Hilversum jaloers op Britse satire ZATERDAG 15 FEBRUARI 1986 HILVERSUM - Pisa en Van Koo- ten en De Bie mogen dan op de Nederlandse buis aardige persifla ges op typetjes maken en het nog altijd bestaande Farce Majeure mag nog steeds bij veel kijkers een glimlach teweegbrengen, program ma's als Spitting Image worden hier niet gemaakt. De tijd dat be kende Nederlanders de uitzendin gen van „Zo is het" knarsetandend volgden zijn voorbij. Dimitri Fren- kel Frank, tekstschrijver voor het toentertijd populaire en evenzeer schokkende Hadimassa zei in 1971 al: „Er zijn geen satirische pro gramma's meer. Helaas, in dit land wordt geen satire meer bedreven". Alexander Pola, een van de makers van Farce Majeure, vindt dat deze stelling nog steeds opgaat: „Het is treurig gesteld met de humoristi sche of zelfs satirische program ma's op de Nederlandse televisie. Eerlijk gezegd is Farce Majeure vaak ook nog te lief bezig. Het mag best wat harder", aldus Pola. De omroepen in ons land kijken met een zekere jaloezie naar het succes dat Spitting Image in Groot- Brittannië heeft, maar constateren ook dat het bedenken en uitvoeren van een programma met bijtende humor in'eigen land een hachelijke zaak is. Niet om de te verwachten processen van „slachtoffers", maar om een andere reden. „Satire op televisie is namelijk het allermoei lijkste dat er is", zegt VARA- woordvoerster Maria Meijer. De omroep kampt met het probleem dat Spaan en Vermeegen (Pisa) naar Veronica vertrekken en dat er niet zomaar een vervangend sati risch programma voorhanden is. De omroepen, inclusief de VARA, hebben volgens Meijer het geld niet meer om een paar mensen maandenlang „een hok in te stu ren" om ze iets te laten uitdenken. „Wie satire wil maken moet het goed doen of helemaal niet. Wie maar half slaagt, zal het weten. Het publiek is hard", vindt Meijer. Ze gelooft dat in eigen land op dit mo ment het benodigde talent maar mondjesmaat aanwezig is om we kelijks of tweewekelijks een aan vaardbaar programma te maken. „Ja, Van Kooten en De Bie. Maar zij vormen een uitzondering, hoe wel de mensen van Pisa met hun paussatires toch ook goed bezig waren. Een Nederlandse Spitting Image, met Nederlandse politici? Jaaaaah, dat zou enig zijn. Konden we het maar", aldus Meijer. Eenzelfde gevoel bestaat vooral bij de KRO. Satire maakt bij die om roep nog steeds geen onderdeel uit van het pakket, hoewel een verte- genwoordiges van de KRO deze week in Cannes hard heeft gezocht naar een goed buitenlands pro gramma dat geschikt is voor de Nederlandse buis. Alexander Pola van Farce Majeure geeft de indruk terug te verlangen naar de vrijdagavonden van 1971, toen dit NCRV-programma met Hadimassa (VARA) op beide net ten om de kijkers streden. „Ik zou het liefst zien dat elke omroep wat aan deze vorm van humor deed. Dat het veel geld zou kosten vind ik onzin. Natuurlijk moeten er een paar goede mensen worden inge huurd die wat centen kosten. Vol gens mij kan een Nederlandse Spit ting Image een groot succes wor den, maar hebben we eenvoudig de mensen niet in huis om het alle maal te bedenken. Maar als ie mand het initiatief neemt, kunnen ze me zo op de lijst zetten. Ik doe mee", zegt Pola, die zijn bewonde ring voor de makers van het Engel se programma' niet onder stoelen of banken steekt: „Sprankelend en ontzettend spiritueel, lekker balda dig". Alexander Pola van Farce Majeure: „Als iemand het initiatief neemt om in Nederland zoiets als Spitting Image op de buis te brengen, kunnen ze me zo op de lijst zetten. Ik doe mee". LONDEN - „Er is maar een ding erger dan dat ze over je praten", zo verkondigde destijds de Iers-Britse dichter, toneel- en romanschrijver Oscar Fingal O'Flahertie Wilde 1854-1900), „namelijk dat niemand iets over je zegt". De meeste Britse politici, showbizz-lieden en zelfs mensen van koninklijken bloede schijnen deze uitspraak in hun blazoen te dragen. Zij laten de kranten, de tv-komieken, de satirici en car.onnisten maar roddelen. Beter dat ze over je praten dan datje in liet vergeetboek raakt, is kennelijk het motto van alle bekende Britten. En wie