lande grenzen tussen mens en machine DE KEER Topper Headon: sterke terugkeer REKENEN PLATEN QaidóaOowumt VRIJDAG 14 MAART 1986 PAGINA 9 zover wij in ons land het nputertijdperk zijn binnen liet, richten het denken de reclame) zich vooral op praktische gebruiksmoge- jieden van deze nieuwe rt machine. Die zijn in vele achten verbluffend, en de nars in allerlei professione- toepassingen is dan ook •klaarbaar. Er is echter er aan de hand. We mogen lans vermoeden dat ook bij i in een nabije toekomst de (moeting van (vele) mensen t deze machines aanzienlij invloed zal kunnen hebben leven en denken, n boeiende verkennings- ht op dit terrein is zojuist vertaling verschenen. Au- is de psychologe/sociolo- Sherry Turkle, verbonden ji het befaamde Massachu- ts Institute of Technology IT) in Boston, dat een van omvangrijkste computeraf- ingen ter wereld bezit. Ze eft zes jaar aan haar boek werkt en daartoe honder- interviews gemaakt. Het T-milieu is zeker een kop- ier in het computerden ken I het behoeft niet vanzelf- rekend te zijn dat het elders ;emene weerklank zal vin- n Zonder twijfel vindt men liter bij Sherry Turkle min- »ns een deel van ook onze [komst geïnventariseerd. inderen helft van haar boek houdt :h er mee bezig hoe kinde- n (van kleuter tot adoles- nt) met computers opgroei- een proces waarbij de mputer voor hen in minde- of meerdere mate gaat „le- ji". Men mag ervan over- jgd zijn dat dit zich zeker ik bij ons en in andere lan den zal gaan afspelen (of al bezig is dat te doen) naarmate de jeugd met computers op scholen en elders wordt ge confronteerd. Er groeit een f;eneratie op die zo gemakke- ijk vertrouwd raakt met deze machine (en zeker niet met het zakelijk gebruik of de spelletjes alléén) dat zij oude ren, ook de leraren, verre de baas wordt. Turkle laat op fascinerende manier zien hoe kinderen op allerlei manieren individueel naar aanleg en karakter (zij beheersen de machine o.a. als „harde" en „zachte" meesters) reageren op een fenomeen, dat méér kan zijn dan een stuk gereed schap of speelgoed. Zij komen al jong voor de vraag te staan, hoe „levend" de machine is die op hun benadering in zo sterke mate reageert (voor spelbaar of onvoorspelbaar, al naar gelang het inbrengen van programma's die harmo niëren of botsen). De computer wordt voor hen „iemand", en vooral „slim". Maar het zijn ook al heel jon ge denkers, die de grens tus sen mens en machine onder woorden weten te brengen. Turkle laat de 12-jarige David aan een woord, „een gevor derd programmeur": „Wan neer er computers zijn die net zo slim zijn als mensen, dan zullen die computers een he leboel werk kunnen doen. Maar er blijft altijd iets wat mensen zullen moeten doen. De mensen zullen restaurants blijven beheren, zij zullen voedsel proeven en zij zullen elkaar liefhebben en gezinnen stichten. Zij zullen de enigen zijn die naar de kerk gaan". Aldus David, 12 jaar. Er groeit een generatie op die zo gemakkelijk vertrouwd raakt met de computer (en zeker niet met het zakelijk gebruik of de spelletjes alléén) dat zij ouderen, ook de leraren, verre de baas wordt. Dat mensen gevoelens hebben en machines alleen maar een geprogrammeerde intelligen tie, zij het dat die tot zeer hoge perfectie zou kunnen worden verfijnd, lijkt het be slissende onderscheid tussen de een en de ander. Toch knabbelt dit al ver genoeg aan ons beeld van de mens als vooral uniek vanwege de vrij heid van zijn denken. Dat komt ook sluipenderwijze in het spraakgebruik aan het licht. Het klinkt al niet meer zo gek om iemand te horen vertellen dat hij door zijn op voeding is „geprogram meerd' of dat „z'n computer ontregeld is". Ver aan dit randverschijnsel voorbij beweegt zich evenwel de hedendaagse filosofie over kunstmatige intelligentie (waarbij de afkorting KI ge makkelijk verwarring kan stichten, zodat men in ons land ook wel spreekt van AI: artificiële intelligentie). Ook op de discussie en de experi menten terzake gaat Turkle in. De tweede helft van haar boek, gewijd aan de nieuwe computerculturen en de me chanisatie van de geest, signa leert allereerst de revolutie (in de vorm van massale ver spreiding) die is teweegge bracht door de produktie van de personal computer als het handzame kind van de even omvangrijke als kostbare gro te systemen. In dat kader past ook haar beschrijving van de computervirtuozen, de echte liefhebbers (in bijna alle bete kenissen van dat woord), die overigens een vorm van crea tieve verslaving laten zien, die wel betrekkelijk zeldzaam zal blijven. Ofschoon men hen op weg naar de perfectie na tuurlijk ook niet missen kan. „Ik" op de tocht? Haar verkenning loopt ten slotte uit op het beeld dat sommigen van een nieuw tijd perk schetsen: jezelf zie i als een machine, waarbij het „ik", de mens als perso< .1. op de tocht komt te staan, let is gelukkig uiterst twijfe icntig dat het ooit tot een al# ...tent aanvaarding van een geli. ke filosofie zou kuni n ke rnen, gesteld dan al dai een computer het tot een