„Juist als we slaap kregen begon het weer te boeien De jaren van toen sfeervol bezongen r Slach toffer Killing Fields nu Amerikaan NOG EEN WEEK „FAUST"IN APPELT Magie in margetheater Bolshoi Ballet in Congresgebouw bioscopen Gezinsconcert Residentie Orkest IGIlj JNST SeicUcSotvuuit ZATERDAG 15 FEBRUARI 1986 PAGINA 11 igebruikelijke lof Stï tor Boris Pasternak )SKOU De Russische dichter en belprijswinnaar Boris Pasternak, die de jaren vijftig door de Sovjetautori- verguisd werd wegens zijn roman iM oktcr zJ'va8° is gisteren uitbundig «i-iïrezen door het officiële Sovjetpers- eau Tass.-In een interview naar aan- ling van het verschijnen van een jvve editie van Pasternaks werk mt de criticus Dmitri Lichatsjov Pas- r-r' naks poëzie als „betoverend en vol ek v 'janlc voncisten en treffende observa- Volgens Lichatsjov oefent Paster- yoi| die in 1960 overleed, nog steeds afwe ,le 'nv^oe<^ °P vee^ Russische dich- Ie rotL d Tarf^ Filmfestival Berlijn wil podium zijn voor nieuw talent BERLIJN - Met een voorstelling van de film „Ginger Fred" van Federico Fellini is gisteren het 36e Interna tionale Filmfestival van Berlijn geopend. Tijdens het 10 dagen durende festijn worden zo'n 650 rolprenten vertoond, maar slechts 25 films uit 20 landen dingen mee naar de Gouden en Zilveren Beren. De jury wordt voorgezeten door de Italiaanse actrice en fotogra fe Gina Lollobrigida. Het festival van dit jaar wordt dui delijk overheerst door betrekkelijk onbekende regis seurs. De organisatie wil het festival in de toekomst on derscheiden van de twee andere grote festivals in Euro pa, Cannes en Venetië, door een reputatie op te bouwen als een festijn waar onbekend talent in de kijker wordt gezet. Tijdens het festival wordt ook voor de 16e keer het 'Internationale Forum van de Jonge Film' gehou den. Het forum opent vandaag en een van de hoogte punten is de Duitse première van de negeneneenhalf uur durende film „Shoah" van Claude Lanzmann. Portret van Ton Lutz in Stadsschouwburg AMSTERDAM - De portretten- talerij van de Amsterdamse tadsschouwburg is gisteren uit gebreid met een door Herman Gordijn geschilderd portret van acteur Ton Lutz. De gemeente Amsterdam gaf opdracht tot het maken van het portret in ver band met de 65e verjaardag van Ton Lutz. Maar vrienden en be wonderaars van de acteur maak ten het door hun giften mede mogelijk Gordijn te opdracht tot het schilderen van het portret te geven. In de Stadsschouwburg hangen reeds vele portretten van bekende acteurs en actrices. NEW YORK Dith Pran, wiens lijdensweg in het Cam bodja van de Rode Khmer onderwerp werd van de be kroonde film „The Killing Fields", is Amerikaans staats burger geworden. Met 400 andere emigranten legde de 44-jarige Pran, nu fotoverslaggever bij de New York Ti mes, in New York de eed op de Amerikaanse grondwet af. Pran zei voor de plechtigheid in een gerechtsgebouw in Brooklyn dat een droom op het punt stond werkelijk heid te worden. Zijn vrouw en kinderen - die nog kort voor de machtsoverneming door de Rode Khmer in 1975 naar het buitenland hadden kunnen vluchten - waren bij hem. Hij zelf zat vier jaar in een uitroeiingskamp van de Rode Khmer. Toen lukte hem de vlucht naar Thai land. Hij kwam naar Amerika met de hulp van Sidney Schanberg, correspondent in Cambodja van de New York Times, wiens assistent hij intussen geworden was. iers lijkhe i hee H verai m ff zit zeve i komende week worden in het Appeltheater in iheveningen de laatste Faustvoorstellingen (geven. Wanneer Guido de Moor, Eric Schneider en [overige acteurs van De Appel vrijdagavond de oor Hans Croiset geregisseerde monsterproduktie in Johann Wolfgang von Goethe afsluiten, hebben in totaal zestig voorstellingen van ruim 5 uur :hter de rug. De belangstelling voor het stuk sloeg (afgelopen maanden alle records. De wrstellingen waren keer op keer uitverkocht. Dit (tekent dat het stuk in totaal zo'n 18.000 bezoekers teft getrokken. Het publiek kwam uit vrijwel het de land. Opmerkelijk daarbij was dat vooral de hooljeugd