'Jeugd heeft geen zin en geen tijd'
Qeidóc (SWtmiT'
Ouders sekteleden vinden
rapport onvoldoende
aan tafel
kerk
en
wereld
Essentiële vragen
over zaak-Huting
bleven onbeantwoord
weer
na
brieven
lezers
ACHTERGROND
fleidövQowuvnt
WOENSDAG 12 FEBRUARI 1986 PAGINA 2
Meer godsdienstvrijheid in de DDR bepleit
Oud-bisschop Albrecht Schönherr van de Evangelische Kerk
in de DDR heeft voor meer godsdienstvrijheid in zijn land ge
pleit. Tijdens een ontmoeting met de leiding van de CDU in de
DDR zei Schönherr dat de vredespolitiek van Honecker ge
loofwaardiger zou worden als deze ook in eigen land voor meer
begrip en meer samenwerking zou ijveren. „Het heeft er nog
steeds alle schijn van dat de opvoeding tot socialistische bur
gers een ontkenning van het christelijk geloof inhoudt," zei
Schönherr op een bijeenkomst deze week in Berlijn (DDR).
Vele ouders vrezen dat hun kinderen later op school of in de
maatschappij moeilijkheden krijgen als zij zich als christenen
bekend maken, aldus Schönherr.
Oecumene leren in Bossey
Van 1 tot 11 juli zullen in het oecumenisch studiecentrum van
de Wereldraad van Kerken te Bossey in Zwitserland 45 deel
nemers zich inspannen zoveel mogelijk kennis op te doen van
de oecumene, om later in staat te zijn in eigen kring een zou
tend zout te zijn. Behalve de betrokken afdeling van de We
reldraad treden als mede-organisatoren van dit studiecongres
de Ierse School voor Oecumene uit Dublin en het Washington-
se Oecumenisch Instituut op. Een kwart van de deelnemers be
staat uit directeuren van theologische instituten of hun plaats
vervangers. De helft is afkomstig uit theologische faculteiten,
terwijl de rest secretarissen voor oecumene van diverse kerk
genootschappen zijn.
Liefde, vriendschap,
eerbied, brengen
mensen niet zozeer
tezamen als een
gemeenschappelijke
haat jegens iets.
Anton Tsjechov
FRANEKER ONDERZOEK PEILT GELOOF BU JONGEREN
"Vragen over kerk en geloof
leven niet erg onder jongeren.
De kerk staat kennelijk ver
van wat de jeugd bezighoudt".
Dat is de conclusie van een
onderzoek onder 600 jongeren
in de leeftijd van 15 tot 21
jaar, die zijn ingeschreven bij
de hervormde gemeente en
gereformeerde kerk van Fra-
neker. Vorig jaar gaven de
kerkeraden van beide ge
meenten opdracht aan drie
(ex-)jeugdouderlingen H. Pijl,
J. Visser en Y. Weistra, alle
drie uit Franeker, om de be
langstelling voor kerkelijke
activiteiten onder de jongeren
te peilen.
Aanleiding hiervoor is het
kwijnend bestaan van nog
slechts één jeugdvereniging
voor 16- tot 19-jarigen in Fra
neker, nadat in het seizoen
1982/1983 na een intensieve
voorbereiding drie van dit
soort jeugdverenigingen op
nieuw waren opgericht. De
drie onderzoekers stelden een
lijst samen met meer dan vijf
tig vragen, die door zo'n 485
jongeren werden ingevuld en
ingezonden. De vragen had
den betrekking op de kerk
dienst. kerkelijke activiteiten
als catechese en dergelijke en
het persoonlijke geloofsleven
van jongeren. Uit de cijfers
blijkt dat het secularisatiepro
ces zich ook in Friesland
steeds nadrukkelijker begint
te manifesteren. Zo'n 30 tot 50
procent van de hervormde
jeugd geeft op nooit meer in
de kerk te komen (bij de gere
formeerde jongeren is dat 7
tot 20 procent). Veel hervorm
de jongeren bezoeken de kerk
slechts af en toe. Van de gere
formeerde ondervraagden
geeft 40 procent op wekelijks
naar de kerk te gaan. Twee
keer 's zondags naar de kerk
komt vrijwel niet meer voor.
