„Onbegrijpelijke wanorde" begeleidde het Woord in een kerk-zonder-beelden CcidócSoirtan Woedende reactie op verwijten dr. Fiolet aan tafel a kerk wereld Bar en boos uueer brieuen lezers ACHTERGROND EetebeSoirumt ^VR1IDAG28MAARTM986PAG1J^ Bisschoppen welkom op manifestatie 8 meibeweging „Iedereen ook U die het thema van de komende mani festatie van de 8 meibeweging ter harte gaat. zullen wij graag welkom heten in Den Bosch." Dit schrijft de voorzitter van deze beweging, mevrouw L. Stael-Merkx, aan de bisschoppen conferentie. In de brief verwijst zij naar het gesprek vorig jaar november tussen vertegenwoordigers van de beweging en kardinaal Simonis en bisschop Ernst, waarbij alle aanwezigen constateerden dat „zij zich verbonden voelen in een gemeen schappelijke zorg om de voortgang van het geloven". De bis schoppen weigerden vorig jaar een afvaardiging te sturen naar de 8mei manifestatie. Ze wilden niet voldoen aan twee voor waarden: In de eerste plaats de uitspraak dat kritische katho lieken niet per definitie deloyaal zijn en dat zou worden ver klaard dat theologen als prof.dr. Catharina Halkes, en prof.dr. Edward Schillebeeckx geen afbreuk doen aan de eenheid van de roomskatholieke kerk. De Filipijnse religieuze Mariani Di- maranan, leidster van de mensenrechtenorganisatie TFDP, heeft toegezegd in Den Bosch te komen spreken. De Brazili aanse bevrijdingstheoloog Leonardo Boff was ook gevraagd, maar komt niet omdat spreekverbod dat hem vorig jaar mei door het Vaticaan werd opgelegd, niet voor een jaar, maar voor onbepaalde tijd geldt, zo schreef hij. Tot hoger dan een werelds heil geboren zijn wij geroepen om Gods licht te zien. Wij rijpen hier als druiven voor de wijn en weten, dat wij stervende niet sterven, doch verglijden in een tijdloos uur Anton van Duinkerken De beelden er uit. het Woord er in. Onder dat motto kwijten de zestiende eeuwse beeldenstormers zich van hun treurige taak. Afgezien van de religieu s/emotionele betekenis, die heiligenbeelden hebben voor de rooms-katholieken, worden schitterende kerk schatten, die vaak een be langrijke plaats in de ere dienst innemen, onnodig vernield. Beelden worden onthoofd of kapot geslagen, altaarretabels tot spaanders gehakt en hier en daar wordt geplunderd. Hoe het interieur van kerken, die de „Nieuwe Leer" verkon digden er moet uitzien, is iets, waar de Calvinisten (die in 1572 slechts 4 pro cent van de bevolking van de Republiek vertegen woordigen!) nog geen idee van hebben. Een ding we ten ze echter zeker: geen afbeeldingen van God, Je zus en (vermeende) heiligen in de kerk. Kortom, een de finitief einde maken aan „de paapse afgoderij". Toch komt er iets voor in de plaats: rouw- en tekstborden (met de Tien Geboden en/of de Geloofsbelijdenis) worden aan de muren en pilaren be vestigd, terwijl ook gebrand schilderde ramen en koperen luchters het kerkinterieur versieren. Maar voor de rest straalt het interieur sober heid uit; het Woord Gods is bepalend in het interieur, waar de (gebeeldhouwde) kansel een centrale plaats in neemt. In het Utrechtse rijksmu seum „Het Catharijnecon- vent" is tot en met 29 mei een tentoonstelling ingericht, die de bezoeker een blik gunt op het interieur van Neder landse protestantse kerken van de 16e t.e.m. de 19e De zestiende eeuwse kerkzui- veraars sleepten niet alles uit de kerken weg. Bovendien waren ze lang niet overal even actief in hun sloopwoe de. Doopvonten, koorhekken en preekstoelen bleven staan, al