y
„Pijn en verdriet van mensen
zijn in Rome inzet van gesprek'
PAUS WIL „REINE" BEVRIJDINGSTHEOLOGIE
Kairosdocument ontwikkelt radicale theologie
aan tafel
£eidóe<3ou4a/n
kerk
wereld
beroepingen
weer
ACHTERGROND
CeidócCSouMi/nt
VRIJDAG 14 MAART 1986 PAGINA
NK
Bhagwan wacht op beter weer
De Indiase goeroe van de rijken, Bhagwan Shree Rajneesh, is
in Ierland neergestreken, nadat hem vorige week de toegang
tot Groot-Britannië was geweigerd. In het stadje Limerick heb
ben hij en zijn gevolg een hele verdieping gehuurd van een
luxe-hotel, in afwachting van een weersverbetering om door te
kunnen reizen naar het Caraïbische eiland Antigua. De rege
ring van Antigua en Barbuda heeft afgelopen maandag te ken
nen gegeven dat de goeroe niet welkom is. De activiteiten van
de heer Rajneesh in de Verenigde Staten en elders maken hem
als bezoeker van Antigua en Barbuda ongewenst, luidde de
verklaring. Het is niet duidelijk waar Bhagwan nu naar zal af
reizen.
A. J. Gijsbers voorzitter Hervormde Diaconale Raad
De hervormde synode heeft A.J. Gijsbers uit Voorburg, be
noemd tot voorzitter van de Generale Diaconale Raad (GDR).
Gijsbers, die directeur-generaal welzijn is van het ministerie
van WVC, volgt ds. A. Romein op, die eind vorig jaar afscheid
nam. De nieuwe voorzitter heeft binnen de Nederlandse Her
vormde Kerk op plaatselijk, regionaal en landelijk niveau tal
rijke functies vervuld. Behalve diaken is hij lid geweest van de
provinciale diaconale commissie in Zuid-Holland en van de al
gemene diaconale raad. Tot 1983 was hij voorzitter van de cen
trale kerkeraad van de hervormde gemeente in zijn woon
plaats Voorburg.
De deugd is een zege
praal van de wil over
de natuur.
Immanuel Kant
Geen advies
Raad van
Kerken tot
verkoop
aandelen
Shell en
Philips
De Raad van Kerken in
Nederland heeft niet de
aanbeveling overgeno
men, dat de kerken, ker
kelijke instellingen en
kerkleden binnen twaalf
maanden hun aandelen
in Shell en Philips moe
ten verkopen.
Deze aanbeveling was een
der conclusies van een be
sloten beraad van de Raad
eind november vorig jaar.
In plaats daarvan besloot de
Raad de kerken attent te
maken op de strategische
positie van bedrijven als
Shell en Philips bij de on
dersteuning van het apart
heidsregime in Zuid-Afri-
ka. Twaalf kerkelijke orga
nisaties zijn kort geleden de
actie „Steunt uw geld apart
heid?" begonnen, die moet
leiden tot een economische
boycot van het apartheids
regime.
De raad stemde evenmin in
met de aanbeveling dat de
kerken informatie moeten
verspreiden over de nega
tieve effecten van de ideo
logie en het beleid van de
Inkatha-beweging van
Gatsha Buthelezi op de be-
vrijdingsstrijd in Zuid-Afri-
ka. De kerken zouden vol
gens deze aanbeveling dui
delijk moeten aangeven wie
de legitieme vertegenwoor
digers van de zwarten zijn
en wie collaborateurs.
Open dag KTHA
Morgen op zaterdag 15 maart
houdt de Katholieke Theolo
gische Hogeschool in Amster
dam een open dag om ieder
een kennis te laten maken
met deze hogeschool. Op het
proramma staat onder meer
een toelichting van professor
Huysmans op zijn pas ver
schenen boek 'Het recht van
de leek in de katholieke kerk
van Nederland'. De dag be
gint om elf uur en eindigt om
vier uur. Adres KTHA: Kei
zersgracht 105.