Van de jongeren die trouw
naar de kerk gaan, geven veel
jongeren op dat zij dit doen
omdat de ouders het graag
willen. De preek wordt in
veel gevallen te lang bevon
den. Bovendien geeft meer
dan de helft van alle jongeren
aan dat de onderwerpen hen
meestal niet aanspreken. "De
onderwerpen worden te wei
nig afgestemd op datgene wat
onder de jeugd leeft", conclu
deren de onderzoekers. Ze
doen ook een aantal aanbeve
lingen om de kerkgang van
jongeren te bevorderen. Dat
kan onder andere door de
preken in te korten tot hoog
uit 15 minuten, zogenaamde
didactische werkvormen toe
te passen om de aandacht vast
te houden en 'avondmaalsca-
techese' voor ouderen en jon
geren te organiseren.
Catechisatie
Bijna de helft van de her
vormde jongeren bezoekt de
catechisatie 'nooit'. Bij de ge
reformeerde jongeren is dat
20 procent. Ook de plaats van
het kerkelijk verenigingsle
ven is in het bestaan van de
jongeren niet erg groot. De
verenigingen trekken slechts
10 procent van de gerefor-
Jongeren en kerk een moeizame relatie
meerde en 5 procent van de
hervormde jeugd. Het meren
deel van de jongeren heeft te
kennen gegeven geen prijs te
stellen op huisbezoek (80 pro
cent). Alleen de oudste groep
van de gereformeerde jonge
ren en in het bijzonder de
meisjes, staat hier iets minder
negatief tegenover (45 pro
cent). Praktisch geen jongere
bezoekt de wijkavonden. De
antwoorden op de vraag
geen kerkelijke acti
viteiten worden gezocht,
stemmen tot somberheid, zeg
gen de onderzoekers De ant
woorden 'geen tijd' en 'geen
zin' scoren namelijk hoog.
Onverschilligheid ligt hieraan
ten grondslag, zo concluderen
zij verder. "Als men ergens
geen zin in heeft, dan maakt
men daarvoor geen tijd". Dat
de hervormde gemeente en
gereformeerde kerk samen
moeten gaan in de ogen van
de jeugd, lijdt geen twijfel.
Maar liefst 90 procent van de
ondervraagden spreekt zich
uit voor Samen op Weg. Op
vallend is dat de helft van de
jongeren geen antwoord geeft
op de vraag of nog meer ker
ken samen moeten gaan, wat
door de onderzoekers ook in
verband wordt gebracht met
onverschilligheid.
Praten
Uit het onderzoek blijkt ver
der dat gereformeerde jonge
ren iets meer met hun ouders
praten over het geloof dan
hervormde leeftijdgenoten.
Maar van de gereformeerde
jeugd geeft nog altijd veertig
procent op over dit soort za
ken nooit met hun ouders van
gedachten te wisselen. De on
derzoekers doen dan ook als
een van hun aanbevelingen
het opzetten van een groot oe
fen-, trainings- en nadenkpro-
gramma binnen het kader
van Raad van Kerken of Sa
men op Weg. Op deze manier
zouden ouders de vaardighe
den moeten worden bijge
bracht het gesprek met hun
kinderen op gang te brengen.
Het bestaan van God wordt
vrijwel niet betwist door de
kerkelijke jeugd. Slechts de
helft van hen geeft te kennen
dat het geloof een rol speelt
bij de keuzes die ze in hun le
ven nemen. Ondanks de cate
chisatie praat de jeugd ook
met predikanten maar weinig
over het geloof en met ouder
lingen en jeugdouderlingen
zelfs nog veel minder. "Blijk
baar staan deze kerkelijke
ambtsdragers erg ver van de
jongeren af", luidt de conclu
sie. De bevindingen van de
onderzoekers zijn gisteravond
meegedeeld aan de drie wijk-
kerkeraden van de gerefor
meerde kerk van Franeker.
De hervormde gemeente
kreeg het rapport al eerder in
handen. De onderzoekers ho
pen dat met het rapport de
discussie in de eigen kerkelij
ke organen over deze kwestie
op gang wordt gebracht.
