'Jeugd heeft geen zin en geen tijd' Qeidóc (SWtmiT' Ouders sekteleden vinden rapport onvoldoende aan tafel kerk en wereld Essentiële vragen over zaak-Huting bleven onbeantwoord weer na brieven lezers ACHTERGROND fleidövQowuvnt WOENSDAG 12 FEBRUARI 1986 PAGINA 2 Meer godsdienstvrijheid in de DDR bepleit Oud-bisschop Albrecht Schönherr van de Evangelische Kerk in de DDR heeft voor meer godsdienstvrijheid in zijn land ge pleit. Tijdens een ontmoeting met de leiding van de CDU in de DDR zei Schönherr dat de vredespolitiek van Honecker ge loofwaardiger zou worden als deze ook in eigen land voor meer begrip en meer samenwerking zou ijveren. „Het heeft er nog steeds alle schijn van dat de opvoeding tot socialistische bur gers een ontkenning van het christelijk geloof inhoudt," zei Schönherr op een bijeenkomst deze week in Berlijn (DDR). Vele ouders vrezen dat hun kinderen later op school of in de maatschappij moeilijkheden krijgen als zij zich als christenen bekend maken, aldus Schönherr. Oecumene leren in Bossey Van 1 tot 11 juli zullen in het oecumenisch studiecentrum van de Wereldraad van Kerken te Bossey in Zwitserland 45 deel nemers zich inspannen zoveel mogelijk kennis op te doen van de oecumene, om later in staat te zijn in eigen kring een zou tend zout te zijn. Behalve de betrokken afdeling van de We reldraad treden als mede-organisatoren van dit studiecongres de Ierse School voor Oecumene uit Dublin en het Washington- se Oecumenisch Instituut op. Een kwart van de deelnemers be staat uit directeuren van theologische instituten of hun plaats vervangers. De helft is afkomstig uit theologische faculteiten, terwijl de rest secretarissen voor oecumene van diverse kerk genootschappen zijn. Liefde, vriendschap, eerbied, brengen mensen niet zozeer tezamen als een gemeenschappelijke haat jegens iets. Anton Tsjechov FRANEKER ONDERZOEK PEILT GELOOF BU JONGEREN "Vragen over kerk en geloof leven niet erg onder jongeren. De kerk staat kennelijk ver van wat de jeugd bezighoudt". Dat is de conclusie van een onderzoek onder 600 jongeren in de leeftijd van 15 tot 21 jaar, die zijn ingeschreven bij de hervormde gemeente en gereformeerde kerk van Fra- neker. Vorig jaar gaven de kerkeraden van beide ge meenten opdracht aan drie (ex-)jeugdouderlingen H. Pijl, J. Visser en Y. Weistra, alle drie uit Franeker, om de be langstelling voor kerkelijke activiteiten onder de jongeren te peilen. Aanleiding hiervoor is het kwijnend bestaan van nog slechts één jeugdvereniging voor 16- tot 19-jarigen in Fra neker, nadat in het seizoen 1982/1983 na een intensieve voorbereiding drie van dit soort jeugdverenigingen op nieuw waren opgericht. De drie onderzoekers stelden een lijst samen met meer dan vijf tig vragen, die door zo'n 485 jongeren werden ingevuld en ingezonden. De vragen had den betrekking op de kerk dienst. kerkelijke activiteiten als catechese en dergelijke en het persoonlijke geloofsleven van jongeren. Uit de cijfers blijkt dat het secularisatiepro ces zich ook in Friesland steeds nadrukkelijker begint te manifesteren. Zo'n 30 tot 50 procent van de hervormde jeugd geeft op nooit meer in de kerk te komen (bij de gere formeerde jongeren is dat 7 tot 20 procent). Veel hervorm de jongeren bezoeken de kerk slechts af en toe. Van de gere formeerde ondervraagden geeft 40 procent op wekelijks naar de kerk te gaan. Twee keer 's zondags naar de kerk komt vrijwel niet meer voor. Van de jongeren die trouw naar de kerk gaan, geven veel jongeren op dat zij dit doen omdat de ouders het graag willen. De preek wordt in veel gevallen te lang bevon den. Bovendien geeft meer dan de helft van alle jongeren aan dat de onderwerpen hen meestal niet aanspreken. "De onderwerpen worden te wei nig afgestemd op datgene wat onder de jeugd leeft", conclu deren de onderzoekers. Ze doen ook een aantal aanbeve lingen om de kerkgang van jongeren te bevorderen. Dat kan onder andere door de preken in te korten tot hoog uit 15 minuten, zogenaamde