De onwerkelijke werkelijkheid van Helena van der Kraan TT Nationale Ballet: jubileum en afscheid Bevlogen Italiaanse avond [assie- >ncert in Jeerrijke inpak ^liUNST Ecidóe Soman t ZATERDAG 29 MAART 1986 PAGINA 9 icert door het gemengd I Hagacantore. het Wellington kge Chapel Choir (dirigent Ste- Anderaon), Alexander Otfen- bariton. Jan Schmitz, orgel, |Ro*kam. hobo. het Toonkunst- it Leiden, het geheel o.l.v. René meester en mevrouw rmans behoorden gister- in de Lutherse Kerk tot ilrijke bezoekers van het ieconcert dat werd gege- inder auspiciën van Ha- tare en dat werd geleid René Verhoeff. Aantrek- onderdeel van dit con- was de medewerking van gastkoor, het „Wellington ïge Chapel Choir", geheel Jnaar lande uit jongeren die een ekende vertegen woordi- ct wilt >ieken van de waardevolle rzoek ,ise koortraditie. Dirigent in Anderson koos naast sfoorv yan de Missen van Mozart al dan aantal Engelse composities Byrd, Morley en Tallis. togen, verfijnde en stra- gezongen vertolkingen, itig uitgebalanceerd en an uw krijk. En dan te weten dat n het n6e'se bodem tal van ko- edere 5P niveau hun mede- ïPiiiko :in6 verlenen aan kerk- 1 sten. Om jaloers op te len. Verhoeff en zijn ge- je jd koor Hagacantare pre- erden op dit Passiecon- een tweetal onbekende ites van anonieme compo- ra en een werk van Gre- afkomstig uit de biblio- t van de Hernhutters. Met in de cantate „Herr, ich lieb die Statte deines es" was sprake van een ndige en levendige aan- De begeleiding werd uit- door het correct en at- reagerende Leidse Toon- t-orkest, dat ook in de eantate „Ich habe genug" Bach klankvol werk le- De cantate werd ver- W door Alexander Offen- ïn werking aan dit concert gingen »nde ook de Haagse orga- Irijfs- an Schmitz. Met boeien- «PS a stijlvolle vertolkingen j Jach's koraalvoorspel „O ch bewein dein Sünde I Staat en van Krebs „Herzlich aich verlangen" bewees ture itz, dat hij na een carriè- j) vijftig jaar nog altijd tot rol spel weet te komen, "n/vl dankbaar gebruikma- van de schoonheid van iding latzorgel dat tegenwoor- mini- eel te weinig wordt be- ADRIAAN HAGER BAT1S ELKE WOENSDAG DE ?en BIJLAGE BIJ UW KRANT MET alaric ORMATIEOVEF FILMS.MUZIEK ,3' iATER. RECREATIE.EXPOSITIES >nma neen complete agenda den. H ienwij H WÊÊÊ Voorrondes Opera Concours beginnen op zondag 6 april HILVERSUM - De zangers Marco Bakker en Len Del Ferro zul len tussen nu en 25 mei amateur operazangers en -zangeressen selecteren voor onder meer een optreden in het nieuwe televi sieprogramma van Marco Bakker. Daartoe wordt een Opera Concours gehouden met voorrondes op de zondagen 6, 13, 20 en 27 april en op de zondagen 4, 11 en 18 mei. De voorrondes zijn in het Amsterdamse Marriott hotel. Ze beginnen telkens om 16.00 uur en duren twee uur. De finale is op 25 mei. Degene die als beste opera-zanger of -zangeres uit die finale komt krijgt in elk geval een 'aanmoedigings-optreden' in het nieuwe televisiepro gramma van Marco Bakker. De zestig deelnemers zijn inmiddels via zes auditiies geselecteerd. Tijdens die audities bleek een hoge kwaliteit onder de zangers en zangeressen. Initiatiefnemer tot het Opera Concours is Len Del Ferro geweest. Via een televisie- -oproep kwamen uit het hele land ongekend veel aanmeldingen binnen. Voor de winnares of winnaar zal mogelijk een plaats in de professionele opera-wereld beschikbaar komen. TROS vraagt ontbinding radiocontract met de regio HILVERSUM De TROS zal in de eerstvolgende vergade ring van het Copra, het college van radio-directeuren, een snelle beëindiging van het contract bepleiten, dat de lan delijke en regionale omroepen vorig jaar sloten. De TROS is van mening, dat de te letterlijke interpretatie van het contract van de kant van de regionale omroepep tot gevolg heeft dat zij haar taak op de landelijke nieuws- en actualiteitenzender Radio 1 niet naar behoren kan uitvoe ren, waardoor haar luisteraars niet optimaal worden bediend. De TROS ervaart het als grie vend, dat zij