Opnieuw beraad over identiteit Nijmeegse universiteit
Een speciaal daarvoor in het
leven geroepen initiatiefgroep
van de katholieke universiteit
Nijmegen (KU) zal opnieuw
proberen nader inhoud te ge
ven aan de ontwikkeling van
de katholieke identiteit van
deze instelling. De initiatief
groep onder voorzitterschap
van de hoogleraar C.E.M.
Struyker Boudier heeft onder
meer tot taak een inventarisa
tie van de huidige stand van
zaken op het terrein van de
identiteit en het analyseren
van suggesties van het uni
versiteitsbestuur en andere
ideeën uit de universitaire ge
meenschap.
Eind 1984 presenteerde het
college van bestuur van de
KU de nota „Meer dan een
naam", waarin enkele concre
te beleidsvoornemens staan
die zijn gericht op het „be
wust werken aan identiteits
vorming vanuit de katholieke
grondslag". Zowel ten aanzien
van het wetenschappelijk on
derzoek als het onderwijs en
de maatschappelijke dienst
verlening, zal die grondslag
volgens het universiteitsbe
stuur een belangrijke rich
tinggevende factor moeten
zijn bij het opstellen van prio
riteiten, het maken van keu
zen en het opstellen van pro
gramma's.
Een van de uitgangspunten
voor het beleid moet volgens
het bestuur een open en ont
vankelijke relatie zijn met de
katholieke kerk. „De KU is
geen kerkelijke organisatie,
maar moet haar grondslag
niettemin zodanig concretise
ren, dat het katholieke volks
deel zich daarin kan herken
nen", aldus het bestuur in de
nota.
De bijzondere grondslag van
de KU heeft volgens het col
lege van bestuur onder meer
gevolgen voor het studenten-,
personeels- en benoemingsbe
leid.
De beleidsnota van het uni
versiteitsbestuur is het afgelo
pen jaar in tal van organen
binnen de KU aan de orde ge
steld en besproken. Met name
de universiteitsraad had nogal
wat kritiek en vond de nota
te ver gaan. Zo wees de raad
in maart middels een motie de
stelling van de hand, dat bij
aanstelling van personeel een
loyale opstelling mag worden
verlangd ten aanzien van de
katholieke grondslag van de
universiteit.
Het werkelijke probleem
waarom alles draait bij het be
oordelen van de vraag, of sek
ten een gevaar zijn voor de
samenleving, is door de Bij
zondere commissie van de
Tweede Kamer (Rapport-Wit-
teveen) niet herkend en/of
erkend. De commissie is de
„nieuwe religieuze bewegin
gen" met de grootst mogelijke
toegeeflijkheid tegemoet ge
treden, waarbij de lezer van
haar rapport tussen de regels
door duidelijk wordt gemaakt
dat men aan het sektenpro
bleem niet zo zwaar moet til
len.
Tot dit oordeel is de vereni
ging Samenwerkende Ouders
Sektenleden SOS gekomen.
Zij wenst dat de Nederlandse
bewindslieden, die zich op 17
februari zullen beraden over
het fenomeen „sekten", aan
dacht zullen schenken aan het
daarover gevoerde debat in
het Europees parlement en de
daarbij aangenomen resolutie.
Naar het oordeel van SOS zijn
de rapporteurs van de Bijzon
dere commissie van de Twee
de Kamer op veel fronten
„eenzijdig en naief" tewerk
gegaan, waarbij van vraagte
kens te voorziene „bevindin
gen" aan het slot van hun
rapport als „stellingen" wor
den geponeerd. SOS is het
met rapporteurs eens, dat er
waarborgen moeten zijn voor
democratie en godsdienstvrij
heid. Naar het oordeel van
SOS gaat het echter om de
rechten van de mens.
De overheid zou daarom con
trole moeten uitoefenen op
arbeidsvoorwaarden en nale
ving van de sociale wetgeving
bij sekten, fiscale controle
verrichten alsmede controle
op uitoefening van psychothe
rapie door onbevoegden.
