederlandse ope
razangeres heeft haar me
dewerking toegezegd voor
vier uitvoeringen eind ja
nuari/begin februari vol
gend jaar en voor nog eens
vier uitvoeringen in de
tweede helft van augustus.
Ook het jaar daarna zal La Deu
tekom met de Nederlandse Ope
rastichting te horen zijn.
Pieter G. Alfrink, manager van
de zangeres, zegt „erg geschrok
ken te zijn" van berichten als
zou Christina Deutekom geen
trek meer hebben in noch de
Stopera, noch de Operastich
ting. Een teleurstellend gesprek
met Jan van Vlijmen, directeur
van de Operastichting, zou
daarvan de oorzaak zijn ge
weest.
Van Vlijmen vanmorgen: „Nou,
daar weet ik weinig van. Ik ben
net terug uit het buitenland en
ik kan me alleen maar herinne
ren dat ik twee weken geleden
met Christina die uitvoeringen
heb vastgelegd. Misschien is ze
daarop teruggekomen en moet
ik dat nog horen of lezen, maar
tot dusver weet ik niet beter
dan dat de afspraken heel dege
lijk zijn vastgelegd".
Manager Alfrink: „Natuurlijk
ben ik bij dat gesprek geweest,
dat heeft op mijn kantoor
plaatsgevonden en ik kan alleen
maar zeggen dan dat het een
construktief gesprek was. In
heel plezierige sfeer. Van het
bericht dat Christina boos zou
zijn op de Operastichting ben ik
heel erg geschrokken. Er is
niets van waar en zulke berich
ten doen haar meer kwaad dan
goed. Nee hoor, die uitvoerin
gen gaan gewoon door, dat is
definitief vastgelegd. Voor het
openingsseizoen van de Stopera
en de jaren daarna. Zowel in
Amsterdam als daarbuiten. Het
spreekt vanzelf dat Christina
Deutekom meer belangstelling
heeft voor concertante uitvoe
ringen zoals ze die in Hamburg
heeft, waarin weinig decorwis
selingen voorkomen. Maar wat
de Operastichting biedt, is ook
heel goed".
LOCHEM FESTIVAL HOOPT
OP HERHALING SUCCES
LOCHEM De nieuwe opzet van het Lochem Festival is
vorig jaar bij het publiek in zo'n goede aarde gevallen dat
de organisatoren hebben besloten het concept op 8 mei,
Hemelvaartsdag, te herhalen. Dat betekent dat er met drie
podia wordt gewerkt in het theater en het aangrenzende
bos en er een veldloop over zevenduizend meter is waar
aan iedereen kan deelnemen. In Lochem treden op het
Schotse kwartet Big Country, de Duitse zangeres Nina Ha
gen, de Afrikaan Manu Dibango, de Engelse troubadour
Billy Bragg en de winnaar van de Grote Prijs van Neder
land Gin On The Rocks. Het festival begint om tien uur en
zal tot ongeveer zes uur duren. Interessanter misschien is
het programma van het Belgische dubbelfestival Torhout/
Werchter. Daar staan dit jaar op 5 en 6 juli niet alleen Neil
Young en The Simple Minds, maar ook Simply Red, Lloyd
Cole The Commotions, Robert Gray en The Waterboys,
terwijl organisator Herman Schueremans nog onderhan
delt met Talk Talk, Echo The Bunnymen, Feargal Shar
key en Don Dixon.
NIEUW SPEKTAKEL VAN SYNTHESIZER-FENOMEEN JEAN-MICHEL JARRE
PARIJS/HOUSTON
Jean-Michel Jarre, het
succesvolle Franse syn
thesizer-fenomeen, lijkt
hard op weg naar een
volgende notering in het
Guiness Book of Re
cords. De man van het
drukst bezochte concert
aller tijden en 's werelds
duurste elpee legt op dit
moment de laatste hand
aan wat zijn producent
Francois Dreyfus noemt
„de grootste show, ooit
op deze planeet ver
toond".