goed was vertegenwoordigd. Met bussen gelijk werden de leerlingen aangevoerd. Ook voor (middelbare scholieren uit Den Haag en omgeving as een bezoek bijna een verplicht nummer, anwaar dat enthousiasme? Een onzer redacteuren ïër krak met Carmen de Groot (17), Bettina Lorsheijd 7), Marco Heemskerk (18), Francesca Dobben (16) am Marco van Huissteden (17), vwo-leerlingen van et Edith Stein College. idea gtwi ie zi 3racl an /oU? Fl EN HAAG „Ik was nooit naar een thea- irvoorstelling a la Faust iweest", vertelt Marco eemskerk openhartig. Toen onze leraar Duits, 3mb«eneer Motzheim, vroeg grot ie zin had er naar toe te en erbij vertelde dat ruim vijf uur zou du- ra, zag ik er in het begin .art wi beetje tegenop, maar ge imdat ik gewoon alles wil Deemaken, ging ik. Eer- "Jjk gezegd een beetje met ra" »d in m'n schoenen. _li( chteraf is het me best iranl svallen". ettina Lorsheijd noemt nog blijk in reden om op het voorstel oege an de leraar in te gaan: „We ledei inden een goedkoop kaartje ny o rijgen". „En we kunnen het nble de boekenlijst zetten, we kaal oeven het boek niet eens te ngei zen", vult Carmen de Groot d d$n. middag voor de voorstel- g hebben zé in de klas het k besproken. Carmen: „Het s goed dat we er een beetje n uilp voorbereid waren. Dan be- i dii rijp je het toch beter". Ze ond het wel lang düren, af en wer ie. Marco Heemskerk is het iet haar eens: „Het begin en suite et slot waren wat langdra- ven' ig"- „Ja", zegt Bettina, „als o.a 'aust alleen aan het praten treftyas, dacht ik: wanneer leurt er nou iets". ïstralMaar steeds als je in slaap mu- reigde te vallen, kwam er 'at anders", merkt Francesca fRA Dobben op. Volgens Marco van Huissteden maakten de „verrassingseffekten" het stuk zo boeiend. Egoïsme Tijdens de lange zit zagen ze hoe Mephisto, de duivel,-pro beert de ziel van de geleerde Faust te winnen. Marco van Huissteden: „Goethe zette din gen op papier die hij niet kon bereiken. Hij kon niet aan vaarden d^t bepaalde dingen onmogelijk waren". „Het Faust-motief blijft terug komen", zegt Bettina. „Ieder een wil meer kennis en macht hebben". „Ja", peinst Marco Heemskerk, „het egoïsme". De jonge Faust-bezoekers zijn niet echt aan het denken gezet door wat ze hebben gezien. Francesca: „Er zit zo ontzet tend veel achter, maar dat heb je niet door". „Met één zin kunnen vier dingen worden bedoeld", vindt Marco van Huissteden. En Bettina merkt op dat je alles van Goethe moet lezen om echt te begrij pen wat hij precies bedoelt. Ze vonden allemaal het eerste ge deelte, Faust 1, gemakkelijker te begrijpen dan het tweede deel (Faust 2). „Er kwam opeens een boot op het toneel", vertelt Bettina. „Ik vroeg me af waarom. Maar daar moet je dan gewoon niet teveel over nadenken". Grote lijnen Met de Faust van Goethe loopt het anders af dan met de Faust van Hans Croiset. Goethe schreef Faust de hemel in. Marco van Huissteden, Bettina Lorsheijd, Marco Heemskerk, Carmen de Groot en Francesca Dobben (v.l.n.r.), leerlingen van het Haagse Èdith Stein College, genoten van het spektakel bij De Appel. „Maar de grote lijnen zijn het zelfde", zegt Francesca. Marco Heemskerk vindt het .juist kunstig" dat de mensen van nu er iets anders van kunnen maken, dat Goethe iets heeft geschreven wat mensen op hun eigen manier kunnen ge bruiken. Bettina: „Het is al zo'n oud toneelstuk. Je moet het aanpassen aan deze tijd. Zoals het toen was, nee, zo kun je het nu niet meer opvoe ren. Die moderne dingen maakten het stuk juist boei end. Zo zag je bijvoorbeeld een zeventiende-eeuws gezelschap. Kwam er ineens een postbode voorbij op een bromfiets. Schitterend". „In het jaar 2000 zullen ze het weer anders doen", meent Marco Heems kerk. Mephisto (Guido de Moor) vonden ze „de beste". Faust Marco Heemskerk zich. „Het ging niet op de manier van: ik ben acteur, dus ik help niet deed het volgens hen wat min der. „Maar hij had ook wel een saaie rol", zegt Carmen. Achterbuurt Vol lof zijn de scholieren over achter de bar", merkt Frances- „Een van de acteurs stond ook