didactische werkvormen toe te passen om de aandacht vast te houden en 'avondmaalsca- techese' voor ouderen en jon geren te organiseren. Catechisatie Bijna de helft van de her vormde jongeren bezoekt de catechisatie 'nooit'. Bij de ge reformeerde jongeren is dat 20 procent. Ook de plaats van het kerkelijk verenigingsle ven is in het bestaan van de jongeren niet erg groot. De verenigingen trekken slechts 10 procent van de gerefor- Jongeren en kerk een moeizame relatie meerde en 5 procent van de hervormde jeugd. Het meren deel van de jongeren heeft te kennen gegeven geen prijs te stellen op huisbezoek (80 pro cent). Alleen de oudste groep van de gereformeerde jonge ren en in het bijzonder de meisjes, staat hier iets minder negatief tegenover (45 pro cent). Praktisch geen jongere bezoekt de wijkavonden. De antwoorden op de vraag geen kerkelijke acti viteiten worden gezocht, stemmen tot somberheid, zeg gen de onderzoekers De ant woorden 'geen tijd' en 'geen zin' scoren namelijk hoog. Onverschilligheid ligt hieraan ten grondslag, zo concluderen zij verder. "Als men ergens geen zin in heeft, dan maakt men daarvoor geen tijd". Dat de hervormde gemeente en gereformeerde kerk samen moeten gaan in de ogen van de jeugd, lijdt geen twijfel. Maar liefst 90 procent van de ondervraagden spreekt zich uit voor Samen op Weg. Op vallend is dat de helft van de jongeren geen antwoord geeft op de vraag of nog meer ker ken samen moeten gaan, wat door de onderzoekers ook in verband wordt gebracht met onverschilligheid. Praten Uit het onderzoek blijkt ver der dat gereformeerde jonge ren iets meer met hun ouders praten over het geloof dan hervormde leeftijdgenoten. Maar van de gereformeerde jeugd geeft nog altijd veertig procent op over dit soort za ken nooit met hun ouders van gedachten te wisselen. De on derzoekers doen dan ook als een van hun aanbevelingen het opzetten van een groot oe fen-, trainings- en nadenkpro- gramma binnen het kader van Raad van Kerken of Sa men op Weg. Op deze manier zouden ouders de vaardighe den moeten worden bijge bracht het gesprek met hun kinderen op gang te brengen. Het bestaan van God wordt vrijwel niet betwist door de kerkelijke jeugd. Slechts de helft van hen geeft te kennen dat het geloof een rol speelt bij de keuzes die ze in hun le ven nemen. Ondanks de cate chisatie praat de jeugd ook met predikanten maar weinig over het geloof en met ouder lingen en jeugdouderlingen zelfs nog veel minder. "Blijk baar staan deze kerkelijke ambtsdragers erg ver van de jongeren af", luidt de conclu sie. De bevindingen van de onderzoekers zijn gisteravond meegedeeld aan de drie wijk- kerkeraden van de gerefor meerde kerk van Franeker. De hervormde gemeente kreeg het rapport al eerder in handen. De onderzoekers ho pen dat met het rapport de discussie in de eigen kerkelij ke organen over deze kwestie op gang wordt gebracht. Opnieuw beraad over identiteit Nijmeegse universiteit Een speciaal daarvoor in het leven geroepen initiatiefgroep van de katholieke universiteit Nijmegen (KU) zal opnieuw proberen nader inhoud te ge ven aan de ontwikkeling van de katholieke identiteit van deze instelling. De initiatief groep onder voorzitterschap van de hoogleraar C.E.M. Struyker Boudier heeft onder meer tot taak een inventarisa tie van de huidige stand van zaken op het terrein van de identiteit en het analyseren van suggesties van het uni versiteitsbestuur en andere ideeën uit de universitaire ge meenschap. Eind 1984 presenteerde het college van bestuur van de KU de nota „Meer dan een naam", waarin enkele concre te beleidsvoornemens staan die zijn gericht op het „be wust werken aan identiteits vorming vanuit de katholieke grondslag". Zowel ten aanzien van het wetenschappelijk on derzoek als het onderwijs en de maatschappelijke dienst verlening, zal die grondslag volgens het universiteitsbe stuur een belangrijke rich tinggevende factor moeten zijn bij het opstellen van prio riteiten, het maken van keu zen en het opstellen