Brouwers is definitief zichzelf PT Nederlander Menno Meyjes maakt grote kans op Oscar Gouden tips voor oplichters" te koop, maar stelen mag ook! DE KEER jIET SCENARIO VOOR „THE COLOR PURPLE bioscopen Tweede „Roos-boek' weer zeer amusant INST/ BOEKEN CeidaeSouocwt ZATERDAG 22 MAART 1986PAGINA 17 N FRANCISCO Een leelschrijver met plan- akoorts. Menno Meyjes, jaar, geboren in Bloe- ndaal, getogen in Aalst, verknocht aan San ncisco en vaak vol nwee naar de Bra- [ïtse bossen, moet er om lachen. „Toch ekt het angstzweet me [al uit bij de gedachte maandagavond. Als ik lOscar win, moet ik niet een voor het oog van de reld naar voren komen, ar men verwacht ook dat ik eenzaam maar t alleen, want de zaal stampvol sterren, een ïkwoordje prevel." nno schreef het scenario ir „The Color Purple", Ste- Spielbergs nieuwste gooi r een regen van Oscars. I andagavond wordt duide- of Meyjes' werkstuk in de zen valt. Zelf geeft de uit- korene zich weinig kans. concurrentie telt zwaar Kurt Luedtke heeft Isak esens meesterwerk „Out of ica" vlekkeloos tot film werkt. Leonard Schraders eker 4Pl voor -Kiss of the Spider n ik a)man" verdient ieders lof. van d^r Menno Meyjes heeft ook re van zitten knoeien met :e Walkers roman „The or Purple", lighe? komt een in Bloemendaal |oren landgenoot met een over de drempel bij Os- de Br Zijn odyssee heeft Eerde e niet loopplank. In deze Bra- oals di tse parel zit de enige zoon i. „Ik een naar Aalst verhuisde trijd gqlips-topfunctionaris op de was «nationale school. Goed en moe$ talen leren, wijsgeert n braqa Meyjes. Menno wilde ar m^oloog worden. Maar: „Ik mij ink, wat men noemt, een enemefeilijke jongen. Erg links, Ie keeitpend met Mao. En vrese- ker dag arrogant. Zo voelde ik me- scheidg uitstekend in staat om de Dat ger aan te dweilen met het, ito be<j mijn ogen erbarmelijke ooitoneel door een eenakter we<kchrijven. Uiteraard in het spot afels. De titel herinner ik indersmog: Cool It. Een twintig en gaaiuten durende eenakter de ser een student die weigert lijk gele worden van een fascisti- e studentenbond". Het stuk rom zakd op een ouderavond opge- nijrd, en met succes, ku Genezen Menno, net 15, was sinds die ouderdag voorgoed genezen van een broodwinning als ar cheoloog. „Ik wilde met het circus mee; verhalen schrij ven, applaus oogsten met to neelstukken van eigen hand. Niet dat ik daarmee thuis durfde te komen. Toneel was mooi voor een cultureel avondje uit: ervan leven bete kende armoe troef. Ach, je kent het wel: ouders zoeken altijd een zekere toekomst voor hun kinderen", verduide lijkt de Oscar-kandidaat. Met enige schroom geeft hij toe dat Nederland, gemeten naar zijn grenzeloze ambitie, te klein was. „Ik vond ons land verstikkend. Achteraf gezien, een logisch gevolg van een in ternationale opleiding. Boven dien sprak ik erg goed Engels. Dat ik naar het buitenland zou trekken, was dan ook vanzelf sprekend". Na eerst nog een jaartje op een college nabij Oxford te hebben doorgebracht, krijgt de 18-jari- ge Meyjes een beurs om ge schiedenis te studeren aan de New York State Universiteit. In brieven naar het thuisfront rept hij echter steeds vaker en enthousiast over de geschiede nis-faculteit van de Berkeley- Universiteit in Californië. „Ei genlijk wilde ik zo dicht moge lijk in de buurt van het Art Institute in San Francisco ko- Oprah Winfrey, hier in een scène uit „The Color Purple", die een nominatie heeft voor de Oscar in de catagorie „beste vrouwelijke bijrol". men. Onder de dekmantel van Berkeley lukte me dat. Een maal daar aangekomen, was de inschrijvingstermijn voor geschiedenis en politieke we tenschappen net verstreken. Of ik intussen niet een semes ter aan het Art Institute kon studeren, vroeg ik retorisch aan mijn ouders". Vier jaar la ter studeerde Meyjes af in het veelzijdige vak film. Korte tijd later kart Menno Meyjes met kleren plus schoon goed in zijn afgejakkerde Pin to met een film-script op de voorbank richting Hollywood. „Ik wist alleen het telefoon nummer van een agent die