het décor. Marco van Huisste den vindt dat met beperkte middelen iets moois is ge maakt. „Het was geen massa- produktie waar veel geld in was gestoken en toch was het heel mooi". Het publiek kijkt vanaf steigers op het toneel. Carmen vond het in het begin „een oud zooitje". „Die achter buurt met steegjes vond ik zo goed", zegt Marco Heemskerk nagenietend. „Ze hadden over touwen lakens gehangen en zo kreeg je dat steegjeseffect". Francesca: „In twee minuten hadden ze dat opgezet". „En iedereen hielp mee", herinnert ca op. „Heel leuk" vonden ze het dat de acteurs voor de voorstelling in de foyer rond liepen en daar „geschrapte scènes" speelden. „Het publiek werd er helemaal goed bij be trokken", vindt Marco Heems kerk. „Ja", helpt Bettina. „Op een gegeven moment .klimt de god van de schoonheid om hoog, dan loopt hij door het publiek. En als Mephisto een op de vraag of ze niet te jong waren voor Faust. „Dit is juist de leeftijd waarop je zo'n stuk moet zien", meent Marco van Huissteden. „Nu ben je in je ontwikkelingsfase". Marco Heemskerk vindt praten over een geschikte leeftijd onzin. „Zoiets is niet aan leeftijd ge bonden. Je vindt het leuk of niet". „Je moet er alleen naar toe gaan als je je ervoor inte resseert", vindt Bettina. „Er zitten bijvoorbeeld figuren bij ons op school die niets anders willen dan gein maken en een pilsje drinken. Ik kan prima met hen opschieten, hoor. Maar als ze bij Faust een naak eddenschap sluit, mag het te vrouw op het toneel zouden publiek bieden". Niet te jong Ze reageren verontwaardigd zien, zouden ze alleen heel hard lachen. Dat weet ik zeker". JANET VAN DIJK ■"-< Borstbeeld ranklin ontdekt Scarborough Een achttiende-eeuwse buste van ijte Amerikaanse staatsman 7$lenjamin Franklin die ont- kt werd op het balkon van iiéff."1 flatJe van een caféhouder r- in Yorkshire in het noorden '.Van Engeland, is geïdentifi- L.reerd als een werk van de "Vlaamse beeldhouwer Jan Mi- chiel Rysbrack. ach ^et ve'l'n8hu's Christie's in ,-jLonden had het over een belangrijke historische .•^"dst" en schatte dat het ■jj borstbeeld op zijn openbare ^verkoop in april meer dan 150.000 pond sterling zou op brengen. De caféhouder, zei - dat hij de buste als kind had he gekregen en had neergezet op ete( het balkon van zijn flatje. Hij vjn. hoorde tot zijn stomme verba- ^(tmg hoeveel het werk waard YqU was toen hij besloot het te ver- kn0. zekeren. The Stuffed Puppet Theatre met „Underdog". Korzo Theater. Gitter- lang niet accentloos, maar zijn vaak huiveringwekkende pre sentatie houdt de aandacht desondanks bijzonder geboeid. Ook gisteren in het Korzo is se- Theater, waar de spelver- vreemding in „Underdog" zo jaar oud. Naast de scènische intens was, dat het talrijke pu- verfijning van het marionet- bliek, wel gedwongen werd in tenspel is het vooral de wijze de magie van dit spel, waarin waarop de veel dramatischer de mens toch beter bleek dan handpop de emoties navertelt, het kwaad dat hij bedrijft, zijn Het verschil tussen poppenspe- eigen fantasie weer te ontdek- ler en pop is kleiner gewor den, naarmate de speeltech- niek geraffineerder en de fan tasie groter werd. De Austra liër Neville Tranter, die in Melbourne The Stuffed Pup pet Theatre oprichtte en die nu al zo'n zeven jaar in Neder land werkt, neemt met zijn surrealistische aanpak en veel al bizarre symboliek een apar te plaats in. Zijn Nederlands is Ontslagen bij Frysk Orkest definitief fcEEUWARDEN - Het Frysk Orkest ral voor 1 september 24 miasici moeten ontslaan, van wie er tien nu in deeltijd werken. Dit is het gevolg van een gisteren door de Raad van State afge wezen schorsingsverzoek van een beschikking van minister Brinkman. Volgens directeur H. Smeenk van het Frysk Orkest is de financiële ruimte nu zo krap dat niet langer aan ontslag valt te ontkomen. De poging van bestuur en directie om de te ruggang van 72 naar 48 musici in vier fasen van zes plaatsen per jaar tgrlaten verlopen, is hierdoor mislukt. ken. Dat Tranter zijn onderwerp koos uit de sfeer van