Charismatische beweging
bijeen in veiling Naaldwijk
aan tafel
£cidóc Oowto/ni
3
Kerkvernieuwing zette door ondanks polarisatie aan top
kerk
wereld
Protestantse kerken willen
Rome bevragen op positie vrouw
Vredesprijs
voor
Philip Potter
EEN STUDIE NAAR HET PASTORAAL CONCILIE (1965-1970)
Laatje lippen niet
springen.
ACHTERGROND
SeidóaQowuvnt
zaterdag 15 februari 1986pag1ï
ÏNN
Open Kerk praat over secularisatie
De Open kerk-beweging in West Nederland houdt op 15 maart
in de R.K.Pabo Thomas More, Stationssingel 80 te Rotterdam
(achteruitgang Centraal Station) een ontmoetingsdag waarop
zal spreken de Tilburgse pater prof. Piet Leenhouwers over
het thema: Heeft de Kerk voor ons nog een boodschap of heb
ben wij geen boodschap meer aan de Kerk9
In kerkelijke documenten, zo wordt ter toelichting op het the
ma meegedeeld, wordt telkens weer gewaarschuwd tegen secu
larisatie. maar zonder secularisatie komt het geloof, de kerk,
buiten de tijd te staan. Positief verstaan is en wil secularisatie
niets anders zijn dan voortzetting van de Incarnatie, dus een
openstaan voor vraagstukken van de eigen tijd. Secularisatie is
daarom geen bedreiging maar opdracht voor de Kerk.
Per week in VS christelijke radio erbij
Elke week komt er in de Verenigde Staten een christelijk ra
diostation bij en elke maand een dito tv-station. Van de ruim
10.000 radiostations in Amerika zenden meer dan 1.100 over
wegend christelijke programma's uit. Bij de tv ligt dit verhou
dingsgewijs nog hoger: 200 van de ruim 1.000 tv-stations zijn
christelijk georiënteerd. Veertig procent van de Amerikaanse
huishoudens kijkt elke maand naar tenminste één godsdiensti
ge tv-uitzending. Dit heeft de vereniging van religieuze elec-
tronische media tiidens de jaarvergadering te Washington me
degedeeld. De invloed van deze omroeporganisaties is de afge
lopen jaren danig gestegen, aldus voorzitter Ben Armstrong,
vooral ook door toedoen van conservatieve predikanten als
Falwell.
Wat en hoeveel we ook
zoeken, we vinden nooit
iets anders dan onszelf.
Anatole France
Groot tekort OP TWEEDE PINKSTERDAG
priesters
in bisdom
Groningen
Het bisdom Groningen
kampt met een groot tekort
aan priesters. Voor de hon
derd parochies in het bis
dom zijn nog maar 65 pries
ters beschikbaar.
:Een gevolg hiervan is dat
het aantal eucharistievierin
gen in het weekeinde dras
tisch omlaag is gegaan. Bis
schop J.B. Möller van Gro
ningen heeft nu in zijn vas
tenbrief de gelovigen gead
viseerd de eigen parochie
boven alles te stellen en
daar op zondag naar toe te
gaan, ook al is er geen pries
ter om voor te gaan.
Als de plaatselijke geloofsge
meenschap uit elkaar zou
vallen door gebrek aan le
den, zijn we nog verder van
huis", aldus de bisschop.
Gereformeerde Kerken
-Beroepen te Ottoland drs. J.H. van
der Sterre kandidaat te Amsterdam.
Aangenomen naar Haulerwijk S.
Veenstra te Schoonebeek.
West-Graftdijk G.A.V.
rrooerg Kanoidaat te Amsterdam.
Aangenomen naar Wildervank (part
time) mw. A.A.I. Meijer te Lathum en
Bahr en Giesbeek parttime.
Aangenomen naar Eibergen toezeg
ging J. van Hartingsvc
Christelijk Gereformeerde Kerken
-Bedankt voor Bunschoten R. van
Beek te Veenendaal (Pnielkerk).
De beweging voor charis
matische vernieuwing in
de katholieke kerk houdt
Tweede Pinksterdag een
landelijke bijeenkomst in
de Bloemenveiling West-
land te Naaldwijk. Het is
voor de tweede maal in
korte tijd dat de landelij
ke bijeenkomst plaats
vindt in het bisdom Rot
terdam. Vorig jaar vond
de samenkomst plaats in
de Laurenskerk in Rot
terdam.
