Keramiek '86: groei
naar volwassenheid
Matt Bianco ten onder in muur van geluid
Professioneel orkest voor koorbegeleiding blijft nodig
„Nobelprijs moet
naar Afrikaan"
bioscopen
dagpuzzel
j KUNST
CaidaaQowumt
WOENSDAG 2 APRIL 1986 PAGINA 10
James Cagney begraven
NEW YORK De zondag op 86-iarige
leeftijd overleden Amerikaanse filmac
teur James Cagney is gisteren in aanwe
zigheid van enkele honderden vrienden,
familieleden en bewonderaars in New
York ter aarde besteld. Ruim 350 gasten
woonden de mis in de St. Franciscus van
Sales-kerk bij, Cagney's parochiekerk
uit zijn kinderjaren in New York. Onder
de slippen dragers waren de filmacteur
Ralph Bellamy („Trading Places"), film
regisseur Milos Forman („Amadeus"),
ex-wereldkampioen boksen-zwaarge
wicht Floyd Patterson en de balletdanser
Mikhail Baryshnikov, die over Cagney
zei dat hij als een tweede vader voor
hem was geweest. Bij het graf van de ac
teur werd een handgeschreven brief van
Ronald en Nancy Reagan voorgelezen.
Tenor Donald
Grobe overleden
WEST-BERLIJN De Amerikaanse
tenor Donald Grobe is gisteren na een
langdurig en zwaar ziekbed op 56-jarige
leeftijd in West-Berlijn overleden. De
zanger was sinds haar opening in 1961
aan de Deutsche Oper in Berlijn ver
bonden en sinds 1968 lid van de Metro
politan Opera in New York. Grobe trad
op 10 maart voor het laatst met groot
succes als solist op bij de uitvoering
door de Oper Berlin van Benjamin
Brittens Serenade voor tenor, hoorn en
strijkers opus 31. Op 10 februari had hij
zijn laatste toneelrol gezongen, Jaquino
in Beethovens Fidelio. De overleden te
nor excelleerde in opera's van Mozart,
Rossini en Verdi.
Compact disc haalt platenindustrie
uit het slop
HILVERSUM Er zijn vorig jaar in ons land veel meer
grammofoonplaten, compact-discs en musicassettes ver
kocht dan het jaar daarvoor. De omzet in deze branche
steeg elf procent vergeleken met 1984. De compactdisc
had in 1985 ook een belangrijk aandeel in de omzetstij
ging van elf procent. De omzet van dit produkt bedroeg
65 miljoen gulden, ofwel een stijging van liefst 160 pro
cent. Daarbij kwam er vorig jaar ook een eind aan de ge
stage omzetdaling op de lp-markt. De omzet vorig jaar
(305 miljoen gulden) is gelijk aan die in 1984. In 1983 ging
er nog voor 330 miljoen gulden aan langspeelplaten over
de toonbanken. De platenindustrie kampte tot 1985 ook
met een totale omzetdaling. De musicassette-omzet ont
wikkelt zich ook „zeer interessant". In 1985 werd meer
dan ooit verkocht van deze geluidsdrager. LP's en com
pactdiscs worden vooral door „twintigers" aangeschaft.
Deze groep zorgde bij de lp's voor bijna 42 procent van de
omzet en bij de cd's voor 54 procent van de omzet.
Laatste hand
Beeldhouwer Sie-
men Bolhuis uit Al-
mere legt hier de
laatste hand aan het
standbeeld van
Wim Kan en Corry
Vonk, dat op 15 au
gustus op het Leid-
seplein in Amster
dam zal worden
onthuld. Het dan in
brons gegoten
beeld is twee meter
hoog. Liefhebbers
van een kleiner
exemplaar kunnen
dit nadien bij Bol
huis zelf bestellen.
Hotel naast
Graceland
MEMPHIS Een 200
kamers tellend hotel
met een zwembad in
de vorm van een gi
taar zal naast het
woonverblijf van Elvis
Presley, Graceland,
verrijzen. De beheer
ders van Graceland
hebben gisteren laten
weten dat het hotel
gebouwd wordt voor
de half miljoen bezoe
kers die jaarlijks naar
Graceland komen in
een soort pelgrimage
voor de in 1977 gestor
ven zanger.
