De „kennisse des harten'": Een onbevangen omgaan met de wereld Pasen: Verheffing tot nieuwe bestaanswijze aan tafel ÊeidoeSoiwa/itr kerk en wereld Brieven van Guardini en Buytendijk „Katholiek Nederland mag beide grote mannen niet vergeten" Ma \ol iai ACHTERGROND QaidMQowuvnL ZATERDAG 29 MAART 1986 PAGI1 NN Ratzingers visie op bevrijdingstheologie volgende week openbaar De invloedrijke Westduitse kardinaal Joseph Ratzinger, hoofd van de Vaticaanse Congregatie voor de geloofsleer, zal ver moedelijk vrijdag 4 april het tweede document van zijn Con gregatie over de bevrijdingstheologie op een persconferentie in Rome bekend maken. Goed ingevoerde journalistieke krin gen in Rome hebben hierop de hand weten te leggen. „Chris telijke vrijheid en bevrijding" zal vooral benadrukken wat be vrijding en vrijheid voor de christen betekent. In het eerste document, de „Instructies" van augustus 1984, werden gevaar lijke stromingen in de bevrijdingstheologie veroordeeld. Öm actuele redenen zag het Vaticaan twee jaar geleden af van het oorspronkelijke plan en liet de theologische argumenten in de „Instructies" achterwege. Dit leidde tot veel misverstanden en dus tot veel kritiek. Bijvoorbeeld dat de critici van bevrij dingstheologen gebruik maken van marxistische concepten, uitgelegd zou kunnen worden als een einde aan de „voorkeur" voor de armen die de Rooms-Katholieke Kerk in naam belijdt. Het nieuwe document werkt de visie uit dat bevrijding voor een christen niet alleen een sociaal-politieke dimensie heeft, maar uitgaat van het geloof en van het bijbelse heil. Daarvan zijn bevrijding van de zonde en van de persoonlijke schuld enerzijds en van wereldse afhankelijkheid twee nevenge schikte elementen. Slechts hij woont in de waarheid, die uit de liefde is. Romano Guardini Lima-document wordt „unieke gebeurtenis in oecumene" Prof. dr. Günther Gassman, voorzitter van de commissie voor Geloof en Kerkorde van de Wereldraad van Kerken, heeft de wereldwijde discussie over het Lima-rapport van deze commissie over doop, eucharistie/avondmaal en kerkelijk ambt, een „unieke gebeurtenis in de oecumene" genoemd. Naar hij de oecume- nica-redactie in Bonn liet we ten zijn tot eind januari van dit jaar ruim honderd reacties van Kerken te Genève bin nengekomen. Zo groot in aan tal zijn de reacties van de zij de van rooms-k'atholieke bis schoppenconferenties en dio cesen niet geweest. Die zijn rechtstreeks naar het secreta riaat voor de Eenheid der Christenen te Rome gegaan. De officiële rooms-katholieke reactie op het Lima-document kan in het late voorjaar tege moet worden gezien. Naar overtuiging van Gassman be tekenen die reacties een na drukkelijk „ja" tegen de oecu menische betekenis en wer king van het Lima-rapport. Naar zijn overtuiging geeft dit alles blijk van een „indruk wekkende oecumenische openheid, die de blik doet verwijlen buiten de grenzen van de eigen kerkelijke tradi tie". Over twee weken bespreekt de synode van de Gerefor meerde Kerken het Lima rapport aan de hand van een nota geschreven door een ge mengd hervormde-gerefor- meerde comissie. De her vormde synode besprak deze nota veertien dagen geleden. Er werd kritiek geuit op het ontbreken van reformatorisch erfgoed in het Lima-rapport, met name betreffende de ambtsopvatting. Kerkelijke leidslieden in VS vragen stop kernproeven Meer dan 160 religieuze voor mannen in de Verenigde Sta ten, onder wie 53 katholieke en protestante bisschoppen, hebben president Reagan in een brief gevraagd zich aan te sluiten bij het door de Sovjet unie afgekondigde moratori um op kernproeven. In de brief aan de Ameri kaanse president zeggen de kerkelijke leiders dat het mo ment is aangebroken waarop „een beslissende actie de loop van de geschiedenis kan ver anderen". „En u (Reagan), bent de leider die de kans heeft een actie te ondernemen die de wereld dichter bij de vrede kan brengen", zo staat in de brief. De onderteke naars