J
Yaticaan onderkent
behoefte aan ruimte
voor intercommunie
Pastorale theorie struikelt
nogal eens over harde praktijk
aan tafel
kerk
wereld
Al eerder
botsingen tussen
Van Putten en Faber
Stiba
trekt
klacht
tegen
Goereein
beroepingen
CIDI:
aantal
anti-joodse
incidenten
groeit
Kromme tenen
weer
ACHTERGROND
foidócCouMMtit
WOENSDAG 19 MAART 1986 PAGINA-
NI
Archeoloog vindt plaats berg Sinaï
Een Italiaanse archeoloog zegt dat hij de plaats heeft gevonden
van de Berg Sinaï. de heilige berg waar Mozes volgens de bij
bel de Tien Geboden van God ontving. Professor Emmanuele
Anati zei dat de Berg Sinaï. waarvan de precieze ligging nief
bekend was. Har Karkom was. een 850 meter hoge berg met
platte top in de Israëlische Negev-woestiin. Har Karkom. een
naam in modern Hebreeuws die Saffraanberg betekent, ligt op
6 kilometer ten oosten van de Egyptische grens en 110 kilome
ter ten zuiden van de kibboets van David Ben-Gurion. Sde Bo-
ker. De plek is alleen per kameel of woestijnvoertuig bereik
baar. ..Her Karkom telt meer dan 35.000 steentekëningen Er
zijn enkele plaatsen die precies overeenkomen met die welke
in het bijbelboek Exodus worden beschreven", aldus Anati.
Bhagwan uit Ierland gezet
Bhagwan Shree Rajneesh is gisteren van Ierland naar Uruguay
vertrokken nadat hij anderhalve week in een Iers hotel had
doorgebracht. Indische goeroe is eerder uit de Verenigde Sta
ten en Griekenland gezet. Met 13 aanhangers vertrok hij aan
boord van een tweemotorig toestel, nadat een Iers politicus ge
zegd had dat hij „het land uit moest". Op 6 maart werd hij „in
verband met het openbaar belang" uit Griekenland gezet, na
dat hij zijn toehoorders had aangezet tot het bedrijven van de
vrije liefde. Hij mocht Groot-Brittannie niet in. terwijl ook de
Nederlandse regering hem een visum heeft geweigerd. Vóór
zijn verblijf op het Griekse eiland Kreta bracht hij enige tijd in
India en Nepal door.
Ik heb altijd de dwaasheid
van de hartstochten
verkozen boven de wijsheid
der onverschilligheid.
Anatole France
(Van onze speciale
verslaggever
Lütsen Kooistra)
Het secretariaat voor de een
heid in Rome is bereid te be
zien of niet alleen de nood
van gemengd gehuwden
grond is om (tijdens de huwe
lijkssluiting) gemeenschappe
lijk avondmaal/eucharistie
toe te staan, maar ook de
nood van parochies en ge
meenten die in een gesecula
riseerde wereld (met de rug
tegen de muur) proberen
kerk te zijn.
Dat was gisteren het
..nieuws" tijdens de bespre
kingen van de Nederlandse
protestanten met het secreta
riaat voor de eenheid, die
deze week in Rome worden
gehouden. Kardinaal Wille-
brands, voorzitter van het se
cretariaat. zei het een nieuw
gezichtspunt te vinden dat de
pastorale nood. die volgens
'de kerkelijke regels groot is
voor het toestaan van eucha
ristische gastvrijheid, niet al
leen van toepassing hoeft te
zijn op individuele personen,
maar ook op geloofsgemeen
schappen.
De protestantste gesprek
spartners hadden sterke na
druk gelegd op de uiterst
moeilijke situatie waarin de
kerken zich in Nederland be
vinden, namelijk in een we
reld die niets meer wil weten
van de boodschap van de
kerk. Als in die omstandig
heid de verdeelde kerk dan
ook nog beperkende regels
stelt ten aanzien van de vie
ring van sacramenten, dan
verliest die kerk nog meer
terrein.
