Voorvechter van katholieken aan de vergetelheid ontrukt Taalgeleerde dr. L.Onvlee overleden Ccidóc Souocmf l g aan tafel kerk wereld beroepingen J.G. LE SAGE TEN BROEK, BLINDE NOTARIS UIT NAALDWIJK Spanje en de Navo ACHTERGROND CcidócSommit DINSDAG 11 MAART 1986PAGIN, ÏTD Kardinaal Sin betwijfelt nut berechting Marcos Mars voor joden en christenen in de Sovjetunie ,.Ik geloof niet dat het aanbeveling verdient te streven naar uitwijzing van oud-president Marcos om hem terecht te doen staan op de Filipijnen ik ben er niet van overtuigd dat zo'n proces het volk van de Filipijnen ten goede zou komen". Dat verklaarde kardinaal Jaime Sin, aartsbisschop van Manila, mee naar aanleiding van het onderhoud dat hij heeft gehad met paus Johannes Paulus II over de rol, die de Rooms-Katholieke Kerk van de Filipijnen heeft gespeeld bij de machtswisseling. De kardinaal kon geen opheldering geven over het lot van de zes maanden geleden door de militairen op de Filipijnen ont voerde Redemptorist Rudy Romano; hij weet ook niet of de pa ter nog in leven is. Op initiatief van de Christelijke Stichting voor Hulp aan Ge- wetensvervolgden (CSHG) en de landelijke werkgroep Laat Mijn Volk Gaan wordt er zaterdag 15 maart in Den Haag een mars gehouden van solidariteit met de joden en christenen i de Sovjetunie. De organisatoren menen dat er op dit moment ongeveer 400.000 Joden de Sovjetunie willen verlaten. Zij krij gen daarvoor echter geen toestemming. Na het topjaar 1979, toen er 51.330 joden vertrokken zijn de grenzen nu bijna dicht. In 1986 kregen nog maar 1141 Joden toestemming om te emi greren. Ook de christenen in de Sovjetunie bevinden zich in een lastig parket.De mars begint om 13.30 op het Haagse Malie veld en eindigt bij de ambassade van de Sovjetunie. Wat is trouw? De eer der liefde Fltegende Blatter Mr. Kortenhorst uit Bronkhorst wil de Bhagwan in Nederland Bhagwan-discipel mr. G Kortenhorst (67) uit Bronkhorst, nabij Deven ter, vraagt vandaag een verblijfsvergunning aan voor Bhagwan Shree Raj- neesh. Hij wil dat Bhag wan zich in Nederland vestigt. Volgens Korten horst is de kans groot dat de mysticus ook inder daad komt. Kortenhorst, zoon van de vroegere KVP-fractieleider: ..Bhagwan heeft onlangs op Kreta te kennen gegeven graag naar Nederland te ko men". Óp de vraag of het om een permanent verblijf in ons land gaat. zegt de voormalige bankdirecteur: „Ik denk van niet. Bhagwan is graag veel in contact met de discipelen in de hele wereld. Daarvoor moet hij veel reizen". Bronk horst heeft nog geen idee waar zijn meester moet wor den ondergebracht. Maar vol gens hem zijn er in Nederland geschikte accommodaties ge noeg te vinden. Hij zegt dat er voldoende vrienden zijn, die willen helpen, en het zeer zouden toejuichen als de mys ticus naar ons land zou ko men. Financieel gezien zijn er ook geen beletsels voor de komst van Bhagwan. Mr. Kortenhorst, vader van de vooraanstaande sannyasin Ma Prem Arup, verwacht dat het ministerie van Justitie een visum op korte termijn zal verlenen. Het krijgen van een verblijfsvergunning, die nodig is als Bhagwan langer dan drie maanden wil blijven, gaat wat langer duren. Vaticaanse missie voert in Libanon vredesbesprekingen De Vaticaanse minister van buitenlandse zaken, mgr. Achille Silvestrini, heeft in Beiroet besprekingen gevoerd met islamitische en christelij ke leiders, in de hoop een bij drage te leveren aan een be ëindiging