mij de weg zou wijzen naar be langstellenden voor mijn script, dat handelde over een Engelse rock roll-band op toernee door de Verenigde Staten. Het ging over de gren zen van roem en succes". Eenmaal aangekomen bleek men in Hollywood niet bijster geïnteresseerd in zijn script, maar wel onder de indruk van zijn talent om vooral visueel te schrijven. Tony Bill, produ cent van onder meer „The Sting", moedigde de gedreven Nederlander aan zo te blijven schrijven. Jagger Samen met een collega be dacht Meyjes het verhaal over twee brave burgers van vijftig die na te zijn uitgespuwd door hun bazen, de rest van hun lusteloze leven doden met vis sen. Deze gezamenlijke passie leidt tot de toevallige ontdek king van een boot vol marihu ana. In plaats van de buit keu rig aan te geven, proberen de twee wao-ers als dealers voet aan wal te krijgen. Menno: „Een klucht waar twee Canadezen, snel schatrijk geworden met onroerend goed, best de filmrechten van wil den kopen. Ineens was ik 25.000 dollar rijker. De volgen de dag nodigde ik al mijn vrienden die ik in al die maanden had uitgevreten, uit voor een uitbundig diner bij LeDome, een van de sjiekste tenten van Hollywood. Hal verwege deze uitspatting word ik aan de telefoon geroepen. Columbia Pictures aan de lijn: of ik even snel langs wilde ko men, want Mick Jagger zag wel wat in mijn script over die Engelse rock-groep dwars door Amerika. Mick Jagger!! Na tuurlijk had ik tijd. Even latei zaten we ontspannen te praten over verdere uitwerking van het script dat hij meteen naar zich toetrok". Menno voelde zich een hele piet. Maar na twee maanden sloeg de kater toe. Een hele bekende regisseur („nee, na men noem ik niet") die het script over de hasj-dealende brave burgers naar zich toe trok, vond de geestelijke vader een „nobody". Dus stond Men no op de keien. Ook het rock roll-script stierf een snelle dood. In Engeland lag Jagger overhoop met zijn echtgenote. „Ineens stond ik weer metbei- de benen op de grond. Berooid, want ik had het geld als water laten wegstromen. Ik voelde me de jongste mislukkeling van Hollywood". Een jaar lang ploeterde Meyjes vervolgens op een grootse mu sical over de kinderkruistoch ten uit de dertiende eeuw, waarvoor Zoetrope Studios grote belangstelling toonde. Met als gevolg dat Francis Coppola, eigenaar en oprichter van Zoetrope, samen met re gisseur Franklin J. Schaffner, bekend van „Patton,, en „Pa- pillon"' aan het einde van dit jaar „Lionheart" in première brengt, verfilmd naar het ori ginele script van Menno Mey jes. Purple Juist toen hij dagen tekort kwam met het bijschaven van „Lionheart", stuurde Steven Spielberg hem „The Color Menno Meyjes, genomineerd voor een Oscar wegens zijn scena rio voor „The Color Purple". Purple", het bekroonde boek van Alice Walker over Celie, een slaafse jonge negerin in êen gehucht, ergens in Geor gia, anno 1906. Menno: „Ste ven Spielberg had eerst Alice Walker gevraagd om het sce nario te schrijven. Maar zij kwam er vrij snel achter dat je niet twee keer van dezelfde baby kunt bevallen. Andere schrijvers die benaderd wer den, voelden zich overrompeld door het sterke boek. Geen van allen durfden ze het sce nario aan, bang verstrikt te ra ken in racisme. Ik ben geen blanke Amerikaan, maar een blanke buitenlander die bo vendien is uitgerust met Hol landse nuchterheid. Pas toen ik het voor de tweede keer las, zag ik hoe vrij ge makkelijk het in een scenario op zijn plaats zou vallen. Het thema vind ik ook dankbaar: de evolutie van een kansloze vrouw tot iemand die toch nog iets met haar leven weet te doen. Ik heb alle hoofdstuk ken omgezet in film-scènes. Een praktische aanpak die zo wel bij Spielberg als Warner indruk heeft gemaakt, want even later was ik als zogehe ten screenwriter voor „The Color Purple" gecontracteerd. Ik weet nog hoe ik me voelde, toen ik bij Warner de poort uitreed: het scenario loopt pri ma tot pagina 80. Maar wat doe ik daarna?!..." Genie In Amerika is „The Color Pur ple" inmiddels een zogeheten „blockbuster". Bovendien heeft deze film elf Oscar-no minaties in de wacht gesleept, evenveel als „Out of Africa". Met een smetje: Steven Spiel berg kreeg geen nominatie voor „beste regisseur", iets wat hij volgens velen zeker ver diend had. Boze tongen bewe ren dat Spielberg te duidelijk heeft laten blijken dat hij met „The Color Purple" maar een doel voor ogen had: eindelijk een Oscar. „Jaloerse klets praat", beweert echter Menno Meyjes, die negen maanden in tensief met Spielberg 'samen werkte. „Als Steven echt uit was geweest op een Oscar dan had hij toch andere, meer be kende sterren aangetrokken. Kom nou Spielberg kent ook alle trucs van Holywood". Spielberg weer geen Oscar, Menno wellicht wel. „Natuur lijk streelt 'n Oscar mijn ego; is het de piek op de kerstboom. Maar ik schiet me echt niet voor m'n kop als mijn naam niet in die envelop zit. Daags na de Oscar-avond zit ik weer in San Francisco achter mijn schrijfmachine. Werk in over vloed. Met Mikhael Baryshni- kov sleutel ik aan een ballet. Verder werk ik aan de derde avonturenfilm van „Indiana Jones". Waarheen hij nu op avontuur gaat, mag ik niet verklappen". „Bovendien: Vanmorgen dag droomde ik nog over Egmond, een van de opstandige edelen tegen de Spaanse tirannie van Filips de Tweede. Ik zou graag een film-script willen schrij ven over de Geuzen". Dromen van Egmond ofwel Nederland heeft alles te maken met Mey jes regelmatig opstekende heimwee. „Zelfs na veertien jaar in Amerika verlang ik naar een rit te paard door de bossen bij Aalst; heb ik heim wee naar West-Europa. Ik hou van Amerika, van San Fran cisco. Maar je komt er nooit iets ouds tegen". HANS TOONEN dé is gev eed mé„0 wat is het toch fijn. Om toenfeelukkig te zijn". Nederland ;en, vijhad er tijdens de Elfsteden- t baskjtocht opeens een nieuwe mee- fgelopflringer bij van wat joyeuzer ekijkeflsaliber dan het eeuwige „olee, nogoleehee". Diverse café's in de zou iiHaagse binnenstad blijken het E zou illied op verzoek bij de laatste ïmer «jronde te draaien als een soort doen. positieve dagsluiting. De meerbchuldige: Dolf Brouwers, thai. Ighas Sjef van Oekel, Julius h nietjPatzenhofer, Leon la Terreur en Waldo van Dungen, die BERCfaiet wist dat hij ook dót nog )n zich had. dat lied kwam de cirkel roor de in 1912 in Utrecht ge- >ren Hagenaar op een merk waardige manier toch weer »nd. Als jongetje stond Dolf trouwers al op z'n tenen in iperetteverenigingen, na een laantje als kapper kwam hij mor dertig gulden per week ïrecht bij de Residentie Ope- »tte waar hij Richard Tauber ;n keer „mocht aanraken", lij zong bij diverse orkesten établissementen als het be- imde Heek, verving ooit lax van Praag voor de 'ARA-radio, maakte platen België en schreef zelfs mu- tiek onder de naam Dolf fty ïoldstein, althans zong de nelodie voor aan Frans Pop- ie die voor hem de noten traakte. Toen hij in '78 bij ien optreden als Waldo van Jungen in Cabaret-Modern in ftoosendaal opeens zonder ekst stond, zette hij uit arren noede weer zijn klassieke eel op en zijn opera-potpour- ging er in als koek. Het be- jih van de herontdekking an Dolf Brouwers door Dolf rouwers. et verhaal van die meer dan nerkwaardige carrière van de man die al een mensenle ven lang aan het oer-Haagse Slijkeinde woont, is in een leuk, zojuist verschenen, boekje opgetekend door jour nalist Henk van Gelder: „Dolf Brouwers, dat ben ik dus" is de terechte titel. Vallen en opstaan Brouwers carrière is er een van vallen en opstaan. Strui kelend en van dat struikelen een succes makend. De televi sie heeft hem uit de mineur- registers van de Haagse Ar tiesten Sociëteit geplukt. Hij was toen twaalf jaar reisleider geweest. De eerste Sjef van Oekelse dagen combineerde hij nog met reizen per bus naar Oostenrijk, met de mi crofoon in de hand voorin de bus en bij het groepsdiner'en een welwillende Oostenrijkse Stehgeiger uitbarstend in - al weer - gezang. „Ik had steeds sterker het gevoel dat ik het in mijn leven niet gehaald had" herinnert Brouwers zich. Toen de tv, van