kregen ze vaak een andere plaats in de kerk. Bovendien - en dat zou vérgaande conse quenties hebben - werd de (plaatselijke) overheid be heerder van het gebouw, dat een - wat we nu zouden zeg gen - multi-functionele bete kenis zou krijgen. Want be halve als plaats voor de ere dienst op zondag, was de kerk een belangrijke sociale ontmoetingsplaats. Er wer den vergaderingen gehou den, het stadsarchief was er vaak gehuisvest en er werd in begraven. In de 17e en 18e eeuw blijkt de overheid in tal van geval len veel geld over te hebben voor de kerk. Status en rijk dom van de stad moeten af stralen op de inrichting van de kerk, die dan ook wordt aangekleed met gebrand- De Reformatie en de daarmee gepaard gaan de beeldenstorm (1566) hebben diepe sporen nagelaten in onze sa menleving. „Onse af- scheijdinge van de Roomsche Kerck is wettelijck gegrondet op Godts gebodt", luidt de tekst op een wandbord uit 1641, afkomstig uit de Hervormde kerk van Uitgeest. Kritiek op de levenswandel van de geestelijkheid, de heiligen- en beelden verering en de aflaat handel waren de aan leiding tot een kerk scheuring, die tot op de dag van vandaag zicht baar is, alle oecume nisch denken en doen ten spijt. De 80-jarige oorlog (1568-1648) was destijds een direct ge volg van de opstand, die later gekenmerkt zou worden door een gruwelijke geloofsver volging door de Span jaarden. rx ti sfciu IK a my, bvMw fiJ&t au it Uk c Of: Het interieur van de Nieuwe Zijdskapel in Amsterdam tijdens een kerkdienst. Olieverf op doek gemaakt door een schilder uit de omgeving van Emanuel de Witte (1657-1660). schilderde ramen, koperen kaarsenkronen, indrukwek kende orgels (na 1640 wordt het zingen van psalmen be geleid door orgelspel) en fraai Avondmaalszilver. Die zelfde teneur is te ontwaren bij de kerkelijke huwelijks bevestigingen in de kerk, die deftiger worden naarmate de materiële welvaart in de Re publiek toeneemt. Daarente gen wordt het interieur van protestantse kerken tijdens de Bataafse Republiek (plm. 1800) weer versoberd c.q. verminkt. Onder het regiem „Vrijheid, gelijkheid en broe derschap" worden de rouw- borden van (aanzienlijke) fa milies verwijderd evenals de herebanken, terwijl familie wapens van de grafzerken worden gehakt. Het valt op dat het in de 17e eeuwse kerken vaak een jan boel is in de kerk. Mensen zitten op zelf meegebrachte stoelen rond de predikant- op-de-kansel, waar vlak voor een voorzanger staat. Voor de aanvang van de dienst hebben ze nog ruzie gemaakt om zo dicht mogelijk onder het gehoor van de voorgan ger te kunnen zitten. Vrou wen geven zuigelingen de borst en kinderen halen vaak kattekwaad uit, ondanks ver maningen op een verbods bord. Daarop worden balda dige kinderen bedreigd met 4*,V -V* 0. cnjili (lusSs UltiU! A«il Vil Een Tien Gebodenbord voorstellende Mozes en de stenen tafelen met daarop de Tien Geboden. Een paneel uit het be gin van de 17e eeuw. Hun ouders worden aanspra kelijk gesteld voor het even tuele wangedrag van hun kroost; zij kunnen dan ook rekenen op een boete, wan neer hun kinderen zich mis dragen in de kerk. Op vrij wel elk schilderij komt een Rijksmuseum „Het Catharijnecon- vent". Utrecht: tentoonstelling „Protestants kerkinterieur van de 16e - 19e eeuw". Openingstijden: van dinsdag t//m vrijdag van 10 - 17 uur. Zaterdag, zondag en beide Paasdagen van 11 - 17 uur. 