zich samen met de VOO aan een door de re gionale omroepen aangevraag de arbitrage moet onderwer pen. In dit geval gaat het om Omroep Brabant. Deze regio nale omroep wendde zich eer der deze week tot de arbitra gecommissie van Radio 1. Di recteur Grijpink van Omroep Brabant wenste dat aan een eventuele veroordeling van deze landelijke zendgemach tigden, tevens een dwangsom zou worden verbonden van 5.000 gulden per nieuwe over treding. Vorige week nog had de TROS samen met de andere landelijke omroepen een aan tal compromissen aan de re gionale omroepen voorgesteld. Bij de ondertekening van het contract is de TROS er van uitgegaan dat het belang van alle luisteraars voorop zou blij ven staan bij de oplossing van de toen ook al voorziene con flicten. Het eisen van dwang sommen, zoals de regionale omroepen nu voorstellen aan de arbitragecommissie, past geenszins in die filosofie. Wat te denken van de woor den van Flip Bool, geschre ven in het bij de tentoonstel ling „Helena van der Kraan Fotografie" behorende boek je: „De voornaamste onder werpen zijn stilleven en por tret. Het onderscheid tussen hen is echter binnen de con text van haar recente werk niet essentieel. Beiden stre ven naar een complexiteit, waarin het onderwerp onder geschikt wordt gemaakt aan de verwerking, de verbeel ding". Tot zover valt een en ander redelijk te volgen, maar in de slotzinnen lijkt de auteur blijkbaar het door Helena van der Kraan uitgezette dwaalspoor bijster: „De ab stracte identiteit van de foto is de eindwaarde, ze wordt als eerste geëxamineerd. Maar ze komt tot stand via de meervoudige omweg van de figuratie, de doortekening, die haar een individuele identiteit verleent en in de tijd na het eerste gezicht, de functie van de eindwaarde overneemt". Haags Gemeentemuseum, Stad houderslaan 41 In Den Haag: Hele na van der Kraan Fotografie. Van 15 maart tot en met 11 mei 1986. Galerie Podium, leplaan 2 in Den Haag: Boulevards. Zwart-wit foto's van Eric de Vries. Van 29 maart tot en met 18 april 1986. Ook de schrijver van het persbericht van het Gemeen temuseum debiteert trouwens enige onzin als hij zegt dat het werk mede niet spectacu lair oogt vanwege het ge bruik van uitsluitend zwart- witfilm. Alsof de faam van de fotografie juist niet is ge grondvest op het indringend spel van licht en donker met alle gradaties wit, zwart en grijs. Als men fotografie meer volwaardige plaats wil geven tussen de andere kun sten, zal men naar publiek en pers toe toch een meer door- dachter en doorzichtiger woordgebruik moeten hante ren. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat men door de gepre senteerde foto's in verwar ring is gebracht. De fotografe maakt het de kijker niet ge makkelijk. Drijvende of on dergedompelde flessen in een Eric de Vries: Brighton 1986 badkuip, willekeurige voor werpen gegroepeerd in duis tere verbanden, de mens „ontmenst" en ondergeschikt aan kennelijk nagestreefde symboliek. Maar waar ande- Helena van der Kraan: Stilleven 1981. 1 éf ren zich in hun streven naar een vervreemdende vorm bedienen van de totale on herkenbaarheid, blijft Helena van der Kraan werken met figuratieve gegevens. De kunstenares doet dat zonder valse hoogdravenheid en zoekt de onwerkelijkheid in de werkelijkheid: portretten in portretten, stillevens in stillevens. Met als resultaat prenten, die je als het ware „nakijken" en noden tot een tweede onderzoek en bespie geling. Eric de Vries Kan men voornoemde foto's onderbrengen (zo dat al zou moeten) in de groep van het magisch realisme, dan wel spreken van een volkomen eigen „stijlloze" benadering, in het werk van Eric de Vries domineren meer tradi tionele tendenzen. Zijn werk, zeker qua themakeuze, sluit gedeeltelijk aan bij dat van vele andere jonge Nederland se fotografen, wier werkter rein zich bij voorkeur be vindt aan de vaderlandse kust en meer speciaal de Britse. De Vries mijdt echter de suggestie van de connota tie, de (niet-bestaande) bin