Het commissierapport „Over
heid en nieuwe religieuze be
wegingen" komt juist tot de
conclusie, dat deze gelijkge
steld moeten worden met
„traditionele kerkgenoot
schappen op joods-christelijke
grondslag".
Twee priesterwijdingen in bisdom Rotterdam
Komende maand wordt het
bisdom Rotterdam weer twee
priesters rijker. Het gaat om
diaken drs. Dick Verbakei
(32) die op 1 maart door mgr.
Bar tot priester wordt gewijd
in de kerk van de H. Adria-
nus te Naaldwijk (aanvang
om twee uur) en diaken drs.
Joost de Lange (29). Deze
wordt een week later, op za
terdag 8 maart (aanvang ze
ven uur 's-avonds) tot priester
gewijd in de kerk van O.L-
Vrouw Geboorte en Pius X te
Berkel.
Beiden zijn sinds hun studie
al geruime tijd werkzaam als
pastoraal werker in de plaats
waar zij worden gewijd. Dat is
dan ook de reden dat het bis
dom besloten heeft dat zij niet
in Rotterdam worden gewijd
maar in de gemeenschap
waarin zij werkzaam zijn.
Dick Verbakei komt uit Bleis-
wijk, de oudste zoon uit een
gezin van vier kinderen. Na
de middelbare school voor de
detailhandel te hebben afge
rond ging hij in 1973 theologie
studeren aan de Hogere
School voor Theologie en pas
toraat in Heerlen. Bij de pa
ters Redemtoristen maakte hij
een pastorale stage van een
jaar in Suriname en ook was
hij een jaar in Geldrop als sta
giair werkzaam. Na zijn afstu
deren werd hij in augustus
1983 tot pastoraal werker be
noemd in Naaldwijk.
Joost de Lange (29) is afkom
stig uit Noordwijk aan Zee.
Na zijn HAVO-opleiding aan
het college Leeuwenhorst in
Noordwijkerhout ging hij
Frans en geschiedenis stude
ren aan de universiteit van
Amsterdam, maar na een jaar
besloot hij in 1975 naar het se
minarie Rolduc te gaan in
Kerkrade. In 1977 zette hij
zijn studies voort aan de Ka
tholieke Theologische Hoge
school in Amsterdam. Na zijn
afstuderen in 1982 was hij
eerst werkzaam in de paro
chie van de H. Familie in Den
Haag. Sinds maart 1984 werkt
hij in Berkel en Rodenrijs.
Hervormde
orgelcommissie
vreest
beunhazerij
subsidieregeling
voor restauraties zal ertoe lei
den, dat vooral in kleine ge
meenten noodzakelijke res
tauraties aan orgels in het ge
heel niet meer op gang zullen
komen.
Dat schrijft de orgelcommissie
van de Nederlandse Her
vormde Kerk minister Brink
man van WVC naar aanlei
ding van de invoering van de
nieuwe subsidieregeling voor
monumenten.
De orgelcommissie wijst erop
dat in een niet gering aantal
kleine gemeenten in feite het
monumentale orgel het enige
beschermde monument
vormt. Dikwijls staat het or
gel in een kerkgebouw dat
zelf geen monument is. Daar
om is de orgelcommissie be
zorgd dat de in een dergelijke
situatie jaarlijks uit te keren
bijdrage van rijkswege, niet
voldoende is voor de bekosti
ging van een restauratie.
Het is de orgelcommissie ge
bleken, dat veel organisten en
orgelliefhebbers menen dat zij
voldoende deskundig zijn om
zelf als adviseur en zelfs als
reparateur op te treden. Er
zijn van oudsher veel voor*
beelden van beunhazerij.
Omdat onder de nieuwe rege
ling de directe zeggenschap
over de besteding van de sub
sidiegelden wordt verlegd
naar de plaatselijke auroritei-
ten, zal zo vreest de orgel
commissie de greep van de
rijksdienst voor de Monumen
tenzorg op de juiste toepassing
van de bij orgelrestauraties te
stellen eisen losser worden.
STUDIESECRETARIS
R-K-KERKPROVINCIE:
Tijdens de extra-vergadering van de Hervormde synode over
de zaak-Huting is de essentie niet aan bod gekomen.