compleet menselijk spiegelbeeld zou kunnen brengen. Zelfs wat de slimmigheid betreft zijn de mogelijkheden toch nog maar beperkt ontwikkeld, al heeft een schaakmachine zijn eigen schepper, Arthur Samuel, al meer dan twintig jaar geleden voor het eerst als meester ver slagen. Wat de zaken betreft die met de linkerhelft van de herse nen corresponderen (zoals boekhoudkundige program ma's) is de computer dan ook heel wat mans, maar de rech terhelft blijft daarbij op de achtergrond, zegt Sherry Tur kle. De unieke menselijke functies van voelen en zich zelf bewust zijn, behoren tot een ander terrein dan dat van de machine. Zo moge het blij ven. Daarom vind ik de titel van haar boek ook niet zo ge lukkig: hij suggereert voor de computer een persoonlijkheid, die de machine niet heeft. De ondertitel slaat daarentegen trefzeker op de inhoud van dit zeer lezenswaardig ge schrift. JAN ONSTENK Sherry Turkle:„Het tweede ik; Computers en de mense lijke geest". Vertaald, be werkt en aangepast door drs. Jan Verhulst. 252 blz. Uitgeverij Wolters-Noord- hoff, Groningen. Prijs ƒ44,50. Door zijn toenemende heroïne-gebruik werd drummer Nick 'Topper' Headon begin 1982 uit de legendarische punkgroep The Clash gezet. Er volgde een tijd van afkic ken, waarin Headon nauwelijks iets van zich liet horen. Nu die periode achter de rug is en hij het leven ook zonder verslavende middelen aankan, komt hij, muzikaal sterk te rug met een eerste solo-elpee „Waking Up". De topkwali teit van deze plaat is vooral verrassend omdat Headons eerste solo-single „Drummin' Man" het ergste deed vrezen. De 45-toeren schijf was een niemandalletje, een drummers- plaat, zoals Ringo Starr ze vlak na het uiteenvallen van The Beatles ook uitbracht. „Waking Up" laat vooral de voorliefde van Headon voor zwarte muziek horen. De langspeler is een verzameling van funk, reggae, jazz en soul. Daarbij grijpt hij op perfecte wijze terug naar het begin van de jaren zestig. Hij schreef al net materiaal zelf op het klassieke „Time and Tight" na van Booker T. Jones. Met „Hope for Donna' vormt dat nummer het instrumentale gedeelte van de plaat. Wie wil dansen zit goed bij Topper Headon. Ondersteund door een strak spelende groep, swingende vrouwenkoortjes en pia noklanken („Pleasure and Pain") en sentimenteel klinken de blazers („Monkey on my back") maakt hij vooral mu ziek voor de dansvloer. Opvallende rol binnen de groep wordt gespeeld door vocalist Jimmy Helms, die over een prachtige stem beschikt. Waar Topper zich gelukkig niet heeft toe laten verleiden, is om zelf heel nadrukkelijk aan wezig te zijn met zijn drumstel. Hierdoor is het ook instru mentaal een mooi uitgebalanceerde elpee geworden. HANS PIËT Topper „Waking Up", Marewy/Pkonogram. Algebeeld als driezits. 205 cm breed, bekleed met zwart rundleder, van-2445"- voor 2080.- Ook leverbaar in andere kleuren en als tweezits (160 cm breed), van^mr- voor l /öü.-. Aan een leren bank van uitstekende kwaliteit hoeft geen onhaalbaar prijskaartje te hangen. Debank uit deze advertentie is daar een sprekend voorbeeld van. Gebouwd om lang mooi te blijven. Qua design te ver gelijken met onbetaalbare merken. Tijdelijk zo aantrekkelijk in prijs dat u eigenlijk maar één ding kunt doen: snel bij Van der Meer gaan kijken. Want het aanbod geldt maar tot 31 maart. UTRECHT R11KSWEG OUDE RUN-ARNHEM. AFRIT UTRECHT. VAN RENSSELAERLAAN 10-18 (KANALENEILAND) ROTTERDAM: GROOTHANDELSGEBOUW, WEENA 737. PIEMEN: RIJKSWEG AMSTERDAM - 't GOOI, AFRIT DE SN1EP. DEN HAAG: SPUI (HOEK KALVERMARKT). BEVERWHK: RIJKSWEG HAARLEM - ALKMAAR, VELSERTUNNEL, AFRIT HEEMSKERK. JohnLennon: nog een keer? Hoelang zal de luisteraar nog worden bestookt met nieuw uitgebracht materiaal van de in 1980 vermoorde John Lennon? Een gerust stellend feit is dat Lennon niet zo'n verzamelaar was van eigen materiaal waar door de banden die hij vol speelde terwijl hij in de stu dio aan een nieuwe elpee werkte, niet bewaard zijn gebleven. Dus een eindeloze reeks platen met 'probeer sels' zoals een 'eerste versie' van bijvoorbeeld „Imagine" zal ons bespaard blijven. De 'nieuwe' elpee van John is een live-plaat die op 30 augustus 1972 in New York City werd opgenomen, ten tijde van zijn dubbelaar „Sometime in New York City". Het laat de vredes- vechter en onrechtbestrij- der horen in nummers zoals „Woman is the nigger of the world", „Well, well, well" en de massale samen zang „Give peace a chance". Zoals John Lennon zelf tij dens het concert opmerkt, lijkt het meer op een repeti tie dan op een sprankelende uitvoering. Zijn „We get it right next time" na „Instant Karma" spreekt boekdelen, behalve voor zijn vrouw Yoko Ono, 'die de plaat pro duceerde. De slechte mix, waarbij Lennons stem naar voren is gehaald, het mono tone drumwerk en de op de gitaar na weggedrukte in strumenten van Lennons begeleidingsgroep maken „Live in New York City", vooral een elpee voor fans. HANS PIËT (ADVERTENTIE) BOEKHANDEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 9