Oecumene geholpen door gesprekken in Rome Samen op Weg krijgt in Wassenaar-Zuid vorm aan tafel £cidóe kerk wereld Bisschoppensynode werkte versluierend beroepingen brieven >weer Veel wind ACHTERGROND tetdaeCoinout ZATERDAG 22 MAART 1986 PAG» f\[ï" Amsterdamse pastores vangen bot Staatssecretaris De Graaf van Sociale Zaken heeft deze week in Den Haag het verzoekschrift van 450 pastores uit de regio Amsterdam om de wijziging van het stelsel van sociale zeker heid niet te laten doorgaan, naast zich neergelegd. Hoewel hij zei het verzoekschrift „bloedserieus" te nemen, juist omdat het uit de Kerken komt en hij erin wordt aangsproken op zijn christelijke levensovertuiging, hield De Graaf vast aan de uit voering van de stelselwijziging vóór de verkiezingen van 21 mei. Hij vindt dat na deze wijziging de uitkeringen „eerlijker en socialer" verdeeld zullen zijn. Volgens de pastores vergroot de stelselwijziging de tweedeling in de maatschappij. CNV laakt sektarisme in hulpverlening De kerkelijke hulpverlening aan projecten in de Derde We reld gaat mank aan „sektarisme" en een „zwart-wit analyse" van de verhoudingen in de Derde Wereld. Door het eenzijdi ge steunbeleid van met name de medefinancieringsorganisa ties ICCO en Cebemo en de interkerkelijke adventsactie voor Latijns-Amerika Solidaridad dreigen de niet linkse vakbon den „buiten de solidariteitsboot vallen". Dit schrijft het CNV. De „zwart-wit-analyses" van de verhoudingen in de Derde Wereld leiden volgens het CNV tot „een theologische keuze tussen goed en kwaad, zijnde de (meestal) gewapende marxis tische verzetsbeweging enerzijds tegenover de rechtse dicta tuur anderzijds", gematigde krachten worden over het hoofd gezien, aldus de klacht van het CNV. Alle mannen gebruiken dezelfde woorden, het zijn hun daden die hen onderscheiden. Aan de ontmoeting met de paus ging een gebedsdienst vooraf in de Urbanus Vlll-kapel. Rechts van de paus staan de leden van de protestantse delegatie, links hun katholieke gesprek spartners. (Van onze speciale verslaggever Lütsen Kooistra) ROME „Een injectie voor de vermoeide oecumenische gesprekken in Nederland". Zo omschreef bisschop mgr. J.F. Lescrauwaet gisteravond in Rome het resultaat van de oecumenische gesprekken, die de Nederlandse prote stantse kerken deze week voerden met het rooms-ka- tholieke Secretariaat voor de Eenheid. Volgens de hulpbisschop van Haarlem heeft de ontmoeting tussen Rome en reformatie een nieuwe fase ingeluid in de Nederlandse oecumeni sche betrekkingen: „Twintig jaar geleden spraken we in kleine groepjes over eucha ristie/avondmaal en over de vrouw in het ambt. Nu heb ben we over dezelfde onder werpen gesproken op het ni veau van kerkleiders, zowel Nederlandse als Vaticaanse". Tegenover deze constatering staat het feit, dat de paus in een toespraak tot de Neder landse delegatie gisteroch tend duidelijk heeft gemaakt. dat de protestantse invals hoek voor de oecumene niet de zijne is. De hervormde, gereformeerde en Lutherse vertegenwoordigers hadden gehoopt dat de pastorale nood, onder bijvoorbeeld ge mengd gehuwden, de oecu mene in beweging zou zetten Ze dachten onder andere aan een verruiming van de mo gelijkheden voor eucharisti sche gastvrijheid. De paus echter noemde de pastorale nood het gevolg van de ge scheidenheid van de kerken. De pastorale nood kan vol gens hem dan ook alleen maar worden opgelost door de eenwording van de chris telijke kerken. Daarmee her haalde de paus wat hij vorig jaar in Utrecht ook al zei: eerst eenheid in geloof, dan pas samen deelnemen aan de eucharistie. Teleurgesteld De slotdag in Rome had een emotioneel verloop. In de toespraken tot de paus had den de drie protestantse sy nodevoorzitters alle ge