van de elf jaar du rende burgeroorlog in Liba non. Silvestrini voerde in West- -Beiroet besprekingen met premier Rashid Karami, een soenniet, en parlements- woordvoerder Hussein Hus sein, een sji'iet. Vervolgens had hij in Oost-Beiroet een lunch met president Gemayel. Langs de Groene Lijn, die het christelijke en moslimgedeelte van de stad scheidt, bleef het relatief rystig toen de Vati caanse missie passeerde. Nederlandse Hervormde Kerk: Beroepen te Broek in Water land, parttime, drs.M.Barnard kandidaat te Amsterdam. Aangenomen: naar Vinke- veen T.J. Kamerbeek te Hoe velaken; naar Heemstede A. Carstens te Middelharnis (deelgemeente Exodus); naar Noordoostpolder (Bant en Rutten) G.J. van Beek, kandi daat te Harderwijk. Aangeno men naar Bruinisse J. de Roo te Veenwoude. Bedankt voor 's-Grevelduiri-Capelle en Vrijhoeve-Capelle L. Quist te Middelharnis. Toegelaten tot evangeliebediening en be roepbaar: R.J. ten Have, Wul- verderlaan 61, 2071 BH Sant poort-N.; H.E.J. van der Laan, Hugo de Grootstraat 59, 2518 EC Den Haag; J. Maas. Van der Burghstraat 9, 3341 GS H.I.Ambacht; P.B. Verspuy, Kerkstraat 175, 2951 GJ Al- blasserdam. Gereformeerde Kerken vrij gemaakt Beroepen te Enschede-Noord, (tweede predikantsplaats), P.J. Trimp te Bedum. „Vrijheid van onderwijs is nodig ten einde de redding van vele zielen mogelijk te maken". Dit schreef Joachim George le Sage ten Broek in 1822. Deze blinde notaris uit het Westlandse dorp Naaldwijk is de eerste voorvechter van katho liek onderwijs in ons land geweest. Jaren voordal de Schoolstrijd het politieke en culturele leven in Nederland zou gaan beheersen, bepleitte deze publicist en pamf- lettenschrijver al de vrij heid van onderwijs als een „kwestie van leven of dood". Vrijheid van onderwijs, of wei naast de bestaande, door ge meentebesturen beheerde scholen, ruimte voor hel stichten van scholen van spe cifieke protestantse of katho lieke snit. Tijdens Le Sages pleidooien voor katholiek on derwijs lag deze Schoolstrijd nog in de verre toekomst ver scholen. Des te opvallender is dat Joachim George le Sage ten Broek (1775-1847), weinig historische erkenning heeft gekregen. Le Sage kwam uit een protestants milieu. Zijn vader was predikant. Na jaren van innerlijke strijd bekeerde hij zich tot het rooms-katho- lieke geloof en werd vanaf dat moment wegbereider van het katholicisme in ons land. Ruim dertig jaar van zijn le ven heeft hij, dag aan dag, de vrijheid van godsdienst be pleit. In door hem geredigeer de en veelal zelf volgeschre ven tijdschriften als „De Godsdienstvriend", „De Ul- tramontaan" „Catholieke Ne- derlandsche Stemmen", in brochures (waaronder één met de voor zichzelf spreken de titel „De voortreffelijkheid der Katholieke Kerk") en via de door hem opgerichte (en later verboden) „Catholijke Maatschappij ter Bevordering van Godsdienstige Weten schap en Goede Zeden", heeft hij de positie van de Rooms- katholieke Kerk en van haar gelovigen geprobeerd te ver beteren. Door zijn blindheid was hij niet in staat te schrij ven of te lezen. Alles moest hij dicteren of moest worden voorgelezen. Des te opmerke lijker is dat hij zoveel publica ties en zo'n uitgebreide cor respondentie heeft kunnen voeren. Zijn vele activiteiten en ideeén hebben anderen ge ïnspireerd. Maar bovenal staat Le Sages betekenis in het teken van zijn strijd voor de vrije bijzondere school. De geringe aandacht die dè historicus van katholiek