DS. M. VAN DER VEEN-SCHENKEVELD UIT RIJSWIJK:
„De ontmoeting in Rome zal
niet in de eerste plaats leiden
tot theologische debatten,
maar moet voeren tot beter
begrip hoeveel pijn en ver
driet er door mensen wordt
geleden als gevolg van het
terughoudende oecumenische
beleid van de zijde van de R.-
K. Kerk". Dat zegt mevrouw
ds. M. van der Veen-Schen-
keveld uit Rijswijk, lid van
de delegatie van de Neder
landse reformatorische ker
ken die morgen naar Rome
vertrekt voor een ontmoeting
met het Secretariaat voor de
Eenheid.
„Ik besef dat er op het Secre
tariaat voor de Eenheid veel
kennis aanwezig is over wat
er zich in Nederland afspeelt
op oecumenisch terrein, maar
wat niet in de stukken staat,
is dat mensen lijden aan bij
voorbeeld de formele onmo
gelijkheid om als protestan
ten en katholieken samen
avondmaal/eucharistie te
vieren. Ik hoop dat de verha
len uit de praktijk die wij
zullen doorgeven, duidelijk
zullen maken hoe erg het is.
Het thema is niet voor niets:
oecumene met het oog op
pastoraat".
„We zullen met elkaar moe
ten beseffen dat protestanten
en katholieken in ons land
elkaar steeds vaker tegenko
men. Dat feit kun je niet
meer terugdraaien. Het gaat
er om samen een antwoord te
vinden op de vraag hoe we
als kerken de secularisatie
kunnen overleven. Kardi
naal Willebrands heeft uitge
sproken dat de inzet van de
ontmoeting is de gemeen
schappelijke zorg voor de ge
lovigen in ons land. Welnu,
op grond van zo'n uitspraak
mag je verwachten dat we
samen verder komen".
Ds. Van der Veen verwacht
geen pasklare oplossingen;
het is niet reëel te denken
dat er grote beslissingen wor
den genomen tijdens de ge
sprekken. „Het spannende is:
hoe wordt omgegaan met de
ruimte die Rome zelf gescha
pen heeft in oecumenische
contacten op plaatselijk
vlak". Ze realiseert zich dat
er grotere verschillen be
staan tussen katholieken en
de kerken in de calvinisti
sche traditie dan die tussen
de katholieken en anglicanen
en lutheranen. „De Rooms-
Katholieke Kerk heeft geen
feeling voor de „laagkerke-
lijkheid" van onze traditie,
wij hebben immers geen bis
schoppen; anglicanen en lu
theranen wel. Dat verschil in
visie op het ambt kan best
nog behoorlijk gaan meespe
len".
De gereformeerde verpleeg-
huispredikante heeft veel in
ternationale oecumenische
ervaring; ze maakt deel uit
van het Centraal Comité van
het oog op pastoraaat"
de Wereldraad van Kerken.
„In die oecumenische ont
moetingen heb ik de blijd
schap van de herkenning er
varen bij zoveel mensen in
zoveel landen en kerken, na
melijk het geloof in Jezus.
Dat relativeert de eigen op-
Spanningen
Een deel van de besprekin
gen zal worden bijgewoond
door kardinaal Joseph Rat-
zinger, hoofd van de Vati
caanse congregatie voor de
Geloofsleer. Hij wil meepra
ten als het gaat over dogma
tische kwesties als de eucha
ristische gastvrijheid en de
wijding van de vrouw tot het
kerkelijk ambt. Deze onder
werpen vallen onder de ver
antwoordelijkheid van Rat-
zingers congregatie, die
waakt over de zuiverheid
van de rooms-katholieke ge
loofsleer.
Prof. dr. R.G.W. Huysmans,
voorzitter van de Sint Willi-
brord-vereniging, het oecu
menisch adviesorgaan van de
bisschoppenconferentie, zegt
op grond hiervan er reke
ning mee te houden dat er
„zeker grote spanningen"
zullen ontstaan tussen de pas
torale bezorgdheid van prote
stantse zijde en het streven
naar „dogmatische gaafheid"
van de zijde van het Vati-
caan.
Te verwachten valt dat de
curie de gemeenschappelijke
bezorgdheid zal delen en er
de nadruk op zal leggen, dat
bepaalde onderwerpen goed
moeten worden bestudeerd.
Rome zal het zeker op prijs
stellen dat na afloop wordt
verklaard dat er een goed ge
sprek is gevoerd en dat de
besprekingen hebben bijge
dragen tot een beter weder
zijds verstaan, aldus prof.