ontman ning, incest en plattelandse knapenliefde lijkt wat eenzij dig op freudiaanse verdringing voort te borduren, maar omdat alles zich afspeelt in een ver rassend goede belichting, in een decor, dat direkt en dwin gend meewerkt om de drama tiek te optimaliseren en op ba sis van een tekst, waarin voor al de non-verbale uitingen de accenten aanbrachten, kon het publiek er in dit milieu volle vrede mee hebben. Hoofdzaak was de onmiskenbare scèni sche kwaliteit, die vooral in het slottafereel - de bijna lugu bere dans met de dood - voor beeldig was. Een voorstelling, die zeker tot de pluspunten van 'het gebeuren' moet wor den gerekend. FRANK DELBOY Doris Lessing onderscheiden LONDEN De Britse schrijf ster Doris Lessing is voor haar roman „The Good Terrorist" onderscheiden met de W.H. Smith-prijs voor letterkunde. De onderscheiding wordt elk jaar door het Britse boekhan dels- en tijdschriftenconcern W. H. Smith, toegekend aan het belangrijkste nieuwe boek van het jaar. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 20.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 16.00 uur, telefoonnr.070-190888 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. DEN HAAG Na de „sterren uit" en de „solisten van" komt het voltallige Bolshoi Ballet uit Moskou begin no vember naar het Congresgebouw, als onderdeel van een toernee, waarin onder meer ook het nieuwe Muziektheater in Amsterdam begin november wordt opgezocht. Althans, dit is het plan. Zoals ook in voorgaande jaren het geval was, wordt de organisatie lange tijd opgezadeld met weinig nauwkeurige gegevensof zoals een woordvoerder van het Congresgebouw meldt: „Er zit beweging in de data, maar voorshands zijn de voorstellingen in Den Haag vastgelegd op 8 en 9 november". Deze keer zou het gaan om „de eerste klas" van het ballet, die niet eerder in Ne derland is geweest en ook „het echte" Boshoi Ballet zou be tekenen. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6 tel. 01720-20800): Weird Science (al): 18.30, 21.00. do t/m zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA II: Commando (16); 18.45, 21.15. EUROCINE MA III: Back to the future (al); 18.30, 21.00. do. t/m zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA IV: St Elmo's fire (al); 18.45, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Weird Science (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: Good girl, bad girl (18) za. 24.00. EUROCINEMA III: Yab Yum op stelten (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: St Elmo's fire (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA II: Thomas en senior (al); do. t/m zo. wo. 14.15. EU- ROCINEMA IV: Goonies (al) do. zo. wo. 14.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Perfect (al); 13.30. 19.00. 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Back to the future (al); A chorus line (al); 14.30, 19.00, 21.15; De aanslag (al). 14.15. 20.00; White nights (al); 14.30, 18.45, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): In de schaduw van de overwinning (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Perfect fit (16); 14.30, 19.00, 21.15. Meisjes, sex en avontuur (16); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Stop making sense (al); zo. 20.15. ma. di. 21.15. Miami Super- cops (al); za. ma. di. 19.00. zo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): King So lomon's mines (al); do. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Desperately seeking Susan (al); do. t/m zo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. 19.00, 21.15. In de schaduw van de overwinning (al); di. 19.00. 21.15. wo. 14.45, 19.00, 21.15. CITY THEATER III: Trizzi's honor (12); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Vrijdag de 13e, del V (16); 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER IV: The Goonies (al); do. zo. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Miami supercops (al); do. t/m zo. wo. 15.45. Desperately seeking Susan (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Pinkeltje; do. t/m zo. 14.00. wo. 14.00. 