DEN HAAG Kera
miek '86 is een presenta
tie van de verschillende
toepassingen op het ge
bied van keramiek. Dat
het een veelomvattende
presentatie is geworden,
mag blijken uit het aan
tal deelnemers. Zoals
eerder in deze krant
werd vermeld, doen vier
musea uit Zuid-Holland
aan Keramiek '86 mee,
acht galeries en het Pro
vinciehuis in Den Haag.
De twee Haagse galeries Art-
line en Seasons Galleries,
beide aan de Toussaintkade
gevestigd, geven zonder meer
een goed beeld van de ver
schillende stromingen binnen
de keramiek. Olaf Stevens
toont bij Seasons Galleries,
dat hij diverse richtingen be
oefent Hij maakt gebruiks
goed en sculptuur. Zijn ob-
jekten, gebaseerd op vliegen
de en varende vormen, ver
anderen van bootvormen in
schelpen of een hoed. Zo'n
groen geglazuurde boot met
een gouden randje is erg de
coratief, maar zijn „grote
sneeuwboot" van laag ge
stookt porselein met dikke
randen van schuim is boei
end.
Zijn draaiwerk is conventio
neel, hoewel een zwarte por
seleinen kom met witte rand
jes of een lichtblauwe gecra-
queleerde porseleinen kom in
haar eenvoud mooi is.
Een opvallend aspect van ke
ramiek is dat het zo betaal
baar is. Voor een paar hon
derd gulden zijn de meest ex
clusieve voorwerpen te koop.
potten, vaasplastieken of ob
jecten. Deze relatief lage prij
zen schijnen volgens galerie
houders en keramisten te
maken te hebben met het
beeld dat men nog altijd van
keramiek heeft. Als toege
paste kunst viel het tot voor
kort buiten de concurrentie
met de beeldende kunst. Pas
de laatste jaren groeit de be
langstelling voor keramiek,
ook van de kant van de beel
dende kunst, en het begint
niet alleen een volwaardige
kunstvorm te worden, maar
ook de traditionele grens tus
sen kunstnijverheid en beel
dende kunst lijkt te verva
gen. Als buitengewoon posi
tief wordt ervaren dat de
nieuwe directeur van het
museum Boymans-van Beu-
ningen, Wim Crouwel, die
een toespraak bij de opening
van Keramiek '86 hield, zich
waarderend over keramiek
uitlaat.
De grenzen met de vrije
sculptuur zijn soms inder
daad niet meer te trekken.
Seasons Galleries, Toussaintkade
70, „Olaf Stevens", tot 28 april,
woensdag t/m zondag 11.00-17.00
Artline, Toussaintkade 67, „Susan-
ne Hahn, Helly Oestreicher, Michel
Kuipers, Margot Spiegel-Krae-
mer", tot 28 april, woensdag t/m
zondag 11.00-17.00 uur.
Provinciehuis Den Haag, Konings
kade 1, diverse keramisten, tot 28
april, maandag t/m vrijdag 10.00-
16.00 uur.
Galerie De Sluis, Sluiskant 24,
Leidschendam, „Netty van den
Heuvel, Ad Timmermans, Klaartje
Kamermans.Anton Reijnders, Hen
rietta Syatauw", tot 28 april,
woensdag t/m zaterdag 12.30-
17.00 uur en zondag 13.00-17.00
maar in de catalogus stelt
men dat keramisten uitgaan
van klei, terwijl beeldhou
wers doorgaans naar een ma
teriaal zoeken dat het meest
geschikt is om hun bedoeling
uit te drukken. Klei heeft zo
haar beperkingen en niet ie
dere keramist kan zich daar
bij neerleggen, sommige ke
ramisten voegen andere ma
terialen toe.
Helly Oestreicher bij Artline
toont hoe zij solide bruin
steengoed combineert met
aan de randen afgebrokkelde
glasplaten. Susanne Hahn,
ook bij Artline, past nog
meer verschillende materia
len toe, zoals papier, hout,
metaal, teer en cement. Haar
stapelingen zullen niet in
eerste instantie vanuit de klei
gedacht zijn. Dat neemt niet
weg dat het prachtige beel-
Michel Kuipers, Space Container II.
den zijn, soms grillig, speels
en zelfs introvert. De basis
kan een stevig blok zijn of uit
enkele fragiele pootjes be
staan, waardoor de balans de
aandacht trekt. Zij treedt
duidelijk als exponent van de
beeldhouwrichting binnen de
keramiek naar voren.