spreksonderwerpen van de afgelopen week genoemd, be halve dat van de vrouw in het ambt. Door een commu nicatiestoornis tussen de pre dikanten H. Huting (her vormd), H.J. Kouwenhoven (gereformeerd) en A. Burg hoorn (Luthers) had geen van drieën het nogal omstre den punt in hun verhaal op genomen. De beide vrouwe lijke predikanten (M. van der Veen-Schenkeveld en L. van Reyendam-Beek) toonden zich gisterochtend na afloop van de ontmoeting met de paus daarover zeer teleurge steld en uiterst emotioneel. In een gemeenschappelijke verklaring die gisteravond werd uitgegeven, werd het gebeurde betreurd. De beide vrouwelijke afge vaardigden toonden zich niet erg optimistisch over de mo gelijkheden voor toelating van vrouwen in het R.K. ambt. „Dat zit er op dit ogen blik niet in bij de katholieke partner. Maar ik vind dat die partner de komende tijd goed moet gebruiken om duidelijk te maken waaróm de vrouw in de katholieke kerk niet in het ambt mag", aldus ds. M. van der Veen. De gesprekspartners hebben, onder voorzitterschap van kardinaal Willebrands, een slotverklaring uitgegeven. Hierin staat onder meer dat er in het verleden „gemiste kansen" zijn geweest in de Nederlandse oecumene. Als voorbeeld werd genoemd de rapporten van de verschil lende kerken over euthana sie. Delegatieleden zeiden dat door de persoonlijke contac ten er wederzijds meer be grip is ontstaan voor „het goede" in de kerk van de an der. Gezamenlijk werd de nood van individuele mensen en van de kerken in een on kerkelijke wereld uitgespro ken. Met name door de in tensiteit van de gesprekken zijn contacten ontstaan die het onmogelijk maken dat de oecumene in Nederland blijft zoals die was, aldus dr. H.J. Kouwenhoven. Het vervolg op het beraad in Rome is nog niet omschre ven. De synode-voorzitters moeten eerst rapporteren aan hun eigen kerken. NIJMEEGS HOOGLERAAR: In het slotdocument van de buitengewone bisschop pensynode van het afgelopen najaar over de hervor mingen van het Tweede Vaticaans Concilie worden de theologische termen „gemeenschap" en „myste rie" voor een politiek doel gebruikt. Dringende kwesties, die sinds het Concilie zijn opgedoken, wor den met een beroep op deze termen afgeschermd. Democratisering moet het afleggen tegen mystifica tie. Deze conclusie trok dr. A. Willems gisteren in Nijmegen in zijn afscheidscollege als hoogleraar in de dogmatische theolo gie aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen. De titel van het college was: „De kerk, een mysterie, het Volk van God tussen concilie en synode". Tijdens de bijzondere synode, die eind vorig jaar in Rome werd gehouden, hebben vele kerkleiders, onder wie het hoofd van de Congregatie voor de Geloofsleer, kardinaal Rat- zinger, en kardinaal Simonis, grote nadruk gelegd op het mysterie-karakter van de katholieke kerk. Willems verweet deze kerkleiders een „ideologisch" gebruik van deze term. Volgens hem is het mysterie van de kerk te hulp geroepen om legitieme vragen van de gelovigen tot zwijgen te brengen. Willems legde er nadruk op dat de kwesties die te maken hebben met onder meer de politieke bewustwording van de gelovigen en het nict-clericale karakter van het Volk Gods zich niet naast maar binnen het mysterie van de kerk afspe len. „Dat het schip van de kerk een mysterie is, waarborgt dat schip geen stormvrije haven", aldus Willems. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Vlieland (her vormd-gereformeerd samen op weg) L.C.P.Deventer kandi daat te Amsterdam, die dit be roep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt Beroepen te IJsselmuiden- Grafhorst drs. K. de Vries kandidaat te Kampen. Beroe pen te Almere in combinatie met Zeewolde R. ter Beek te Nijmegen. Evangelisch Lutherse Kerk Beroepen te Amsterdam, drs.A.C.Verwaal kandidaat te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen. Eerste Paasdag is voor kerkelijk Wassenaar een bijzondere dag: dan gaan de hervormde wijkge- meente De Kieviet en de Gereformeerde Kerk van Wassenaar-Zuid een sa menwerkingsverband aan. Deze gebeurtenis wordt gevierd in een feestelijke dienst in de Kievietkerk. Aanstaande zondag wordt in verband met de samenwerking in de Gereformeerde Kerk aan de Bloemcamplaan voor het laatst de ere dienst gehouden. De ge reformeerden van Wasse naar-Zuid zijn met de hervormde wijkgemeente De Kieviet „Samen op Weg" en als gevolg daar van is er één kerkgebouw overbodig geworden. Om verschillende redenen is het de kerk van de gere formeerden die gesloten wordt. Voortaan gaan hervormden en gerefor meerden gezamenlijk naar „De Kievietkerk", aan de Oranjelaan. „Om te zeggen dat die drieën twintigste maart een vreugde volle dag zal zijn gaat me iets te ver", vindt de gereformeer de mevrouw M. van dén Berg. Ze is een van de Wassenaarse gereformeerden die lange ja ren betrokken is bij de Gere formeerde Kerk en er dus veel bindingen mee heeft. Ze weet de belangrijke data van de geschiedenis van gerefor meerd Wassenaar-Zuid uit haar hoofd. Bijvoorbeeld 25 juni 1939, de ingebruikname van het kerkgebouw. Eerst als wijkkerk van Wassenaar, la ter. in 1941 als gebouw van de zelfstandige kerk van Wasse naar-Zuid. Of 28 mei 1961, toen de gereformeerden bij de hervormden (natuurlijk ge scheiden) kerkten wegens verbouw van eigen kerk en de predikant plotseling niet kwam opdagen. De gerefor meerde kerkeraad vroeg ad vies aan de hervormde predi kant die net zijn dienst had beëindigd: Dominee, wat vindt, u: zal een gereformeer de ouderling een preek lezen of zullen we u vragen een stichtelijk woord te spreken? Waarop de hervormde predi kant ds. J.P. Wiersma ant woordde: „De hervormde do minee zal geen stichtelijk woord spreken, maar hij wil wel preken". Mr. K. Westerhoff, ook een reeks van jaren kerkganger in de Bloemcampkerk, zij het met tussenpozen wegens werk in het buitenland, zegt: „Er zijn veel herinneringen aan het gebouw verbonden. Be langrijk is dat we willen pro beren de kerk te exploiteren als ruimte voor trouw- en rouwplechtigheden bijvoor beeld. Dan kan er toch nog een zinnig gebruik van wor den gemaakt". Jammer is het ook voor het orgel: een waar devol Van Vulpen-instru ment, waarvan organist-com ponist Gerrit Wielenga maar moeilijk afscheid zal kunnen nemen als begeleidingsinstru ment van de gemeentezang. De hervormde deelnemers aan het gesprek, mr. J. Everts ën mevrouw E. F. Veldstra, hebben alle begrip voor de ge voelens van gereformeerden. Van hervormde zijde is al ge suggereerd dat de gerefor meerden „iets moois" uit hui) eigen kerk meenemen naar De Kievietkerk. En de her vormde wijkpredikant ds. W. van Bruggen, die wegens ziekte niet bij het gesprek kon zijn, sprak in de hervormde classis Den Haag uit dat hij hoopt dat de hervormden zich genoeg kunnen inleven in de gevoelens van hun Samen op Weg-partners. Samen op Weg Die gedenkwaardigde zondag in 1961 is achteraf de eerste van een lange reeks ontmoe tingen van hervormden en gereformeerden geweest. Met als uiteindelijk resultaat het vrijwel alles samen doen on der verantwoordelijkheid van een (kleine) federatieve ker keraad. In de afgelopen twin tig jaar zijn er diverse mar kante dingen gebeurd in de samenwerking tussen her vormd en gereformeerd. Zoals die opzienbarende dienst in de Gereformeerde Kerk, waarin de hervormde (en ex- gereformeerde) dr. J.J. Bus- kes voorging. Dat gebeurde vlak na de rehabilitatie van ds. Buskes door de synode van de Gereformeerde Kerken, in 1967. In 1973 werd voor het eerst