3.00. KINDERVOORSTELLINGEN Billy Turf. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): A chorus line (al); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27, tel. 463500): Commando (16); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18 45. 21.15. ASTA 3: In de schaduw van de overwinning (12); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Sta tion. tel. 471656): White nights (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. BABYLON 2: Macaroni (16); 14.00, 19.00, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.15. BABYLON 3: Plenty (al); 18.45, 21.15. ma. di. 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): To live and die in L.A. (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Death wish 3 (16); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. CINEAC 3: Militai re academie (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): A chorus line (al); do. vr. 13.30, 19.00, 21.30. overige dagen 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): De aanslag (al); 14.00, 20.15. METROPOLE 2: Teachers (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Back to the future (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 45, 21.30. METROPOLE 4: West side story (al); 14.00. 20.15. METROPOLE 5: Dance with a stranger (16); 18.45, 21.30. do. vr. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The best of Bond: The spy who loved me; do. From russia with love; vr. You only live twice; za. The man with the golden gun; zo. For your eyes only; ma. Goldfinger; di. Live and let die; 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Brewster's millions (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Back to the future (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: A fistful of dollars (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Talk diry to me III (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. vr. za. 22.30. LE PARIS 2: Coming together (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45. vr. za. 22.45. LE PARIS 3: Stiff competition (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: My beautiful laundrette; 16.00, 19.30, 21.45. Joris Ivens programma 3; zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: Nazarin; 14.15, 19.30, 21.45. Zaal 3: Paris vu par Ie ciné ma d'avant-garde 3; La femme de I'aviateur; do. 14.00, 19.30, 21.45. Tirez sur lo pianiste; vr. 14.00, 19.30, 21.45. A bout de souffle; Ex; za. 14.00, 19.30, 21.45. Fait divers; Ménilmontant; Rien que les heures; L'Opera Mouffe; zo. 14.00, 19.30, 21.45. La zone; L'Affaire des divi sions morituri; ma. 14.00, 19.30, 21.45. Entr'act; La glaces a 3 faces; Jeux des reflets et de la Vitesse; di. 14.00, 19.30, 21.45. Les dames du Boie de Boulogne; Le sang des betes; wo. 14.00, 19.30, 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Frightnight (16); za. 00.15. CINEAC II: Death wish III (16); za. 00.15. CINEAC III: Cheech Chong nice dreams (16); za. 00.15 EUROCINEMA: Sex competition (18); za. 00.02. LE PARIS III: Stiff competition (18); vr. za. 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC II: Taran en de toverketel: do. vr. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. BABYLON 3: De goonies; do. vr. za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00. EURO CINEMA: De goonies (al); za. zo. wo. 16.00. METRO- POLE 4: Donald Duck's grabbelton; do. vr. za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.00. LEIDEN Je kunt je afvragen of het programma dat het Resi dentie Orkest onder leiding van Werner Stiefel gisteravond aan ouders en hun kinderen voorzette wel helemaal aan het doel be antwoordde. In de serie Familieconcerten is het de bedoeling om kinderen kennis te laten maken met symfonische muziek; daarbij moet het programma toch wel een beetje aansluiten bij wat kinderen leuk vinden. Nu was dat met de Mephisto Waltz nr.l van Franz Liszt (1811-1886) echt wel het geval. Het is een heel boeiend, af wisselend