„Rendez-vous in Houston"
heet Jean-Michel Jarre's
nieuwste multi-miljoen-dol-
lar-city-projekt. Met dit een
malige gebeuren hoopt de
Fransman op zaterdag 5 april
de Amerikaanse ruimte-
vaartstad Houston op zijn
kop te zetten. Hij heeft daar
voor carte blanche gekregen
van de burgemeester en ook
van de autoriteiten van
Texas. Zij willen van het 150-
jarig bestaan van hun stad en
staat, gecombineerd met de
25e verjaardag van Lyndon
B. Johnson Space Centre van
NASA een happening maken
die alle records slaat.
De Skyline van
Houston, decor
voor het
spektakel
„Rendez-vous"
van
Jean-Michel
Jarre.
Symbool
„De Texanen wilden hun
feest anders vieren dan met
een concert van Madonna of
Prince. Zij willen de rest van
Amerika tonen dat ze zelf
met iets orgineels voor de
dag kunnen komen. Houston
is een symbool van techniek
en toekomst. Mijn muziek
heeft ook een beetje die repu
tatie en ik denk dat we daar
om tot elkaar zijn gekomen",
licht de 37-jarige muzikant
zijn invitatie toe.
Te oordelen naar een per
spresentatie van de show in
een Parijs hotel krijgen de
bewoners van Houston het
nodige spektakel voor hun
geld. Vanuit het plaatselijke
stadspark dirigeert en regi-
seert Jarre een superproduk-
tie waar Hollywood jaloers
op mag zijn. Op het concert
podium wordt hij bijgestaan
door zeven muzikanten en
vijf technici. Maar daar om
heen is een leger van 500 me
dewerkers in de weer voor
een nooit eerder vertoonde
opera van laserstunts en me-
ga-projekties.
Jean-Michel Jarre gaat de
skyline van Houston gebrui
ken als „natuurlijk decor"
voor zijn „multimedia extra
vaganza". Op het 600 meter
brede en 300 meter hoge gla
zen front van wolkenkrab
bers wil hij bewegende licht
beelden vertonen, waarvan
sommige van bijna een kilo
meter afstand worden gepro-
jekteerd. In totaal zullen
meer dan 2000 kleurige lasers
en 12.000 watt mega-projek-
toren worden ingezet. Alleen
al aan energiekosten moet
dat een pittige rekening ople
veren. Bij tests bleken som
mige van die projektoren
zo'n hitte te produceren dat
de ingeschoven dia's meteen
smolten. Speciale met de
hand geschilderde pirex-dia's
zullen het nu tenminste een
voorstelling moeten houden.
Diverse computers besturen
deze anderhalf uur durende
lichtshow. Een kolossaal.
eveneens door de computer
gestuurd vuurwerk, sluit
„Rendez-vous" tenslotte met
daverende knallen af.
Wereldwijd
De belangstelling voor het
evenement is wereldwijd. Be
halve de 80.000 concertgan
gers die in Houston worden
verwacht, zullen miljoenen
Amerikanen Jarres show
rechtstreeks op de televisie
kunnen volgen met stereo-
muziek op de FM. De show is
verder verkocht aan televi
siestations in Zuid-Amerika,
China en Europa.
„Een Frans idee, uitgevoerd
door Franse muzikanten en
Franse technici", plaagt
Francois Dreyfus. De produ
cent lijkt bij voorbaat te ge
nieten van „die kleine provo
catie", door de Amerikanen
juist in Houston het toppunt
van Franse showtechniek te
tonen. Jean-Michel Jarre re
lativeert die nationale trots
wat door te melden dat er
ook Italiaanse, Duitse en En
gelse specialisten aan „Ren
dez-vous" meewerken. „Het
is een Europese stunt", zegt
de man van wie in totaal zo'n
29 miljoen elpees over de
toonbank zijn gegaan.