'e Maandags gesloten. of meer honden voor. Welis waar doen de „hondenjagers" manhaftige pogingen de vier voeters buiten de kerk te houden, maar in negen van de tien gevallen slagen deze er toch in binnen te komen. Geen wonder dat buitenland- Calvinisten omschrijven als van „een onbegrijpelijke wa norde". Maar schilderachtig 'is zo'n dienst in de Gouden Eeuw zeker. Tijdens de dienst der offeranden wor den de gemeenteleden uitge nodigd „rijkelijk en blijmoe dig" te geven. In Haarlem wordt een open schaal voor dit doel gebruikt, die de ins criptie vermeldt: „gemaakt van een paapschen kom". Overname Voorzover de protestanten uit de middeleeuwen date rende kerken „overnamen", was men aangewezen op de bestaande ruimte. Kerken, die ze zelf bouwden, straal den door hun evenwichtige architectuur een zekere voor naamheid uit, waarvan het interieur vaak „verrijkt" werd, doordat niet alleen de plaatselijke overheid, maar ook particuliere gemeentele den attributen schonken voor de ere-dienst en //of ter ver siering van het gebouw. Op de Utrechtse tentoonstelling is deftig 18e eeuwse Avond maalszilver te zien, dat af komstig is uit de Leidse Mare-kerk, terwijl ook een van de twee gouden Avond- maalstellen te bezichtigen is, die ooit bestaan hebben; het is het Avondmaalsstel uit de Grote Kerk in Den Haag, die evenals Dordrecht kon bogen op een dergelijk kostbaar be zit. Behalve aan de kerkgebou wen van de Calvinisten wordt op de tentoonstelling eveneens aandacht besteed aan de kerkinterieurs van Lutheranen, Doopsgezinden en Remonstranten, waarvan de leden - evenals de katho lieken - lange tijd als tweede rangs burgers worden be schouwd en wier kerken aanvankelijk een „achteraf" bestaan leidden. Aanvanke lijk maakten de Doopsgezin den gebruik van „schuurker- ken", maar later trad men met name in de steden na drukkelijker voor het voet licht. De kerken van de Re monstranten waren soberder dan die van de Calvinisten, die na het verstrijken der ja ren een steeds grotere in vloed op de Nederlandse sa menleving kregen en dit tot uitdrukking brachten in het interieur van hun kerk. Van daar dat sommige van hun kerken bepaald overdadig versierd waren, zij het dat - het zij in het begin opge merkt - de heiligenbeelden waren verdwenen en dat daarvoor in de plaats was ge komen het Woord, dat qua uiterlijke vorm soms zeer ba rok werd uit-c.q. afgebeeld. KLAAS GOïNGA Kerk in Workum weigert Freek de Jonge toegang WORKUM De aanwezig heid van Freek de Jonge bij de opening van het Jopie Huisman-museum in Wor kum heeft tot problemen ge leid. De kerkvoogdij van de hervormde kerk heeft gewei gerd deze ter beschikking te stellen voor de opening, om dat er bezwaren bestaan tegen het taalgebruik in de confe rences van De Jonge, die door veel hervormde gemeentele den als godslasterlijk wordt ervaren. Volgens de predi kant van de kerk, ds. D. Nij- enhuis, is de kerk ook niet be doeld voor dit soort bijeen komsten. De samenkomst vindt nu plaats in een ge bouwtje bij de doopsgezinde kerk in Workum. Oud-secretaris dr. H.A. Fiolet van de Raad van Kerken in Nederland heeft voor zijn kritiek op de Romereis niet alleen weerwerk gekregen van voor zitter prof. dr. D.C. Mulder van de Raad. maar nu ook van de gerefor meerde synodepraeses dr. H. Kou- wenhoven en diens hervormde colle ga ds. H. Huting. Dr. Fiolet meent on der meer dat „met oecumene bij Rome niets te beginnen is en verweet kardinaal dr. A.J. Simonis, dat deze de opvattingen over oecumene van het Tweede Vaticaans Concilie opzet telijk had vertekend. Kouwenhoven wees er op dat Fiolet, die