algemeen bekend wil worden, doet zijn best de aandacht te trekken. Neem nu het satirische tv-programma Spitting Image. Een half uur bijtende spot, op karikaturale wijze uitgebeeld met poppen waarin iedereen onmiddel lijk een bekende man of vrouw herkent. Dit laatste is ook de bedoeling, want „spitting image" betekent „evenbeeld". In Spitting Image op de tv wordt mo menteel al gewerkt met tweehonderd vijf tig poppen. En het is nog maar de derde serie. De reeks uitgebeelde politieke en andere bekendheden groeit gestadig. Het is een grote eer om als pop te mogen op treden in Spitting Image. De afbeelding die ze van je maken mag dan nog zo meedogenloos je fysieke en andere op vallende curiositeiten onderstrepen, als Britse politicus, artiest of lid van de ko ninklijke familie ben je toch altijd liever in dan uit Spitting Image. David Owen, leider van de sociaal-de mocratische partij, bekent eerlijk dat hij het vreselijk zou hebben gevonden als hij nooit in Spitting Image was geweest. Toen Leon Brittan nog lid was van het Thatcher-kabinet, vertoonde zijn „even beeld" zich in bijna elke show. Brittan was in die tijd wel een beetje op z'n teentjes getrapt omdat hij werd voorge steld als een kleine dikkerd, maar zijn vrouw Diana vond het een ongemeen goed geslaagde karikatuur. „Alleen heeft mijn man nog meer moedervlekjes op zijn gezicht dan die pop", zegt ze. Bij sommige „slachtoffers" van Spitting Image mist het vitriool zijn uitwerking niet. Paul Daniels, een heel knap show mannetje dat onder meer voor de BBC werkt, ergert zich eraan dat „zijn" pop altijd problemen heeft met zijn toupet. Via Spitting Image kwamen alle Britten dus aan de weet dat Paul Daniels in le vende lijve bijna zo kaal is als een bil jartbal. Geen commentaar Spitting Image spaart niemand, zelfs niet de koningin, prins Philip, kroonprins Charles of prinses Diana. De enorme flaporen van prins Charles prikkelen ie ders lachlust. Zelfs zijn zoontjes worden afgebeeld met de enorme oorschelpen van hun vader. Wat denkt de Britse ko ninklijke familie dan wel van die satiri sche poppenshow? Maar een zegsman van Buckingham Palace geeft geen com mentaar, ook al is het bekend dat konin gin Elizabeth en haar gezin veel naar de televisie kijken en .Spitting Image dus niet aan hun aandacht kan ontsnappen. Maar het antwoord is ontwijkend. „Ik zeg niet dat zij ernaar kijken; evenmin zeg ik dat zij het nooit een blik waardig keuren. Het enige wat ik kan vertellen, is dat wij opdracht hebben gekregen geen commentaar te leveren". Ook in Downing Street 10, ambtswoning van premier Margaret Thatcher, doet men alsof Spitting Image niet bestaat. Maar nummer 10 kent vele lekken;- er wordt dan ook gefluisterd dat de IJzeren Lady zich bijkans dood ergert aan Spit ting Image's bijtende spot. „Margaret Thatcher is hopeloos moeilijk na te bootsen", zeggen Peter Fluck en Roger Law (beiden 44), die voor Spitting Image de „slachtoffers" uitpikken en de poppen maken. „Ze heeft vier verschil lende stemmen: een voor het parlement, een voor de Falkland Eilanden, een voor vraaggesprekken en een die we het sym pathiserende gefluister noemen. Bij deze vier stemmen passen telkens de gelaats trekken van een heel gewone dame die weinig verschilt van de gemiddelde win kelende Britse huisvrouw. Wij maken dus Thatcher-poppen bij de vleet". Elke pop kost zo'n duizend pond. Nog moeilijker hebben zij het echter met Di ana. „We hebben al vijfentwintig pop pen van haar gemaakt. Maar onze pro ducer is tot over zijn oren verliefd op Diana en hij heeft dan ook geregeld be zwaren tegen de manier waarop wij haar festalte geven". n Groot-Brittannië komt Spitting Image momenteel weer elke zondagavond op de buis. Zo'n twaalf miljoen mannen en vrouwen genieten er geregeld van. Als tv-programma is het dus een van de top pers. De Britten hebben vrijwel allemaal een sterk ontwikkeld gevoel voor hu mor. Zij zijn dol op politieke satire en karikaturen en hun cartoonisten zijn de beste van de wereld. Opvoeden In Groot-Brittannië opende de groei en bloei van de televisie ruime nieuwe mo gelijkheden voor