finale ZATERDAG 22 FEBRUARI 1986 L»c<"eBa„a,sFlorade LOS ANGELES - In de herfst van hun leven willen geboren, of door Hollywood gemaakte komieken met alle geweld se rieus genomen worden. Dick van Dyke, twintig jaar geleden een kolderieke tv-clown, heeft zijn gouden grijns bevroren voor „Strong Medicine", een mini-serie over een onderwerp waar mee allerminst te spotten valt: verdo vende middelen. Van Dyke speelt daarin de directeur van een farmaceutische fir ma die op het spoor komt van een mee dogenloze handel in drugs. „Het heeft me heel wat moeite gekost om Hollywoodproducenten er van te overtuigen dat ik meer in huis heb dan een gekke bek en een snelle mop voor aan de bar", moet Van Dyke kwijt. Van Dyke heerste in de jaren zestig, sa men met rascomedienne Mary Tyler Moore, als de met drie Emmy's (tv-on- derscheiding) bekroonde buis-clown. Door drank beneveld gleed hij echter af om tenslotte in 1972 door „Hollywood" wegens erbarmelijke kijkcijfers aan de dijk te worden gezet Opknapbeurt Sindsdien heeft Van Dyke geprobeerd zich op te trekken aan zijn doorgezakte im?ge als komiek. Hij greep zich vast aan rollen in films als „Chitty, Chitty, Bang, Bang" en „Divorce American Sty le". Maar meer dan een serie ster-spotjes voor de soepen van Campbell, uiteraard nadat van kust tot kust kond was gedaan van zijn verblijf in een ontwenningskli niek in Phoenix, heeft Van Dyke ook niet de deur uit gedaan. Met „Strong Medicine" hoopt hij af te rekenen met zijn verleden dat hem, zo meent Van Dyke althans, gekluisterd hield aan het theater van de lach. „Ho pelijk lukt het me om de serieuze Van Dyke alle vrijheid te geven." Wie ineens ook serieus genomen wil worden als lach-en-traan-actrice is de nu 76-jarige Lucille Ball. Veel minder gedreven dan Van Dyke - Lucy Ball heeft zich nooit geschaamd noch miskend gevoeld vanwege haar gouden carrière als comedienne - heeft de veelvoudige miljonaire onlangs haar debuut gemaakt als dramatisch actrice in „Stone Pillow". In deze tv-film kruipt ze in de rafelige winterjas van Flora, een van de dertigduizend zogeheten „bag la dy's" van New York. Een rol die zij zeil omschrijft als „de zwaarste in mijn le ven". Tijdens de zes weken durende op namen in New York verloor Lucy 12 kilo en verrekte tijdens een „gevecht" met andere dakloze zwerfsters een spier. Rustig Waarom ze niet rustig met haar man Gary Morton in Palm Springs, het mil jonairsstadje in Zuid-Cahfornié, is geble ven? „Omdat ik moe werd van het niets doen. Maar ook omdat ik de jeugd van nu nog een boodschap wilde meegeven. Dat de nagejaagde All American Dream ook schaduwkanten kent, waarin mede mensen dolen naar wie eigenlijk niet wordt omgekeken", legt de breekbare, le gendarische lachstuip uit. Regelmatig houdt de ex-Goldwyn-danseres lezingen op universiteiten over haar carrière, Hollywood en de Amerikaanse samenle ving waar een op de tien inwoners in ar moe leeft. Er is nog een reden waarom Lucy Ball, wier „I love Lucy"-shows niet van de buis te branden zijn, ook haar serieuze gezicht wilde tonen in de aangrijpende film „Stone Pillow". „Vanaf de dag dat ik in 1974 afscheid heb genomen van de showbusiness krijg ik stapels draaiboeken in de bus. De een is nog bedenkelijker dan de ander. Seks en geweld. En om de humor kan ik ook al niet meer lachen." Of mevrouw Morton niet te zwart-wit tegen de jongere generatie Hollywood- smaakmakers aankijkt? „Kan best in mijn tijd had je nog geen kleuren-teevee". Babbelblad Beduidend jonger, maar verre van piep, is Mary Tyler Moore. De 50-jarige co medienne, wier leven tot voor kort ook stond in de schaduw van menig cocktail glas, is gewoon bij haar leest gebleven. Met „Mary", een tv-serie over een jour naliste die verzeild raakt bij een babbel- blad in Chicago, maakt MTM momen teel een klinkende come-back. De televisiemaatschappij CBS, die het voortdurend