gemeenschappelijk avondmaal gevierd. In de ge reformeerd-hervormde tradi tie is avondmaal vieren voor al het resultaat van beleefde eenheid; met deze dienst werd de regel eigenlijk omgedraaid: De gedachte was dat als er eenmaal gemeenschappelijk avondmaal zou worden ge vierd alle andere dingen wel „als vanzelf" gemeenschappe lijk zouden gaan. Zo snel ging dat niet, maar in de volgende jaren kwamen er steeds meer gezamenlijke activiteiten. Bij voorbeeld gedurende de zo mermaanden gingen beide kerken achtereenvolgens een paar weken dicht en werden in één kerk gemeenschappe lijke diensten gehouden. Kan- selruil de predikant van de ene kerk gaat voor in een dienst van de andere, is in Wassenaar niet veel geprakti seerd. „De hervormden hier waren een „leraarlievend volk", zeggen de hervormde gespreksdeelnemers, „nogal gebonden dus aan de eigen predikant". In 1977 werd de catechisatie een zaak van bei de kerken samen en sindsdien ontstonden steeds meer ge meenschappelijke activiteiten. In 1979 werd er een begelei dingscommissie opgericht, die plannen maakte voor forme ler samenwerking. In 1983 kwam een rapport uit waarin van de kerkeraden werd ge vraagd een uitspraak te doen over de vraag wel of niet ver der te gaan op het oecumeni sche pad. Het principiële ant woord daarop was niet zo moeilijk; De protestantse oe cumene was immers al prak tijk geworden. De uitwerking van het formele „ja" bracht echter nogal wat met zich de kerkelijke gemeente Was senaar. De samenwerking met de gereformeerden in zuid zou niet mogen betekenen dat die eenheid wordt verbroken. Bovendien zouden de conse quenties op het financiële ter rein aanzienlijk zijn (in Was senaar Zuid ligt de villawijk) voor de hervormde gemeente Wassenaar. Een speciale com missie heeft zich over deze problemen gebogen en is er uitgekomen. Formeel blijven beide kerkeraden bestaan, met hun verplichtingen naar het eigen kerkverband, maar daarboven is een kerkeraad samengesteld uit vertegen woordigers van beide kerken. „Omdat wij in bijzondere om standigheden zitten, met een zelfstandige gereformeerde kerk en een hervormde wijk gemeente, hebben we een heel gedetailleerd reglement van samenwerking moeten opstellen", aldus de heer Everts, „veel uitgewerkter dan in andere plaatsen nodig Geloofsmotief „Samen op Weg" van her vormden en gereformeerden Beide kerken zijn dan te klein om een eigen predikant te on derhouden. Samenwerking ligt dan voor hand en van de nood wordt een deugd ge maakt. „Het economisch mo tief heeft bij ons geen rol ge speeld", meent ds. G. C. van de Kamp, gereformeerd pre dikant. „De Hervormde Ge meente met zo'n zeshonderd adressen en de Gereformeer de Kerk met ruim honderd, kunnen zich financieel wel redden. Als er in het verleden veel geld nodig was, bijvoor beeld voor bouwactiviteiten, dan kwam het geld er ook. één kerk te gaan functioneren zit het geloofsmotief: de éne kerk waarover Jezus spreekt". De hervormde en gerefor meerde gespreksdeelnemers gaan ieder met eigen ver wachtingen de nieuwe fase van de Wassenaarse kerkge schiedenis in. Iedereen is het erover eens dat de komende tijd er best weieens wat „ge- wenningsverschijnselen" zul len optreden. Iedere kerk heeft nu eenmaal eigen tradi ties en vormen en het duurt geruime tijd voordat er sprake is van een gemeenschappelij ke stijl en sfeer. Vooral de ge reformeerden zullen moeten wennen; het is tenslotte maar een klein groepje dat moet ingroeien in een grotere her vormde groep. Enerzijds moet de zaak niet worden overtrokken, vinden de Wassenaarse betrokkenen. Het beeld van het typische ei gen „kerkgevoel", zoals dat in landelijke discussies over Sa men op Weg wel wordt ge noemd, wordt in Wassenaar niet beleefd. Maar de beteke nis