ding met toevallig aanwezige elementen. In tegenstelling tot menig collega gaat hij uit van een realiteit die soms op zich al vreemd genoeg is. De nu getoonde weergave van zijn jongste reis in janua ri jl. naar Engeland, aange vuld met wat Londense en aan onze winterse kust ge maakte beelden, vormt een bestendiging van de van hem bekende kwaliteit. Eerder dit jaar al was een uitgebreide proeve van deze zand-zee- wolken-fotografie te zien in het Rijswijks Museum, waar bij wij opmerkten dat een verbreding van de onder werpkeuze een ons inziens meer begaanbare weg leek. Een bemerking die wij hand haven, al kan Eric de Vries het talent tot het scheppen van mooie, direct aanspre kende impressies niet ont zegd worden. CHARLES BELS ïlektrisch^ merkelijke productie hem resscl amateurverenigingen takten m toneeiverenigjng De Hofspelers en het Haag landen zirn6d koor Vocabaal brengen in april een bijzondere pro nt van Bertold Brechts „Opkomst en ondergang van de ihagonny". Aan de productie van de beide amateurvere- n doen meer dan zestig mensen mee, waaronder een or- waardig. n tien mensen. De regie is in handen van Ron Oostdam, gelijke fur, zijn aanpak van aanpak van stukken van Fassbinder, ïrecht en Mann al eerder van zich deed spreken. Oost- tppen. >n vorig jaar de regie-prijs van het Haags Centrum voor id. rtoneel voor zijn „Mephisto", terwijl De Hofspelers het 5 jaar. rvoor met de door hem geregisseerde „Driestuiveropera" i-competitie wonnen. De muzikale leiding is in handen leelnama van Leeuwen. - ,ee schreef „Mahagonny" tegen de achtergrond van het de nationaal-socialisme in Duitsland. Hij schildert de en stad Mahagonny, waar alles mag, de ieder-voor-zich leit de boventoon voert en mensen letterlijk ten onder loogsteden het genot dat zij zoeken. De verbeelding van deze we- t. t.n.v. de)r De Hofspelers en Vocabaal is op 12 april te zien in De i Naaldwijk, op 17 april in De Doelen in Delft en 24 april ^^M^^^ongresgebouw in Den Haag. Kaarten kosten 12.50. Programma 111 in de aerie Italiaan se muziek van deze eeuw door het Schönberg Ensemble met mede werking van Dorothy Dorow. Ko ninklijk Conservatorium, vrijdaga vond. Op de derde van de vier avon den die het Schönberg ensem ble aan de hedendaagse Itali aanse muziek wijdt, kwamen weliswaar wederom dezelfde componisten als bij de voor gaande concerten aan de orde, maar vanuit een andere hoek gezien. Het ging ditmaal om zes kamermuziekwerken voor hetzij een zangstem, hetzij een solo-instrument met begelei dend ensemble. De nadruk lag daarbij op composities van Dallapiccola, Berio en Nono voor sopraan en een aantal in strumenten tot een maximum van veertien. De composities stamden alle uit de periode 1953-1973. Het minst bekend waren beide stukken van Gia- cinto Scelsi, Kya voor klarinet en zeven instrumenten en Pranam II voor altviool en ne gen instrumenten. Beide stuk ken hebben met elkaar ge meen dat zij een sterk medita tief karakter hebben en als het ware langzaam verglijden. Rond een tooncentrum drijven alle instrumenten in lange le gato tonen rond, veelal uniso no of slechts met halve toon afstanden zich langzaam be wegend. Het meest suggestief was wat dit betreft het myste rieuze Pranam II. Het andere puur instrumentale werk was Chemins II voor altviool en negen instrumenten van Luci ano Berio. In dit vrij lange stuk verdwijnt de altviool nog aleens in de veelkleurige en sembleklank waarin een rijk gevarieerd slagwerk de boven toon lijkt te voeren. De vorm en de ontwikkeling binnen het stuk, dat in drie secties rond de centrale harp en twee slag werkers was opgedeeld, laat zich niet zo gemakkelijk vin den, maar als briljant flonke rend sieraad doet het instru ment het heel goed. Dit brengt mij direct bij de sopraan Do rothy Dorow, die met vol maakte techniek en een nog steeds soepel en stralend stem geluid perfekt gekozen bleek om van de liederen, niet alleen de overschone buitenkant, maar ook iets van de door de tekst