Ne derland, L.J. Rogier, aan Le Sage heeft geschonken is ver- bazeningwekkend. In Rogiers standaardwerk over de katho lieke emancipatie in Neder land, „In vrijheid herboren" worden slechts enkele regel tjes aan de publicist gewijd. En in bewoordingen die alles behalve vleiend genoemd kunnen worden. Rogier schrijft over Le Sage: „Op po litiek gebied was hij een op portunist. Le Sage steunde, tijdens de monarchie van ko ning Willem II (1850-1848), het autocratisch (ondemocra tisch) gezag, dat hij eerder met grote felheid had bestre den. Zo bad hij koning Wil lem II om de belangen van de katholieken niet te wagen aan uitspraken van de Tweede Kamer". Humor Waarschijnlijk is Le Sages keuze voor het anti-liberalis- me, dat koning Willem II wel heeft laten varen toen hij in 1848 de parlementaire demo cratie mogelijk maakte, de oorzaak van zijn latere impo pulariteit. Het liberaal-katho- licisme sprak tenslotte veel meer tot de verbeelding. Ro gier beschrijft Le Sage dan ook als iemand die steeds minder aanhang kreeg: „Na 1840 zijn Le Sages publikaties tot holle organen verworden, die door steeds minder lezers serieus werden genomen. De prominente katholieken ont groeiden zich aan Le Sages journalistiek. Le Sage spitste de verschillen binnen de ge loofswereld tot in het belache lijke toe. Zo voer hij in recen sies heftig uit tegen katholie ke auteurs die met de protes tanten „Jezus" spelden en niet „Jesus", of net prote stantse woord „Heiland" durf den te gebruiken. Rogiers op vattingen hebben niet bepaald bijgedragen dat Le Sage door het nageslacht op handen werd gedragen. Rogier: „In alle eerlijkheid moet worden betwijfeld of Le Sage ten Broek ook maar enig gevoel voor humor bezat. Hij dicteer de voorschriften die geen mens kon waarmaken. Kin deren moesten, ter voorberei ding van de eerste heilige communie beloven heel hun leven nooit naar bed te gaan alvorens op hun knieën de ro zenkrans te hebben gebeden". Rogier plaatste Le Sage ten Broek in zo'n negatief licht dat hij decennia lang in de ge schiedschrijving werd wegge drukt Maar sinds kort komen andere geluiden over de blin- J.G. Le Sage ten Broek: uit de vergetelheid gehaald de notaris uit Naaldwijk. Ge luiden uit een onverdachte en ook onverwachte hoek: name lijk de liberale. In de disserta tie van A.A. de Bruin, „Het ontstaan van de schoolstrijd", een studie over het culturele leven in de Noordelijke Ne derlanden in de eerste helft van de negentiende eeuw, wordt aan de activiteiten van Le Sage zorgvuldig aandacht besteed. Voor De Bruin is Le Sage niet de humorloze, over matig bezielde opportunist. „Le Sage is de nestor geweest van de katholieke pers en de voorman van de katholieke emancipatie", aldus de on langs in Leiden gepromoveer de historicus. „Het katholieke volksdeel in Nederland heeft veel aan hem te danken". De Bruin geeft in zijn studie aan, dat de schoolstrijd zijn oorsprong vindt in een con flict tussen christenen onder ling met als voornaamste doel, het versterken van de eigen gelederen. Le Sage ten Broek was in deze prille strijd de be langrijkste en lange tijd de enige katholieke vertegen woordiger. De Rotterdamse historicus De Bruin kan niet bepaald een vriend van het bijzonder-con- fessioneel onderwijs worden genoeipd. Hij is al jaren een beijveraar van de samenwer kingsschool, een school waar in levensbeschouwelijk on derwijs in nauwe samenwer king tussen katholieke en