pleitten er bij de presi dent voor dat hij alle kern proeven staakt tot de komen de Sovjet-Amerikaanse top conferentie. Reagan zou ver der zijn bereidheid moeten uitspreken het moratorium te verlengen zolang de Sovjets het nemen van kernproeven niet hervatten. De religieuze leiders spreken in de brief verder hun be zorgdheid uit over de toene mende mate waarin de Vere nigde Staten vertrouwen op massa-vernietigingswapens als bron voor hun veiligheid. Vorig jaar is in Duitsland de honderdste geboorte dag van Romano Guardi ni herdacht. Katholiek Nederland, dat veel min der bij de tijd is dan het zelf denkt, had hem toen allang vergeten. Volgend jaar, in 1987 dus, is het honderd jaar geleden, dat F.J.J. Buytendijk werd geboren. Als katholiek Nederland vergeet ook hém te herdenken, en -de kans daarop is groot is dat te gek om los te lo pen. Over de zeer grote betekenis van beide man nen voor het geestelijk leven van onze eeuw kan namelijk geen enkele twijfel bestaan. De Nederlandse geleerde Buytendijk had een grote be wondering voor Guardini, wiens portret in zijn studeer kamer hing en wiens invloed, zo goed als die van Anton van Duinkerken, zeker ertoe heeft bijgedragen dat hij in 1937 ka tholiek is geworden. Buytendijk en Guardini heb ben elkaar in 1927 in Berlijn leren kennen en hebben el kaar nadien nog slechts een- keer, een paar maanden later in 1928, eveneens te Berlijn, ontmoet. Zij hebben echter nadien tot 1967 met el kaar gecorrespondeerd. Henk Struyker Boudier heeft nu, ter gelegenheid van beider mannen honderdste geboorte dag, die briefwisseling onder de titel „De rede van het hart" gepubliceerd, voorzien van een verhelderende inlei ding en uitvoerige aanteke ningen. De uitgave is welkom en waardevol. Hij maakt duide lijk, dat de beide briefschrij vers, vanuit een diepe geloofs overtuiging, een inzicht in de waarde van de wetenschappe lijke kennis hebben verwor ven die voor de huidige we tenschap en de techniek, en dus voor de westerse samenle ving en cultuur nog altijd zeer heilzaam zou kunnen zijn. De invloed van Guardini op Buytendijk is zeer groot ge weest. Het is bekend, dqt de Duitse priester-geleerde van Italiaanse afkomst, bij hun ontmoeting te Berlijn Buyten dijk heeft aangeraden zijn grote talenten op wetenschap pelijk gebied zonder terug houdendheid te ontplooien, ook indien zijn plannen van grote ambitie getuigden. Als hij er maar geen bijbedoelin gen mee had „Nur keine Ab- sichten", luide het priesterlij ke vermaan. Buytendijk heeft dit vermaan ter harte geno men. Guardini's „Absichtlosigkeit" behoorde tot de kern van zijn christelijke wereldbeschou wing en ethiek. Buytendijk vond er het mooie Nederland se woord „onbevangenheid" voor. Een jaar voor zijn dood in 1974 publiceerde hij nog een essay over de „Onbevan gen Omgang", waarin hij er ons aan herinnert, dat vanaf Augustinus tot Goethe telkens herhaald is, dat: „wij iets slechts kunnen kennen inzo- verre wij het beminnen. Dichters en denkers hebben vanuit hun diepe ervaring be vestigd, dat het hart het ei genlijke kenorgaan is voor het menselijke van de mede mens". De onbevangen omgang is een omgaan in vrijheid en dee moed, die wil dat de dingen van de aarde juist worden, zo als Guardini heeft gezegd. Ook. ja vooral de weten schapsbeoefening vraagt om zulk een onbevangen omgang. Guardini wil hiermee zeggen, dat er een harmonieuze ver houding behoort te bestaan tussen de objectieve werke lijkheid en de menselijke sub jectiviteit. Die komt ook in de wetenschap slechts tot stand als zij „ohne Absichten", dus belangeloos is, dat wil zeggen: „deemoedig". Guardini be schouwt de „deemoed" als het christelijk „kerngeheim". Deemoed is bij uitstek de deugd van sterkte, van dap perheid, en niet van lafheid en wereldverzaking. Buytendijk heeft dat inzicht gedeeld. In een brief van 7 mei 1929 deelt hij Guardini mede, dat de Franse neo-tho- mist Jacques Maritain zich niet kon verenigen