Minstens
zelfde aantal
wordt in Naaldwijk
verwacht. De organisatoren
verwachten ditmaal ook een
groot aantal mensen uit de
Westlandse parochies aan wie
gevraagd zal worden hun me
dewerking te verlenen.
De charismatische vernieu
wing, een spiritualiteit die zich
in de sympathie van de kerk
leiding mag verheugen, is ge
baseerd op het vaste vertrou
wen dat de H. Geest krachtens
Christus' belofte werkzaam is
in de gelovigen en in de kerk.
De mensen die zich bij de cha
rismatische vernieuwing heb
ben aangesloten in Neder
land ruim tweeduizend, een
klein aantal vergeleken bij dat
van andere landen, willen zich
nadrukkelijk laten inspoireren
door de aanwezigheid van de
H. Geest. In gebedsgroepen
werken zij aan verdieping van
hun leven uit de geest door ge
bed en schriftlezing en komen
zij vervolgens tot gemeen
schappelijke activiteiten ten
dienste van elkaar en tot gees
telijke vernieuwing van de
Kerk.
De landelijke bijeenkomst in
Naaldwijk begint om tien uur
's-morgens met een Lofprij
zing waarna Mario Capello,
een leek en leider van de Cha
rismatische vernieuwing op
Malta, een inleiding houdt.
Tijdens de middaguren van
twaalf tot twee uur zijn er
workshops. Daarin is onder
meer te zien wat de Charisma
tische beweging doet. Er zul
len ook speciale kinder- en
jongerenprogramma's worden
opgesteld.
Later op de middag volgt een
eucharistieviering waarin mgr.
R. Bör voorgaat. De dag wordt
omstreeks vijf uur besloten.
De organisatoren hopen dat
velen de kans zullen aangrij
pen om in Naaldwijk kennis te
maken met de Charismatische
vernieuwingsbeweging. Wel
kom zijn met name ook pasto
res voor de Concelebratie en
voor pastorale gesprekken tij
dens het massale gebeuren.
„Wij hopen op een echt ge
sprek, zodat wij gewaar wor
den wat van rooms-katholie-
ke zijde wordt gesteld, put
tend uit Schrift en traditie,
wat de plaats van de vrouw in
de kerk dient te zijn". Dat
verklaarde vrijdag mevrouw
M. J.v d. Veen-Schenkeveld
uit Rijswijk (ZH), verpleeg-
huispredikante te Rotterdam
en deel uitmakend van de de
legatie van protestantse ker
ken die van 17 tot 21 maart
een gesprek zal hebben in
Rome met een Vaticaanse
vertegen woordigi ng.
structuur ontstaat tussen
Rome en vrouwelijke theolo
gen. „Wij proberen duidelijk
te maken dat wij niet komen
om een opening te maken
voor rooms-katholieke vrou
wen in hun eigen kerk, maar
om de zaak van de vrouw in
de kerk in het algemeen te
bepleiten", aldus de predikan
te.
Naar haar mening hebben
ook protestantse Kerken wei
nig reden zich op de borst te
slaan wegens hun houding te
genover de vrouw. Zelf was
mevrouw Van der Veen de
tweede vrouwelijke predikant
in de Gereformeerde Kerken
„en zo bar lang staan de amb
ten ook nog niet open voor de
In contact met rooms-katho-
lieke vrouwen merk je dat die
lijden aan de kerk, aldus me
vrouw Van der Veen. Daarom
acht de delegatie het nuttig,
uit oecumenische bewogen
heid een nota te presenteren
waarin wordt ingegaan op de
vraag, of de Kerk de vrouw
eigenlijk wel ziet staan en wat
het betekent als zij zich hele
maal voor de vrouw zou
openstellen. Daarom delen
vrouwelijke theologen uit al
lerlei kerken hun ervaringen
met elkaar, en dus ook met
Rome, aldus het delegatielid.
Mgr. Ernst over
spiritualiteit
De Bredase bisschop H.C.A.
Ernst heeft een fijnzinnige
brochure geschreven met
overwegingen over spiritua
liteit. In het boekje worden
in een zeer directe, eenvou
dige stijl vragen uitgewerkt
als: waarom spiritualiteit?,
de relatie tussen spirituali
teit en noodlot. Een aantal
onderwerpen wordt in een
spiritueel licht geplaatst. De
bisschop spreekt onder meer
over de kerk, de samenle
ving, het ik en niet.