hij „onwelwillend" en „onheus" gedrag verweet, in precies dezelfde bewoordingen „Lumen Gentium" had geciteerd als mgr. Simonis dat had ge daan. Door te zeggen dat mgr. Simo nis dat document opzettelijk heeft vertekend, doet Fiolet Simonis on recht, aldus een boze Kouwenhoven („Ik sta te trillen op mijn benen, maar ik doe er geen woord van af"). Bovendien, aldus Kouwenhoven, „zijn wij in Rome helemaal niet zo stom ge weest om ons te laten inpakken". Heel nadrukkelijk zijn in de gesprek ken de verschillen in geloofsopvattin gen aan de orde gekomen. De Rooms- Katholieke Kerk heeft zich in Rome in haar sterkte gemanifesteerd (dat zij een kerk van een andere structuur is), maar ook in haar zwakte, namelijk dat zij bijvoorbeeld in Nederland ook zelf aan de verdeeldheid lijdt. Een van de delegatieleden die dage lijks te maken heeft met de verhou- meerde delegatielid ds. I. de Jong uit Maastricht. Als predikant van een kleine minderheid zijn de aanleidin gen tot oecumenische pntmoetingen vele. Het bisdom Roermond is niet het meest ideale klimaat voor de oecume ne en juist daarom is ds. De Jong ge-' sterkt uit Rome teruggekeerd: „Ik heb de Katholieke Kerk beter leren ken nen. In Rome heb ik gezien dat die kerk meer is dan Limburg. We heb ben bij organen die een centrale posi tie hebben in de R.-K. kerk in een klimaat van oprechtheid en eerlijk heid gepraat. Dat is heel wat anders dan botweg allerlei dingen verbieden. En dat is wat we vaak ervaren in Maastricht. Ik kan nu zeggen: „Ik heb jullie kerk wel beter leren kennen". „Er zijn geen concrete nieuwe regels tot stand gekomen, maar er is wel ge bleken dat de Katholieke Kerk bereid wordt om metelkaar te spreken, om te communiceren. En ook mee de agen da voor dat gesprek wil vaststellen. Tot nu toe waren het uitsluitend de protestanten die de oecumenische agenda bepaalden". Ds. De Jong vat de stimulans van zijn gang naar Rome' als volgt samen: „In de oecumenische praktijk van Limburg wordt je voort durend geparkeerd en ingesloten. Dan sta je stil in ergernis. In Rome heb ik gehoord wat er allemaal mogelijk is en wat de wezenlijke achtergronden zijn van wat niet kan. Met die weten schap en dat inzicht sta je in een heel andere positie". Verborgen eieren met salade Nicoise en patates frites ijs met boerenjongens. (Dit menu is bedoeld voor tweede paasdag. Er onder staat een menutip voor morgen). Nodig voor twee personen: 150 g gehakt, 1 beschuit, zout, peper, losgeklopt ei, 4 hardgekookte eieren, paneermeel, frituurvet, wat sterkers; 2 lepels azijn, zout, peper, suiker, iets knoflook, 1 lepel olie, sla, 2 tomaten, stukje komkommer, olijven, half blikje tonijn; •Vz kg aardappelen (Bintjes) of voorgebakken of kant en klaar patates frites, frituurvet, zout; 2 porties vanille-ijs, potje boerenjongens, Vt dl slagroom, 10 g basterdsuiker. Meng gehakt, fijngewreven beschuit, zout, peper en losge klopt ei tot een stevig-smeuïge massa. Haal de gepelde eieren door losgeklopt ei en leg ze elk op een vierde deel van het wat platgedrukte gehakt. Kneed de gehaktlaag zo om de eie ren dat ze overal even dik is. Wentel de gehakt-eieren door losgeklopt ei en door paneermeel en bak ze in warm frituur vet bruin en gaar. Halveer de eieren, leg ze op een schotel en garneer ze met plukjes sterkers. Meng een sausje van azijn, zout, peper, suiker, knoflook en olie. Leg de schoongemaakte sla in een ruime schaal met daarop naast elkaar parten tomaat, plakjes komkommer, olij ven en