Met de IKON komt de kerk van de kansel Waar komt de wieg vandaan? 1 foidóc Qowiant ZATERDAG 22 MAART 1986 de Ronden: "Wij kunnen onze liturgie verrijken met de Inbreng uit de jonge landen". HILVERSUM - In dit veertigste levensjaar van de IKON zal deze tendgemachtigde van samenwer kende gelovigen nog nadrukkelij ker van de kansel afdalen dan zij toordien al deed. Niet boven de "jnensen, maar temidden van de d?ng e°r3nensen ,racht zij het evangelie te ïertalen en toe te passen op deze ïjd. be „elektronische kerk" in Amerika heeft niet zo'n beste naam. Daar praten Evangelisten te gemakkelijk van boven De IKON, de Interkerkelijke Omroep HBAlcdcrland, zoekt veeleer tastend zijn ^^weg door het labyrinth van het leven, zijn Bergrede heeft Christus als predi ker het leefmodel bij uitstek verschaft en aangegeven hoe de daad te voegen naar vollediglat Woord. Dit laat vele interpretaties leefvormen toe, maar het gaat er om telfscheppend bezig te zijn ter voltooiing fan de Schepping langs door Hem aan gegeven wegen. Dat hoeft geen predikant touringcfanaf de kansel dunnetjes over te doen. Die dient temidden van de mensen te d van Uftaan en in eigen persoon voorbeeld te bieden. De IKON gebruikt daar de ei- middelen voor. Niet alleen de moderne elektronica, de straalverbindin- maar ook journalistieke in eèn ru-. Briek als „Kenmerk" en de dramatische in de eigen tv-spelen. Zeker heeft de cansel een functie, maar als de gelovigen Met naar de kerk komen, moet de kerk ^^^3aar de gelovigen toe, aan huis en buis j^É|pezorgde evangelievertaling, ter lering, ^^^^naar vooral ter overweging. Toch blijft in eigen protestantse kring het geluid hoorbaar en in vlammende LAND" Artikelen ook leesbaar, dat in kerkdien- eermogrften nooit genoeg dank en lof aan de joten, erHeer ^an worden gebracht, dat de IKON rdam. naar te weinig oog voor heeft en meer bpredikatie op het scherm moet brengen. Er ging, zoals we al meldden, onlangs pok een brief van de „Groep Zwolse ge meenteleden" naar 1750 kerkeraden, die paar hun oordeel over de IKON werden gevraagd. Van een derde kwam ant- ijk bij AFoord leruS en van dezen bleek rond of jachtig procent het oneens met de IKON, namelijk waar het betreft de wij- ie van verkondiging en de opvattingen B.V., v^ver zonde, genade en verzoening. Wim Koole, directeur televisie, legt deze kritiek niet naast zich neer, integendeel, Jni is er blij mee, omdat hij niets liever doet jjan vanuit de IKON die te weerleggen: [Er zijn nooit kerkdiensten genoeg om eerst eepod dank te zeggen. Dank voor wat we wandelfan goedheid van Hem hebben onder- in En9vonden. We danken Hem zelfs voor wat 70-45.4^ns n0g te wachten staat. Dit neemt de Vorm aan van bidden, gebed om heil pver ons werk. Dan zijn we met de toe- ~^~Komst bezig. Die hebben we ten dele zelf HHn handen. Daar moeten we aan werken. ^^Hfrliet alleen voor gelovige mensen. Het evangelie is er voor alle mensen. We I hebben een boodschap voor de samenle ving, maar die samenleving biedt ons als jenaT )a! een wederkerige boodschap de uitdaging te werken aan de verbetering ervan, vol tooiing van het geschapene. Dit staat de IKON voor ogen. Deze begon veertig jaar geleden met kerkdiensten en bijbel vertellingen en -uitleg, ook voor jonge ren. Die stelden ons toen de vraag: wat moeten we ermee? Hoe stellen wij ons op in de samenleving van vandaag in de geest van Gods woord? Hoe bestrijden wij de armoede in de wereld, het racis me en de aantasting van de mensenrech ten. Evangeliseren is meer dan het uit dragen van het Woord. Het evangelie moet voorgeleefd worden in een levens houding, in een persoonlijke opstelling in de samenleving. In voortdurend over leg met de programmamakers van de IKON kwamen we op die manier tot een eigen programmering. Daarvoor be staat veel begrip, maar het regent ook nog steeds kritiek. Dat houdt het gesprek gaande, mede tot mijn grote instem ming. Christenen kunnen het zich niet permitteren niet naar elkaar te luiste ren". Niet alleen Wim Koole, ook IKON-ra- diodirecteur Barend de Ronden staat voor dezelfde zaak. Zij verdedigen deze als diplomaten in dienst van het doel dat hen voor