Dit is de opvatting van mevrouw drs. M. Steemers-Van Win
koop, studiesecretaris van de katholieke kerkprovincie en be
last met de oecumene. Als vertegenwoordigster van dat kerk
genootschap woonde zij op 25 januari de synodezitting bij, die
onder meer gewijd was aan het pleidooi van de hervormde
praeses ds. H. Huting voor kerkelijke steun aan gewapend
verzet van de Zuidafrikaanse bevrijdingsbeweging ANC voor
het geval economische sancties tegen het blanke minder
heidsbewind in Zuid-Afrika zonder resultaat blijven. Volgens
Huting zijn sancties het laatste vreedzame middel om een ein
de aan de apartheid te maken.
De vragen die volgens Steemers niet of onvoldoende zijn be
antwoord, zijn: Wat gaat de Nederlandse Hervormde Kerk
doen wanneer het laatste vreedzame middel faalt? Wanneer
kan men bepalen of het gefaald heeft? Wat doen de kerken
apart of gezamenlijk aan apartheid? Wanneer is een regering
onwettig (Romeinen 13 of Openbaring 13).
Mevrouw Steemers-Van Wijnkoop meent dat het niet om
procedures moet gaan rond kerkelijk spreken, maar om de
zaak zelf. „Ds. Huting heeft bereikt dat het thema van het
verzet tegen de apartheid weer in de aandacht is gekomen.
Samen zullen de kerken zich in de Raad van kerken beraden
over de gezamenlijke weg van de Nederlandse Kerken", al
dus de studiesecretaris.
Weigering intercommunie
leidt tot onkerkelijkheid"
De weigering van de katholieke Kerk in te stemmen met in
tercommunie voor gemengd gehuwden leidt ertoe dat deze
mensen meer en meer van de kerk vervreemden. Wederzijd
se toelating tot eucharistie en avondmaal wordt steeds nood
zakelijker.
Dit heeft de Verenigde Evangelisch-Lutherse Kerk in West-
-Duitsland (VELKD) bij monde van perschef Jürgen Jezio-
rowski laten weten. Het aantal kerkverlaters onder deze
mensen is zo groot dat de huidige situatie niet langer te ver
dedigen, zo zei hij. „De beide kerken mogen niet langer de
wens naar meer gezamenlijke kerkdiensten negeren." De we
derzijdse uitnodiging voor het centrum van de kerkdienst
wordt naar zijn mening onontkoombaar. „De barrières rond
de eucharistie en het avondmaal kunnen wegvallen als de wil
daartoe aanwezig is."
In 1975 heeft de Lutherse synode zich ervoor uitgesproken
dat de katholieke partners in een gemengd huwelijk kunnen
deelnemen aan de lutherse avondmaalsviering. De Westduitse
bisschoppen hebben nooit op die stap gereageerd.
Gebakken ham met witlofsalade en rösti
vanillevla
Voor twee: 2 plakken gekookte ham, eiwit, paneermeel,
15 g margarine;
159 g witlof, 1 kleine winterwortel, 2 kleine mandarijn
tjes, 2 lepels azijn, zout, peper, suiker, 1 lepel olie;
Vz tot 1 kg aardappelen, ui, zout, peper, 2 a 4 lepels olie;
l/z liter melk, 1 eidooier, 30 g suiker, 20 g maïzena, pakje
vanillesuiker, vruch tenpuddingsa us.
Klop het eiwit (het eigeel is voor de vla) los met een lepel
koud water zonder dat het gaat schuimen. Haal de plakken
ham door het eiwit en door paneermeel en bak ze in warme
margarine bruin. Keer de ham voorzichtig om bij het bak
ken. Eak het restje eiwit na de ham, laat het op een bord
afkoelen, snijd het in stukjes en strooi die over de salade.
Meng fijngesneden witlof, grofgeraspte wortel en halve par
tjes mandarijn met een sausje van azijn, zout, peper, suiker
en olie.