handlanger van Fred Haché/Harry Touw tot zelfstandige hoofdfiguur in de krankzinnige shows van Wim T.Schippers. Een foto van Schippers en regisseuse Ellen Jens staat nog op de schoorsteenmantel bij Brou wers. Al is de liefde wat ge sleten tussen beiden, Brou wers beseft nog goed wat hij aan Schippers te danken heeft. Zijn geldelijke situatie kreeg er geen Hollywood-allures door. Voor een habbekrats schnabbelde hij het land door met zijn nieuw verworven image totdat hij het spuugzat werd. Van de stripserie Sjef van Oekel met Duitse (Julius Patzenhofer) en Franse versie Dolf, met op de achtergrond mevrouw Brouwers, heeft eindelijk zijn stek gevonden. (Leon van Oukel, later La Terreur), kreeg hij geen cent. Van Oekel is een schepping van mij, vond Schippers, en Brouwers heeft dat rolletje gewoon gespeeld. En Theo van den Boogaard tekende hem. Perfect overigens. In Amerika had het niet gekund, dat is zeker. Want Brouwers mocht dan Van Oekel spelen, Van Oekel was op zijn beurt ontleend aan Brouwers (die bijvoorbeeld echt geen teksten kan onthouden). En dat unie ke, doodgewone mannetje, zou in Amerika toch zeker wel copyright op z'n eigen hoofd hebben? Hoe perfect Brouwers en zijn tv-rol op el kaar inwerkten, zie je, als je de wat slonzige karakters van Harry Touw en IJf Blokker op de foto's in Van Gelders boekje terugziet: Toevalstref fers waar geen mens meer om maalt. „Parlementaar" Maar goed, Brouwers worstel de met de mannetjes die hij neergezet had en kwam ten slotte zelf boven. Als „parle mentaar redacteur" van de Vara onder eigen naam, in enkele onnavolgbare gesprek ken over actuali- en met auto riteiten op de radio (van de in het boekje opgenomen ge sprekken met Boer Koekoek - er moeten meer koei'n in de melk - en over sex-adverten- ties krijg je onmiddellijk op nieuw de slappe lach) en als interviewer in het sportpro gramma Sportlaan 80. Brouwers kreeg zijn teksten eerst ingefluisterd door Schip pers, toen door radio-redac teuren. Nu stopt hij ze zelf de journalist Henk van Gelder toe. Die overigens wel twee foutjes maakt: het meer in Oostenrijk heet niet Würter, maar Wörther See en de Haagse Cofnedie bestond nog niet in de oorlog. Dat was Dirk Verbeeks Residentie-to neel, waar zanger Brouwers nadat hij geweigerd had lid van de Kultuurkamer te wor den brood op de plank vond als rekwisiteur. Nog één van Brouwers der tien ambachten: schilder van de miniatuurhuisjes van Ma- durodam. Hij kwam er een trotse André van Duin nog te gen, die net via zijn eerste play back-show furore had gemaakt en zijn bekendheid op meneer de schilder wilde testen. In bekendheid heeft Brouwers vanuit zijn kleine marge de grote meneer Van Duin toch geëvenaard. Reeds. Ik denk dat die gekke Dölf Brouwers het niet altijd even makkelijk heeft gehad, maar ik geloof dat die dertien am bachten uiteindelijk toch zijn geluk zijn geworden. BERT JANSMA Henk van Gelder: „Dolf Brouwers, dat ben ik dus". Uitgeverij Bzztoh. Prijs ƒ19,50. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RUN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Mama ia boos (al): 10.30, 21.15. za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA II: Mama is boos (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA III: A chorus line (al); 18.30, 21.1,5. EU ROCINEMA IV: Rocky IV (16); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Mama is boos (16); za 24.00. EUROCINEMA II: De hete merries van Graaf Bruno (18); za 24.00. EUROCINEMA III: Meis jes die begeren (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Rocky IV (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: De troetel beertjes (al); za. wo. 14.30. zo. 13.00, 15.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Rocky IV (12); 13.30. 19.00. 21.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Mama is booe (al). Fright Night (12), Brewster millions (al) 14.30, 19.00 en 21.15; Out ot Africa (al); 20.00, zo. ook 14.30; De aan slag (al); 20.00. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): In de greep van de boogschutter (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414); Slip into silk (16); 14.30. 19.00. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Taran en de toverketel (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Good girl, bad girt (16); vr. za. 23.30. NOORDWUK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): For a few dollars more (12); vr. za. ma. 19.00. zo. 20.15; Trizzi's honor (12); vr. za. ma. 21.15. di. 20.15. KATWUK CITY THEATER I (Bad- straat 30. tel. 01718-74075): Back to the future (al); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Traffic School (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Porky'» Revenge (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: De Aanslag (al); tijden zie City I beh. za. wo. 14.45. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER IV: Geen. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Back to the future (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.00. The Goonies (al); za. t/m wo. 15.45. The kiss of the spiderwoman (al); do. t/m zo. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN De fluit met de zes smurfen (Ned. gespr.) za. t/m wo. 14.00. KINDERVOORSTELLINGEN De Muppets take to Manhattan; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27. tel 463500): Mama is boos! (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. e ASTA 2 (Spui 27, tel. 463500): Out of Africa (al); 14.00. 20.15. e ASTA 3: A chorus line (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABY LON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. BABYLON 2: Agnes of god (al); 19.00, 21.15. do. vr. 14.00. BABYLON 3: White nights (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Rocky IV (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: The protect or (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Militaire aca demie (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Mama is booe (al); za. zo. wo. 15.30, 19.00, 21.30. overige dagen 14.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegie- laan, tel. 456756): De aanslag (al); 14.00, 20.15. METROPOLE 2: Abel (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 3: Motief voor moord (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Back to the future (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: RAN (16); 20.15. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Rocky IV (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 10.45, 21.30. e ODEON 2: Brew ster's millions (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: The journey of Natty Gann (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 4: Fright night (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Da mes (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. vr. za. 22.30. LE PARIS 2: The stimulatgors (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. vr. za. 22.45, LE PARIS 3: Amer's erotische dagvulling (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. e HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Almacita df deso- lato; 14.00, 19.30, 21.45. wo. za. zo. 19.30, 21.45. The crimson pirate; zo. 16.15. Zaal 2: Kiss of the spi derwoman; 16.15. 19.30, 21.45. Zaal 3: 90 Jaar filmgeschiedenis Amerika jaren *30. Flying to Rio; do. Scarface; vr. Little Caesar; za. Gone with the wind; zo. Of mice and men; ma. All that money can nuy; di. It happened one night; wo. 14.00, 19.30, 21.45. zo. 14.00, 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Rocky IV (16); za. 00.15. CINEAC II: Pyramid of fear (16); za. 00.15. CINEAC III: Cheech A Chong als: „The Corsi- can brothers (16); za. 00.15. EU- ROCINEMA: Intieme bijles (10); za. 00.02. LE PARIS III: Amber's ero tische dagvulling (18); vr. za. 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: De troetelbeertjes; za. ma. di. wo. 14.00, zo. 13.30, 16.00. CINEAC III: Taran en de toverketel: za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: De goon ies (al); za. zo. wo. 13.00. ME TROPOLE 5: Donald Duck's grab belton; za. wo. 14.00. zo. 14.00. 