van pro gramma's. Een van de uitgangspunten voor het beleid moet volgens het bestuur een open en ont vankelijke relatie zijn met de katholieke kerk. „De KU is geen kerkelijke organisatie, maar moet haar grondslag niettemin zodanig concretise ren, dat het katholieke volks deel zich daarin kan herken nen", aldus het bestuur in de nota. De bijzondere grondslag van de KU heeft volgens het col lege van bestuur onder meer gevolgen voor het studenten-, personeels- en benoemingsbe leid. De beleidsnota van het uni versiteitsbestuur is het afgelo pen jaar in tal van organen binnen de KU aan de orde ge steld en besproken. Met name de universiteitsraad had nogal wat kritiek en vond de nota te ver gaan. Zo wees de raad in maart middels een motie de stelling van de hand, dat bij aanstelling van personeel een loyale opstelling mag worden verlangd ten aanzien van de katholieke grondslag van de universiteit. Het werkelijke probleem waarom alles draait bij het be oordelen van de vraag, of sek ten een gevaar zijn voor de samenleving, is door de Bij zondere commissie van de Tweede Kamer (Rapport-Wit- teveen) niet herkend en/of erkend. De commissie is de „nieuwe religieuze bewegin gen" met de grootst mogelijke toegeeflijkheid tegemoet ge treden, waarbij de lezer van haar rapport tussen de regels door duidelijk wordt gemaakt dat men aan het sektenpro bleem niet zo zwaar moet til len. Tot dit oordeel is de vereni ging Samenwerkende Ouders Sektenleden SOS gekomen. Zij wenst dat de Nederlandse bewindslieden, die zich op 17 februari zullen beraden over het fenomeen „sekten", aan dacht zullen schenken aan het daarover gevoerde debat in het Europees parlement en de daarbij aangenomen resolutie. Naar het oordeel van SOS zijn de rapporteurs van de Bijzon dere commissie van de Twee de Kamer op veel fronten „eenzijdig en naief" tewerk gegaan, waarbij van vraagte kens te voorziene „bevindin gen" aan het slot van hun rapport als „stellingen" wor den geponeerd. SOS is het met rapporteurs eens, dat er waarborgen moeten zijn voor democratie en godsdienstvrij heid. Naar het oordeel van SOS gaat het echter om de rechten van de mens. De overheid zou daarom con trole moeten uitoefenen op arbeidsvoorwaarden en nale ving van de sociale wetgeving bij sekten, fiscale controle verrichten alsmede controle op uitoefening van psychothe rapie door onbevoegden. Het commissierapport „Over heid en nieuwe religieuze be wegingen" komt juist tot de conclusie, dat deze gelijkge steld moeten worden met „traditionele kerkgenoot schappen op joods-christelijke grondslag". Twee priesterwijdingen in bisdom Rotterdam Komende maand wordt het bisdom Rotterdam weer twee priesters rijker. Het gaat om diaken drs. Dick Verbakei (32) die op 1 maart door mgr. Bar tot priester wordt gewijd in de kerk van de H. Adria- nus te Naaldwijk (aanvang om twee uur) en diaken drs. Joost de Lange (29). Deze wordt een week later, op za terdag 8 maart (aanvang ze ven uur 's-avonds) tot priester gewijd in de kerk van O.L- Vrouw Geboorte en Pius X te Berkel. Beiden zijn sinds hun studie al geruime tijd werkzaam als pastoraal werker in de plaats waar zij worden gewijd. Dat is dan ook de reden dat het bis dom besloten heeft dat zij niet in Rotterdam worden gewijd maar in de gemeenschap waarin zij werkzaam zijn. Dick Verbakei komt uit Bleis- wijk, de oudste zoon uit een gezin van vier kinderen. Na de middelbare school voor de detailhandel te hebben afge rond ging hij in 1973 theologie studeren aan de Hogere School voor Theologie en pas toraat in Heerlen. Bij de pa ters Redemtoristen maakte hij een pastorale stage van een jaar in Suriname en ook was hij een jaar in Geldrop als sta giair werkzaam. Na zijn afstu deren werd hij in augustus 1983 tot pastoraal werker be noemd in Naaldwijk. Joost de Lange (29) is afkom stig uit Noordwijk aan Zee. Na zijn HAVO-opleiding aan het college Leeuwenhorst in Noordwijkerhout ging hij Frans en geschiedenis stude ren aan de universiteit van