Huysmans, die als adviseur
deel uitmaakt van de Neder
landse r.-k. delegatie naar
Rome.
LÜTSEN KOOISTRA
In het Vaticaan vindt op dit;
ogenblik het topoverleg plaats
tussen de Romeinse Curie en
de leiding van de Braziliaanse
katholieke kerk, die vorige
maand onverwacht naar
Rome werd ontboden. Over
de status van de bijeenkomst
bestaat onduidelijkheid. In ie
der geval vormt de bevrij
dingstheologie in Brazilië een
belangrijk onderwerp van de
tweedaagse beraadslagingen,
zoals bleek uit de openings
toespraak van de paus.
Hij verklaarde daarin onder
meer „Er kan en moet een
theologische overweging met
betrekking tot de vrijheid be
staan", verklaarde de paus.
„Deze overweging moet geba-
seerd zijn op leerstellige ele
menten van het meest au
thentieke leergezag van de
kerk. De kerk is verplicht die
overweging te beginnen,
voort te zetten en uit te die
pen, teneinde een antwoord te
geven op de ernstige vragen
van sociale rechtvaardigheid,
van gelijkwaardigheid in de
persoonlijke, nationale en in
ternationale relaties, en van
vrede en ontwapening, vrij
heid, mensenrechten enzo
voort".
De paus noemde de bevrij
dingstheologie van grote
waarde voor de kerk, en zelfs
noodzakelijk, „mits gereinigd
van die elementen die haar
met ernstige gevolgen voor
het geloof zouden kunnen
bevuilen". Hij wees op een
document dat zijn Congrega
tie voor de Geloofsleer bin
nenkort over de Bevrijdings
theologie zou publiceren. Dit
nieuwe stuk is een vervolg op
dat van vorig jaar, waarin dat
Latijnsamerikaanse fenomeen
werd veroordeeld.
De paus sprak de wens uit dat
uit dit overleg met de Brazili
aanse kerkleiders „een beter
besef ontstaat van de positie
ve elementen van de legitie
me bevrijdingstheologie, (ele
menten) verschaft door het
Evangelie, in wijsheid ont
wikkeld door het kerkelijk
leergezag en constant voorge
steld door de sociale leer van
de kerk."
Brazilië is de grootste provin
cie van de katholieke kerk,
met 114 miljoen geregistreer
de katholieken, 360 bisschop
pen en vijf kardinalen. Het
sociaal onrecht in dat land is
zo groot dat vele kardinalen,
bisschoppen en priesters zich
tot de bevrijdingstheologie
hebben 'bekeerd'. Zij willen
dat christendom en katholicis
me, desnoods metterdaad,
stelling nemen tegen sociale
ellende. Daarvoor vinden zij
meer steun in het Evangelie
dan in de kerk. Verwacht
wordt dat de Congregatie van
de Geloofsleer binnenkort
haar aanvankelijke radicale
veroordeling van de Bevrij-
Aan het topberaad in het Va
ticaan (dat tot zondag duurt)
nemen alle Braziliaanse kar
dinalen deel, en een dertigtal
vertegenwoordigers van de
Braziliaanse bisschoppencon
ferentie. Hun gesprekspart
ners zullen vrijwel alle leiders
van de departementen van de
Romeinse Curie zijn. Dit is
een aanwijzing van de grote
betekenis die de paus aan
deze ontmoeting toekent. Hij
zelf zal waarschijnlijk een en
kele plenaire vergadering bij
wonen.
CEES MANDERS
Het Kairosdocument, opgesteld door 150 Zuidafrikaanse
protestantse theologen, is een uitdaging, niet alleen voor
de Zuidafrikaanse, maar ook voor de Nederlandse ker
ken. Na een studiebijeenkomst over de situatie van kerk
en samenleving in Zuid-Afrika, heeft de Nederlandse
Raad van Kerken bij de ledenkerken aangedrongen op
behandeling binnen de eigen organen. De Nederlandse
Hervormde Synode behandelt het onderwerp vandaag in
haar vergadering in Doorn. Hieronder volgt een bespre
king van dit document
„Het Kairosdocument is een
christelijk, bijbels en theolo
gisch commentaar op de hui
dige politieke crisis in Zuid
Afrika", aldus de inleiding
van het stuk waaronder oor
spronkelijk 152 namen ston
den, maar dat inmiddels vele
honderden hebben onder
schreven.