protestante theologen en een humanistisch raadsman wordt gegeven. Wel komen in zijn studie de voortrekkers die ka tholiek onderwijs hebben mo gelijk gemaakt, uitgebreid aan bod. Le Sage ten Broek blijkt zonder meer de belangrijkste. De Bruin: „In 1822 ïiad Le Sage al een oproep tot de geestelijkheid gericht om pa rochiale scholen te stichten, teneinde, zoals hij dat noem de, de redding van vele zielen te bewerkstelligen. Daartoe moesten de katholieken zelf de benodigde gelden opbren gen. Sage eiste vrijheid van onderwijs, ofwel de volledige vrijheid om eigen katholieke scholen op te richten en daar in volgens eigen principes les te geven, ongehinderd door inspectie of concurrentie van het openbaar onderwijs. Katholieke scholen Le Sage protesteerde tegen „gewetensdwang" en advi seerde katholieke ouders om hun kinderen op dagen dat Bijbellezing en -uitleg op school was voorgeschreven thuis te houden. Hij hoopte dat „onze regtvaardige Ko ning" zijn verzoek om eigen katholieke scholen te kunnen oprichten zou inwilligen en verkondigde in 1823 „de stel ling dat wanneer het Gouver nement een uitsluitend regt op het .openbaar onderwijs heeft, dit anti-catholijk en anti-constitutioneel is". Kras se uitspraken, die hem zelfs een aantal maanden in de ge vangenis deden belanden. Maar dit kon hem niet van verder schrijven weerhouden. Integendeel, steeds agressie ver werden Le Sages pleidooi en tegen de staats- en voor de katholieke school. „Is het met eenig denkbeeld van regt- vaardigheid overeen te bren gen dat onder een grondwet, die volkomene vrijheid van godsdienstige begrippen waar borgt, Catholijke ouders ver- pligt zouden zijn, om hun kin deren naar scholen te zenden, alwaar die geloofsbegrippen, onder het huichelend mom van verdraagzaamheid en al gemeen Christendom, ver guisd en bespot worden". Alle reden voor een felle strijd tegen de gemeentelijke lagere scholen en Le Sage kwam uiteindelijk met een ei gen grondwetsartikel: „De on derscheidene godsdienstge zindheden hebben volledige vrijheid tot het oprigten van eigene scholen, wier onder wijzers den vereischten rang zullen moeten hebben verkre gen, doch onder geen ander opzigt staan dan dat der ker kelijke bestuurders harer ge zindheid". Le Sage voerde strijd tot zijn dood in 1872. Toen werd de roep om vrijheid van onder wijs ook al door anderen luid verkondigd. De Schoolstrijd brak in volle hevigheid uit, leidend tot de pacificatie: het door de staat subsidiëren van zowel openbaar- als bijzonder onderwijs. Een andere regeling dan Le Sage voorstond. Hij had ten slotte jarenlang de leus „een eigen school, voor onze eigen kinderen, op onze eigen kos ten" gevoerd. Maar hij kon in 1822 nog niet weten wat zijn eenmansactie uiteindelijk te weeg zou brengen. FRANS BOTHOF Zondag overleed op 93-ja- rige leeftijd de taalgeleer de prof. dr. L. Onvlee. Zijn naam is op onverbre kelijke wijze verbonden met Soemba, hoewel hij ook als hoogleraar in de culturele antropologie aan de Vrije Universiteit vormgaf aan dat studie departement. Voor de be volking van Soemba was hij de man die haar het Nieuwe Testament gaf in de twee belangrijkste ta len van dat Indonesische eiland, het Kamberaas en We we waas. Professor Onvlee (geboren in Baarn werd door de Gerefor-- meerde Zending als derde jaars theologisch student voorgedragen aan het Neder lands Bijbelgenootschap. Dit aanvaardde hem als toekom stig taalgeleerde en regelde