moet ook niet worden ont kend. Mevrouw Van den Berg drukt zich zo uit: „Eerlijk ge zegd heb ik aanvankelijk ge voelens van verzet gehad. Maar ik heb me er overheen gezet. Het besluit is genomen en we moeten nu gezamenlijk werken aan een nieuwe toe komst. Want ik wil me ergens thuisvoelen". LÜTSEN KOOISTRA Aspergesoep entrecóte met doperwten en aardappelen kersencoupe Voor twee personen: 15 g boter, 15 g bloem, 0,5 liter as- per genat met kippebouillon, half blikje asperges, zout, peper, 2 lepels room; 2 entreeótes a 100-150 g, 30 g boter, zout, peper, uitje, pe terselie, halve lepel citroensap; 450 g diepvries of blikje doperwten, zout, 5 g boter; l/i tot 1 kg aardappelen 4 lange vingers, 2 lepels rum of water met rumessence, half blikje kersen, 3 dl blanke vla (3 dl melk, 15 g maïze na, 18 g suiker), 0,5 dl slagroom, 10 g basterdsuiker. Smelt de boter, roer er de bloem door en verdun het mengsel al roerende met scheutjes aspergenat en bouillon. Laat de soep vijf minuten trekken, warm er vervolgens de in stukjes gesneden asperges in op en doe er naar smaak zout en peper bij. Meng van het vuur de room door de soep. Bak de entreeótes in zes minuten bruin, leg ze op een warm bord en strooi er zout en peper over. Doe weinig water bij het bakvet, laat de jus even koken en maak hem af met fijn gesneden ui en peterselie, zout, peper en citroensap. Breek de lange vingers in stukjes en leg die in coupeglazen. Druppel de rum of verdunde rumessence over de biscuits en leg er de meeste kersen met een deel van het sap op. Ge bruik zo veel sap dat de kersen half onder staan. Bedek de vruchten met de vla. Garneer de glazen met de met basterd suiker stijfgeslagen slagroom en met de paar achtergehouden kersen. Menutip voor maandag: spekschnitzel met stamppot rauwe raapstelen yoghurtvla met rozijnen JEANNE Gedeelde macht in Parijs feefbilj* MET het aantreden van de regering-Chirac wordt vootf^gj eerste maal in de 28-jarige geschiedenis van de Franse ViLvuid Republiek de macht gedeeld door links en rechts. De socifcoek I tische president Mitterrand en de neo-gaullistische preifllen vj Chirac zijn gaan „samenwonen", zoals de Fraifcen het ip^p- men. De relatie tussen de partners is echter zeer wankePj^jj leken DlRECT na zijn beëdiging heeft Chirac vergaande herirdt de iningen aangekondigd. Maar zo voortvarend als hij was toe8' de presentatie ervan, zal hij met de uitvoering toch niet kf nen zijn. Behalve dat hij moet samenwerken met een idej gisch vreemde president, beschikt Chirac namelijk over een kleine meerderheid in het parlement. Om langdl ge debatten en eventuele nederlagen te ontlopen, wil nieuwe premier bij decreet regeren. Maar alle maatrega zullen de handtekening moeten dragen van president Mitj rand. Er is nog een reden, waarom de energieke Parijse bui meester zijn dadendrang zal moeten intomen. Over twee staan nieuwe presidentsverkiezingen voor de deur. En 1 Chirac is het premierschap vooral een tussenstation op naar de verwezenlijking van zijn grote ideaal: als opvoj van Mitterrand zijn intrek te nemen in het Elysee. Ba kemphanen zullen daarom voorzichtig manoeuvreren on '88 voordeel te kunnen putten uit elke fout van de ander VOOR Europa ingrijpende veranderingen in het Franser leid zullen door de delicate politieke verhoudingen in Pa waarschijnlijk achterwege blijven. Met één uitzondering nieuwe Franse minister van landbouw, Francois Guillaul tot op heden voorzitter van de militante Franse boerenb<| Gezien de opvattingen van deze bond in het verleden, fnc^J looft deze benoeming weinig goeds voor de Europese bouwpolitiek. Brieven graag kort en duideli|k geschreven De redactie behoudt zich het recht voor mgezon den stukken te bekorten Schaepman In uw overigens verhelderend artikel over de eerste christen democraat dr. Herman Schaepman in „Finale" wordt niet helemaal recht gedaan aan deze figuur als kranteman. U schreef, dat hij vooral be kend werd door zijn artikelen in dagblad De Tijd, het latere weekblad. En dat vandaaruit zijn vooruitstrevende ideeën ingang vonden. Wat lezenrj^ui echter in .