In het document staat dat
men de wereld duidelijk wil
maken, dat Zuid-Afrika in
een crisis is gedompeld, die
„haar grondvesten doet
schudden en die de komende
maanden heviger en dreigen
der zal worden. Het document
noemt de crisis in Zuid-Afri
ka het uur der waarheid niet
alleen voor de apartheid,
maar ook voor de kerk. Tot
hun grote verdriet moeten de
theologen constateren dat de
kerk verdeeld is: er is een
blanke en een zwarte kerk,
zelfs binnen één richting. Dat
zou kunnen betekenen, zo
zeggen de samenstellers, dat
het christelijk geloof geen
werkelijke betekenis voor
deze tijd heeft. Kan de bijbel
werkelijk voor elk doel ge
bruikt worden? Kunnen on
derdrukker en onderdrukte
zich er beide terecht op beroe
pen trouw te zijn aan dezelfde
kerk? Daarin wilde men
klaarheid brengen. Verschil
lende theologieën werden
vervolgens geanalyseerd en
bekritiseerd. Achtereenvol
gens worden behandeld de.
staatstheologie, de kerktheo-
logie en de profetische theolo
gie.
Staatstheologie
Staatstheologie wordt de theo
logische rechtvaardiging ge
noemd van het huidige sy
steem met zijn apartheid, ka
pitalisme en totalitarisme.
Deze status quo „zegent on
recht, verklaart de wil van de
machtige heilig en verlaagt de
arme tot passiviteit, gehoor
zaamheid en apathie". Het dor
cument noemt een dergelijk
beroep op de bijbel misbruik
voor eigen politieke doelein
den. Men kan geen beroep
doen op bijbelteksten, zonder
rekening te houden met de si
tuatie waarin deze geschreven
werden.
Een tweede vorm van theolo
gie wordt aangetroffen in de
Engelstalige kerken. Daar zijn
de laatste jaren diverse ver
klaringen afgelegd over en
ook tegen de apartheid. Dat
wordt de „kerktheologie" ge
noemd. Deze kerktheologie is,
aldus het Kairosdocument,
„op een begrensde, behoedza
me en voorzichtige manier
kritisch jegens apartheid.
Maar haar kritiek is opper
vlakkig en beperkt zich tot
enkele stereotypen, die samen
te vatten zijn onder: verzoe
ning, gerechtigheid en ge
weldloosheid". „Werkelijke
gerechtigheid, Gods gerech
tigheid, vereist een radicale
verandering van structuren",
aldus het Kairos-rapport.
„Dat kan alleen van onderop
komen, van de onderdrukten
zelf. God zal verandering
brengen door middel van de
onderdrukten zoals hij dat
deed door de onderdrukte He
breeuwse slaven uit Egypte te
voeren."
Die radicale omwenteling zal
niet geweldloos kunnen gaan,
vrezen de Kairosonderteke-
naars. De kerk zaTook niet in
alle gevallen geweld kunnen
veroordelen, zo stelt men dui
delijk. Immers niet iedereen
noemt hetzelfde geweld. Het
structurele, geïnstitutionali
seerde staatsgeweld wordt
vaak over het hoofd gezien.
De kerktheologie die daar
geen aandacht aan schenkt,
faalt. Te weinig heeft de
kerktheologie een maatschap
pij-analyse ontwikkeld.
Profetisch
De situatie in Zuid-Afrika
vraagt om een bijbels, pasto
raal en profetisch antwoord
van christenen, zo wordt in
het Kairosdocument gecon
cludeerd.
De opstellers van het Kairos
document stellen dat er om
standigheden zijn, dat een
christen, die zijn christendom
serieus neemt, niet anders
kan dan een profetisch getui
genis laten horen. Zij probe
ren dan ook een dienovereen
komstige theologie te ontwik
kelen. Dit gebeurt vanuit een
analyse van de christelijke
traditie inzake het spreken
over tirannie. „Het centrum
van elke ware profetie is een
boodschap van hoop", zo
wordt opgemerkt. „Er is hoop.