Dr. H.J Kouwenhoven,
voorzitter van de gerefor
meerde synode, zei dat er
Dialoog met paus
wordt audiëntie
Het gesprek van veertig
minuten komende vrijdag
tussen paus Johannes Pau-
lus II en de Nederlandse
protestantse delegatie zal
het karakter van een au
diëntie en niet van een di
aloog hebben. De paus zal
een toespraak houden,
vervolgens alle aanwezi
gen groeten, waarna er
van protestantse zijde met
een toespraak op de woor
den van de paus zal wor
den gereageerd. Dit heeft
de woordvoerder van de
paus, José Joaquin Navar
ro. desgevraagd medege
deeld. Een open gesprek
zoals in Utrecht is volgens
hem uitgesloten.
ruimte is voor voortzetting
van het gesprek, nu de nood
van mensen en geloofsge
meenschappen een factor is
voor de bezinning op de re
gels van de katholieke kerk.
Genade
Hij wees erop dat in de ka1
tholieke leer de eucharistie
twee belangrijke aspecten
heeft: die van de eucharistie
als middel tot genade en die
als teken van eenheid. Op
grond van de eucharistie als
genademiddel staat de katho
lieke kerk nu toe dat tijdens
de huwelijkssluiting ge
mengd gehuwden beiden de
eucharistie vieren. Op dezelf
de gronden bepleiten de pro
testanten dat ook in andere
situaties de nood wordt er
kend en dus eucharistische
gastvrijheid als genademiddel
mogelijk wordt.
Bisschop dr. J.F. Lescrau-
waet wees erop dat het be
grip eucharistische gastvrij
heid voor de katholieke kerk
eigenlijk een onmogelijke
term is. Want de leer zegt dat
die de eucharistie viert zich
bevindt in het hart van de
kerk en daar dus geen gast
meer is. Dr. Kouwenhoven
zei in vervolg daarop dat tot
zijn vreugde het secretariaat
tóch de vraag van de prote
stantse kerken om meer
eucharistische vrijheid als
een gewettigd verlangen
heeft erkend.
De hervormde theoloog dr.
C P. van Andel had in de
schriftelijke bijdrage aan het
gesprek erop gewezen dat de
RK-kerk er niet mee klaar is
de in ons land gegroeide
praktijk van gemeenschappe
lijke viering van avondmaal-
/eucharistie af te wijzen. Ook
deze kerk blijft verantwoor
delijk voor ontwikkelingen
die hebben geleid tot de toe
nemende oecumenische
praktijken. De protestantse
kerken in Nederland hebben
de mogelijkheid van eucha
ristische gastvrijheid geboden
vanwege de pastorale nood
onder zowel protestanten als
katholieken. Voor die stap
kunnen de protestantse ker
ken niet, alleen de verant
woordelijkheid dragen, aldus
dr. Van Andel, die wijst op
de ontwikkelingen van na
hét Tweede Vaticaanse Con
cilie. Ook hij zag na de ge
sprekken van gisteren moge
lijkheden om verder te ko
men.
Dr. J. van Putten Dr. M.J. Faber
(Vervolg van de voorpagina)
Sinds eind februari heeft het bestuur v5n het IKV vier keer
vergaderd om het vertrouwen tussen bestuur en secretariaat
te herstellen. Tijdens de eerste vergadering werd besloten
voorstellen te ontwikkelen voor een verdeling van taken en
verantwoordelijkheden tussen secretariaat en dagelijks be
stuur. Terwijl het overleg daarover nog gaande was, bleek vo
rige week bij een nieuw incident dat het secretariaat eigen
machtig bleef optreden. Daarmee werd het voor Van Putten
duidelijk dat het geen zin meer had de discussie voört te zet
ten.
De eerste aanvaring tussen Van Putten en Faber dateert van
juli vorig jaar. Na december namen de meningsverschillen in
aantal toe. Van Putten heeft al in januari op het punt gestaan
zijn functie neer te leggen, nadat Faber voor de NCRV-radio
de PvdA had opgeroepen de plaatsing van kruisraketten tij
delijk te aanvaarden. Hij uit bewondering voor de wijze
waarop medebestuursleden als Pax Christi-secretaris J. ter
Laak hebben geprobeerd beide partijen bij elkaar te brengen.