met zijn opvatting, dat kennis en lief de zich in een akt voordoen. Maritain wilde de kennis, in de lijn van de leer van Tho mas, aan de liefde laten voor afgaan. Buytendijk noemt deze wijze van kennen echter de „tegenstrever van het le vende tragisch last van de Homo Faber, de moderne technocraat. Buytendijk heeft, naar mijn mening, het gelijk aan zijn zij de. Een wijze van kennen die Romano Guardini heid verliezen, waardoor hun matigende invloed op de macht afneemt". Na dertig jaren bezitten deze woorden een vernieuwde ac tualiteit. We hoeven alleen maar het politieke bedrijf gade te slaan om vast te stel len dat, ook al worden we op geroepen samen te zorgen voor morgen, het probleem van vandaag is dat de „C" de liefde naar het tweede plan erschuift, kan er immers maar al te gemakkelijk toe leiden, dat ethische normen op drift geraken. Guardini heeft dit gevaar gezien en het geanalyseerd in zijn indruk wekkende studie uit 1953 over „De moderne mens en het pobleem van de macht". „Steeds duidelijker zien wij", schrijft hij, „hoe zich een toe stand aftekent waarin de mens de natuur, maar tevens de mens de mens, de staat het volk, het op zich zelf lopende technisch- economisch- poli- tiekesysteem, het gehele le ven in zijn macht houdt. En dat karakter van onderwor penheid wordt nog versterkt, doordat de ethische normen aan onmiddelijke inzichtelijk- van „christelijk" te dikwijls vervangen moet worden door de „C" van een zeer pragma tisch cynisme, dat alleen maar rekent buiten de mens om. Vooruitgang Prof. L. Laeyendecker heeft in een onlangs verschenen studie de vraag gesteld, of de vooruitgang ons wel verder helpt. Zijn studie is tot stand gekomen in samenwerking met het „Multidisciplinair Centrum voor Kerk en Sa menleving" een soort „we- tenschapswinkèl voor zeven kerken waaronder niet de rooms katholieke. Laeyendecker plaats kritische vragen bij een wijd verbreid geloof. Hij constateert, dat in de vooruitgangsidee een flin ke dosis hoogmoed besloten ligt. De mens heeft zichzelf tot maat van alle dingen uit geroepen, en tot een absoluut h.eerser over de natuur. Die hoogmoed, in wetenschap en techniek, is precies tegenover gesteld aan wat Guardini en Buytendijk verstaan onder „deemoed" en een „onbevan gen omgaan" met mens en wereld. Het grote kwaad be staat hierin, dat binnen de hoogmoed geen sprake meer is van enige neutraliteit van de wetenschap. Die neutrali teit is leeg, omdat de zinvraag binnen de wetenschap niet meer wordt toegelaten. Daar door kan zij een willige part ner worden voor een ieder die van haar diensten gebruik wenst te maken, en als daar omtrent niets wordt geregeld geldt weer „het recht van de sterkste". Dat betekent, we zien het in de jaren tachtig opnieuw, zoals we het'gezien hebben in de dertiger jaren, dat de prijs voor een vals ge loof ook in ónze democra tie wordt betaald door de zwakken. Kennis stat momenteel hoog genoteerd. Maar alleen in de vorm van wetenschappelijke en dus controleerbare en veri fieerbare kennis. In de loop der laatste twee eeuwen zijn, langzaam maar zeker, andere kennisdimensies weggedrukt. Datgeldt vooral, zegt prof. Laeyendecker, voor die ken nisdimensies die betrekking hebben op de „zin" en de be tekenis van het menselijk le ven, op de lotsbestemming van mens en wereld. Laeyen decker vindt daarom „voor uitgang" een belastend woord. Hij zou het vervangen willen zien door „hoop". Maar „hoop" en „liefde", kom daar maar eens om in de mo derne wetenschap! Zelfs in de wijsgerige anthropologic, de filosofie die over de mens gaan, kan men met deze be grippen niets meer aanvan gen, zoals de Groningse hoog leraar R. Bakker enkele we ken geleden heeft opgemerkt. De moderne anthropologen menen, dat de „zin-vragen" rustig genegeerd kunnen wor den. Het zijn, menen zij, slechts „historische" vragen. Die houding beangstigt prof. Bakker. Kunnen we wel om de menselijke werkelijkheden van hoop, geloof en liefde