satirici en karikaturis ten. Het publiek moest er eerst welis waar nog aan wennen, maar het werd „opgevoed" door steengoede nabootsers van politici en andere bekende perso nen. Maar dergelijke professionele imita tors zitten met het probleem dat ze niet alleen de stem en de manier van doen moeten nabootsen; van hen wordt ook verwacht dat ze een zekere gelijkenis vertonen met de persoon die ze trachten te imiteren. En daarin slaagden ze lang "niet altijd, ondanks ingenieuze hulpmid delen en vakkundig grimeren. Met moderne bewegende poppen be staan die problemen niet meer. De pop- penmakers kunnen hun satirische lusten botvieren zoveel als zij willen. Zolang de vrucht van hun inspiratie voor iedereen duidelijk herkenbaar blijft, is alles pri ma. Law en Fluck lieten zich voor de tech niek inspireren door de Amerikaanse muppets. Wat hun boetseerwerk betreft, hadden zij geen vreemde invloeden no dig: zij zijn beiden gewezen cartoonisten en maken al jaren karikatuurpoppen. Hun eerste afbeeldingen van binnen- en buitenlandse politici verschenen in de jaren zeventig op de voorpagina's van het gerenomeerde Londense weekblad The Economist. Hoewel Spitting Image aan buitenlandse omroepen wordt verkocht, is het pro gramma in de eerste plaats bestemd voor binnenlandse consumptie. Om echt van Spitting Image te kunnen genieten, moet je een gedegen kennis hebben van de Engelse taal en ook moet je zeer goed op de hoogte zijn van de Britse politiek en actualiteit. Bovendien komt het er op aan diverse soorten Britse humor te waarderen en de bedoeling van de satiri ci te doorzien. Dit soort satire is erg aan actualiteit ge bonden. Wat de Britten vandaag bijzon der grappig vinden, doet hen morgen misschien niet eens meer glimlachen. De fabrikanten van Spitting Image moeten dus telkens hun programma zo actueel mogelijk maken; de laatste aanvullingen en/of wijzigingen worden op zondag morgen nog aangebracht. Wat die och tend in de kranten staat, speelt vaak nog een rol. Te ver Vooral in de eerste serie gingen Law, Fluck en de vele tekstschrijvers (alle maal journalisten) wel eens te ver met hun satire. Omdat het in Groot-Brittan nië uitgezonden wordt door de commer ciële tv, staat Spitting Image onder het directe toezicht van de IBA, de Indepen dent Television Authority, die de bedrij vigheid van ITV overkoepelt en boven dien de zenders in exploitatie heeft. IBA voelde zich in 1984 herhaaldelijk ge dwongen de uitzending van bepaalde items uit Spitting-Imageshows te verbie den. Zo werden grappen over de konink lijke familie uit het programma gehou den totdat prins Philip in Birmingham De samenstellers van Spitting Image: „Onze pop van koningin Elizabeth heeft drie verschillende gezichtsuitdrukkingen. Dat zijn er twee meer dan onze echte koningin heeft". uitgaven die door Central Television worden gedaan om Spitting Image op de buis te kunnen brengen. Mary White- house (76), leidster van VALA, de Na tionale Vereniging van Kijkers en Luis teraars, is zeker niet van plan Central Television voor het gerecht te slepen. „Wat mijn persoontje betreft, gedragen de makers van Spitting Image zich door gaans nog vrij behoorlijk", aldus de zeer kritisch aangelegde mevrouw Whitehou- se. „En over politici of artiesten maak ik mij geen zorgen. Maar ik vind het niet eerlijk, dat ze geregeld de koningin aan vallen, die zich niet eens kan verdedi gen". Heilige huisjes Vandaag de dag zijn de Britten zo ge wend aan bijtende satire op hun televi sie, dat Spitting Image nog maar zelden grote opschudding veroorzaakt. Dit bete kent meteen, dat ook in Groot-Brittan nië de laatste klassieke taboes en heilige huisjes stilaan verdwijnen. Vooral de hogere middenstand vindt de koninklij ke familie en de politici toch maar niks. Alleen de arbeidersklasse is nog geneigd op de knieën te vallen voor leden van het koningshuis. Het kan de meeste vaste kijkers van Spitting Image blijkbaar geen lor schelen dat sommige leden van hun koninklijke familie worden afgebeeld als lachwek kende dwazen. Maar dit gebrek aan eer bied voor het koningshuis betekent geenszins