Voorts wil hij de suggestie uit de weg nemen dat het om een
machtsstrijd zou gaan tussen hem en Faber, wiens verdien
sten voor het IKV volgens hem buiten kijf staan. Hij verwijt'
de secretaris en het secretariaat echter dat ze „te weinig heb
ben kunnen meekomen" met de democratisering van het
IKV.
Van Putten sluit niet uit dat hij lid blijft van het beraad,
waarin vertegenwoordigers van de kerken zitting hebben. Hij
kijkt niet met wrok op zijn korte Voorzitterschap terug. Hij
spreekt van een „boeiend jaar", waarin-hij met vele situaties
en mensen in aanraking is gekomen. Maar het vertrouwen
tussen het secretariaat en hem is zo geschaad dat ook een
eventueel in te stellen commissie van goede diensten hem er
niet toe zal kunnen brengen zijn besluit in te trekken.
De Stichting Bestrijding An
tisemitisme Stiba heeft de
strafklacht tegen het evange
listenechtpaar Lucas en Jen
ny Goeree uit Zwolle inge
trokken. De stichting vindt
dat de „publicitaire ontwik
kelingen rondom het geval"
de rechtsgang niet meer die
nen. Stiba diende de klacht
op 8 juli 1985 in, maar het
Openbaar Ministerie te Zwol
le heeft nog geen zitting be
legd. Naar het oordeel van
Stiba heeft het Openbaar Mi
nisterie te Zwolle te weinig
rekening gehouden „met het
luidruchtige klimaat gescha
pen door een overstelpende
hoeveelheid publikaties en
discussies gewijd aan de Goe-
Naar Richard A. Stein, direc
teur van Stiba, in zijn toe
lichting op de aanvraag tot
intrekking laat weten, zou
een eventuele veroordeling
van de evangelisten niet
meer een „normvormende
bedoeling" als resultaat kun
nen hebben. Het echtpaar
ondervindt zijns inziens
reeds „brede maatschappelij
ke veroordeling", zodat de
landelijke anti-discriminatie
norm al ruimschoots is beves
tigd.
Stiba verklaart dat aanvan
kelijk was gedacht aan een
strafzitting die eind oktober
1985 zou worden gehouden.
Maar de justitie liet in febru
ari 1986 weten nog niet alle
verklaringen binnen te heb
ben 'van getuigen-deskundi-
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te 's-Grevelduin-Capelle
en Vrijhoeve-Capelle J.C. de Groot,
kandidaat te Ridderkerk; te Wad-
dinxveen. toezegging, dr.J.Hoek te
Veenendaal; te Blauwkapel-Groene-
kan. J.C.de Groot kandidaat te Rid
derkerk; te Zwolle. L.Westland. pre
dikant voor buitengewone werk
zaamheden. wonende te Amers
foort.
Aangenomen naar Suawoude B.F.
Verschuerer. kandidaat te Beesd;
naar Huizen mevr. V.T. Thurkow-
Wierenga. kandidate te Huizen;
naar Waddinxveen. toezegging.
H.Schipaanboord te Everdingen;
naar Genemuiden. C.M.Visser kan
didaat aldaar; naar Nijverdal,
drs.E.S.KIein Kranenburg wonende
te Ter Aar die bedankte voor Voor-
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Nijkerk en Nijkerker-
veen. drs.D.Riemens te Zoutkemp;
te Dronrijp-Menaldum. drs.A.van
Niekerk, kandidaat te Diemen/Wa-
tergraafsmeer; te Delft-Abtswoude
dr. G.C. v.d. Kamp te Wassenaar-
Zuid.
Aangenomen naar Westervoort-Ze-
venaar-Lobith (wijk Zevenaar).
M.C.Wind kandidaat te IJselmuiden.
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
Bedankt voor Bergentheim. Dalfsen
en Delft. A.O.Reitsema te Bruns-
sum-Treebeek. Beroepen te Beilen
in combinatie met Hooghalen.
drs.J.Huijgen kandidaat te Kampen.
In 1985 is in Nederland het
aantal anti-joodse incidenten
belangrijk- groter geweest
dan het jaar tevoren. Deze
conclusie trekt het Centrum
voor Informatie en Docu
mentatie Israel (CIDI) uit het
derde jaaroverzicht, dat het
heeft samengesteld. In 1985
werden 61 gebeurtenissen ge
signaleerd, tegen 41 in 1984.