Het boekje is te bestellen bij
de Persdienst van het bis
dom Breda, Veemarktstraat
48, 4811 ZH Breda. Tel. 076 -
22.34.44.
De Niwano-Vredespriis 1986,
groot 286.000 gulden (20 mil
joen Yen) is toegekend aan dr.
Philip Potter, van 1972 tot
1984 secretaris-generaal van
de Wereldraad van Kerken
en sedert een jaar hoogleraar
in de theologie aan de univer
siteit van Kingston op Jamai
ca. Op 22 april zal dr. Potter
de prijs in Tokio in ontvangst
nemen. Hij is de vierde drager
van de prijs, die werd inge
steld om mensen te eren die
een belangrijke bijdrage leve
ren aan de wereldvrede door
het bevorderen van de sa
menwerking tussen religies.
Ze is in 1978 gezamenlijk in
gesteld door de Wereldconfe
rentie van Religies te Genève,
waarvan de drager van de
Nobelprijs voor de Vrede bis
schop Desmond Tutu uit Jo
hannesburg mede-voorzitter
is, en de Japanse Niwano-
- Vredesstichting. Stichting en
prijs zijn het levenswerk van
de leken-boeddhist Rissho
Kosei-Kai uit Tokio. De Bra
ziliaanse aartsbisschop Helder
Camara was de eerste die de
prijs ontving.
Vlak voordat in Noord-
wijkerhout de komende
week een nieuwe ronde
in het Landelijk Pastoraal
Overleg wordt gehouden,
is het onderzoek gepubli
ceerd naar het Neder
landse Pastoraal Concilie
in de jaren zestig gepubli
ceerd. Twee Tilburgse
theologen onderzochten
dit brede pastorale over
leg het eerste in zijn soort
dat zulke hoge verwach
tingen in binnen-en bui
tenland wekte. Ze had
den daarbij de hulp van
pater Walter Goddijn, de
emeritus-hoogleraar
kerksociologie in Tilburg,
die vanwege zijn spil
functie in de kerkelijke
vernieuwingsbeweging
ooit de paus van Neder
land werd genoemd.
Het boek is opgedragen als
bemoediging aan alle priesters
en leken van het bisdom 's-
Hertogenbosch „die in de
geest van hun bisschoppen
Bekkers en Bluyssen verder
willen gaan." Het zal uiter
aard niet verbazen dat de weg
die hun gewezen wordt over
eenkomt, met die van het
Pastoraal Concilie. De conclu
sies van het onderzoek sluiten
daar op aan en zijn dan ook
niet echt verrassend.
Een van de voornaamste luidt
dat de deelnemers aan dat
concilie, hoewel in grote
meerderheid intellectuelen,
wel degelijk spraken in de
geest van de gemiddelde ka
tholieke leek in die jaren.
Waarschijnlijk een wat zwak
ke, want op schaars materiaal
gefundeerde, conclusie, name
lijk een NIPO-enquête uit
1969. Daarin werd behalve op
een klein aantal hoogst con
troversiële onderwerpen
(priestercelibaat, voorbe-
Het onderzoek van de Til
burgse theologen is verwoord
in de bevlogen taal van de
vernieuwingsbeweging van
de jaren zestig. Het is in zeke
re zin een koekje van eigen
deeg. Het bevestigt wat in be
paalde kringen al jaren wordt
gedacht.
Wellicht zou het interessanter
zijn geweest te onderzoeken
de kerkelijke ver-
daarvan zo overduidelijk in
tegenspraak is met wat som
mige katholieke kerkleiders
nu daarmee willen aanvan
gen, is het duidelijk dat deze
laatsten hun bedoelingen niet
bij hun ware né
Tijdens het LPO waren uitingen van bezorgdheid over de band met Rome niet van de lucht
hoedsmiddelen) weinig door
gevraagd op kerkelijk-inhou-
delijke vraagstukken. Hoe het
brede katholieke kerkelijk
achterland in feite dacht, is
niet goed onderzocht.
Wat daar ook van zij, de zeer
kleine spraakmakende kerke- door het noodgedwongen be-
lijke elite bepaalde de sfeer en roep op de medewerking v
veel katholieken zullen zich
daarin waarschijnlijk wel
ding op aandringen v
de vernieuwing op
pitje zette in de vorm
begin jaren zeventig
Landelijk Pastoraal
zette die vernieuwing in het
achterland, in de parochies,
talloze leken toch door.