in overleg met hem zijn verdere opleiding. Hij maakte zijn theologische studie aan de Vu af en ging vervolgens in Lei den taal- en letterkunde van de Oostindische Archipel stu deren. In 1926 werd hij naar Soemba uitgezonden, kort daarvoor trouwde hij Wieke Miedema, die levenslang behalve zijn vrouw ook zijn naaste mede werkster was. Toen beiden al oud waren, maar zij samen nog werkten aan een woor denboek voor de taal van Soemba, was zij het die hem 's morgens bij het ontbijt aan spoorde met de woorden: „La ten we aan het werk gaan, want de tijd is kort". Toen het echtpaar Onvlee op Soemba aankwam, had de Gereformeerde Zending daar al een eigen vorm gevonden. De eerste missionaire predi kant, ds. K. Wielenga had al een bijbels leesboek in het Kamberaas vertaald. Maar hij begreep dat hulp van een taalkundige absoluut noodza kelijk was, omdat een "zende ling-leek niet in staat is in de taalchaos van Soemba orde te scheppen". Hoogleraar Verschillende Soembanezen hebben het echtpaar Onvlee bij hun werk geholpen. De belangrijkste was waarschijn lijk Oemboeh Kapita, die voor dat werk ook een eredocto raat ontving aan de Vrije Universiteit en die, evenals professor Onvlee, benoemd werd tot lid van verdienste van het Nederlands Bijbelge nootschap. In 1955 keerde het echtpaar naar Nederland te rug. Hij werd hoogleraar aan de VU. Toen waren reeds de basisvertalingen van het Nieuwe Testament al gereed in het Kamberaas en het We- wewaas, van het evangelie van Marcus in het Sawoes en van bijbelgedeelten in het Ko- disch. In de periode van 1956 tot 1966 zette hij zich volledig in voor de opzet en uitbouw van de studie in de culturele an tropologie aan de VU. Maar de weinige tijd die hem restte, gebruikte hij om voort te wer ken aan de talen van Soemba. Na zijn emeritaat kon hij alle aandacht daaraan geven en op negentigjarige leeftijd smaak te hij de vreugde, dat hij zelf het eerste gedrukte exem plaar in ontvangst kon ne men. Het verdriette hem al- Maar zelf toen nog kon hij niet gauw op zijn lauweren gaan rusten. Er lag nog zoveel materiaal op publicatie te wachten dat hij rustig door werkte. Nu heeft hij zijn werk uit handen gegeven. Maar het draagt nog steeds vruchten. Bewoners van Soemba zijn begonnen aan de vertaling van het Oude Testament in het Kamberaas en Wewewaas en vrijwel dagelijks grijpen zij naar het levenswerk van het echtpaar Onvlee en hun me dewerkers. Ook nu nog luiste ren ze aandachtig naar hun stem. Jan J. van Capelleveen (stafmedewerker Nederlands Bijbelgenootschap) l/i tot 1 kg aardappelen, olie of margarine, zout; 225 g kwark, 2 dl gele vla (2 dl melk, 10 g custard, 12 g suiker), 1 lepel rozijnen, 1 lepel hazelnoten, basterdsui ker, jam. Griekse gehaktballetjes met spinaziesalade en gebakken aardappelenkwarkvla met rozijnen en noten Nodig voor twee: 1 sneetje brood, uitje, 5 g margarine, 200 g gehakt, zout, peper, losgeklopt ei, oregano, peterse lie, (olijf) olie; 200 g spinazie, 2 lepels azijn, zout, peper, suiker, 1 lepel oli-, 1 appel, 1 sinaasappel, wat radijsjes; Week het brood in weinig warm water. Fruit de kleingesne den ui lichtbruin in de margarine. Druk het water uit het brood en maak het sneetje klein. Kneed ui, brood, gehakt, zout, peper, losgeklopt ei, oregano en fijngeknipte peterselie tot een samenhangende massa en vorm daar per persoon vier balletjes van. Zet de gehaktballetjes een uur koel weg en bak ze in weinig