Amsterdam, maar na een jaar besloot hij in 1975 naar het se minarie Rolduc te gaan in Kerkrade. In 1977 zette hij zijn studies voort aan de Ka tholieke Theologische Hoge school in Amsterdam. Na zijn afstuderen in 1982 was hij eerst werkzaam in de paro chie van de H. Familie in Den Haag. Sinds maart 1984 werkt hij in Berkel en Rodenrijs. Hervormde orgelcommissie vreest beunhazerij subsidieregeling voor restauraties zal ertoe lei den, dat vooral in kleine ge meenten noodzakelijke res tauraties aan orgels in het ge heel niet meer op gang zullen komen. Dat schrijft de orgelcommissie van de Nederlandse Her vormde Kerk minister Brink man van WVC naar aanlei ding van de invoering van de nieuwe subsidieregeling voor monumenten. De orgelcommissie wijst erop dat in een niet gering aantal kleine gemeenten in feite het monumentale orgel het enige beschermde monument vormt. Dikwijls staat het or gel in een kerkgebouw dat zelf geen monument is. Daar om is de orgelcommissie be zorgd dat de in een dergelijke situatie jaarlijks uit te keren bijdrage van rijkswege, niet voldoende is voor de bekosti ging van een restauratie. Het is de orgelcommissie ge bleken, dat veel organisten en orgelliefhebbers menen dat zij voldoende deskundig zijn om zelf als adviseur en zelfs als reparateur op te treden. Er zijn van oudsher veel voor* beelden van beunhazerij. Omdat onder de nieuwe rege ling de directe zeggenschap over de besteding van de sub sidiegelden wordt verlegd naar de plaatselijke auroritei- ten, zal zo vreest de orgel commissie de greep van de rijksdienst voor de Monumen tenzorg op de juiste toepassing van de bij orgelrestauraties te stellen eisen losser worden. STUDIESECRETARIS R-K-KERKPROVINCIE: Tijdens de extra-vergadering van de Hervormde synode over de zaak-Huting is de essentie niet aan bod gekomen. Dit is de opvatting van mevrouw drs. M. Steemers-Van Win koop, studiesecretaris van de katholieke kerkprovincie en be last met de oecumene. Als vertegenwoordigster van dat kerk genootschap woonde zij op 25 januari de synodezitting bij, die onder meer gewijd was aan het pleidooi van de hervormde praeses ds. H. Huting voor kerkelijke steun aan gewapend verzet van de Zuidafrikaanse bevrijdingsbeweging ANC voor het geval economische sancties tegen het blanke minder heidsbewind in Zuid-Afrika zonder resultaat blijven. Volgens Huting zijn sancties het laatste vreedzame middel om een ein de aan de apartheid te maken. De vragen die volgens Steemers niet of onvoldoende zijn be antwoord, zijn: Wat gaat de Nederlandse Hervormde Kerk doen wanneer het laatste vreedzame middel faalt? Wanneer kan men bepalen of het gefaald heeft? Wat doen de kerken apart of gezamenlijk aan apartheid? Wanneer is een regering onwettig (Romeinen 13 of Openbaring 13). Mevrouw Steemers-Van Wijnkoop meent dat het niet om procedures moet gaan rond kerkelijk spreken, maar om de zaak zelf. „Ds. Huting heeft bereikt dat het thema van het verzet tegen de apartheid weer in de aandacht is gekomen. Samen zullen de kerken zich in de Raad van kerken beraden over de gezamenlijke weg van de Nederlandse Kerken", al dus de studiesecretaris. Weigering intercommunie leidt tot onkerkelijkheid" De weigering van de katholieke Kerk in te stemmen met in tercommunie voor gemengd gehuwden leidt ertoe dat deze mensen meer en meer van de kerk vervreemden. Wederzijd se toelating tot eucharistie en avondmaal wordt steeds nood zakelijker. Dit heeft de Verenigde Evangelisch-Lutherse Kerk in West- -Duitsland (VELKD) bij monde van perschef Jürgen Jezio- rowski laten weten. Het aantal kerkverlaters onder deze mensen is zo groot dat de huidige situatie niet langer te ver dedigen, zo zei hij. „De beide kerken mogen niet langer de wens naar meer gezamenlijke kerkdiensten negeren." De we derzijdse uitnodiging voor het centrum van de kerkdienst wordt naar zijn mening onontkoombaar. „De barrières rond de eucharistie en het avondmaal kunnen wegvallen als de wil daartoe aanwezig is." In 1975 