Het is tegenwoordig bijna een
verplicht nummer om bij een
grote tentoonstelling of een
manifestatie een paar prijzen
uit te reiken. Het levert in
elk geval de nodige publici
teit op.
De deelnemende galeries be
sloten om een aanmoedi
gingsprijs voor beginnende
keramisten in te stellen naast
twee eervolle vermeldingen.
Dit alles om er nog eens ex
tra de aandacht op te vesti
gen dat keramiek een vol
waardige kunstuiting is.
Netty van den Heuvel, wiens
werk bij galerie De Sluis in
Leidschendam te zien is, ont
ving een eervolle vermel
ding. Haar werk is opge
bouwd uit platte vlakken van
porselein die door inkepin
gen tot ruimtelijke objecten
worden gemaakt. Hoewel het
werk er streng geordend uit
ziet en zij eerst aan de hand
van een kartonnen model
kijkt wat de mogelijkheden
zijn, neemt zij vooral op in
tuïtieve gronden beslissingen.
Vormen, lijnen en vlakken
moeten gevoelsmatig klop
pen. Daarbij komt dat de
techniek uiteraard een aantal
beperkingen kent, al was het
alleen maar dat de maat van
een object gebonden is aan de
afmeting van de oven. Het
ambachtelijk aspect van ke
ramiek is zonder meer een
belangrijk onderdeel.
De objecten van Netty van
den Heuvel worden getoond
met het verstilde geometri
sche werk van Ad Timmers.
Het zijn blokvormen die ge
goten zijn (dunwandig), ge
stapeld worden en vervol
gens zijn gelijmd. Hij ge
bruikt de zeefdruktechniek
om op de blokken de moge
lijkheden van bepaalde lijn-
structuren zichtbaar te ma
ken. Deze architectonisch
aandoende objecten zijn in
middels twee jaar oud en
Timmers toont eveneens zijn
recente schilderijen bij De
Sluis.
Op de benedenverdieping
van de galerie staat het meer
traditionele werk, waaronder
veel potten en schalen. Het
zijn vooral de schijfpotten
van Anton Reijnders met
hun geometrische decoratie
op de bovenzijde die de aan
dacht trekken.
INGRID VAN SANTEN
STOCKHOLM De kans dat talingen te vinden van werk
een Afrikaanse of Aziatische dat in een onbekende taal
schrijver de Nobelprijs voor wordt geschreven. De acade-
letterkunde ontvangt lijkt dit
iaar groter dan ooit nu twee
leden van de Zweedse Acade
mie gisteren bekend maakten
dat zij de tijd rijp achtten om
iemand van buiten Europa of
Amerika te bekronen. De af
tredend secretaris van de Aca
demie, Lars Gyllensten, zei op
een persconferentie dat het
doet volgens hem erg haar
best om nieuwe culturen bin
nen te dringen, maar bijvoor
beeld uit China en Japan is al
tijd maar een heel klein aantal
nominaties ontvangen. In 1968
ging de prijs voor het eerst
naar Oost-Azië, naar de Ja
panner Yasunari Kabawata.
De letterkundeprijs is een van
tijd werd dat men een Aziaat de zes Nobelprijzen die door
of Afrikaan met de prijs on- vijf Zweedse academische in-
derscheidde. Er zijn dit jaar stellingen en een Noors comité
zo'n honderdvijftig kandida-
De overgrote meerderheid van
bekroonde schrijvers en dich
ters kwam, sinds de letterkun
deprijs in 1901 werd toegekend
uit de nalatenschap van de
Zweedse uitvinder Alfred No
bel, uit Europa. Gyllensten zei
dat het vooral moeilijk is ver-
Belangrijkste
kunstwerken uit
Hampton Court
gered
I6e-eeuwse Hampton Court is
vrijwel ongedeerd uit de brand
gekomen die het paleis het af
gelopen weekeinde geheel
verwoestte. Zeven belangrijke
schilderijen die schade oplie
pen kunnen hersteld worden,
zo is gisteren bekend gemaakt.
De restauratie van de bij de
brand ingestorte zuid-vleugel
zal echter meerdere jaren ver
gen en miljoenen guldens kos
ten. Bn de brand kwam een
bejaarde dame -om het leven.