olie bruin en gaar. Was de spinazie en laat haar uitlekken. Snijd grove spinazie wat kleiner. Zet een sausje klaar van azijn, zout, peper, sui ker en olie. Snijd de geschilde appel in dunne schijfjes en verdeel die in stukjes. Meng de appelstukjes direkt door het sausje, dan blijven ze blank. Verdeel de geschilde sinaasappel in stukjes en meng die met de spinazie door de saus met ap pel. Garneer met radijs. Kook de aardappelen in de schil net gaar, laat ze afkoelen, pel ze en bak ze in plakken gesneden bruin in olie en/of margarine. Strooi er na het bakken zout over. Kook de gewassen rozijnen tien minuten in weinig water, laat ze uitlekken en afkoelen. Rooster de noten in een droge braad- of koekepan, ontdoe ze van de velletjes en hak ze grof. Met kwark, vla, rozijnen, noten en desgewenst basterdsuiker. Garneer het toetje met jam. JEANNE es jï :n h* n justii en zes belast art wc, Icling Sltoor 1984 Ijocn k tcrui W a; uden zal SPANJE heeft het tijdperk van dictator Franco met ovei ging achter zich gelaten. Het land heeft nu een echte de cratie. Een uiting daarvan is dat het volk zich morgen in referendum mag uitspreken over handhaving van N A V O-lidmaatschap. Sinds zijn premierschap is de socialist Felipe Gon overtuigd voorstander van het NAVO-lidmaatschap. Althfr' onder voorwaarden. Zo wil hij bijvoorbeeld geen kern"'( pens op Spaans grondgebied en blijven het leger, de ma en de luchtmacht buiten de militaire structuur van NAVO. Het lijkt echter erop, dat zelfs een uitgekleed maatschap veel Spanjaarden te ver gaat. Opiniepeilingen ven namelijk aan dat er meer tegen- dan voorstanders HET referendum over het lidmaatschap is daardoor ook keuze voor of tegen Gonzalez geworden. En daarmee hel ject van partijpolitieke opzetjes. De conservatieve oppo bijvoorbeeld heeft de Spanjaarden opgeroepen het refei dum te boycotten, terwijl die partij toch eigenlijk een v| stander van de Navo is. Gonzalez vreest dat Spanje een „paria" in de EurojK^s** Gemeenschap wordt als het zich onttrekt aan zijn defenl verplichtingen jegens zijn partners. Volgens de premierB een „nee" tegen de Navo niet alleen Spanjes aanzien bij Europese partners schaden, maar ook tot terugtrekking j buitenlandse investeringen leiden. De Spaanse premier zou daarmee best gelijk kunnen I ben. De Spanjaarden doen er daarom goed aan ja" te zegj tegen de NAVO. Maar bepaald niet alleen om het aana van Spanje te vergroten en buitenlandse investeringen tel vorderen. Het NAVO-lidmaatschap van Spanje levert opj eerste plaats een bijdrage aan de kracht van de democrati! het land. De mogelijkheid dat het leger opnieuw uitgroeit! een staat in de staat en zelfs weer een poging kan doera macht in handen te krijgen, blijft daardoor beperkt. HET referendum over het NAVO-lidmaatschap voi voorts een proeve voor de samenwerkingsgezindheid van land. De Spanjaarden kunnen morgen aantonen een volv sen democratie te vormen, die samenwerking met and- landen op zoveel mogelijk gebieden nastreeft Weinig verandering DE BILT (KNMI) De ko mende dagen blijven de lucht- drukverschillen boven ons land klein. De windsnelheden blijven daardoor ook klein. Tijdens opklaringen kan zich, evenals gedurende de afgelo pen nachten, opnieuw op veel plaatsen mist vormen. Deze mist lost gedurende de eerste ochtenduren op de meeste plaatsen weer snel op. Alleen in het Waddengebied, boven de Zeeuwse wateren en het IJsselmeer kan dit oplossen