Er is hoop voor ons allen.
Maar de weg daarheen zal
zeer zwaar en zeer moeilijk
zijn. Het conflict en de strijd
zullen in de komende maan
den en jaren heviger moeten
worden want er is geen ande
re weg om een eind te maken
aan het onrecht en de onder
drukking. Het voornaamste is
dat wij leren de instrumenten
te zijn van Gods vrede, zelfs
wanneer dat tot de dood leidt.
Om te mogen hopen deel te
hebben aan de opstanding van
Christus, moeten wij deel
hebben aan zijn kruis".
Vanuit die opstelling wordt
tot actie opgeroepen. De kerk
moet deelnemen aart die be-
vrijdingsstrijd, door het steu
nen van boycotacties, werk
onderbrekingen, campagnes
van de bevolking, burgerlijke
ongehoorzaamheid. De strijd
voor bevrijding moet ook de
kerk ingebracht worden, door
te preken over berouw, en de
eenheid nadruk te geven in
eucharistie en avondmaal.
Wel moet de kerk er voor op
passen een macht tussen on
derdrukker en onderdrukte.
De kerk moet geen eigen pro
gramma's gaan maken, maar
aansluiten bij wat al gaande
is. De kerk zal er voor moeten
waken dat geen excessen op
treden en een beroep doen op
het geweten van hen die in
het wilde weg handelen.
„Maar", zo wordt er aan toe
gevoegd, „de kerk van Jezus
Christus is niet geroepen een
bolwerk van voorzichtigheid
en gematigdheid te zijn. De
kerk heeft een boodschap van
het kruis, die ons inspireert
offers te brengen voor gerech
tigheid en bevrijding".
Het Kairos-document is geen
definitief stuk. Op grond van
de lopende discussies kan het
worden aangepast. Of ook de
gesprekken in Nederland
daarop invloed hebben is de
vraag. Het is immers gemak
kelijk in een comfortabele
vergaderzaal een oordeel te
vellen. Hopelijk wordt het,
mede door de in omloop ge
brachte vertalingen, in alle la
gen van de kerk verspreid.
Men mag het er niet mee eens
zijn, het zet wel aan tot den
ken.
JANTINE J. DE BOER
Nederlandse Hervormde
Kerk
Beroepen te Veenendaal toe
zegging A.W. van der Plas te
Bergambacht.
Beroepen te Voorburg drs.
E.S. Klein-Kranenburg wo
nende te Ter Aar.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Wolfheze S. de
Jong kandidaat aldaar die dit
beroep heeft aangenomen.
Gereformeerde Kerken
Vrijgemaakt
Beroepen te Mariënberg P.M.
de Wit te Lelystad.
Christelijke Gereformeerde
Kerken
Beroepen te Putten R. van
Beek te Veenendaal.
Bruine bonengoelasj met wortel-selderijsalade en
rijst vla-flip (vegetarisch)
Voor twee: 250 g bruine bonen, 1 ui, I lepel olie, knof
look, 100 g champignons, 1 paprika, blikje tomatenpuree,
paprikapoeder, zout balt bekertje zure room:
15U g winterwortel, 150 g knolselderij, 2 lepels citroen
sap, 3 lepels yoghurt zout, peper, uitje, peterselie;
200 g droogkokende (zilvervlies)rijst
1 eidooier, 10 g suiker, 2 lepels rum, 1 banaan, 2 dl yog
hurt, 2 dl gele vla, 1 eiwit, 25 g suiker, kaneel
Was vanavond de bruine bonen een keer en zet ze ruim on
der water met weinig zout weg. Kook de bonen morgen in
het weekwater gaar in een uur. Fruit kleingesneden ui goud
geel in de olie. Bak vervolgens geperste knoflook, plakjes
champignon en stukjes paprika een paar minuten mee. Voeg
de gare bonen toe met zo veel van het kooknat dat de massa
op een dikke soep lijkt. Breng de goelasj op smaak met zout,
peper, paprikapoeder en tomatenpuree en roer er van het
vuur de zure room door.
Rasp de schoongemaakte wortel en knolselderij grof. Meng
de groenten met een sausje van citroensap, yoghurt, zout, pe
per en fijngesneden ui. Leg de salade op eenpersoons schotel
tjes en strooi er fijngeknipte peterselie over.