16.00. „Roos ontdekt de wereld; Be levenissen van een bobtail". Zo heet het vervolg op het eerder bij Meulenhoff versche nen jeugdboek „Roos; De eer ste twee levensjaren van een bobtail". Ook dit nieuwe boek van schrijver Erik Lotichius en illustratrice Sylvia Weve is weer voortreffelijk geslaagd. De verhalen alledaagse, zeer afwisselende, spannende en amusante avonturen worden eigenlijk allemaal door Roos zelf verteld. De kin deren die het boek leven zien de wereld dus eigenlijk door de ogen van deze hond. Deze aanpak is bijzonder goed uitge werkt. Kortom: ook dit tweede „Roos-boek" mag er weer zijn. Het boek is bestemd voor jon gens en meisjes van 8 jaar en ouder. LEO HENNY Erik Lotichus en Sylvia Weve: Roos ontdekt de we reld, belevenissen van een bobtail. Uitgeverij Meulen hoff. Prijs: 19,50. BIJ DEZE KRANT INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK. THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA 'Grande Parade' van de Nederlandse letterkunde vers, tijdschriften en anonieme werken zijn door meer dan honderd medewerkers aan dit boek alfabetisch gerangschikt. Er is geen onderscheid ge maakt tussen Vlaamse en Ne derlandse auteurs: de Neder landse literatuur wordt als een eenheid opgevat. De makers van het lexicon zijn dan ook zowel uit zuid als noord af komstig. Voor het maken is in niet on belangrijke mate geput uit de Grote Winkler Prins Encyclo pedie. Het boek is bedoeld als een kleine databank met be knopte, voor alle literatuur liefhebbers van vrije-tijds- lezer tot neerlandicus toe gankelijke en bruikbare infor matie. Per auteur wordt de ontwikkeling van zijn of haar oeuvre, inhoudelijk en naar de vorm, in enkele karakteristie ken samengevat. Verder wordt bij elk artikel literatuur vermeld zodat men op nader onderzoek uitkan. De keuze van auteurs in de klassieke genres poëzie, verhalend proza, tonneel en essay is ruim gehouden. Op science fiction en detective is strenger geselecteerd. De jeugdliteratuur heeft, met meer dan zeventig behandelde auteurs, een eigen plaats ge kregen. Winkler Prins lexicon van de Nederlandse letterkunde onder redactie van prof. dr. R. F. Lissens, prof. dr. L. Strengholt, prof. dr. M. Jans sen, dr. H. Scholten, J. Kruithof en prof. dr. P. de Wispelaere. 480 pagina's ge bonden. Prijs f 99,50. fchien komt het doordat Skompas het kleinste om- tblad van Nederland is, feit is dat zijn hoofdre- ur Wim Koesen geluk- - steeds tijd over houdt leuke boekjes te schrijven jong en oud. Na zijn in ecteurskringen gevreesde" werkje „De kunst van het mis management" en het door chi rurgen „gewraakte" proef schrift „Blij dat ik snij" heeft Koesen nu een handleiding geschreven met als titel „Gou den tips voor oplichters". Ver- zó gemaakt en verhuisbedrijf „Tiller Co" plus de vele lou che advertenties geven het speelse en onschuldige karak ter al aan van de adviezen. Deze zijn gegoten in verhaal vorm en doorspekt met anec dotes. Volgens Koesen is oplichter het op twee na oudste beroep („makelaar is het oudste"). Het woord zegt het al. De oplichter licht op, tilt, verheft de mede mens, ruilt de lage werkelijk heid eventjes in voor de hoge re droom. Kunst, aldus schrijft Koesen, is de mens op een voetstuk plaatsen waar deze niet thuishoort. Kunst is op lichterij. Daarmee wordt op lichterij tot kunst. Het is voor de schrijvende ik-figuur ech ter geen kunst zijn lezer op een zeer directe manier aan te spreken en hem binnen tien hoofdstukken van mede-op lichter tot slachtoffer te ma ken. Al met al een grappig boekje, om zelf te lezen en om cadeau te doen. Wie het niet koopt maar in de winkel stie kem achterover drukt, mag het eerrste hoofdstuk al over slaan. Aldus een tip in hoofd stuk 1. Wim Koesen: „Gouden tips voor oplichters". Uitg. De koning Boekprodukties, Al- mere. Prijs: 12,50. (ADVERTENTIE) BOEKHANDEL LEIDEN LEIDERDORP OEGSTGEEST KATWUK VOORSCHOTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 17