In Houston speelt Jarre on
dermeer op zijn illustere Sei
ko D.Z. 250, Emulator 2 en
Casio C.Z. 5000. Allemaal
hoogwaardige synthesizers.
De muziek doet denken aan
wat hij eerder op zijn succes-
-album „Oxygene" liet horen.
Een wereldpremière wordt
de solo op „laser-harp", een
vooral voor het oog bedoeld
instrument. Het is een gigan
tische waaier van laserstra
len, waaruit tonen klinken
wanneer Jarre deze stralen
doorsnijdt.
„Het stage-event, de eenmali
ge happening, wordt steeds
belangrijker", zegt de electro-
nische tovenaar. „Door de
overvloed aan videoclips
heeft het popconcert-oude-s-
tijl zijn tijd gehad. Er is be
hoefte aan een steeds verder
gaande visualisering en de
laser-harp is daarvan een uit
vloeisel. Het concert in Hous
ton is revolutionair en luidt
volgens mij een nieuw tijd
perk in. De toekomst is aan
groots opgezette, eenmalige
muzikale evenementen. Dat
een jaar werk er straks in 90
minuten uitgaat om daarna
nooit meer te worden ver
toond, vind ik een erg op
windend idee en ik hoop dat
ook net publiek dat unieke
aspect van het optreden zal
aanvoelen".
Domper
Een domper werd op de
voorbereiding van het feest
gezet door het tragische on
geluk van het ruimteveer
Chalenger. Een van de daar
bij omgekomen astronouten,
de zwarte wetenschapper
Ron McNair, werkte samen
met Jarre aan een bijdrage
voor „Rendez Vous". McNair,
ondermeer belast met een
studie naar de komeet van
Halley zou in de ruimte een
door de Fransman geschre
ven saxofoon-solo spelen.
Deze zou dan later in het
concert worden gemixt. „Ron
was een uitstekend muzi
kant", zegt Jarre. „Dat zeg ik
niet omdat hij dood is, maar
omdat dat de waarheid is.
Vanaf het begin was hij en
thousiast over het projekt.
Vlak voor hij omhoog ging,
heb ik nog met hem gebeld.
Hij was blij de ruimte in te
kunnen en vol vertrouwen
het concert bij te wonen. Na
het ongeluk heb ik zijn stuk
willen schrappen om de fa
milie geen pijn te doen. Maar
die wilde juist dat het wel
doorging en dat een zwarte
muzikant Ron's partij zou
spelen. Voor hen en eigenlijk
voor de hele zwarte gemeen
schap in Houston is het con
cert nu erg belangrijk. Ik heb
niets aan de oorspronkelijke
compositie veranderd. Het is
dus geen requiem, maar een
muzikale boodschap van de
eenzaamheid in de ruimte".
Jean-Michel Jarre
Elisabeth Everts-
prijs voor Pieter
Wispelwey
AMSTERDAM De cellist
Pieter Wispelwey (23) uit Am
sterdam heeft de Elisabeth
Everts-prijs toegekend gekre
gen. De geldprijs (6.000 gulden
voor verdere studie) wordt
hem uitgereikt tijdens een re
cital dat hij zaterdag 5 april in
het Concertgebouw in Amster
dam zal geven. De prijs is ge
noemd naar de pianiste Elisa
beth Everts, die op vroege
leeftijd is overleden. De prijs
wordt eens in de twee jaar uit
gereikt, aldus impresario
Ariette Drost van de cellist.
Iris Murdoch
naar Nederland
GRONINGEN De Ierse
schrijfster en filosofe Iris Mur
doch (67) komt op 17 oktober
naar Nederland om in Gronin
gen de Van der Leeuw-lezing
te houden. Het is de vierde
keer dat deze jaarlijkse lezing
wordt gehouden. Murdoch
ontleent haar grootste bekend
heid aan de 25 romans die zij
schreef. Romans waar het the
ma „goed en kwaad" meestal
centraal staat. Voor haar ro
man „The sea, the sea" ont
ving zij enkele jaren geleden
de Bookerprize, de belangrijk
ste literaire prijs in Groot-Brit-
tannië. Naast haar literaire
werk publiceerde de in Dublin
geboren Murdoch enkele filo
sofische werken waaronder
een monografie over de Fran
se filosoof-schrijver Jean Paul
Sartre.