uitgedrukte binnenkant te laten horen. Het bekendst was misschien wel „Air" uit 1970 met zijn transparante in strumentale begeleiding. Inte ressant en ook heel spannend was het op eén toon gezongen „Monotone". Als ik zou moe ten kiezen, zou ik echter toch het eerst uitkomen bij, hetzij de romantische Dallapiccola hetzij Nono. Beiden gebruik ten teksten van Antonio Ma- chado die in de vier liriche van Dallapiccola dun en ge heimzinnig werden verklankt, terwijl Nono in de „Canciones a Guiomar" de sopraan grote sprongen laat maken en met slagwerk gitaar en strijkers veelkleurige effecten op de achtergrond tovert. Alles was deze hele avond heel geraffi neerd en Italiaans verfijnd. Een genot voor de esthetische liefhebber, maar waarschijn lijk niet de meest inspirerende bron voor de jongste Neder landse componisten-generatie. Voor Reinbert de Leeuw, Do rothy Dorow, het Schönberg ensemble en niet te vergeten de vier leden van de slagwerk- groep Den Haag, een kompli- ment voor deze gave avond. BESIER Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Dali uitgeblust Salvador Dali maakt een wat uitgebluste indruk. Het gaat dan ook niet goed met de be roemde Spaanse kunstenaar. Dat kon ook de voorzitter van de Cathalaanse autonomisten vorige week vaststellen toen hij bij de schilder op bezoek ging. Omgeven door doktoren en verpleegsters mocht hij maar heel even met hem praten. „Niet lang, want dat is te ver moeiend", had een van de doktoren hem voor de ont- moetino laten weten Rudi van Dantzig (op de foto met Rudolf Nurejev) ...wennen aan nieuw onderkomen... AMSTERDAM Het Nationale Ballet viert dit jaar het 25-jarig jubi leum en neemt tegelij kertijd in de Stads schouwburg dansend af scheid van dit „eigen huis" aan het Amster damse Leidseplein. De geboorte van Het Natio nale Ballet, dat momen teel internationale faam geniet, was net zo pijn lijk als nu het vertrek uit de Stadsschouwburg naar het Muziektheater aan het Waterlooplein is voor velen van dit gezel schap, onder wie artis tiek leider Rudi van Dantzig. In 1961 werden het Amster dams Ballet en Nederlands Ballet tot één gezelschap sa mengevoegd. Het Amster dams Ballet was weer ont staan uit een fusie van Ope ra Ballet en het Ballet der Lage Landen onder leiding van Mascha ter Weeme. De vorming van Het Nationale Ballet gebeurde volgens Rudi van Dantzig zomaar. Zonder enige voorbereiding werden diverse groepen met elk een sterke eigen identi teit bij elkaar gegooid, aldus Rudi van Dantzig, die toen danste bij het Nederlands Ballet onder leiding van So- nia Gaskell. Belangrijk hoogtepunt voor Het Nationale Ballet was on der meer de komst van Ru- dolf Noerejev, de voormalig danser van het befaamde Kirov Ballet uit Leningrad, die in 1961 tijdens een West- europese toernee in het wes ten bleef. „Noerejev verte genwoordigde de topkunst van de wereld. En zijn sa menwerking met Het Natio nale Ballet betekende een enorme erkenning. Dat Toer van Schayk met choreogra fie begon en de komst van Hans van Manen naar Het Nationale Ballet waren an dere belangrijke gebeurte nissen die elkaar snel op volgden, aldus Van Dantzig. „Het ging steeds beter. We kregen een publiek met een eigen gezicht en een eigen smaak. We kwamen bijvoor beeld met een produktie als „Life, Life" (choreografie Van Dantzig) in Carré, dat goed bij het publiek viel. Onze eerste grote produktie was „Sleeping Beauty", die op alle fronten sterk en gaaf was. Steeds meer bracht Het Nationale Ballet produkten (choreografie) van eigen bo dem en we werkten ook met muziek van Nederlandse componisten", betoogt Van Dantzig. In tegenstelling tot het bui tenlandse publiek weet het Nederlands publiek balletten met muziek van moderne componisten als Strawinsky en Webern te waarderen. Door de steeds hogere kos ten worden buitenlandse tournees overigens steeds moeilijker, voegt Van Dant zig er aan toe. Het Nationale Ballet is al be gonnen met zijn afscheid van de Stadsschouwburg dat