stukjes tonijn. Sprenkel het sausje over de salade en laat dat een half uurtje intrekken. Snijd de aardappelen in staafjes, droog die in een doek, bak ze gaar in matig-warm vet, laat ze koud worden en bak ze in heet vet bruin. Laat de frites uitlekken en schud er zout door. Maak voorgebakken frites volgens de gebruiksaanwij zing klaar. Verdeel het ijs over coupeglazen, schep er een paar lepels boerenjongens omheen en spuit er een flinke toef met bas terdsuiker stijfgeslagen room op. Menutip voor morgen: macaroni met groenten en kaas vla-f lip (vegetarisch). JEANNE tepoli jider In pl In deze kolom is gisteren een kritische kanttekeningd8e'd plaatst aan het adres van de Algemene Rekenkamer i aanleiding van de slordig geformuleerde kritiek op de ljat Vl kosten van Nijpels. Maar daar moet niet de conclusi^ers worden getrokken dat wij het werk van die Rekenkae zak niet bijzonder nuttig en waardevol vinden. ^het T~v 1 pol 1JE Rekenkamer, die moet nagaan of de overheidsuitg^ in wel verantwoord zijn, houdt elk jaar politici en ambten» ove een spiegel voor. Telkens blijkt weer zoveel geld als watten oi de woestijn te zijn verdwenen, dat men zich mag afvrage*n met name op de departementen van buitenlandse zakef ontwikkelingssamenwerking het geldbeheer ooit wel in de banen zal kunnen worden geleid. VAAK heeft het pittige oordeel van de Rekenkameri een therapeutische werking. De burger kan weer eens 5 lend uithalen naar „die ambtenaren in Den Haag", die te gemakkelijk met de centen van een ander omsprin; Het vijfhonderd pagina's tellende rapport bezorgt de gel resseerde lezer om uiteenlopende redenen rooie oortjes opwinding, maar de conclusies zijn vaak identiek: er i weinig controle op de besteding van het geld. EeN triest voorbeeld is het departement van ontwikkelt «Mi samenwerking. De Rekenkamer somt een reeks gevaller. waaruit blijkt dat veel te veel geld is uitgegeven aan keerde projecten. Dat geeft voedsel aan de kritiek da ambtenaren van dat departement niet weten waar ze pre HA mee bezig zijn. een en 'c Dat bezwaar kan trouwens worden aangevoerd tegenn6 ministeries. Natuurlijk mag ook de overheid fouten ma^"e maar het wordt te gek als miljoenen worden gespend) wei zonder dat naderhand een noemenswaardige verbet£f"in| kan worden geconstateerd. \e.?J elijk Zo heeft het Rijkscomputercentrum acht miljoen guldeijQ j- steed aan „de verbetering van de communicatie". De Re|yan kamer heeft echter moeten vaststellen dat het nagestrejyoo doel niet is bereikt. Erger nog, de problemen zijn nagej hetzelfde gebleven. -pv lA DE moraal van het verhaal kan niet anders zijn dan dz overheid een les moet trekken uit het rapport van de Rei kamer. De burgers worden periodiek getroffen door bezi y gingsmaatregelen, zodat langzamerhand alle franje van bestedingspatroon is weggesneden. Het over de balk go van duur belastinggeld is, zeker in deze situatie, bar en 1 Dat een en ander mede een gevolg is van slechte inti controle op de departementen, geeft ook niet veel hoof snelle verbetering. J* Perioden met regen DE BILT Het 'wisselvallige weer blijft aanhouden. Na re gen in de ochtend klaart het weer vandaag in dé loop van de dag geleidelijk van het wes ten uit op. De temperatuur loopt uiteen van zeven graden aan de kust tot tien graden in het oosten van het land. De wind neemt in de ochtend tij delijk iets af. maar in de avond en nacht neemt de wind weer sterk toe, aan de kust mogelijk tot stormachtig. De komende dagen