Filmers vrezen
uittocht naar
buitenland
AMSTERDAM De kabi-
netsplannen voor de Nieuwe
Werkloosheidswet (NWW)
pakken zo nadelig uit voor
mensen die hun brood verdie
nen in het filmvak, dat vele
talentvolle cineasten een an
der beroep zullen moeten zoe
ken of hun werkterrein naar
het buitenland verleggen. Dat
staat in een brief die organisa
ties van filmers naar de Twee
de Kamer hebben gestuurd. In
de nieuwe wet staat dat men,
in het jaar voorafgaand aan de
werkloosheid, minimaal gedu
rende 26 weken werk moet
hebben gehad om voor de
NWW-uitkering (70 procent
van het salaris) in aanmerking
te komen. De doorsnee film-
produktie duurt echter over
het algemeen korter dan 26
weken. Filmers zijn daardoor
aangewezen op een (veel lage-
re)'bijstandsuitkering. De film
ers willen gelijk geschakeld
worden met artiesten en musi
ci, die slechts zestien weken
hoeven werken voor een
NWW-uitkering.
Vrijwel geen plaats van de To
neelzaal in het Congresgebouw
was gisteravond onbezet, het
Oeral Kozakkenkoor heeft
kennelijk vele vrienden en be
wonderaars. Dit Haagse koor
is in oorsprong oud, het regi
ment van de Oeral-Kozakken
dateert uit 1591. Met het man
nenkoor is in de loop van de
jaren wel zo het één en ander
gebeurd en het huidige koor
dateert in feite van 1974. Dit
ensemble pretendeert het eni
ge echte Kozakkenkoor in ons
land te zijn. Het ensemble
kwam weer tot bloei onder
aanvoering van Frans Tette-
roo, hij werd opgevolgd door
Michael Minsky en sinds sep
tember 1984 staat Marcel Ver-
hoeff voor het koor.
Bij een dergelijk koor is het
een gegeven dat de program
mering tamelijk star is. Gezien
de traditie kan geen sprake
zijn van repertoire-vernieu
wing. Dat heeft tot gevolg, dat
de concerten van het Oeral-
Kozakkenkoor in het alge
meen een zelfde verloop heb
ben, voor de pauze traditionele
liturgische liederen en in de
tweede helft het volkslied in
clusief de onvermijdelijke
twaalf rovers. Het Mandoline-
orkest Avanti o.l.v. Mien v.d.
Heuvel was ditmaal aange
trokken om enige variatie in
het geheel te brengen.
De dertig mannen hebben zich
geheel en al ingeleefd in Rus
sische sfeer en als zij homo
geen en zuiver zingen - dat
was gisteravond niet altijd het
geval - weten zij het publiek,
ook dank zij enkele soli, te
Concert door het Oeral-Kozakken-
koor o.l.v. Marcel Verhoef! m.m.v.
het mandoline-orkest Avanti. To
neelzaal van het Ned. Congresge
bouw, Oen Haag.
boeien. De dirigent zocht het
effect niet in uitersten, inte
gendeel, een breder vocaal
kleurenpalet zou meer afwis
seling, meer sfeer kunnen
brengen. Een Te Deum, een
Maria-hymne en een Psalm
werden klankrijk en goed af
gewerkt gezongen, maar mis
ten een eigen karakter. Bij alle
waardering voor het in stand
houden van een traditie moet
gezegd dat het zich opsluiten
in die traditie tot gevolg kan
hebben, dat de deuren naar
een toekomst gesloten blijven.