moet afleggen in de strijd om de kijkcijfers tegen NBC, heeft groot vertrouwen in Mary Tyler Moores her overing van haar populariteit onder het, met tv-komedies toch al overvoerde Amerikaanse publiek. In het begin kreeg MTM lage kijkcijfers. „Maar daar heb ik geen minuut van wakker gelegen. Het herinnerde me aan de „Dick van Dyke Show" en mijn eigen show uit de jaren zestig. Ook die kwa men tergend traag uit de startblokken. Na het eerste seizoen was er zelfs sprake van dat onze „Van Dyke Show" met de vuilnisman zou worden meegegeven. Komedieshows verdienen nu eenmaal in het begin veel vertrouwen en volhar ding". „Mary" voert echter geen nieuwe trend aan in Hollywood om oude wijn in nieu we zakken te gieten. Reddfoxx Redd Foxx, de sjacheraar uit „Sanford Son" anno begin jaren zeventig, ver koopt nu kranten en tijdschriften in een naar hem genoemde tv-show, waarmee ABC probeert iets af te knabbelen van 'ayi"ond Burr erry Mason. David Carradine. de betonnen populariteit van de „Bill Cosby Show". Natuurlijk is de 63-jarige, vooral om zijn schuine conferences in Las Vegas bekende zwarte komiek, in de wolken met een nieuwe kans verschraalde roem en verbraste rijkdom bij te spijkeren. „Ik word vorstelijk betaald, net als mijn blanke collegae. Bovendien behandelt ABC me als een tv-ster. Destijds met „Sanford Son" was NBC nog te be roerd om een raampje in mijn kleedka mer te zetten. Ik voelde me net een ge vangene: zestien uur op de set en tijdens het luchten kon je nog geen raampje openzetten. Op weer een kwaje dag heb ik toen de deur dicht gegooid", grijnst het in St. Louis als John Elroy Sanford geboren geinponum. Nu streeft Redd Foxx naar veel geld, waarmee hij naar eigen zeggen eerst hui zen, koelkasten, auto's en mooie meiden zal aanschaffen. Waarom precies in deze volgorde? Foxx: „Als je 63 bent, heb je nog alle tijd voor mooie meiden". Van 1957 tot 1965 was er wereldwijd geen betere advocaat te vinden dan Per ry Mason. De toewijding van zijn secre taresse Delia Street deed zelfs een onge schoeide Carmelietes blozen. Na 1966 keerde de geslepen advocaat, als gevolg van een vuige aanslag, terug op de buis als de aan zijn rolstoel ge kluisterde prive-detective "Ironside". Nu blijkt Perry Mason weer springle vend. Want „Hollywood" heeft Ray mond Burr, dikker en grijzer, van zijn' Fiji-eiland weten te lokken om, uiteraard tegen een uitstekende vergoeding, zijn van moord verdachte ex-secretaresse te verdedigen. Hoewel Amerika jubelde over „Ferry Mason Returns" en produ cent Viacom International, samen met NBC, goud beloofde, peinzen Ray mond Burr en Barbara Hale er niet over om dagelijks op de set te verschijnen voor een nieuwe Mason-misdaadserie. Wel bleken ze te porren voor hooguit drie tv-films. De in Westminster, Canada, geboren Burr verkiest het om zo weinig mogelijk zijn tropisch eiland te verlaten waar hij schapen fokt en orchideeén kweekt. Bar bara Hale ziet liever haar kleinkinderen groeien dan haar bankrekening. Carradine Geld. nodig voor ambitieuze projecten zoals een drieluik over „Mata Hari", en omdat „Hollywood" gevoelig is voor mystieke Oosterse vechtsporten, hebben David Carradine er toe aangespoord om zijn schoenen uit te trekken. Blootsvoets keert hij terug als „grasshop per" Kwai Chang Caine, de in karate on verslaanbare monnik-met-fluit in „Kung Fu". Carradine: „Eigenlijk wilde ik een speel film produceren. Het draaiboek had ik al jaren in de kast liggen. Caine, ik dus, zou rustig leven in een Californisch, godvrezend stadje, waar op zekere dag een duivelse Chinese priester opduikt die Caine uit de weg wil ruimen. Dit karwei moet worden opgeknapt door een in alle vechtsporten uiterst bedreven jonge Chinees. Deze karate-knul is ech ter de zoon van Caine". Natuurlijk hing er een prijskaartje aan deze Kung Fu-film: zeker 14 miljoen dollar. Warner Bros schoof