Ook kwamen 18 rechtszaken
wegens antisemitisme onder
de aandacht, tien meer dan
het jaar tevoren. In 1985 was
sprake van een verontrusten
de ontwikkeling in de sector
„persoonlijke bedreigingen".
Het gaat daarbij vooral om
uit de hand gelopen burenru
zies, waarbij blijkt dat anti-
joodse vooroordelen naar bo
ven komen als menselijke re
laties onder druk staan. Voor
het eerst komt in dit over
zicht de categorie „onder
wijs" voor met vier inciden-
Katholieke kerk
houdt zondag van
de migranten
Voor het eerst in de Neder
landse katholieke kerk zal op
zondag 28 september de zon
dag van de migranten wor
den gehouden. De viering
van deze zondag sluit aan op
de vredesweek die dit jaar
van 21 tot en met 28 septem
ber wordt gehouden. Aan de
parochies zal, met goedkeu
ring van de Nederlandse bis
schoppenconferentie, worden
gevraagd speciale aandacht
te besteden aan het samenle
ven met de talrijke etnische
minderheden in Nederland.
Het katholieke vreemdelin
genpastoraat zal voor de
week na 28 september han
dreikingen samenstellen voor
allerlei bijeenkomsten en an
dere activiteiten met betrek
king tot dit thema.
Pastorale competentie, moge
lijkheden en moeilijkheden
van het pastor zijn: zo heet
het boek van Herman van de
Spijker van de Heerlense Ho
geschool voor Theologie en
Pastoraat. Het is wel een titel
die je nieuwsgierigheid kan
prikkelen. Vooral door de
omstandigheid dat je inzage
krijgt in een tekst, die ge
bruikt wordt in de pastoraal-
theologische colleges, zoals
die aan .de hogeschool voor
theologie en pastoraat te
Heerlen gegeven worden.
Waarop is de faam van deze
hogeschool, dat ze veel pasto
raat in haar theologie doet en
dan nog pastoraat van een
goede kwaliteit, gebaseerd?
Blijkt dat wellicht uit dit col
legeboek?
Laat ik meteen maar zeggen,
dat aan mijn nieuwsgierig
heid slechts gedeeltelijk is
voldaan. Ik vind in het boek
een uitstekend, gedetailleerd
en in zijn onderdelen genu
anceerd overzicht van de
pastorale competentie. Deze
wordt omschreven als "het
geheel van goede wensen aan
het adres van iemand die
pastor wil zijn". Onderscheid
wordt gemaakt tussen de vol
machtscompetentie (van bui
tenaf aangedragen en opge
legd, de jurisdictie bijvoor
beeld) en de bekwaamheids
competentie (een die men
zichzelf verwerft in de om
gang met anderen, door wijs
heid en wetenschap, door een
communicatieve houding,
door trouw aan zichzelf).
Vervolgens wordt uit dit in
gewikkelde geheel de per
soonlijke competentie als
"kern van de pastorale com
petentie" naar voren gehaald.
Het grootste gedeelte van het
collegeboek is aan de be
schrijving en omschrijving
van dit kernstuk gewijd.
Het wordt door de auteur als
volgt aangeduid: "De perso-
nale bekwaamheid van de
pastor, die als persoonlijkheid
in staat is zo met zichzelf,
met mensen van allerlei slag
en met de drievoudige God
om te gaan, dat daardoor en
daarin Gods scheppend, ver
lossend en heiligend hande
len te midden van mensen
manifest wordt". Hij of zij
moet een persoonlijkheid
zijn, moet de bekwaamheid
hebben om met zich zelf om
te gaan, de bekwaamheid ook
om op mensen van allerlei
slag in te gaan en de be
kwaamheid om om te gaan
met God, zoals deze zich
openbaart.
Ideaalbeeld
Bij het lezen van dit hoofd
stuk voelde ik mij als ie
mand, aan wie een ideaal
beeld wordt voorgehouden,
dat slechts voor een kleine
elite te halen is. De uiteen
zetting had op mij een ont
moedigende uitwerking: wat
kan ik met zo'n heiligenle
ven?