ogen staat: niet op de kan sel, maar in de wereld dienen wij te staan. „Wij zien ons werk hier als een roeping", zegt Koole. Uitbouw Veertig jaar geleden kregen naast de be staande omroepen ook de kerken zend tijd. Een deel verenigde zich in het IKOR (het Interkerkelijk Overleg Ra dio), een ander deel in het Convent van Kerken, beide werkend voor de reforma torische christenen. Voor het katholieke volksdeel ging de zendtijd naar het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap, RKK. Dit ontsloeg de NCRV en de KRO van de taak prediking via de ether te bedrijven. Later fuseerden CVK en IKOR tot IKON. Daarnaast ontstond al leen voor kerkdiensten het ZVK: Zend tijd voor de Kerken. Bij de IKON blijft intussen het bezwaar bestaan, dat de kerken niet meedeelden in de later ont stane uitbreiding van zendtijd voor alle omroepen. De KRO voegde zendtijd bij die van het RKK. Die maken samen de rubriek „Tussen hemel en aarde", uitgezonden op enige hoogte vanuit de Utrechtse Domtoren, maar zeker geen zwevend programma. Op soortgelijke wijze wer ken IKON en RKK samen aan de vaste rubriek „Kenmerk". Van stonde af begaf de IKON zich bui ten het eigen erf. Mozambique en Ango la kregen directe aandacht, sociaal en politiek, maar niet minder ook langs de door de Wereldraad van Kerken aange geven lijn van de oecumene. In de afgelopen veertig jaar kwam de wereld meer en meer open te liggen. Dit leidde tot ombouw en uitbouw van „Kenmerk". Steeds werd duidelijk ge maakt, dat zaken als racisme, fascisme, Op een gegeven moment verdween bij de IKON de dominee uit de programma's om plaats te maken voor gespreksleiders zoals Wim Neijman. minderhedenproblematiek, oorlog en vrede, noord-zuidverhoudingen, de apartheid, ethiek en wetenschap, de ar men in de samenleving en het theolo gisch en maatschappelijk functioneren van kerken en christenen nauw met el kaar samenhangen. Kenmerk blijft die samenhang voortdurend benadrukken en zoekt daarvoor aanknopingspunten bij de eigen Nederlandse samenleving. Bij wereldproblemen van een dergelijke omvang moet je niet binnenkerkelijk blijven kissebissen. Bovendien beschikken de kerken via missionarissen en zendelingen over het sterkst ontwikkelde informatieve en hulpvaardige apparaat ter wereld. Ken merk ontwikkelde zich tot een gericht kompas. Hulp, nieuws en commentaar vloeiden van alle kanten toe. Ook bewe ringen, stellingnamen en bewegingen, die in de richting gingen van de met enige huiver omgeven bevrijdingstheologie. De kritische kringen hebben gelijk. Het christendom werkt niet met het vuur en het zwaard van de marxistische klasse- strijd. Het evangelie biedt een flitsender wapen, de geest, en die werkt als bevrij dende theologie. Hier spelen journalisten op in, die voor de IKON ter plekke situaties verkennen en inschatten, zoals Koos Koster, die in 1973 bij de val van Allende in Chili als gevangene werd opgesloten in het sta dion van Santiago en daarover uit per soonlijke ondervinding nieuws en com mentaar doorseinde. Koos Koster, zali- ter nagedachtenis, zoals hij later in El alvador in 1982 samen met drie andere Nederlanders in een hinderlaag werd ge lokt en het leven liet als prijs voor zijn inzet voor menselijke waarden. In het kielzog van deze internationale berichtgeving volgen de „Wilde ganzen". Jegens goede gevers lijkt het onheus bij dragen voor goede doelen overal ter we reld te omschrijven als het afkopen» van schuld, het geruststellen van het gewe ten, terwijl je zelf op je eigen rustige bur gerlijke stekkie kan blijven zitten. Zen delingen en missionarissen wijzen bij hun christianiserende werk op de we reldkerk die meeleeft met de armen en de ontrechten. Zij kunnen hun woorden waarmaken en de waarheid van het Woord onderbouwen door over de brug te komen met gelden waaraan in die we reld ver weg van ons goede bestemmin gen worden gegeven. „Wij leven mee met de gelovigen ver weg over zee", blijkt geen loze kreet. Jeugdpredikant Koole kwam in 1963 bij de IKON. Voorheen functioneerde hij als jeugdpre dikant van de Ned. Hervormde Kerk bij de AMVJ-jongeren. Zijn persoonlijke liefhebberijen speelden een rol