Carradines droom opzij, waarna uiteindelijk CBS akkoord ging, zij het dat de film ge maakt zou worden voor de buis. Boven dien moest deze comeback open eindi gen, zodat er een eventuele tv-serie uit voort kan komen. Carradine greep deze kans (budget 6 miljoen dollar) en selecteerde Brandon Lee, zoon van wijlen Bruce Lee, als zijn vechtlustige, verloren zoon. Inmiddels is „Kung Fu: The Movie" op de Amerikaanse tv verschenen. Het ein de is zo voorspelbaar als de geur van spruitjes: Brandon Lee omarmt na een taai tweegevecht zijn doodgewaande va der. En samen lopen ze blootsvoets ver der, hopende op een nieuwe serie. Mislukken Niet elke, bijna vergeten ster krijgt op nieuw lang krediet van de „boekhou ders" van Hollywood. Robert Blake alias „Baretta" bijvoor beeld heeft niet de zegen gekregen waar op hij vurig hoopte toen hij met „Heil Town" een vuist balde tegen de deca dentie in „Dynasty". In „Heil Town" speelt Blake een tot priester bekeerde bajesklant die ziclj, soms met harde hand, bekommert om het treurige lot van een achterbuurt, er gens in een verpauperde wijk van Los Angeles. Samen met Columbia Television durfde NBC het wel aan om pastoor Noah „Hardstep" Rivers (Blake) dertien afle veringen krediet te geven om het Ameri kaanse publiek te overtuigen van zijn donderpreken tegen drank- en geldzucht en witte-boordenmisdaad. Kortom, te gen de dagelijkse zondes waarom series als „Dallas" en „Dynasty" jarenlang zijn aanbeden. Blake, berucht om zijn sneerende kritiek op „Hollywood", mocht in deze door hem bedachte serie niet op (te) lange ka tholieke tenen gaan staan door pastoor Rivers bijvoorbeeld te veel begrip te la ten opbrengen voor hoeren en drugsdea lers. Hoewel Blake zich daar keurig aan heeft gehouden is „Heil Town" toch na der tien afleveringen dichtgespijkerd. Reden: te lage kijkcijfers. Blake: „Een troost houdt me overeind. Pastoor Rivers heeft de Carringtons toch zo hinderlijk voor de voeten gelopen dat tiet binnenkort ook afgelopen is met Dy nasty". Verleden Sommige Hollywood-sterren hebben er vrede mee dat ze verbleken, tenminste in de rol die hen roem en rijkdom heeft gebracht. Jean Stapleton kun je niet dieper kwet sen dan haar aan te spreken met Edith Bunker, de sloof van Archie uit „AU in the Family". „Niet dat ik neerkijk op Edith, verre van dat. Maar men vergeet gemakshalve dat ik toentertijd slechts een rol speelde. Jean Stapleton heeft allang afscheid ge nomen van Edith Bunker". Onlangs dook zij op in „Dead Man's Folly", een tv-film naar een detective verhaal van Agatha Christie, met in de hoofdrol Peter Ustinov als de pientere Belgische speurder Hercule Poirot. Informerend naar nieuwe rollen, ant woordt Jean: „Ik reis kriskras door Amerika met „The Italian Lesson", een toneelstuk van Ruth Draper. Af en toe sluip ik weg voor een gastrol in een tv-film. Ik flirt liever met Hollywood dan dat ik er opnieuw mee trouw zoals toentertijd Edith Bunker." Schandalig James Garner raakt „Hollywood" - ten minste de tv-wereld - nog niet met een tang aan. „Waarom zou ik ook? Univer sal heelt me schandalig behandeld met „Rockford Files". Zes jaar lang heb ik deze serie overeind gehouden. Maar de echte centen daarvoor moet ik nog ont vangen. Universal beweert dat ze er geen stuiver aan heeft overgehouden. Maar als ik vraag om de boeken open te gooi en, verschuilen ze zich achter een batal jon advocaten". Garner heeft de tv-dollars niet meer zo hard nodig. Als filmster is hij veel ge vraagd. Onlangs schitterde hij naast Sal ly Field in „Murphy's Romance", waar in hij als dorpsapotheker verliefd wordt op een gescheiden vrouw die in haar eentje een stoeterij, inclusief hengstige cowboys, overneemt. Sally Field heeft na twee Oscars defini tief afgerekend met een ver verleden als vliegende non. HANS TOONEN £eidóc Oowiomt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 22