De auteur schijnt die reactie
meer te hebben gehoord: hij
kent de wens van sommigen
om heiligenlevens „van ach
ter naar voren te lezen in de
hoop, dat wellicht een van
deze heiligen weer een mens
wordt" (pag. 44) en voegt
daar dan aan toe: "De goede
wensen aan het adres van de
pastor, die men graag als een
competente pastor ziet, zou
den een zelfde verzuchting
kunnen oproepen". Exact,
dat heeft hij juist ingeschat.
Zijn poging om deze verzuch
ting te relativeren lijkt maar
matig geslaagd.
Hij doet een beroep op de
deugd van hoop: de pastor
moet fragment kunnen zijn,
moet fragmenten kunnen
blijven aandragen. Maar ook
dit beroep heeft weer een ha
giografisch tintje. De deugd
van hoop moet aldus de
auteur „al spelend, hor
tend en stotend, verwachtend
en verward, verworven wor
den". Zoals alle volmaakt
heid.
Ik wil hiermee niet stellen,
dat het niet zinnig is, om
aankomende pastores een
ideaalbeeld, een pastoraal
„heiligenleven" voor te hou-
dén. Mits het getoetst wordt
aan de harde realiteit van het
pastorale handwerk. De au
teur doet daartoe een poging
in hoofdstuk IV. Hij be
schrijft daarin de omgang
van de pastor met kerkelijk
gedistantieerden en zijn om
gang met hen, die hem nabij
zijn. Ook hier echter voelt de
lezer zich in een ideale we
reld geplaatst die alleen door
ideale pastores bewoond kan
worden. Zou het niet beter
zijn geweest, een paar prak
tijk-gevallen liefst geen al
te grote succesnummers
grondig te analyseren, de stu
denten te laten zien, hoe men
in de fout kan gaan, hen at
tent te maken op valkuilen
en drempels, hun doodgewo
ne hulpmiddelen aan de
hand te doen, waarmee ze
deze kunnen leren vermijden
en overwinnen?
Bruikbaar
Het meest heb ik nog gehad
aan het afsluitende hoofd
stuk, waarin enkele sugge
sties aan de hand worden ge
daan ten behoeve van de per
soonlijke competentie. Tijd
besteden aan jezelf, je op je
zelf terugtrekken, je schik
ken in de bonte samenleving
van mensen binnen en bui
ten de kerken, je neervlijen
bij mensen en er plezier aan
beleven, jezelf zijn, in geuren
en kleuren leven, en kleur
bekennen. Kortom: een echt
collegeboek, wat hoogge
stemd hier en daar maar wel
bruikbaar. Tot slot nog een
tip voor een eventuele vol
gende editie. Wat ik mis in
dit boek is een uitwerking
van het bijbelse begrip „her
der". Zowel in het Oude als
in het Nieuwe Testament is
dat een van de kernbegrip
pen. En het kan niet anders
of de, pastor, de herder, zal
dat als zijn referentiekader
nemen, wanneer hij probeert
een goede herder te zijn of te
worden.
ALFRED VAN DE WEIJER
A. M. J. M. Herman van de
Spijker, Pastorale competen
tie, mogelijkheden en moei
lijkheden van het pastor zijn.
Te bestellen door overmaken
van9,50 op giro 47.11.48 (en
name van Herman van de
Spijker, rekening Poimen,
postbus 4406, 6401 CX Heer
len.
Gebakken lever met raapstelen en aardappelen
vla-flip
Wie met twee personen is heeft nodig: 2 plakken lever a
100 g, 30 g margarine, zout, peper, 1 ui, mespuntje bloem,
paprikapoeder, worcestersaus;
750 g raapstelen, zout, 10 g maïzena, 0,5 dl melk, 5 g mar
garine, nootmuskaat;
Vz tot 1 kg aardappelen;
2 halve peren uit blik (bewaar de rest van het blik tot
zaterdag), 4 lepels vruebtenpuddingsaus, 2,5 dl yoghurt,
2,5 dl chocoladevla (2,5 dl melk, 10 g cacao, 22 g suiker,
12 g maïzena), 1 lepel amandelschaafsel.