bij zijn in huis (9) inten, vi xe busré Was bet E stof zou De kraamkamer is in onze cultuur lange tijd strikt het domein van de vrouw geweestde man werd als verloskundige of toeschouwer niet geduld. De Hamburgse arts dr. Wortt verkleedde zich in 1522 als vrouw om een bevalling te kunnen bijwonen. Hij werd echter ontmaskerd en belandde op de brandstapel. Over de geboorte werd nimmer gesproken. De bevalling vond plaats achter een „kraam" (gordijn). Kinderen kwamen uit een kool of werden - waarschijnlijk sinds ae 18e eeuw - door de ooievaar gebracht Wanneer het kind er eenmaal was, dan brak het feest los. De gasten werden getrakteerd op drank, meestal een zoete likeur, en veel gebak. De kindersterfte was echter groot. Wanneer na negen dagen was gebleken dat de nieuwe telg een gezonde toekomst mocht verwachten, werd een groots „vantijd"gevierd. Van dat alles zijn onze beschuit met muisjes en de traditionele kraamvisite overblijfselen. Hel grootste feest kwam spoedig daarna, bij de doop van het kindje. Dan was immers ook de ziel en zaligheid veilig. Al die feesten kostten de ouders een lieve duit. De gasten werden echter geacht metkromme arm" te komen, namelijk krom om de cadeaus te dragen! Het nieuwe leven bezorgde vele mensen werk. De verlossing werd uitgevoerd door een vroedvrouw (letterlijk: wijze vrouw), ook wel foevrouw, hebelmoer. bademoer of ortweg wijf genoemd. Mits men er geld voor had, werd de verzorging opgedragen aan een baker. Urenlang zat zij dagelijks met het kind nabij het warme vuur in de bakermat of -mand. Voor het kind was dit dus letterlijk de bakermat van de beschaving. Helaas hoorde het echter meestal bakerpraatjes. Volgens een van die fabeltjes veroorzaakten te hete wikkels om het lipje een heetgebakerd karakter. Eind I le eeuw werd het mode een min het kind de borst te laten geven. De moeder hield zich daar niet meer mee bezig. In Frankrijk ging men zelfs zo ver dat het kind de eerste jaren op het platteland werd ondergebracht. Pas wanneer het enige beschaving had opgedaan mocht het thuiskomen. Baby's hebben sinds mensenheugenis één bijzonder vervelende eigenschap: op de onmogelijkste ogenblikken zetten ze een keel op. Schommelen bleek te helpen, zo ontdekten de ouders. Vandaar dat de bedjes werden opgehangen aan ringen. Later ontstonden de wiegen met ronde onderkant of op rondlopend hout. Om te voorkomen dat men 's nachts het bed moest verlaten om het luidruchtige wurm weer in slaap te schommelen, liep van hel ouderlijk bed een touw naar de wieg. Een andere truc, maar dan voor overdag, was de combinatie schommelstoel-wieg. En mocht dat allemaal niet helpen, dan was er altijd nog jenever. MAARTEN VAN ROOI JEN Wim Koole: Wij zien ons werk als een roeping". aanstelling tot tv-directeur van de IKON. Hij is een grote filmfan en lief hebber van cabaret en daarom zagen zijn benoemers in hem de man. die tege lijk beeldend en verbaal invulling zou kunnen geven aan het IKON-scherm. Dat begon met „Logboek", waarin jon geren de weg kregen gewezen in de bij bel, in de draagwijdte van het Woord. Niet op eenzijdige wijze in van boven af geregeld verkeer, maar met als uitgangs punt de vragen, die door jongeren en volwassenen van binnen en buiten de kerk werden gesteld. Vragen ook van zeer persoonlijke aard, toegespitst op het zoeken naar een eigen levenshouding. Hierin traden in de loop der jaren kente ringen op, waarop door de IKON werd ingespeeld. De dominee verdween uit de programma's. Gekozen werd voor ge spreksleiders, zoals Wim Neyman. Uit het bespreken van vragen, de betrokken heid daarbij rees het drama als vanzelf omhoog, drama in het persoonlijk leven, maar ook het drama van de samenle ving, de onvolmaaktheid, de onvoltooid heid ervan. Hieruit groeide gaandeweg en in zorg vuldige besprekingen een nieuwe opstel ling van de IKON. De antwoorden op de levensvragen werden neergelegd en gezocht in docudrama's, nagespeelde werkelijkheid, direct herkenbaar voor jongeren vooral. Daarmee timmerde de IKON aan de weg waarlangs een breder kijkpubliek zich pleegt óp te stellen. Op de langere duur leidde dit tot „echt" dra ma in de vorm van