De verloren gegane werken
waren allen van minder grote
waarde. Onder de werken die
beschadigingen opliepen zijn
twee doeken van Nederlandse
schilders - Honthorst en Pour-
bus. Tijdens de brand werden
door elf vrijwilligers 400 schil
derijen, keramische werken en
andere kunstvoorwerpen uit
de brandende vleugel gehaald.
Hampton Court zal binnen en
kele dagen weer voor het pu
bliek worden opengesteld. Het
paleis van Hendrik VIII is met
een half miljoen bezoekers per
jaar na de Londense Tower de
tweede toeristische trekpleis
ter van Groot-Brittrannië.
worden toegekend. De Acade
mie viert deze week haar 200-
jarig bestaan en er is gespecu
leerd dat zij haar jubileum wil
vieren met het voor het eerst
toekennen van de letterkun
deprijs aan een Afrikaanse
schrijver. De Zuidafrikaanse
Nadine Gordimer en de Nige-
riaan Wole Soyinka zijn bei
den kandidaten voor de No
belprijs.
„It was more than I could
bear", om even een titel
van Matt Bianco zelf aan
te halen. Dat is de beste
omschrijving van het con
cert dat de Engelse groep
gisteravond gaf in het
hoofdstedelijk theater
Carré. Het enige dat je er
van overhield was hoofd
pijn.
Matt Bianco bewees de groot
ste nul te zijn uit de muziek
industrie. Wie nog geïnteres
seerd is in een cursus: hoe
word ik snel rijk zonder daar
al te veel moeite voor te doen,
zou bij Mark Reilly en zijn
kornuiten aan moeten klop
pen. Zijn concert duurde niet
langer dan tachtig minuten,
maar het publiek moest er wel
veertig gulden voor neertellen.
Zou de concertganger dan nog
van de eerste tot de laatste mi
nuut hebben genoten, dan zou
dat veel hebben vergoed. Wat
Matt Bianco het publiek echter
Matt Bianco. Carré, Amsterdam.
Herhalingen vanavond Muziekcen
trum Vredenburg, Utrecht en De
Doelen, Rotterdam (3 april).
voorschotelde was van een zo
schandalig laag gehalte dat,
zou het een klassiek concert
zijn geweest, het publiek al na
het tweede nummer stilletjes
de zaal verlaten had en bij de
kassa haar geld zou hebben te
ruggevraagd.
Opgehitst door een slechte
disc-jockey, die nauwelijks in
staat bleek de platen en ver
schillende ritmes vloeiend in
elkaar over te laten lopen, met
een duur inmiddels afge
scheurd kaartje op zak en een
gesloten kassa, maakte het pu
bliek er maar het beste van.
Na een uur met platen draaien
te zijn beziggehouden en een
pauze van twintig minuten be
klom de uit tien bekwame mu
zikanten bestaande groep om
half tien uiteindelijk het podi
um. Wat het publiek te horen
kreeg, was een muur van ge
luid waarin Mark Reilly's stem
volledig verdronk. De ritme
sectie en de zang van vooral
achtergrondzangeres Jenni
Evans hielden het geheel nog
enigzins overeind, maar zan
ger Mark Reilly kon zich in de
brij van geluid niet staande
houden. Met zijn zwakke stem
moest hij al snel overgaan tot
het zing-zeggen van zijn tek
sten. Zij gingen echter geheel
verloren in de massaal klin
kende groep.
De muziek was hard, heel
hard terwijl de uithalen van
de blazers als kanonkogels
door Carré vlogen. Zelfs het
swingende pianospel van
Mark Fisher kon daar weinig
aan veranderen. Het duurde
overigens maar veertig minu
ten voordat het concert meer
weg had van een circusnum
mer dan van een muziek-uit-
voering. Robin Jones vond het
namelijk nodig om voor aan
het podium de nodige fratsen
uit te halen met zijn tamboe
rijn. Daarbij werd het concert
nog gedomineerd door vals
zingen.
Het enige dat Matt Bianco ei
genlijk kwam doen, was zijn
nieuwe elpee onder de aan
dacht van het publiek bren
gen. Het grootste deel van zijn
repertoire was dan ook opge
bouwd uit dat materiaal. De
paar oudere nummers zoals
„Half a minute" en „Get out of
your lazy bed" zijn nauwelijks
het noemen waard. Deze dans-
hits gingen even roemloos ten
onder.