Bak de plakken lever in zes a acht minuten bruin en net
gaar. Strooi zout en peper over het vlees en houd het op een
bord warm. Fruit in het overgebleven vet dunne ui-ringen
met weinig zout langzaam bruin. Leg de ui op de lever. Knap
de jus op door eerst de bloem lichtbruin te bakken en vervol
gens weinig water toe te voegen met paprikapoeder, worces
tersaus en zout.
Kijk de raapstelen na op onkruid en lelijke blaadjes en snijd
ze in stukjes van twee a drie centimeter. Was de groente snel
en zet haar op met het aanhangende water en weinig zout.
De raapstelen moeten eerst slinken, leg ze in die tijd een
paar keer om dan gaat dat sneller. Kook de geslonken groen
te in tien minuten gaar. Giet het kooknat in de schaal. Maak
een glad papje van maïzena en melk en schenk dat bij de
groente. Voeg de margarine toe en laat de massa al roerende
een minuut koken. Verdun de raapstelen zo nodig met kook
nat. Strooi er in de schaal nootmuskaat over.
Doe stukjes peer in hoge glazen met daarop puddingsaus,
yoghurt en chocoladevla. Garneer de glazen met geroosterd
amandelschaafsel (in een droge koekepan al roerende licht
bruin laten worden en op een bord laten afkoelen).
JEANNE
EN 1
jor d
lei ee
eling
Ites
hc
zij
DUIZENDEN gemeenteraadsleden hebben gisteren wai
schijnlijk met kromme tenen het televisiedebat gevolgd ti
sen de landelijke voorzitters van de drie grote partijen. Wnkc
name de CDA- en VVD-fracties in de gemeenteraden do«
al jaren moeite om mee te werken aan de bezuinigingsopen erhal
tie van het kabinet. Zij vinden alleen dat zij op een aantj ;n n
punten ten onrechte een groter aandeel aan die bezuinigd ankh
gen leveren dan het Rijk zelf. En gisteravond kregen zij, vj a_ctie
vertaald, van de voorzitters Bukman (CDA) en Kamming
(VVD) te horen dat ze niet zo moeten zeuren. Goed, over»
rechtvaardigheid van bijvoorbeeld de zogenaamde profijtkor
ting was discussie mogelijk. En trouwens, zo lieten de voo]
zitters weten, die kon wel worden afgeschaft. Wellicht wei
den de gemeenten geacht een gat in de lucht te springei
maar dat zullen zij niet hebben gedaan.
Want hoe zat het daar ook weer mee? cda en vvd kwa
men in het regeerakkoord overeen dat de overheid de terin
naar de nering moest zetten en dat de provincies en gemeei
ten aan de bezuinigingen een evenredige bijdrage moeste
leveren. Bovendien vond men dat de gemeenten moeste
zorgen voor extra inkomsten. Zij dienden hun burgers voo
verleende diensten zoveel in rekening te brengen dat de ga
maakte kosten volledig werden gedekt (de profijtgedachte
Maar de gemeenten mochten die te verwachten inkomste
niet zelf houden; het verdween naar de rijksoverheid.
RIJKSAMBTENAREN hadden uitgerekend hoeveel d
plan zou opleveren en dat bedrag werd op voorhand al
mindering gebracht op de uitkering uit het Gemeentefond
de rijksbijdrage die de grootste inkomstenbron is van de gi
meenten. Dat vonden de gemeenten onredelijk, temeer das
er in. veel gevallen geen sprake was van extra inkomsten. E
werden bijvoorbeeld al kostendekkende tarieven bereken»
öf een prijsverhoging zou er alleen maar toe leiden dat d
mensen van de dienstverlening geen gebruik meer zoude
maken. Sport is daarvan een voorbeeld, evenals de schout»
burg.