ADRIAAN HAGER
AMSTERDAM De 31-jarige
man die kort geleden met een
mes het bekende schilderij
„Who is afraid of Red, Yellow
and Blue" van de Amerikaan
se kunstenaar Barnett New
man vernielde in het Stedelijk
Museum in Amsterdam is er
niet op uit om meer schilderij
en te vernielen. Zijn actie was
een eenmalige ontlading van
ergernis, kwaadheid en emotie
en gericht op dit speciale schil
derij dat hem al jarenlang een
doorn in het oog was. Dit zei
zijn advocaat gisteren in een
kort geding dat de Stichting
Ateliers '63 uit Haarlem en.
drie in het Stedelijk Museum
exposerende kunstenaars te
gen hem hadden aangespan
nen.
De kunstenaars en de stichting
willen dat de man de toegang
tot het Stedelijk Museum
wordt ontzegd totdat over hem
een strafrechtelijk vonnis is
uitgesproken. Voor iedere
overtreding van dit gebod ei
sen zij een dwangsom van
50.000 gulden. Ze zijn bang dat
de man nog meer schilderijen
zal vernielen. Hij moet bin
nenkort voorkomen.
De 31-jarige Amsterdammer
kwam tot zijn daad omdat
„zuiver abstracte kunst geen
kunst is en door vrijwel ieder
een, jong en oud, getalenteerd
of niet, kan worden geprodu
ceerd". De man vindt dat de
gevestigde kunstorde te zeer
wordt beheerst door abstracte
kunstenaars. Anderen, die rea
listische kunst willen vervaar
digen, krijgen volgens hem
geen of volstrekt onvoldoende
kansen. Zelf is hij een har-
stochtelijk aanhanger van de
realistische schilder Willink.
Hij las een passage in diens
Martin van Waardenberg en
Wilfried de Jong, twee en
thousiaste cabaretmakers die
het dit jaar voor het eerst pro
beren met een solo program
ma, zullen er nog hard aan
moeten werken om het succes
te verdienen. Het cabaretpro
gramma „Begin maar vast",
dat zij gisteravond brachten in
theater PePijn, is inhoudelijk
namelijk van een zeer matig
niveau. Tamelijk schools en
weinig lachwekkend.
Van Waardenberg heeft zich
de alom bekende hazetanden
van Thea en Theo uit het
VPRU-kinderprogramma aan
gemeten om zo, op een enigs
zins gemakkelijke manier, in
de smaak te vallen. Helaas
doet zich het feit voor dat niet
iedereen door gebruik van
„hazetanden" direct amusant
is.
Het programma handelt over
het echtpaar Van der Wete
ring, dat in aanraking komt
met de bassist meneer de Jong.
Hun leven wordt een aantal
iaren in beeld gebracht met als
leidraad dat Meneer de Jong
öp zoek is naar het orkest
waarvan hij deel uit maakte.
Cabaret Martin van Waardenberg en
Wilfried de Jong met: „Begin maar
vast". Theater PePijn, gisteravond.
Herhaling: vanavond.
Meneer Van der Wetering
raakt in de ban van de neus
van meneer de Jong en schil
dert hem in allerlei stijlen en
formaten.
De rol van Mevrouw Van der
Wetering wordt ook gespeeld
door Martin van Waarden
berg. In die rol is hij nog rede
lijk amusant. Zijn spel met me
neer de Jong als onderdanig
model tijdens het schilderen
heeft eindelijk iets met cabaret
te maken. Het betrekken van
het publiek bij bepaalde scènes
wordt echter wel erg lang uit
gesponnen, zodat er heel wat
kostbare tijd verloren gaat. Als
de bassist tenslotte zijn orkest
teruggevonden heeft krijgt het
programma een aantal minu
ten eindelijk het niveau waar
je als toeschouwer haast twee
uur op hebt moeten wachten.
Dat is veel te lang om van een
boeiend programma te kunnen
spreken.