„De NederlarL Krant" waarin dr. MaaP-. r-, Schneider de geschiedenis puld) de vaderlandse pers beschrfl. Di „Tegenover dit meer conjn rt vatieve rooms-katholieke^ k0 gaan (bedoeld wordt De *tnten verscheen Het Centrum. Irf blad, in 1884 te Utrecht oré1?1® richt en een jaar later naafbllC* hoofdstad verplaatst, prdschl geerde sedert 1886 de gfld, 2 Schaepman, die in de 70'e^j. c ren redacteur van De Tijde ij: geweest en daar felle ter stand ondervonden had, f nieuwe politieke e denkbeelden. Het heeng van Schaepman deed Het C trum, eens diens lijforga; ter veel aan invloed zen". De krant bleef als i nale krant tot ver in de j '60 in de regio Utrecht schijnen tot het werd sait gevoegd met het Utre Nieuwsblad. A. van Waddinxveen, \W 1 RIJSWIJK. .J.J DE BILT (KNMI) In de ochtend nog redelijk weer, maar al vrij snel neemt de be wolking van het westen uit toe. Rond het middaguur be gint het al aan de kust te rege nen. Aan het eind van de mid dag heeft de regen ook het oosten van het land bereikt. De wind wakkert aan tot vrij krachtig in het binnenland en tot hard aan de kust. De maxi mumtemperatuur loopt uiteen van 6 graden in de kustgebie den tot 8 graden in de oostelij ke provincies. Voor morgen ziet het er ook slecht uit, veel wind, regen en vrij koud. Het slechte weer wordt veroorzaakt door een diepe depressie zuidwest van IJsland. Regengebieden beho rende bij deze depressie wor den met een westelijke stro-/ ming naar onze richting ge stuurd. De lucht die aange voerd wordt komt van noorde lijke breedte en is vrij koud. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: perioden met regen en landinwaarts ook sneeuw, afgewisseld door opklaringen. Middagtempera- Denemarken, Benelux en noord-Duitsland: zondag op klaringen .en enkele buien; (ADVERTENTIE) maandag tijdelijk regen. V: al bij zee veel wind. Midi temperatuur van 5 grade^^^ Britse Eilanden: zondag op: ringen en vooral in het wei en noorden buien; in Sci land met sneeuw. Maandaj het zuiden regen. Middagti peratuur van 9 graden inj zuiden tot 4 graden in noorder*. en Noordoost-Frankrijk en zjree I Duitsland: zondag opklarirtkoo en een enkele bui; maaRjii;n tijdelijk regen. Middagtenr ratuur 5 tot 10 graden. 111 iet w West- en midden-Frankrijljkenl noordwest-Spanje: veel be^n n king. Perioden met vooral in west-Frankrijk. lp dagtemperatuur 10 tot 14 den. et als Zuidoost-Frankrijk, noord-I^ lië, noordoost-Spanje en Aröt>erl atische kust: veranderlijk K)r ei wolkt. Hier en daar buien?n tot 18 graden. Portugal, zuid-Spanje en zr Italië: zonnig. In noord-Po? v v gal ook wolkenvelden. iP dagtemperatuur van 17 gra!w d' meer naar het noorden toP va graden plaatselijk in het êlijke Alpengebied: aan de noor<jfn' de perioden met sneeuw r®r c 1200 a 1000 m hoogte, vofhd^ op maandag. Aan de zuidz® v. zonnige perioden en gj>e neerslag van betekenis. Iir od e dalen 's middags aan de no<£Ker zijde rond 10 graden en aart zuidzijde tot 16 graden. Weerrapporlen 21 maart 19 uur. Eelde Eindhoven Den Helder regenbui h bew. h.bew. Met uw gift steunt de Vastenaktie initiatieven van groepen mensen in de Derde Wereld die zich willen bevrijden van armoede, uitbuiting en onrecht. Help de Vastenaktie helpen! VASTENAKTIE! Giro 5850 Zeist Banknummer 70.70.70.147 fRII Malaga Mallorca Malta Moskou München Stockholm Warschau Wenen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2