heen? vraagt hij zich bezorgd af. Ook de wetenschapper is een vagend wezen. En vragen is geloven!, zegt prof. Buyten dijk. Wie gelovig vraagt er vaart, dat het verstaan van de wereld en de mens, naar het woord van Alain, het begrip te boven gaat. Daarom krijgt men slechts door de iefde, in het onbevangen omgaan met de dingen, toegang tot de waarheid. De kritische vragen van Laeyendecker en bakker vinden gehoor bij Guardini en Buytendijk. De Duitse pries ter en de Nederlandse psycho loog geven in de ,Rede van het Hart", zoals in hun andere werk. een antwoord. „Slechts in de waarheid woont hij. die uit de liefde komt", luidt een van de schoonste uitspraken van Gu ardini. En aan het einde van zijn lange leven schreef Buy tendijk, dat de agonie van het menselijke al reeds zo ver is gevorderd, dat men zich schaamt aan onsterfelijkheid te geloven. Toch is dit moge lijk indien men de moed heeft zich uit de greep van de tijd geest te bevrijden en dus de relativiteit van het wereld- „beeld" der wetenschap in volle ernst te zien. Om de on doorgrondelijke, om verganke lijke werkelijkheid te ontdek ken is de trouw der liefde no dig - de genade van Hem die de dood overwon, zegt Buy tendijk. De geest van de waarheid wordt niet gevormd door het zakelijk oordelen of bepaald door de uitkomst van politieke rekensommetjes, maar door het volgen van „het spoor van God". „Ce qui reel c'est moi meditant sur le destin de mon fr'ere", „Mijn stilstaan bij het lot van mijn broeder is echte werkelijk heid". Wie het feest van de Opstanding juist, dus niet triomfalistisch wil verstaan, vindt in dit diepe woord van de joodse wijsgeer Levinas stof te over voor een rijke me ditatie op Paasmorgen. J.G.H. OUDE BRUNINK De Rede van het Hart, cor respondentie van F.J.J. Buytendijk en Romano Gu ardini. Kerkebosch, Zeist, 1986 - prijs 26,75. Brengt de Vooruitgang ons verder, door prof. L. Laey endecker, Ten Have Baarn, 1986, prijs 19,50. „Pasen is niet gewoon een on der vele feesten, maar het Feest der feesten, de idee of de waarheid van alle feesten. Of ook: om echt en waar te zijn moet een feest iets heb ben van Pasen." De Vlaamse hoogleraar in de theologie, Herman-Emiel Mertens heeft geprobeerd de betekenis van Pasen in een nieuw licht te zien. Men herkent daarin ove rigens sterk het gedachtegoed van andere theologen die zich met het Paasmysterie hebben bezig gehouden. Het boven staande citaat is afkomstig uit het werk van de Amsterdam se filosoof en theoloog B. Ba- rendse. Wat is het unieke van Pasen? Mertens heeft zich in ver gaande mate een geontmytho- logiseerde kijk op Pasen eigen gemaakt. De dood van Jezus was een empirisch feit, zijn opwekking is daarentegen geen empirisch vaststelbaar feit. Voor de goede verstaan der, aldus Mertens, is Pasen een werkelijkheid die slechts via symbolen en door een juiste interpretatie van de taal ter sprake kan worden ge bracht. Met andere woorden, in het voetspoor van de En gelse taalfilosofen betoogt de auteur dat de uitspraken over het Paasgebeuren in de evan geliën niet letterlijk dienen te worden opgevat. De taal die gehanteerd wordt is die van inzicht en engagement. In die zin hebben, aldus Mertens, de leerlingen van Jezus het ge beuren rond Pasen ook opge vat. De verrijzenis betekent niet een of andere vorm van reïncarnatie. Pasen is niet het biologische herstel van wat met Goede Vrijdag teloor ging. De verrijzenis is geen te rugkeer naar het vroegere le ven, doch een verheffing tot een volkomen nieuwe be staanswijze. Hoe men die zich in concreto moet voorstellen, is moeilijk te zeggen. Het be langrijkste is dat zijn leerlin gen van gisteren en vandaag daarin een voorbeeld kunnen zien om op elk moment tran- cendent, dat wil zeggen over stijgend en gericht op het brengen van heil, bezig te zijn in het leven van alledag. Mertens laat terloops ook merken weinig op te hebben met de doodsverachting, het dolorisme: het zwelgen in smart, een