Kook de gewassen aardappelen in tien minuten half gaar en
giet ze af. Laat de aardappelen afkoelen, pel ze en rasp ze
grof. Meng de aardappelen met de fijngesneden ui, zout en
peper en druk de massa gelijkmatig in een koekepan met
warme olie. Bak de rösti langzaam bruin, keer de aardappel-
koek (met behulp van een deksel) en bak de tweede kant
vlug bruin. Reken circa twintig minuten voor het bakken
van de rösti.
Zet de helft van de melk op. Roer het eidooier schuimig met
de suiker en maak er met de maïzena en weinig koude melk
een glad papje van. Schenk al roerende wat hete melk bij het
papje, doe het mengsel in de pan en laat de vla onder voort
durend roeren een minuut koken. Voeg van het vuur de rest
koude melk en de vanillesuiker toe. Garneer de afgekoelde
vla met puddingsaus.
JEANNE
lllee
Sjaranski als symbool j®
aging v
TERECHT heerst, vooral in Israël, grote blijdschap overj^Euro;
vrijlating van Sovjet-dissident Anatoli Sjaranski, die gistenp een
na een verblijf van negen jaar in gevangenissen en weijan ver
kampen op de Glienickerbrug in Berlijn de vrijheid hFkan"e
kreeg. Tegelijk met Sjaranski werden acht anderen ^Ug^f-p^ter
ten, die beschuldigd waren van spionage. Zolang de weqe'"e su^
van wantrouwen aan elkaar hangt, zullen er spionnen zi|ut0mofc
Uitwisselingen, zoals gisteren in Berlijn, lijken daarom fosten v
enige manier om spionnen voor het einde van hun geva»oopt hi
genschap naar huis te laten terugkeren. Pet kat
iitgangs
n lus me\
LjEHEEL anders is het met gevangenen als Sjaranski: mtj_
sen die worden vastgehouden om hun geloof, ras of politie
overtuiging. Sjaranski was, naast Sacharov, de meest pron ïj
nente politieke gevangene van de Sovjet-Unie. Het is vooit*-"-'
de verdienste van zijn onvermoeibare echtgenote Avital, <i
Sjaranski's onverzettelijke houding in de Goelag aan de vj
reld bekend werd. Zonder haar zouden er nooit Sjaranst
tribunalen zijn geweest. Gaandeweg is Sjaranski een sy<
boolfunctie gaan vervullen.
ZlJN gezondheid liet veel te wensen over, maar zijn more
was niet te breken, ondanks de vele extra straffen die
kreeg. Het is niet geheel duidelijk wat het Kremlin er tl
langen leste toe heeft bewogen toe te geven aan de roep k
het Westen Sjaranski te laten gaan. Feit is wel dat preside!
Reagan bij zijn top-ontmoeting met Gorbatsjov in Genève I
vrijlating van Sjaranski dringend aan de orde heeft gestelj
Bij alle blijdschap over de vrijlating van Sjaranski die|
een kanttekening te worden gemaakt. Politieke gevangene
mensen die ten onrechte worden vastgehouden, wordt
stukken in een diplomatiek schaakspel, waaruit de supelJTRE
machten proberen zoveel mogelijk publicitair gewin te slaajuist e
Daarbij bestaat het gevaar dat de overeenkomsten beperj/erwa
blijven tot bekende dissidenten. waard
hantei
In de Sovjet-Unie zijn echter duizenden joden, die net
Sjaranski jaren wachten op toestemming naar Israël te
greren. Tal van andere Sovjet-burgers die zich hebben
O
fni,
etsoi
iat sc
irtsen
zet voor de mensenrechten verblijven in gevangenissePL
werkkampen en psychiatrische inrichtingen. En in andp^omi
:he I
landen verkeren vele tienduizenden politieke gevangenen r j
soortgelijke situaties als die waarin Sjaranski zich tot «^orclel
kort bevond. Bij alle vreugde over de vrijlating van Sjaran!
ki mag de wereld hen niet vergeten.