samenvalt met het 25-jarig jubileum. In het kader daar van wordt tot en met 3 april een programma opgevoerd van „Midzomernachts- droom" van Frederick Ash- ton, het ballet „Rythme en klank" van Het Nationale Ballet-oprichtster Sonia Gas kell en de wereldpremière van de nieuwste schepping van huischoreograaf en ont werper Toer van Schayk op Beethovens zevende symfo nie. Vanaf gisteravond wordt daaraan toegevoegd de wereldpremière van „Af zien" van Rudi van Dantzig, gezet op het adagio uit het vioolconcert van Bach. Op 3 april vindt een besloten jubi leumvoorstelling plaats. Het afscheid is moeilijk en pijnlijk voor velen, vertelt Van Dantzig. „Het nieuwe Muziektheater is overweldi gend. Het is zo groot en nieuw. Sommigen zijn daar van ondersteboven, maar anderen hebben moeite met het afscheid van de door leefde ruimte van de Stads schouwburg en één van hen ben ik," laat hij er op vol gen. „Wij zullen geen slaaf mogen worden van dat ge bouw, maar ons eigen stem pel er op moeten drukken. Wij zullen de verambtelijkte sfeer op anarchistische wijze tegemoet moeten treden. Als kunst aan banden wordt ge legd van de technische appa ratuur, als kunst niet rebels meer is, gaat zij verloren," geeft Van Dantzig als zijn mening. „Het Muziektheater stelt nieuwe eisen. Alleen de af metingen al, de grotere ruimte zal vermoeidheid veroorzaken. Het eerste jaar zullen we wat je noemt „uit wedstrijden" spelen," aldus Van Dantzig. „Het gebouw zal ook wel op onze zenuwen werken. Het is de vraag of het publiek komt en zal blij ven komen". Rudi van Dantzig kan zich best de vrees voorstellen van schouwburgdirecteuren dat de provincie niet meer aan zijn trekken komt als Het Nationale Ballet zijn nieuwe thuistheater heeft betrok ken, omdat voorstellingen in de provincie drastisch wor den teruggedraaid. Het wer ken in de provincie is alleen al moeilijk omdat de decors grotere afmetingen zullen^ krijgen, afgestemd op de grote ruimte van het Mu ziektheater aan het Water looplein. Er wordt evenwel gezocht naar mogelijkheden om ook in de provincie voorstellingen te geven. Van Dantzig vindt het ook be langrijk voor de dansers contact te hebben met en re acties te krijgen van het pu bliek daar. Tevens zijn er gesprekken gaande met het Scapino Ballet om produk- ties van Het Nationale Ballet over te nemen en buiten de Randstad voor het voetlicht te brengen. Ook zullen er over enige tijd weer buitenlandse tournees worden gemaakt. Het plan bestaat om in 1988 of 1989 een tournee door de gehele Verenigde Staten te maken. Daarna komt de Sovjetunie waarschijnlijk aan bod. Begin volgende maand stopt Het Nationale Ballet zijn voorstellingen voor dit sei zoen definitief. Daarna zul len de dansers korte tijd op vakantie gaan om vervol gens nieuwe balletten van Toer van Schayk, Hans van Manen en Rudi van Dantzig in te studeren. Het werk van Van Dantzig wordt naast een opera van Otto Ketting door de Operastichting opge voerd op de openingsavond van het Muziektheater op 23 september. Voor het eerste seizoen staat ook „Cinderel la" (Assepoester) van Ash ton op het programma. Ook de decors van „Giselle" en „Sleeping Beauty" zijn be waard voor mogelijke op voering. Het Nationale Ballet heeft niet alleen in de 25 jaar faam gekregen als dansge zelschap. Het was ook een kweekplaats van dansers van hoog niveau (Alexandra Radius en Han Ebbelaar bij voorbeeld), choreografen, die werken bij binnen- en buitenlandse gezelschappen, en leerkrachten, onder meer verbonden aan Nel Roos Akademie, Koninklijk Con servatorium en Scapino. Rudi van Dantzig hoopt dat in de toekomst ook stimu lansen en prikkels zullen uitgaan van het Muziekthea ter. De ligging is ook van in vloed. De Amstel en een his torische plek als het Water looplein kunnen volgens hem uitwerking op de geest hebben. De Amstel en zijn bruggen bij Carré geven ook stemming, aldus de artistiek leider van Het Nationale Ballet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 9