stuk met een grillige, maar toch goed te begrijpen struktuur. Donkere, opzwepende passages in de lage strijkers ge ven een demonisch idee, waartegenover een zeer heldere, lichte lyriek gesteld wordt. Ook de vijf delen uit het ballet „Gayaneh" van Aram Katsjatoe- rian (1903-1978) vormen spektaculaire muziek, met xylofoons en veel koper. Binnen zeer dwingende, gecompliceerde ritmes speelt zich een bijzonder kleurrijk klankgebeuren af. Er zijn duidelijk elementen uit de Koerdische volksmuziek in te horen. Alleen jammer dat deze dansen pas aan het eind van het concert gespeeld werden, toen enkele kinderen al in slaap waren geval len en andere niet meer stil konden zitten. Tussen Liszt en Katsjatoerian liet men nog twee werken horen van componisten die veel van Liszt hebben geleerd: Camille Saint-Saëns (1835-1921) en Eugen d'Albert (1864-1932). In het Concert pour Violon et Orchestre nr. 3 van Saint-Saëns soleerde de jonge begaafde violiste Annick Roussin. Zij speelde haar prachtige, melodisch zeer rijke partij vastberaden; stevig van streek en daarbij zeer lyrisch. Hoewel dit vioolconcert een schit terend stuk is, is het de vraag of het nu wel zo geschikt is voor kinderen om naar te luisteren - het is behoorlijk gecompliceerd. Helemaal ongeschikt voor kinderen is het Celloconcert van iD'Albert; het kent ontroerende momenten, maar als geheel zit 'het vol holle retoriek. De solist Sviatoslav Zagursky speelde erg mooi en gevoelig, en enorm romantisch, maar helaas met hin derlijke bijgeluiden. Op zich is het laten horen van twee solo-instrumenten binnen één concert pedagogisch gezien een leuk idee, maar de voor gis- Iteravond gekozen stukken waren binnen de opzet van de Fami lieconcerten toch wel wat aan de zware kant. ANNETTE JASPERSB The Deep River Quartet met Dick Rietveld, Kes Hendriks, Wout Bijker en Siebe Vink in een programma met swing, sweet en spirituals. Oili- gentia, Den Haag. Gisteravond. uitgevonden, die kan zich bij Cp het programma dat vlot en vaar bij al die bekende num- een optreden van The Deep met vaart werd gepresenteerd, mers, bijvoorbeeld ook bij. de River Quartet weer in zijn jon- De heren hebben een goed spirituals, is imitatie, maar deze vier musici hebben in de loop van de jaren een eigen 1971 door Siebe Vink vertoont op elkaar afgesteld, de opbouw stijl ontwikkeld. Je zou kun- ig afwisselend en het instru- 1 i ge jaren voelen. Sinds de op- stuk entertainment richting van het kwartet in bouwd, de sound is uitstekend Wie oud genoeg is om bij na men als The Mills Brothers, The Inkspots en The Golden Gata Quartet met melancholie en nostalgie terug te denken aan de dagen van weleer, toen begrippen als stereo, hifi en compact disc nog'niet waren het succes een opgaande lijn en het optreden van gister- mentale aandeel met gitaar, avond in Diligentia mocht zich trompet en contrabas vormt terecht verheugen in veel bij val. De doorbraak van The Deep River Quartet kwam enige ja ren geleden met „Say some een goede basis. De charme van het optreden ligt in de herkenning zoals het „Oh ja" uit de zaal bij de aankondiging van „I don't want tot set the thing^sweet" en uiteraard ont- world on fire", het succesnum- brak dat ook gisteravond niet mer van The Inkspots. Het ge nen zeggen „oud in een nieuw jasje", herkenbaar en in stijl maar met een eigen karakter. Een goed voorbeeld daarvan was „Down by the riverside" en zolang zij naast hun talrijke optredens werken aan kwali teit en programma-vernieu wing zullen zij zich verzekerd weten van publieke belang stelling. Eén onderdeel van hun presentatië is op dit mo ment al toe aan een grondige herziening en dat zijn de on derlinge grapjes, die kennelijk zo vaak gebruikt zijn dat zij zichtbaar en hoorbaar een oudbakken indruk maken. Te ren op succes is een gevaarlij ke zaak en onherroepelijk een hellend vlak. Dat zou jammer zijn want The Deep River Quartet voorziet gezien de be langstelling toch in een be hoefte. ADRIAAN HAGER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 11