Roer de eidooier schuimig met de suiker en verdun het
mengsel met de rum. Verdeel plakjes banaan over hoge gla
zen en sprenkel daarover het eidooiermengsel. Leg er de
yoghurt en de vla op. Klop het eiwit stijf onder geleidelijke
toevoeging van de suiker en garneer er de vla-flips mee.
Strooi er iets kaneel over. Stijfgeslagen eiwit loopt terug, dat
wil zeggen wordt dun, als het langer dan een half uur blijft
staan. Garneer daarom de vla-flips op het laatst
JEANNE
ibest
Waarschuwing Lubbers
:t gek
teger
i. He
ngen
inststo
•rder
In een interview met twee van onze parlementaire vers
gevers (morgen in onze zaterdagse bijlage Finale en vani
daarvan een voorproeve op de voorpagina) waarschi
CDA-lijsttrekker Ruud Lubbers dat er na de verkiezin m'
rekening moet worden gehouden met een coalitie Pv nister
VVD. Er is alle aanleiding die conclusie van de minister-) :egede
sident te delen. Er zijn namelijk tal van tekenen dat de so Jjjpj].
listen en liberalen naar elkaar toedrijven. Met name op
gebied van immateriële zaken heeft de VVD de afgelo -s'6,7
tijd bot gevangen bij het CDA en een open oor gevonden uikt
de PvdA. En ook op sociaal-economisch terrein, waarbij
liberalen en socialisten vanouds eikaars tegenhangers
men, is er in zekere zin sprake van enige toenadering.
Partij van de Arbeid heeft althans (bedekt) te kennen ge
ven verdere bezuinigingen noodzakelijk te achten. En
het terugdraaien van de bezuinigingen van de afgelopen
jaar wil ze niets weten, terwijl de partij van Joop den
zich indertijd toch steeds fel tegen deze bezuinigingen
verzet; hetgeen haar geloofwaardigheid bepaald geen gi
doet.
8', A
mXJ
MET Lubbers zijn we van mening dat VVD en PvdA elk
uiteindelijk toch niet zullen vinden, hoe de verkiezing»
slag ook uitvalt. Het voornaamste struikelblok zal ongeti
feld de kwestie van de kruisraketten vormen. De PvdA n
de VVD kunnen het naar hun achterban maken na de i
kiezingen een ander standpunt te gaan innemen. Alhoe
het opvallend is dat de socialisten in de verkiezingscampa ZOE'
tot nu toe het onderwerp kruisraket niet of nauwelijks
de orde hebben gesteld.
fenai
tieve
ben
A.L botert het de laatste maanden niet zo tussen de kam >cha1
fracties van CDA en VVD, er is alle aanleiding Lubbers,
lijk te geven in zijn streven het kabinetsbeleid van de afg
pen jaren in grote lijnen voort te zetten. Dat beleid heef|6ene
tenslotte toe bijgedragen, dat de sociaal-economische ontvi
kelingen in ons land met enig optimisme tegemoet kunif»ene
worden gezien. Jneol
hrop
punc
man
(300.
staar
roep
natie
VVD haalt opnieuw bakzei
de 1
voert
en m
De VVD weet van geen ophouden. De partij zet zijn zd
naamde nederlagenstrategie voort alsof de debacles var c
afgelopen maanden al"niet voldoende hebben aangetoond
deze politiek voor de liberalen geen zoden aan de dijk
Begin deze week drukte de VVD-fractie in de Tweede
mer haar wil door overhaast te beginnen aan het parlemjdenb
tair debat over het mediawetsontwerp van minister Bri
man. De kameragenda bleek zoals voorzien zo ki
dat VVD-woordvoerder Hermans gisteren zelfs niet n
aan woord kwam. Desgevraagd liet hij weten in het vennes
van het debat, volgende week, te zullen voorstellen de (5500
handeling van het wetsontwerp op te schorten. Had het lJHenc
rale kamerlid dat niet twee dagen eerder kunnen bedenkPaad
Dat had hij zijn partij voor de zoveelste afgang behoed,
rt |ik z
JJE CDA-fractie kreeg vlak voor het debat van onverdaArm
zijde steun voor zijn pleidooi het non-commerciële karajjMk®
van het omroepbestel te handhaven. Rob Out vroeg nam«
bij minister Brinkman een concessie aan voor een comr
cieel tv-station. Hij deed dat niet als algemeen directeur
de Veronica Omroep Organisatie, maar als particulier,
thans als medeoprichter van „Rob Out International bv".