heeft de Lutherse synode zich ervoor uitgesproken dat de katholieke partners in een gemengd huwelijk kunnen deelnemen aan de lutherse avondmaalsviering. De Westduitse bisschoppen hebben nooit op die stap gereageerd. Gebakken ham met witlofsalade en rösti vanillevla Voor twee: 2 plakken gekookte ham, eiwit, paneermeel, 15 g margarine; 159 g witlof, 1 kleine winterwortel, 2 kleine mandarijn tjes, 2 lepels azijn, zout, peper, suiker, 1 lepel olie; Vz tot 1 kg aardappelen, ui, zout, peper, 2 a 4 lepels olie; l/z liter melk, 1 eidooier, 30 g suiker, 20 g maïzena, pakje vanillesuiker, vruch tenpuddingsa us. Klop het eiwit (het eigeel is voor de vla) los met een lepel koud water zonder dat het gaat schuimen. Haal de plakken ham door het eiwit en door paneermeel en bak ze in warme margarine bruin. Keer de ham voorzichtig om bij het bak ken. Eak het restje eiwit na de ham, laat het op een bord afkoelen, snijd het in stukjes en strooi die over de salade. Meng fijngesneden witlof, grofgeraspte wortel en halve par tjes mandarijn met een sausje van azijn, zout, peper, suiker en olie. Kook de gewassen aardappelen in tien minuten half gaar en giet ze af. Laat de aardappelen afkoelen, pel ze en rasp ze grof. Meng de aardappelen met de fijngesneden ui, zout en peper en druk de massa gelijkmatig in een koekepan met warme olie. Bak de rösti langzaam bruin, keer de aardappel- koek (met behulp van een deksel) en bak de tweede kant vlug bruin. Reken circa twintig minuten voor het bakken van de rösti. Zet de helft van de melk op. Roer het eidooier schuimig met de suiker en maak er met de maïzena en weinig koude melk een glad papje van. Schenk al roerende wat hete melk bij het papje, doe het mengsel in de pan en laat de vla onder voort durend roeren een minuut koken. Voeg van het vuur de rest koude melk en de vanillesuiker toe. Garneer de afgekoelde vla met puddingsaus. JEANNE lllee Sjaranski als symbool j® aging v TERECHT heerst, vooral in Israël, grote blijdschap overj^Euro; vrijlating van Sovjet-dissident Anatoli Sjaranski, die gistenp een na een verblijf van negen jaar in gevangenissen en weijan ver kampen op de Glienickerbrug in Berlijn de vrijheid hFkan"e kreeg. Tegelijk met Sjaranski werden acht anderen ^Ug^f-p^ter ten, die beschuldigd waren van spionage. Zolang de weqe'"e su^ van wantrouwen aan elkaar hangt, zullen er spionnen zi|ut0mofc Uitwisselingen, zoals gisteren in Berlijn, lijken daarom fosten v enige manier om spionnen voor het einde van hun geva»oopt hi genschap naar huis te laten terugkeren. Pet kat iitgangs n lus me\ LjEHEEL anders is het met gevangenen als Sjaranski: mtj_ sen die worden vastgehouden om hun geloof, ras of politie overtuiging. Sjaranski was, naast Sacharov, de meest pron ïj nente politieke gevangene van de Sovjet-Unie. Het is vooit*-"-' de verdienste van zijn onvermoeibare echtgenote Avital, <i Sjaranski's onverzettelijke houding in de Goelag aan de vj reld bekend werd. Zonder haar zouden er nooit Sjaranst tribunalen zijn geweest. Gaandeweg is Sjaranski een sy< boolfunctie gaan vervullen. ZlJN gezondheid liet veel te wensen over, maar zijn more was niet te breken, ondanks de vele extra straffen die kreeg. Het is niet geheel duidelijk wat het Kremlin er tl langen leste toe heeft bewogen toe te geven aan de roep k het Westen Sjaranski te laten gaan. Feit is wel dat preside! Reagan bij zijn top-ontmoeting met Gorbatsjov in Genève I vrijlating van Sjaranski dringend aan de orde heeft gestelj Bij alle blijdschap over de vrijlating van Sjaranski die| een kanttekening te worden gemaakt. Politieke gevangene mensen die ten onrechte worden vastgehouden, wordt stukken in een diplomatiek schaakspel, waaruit de supelJTRE machten proberen zoveel mogelijk publicitair gewin te slaajuist e Daarbij bestaat het gevaar dat de overeenkomsten beperj/erwa blijven tot bekende dissidenten. waard hantei In de Sovjet-Unie zijn echter duizenden joden, die net Sjaranski jaren wachten op toestemming naar