dat de Britten verlost willen worden van hun dure koningen, prinsen en prinsessen. Veel meer dan vroeger be schouwen zij tegenwoordig hun „royals" als gewone mensen, belast met een moeilijke taak waarvoor in Europa nog steeds geen goed en betrouwbaar alterna tief bestaat. Peter Fluck en Roger Law zijn zeer te vreden met dit resultaat van de „opvoe ding" die zij hun landgenoten proberen te geven. „Onze pop van Elizabeth II be schikt over drie verschillende gezichts uitdrukkingen", zegt het Spitting-Ima- geduo. „Dat zijn er twee meer dan die van onze echte koningin. Bekende perso nen, of het nu leden van het koningshuis zijn of niet, verdienen niet beter dan door ons over de hekel te worden ge haald. Maar omdat wij een grondige af keer koesteren voor lieden die menen dat zij ons moeten vertellen hoe wij moeten leven en wat wij moeten doen, hebben wij het vooral gemunt op het ge zag. Elke aflevering van Spitting Image is een nieuwe poging om Groot-Brittan- niës establishment aan het verstand te brengen, dat ons land niet meer wordt bevolkt door kruipdieren". celdócgouaottt' kende „Guinness Book of Records". McWhirters hoofd prijkte op hey li chaam van een (onbekende) naakte vrouw. Een en ander werd pas veel later ontdekt door een jonge neef van McWhirter, die de bewuste aflevering van Spitting Image had opgenomen en nadien een bepaalde passage opzocht. Toen hij zijn oom ervan op de hoogte bracht, werd deze woedend. Norris McWhirter, wiens tweelingbroer Ross in 1975 door de IRA werd vermoord, voert geregeld grote campagnes om zijn rech ten te verdedigen. McWhirter besloot Central Television een proces aan te doen. De uitspraak werd kortgeleden in Londen gedaan. De rechtbank was van oordeel, dat het in dit geval maar een grapje was (en niet om politieke of ande re vormen van hersenspoeling) en ver oordeelde McWhirter zelf tot betaling van de kosten. Processen wegens smaad zouden Central Television veel geld kunnen kosten, maar de advocaten van dit bedrijf, die elke aflevering van Spitting Image gron dig onder de loep nemen, maken zich doorgaans geen grote zorgen. Zij vragen zich trouwens af hoe iemand het zou aandurven rechtsvervolging in te stellen, omdat de pop die hem of haar verbeeldt in Spitting Image bekend heeft door en door verdorven of een boef te zijn. Een dergelijk proces zou allicht voor velen grote nieuwe mogelijkheden openen. De kosten van een eventuele schadeloos stelling zullen in elk geval maar een klein onderdeel vormen van de totale Niet alleen Britse politici worden op de hak genomen; ook de Amerikaanse zoals president Reagan, moeten er geregeld aan geloven. de nieuwe studio's'van Central Televi sion had ingewijd. De IBA gaf ook pas toestemming voor bepaalde sketches over koningin Elizabeth, prinses Marga ret, premier Thatcher, prins Andrew en andere bekende figuren nadat ze grondig waren gewijzigd. De makers van Spitting Image werden geregeld door de IBA op de vingers ge tikt omdat ze zogeheten „subliminale beelden" op het tv-scherm hadden ge flitst. De snelheid waarmee dergelijke opnamen op de buis komen, is zo groot, dat de kijkers ze niet bewust waarne men. Alleen hun onderbewustzijn weet, dat hun ogen iets hebben gezien. In de jaren vijftig maakten Amerikaanse tele visie-adverteerders uitvoerig gebruik van die mogelijkheid. In Groot-Brittannië is het gebruik van deze techniek sinds 1981 verboden. Vroeger was het niet eens mogelijk te bewijzen dat J>eelden, bestemd voor het onderbewustzijn van de kijkers, op het tv-scherm waren ge weest; vandaag de dag kan dit wel, dank zij de videorecorder. Als je een videoband sterk vertraagd over je tv-scherm laat lopen en je gereed houdt om het beeld te „bevriezen" tel kens als je iets ongewoons merkt, dan kun je eventuele subliminale opnamen kristalhelder te voorschijn brengen. In 1984 verscheen op een gegeven moment in een programma van Spitting Image een gekke fotomontage subliminaal op het scherm. Het ging om Norris McWhirter (toen 58), samensteller en hoofdredacteur van het wereldwijd be-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 25