Matt Bianco bewees weer eens
dat een groep die op plaat in
drukwekkend uit de groeven
spat, in levenden lijve zeer
zwak kan zijn. De groep gaf
het zwakste concert dat de
laatste jaren in Nederland was
te zien. Heb je kaartjes voor de
concerten in Vredenburg en
De Doelen vrees dan maar het
ergste. Wil je een plezierige
avond, dan kun je ze het beste
zo snel mogelijk van de hand
doen.
HANS PIËT
ARNHEMSE POPNACHT
IN TEKEN JAREN '60
ARNHEM Vijf internationaal bekende Nederlandse popgroe
pen uit de jaren zestig doen op zaterdag 5 april mee aan de Arn
hemse Popnacht „Back to the sixties". Op het programma staan
The Muskee-gang (destijds Cuby and the Blizzards), de Arnhem
se groep Moan, Q-65, The Maskers en Shocking Blue, de eerste
Nederlandse groep die erin slaagde een nummer een-hit in
Amerika te scoren. „Back to the sixties" wordt gehouden in de
Arnhemse Rijnhal en duurt tot zondagmorgen vijf uur.
STICHTING LAAKT OVERHEIDSBELEID
DEN HAAG „Dit is een
ongebruikelijk jaarver
slag. Dat is onvermijdelijk,
want de werkzaamheden
die de Stichting Koorbe
geleidingen Randstad
moet verrichten zijn vol
slagen ongebruikelijk. Zij
komen nergens elders
voor...". Is het al onge
bruikelijk om op deze wij
ze een jaarverslag te ope
nen, nog ongebruikelijker
is het daaraan een nota te
koppelen, „een Nota met
handreiking" met als op
zet de overheden de weg
te wijzen naar een oplos
sing van de in het slop ge
raakte probleem van de
begeleiding van amateur-
koren door professionele
orkesten.
De Stichting Koorbegeleidin
gen Randstad is geboren uit
nood. De Maatschappij tot be
vordering der Toonkunst, de
Kon. Chr. Zangersbond en de
Kon. Bond van Zang- en Ora
toriumverenigingen hebben
zich in 1984 verenigd in een
stichting en aan de Provinciale
Staten een Nota van Redding
aangeboden om het Geweste
lijk Orkest van de ondergang
te redden. In november van
dat jaar opende de de Provin
cie Zuid-Holland budgettair de
weg voor de jaren 1985 en 1986
en onder artistieke leiding van
concertmeester Pleun van der
Linden kon het Randstedelijk
Begeleidmgs Orkest de taak
van hét Gewestelijk Orkest
overnemen. „Een orkest tus
sen wal en schip", aldus de on
dertitel van het jaarverslag c.q.
nota. Een nota over het nie
mandsland van het nieuwe or-
kestenbestel waarin gewezen
wordt op de verantwoordelijk
heid van het Rijk om, de re
sultaten ziende t.a.v. de orato
riumpraktijk een oplossing te
vinden voor de bijzondere pro
blematiek in de Randstad. De
herziening van het orkesten-
bestel in Nederland heeft ge
leid tot het vergeten van de
sector koorbegeleidingen.
Basisvoorziening
De secretaris van de Stichting,
de heer A. J. Kret, gaat in het
lijvige jaarverslag in op de om
standigheden die geleid heb
ben tot de oprichting, op de
feiten die de achtergrond wa
ren van de opdracht en op de
aktiviteiten die de stichting
noodgedwongen moest ont
plooien.
ïn relatie tot de nota Orkes-
tenbestel en de Rijksbijdrage
regeling werd in 1979 en in
1980 door de Minister van
CRM vastgesteld, dat begelei
ding van amateur-kooruitvoe
ringen door professionele or
kesten tot de basisvoorziening
op muziekgrond in de regio
behoort en dat de kosten daar
van niet langer zwaar zullen
drukken op de koren. Onder
druk van de bezuinigingsnood-
zaak deed zich in de jaren 1982
en 1983 een stroomversnelling
voor, waarbij verscheidene
modellen voor een herziene
orkestenbestel de revue pas
seerden. Over koorbegeleidin
gen wordt sinds die tijd niet
mee gesproken. Het Geweste
lijk Orkest voor Zuid-Holland
verdween uit het orkestenbe
stel omdat dit orkest be
schouwd werd als voorname
lijk op de noemer van de koor
begeleidingen te bestaan.