De onderzoekers laten zien
thuis gevoeld hebben zonder dat de polarisatie aan de top
al-
discussies te kunnen
Van eminent belang
was dat die elite op een lijn
stond met het episcopaat. Dat
had heel bewust het voortouw
nam in de kerkelijke vernieu
wing. Het initiatief tot het
pastoraal Concilie ging im
mers uit van de bisschoppen,
met name van de Bredase bis
schop De Vet. Hij zou het Pas
toraal Concilie echter niet
meer mee maken.
geschiedde en wel door bis
schopsbenoemingen als die
van Simonis en Gijsen. De
reeds in de jaren zestig inge
treden polarisatie zou toen pas
goed gaan doorwerken naar
de basis toe.
In zijn voorwoord op de stu
die schrijft Goddijn dat het
Pastoraal Concilie, in niet ge
ringe mate zijn geesteskind,
vele jaren later in andere lan
den navolging gevonden
heeft. Met andere woorden, zo
wil Goddijn betogen, het Pas
toraal Concilie is geen bevlie
ging geweest van een klein
aantal heethoofden. Integen
deel, de initiatiefnemers en
deelnemers eraan hebben hun
tijd goed verstaan of waren
haar gedeeltelijk vooruit. Met
de toenmalige kerkleiding
waren zij het er over eens dat
„de noden en verlangens van
de mensen van deze tijd" cen
traal zouden moeten staan. De
eigen verantwoordelijkheid
van de katholieke kerk zou in
dit opzicht waar gemaakt
moeten worden. Een reusach
tig verschil met de opstelling
van het huidige episcopaat
wier bekommernissen en in
teresses vooral van louter bin
nenkerkelijke aard lijken te
zijn. De bisschoppen zijn im
mers met een enkele uitzon
dering vooral aanwezig op bij
eenkomsten die een louter
binnenkerkelijk karakter dra
gen en interveniëren vrijwel
nooit in aangelegenheden
waar noden en verlangens
van deze tijd centraal staan.
Mislukking
lukt. Welke prioriteiten en
welke geestesgesteldheid heb
ben er voor gezorgd dat de
balans toch weer de oude
richting uitsloeg? Een derge
lijk onderzoek zou waar
schijnlijk meer distantie ver
eisen dan waartoe de onder
zoekers blijkens hun genegen
heid voor vernieuwers als
mgr. Bekkers en Bluyssen in
staat zijn.
Het onderzoek van de Til
burgse theologen heeft vooral
de bedoeling gehad de unieke
kerkelijke vernieuwingsbe
weging uniek doordat le
ken en bisschoppen er een
zelfde gezindheid op nahiel
den vast te leggen als een
herinnering voor het nage
slacht.
Goddijn schreef in 1973, toen
de kaarten definitief ge
schuwd waren ten aanzien
van de kerkelijke vernieu
wingsbeweging, over de uit
gestelde revolutie in kerkelijk
Nederland. De vernieuwing is
gestart, leeft aan de basis,
maar wordt van bovenaf niet
echt geaccepteerd.
De vernieuwingsbeweging
aan de basis leeft nog steeds.
Het onuitgesproken schisma
binnen de katholieke kerk
tussen de basis opgevat als
de doeners, de mensen die
zich actief inzetten voor het
werk in de kerk en haar ne
venactiviteiten en de ker
kelijke leiding, blijft in volle
omvang bestaan. Zowel lei
ding als basis beroepen zich
voor hun gelijk op de beslui
ten van het Tweede Vaticaan
se Concilie. Waar de geest
De jarenlange polarisatie
heeft een groot deel van de
basis vervreemd van wat er
in de kerk aan de top (syno
des e.d.) gebeurt. Dat laatste is
in feite taboe, zo kan degene
die
het
wee van het kerkelijk leven
op de hoogte is, en wel omdat
het meestal haaks staat op de
opvatting van kerk-zijn in de
parochie. De Tilburgse onder
zoekers spreken terecht van
een kerkelijke binding „onder
voorbehoud" die momenteel
gemeengoed is onder grote
groepen katholieken.
Een door de onderzoekers
geënqueteerde concilieganger
die terugkijkt, zegt: „Toen
eenmaal Simonis en Gijsen
benoemd waren, was men te
verdeeld om nog tot echt pas
toraal beleid te komen. Wat
intussen toch gegroeid is is
buiten de bischoppen om ge
groeid via allerlei trainingen,
werkweken die door particu
liere organisaties werden op
gezet en waaraan pastores en
leken deelnamen op basis van
persoonlijke motivatie. Sinds
de aanvaring met Rome
zijn mijns inziens de bisschop
pen alleen nog bezig om niet
te ver uit de pas te raken met
de „wereldkerk" en gaat de
basis intussen zijn eigen weg.