ongezonde ascese, die in een bepaalde theologie over het Paasgebeuren wordt beklemtoond overheerst. Een christelijke Verelendung, die op termijn zijn vruchten afle vert, is hem vreemd. Dood is werkelijk dood, smart is wer kelijke smart en moet daarom niet lichtelijk verontacht- zaamd worden. Deze afkeer van de doodsverheerlijkinc en de kruisdood maakt deel uit van een typische „horizon tale" theologie: de boodschap daarvan is dan men voor het heil hier en nu moet ijveren. Herman-Emiel Mertens: Pa sen, verleden heden toekomst. Uitgave: Rad- boudstichting, postbus 37, 5260 AA Vught. Tel. 073 579017. PAUL VAN VELTHOVEN Zuurkoolschotel speciaal bananevla (Dit menu is bedoeld voor dinsdag, de paasmenu's werden al eerder gepubliceerd). Voor twee personen: Vt tot 1 kg aardappelen, zout, 400 g zuurkool, 1 lepel rozijnen, 200 g hamlap, peper, nootmus kaat, 1 dunne prei, 2 schijven ananas met sap, 1 appel, kummel, zachte margarine, 3 lepels geraspte kaas; '/g liter gele vla of Vt liter melk met 25 g custard en 30 g suiker, citroenessence, 1 banaan, paar lepels limonadesi roop of vruchtenpuddingsaus. in een tweede pan de zuurkool met de gewassen rozijnen en weinig water. Bak de in dobbelstenen gesneden hamlap bruin in hete mar garine. Strooi zout, peper en nootmuskaat over het vlees en bak al omscheppende de kleingesneden prei mee. Voeg na een paar minuten drie lepels water met ananassap toe en laat het mengsel nog vijf minuten sudderen. Giet de aardappelen af en stamp ze fijn. Voeg zuurkool met rozijnen, vleesmengsel, stukjes ananas en appel toe. Maak het mengsel smeuïg af met het kooknat van de zuurkool, ananas sap of water en doe er naar smaak zout, kummel, peper of nootmuskaat bij. Doe de massa in een ingevette ovenschaal, strooi er de kaas over en laat die lichtbruin worden onder een grill of in een hete oven. Wie de vla zelf kookt, is iets voordeliger uit en niet gebon den aan de fabrieksportie, maar heeft er natuurlijk wel even werk aan. Zet de helft van de melk op. Meng custard, suiker en iets koude melk. Schenk bij dit papje wat hete melk en doe het mengsel in de pan. Laat de vla onder voortdurend roeren een minuut koken. Voeg van het vuur de rest koude melk en iets citroenessence toe. Meng de in plakjes gesneden banaan met limonadesiroop of puddingsaus en leg er de afgekoelde vla op. 6 JEANNE Intolerantie in Turkije De bijbel mag weer worden verkocht in Turkije. Het' heeft enige tijd op de lijst van verboden geschriften gey 1L net als bijvoorbeeld Playboy. Het verbod werd van k» toen er een aanklacht werd ingediend, gebaseerd op eerjï 1 die invoer van Turkse bijbels verbiedt. In Turkije wa partij bijbels aangetroffen die niet in het land zelf ge^EN zou zijn. Donderdag werd de aanklacht even onverwacbeer i getrokken; de bijbel mag in Turkije weer op de toonbank ht gen. »ch,e un pa tptere HET was niet de eerste keer dat het Turks Bijbelgean v schap problemen heeft met politie en justitie. Naar ajfa^ke ding van de uitgifte van sommige tweetalige bijbelbop (Turks-Armeens en Turks-Syrisch) kwam het in het den tot rechtszaken, die echter steeds tot vrijspraak lei^olvW' De in beslag genomen uitgaven werden weer vrijgegeMjc/ersi in op Het is moeilijk na te gaan wat de precieze achtergro^, zijn van de steeds terugkerende acties tegen de verspreic/ifei van de bijbel in Turkije. Vermoedelijk is er op het nfouw< van het ambtelijk middenkader een groeiende invloed^ken fundamentalistische moslims. Die invloed is echter tot rl'wen te zwak geweest om een definitief verbod van bijbelver{0"^ ding te bewerkstelligen. ,en g èur a De gebeurtenissen in Turkije zijn in elk geval uiterst n waardig. De regering in Ankara doet op allerlei manrvv,ey pogingen om tot meer uitwisseling en samenwerking 000 Westeuropese landen te komen. Turkije wil „erbij hesn de Een van de dingen die Turkije van de landen in West-Ên (ei pa kan leren is de verdraagzaamheid ten opzichte