De nieuw gevormde professio
nele orkesten en de orkesten
die bleven bestaan, hebben
geen officiële taakstelling ge
kregen t.a.v. de koorbegelei
dingen. Vanuit de grote koren-
organisaties werd de Nota van
Redding aangeboden en na
veel overleg besloten de Staten
in november 1984 voor de ja
ren 1985/86 in ieder geval
tweemaal 24 koorbegeleidin
gen te garanderen. Voor de
koren die in 1984 al hadden
gemerkt dat vervangende or
kesten slechts incidenteel be
schikbaar waren en die dus
lange tijd in spanning wacht
ten op de resultaten van het
overleg met de provincie, kon
den in 1985, 29 begeleidingen
worden gereserveerd. Maar
het aantal verzoeken om koor-
begeleiding in 1986 liep snel op
tot zelfs 45, terwijl een onder
zoek naar de behoefte in 1987
opleverde dat reeds 35 aanvra
gen binnenkwamen. In het
voorjaar van 1985 kwam vast
te staan dat het onmogelijk zou
zijn in 1986 aan de vraag te
voldoen. Bovendien was het
onmogelijk enige verwachting
te wekken voor 1987, omdat
de Provinciale Staten slechts
voor 1985 en 1986 zekerheid
hadden geboden.
Inventarisatie
Een inventarisatie onder thans
bestaande orkesten leverde
een bedenkelijk beeld op, zo
wel beleidsmatig als op finan
cieel gebied. De grote beroeps
orkesten blijven volstrekt au
tonoom in hun beleid ten op
zichte van de koorbegeleidin
gen. Van uniformiteit is geen
sprake, van enige taakstelling
blijkt nergens. De grote orkes
ten verzorgen of in het geheel
niet of zeer selectief en bij wij
ze van uitzondering koorbege
leidingen (het Residentie Or
kest verzorgt vier begeleidin
gen per jaar). De positie van
de koren is verslechterd.
De Stichting Koorbegeleidin
gen Randstad geeft in het jaar
verslag aan, dat bestaande ver
snipperde fondsjes één groot
fonds zouden kunnen vormen,
voldoende om een professio
neel begeleidingsorkest in
stand te houden. Het is meer
dan een vermelding, het is een
aanbeveling om te komen tot
de oplossing van een knellend
probleem. De plaats die de
amateurkoren vervullen in de
presentatie van de muzieklite
ratuur voor koor en orkest is
tijdelijk gered, maar er is geen
perspectief. Noch de rijksover
heid noch de lagere overheden
beschikken over een consis
tent beleidsmiddel dat de in
standhouding van die zo be
langrijke podiumkunst geran-
deert. Het muziekbeeld van de
overheid is een „Onvoltooide".
ADRIAAN HAGER
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT'de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800):
Mama is boos (al); 18.30, 21.15.
di. wo. ook 13.30. EUROCINE
MA II: Mama is boos (al); 18.30,
21.15. dl. wo. ook 13.30 EU
ROCINEMA III: Brewster's mil
lions (al); 18.45. 21.15. EURO
CINEMA IV Rocky IV (12);
18.30. 21.00. dl. wo. ook 14.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Rocky IV
(12); 14.30, 19.00, 21.30. LIDO
en STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Mama is boos (al). St.
Elmo's Fire (al). Spies likes us
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Out ot
Africa (al); 14.15. 20.00. De aan
slag (al); 20.00. TRIANON
(Breestraal 31. tel. 123875):
Class reunion (al); 14.30. 19.00.
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414); Talk dirty
to me (16); 14.30. 19.00. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Back to the future (al); 14.45,
19.00. 21.15. CITY THEATER
II: Commando (16) tijden zie City
I. CITY THEATER III: Porky's
Revenge (16); tl|den zie City I.
CITY THEATER IV: Een hand
vol dollars (12); 19.00. De Aan
slag (al); 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER IV: De won
derlijke wereld van Oz (al);
14 45
VOORSCHOTEN
GREENWAY (tel. 01717-4354):
Back to the future (al); 19.00.
The Goonies (al); 15.45. Mararo-
ni (al); 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Thomas en Senior op het spoor
van Brute Berend; 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Back to the futu
re (al); 20.00
KINDERVOORSTELLINGEN
Thomas en Senior op het spoor
van Brute Berend; 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tel. 463500): Mama is boos! (al);
13.30. 1600. 18.45. 21.15.
ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500):
Out of Africa (al). 14.00. 20.15.
ASTA 3: A chorus line (al);
14.00, 18.45. 21.15. BABYLON
1 (naast Centraal Station, tel.
471656): Out of Africa (al);
14.00, 20.15. BABYLON 2: Ag
nes of god (al); 19.00, 21.15.
BABYLON 3: White nights
(al); 14.00. 18.45. 21.30 CINE
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Rocky IV (12); 13.15. 16.00,
18.45. 21.30 CINEAC 2: Peter P
Pan (al); 12.30. 14.15. 16.00. The Je
protector (12); 18.45,
21.30.* CINEAC 3: Teenwolf
(al); 13.15. 16 00, 18.45, 21.30.
EUROCINEMA (Leyweg 910. n'
tel. 667066): Mama is boos (al);
14.00. 16.00, 19.00. 21.30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan.
tel. 456756): Pyramid of fear
(12); 13 15. 16.00. 18 45. 21.30.
METROPOLE 2: Abel (al);
13.15. 16.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Peter Pan
ne
Back to the future (al); 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. METRO
POLE 5: Motief voor moord;
13.15, 16.00. 18.45. 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13,
tel. 462400): Topgeheim (s)pio-
nen (al); 13.15. 16.00. 18.45,
21.30. ODEON 2: The journey
of Natty Gann; 13.15. 16.00,
18.45. Brester's millions (al);
21.30. ODEON 3: Rockey IV
(12); 13.15. 16.00. 18.45, 21.30.
ODEON 4: Fright night (16);
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE
PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Perfect fit (18); 12.00
tot 22.30. LE PARIS 2: Gast
vrije meisjes (18); 12.15 tot
22.45. LE PARIS 3: Dames
(18); 12.30 tot 23.00. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1: Almacita di de-
solato; 19.30. Kiss ot the spi-
derwoman; 21.45. Zaal 2: Sita in
de Noordzee; 19.30. RAN;
21.30. Zaal 3: Een hommage
aan film international I: Pull my
Daisy; Hotel New York; ma.
14 00. 19.30. Joe's bed- Stuy
barbershop: We cut heads,
Room 666; 16.15, 21.45. My din
ner with andre; di. 14.00, 19.30.
Law and disorder; di. 16.15,
21.45. Madame Wang's; wo.
14.00, 19.30. Wise blood; wo.
16.15, 21.45.
|2|34 5
Horizontaal: 1. voorkoming; 8. krooj
goed; 9. verbrandingsrest; 11. t
komende (alk.); 13. kloosterlinge; 1
titel (afk.); 15. uitroep; 16. voorzetsj
17. vogelprodukt; 18. z<
netwerk; 22. ijzerhoudende grond; I
paardeslee; 24. op deze wijze;
oude lengtemaat; 26. symbool
krypton; 27. watervlakte; 28. bolgj
was; 30. titel (alk.); 31. weefsel;
klipzwaluw, die de eetbare vogelndj
tjes levert.
Verticaal:
1. publieke wandelplaats; 2. en
gelijke (afk.); 3. geheel gevuld; 4. i
nentie (afk.); 5. draaikolk; 6. klopje;^
voorzetsel; 10. zeer plooibaar;
kleine handtrom; 14. mi
slavlë; 15. voorhamer van het hal
17. voegwoord; 18. laag water (allf
20. titel (afk.); 21. bijwoord; 26. J
neesmiddel; 28. vogel; 29. zelfkaj
van linnen; 31. muzieknoot; 32.
onbekende (afk. Latijn); 33.
OPLOSSING
HU :NN 1.42
;e| IC 'Beu 62 ^lin "82 'euix 92 I
U '02 "M'l '81 LI ;uJ9zaf.._
Si Ueujp fl :uf|jeoqujei zi fl.10
-eos oi :"l 'L ;X!l '9 '9 "W3j
!|OA e "P'« '2 :ueosiue|d i :|eeo!Vj.20.
UBBÖI
'Y€ :ueuu|| "te - m '08 W 82 :0® J
"J* '92 :|8 '92 :oz VZ UB £2 1
:qeMeuu|ds 61 'ujoi öi t|e /t '.ei 1
:eq 91 "Ja n :uou ei :>te u :se
:uieu>op 8 :ei)ueASJd t ibbjuozi*