„vrije jongen" van Hilversum toonde daarmee glashelder
welke doldwaze situatie op radio- en televisiegebied zou ki
nen ontstaan. Want waarom zou de minister wel Out en c
sorten de vrije hand geven en niet ieder ander die er br<
in ziet een radio- of tv-station te exploiteren?
>C
EN
itketai
Plaatselijk mist
DE BILT (KNMI) Het weer
blijft rustig. In de nacht en
ochtend komt opnieuw plaat
selijk mist voor. Met name in
het Waddengebied en in de
buurt van het IJsselmeer kan
deze ook overdag blijven.
Naast wolkenvelden zal op za
terdag ook de zon zich af en
toe laten zien. De langdurigste
opklaringen komen waar
schijnlijk in het zuiden van
het land voor. In de nacht
wordt het waarschijnlijk net
even minder koud dan de af
gelopen nacht: het blijft iets
boven nul. Op zaterdagmiddag
variëren de temperaturen van
5 graden op de Waddeneilan
den via zo'n graad of 8 in de
noordelijke provincies tot 12
graden plaatselijk in het zui
den. De wind is zuidoost, in de
nacht zwak, overdag af en toe
matig. Nog steeds bepaalt een
uitloper van een boven noord
west-Rusland aanwezig hoge-
drukgebied ons weer. In een
langzaam tempo stroomt lucht
over ons land die in de onder
ste 500 a 1000 meter vochtig is.
In deze vochtige laag komen
wolkenvelden voor, die
's middags ten dele oploss
In opklaringsgebieden ontsf"
's nachts weer mist en c
gaat in de ochtend hier
daar weer over in laaghang
de bewolking, waarmee de
kei rond is. Ook tijdens
komende weekeinde ver
dert hierin nog weinig,
maandag bereiken oceaanslr^
ringen mogelijk met enige
gen ons land.
"AI
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Eindhoven i
Den Helder a
Rotterdam l
Twente a
Vlissingen
Zd Limburg i
Aberdeen
Athene I
Barcelona i
Berlijn a
Helsinki
Innsbruck
Klagenfurt i
Kopenhagen
Malta
Moskou
München
Weinig sneeuw
dicht bij huis
Oostenrijk
Vorarlberg: 100 200; Tirol:
145; Salzburgerland: 60
Karinthië: 60 175.
DEN HAAG Dicht bij huis
zijn er alleen in de hogere de
len van de Harz (sneeuwlaag
van 20 tot 80 cm) en in de ho
gere delen van het Sauerland
(sneeuwlaag van 35 tot 55 cm)
nog redelijke wintersportmo
gelijkheden.
Weersverwachting tot zater
dagnacht: boven 700 meter
hoogte temperatuur even on
der nul.
In het gehele Alpengebied in
het algemeen goede winter
sportmogelijkheden. In enkele
plaatsen in Oostenrijk zijn de
lage pistes echter gesloten. De
hieronder aangegeven
sneeuwhoogte betreft achter
eenvolgens de lagere en hoge
re pistes.
Zwitserland
Berner Oberland: 40
Graubuenden: 65 115; W«
80 170.
Noord-Italië
Zuid Tirol: 65 160.
Frankrijk
Savoie/ Haute Savoie: 90
Alpes du Sud: 115 165.
Weersverwachting Alpenf
bied tot zaterdagnacht:
's Middags lichte dooi tot 20
meter hoogte. Daarboven bl
hst ook 's middags vriezen.
Voor meer gedetailleerde
formatie uit de genoemde la
den de ANWB/KN
sneeuwlijnen:
Harz en Sauerland: 06 -
910 20; Oostenrijk: 06 - 910
30; Zwitserland/Frankri
/Noord-Italië: 06 - 910 910
01
ELI
'gel
anse
>st
:hoo
en.
'ord
'gd,
fcial
laan
•elys
'an I
ider
yi
lpeed
98iv
xper
ndc
itter
tuur
vm.v.