Zonnig
DE BILT (KNMI) Net als
vandaag wordt het morgen
een zonnige dag bij nog steeds
vriesweer. De komende nacht
daalt de temperatuur tot waar
den die uiteenlopen van min 5
tot plaatselijk min 10 graden,
matige vorst dus. Doordat de
zon nu geleidelijk aan al wat
meer kracht krijgt kan de
temperatuur morgen in de
middag tot aan of iets boven
het vriespunt oplopen. De
wind waait uit het oosten,
vannacht zwak tot matig, rond
windkracht drie, en morgen
overdag toenemend tot kracht
vier, in het Waddengebied tot
vrij krachtig, vijf.
Het zonnige winterweer wordt
veroorzaakt door een omvang
rijk hogedrukgebied, waarvan
het zwaartepunt boven Scan
dinavië ligt. Dit hogedrukge
bied verandert maar langzaam
van plaats, zodat de eerstko
mende dagen oostenwinden
nog steeds koude lucht afkom
stig uit Rusland blijven aan
voeren. De schaatsliefhebbers
kunnen dan ook zeker tot en
met het komende weekeinde
op goede mogelijkheden reke-
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor vrijdag en zaterdag:
Zuid-Noorwegen, zuid-Zwe
den en Denemarken: droog en
vrij zonnig, maar in de kust
streken plaatselijk mist. In de
nacht en ochtend matige tot
strenge vorst. In de middag
lichte vorst.
Duitsland: droog en vrij zon
nig. In de nacht en ochtend
meest strenge vorst, overdag
lichte vorst.
Benelux: droog en vrij zonnig.
In de nacht meest matige
vorst, in de middag tempera
tuur om of iets boven het
vriespunt.
Britse Eilanden: geleidelijk
aan toenemende bewolking en
mogelijk wat regen of sneeuw.
Geen vorst van betekenis.
Middagtemperatuur van 2 gra-
Frankrijk: in het westen
zuiden veel bewolking en
gelijk wat regen. Geen
en middagtemperatuur rondTuitzicI
graden. In het noorden en oofjjden"
ten droog en af en toe zon. tich da
de nacht lichte vorst i
dagtemperatuur ongeveer pl^rierlid
3 graden. gens d
Spanje en Portugal: veel b>
wolking en perioden met nil
gen, in Portugal ook onweé |j
Middagtemperatuur van 8 gr.
den in het binnenland tot
graden aan de zuidkusten.
Alpengebied: eerst vrij zor
zaterdag meer bewolking e
het zuiden af en toe snei
Nul-graden-niveau van 5t,achti
meter aan de Italiaanse ka jar
tot aan de grond in Zwitse v
i Oostenrijk.
land
Italië e
i de kust
i het algemeen veel be
wolking en perioden met r
gen, in de Po-vlakte o<
Middagtempera tui
i 2 graden
mgev
caans
leeft
de Po-vlak voorc
15 op Sicilië, aan de ku dat dé
Joegoslavië rond 10.
den
voerdt
Brieven graag kort en
duideh|k geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor mgezon-
Bejaardenoorden
Enige tijd geleden ben ik met
mijn bejaarde moeder naar een
voorlichtingsbijeenkomst van
de Haagse Indicatiecommissie
Bejaardenoorden geweest. De
wijze waarop de desbetreffen
de ambtenaar het een en an
der naar voren meende te
moeten brengen, was beneden
alle peil. De animo voor een
plaatsje in een bejaardentehuis
verging de aanwezige bejaar
den helemaal toen men te ho
ren kreeg, dat de Gemeente
dan wel van uit gaat dat m<
binnen vier a vijf jaar komt
overlijden. Dat ambtenaren
die menen op deze wijze
mensen te mogen omgaan, oj
een dergelijke post zitten
roept op zijn zachtst gezegt
grote vraagtekens op.
M.J. Schouten,
DEN HAAG
Al te dwaas
Den Haag huisvest aan de Var
Boetzelaarlaan 29 een
genwoordiging van de PLO
een organisatie die (direct
indirect) terroristische actie
ook tegen onschuldigen -
niet uit de weg gaat. Die verte
genwoordiging geniet ook nof
dure politiebescherming. Kun
nen wij in ons land die PLO
vertegenwoordiging nog
tolereren?
H. Burger,
DEN HAAG
FR
ik
M
to.