ROB VAN DER MIJL
„Who's afraid of red, yellow and
boek waarin Willink klaagt
over de tegenwerking van de
abstracte avantgarde toen hij
de stap naar het realisme zette.
Deze passage zou hem tot zijn
daad van vernieling hebben
gemotiveerd.
Zijn advocaat noemde het kort
geding gisteren een „publici
teitsstunt". De man heeft in
middels beloofd schilderijen
verder te ontzien. De advocaat
van de tegenpartij, mr. L.
Spigt, meende daarentegen dat
gezien de onvoorspelbaarheid
van het gedrag van de vernie
ler, gevaar voor herhaling per
manent aanwezig is. Ook al
omdat de kunst door het laag
drempelige expositiebëleid in
toenemende mate aan vernie
ling wordt blootgesteld. Spigt
meende dat de overheid, die
dit beleid aanmoedigt, voor
meer middelen voor beveili
ging moet zorgen. Waarop
Kouwets repliceerde dat de ei
sers het Stedelijk Museum
maar in kort geding moeten
dagvaarden om voor een bete
re beveiliging te zorgen. De
president van de rechtbank
doet op 7 april uitspraak.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN OEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Mama ia boot
(al); 18.30. 21.15. wo. t/m zo. ook
14.30. EUROCINEMA II: Mama ia
booa (al); tijden zie Eurocinema I.
EUROCINEMA III: Brewater'a
milliona (al); 18.45, 21.15. EURO
CINEMA IV: Rocky IV (12); 18.30,
21.00. vr. t/m zo. wo. ook 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Mama ia booa
(16); za. 24.00. EUROCINEMA II:
Junge Madchen Trauma (18); za.
24.00. EUROCINEMA III: Hat vro
lijke saxpanaion (18); za. 24.00.
EUROCINEMA IV: Rocky IV (16);
za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Do troetel-
baartjes (al); do. t/m zo. 12.30,
14.30. wo. ook 14.30. EUROCI
NEMA III: Taran en de tovarkatal
(al); vr. t/m zo. wo. 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Rocky IV (12);
14.30. 19.00. 21.30. LIOO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Mama ia booa (al), St. El
mo's Fire (al). Spies likes us (al),
14.30. 19.00, 21.15. Out of Africa
(al); 14.15 en 20.00, De aanslag (al);
20.00. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414); Het genot van
de onschuld (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LUXOR: De troetelbeertjes (al);
do. t/m zo. wo. 12.30. LIDO Peter
Pan (al); 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr.
Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Back to the future (al); do,
15.00. za. zo. 15.00, 19.00. zo.
15.00. ma. 19.00. wo. 15.00. Da
Aanslag (al); vr. za. ma. 21.15. zo.
di. 20.15).
KATWIJK a CITY THEATER I (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Back
to the future (al); 19.00, 21.15. do.
t/m zo. wo. ook 14.45. CITY THE
ATER II: Commando (16) tijden zie
City I. CITY THEATER III: Military
Academy (16); tijden zie City I.
CITY THEATER IV: American
Ninja (16); 19.00, 21.15. zo. ook
14.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER IV: De wonderlij
ke wereld van Oz (al); do. vr. za.
wo. 14.45.
VOORSCHOTEN
GREENWAY (tel. 01717-4354):
Back to the future (al); do. t/m zo.
15.45, 19.00. wo. 15.45. Mararont
(al); do. t/m zo. 21.15. In de scha
duw van de overwinning (12); ma.
t/m wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Thomas en Senior op het spoor
van Brute Berend; do. t/m zo. wo.
14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-
13269): Back to the future (al); do.
t/m zo. 20.00. Sophias choise (16);
ma. t/m wo. 20.00.
Brute Berend;
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Mama is boosl (al); 14 00.
18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00,
18.45. 21.15. ASTA 2 (Spul 27,
tel. 463500): Out of Africa (al);
14.00, 20.15. ASTA 3: A chorus
line (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo.