langer duren en breekt op en kele plaatsen de zon pas in de middag door. In de nacht daalt de temperatuur tot een graad of 2 onder nul, in de middag wordt het op de meeste plaa- ten rond 9 graden. Bij zee en in de buurt van grote waterop pervlakten blijft het kwik bij zo'n graad of 6 steken. Boven de Britse eilanden komen de resten van oceaanstoringen tot stilstand. De bijbehorende wol kenvelden kunnen af en toe ook over het westen en noor den van ons land drijven, maar regen wordt daaruit niet verwacht. Ook op langere ter mijn bezien blijft het rustig. De kans op mist in de nacht en ochtend is aanhoudend groot. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië, Denemar ken: Vooral in de kustgebie den mist. Overigens ook enke le opklaringen en droog. Mid- dagtemperatuur van rond 2 graden in de kuststreken tot 7 graden meer landinwaarts. Britse Eilanden: In het noor den en westen veel bewolking en af en toe wat regen of mot regen. Elders af en toe zon maar ook mist. Middagtempe- raturen tussen 5 graden bij de oostkust tot 8 12 graden el ders. Benelux, noord-Frankrijk, noord- en midden-Duitsland: 's Nachts en 's ochtends plaat selijk mist. Overdag zonnige perioden, maar ook wolken velden en in de kuststreken mist. Droog. Middagtempera- tuur van 5 graden bij zee tot 10 graden elders. Zuid-Duitsland, Alpengebied: Flinke zonnige perioden en droog. Middagtemperatuur op laaglandniveau 5 tot 10 gra den, in de zuidelijke Alpenda len plaatselijk tot 15 graden. Nulgraden-grens overdag op 1500 a 2000 m hoogte, 's nachts in het algemeen vorst tot aan de grond. Zuid-Frankrijk, noord-Italië: Flinke zonnige perioden. Droog. Middagtemperatuur 14-18 graden. Midden- en zuid-Italië, Adria- tische kust: Zonnige perioden. Vooral 's middags enkele bui en met name landinwaarts. Middagtemperatuur 14 tot 18 graden. Lokaal wat hoger. Spanje, Portugal: Op donder dag op veel plaatsen regen of buien. Op vrijdag vanuit het westen zon. Middagtempera tuur van 14 graden in het we s ten, noorden en in het bini land en tot 20 graden in zuiden. ie n nen pakji een I tuurt In Alpen nog goed skiën DEN HAAG Dicht bij zijn er alleen in de hogere len van de Harz (sneeuw van 20 tot 80 cm) en in Sauerland (sneeuwlaag v tot 60 cm) nog redelijke tersportmogelijkheden. In het gehele Alpengebiei het algemeen goede win sportmogelijkheden. De melde sneeuwhoogten bet fen achtereenvolgens de la| AMJ en hogere pistes: Oostenrijk Vorarlberg: 110, 200; Tirol 155; Salzburgerland: Karinthië: 60, 160. Weersverwachting tot wo dagavond: Droog v grens overdag rond 500 m< geleidelijk oplopend naar c 1000 meter. Zwitserland Berner Oberland: Graubuenden: 70, 120; Wa 85, 170. Alpes du Sud: 120, 180. Weersverwachting tot wo dagavond: Overwegend di weer. In het Italiaanse Al| gebied echter eerst noj lichte regen of sneeuw, grens overdag tussen 1000 1500 meter. Voor meer gedetailleerde formatie uit de genoemde den de ANWB/KI sneeuwlijnen: Harz en Sauerland: 06-910 20; Oostenrijk: 06-910 910 Zwitserland/Frankrijk/No< d-Italië: 06-910 910 40. Eindhoven Den Helder Rotterdam Vlissingen Zd.limburg Aberdeen Barcelona Berlijn Bordeaux lijk film vrot dooi besl bree reet of e teru en c sma stof Goei hcbl chet tige breii ding schi verl half toch van hart snot Wit gistt Kopenhagen motregen Lissabon onbew. Locarno regenbui Londen zwbew. Luxemburg onbew lil ke :RI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2