Die vernieuwing waaraan het
Pastoraal Concilie vorm gaf,
is dus zeker geen kunstmatig
produkt geweest, maar wie
beide partijen zal de lang-
Hans Wewerinke, Fons Mom-
mers, Walter Goddijn. Pasto
raal Concilie (1965-1970). Een
experiment in kerkelijk lei
derschap. Uitgave H. Nelissen,
Baarn. 184 pp.
Kippebouillon varkensfricandeau met
champignon-doperwten en aardappelen
kabinetpudding
Voor twee: 0,6 liter water, 200 g kippepoelet,zout, foelie,
laurierblad, tijm, ui, peterselie, selderij, 1 ei, 5 g boter;
400 g varkensfricandeau (voor 2 dagen), 40 g boter, zout,
peper, knoflook, rozemarijn, salie, 2 dl lauwe droge wit
te wijn of water;
10 g boter, 100 g champignons, zout, halve paprika, 300 g
diepvries doperwten, peterselie;
'/t tot 1 kg aardappelen;
30 g rozijnen, 1 ei, 40 g suiker, 2 dl melk, 4 blaadjes gela
tine, 0,5 dl slagroom, 2 lepels rum, garnering: 0,5 dl slag
room, 10 g basterdsuiker of paar Franse vruchtjes.
Trek het kippepoelet een uur af in water met zout, ui en
kruiden. Maak van het ei een omelet en snijd die in reepjes.
Zeef de bouillon en voeg er fijngeknipte peterselie en selderij
en ook de omelet aan toe. Maak van het kippevlees een slaat
je of ragout bij de boterham.
Bak het vlees bruin in de boter, warm nog even zout, de hele
teen knoflook en de kruiden mee en stoof de fricandeau gaar
met wijn of water. Reken voor dit stuk een totale bereidings
tijd van een half uur, verdubbel de tijd voor een grotere por
tie. Zeef de jus.
Smoor in vieren gesneden champignons drie minuten in de
boter. Voeg zout, stukjes paprika en doperwten toe en laat de
groenten in een gesloten pan warm worden. Strooi er fijnge
knipte peterselie over.
Maak de pudding vandaag. Kook de rozijnen tien minuten
en laat ze uitlekken. Roer eigeel en de helft van de suiker
schuimig, voeg de melk toe en verwarm (niet koken) het
mengsel tot het iets dikker wordt. Los er de in koud water
geweekte gelatine in op. Voeg rozijnen, room, rum en het
met de rest suiker stijfgeslagen eiwit toe. Doe de massa pas in
een met olie bestreken vorm als de rozijnen blijven drijven.
Garneer de omgekeerde pudding morgen met slagroom of
vruchtjes.
Menutip voor maandag: varkensfricandeau met sla en gebak
ken aardappelen hopjesvla.
JEANNE
laas\
Is rei
iviteü
araan
et auto,
ndeler
Omstreden uitspraak
laire
SlNDS de uitspraak van de Almelose rechtbankpresidijnd
dat twee vrachtwagenchauffeurs door hun werkgever "aSviak
recht zijn gestraft voor het meedoen aan de wegblokkadei ^ren.
december, hebben zich nog geen benadeelden van die ai >ttemer
gemeld bij de Vervoersbond FNV. Gedupeerden zouden (it
poging kunnen wagen hun schade te verhalen, want volg n
de uitspraak is de FNV aansprakelijk te stellen voor scha
die de acties hebben aangericht aan derden. 1
In feite heeft de rechter derhalve de deur wagenwijd op 31
gezet voor eisen tot vergoeding van de schade, die bijvo
beeld vervoerders van bederfelijke waren als bloemen, fn
groente en melk ontegenzeggelijk hebben geleden. Dergi
ke schadeclaims zullen wellicht zijn uitgebleven, omdat
betrokkenen eerst het resultaat van de behandeling in hoj
beroep van de zaak willen afwachten.