wordt er weinig verandering verwacht in het huidige weerbeeld. Oce aandepressies blijven bepalend voor het weer bij ons. Een krachtige westelijke luchtstro ming wordt in standgehouden door actieve depressies boven het noordelijk deel, en een krachtig hogedrukgebied bo ven het zuidelijke deel van de Oceaan. Deze luchtstroming zorgt er voor dat storingen met regen en buien over ons land trek ken. Het ziet er voor de komende paasdagen dan ook slecht uit: veel wind en regen en een temperatuur die vier tot vijf graden beneden normaal ligt. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zaterdag en zondag: Zuid-Scandinavië: half tot zwaar bewolkt en regen- of sneeuwbuien. Middagtempera- tuur 4 tot 8 graden. Groot-Brittannië en Ieij van tijd tot tijd regen, v op zondag. In het noorden gelijk ook sneeuw. MifHT temperatuur van 6 graden di Schotland tot 12 grade Alk Zuid-Engeland. »zinj var Benelux: half tot zwaait te wolkt en een enkele bui. moe dag opnieuw regen. Mie Ali temperatuur rond 9 graden li Ne Frankrijk, Atlantische le zi van tijd tot tijd regen, oolpra; enkele opklaring. Middag Pa: peratuur van 10 graden iimet noorden tot 17 in het zuitsbei sbe^ erzo Midden- en oost-FranKan half tot zwaar bewolkt er °P enkele bui. Middagtem' tuur tussen 10 en 15 gratfP d »n d< Duitsland: half tot zwaa|e 2 wolkt en af en toe een-rs Middagtemperatuur tussfoni' en 12 graden. 'l 6 ren Spanje en Portugal: peritwe met zon. Middagtemper? vt van 15 graden in het n westen tot 21 in het zuid'ns oliti ,dezt Alpengebied: wisselend wolkt en een enkele bui. dagtemperatuur tussen Lm 15 graden. Nulgraden ntll dalend tot 1500 meter. Italië en Joegoslavische perioden met zon, maai kans op een regenbui. MiHAj temperatuur van 14 grad- c het noorden tot 19 in hejraj den. fom Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redache behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Ambtenaren Je zult maar een katholieke ambtenaar zijn. Indertijd was je lid van de katholieke amb tenarenbond Kabo en je stem de KVP. Toen kwamen de fu sies. Op vakbondsgebied gin gen socialisten en katholieken samen en de KVP ging een fu sie aan met ARP en CHU. Sindsdien ben je lid van de AbvaKabo en stem je CDA. En daar sta je dan nu met je goeie fatsoen. Gezien je le vensovertuiging en gezonde verstand is het CDA nog steeds jouw partij. Maar je vakbond waarin de PvdA- sympathisanten al sinds de fu sie sterk in de meerderheid zijn wil nu actie gaan voe ren tegen de huidige rege ringspartijen en dus tegen het CDA. En voor die actie v dal jouw contributiegeld gebi^ioi Een probleem, dat over.voc snel kan worden opgiog ard t b echter wel: het CFO, de s tenarenbond van het CNT tenslotte dichter bij de Kabo-opvattingen staat d£P Abva. Voor de goede or^ ben geen ambtenaar. We ik een baan. En ik ach een kwestie van echte soli_^( teit dat, bij het ontbreker andere mogelijkheden, bER ven en werknemers event ii verdere bezuinigingen ofe! gen. Liever dan dat het h v net die bezuinigingen oprg n, ten laste moet brengenÏVei mensen met een uitk< omdat degenen met een nisatie achter zich zefcf „Bezuinigen? Okee, maai— bij mij". De looneis van di vaKabo van maar liefst procent is danook ro' schandalig. Want als de tenaren meer geld in ha krijgen, zal een ander moeten inleveren. En wi dat zijn? Juist: onder an( de man die met een bijst uitkering een gezin probe onderhouden. Den Haag, A.M. HUBRECJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2