tv-spelen, geschre ven door auteurs in nauw overleg met de IKON-leiding. Zo zagen we jongere- nopstandigheid gespeeld in „Allemaal tuig" en de relatie jong/oud in het zo juist beëindigde spel „De Weereld". Geen levensproblematiek of de IKON speelde er op in met een drama, gete kend naar het leven, dat door een breed publiek met instemming werd ontvan gen. Wim Koole gaat verder. „We zijn nu volop bezig met een tv-produktie, waar in we drie generaties overzien. Dat moet in het najaar op de buis. Wat is er al niet veranderd in een halve eeuw tijd, in de opvattingen over liefde, sex, betrokken heid bij de eigen familie, opvoeding, emancipatie, het gezin, sociale omstan digheden. Allemaal ontwikkelingen met een sterke geestelijke doorwerking, ook voor jongeren die daarin een eigen hou ding moeten vinden. We hebben contac ten gelegd met tientallen oudere echtpa ren. De uitkomsten van gesprekken met die mensen zullen tot een eigen drama tisch programma leiden. Dan denk ik ook nog aan een speciaal feestprogram ma, een lustrumdiscussie, een forum van vertegenwoordigers van diverse ge loven, christenen, joden en islamieten. Als thema geldt daarbij de IKON als platform voor verschillend denkende groeperingen en wat er onder de vlag van de IKON tot stand kwam. Ik denk aan een soort markt van liefde en ge luk". Radiodirecteur Barend de Ronden boogt op een andere achtergrond. Vroeger, veertig jaar geleden, bracht de IKOR programma's waarin de bijbel voor kin deren werd verklaard. Die hadden het karakter van een huisbezoek. Ergens in Nederland verscheen een auto van de Nederlandse Radio Unie voor de deur. Men stopte en stapte naar binnen bij de leider van een zondagsschool die bezig was met kinderen van tien tot twaalf jaar. Toen later liturgische vernieuwin gen zich aandienden, werd overgescha keld naar kinderdiensten, los van die voor volwassenen. Die kinderdiensten hebben een schat aan nieuwe liederen opgeleverd. Maar helaas moest uit de luistercijfers worden geconstateerd, dat er meer volwassenen luisterden dan de doelgroep, kinderen. Dit voerde tot een ander beleid. Door mensen als Karei Eijkman en Karei Deurlo werden korte verhalen geschre ven over bijbelse gegevens, soms voorge lezen verhalen, dan weer gedramatiseerd in hoorspelvorm. Dit werd een groot succes. Er werd veel naar geluisterd en uit alle delen van het land kwamen aan vragen voor bandjes voor eigen gebruik. Ook de boekjes daarbij gingen grif van de hand. Groot succes hadden vooral de parafrases van de psalmen met accenten op gegevens als liefde, trouw, vriend schap, maar ook koning David kreeg zijn eigen verhalen. Voor de volwassenen doet Wim Klop penburg indringend werk. Deze ethno- musicoloog, conservatoriumdocent, ken ner van muziekcultuur in de Derde We reld, speelt in op de veranderingen in de liturgie na Vaticanum II, waarbij de volkstaal ruimere kansen kreeg. Hij trekt die lijn door naar de kerken in de jonge (Afrikaanse) landen, waar christenen af stapten van het plichtmatig zingen van uit het westen aangereikte melodieën en in hun eigen taal inbreng pleegden in de liturgie. Dit verloopt volgens de lijnen, die de Wereldraad van Kerken daarvoor uitlegde. Aldus kwam een proces van afrikanisering op gang, waarbij de chris tenen in de jonge kerken in het spoor van een oorspronkelijke liturgie hun ei gen geloofsgave beleven, in tekst zowel als melodie. Op deze wijze werkt de IKON mee aan verrijking van het litur gische leven, waarbij de westerse christe nen profiteren van de inbreng van jonge kerken, de aanzet tot een ontwikkeling met vele mogelijkheden tot wederzijdse inspiratie tot in de verre toekomst. Koole, De Ronden en hun programma makers blijven zich zoekend verdiepen in de vertaling van de evangelische op dracht in programma's, die geënt zijn op het samenlevingsmodel bij uitstek, de bijbel, het blijvend boeiende en best ver kochte boek ter wereld. De IKON biedt geen bijbelbewerking, maar bijbelver- werking. Daar past kritiek bij. Mits dit het voortdurend overleg niet verstoort, mag de IKON daar alleen maar blij mee zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 25