ZlJ doen daar verstandig aan, want vrij algemeen woi
verwacht dat in hoger beroep de uitspraak in kort gedi
van de Almelose rechtbankpresident ongedaan zal word
gemaakt. Het voornaamste bezwaar tegen die uitspraak
dat de beide vrachtwagenchauffeurs naar het oordeel van
rechter zelf hadden moeten en kunnen inzien, dat het blo
keren van de IJsselbrug ongeoorloofd was. Daarmee legt I
de verantwoordelijkheid op dë schouders van twee indii
duele chauffeurs, hoewel de actie door de Vervoersbo
FNV was georganiseerd.
de uitspraak in kort geding heeft niet alleen opzien en
de FNV) verbijstering gewekt, maar ook misverstanden do
ontstaan. De conclusie dat hiermee het stakingsrecht onde
uit wordt gehaald is sterk overdreven. De naar het oc
deel van de Almelose rechter onrechtmatigheid van
actie geldt niet een staking, maar een totale ontwricht»
van het Nederlandse wegennet. We wisten trouwens al d
de blokkade onrechtmatig was, want die conclusie was ree
getrokken in een kort geding dat indertijd in Utrecht dient
en dat er toe leidde dat de blokkade onmiddellijk werd opg
heven.
SCH
in Almelo was dat echter niet aan de orde. Daar ging h
de vraag of een werkgever twee vrachtwagenchauffeu
mocht straffen omdat ze aan de blokkade hadden deelgen
men. Zij rekenden uiteraard op de bescherming van de Ve|
voersbond FNV, die de actie had georganiseerd en daaro KLR
ook het kort geding had aangespannen. Maar de Almeloj ^ert
rechter besliste anders en dat is een volkomen nieuw gelui derl.
de bestaande jurisprudentie over stakingsacties. door
cent
HOEWEL het hier ging om een ook naar ons oordeel ^en
onaanvaardbare actie, is de Almelose rechter wel zeer vi
gegaan bij zijn uitspraak. Hij verklaarde zelfs van mening
zijn, dat de blokkade-actie zo „grof onrechtmatig" was, d ^en]
voor de twee betrokken (maar dus in feite voor alle deelni
mende) chauffeurs ontslag op staande voet volkomen op zij j^aa
plaats zou zijn geweest. Daar zal niet alleen de advocaat va) j(ro]
de FNV van hebben opgekeken, maar tal van andere juristé vee]
zullen eveneens verbaasd hebben gestaan. Met name de vet ^-n]
dediger van het Almelose transportbedrijf dat de strafmaat V0Q
regelen tegen de twee chauffeurs heeft uitgevaardigd. Wail
voor zo'n krasse maatregel had het bedrijf zelf kennelijl ten
geen rechtsgrond gezien.
Aanhoudende vorst
DE BILT (KNMI) Dit
weekeinde wordt lichte tot
matige vorst verwacht, maar
volgende week gaat het weer
vriezen. In de middag loopt de
temperatuur op tot rond of net
onder het vriespunt. In de
loop van de week blijft het
ook overdag kouder. Het voelt
buiten wel erg guur aan. Er
staat namelijk een stevige oos
tenwind. Naast wolkenvelden
zijn er vandaag flinke zonnige
perioden en het blijft droog.
Morgen kan er plaatselijk wat
sneeuw vallen. De kans hierop
is het grootst in het zuiden van
het land. Dit weer wordt mo
gelijk gemaakt door een hoge-
drukgebied boven Rusland
met uitlopers over Scandina
vië en het zeegebied tussen
Noorwegen en IJsland.
Weersvooruitzichten vo<
Europese landen, geldig
zondag en maandag:
Noord-Duitsland. Nederland: Wo
kenvelden. Mogelijk wat sneeuw va
weinig betekenis. Overwegend lich
vorst, op maandag vanuit hel
kouder.
Belgie. Noord-Frankrijk. Middel
-Duitsland: Veel bewolking. Hier e
daar wat sneeuw, mogelijk ook rege
met ijzelvorming. Temperature
rond nul tot lichte vorst.
Zuid-Duitland: \Volkenvelden. gee
neerslag van betekenis, 's Nach
lichte tot matige vorst, 's middaj
droog. Nul-gradengrens bij de gron
Zuidzijde, af en toe wat sneeu
-gradengrens bij de grond.
en en noorden talrijke buien. Mie
dagtemperaturen van 12 graden
het noorden en westen tot 17 grade
in het zuidoosten.
Italië. Adriatische kust: Op zondag
ADVERTENTIES
la de Derde Wereld
die rich willen bevrijden
d armoede, uitbuiting en
VASTENACTIE