varf erT dersgelovigen. In geen enkel Westeuropees land is het v^r°' den de koran te verkopen. In Nederland erkent de ove^ Cyy haar verantwoordelijkheid jegens de moslims, door zelffc eei te betalen aan de bouw van moskeeën. ef bui in Tot nu toe heeft de intolerantie van sommige mosli^ <ye ders de verkoop van de bijbel niet voor lang kunnen sto|pn De Turkse overheid doet er verstandig aan tegenovQuder christenen in eigen land haar eigen standpunt duidel?urï maken door de „pesterijen" van fanatieke moslims lijk te maken. Dat zal het de landen van West-Europ^ makkelijker maken Turkije te zien als partner. jgt ht weti Het graf is leeg eem: iemh. irhoo, OVERAL in de^wereld blijven vannacht mensen v/patsc' om elkaar de boodschap door te geven: „De Heer is w^' opgestaan". Bijna tweeduizend jaar geleden klonkenfatsch woorden voor het eerst. De vrouwen vonden het graf le hoorden van de engel dat ze de levende niet bij de c moesten zoeken. En ze zagen Hem, vlakbij en met ogen. Toen zijn de vrouwen het de wereld gaan vertelld Heer is opgestaan. De discipelen wilden hun oren niet|^" ven, tot hun ogen werden geopend. DiE paasmorgen van toen staat weer te gebeuren. Ov«pi" eeuwen heen roepen de vrouwen het ons vannacht to^v Heer is waarlijk opgestaan. De engel heeft het ook tege zoek de levende niet bij de doden. En net als toen is b* vraag: kunnen we geloven wat we horen en zien? L v. VOOR wie de boodschap van Pasen gelooft, wordt allyj ders. De natuurlijke gang van zaken is doorbroken. De va] kerte van het graf is verdwenen. De steen die het licben genhield is weg. Die paasmorgen kondigt de dag van hejge ven aan. De schaduwen van de dood die wij moeten st^en en van al het verdriet dat geleden wordt, kunnen d^^jv, niet meer verduisteren. cha Koel en buien DE BILT (KNMI) Het weer blijft de komende dagen wis selvallig. Vooral vandaag moe ten we rekenen op buien, waarvan sommige vergezeld gaan van hagel en onweer. Tij dens deze buien kunnen zware windstoten voorkomen. De temperatuur ligt rond de. 9 graden, dat is 4 a 5 graden be neden normaal. Het slechte weer wordt ver oorzaakt door een actieve oce aandepressie die over Schot land naar het noorden van de Noordzee trekt. Deze depressie houdt een krachtige zuidwes telijke luchtstroming in stand, die er voor zorgt dat storingen met buien over ons land trek ken. Omdat het hogedrukge- bied bij de Azoren zijn invloed naar onze omgeving uitbreidt, gaat na maandag het weer wat rustiger worden. De wind en de buiigheid nemen dan gelei delijk aan af. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor zondag en maandag: scha Benelux zondag voc^»jgje België en zuid-Nederla. gen, maandag enkele re£ sneeuwbuien. MiddagtePen. tuur rond 9 graden. I di< vin Duitsland perioden n gen. Middagtemperatuurcons graden in het noorden hnooi graden in het zuiden. 1985 jonge Alpengebied van tijd fes gei regen of sneeuw. Middfcrs d peratuur in de dalen tu^en 1 en 14 graden. gn. jinooi Frankrijk eerste paasdigepe de Rivièra nog periodeJje al zon. Overigens van tijd fergoe regen. Middagtempebescl van 10 graden in het n(jfsle' tot 17 graden in het zuiiting. nnooi Spanje, Portugallangs voc van Biscaje af en toe regiuitk» ders perioden met z( droog. Middagtempe van 13 graden langs di»-*c< van Biscaje tot 23 grar zu idoost-Spa nje. Italië. Joegoslavische kt noord-Italië en langs de tische kusten kans op gen. Elders wisselend tx en droog. Middagtempejj» f tussen 14 en 20 graden. (ADVERTENTIE) Met uw gift steunt de Vastenaktie initiatieven van groepen mensen in de Derde Wereld die zich willen bevrijden van armoede, uitbuiting en onrecht. Help de Vastenaktie helpen! VASTENAKTIE Giro 5850 Zeist Banknummer 70.70.70.147 Eelde Eindhoven Den Helder mb 19 uur Max. ^PÜEN 12 ênte 8 eclai u Sam io lijn !e ste 17 i voc ,7 ezin£ 14 »en 1 |3 eslijs 13 okaa) 13 Ze^ 20 Pfier 15 t uit 15 !aarv is rnsor Eiu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2