Israël te greren. Tal van andere Sovjet-burgers die zich hebben O fni, etsoi iat sc irtsen zet voor de mensenrechten verblijven in gevangenissePL werkkampen en psychiatrische inrichtingen. En in andp^omi :he I landen verkeren vele tienduizenden politieke gevangenen r j soortgelijke situaties als die waarin Sjaranski zich tot «^orclel kort bevond. Bij alle vreugde over de vrijlating van Sjaran! ki mag de wereld hen niet vergeten. Zonnig DE BILT (KNMI) Net als vandaag wordt het morgen een zonnige dag bij nog steeds vriesweer. De komende nacht daalt de temperatuur tot waar den die uiteenlopen van min 5 tot plaatselijk min 10 graden, matige vorst dus. Doordat de zon nu geleidelijk aan al wat meer kracht krijgt kan de temperatuur morgen in de middag tot aan of iets boven het vriespunt oplopen. De wind waait uit het oosten, vannacht zwak tot matig, rond windkracht drie, en morgen overdag toenemend tot kracht vier, in het Waddengebied tot vrij krachtig, vijf. Het zonnige winterweer wordt veroorzaakt door een omvang rijk hogedrukgebied, waarvan het zwaartepunt boven Scan dinavië ligt. Dit hogedrukge bied verandert maar langzaam van plaats, zodat de eerstko mende dagen oostenwinden nog steeds koude lucht afkom stig uit Rusland blijven aan voeren. De schaatsliefhebbers kunnen dan ook zeker tot en met het komende weekeinde op goede mogelijkheden reke- Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor vrijdag en zaterdag: Zuid-Noorwegen, zuid-Zwe den en Denemarken: droog en vrij zonnig, maar in de kust streken plaatselijk mist. In de nacht en ochtend matige tot strenge vorst. In de middag lichte vorst. Duitsland: droog en vrij zon nig. In de nacht en ochtend meest strenge vorst, overdag lichte vorst. Benelux: droog en vrij zonnig. In de nacht meest matige vorst, in de middag tempera tuur om of iets boven het vriespunt. Britse Eilanden: geleidelijk aan toenemende bewolking en mogelijk wat regen of sneeuw. Geen vorst van betekenis. Middagtemperatuur van 2 gra- Frankrijk: in het westen zuiden veel bewolking en gelijk wat regen. Geen en middagtemperatuur rondTuitzicI graden. In het noorden en oofjjden" ten droog en af en toe zon. tich da de nacht lichte vorst i dagtemperatuur ongeveer pl^rierlid 3 graden. gens d Spanje en Portugal: veel b> wolking en perioden met nil gen, in Portugal ook onweé |j Middagtemperatuur van 8 gr. den in het binnenland tot graden aan de zuidkusten. Alpengebied: eerst vrij zor zaterdag meer bewolking e het zuiden af en toe snei Nul-graden-niveau van 5t,achti meter aan de Italiaanse ka jar tot aan de grond in Zwitse v i Oostenrijk. land Italië e i de kust i het algemeen veel be wolking en perioden met r gen, in de Po-vlakte o< Middagtempera tui i 2 graden mgev caans leeft de Po-vlak voorc 15 op Sicilië, aan de ku dat dé Joegoslavië rond 10. den voerdt Brieven graag kort en duideh|k geschreven De redactie behoudt zich het recht voor mgezon- Bejaardenoorden Enige tijd geleden ben ik met mijn bejaarde moeder naar een voorlichtingsbijeenkomst van de Haagse Indicatiecommissie Bejaardenoorden geweest. De wijze waarop de desbetreffen de ambtenaar het een en an der naar voren meende te moeten brengen, was beneden alle peil. De animo voor een plaatsje in een bejaardentehuis verging de aanwezige bejaar den helemaal toen men te ho ren kreeg, dat de Gemeente dan wel van uit gaat dat m< binnen vier a vijf jaar komt overlijden. Dat ambtenaren die menen op deze wijze mensen te mogen omgaan, oj een dergelijke post zitten roept op zijn zachtst gezegt grote vraagtekens op. M.J. Schouten, DEN HAAG Al te dwaas Den Haag huisvest aan de Var Boetzelaarlaan 29 een genwoordiging van de PLO een organisatie die (direct indirect) terroristische actie ook tegen onschuldigen - niet uit de weg gaat. Die verte genwoordiging geniet ook nof dure politiebescherming. Kun nen wij in ons land die PLO vertegenwoordiging nog tolereren? H. Burger, DEN HAAG FR ik M to.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2