13.15. 15.45. 18.45, 21.15. BABY
LON 1 (naast Centraal Station, tel.
471656): Out of Africa (al); 14 00.
20.15 BABYLON 2: Agnes of god
(al); 19.00. 2115 ma. di. 14.00.
a BABYLON 3: White nights (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15.
16.00, 18.45. 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20. tel. 630637): Rocky
IV (12); do. t/m zo. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. ma. t/m wo. 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2: Peter Pan
(al); do. t/m zo. 13.30, 16.00. wo.
14.00. The protector (12); 18.45.
21.30. ma. di. ook 14.00. CINEAC
3: Teenwolf (al); do. t/m zo. 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. ma
14.00. 18.45, 21.30. EUROCINE
MA (Leyweg 910, tel. 667066):
Mama is booa (al); ma. dl. 14.00,
19.00, 21.30. overige dagen 14.00,
16.00, 19.00, 21.30. METROPOLE
1 (Carnegielaan, tel. 456756): Pyra
mid of fear (12); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 3.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Abel (al); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00,
18.45. 21.30. METROPOLE 3: Pe-
ter Pan (al); do. t/m zo. 14.00,
16.00. wo. 14.00. De aanslag (al);
20.15. ma. dl. ook 14 00. METRO- lil
POLE 4: Back to the future (al); Ve
14.00. 18.45. 21.30. zo 13.15, ,pi
16.00, 18.45.21.30.* METROPOLE
5: Motief voor moord (12); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. ik
18.45. 21.30. ODEON 1 (Heren- T\
gracht 13, tel. 462400): Topgeheim en
(s)pionen (al); do. t/m zo. 13.45, o
16.00. 18.45, 21.30. ma. t/m wo.
13.45. 18.45, 21.30. ODEON 2:"1
Gremlins (al); do. t/m zo. 13.15.fer
16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo.iet
13.45. 18.45. 21.30. ODEON 3:,n
Rockey IV (12); do. t/m zo. 13.15
16.00. 18.45, 21.30. ma. t/m wo.'°'
13.45. 18.45. 21.30. ODEON 4:|ar
Fright night (16); 18.45, 21.30. LEfar
PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel.ho
656402): Glitter fit (18); 12.00 tot'
22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2:P'
E.H.B.S. (18); 12.15 tot 22.45. zo.Pe
v.a. 13.45. LE PARIS 3: Perfect.oa
fit (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a.or
14.00. HAAGS FILMHUIS (Denne-|e
weg 56, tel. 459900): Zaal 1: Alma-i
cita di desolato; 19.30. RAN 18.45,,L
21.45. Zaal 2: Kiss of the spiderwo-ro'
man; 19.30, 21.45. Zaal 3: EenDn
hommage aan film international l:jjn
Het dak van de walvis; do. 14.30,...
19.30. Golven; 16.15, 21.45. De.^
weg naar het zuiden; vr. 14.00,
20.00. In extremo; za. 14.00. 19.30.faa
Pentimento; 16.15, 21.45. Gross,ëe
und klein; zo. 14.00. 20.00. Die at-ch
lantik swimmer; ma. 14.00. 19.30.js
Die bittere tranen der Petra von.--
Kant; ma. 16.15, 21.45. Die patrio-'1^
tin; di.-14.00, 19.30. Die angst dea»b
Termanns bein elfmeter; di. 16.15.gri
21.45. Die alttraunfrau; wo. 14.00fie
19.30. Deutschland privat; wo_p
1C 1C 11 AX
NACHTVOORSTELLINGEN: 1
CINEAC 1. Rocky IV (16); zalM<
00.15. CINEAC II: Cheech »us<
Chong als: The Coraican brothers»
(!6); za. 00.15. CINEAC III: FeenTL
wolf (16); za. 00.15. EUROCINE- u
MA: Meisjes die begeren (16); za.ie<
00.02. <ou
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 2: De troetelbeertjes^™
do. t/m zo. wo. 13.30. 15.30. Clfll
NEAC II: PETER Pan; do. t/m zoÉI
13.30. 16.00. wo. 14.00. EURCM
CINEMA: Assepoester; wo. t/m zo|
11.00. METROPOLE 3: Peter_
Pan; do. t/m zo. 14.00. wo. 14.00.--.