De extra inkomsten waren dus veel lager dan het bedn
dat in mindering was gebracht en in de meeste gemeente
heeft het plan dan ook alleen extra bezuinigingen opgei»
verd: minder onderhoud van wegen, sluiting van bibliothe
ken enzovoort. Die profijtkorting zou nu dus afgeschaft kui
nen worden. Dat betekent voor een stad als bijvoorbeeld De
Haag echter alleen dat er niet nog eens vier miljoen guide
wordt toegevoegd aan de 17,5 miljoen die zij dank zij de pn
fijtkorting jaarlijks al minder krijgt. Geen luchtsprong dusb
de gemeenten, want niemand spreekt erover de kortinge
van de afgelopen jaren ongedaan te maken en de uitkerin
uit het fonds weer op het oude niveau te brengen.
EeN tweede punt van kritiek wordt gevormd door de bi lanj
standskosten. Van elke bijstandsuitkering betaalt de gemeei
te tien procent en negentig procent is voor rekening van h
ministerie van sociale zaken. Er kwamen onverwacht ve
mensen bij die aanspraak maakten op een bijstandsuitkerin dat
en daarmee stegen dus ook de kosten voor Rijk en gemeei 63 j
ten. Elke nieuwe bijstandsuitkering betekent voor een g Eén
meente extra bezuinigen op andere posten, want de begr»
ting wordt geacht sluitend te zijn.
MAAR zo werkt het niet bij het ministerie van sociale zal
Daar wordt niet gekeken waar in eigen huis extra kan wo
den bezuinigd; het tekort wordt toegevoegd aan het financ
ringstekort: het toch al grote gat in de rijksbegroting. Venn
gens roept de minister van financiën dat dat financiering^
kort te groot is, dat er dus weer extra bezuinigd moet word»
en dat de gemeenten en provincies daaraan volgens
vaste formule evenredig moeten bijdragen. En zodoende te
talen de gemeenten dus onevenredig veel mee aan de stijgin
van de bijstandskosten, zo luidt hun klacht.
GISTERAVOND bleek dat de landelijke voorzitters goet^j-
hadden geluisterd naar hun partijgenoten uit de landelijl
politiek. Het wordt tijd dat ze nu ook eens echt luisteren i
en begrip opbrengen voor hun partijgenoten in provincieb
sturen en gemeenteraden. Want anders zou de loyaliteit
al die harde werkers wel eens kunnen omslaan in het tege
deel.
Enige tijd regen
DE BILT Het KNMI voor
spelt voor morgen veel bewol
king en een regengebied dat
van van west naar oost over
het land trekt. Later op de dag
klaart het vanuit het westen
weer op. De westelijke oceaan-
stroming dringt steeds verder
West-Europa binnen en daar
mee de oceaandepressies. Een
klein lagedrukgebied dat mor
gen boven de Noordzee wordt
verwacht, veroorzaakt de ge
noemde bewolking en regen.
Op de nadering van het neer-
slaggebied neemt de zuidwes
tenwind toe tot matig soms tot
krachtig. Later op de dag
draait de wind naar het noord
westen. De middagtempera-
tuur ligt morgen zo rond de 10
graden.
Vannacht daalt de tempera
tuur tot omstreeks 6 graden.
Het ziet er naar uit, dat het
vrijdag en zaterdag overwe
gend droog zal zijn met zonni
ge perioden, maar daarna
neemt de bewolking weer toe
en evenzo de kans op regen.
De wind waait uit het westen
en neemt dan vergeleken bij
vrijdag en zaterdag in kracht
toe. In het temperatuur verloop
verandert maar weinig, met
middagtemperaturen van on
geveer 10 graden.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig voor vrijdag
en zaterdag:
Zuid-Scandinavië: vrijdag kans op
regen. Zaterdag overwegend droog
en perioden met zon. Middagtempe-
ratuur omstreeks 6 graden.
gen. Middagtemperatuur 13 graden. Tum
Benelux en noord-Frankrijk: zonnij
perioden en droog. Middagtempe
tuur rond 10 graden.
Spanje en Portugal: zonnige peril
en overwegend droog. Middagt"
ratuur omstreeks 18 graden.
Italië en Joegoslavische kust: half
zwaar- bewolkt en plaatselijk een b
Middagtemperatuur van 11 graden
het noorden tot 17 graden in het
Weer Max Min
SC
Dublin
Frankfort
Genève
Innsbruck h.bew
Klagenfurt l.bew.
Kopenhagen niet o
SC
Ibew"
onbew.
°pe
ai harl
TRI
JUL