ODEON 4: The journey of Nattylr
Gann; do. t/m zo. 13.15, 16.00. mafl
t/m wo. 13.45.
Het vele publiek dat op
de opera Carmen van Bi-
zet door het Hongaarse
nationale theater uit Sze
ged in de P.W.A.zaal was
afgekomen, had zich mis
schien niet gerealiseerd
dat Szeged nog geen Bu
dapest is. Enfin, Hongaren
hebben een goede naam
als het om muziek gaat en
men mag ook vanuit klei
nere steden iets goeds ver
wachten. Dat viel gister
avond echter lelijk tegen,
althans in de eerste twee
langdradige aktes die ik
meemaakte.
De inzet onder leiding van in
tendant Geza Oberfrank door
het Symfonieorkest uit Szeged
was heel veelbelovend en ook
verder bleef het orkest, hoe
wel wat schuchter en niet al te
sterk in de blazers, heel res
pectabel spelen. Er waren ech
ter twee bezwaren, namelijk
de overwegend langzame tem-
Horizontaal: 1. adellijke titel; 6. hard
gevulcaniseerd caoutchouc; 7. vaar
tuig; 8. holte onder de arm.
Verticaal: 2. besmettelijke ziekte; 3.
opgewondenheid; 4. Spaanse munt;
5. onvriendelijk.
OPLOSSING
*sjnn)s -s lejesed
y :eiiej|6e z Ixuoapooj z :|»«3|»JeA
-|es>io 8 Uejiofi
L qejuoqe 9 :jbbj6 1 :|b*juoz!joh
Het Hongaarse nationale theater u.
Szeged brengt de opera Carmi',
van Bizet. P.W.A.- zaal Congresgt*^
bouw, gisteravond.
pi die de dirigent nam en di.c
indruk dat het meerendei
van de zangers of het orke?-5
niet hoorde of de dirigent nit
volgde. Het uit de pas loper
met het orkest was in ieder gt
val schering en inslag.
Zoals algemeen het geval is te
dit soort reisopera's, zijn d
meeste rollen meervoudig bt
zet. Waar Den Haag dus nil
gers, kan Amsterdam dat
wel wezen, zij het dat ook af
dere solisten bij de heersend
tempo- en regie-opvattinge
niet veel pit en emotie in dej
Spaanse opera zullen kunnfl
brengen. Behalve de overwj
gend matige zangprestatil
was ook het Frans in het alg)
meen zeer Hongaars bijgj
kleurd; zelfs zo dat het zo ij
en dan vermakelijk was.
Lichtpunten waren in de eeta
ste plaats de zuivere en on"
Ivan, die evenals Maria Van
nyi, die de Carmenrol zor|
een goede Franse uitsp:
had. Qua timbre voldeed
ria Varsanyi goed, maar
het erop aankwam de emotii
nele hoogtepunten de nodij
spanning te verlenen bleef I
onder de maat. Met deze beif
vrouwen, lieten ook de darr
van het koor horen over goj!
stemmateriaal te beschikké
De overwegend wat ouda^
mannen, solisten zowel
koor, zaten hier een stuk 1
der.
BESltf
itz (T
de Hi
is
Franse onderscheiding
voor Jan Schmitz
LEIDEN Jan Schmitz
de vaste organist van de
tebrugkerk in Leiden,
verband met zijn 50-jarig orj
nistenjubileum de gouden n
daille van de Societé des Ai
Sciences et Lettres toegekei
De onderscheiding wordt h
op 27 april in Parijs uitgeri
door het bestuur van de Sc
té. Schmitz was al eerder
derscheiden met de zilvei
medaille van dit genootsch;