c RE 850 Eens even niet mooiste man van Nederland zijn 99 Eerbetoon aan de eerste „kunstfilm" op filmfestival Rotterdam tl Film over Rote Armee in Duitsland Uitzending VPRO-radio roept boze reacties op V V lp EN IK RIJ CUORE VAN DAIHATSU. DAIHATSU FILM CeidaeSoivumt VRIJDAG 31 JANUARI 1986 PAGINA Derek de Lint en John Kraai/kamp samen in Fons Rademakers ..Deaanslag". DEREK DE LINT IN „DE AANSLAG" AMSTERDAM Het eerste dat je je afvraagt bij een ontmoeting met acteur Derek de Lint is: Waarom heeft die man niet meer komedies gedaan? Hij heeft op een afwachten de manier een lichte, humoristische twinkel in z'n ogen die hij nog in weinig rollen kwijt kon. Het ant woord op mijn ongestelde vraag komt vanzelf. Vanavond is hij te zien in de televisie-registratie van Alan Ayckbourns blijspel „Slip pers". Het gesprek vindt plaats voor een andere, belangrijker rol in Derek de Lints carriè re: Die van Anton Steenwijk, de hoofdrol in Fons Rademakers' verfilming van Har ry Mulisch' „De Aanslag". Volgende week in de bioscoop. Ook een rol die het grote publiek een andere Derek de Lint laat zien dan het gewend is. „Ik had er grote behoefte aan om met mijn rollen een keer in de diepte te gaan" zegt hij ergens in het gesprek, „om even niet weer de mooiste man van Nederland te zijn". Derek de Lint heeft z'n bekendheid bij het grote publiek vooral te danken aan een serie tv-rollen. De meeste heb ik niet gezien, beken ik hem bij het begin van het gesprek. „Daar heb je dan niet veel aan gemist" monkelt hij terug. „Op een enkele uitzondering na." Tot die uitzonde ringen behoort in elk geval Jan Keja's re gie van een verhaal van Guy de Maupas sant, „De Vlieg", in Amerika zelfs be- prijsd. Film en televisie. „Mijn ambitie ligt meer bij de film" zegt Derek de Lint. Op mijn „waarom?" volgt een lange stilte. „Omdat film genuanceerder en gedetail leerder is dan televisie. Omdat bij film elk shot uitgelicht wordt en bij tv de scènes worden uitgelicht. Een technisch verschil. Omdat die ene filmcamera een heel ande re rol speelt dan de twee registrerende ca mera's bij tv. De filmcamera is een ele ment in het verhaal. Een tweede hoofd persoon die het verhaal vertelt via z'n be wegingen. Omdat bij film ook meer van jou afhangt als acteur. Maar het gekke is dat je straks je handen dicht mag knijpen als je met „De Aanslag" een miljoen men sen in de bioscoop krijgt. Ik ben nu bezig ean de laatste opnames voor een televisie- -serie, waarin ik de hoofdrol speel: „Dos sier Verhulst". De TROS gaat hem eind dit jaar uitzènden. Ik ben er een jonge ad vocaat in die een eigen praktijk begint. Het laatste dat Hans Keuls nog geschre ven heeft voor hij stierf. Met zo'n serie kan je gegarandeerd op vijf miljoen kij kers rekenen. En als het een beetje meezit misschien wel zeven miljoen. Met film heb je alleen de troost dat die op een ze ker moment ook op de tv komt. Zodat ze thuis toch zien dat je ook nog wat anders kan". Mastroianni Dat anders is in „De Aanslag" héél wat anders. Derek de Lint mag er onmerkbaar dertig jaar ouder in worden. Van negen tien tot negenenveertig. Iets dat wonder wel lukt zonder dat je ook maar even het gevoel heb dat er stevig met de schmink- kwast gezwaaid is. Derek de Lint: „Daar is een Italiaanse specialist voor overgeko men, de man die ook Mastroianni ouder maakte voor „La nuit de Varennes" en Robert de Niro voor „Once upon a time in America". Zoiets is ongelooflijk moeilijk. Juist een leeftijd van veertig jaar. Niet meer jong, maar nog niet oud. Een man van zestig is veel makkelijker. Een pruik, een kale kop, grijs haar. Ik heb gelukkig een glad gezicht en een bottenstructuur die het allemaal wat gemakkelijker maak te, maar toch was het af en toe honds- zwaar. Ik speel een scène in Italië, in Tos cane. Fysiek de zwaarste in film. Bij een bloédhitte van 35 graden met zo'n masker van rubber over je gezicht en dan nog he vige emotionele scènes spelen. En draai dagen van zo'n twaalf uur. Dat was echt de „bloody limit". Achteraf zijn die scènes voor mij persoonlijk de meest geslaagde in de film. Ik moet daarin een crisis beleven. Een crisis die voor de hoofdpersoon An ton Steenwijk een donderslag bij heldere hemel is. Zoiets moet je helemaal alleen als acteur waar maken. Toen ik die scène terugzag voelde ik die emoties weer. Ik dacht: verdomme, ik beleef 't wéér! Ik vergat waar ik zat. Daar ben je dan trots op". Ten bewijze daarvan haalt hij een kleurenfoto die straks in de bioscoopvitri nes komt te hangen te voorschijn. Hij zit erop aan een tafel en staart voor zich uit. „Kijk, hier zie je echt een veertiger die door een crisis gaat". Kwetsbaarheid Zijn reactie op de film. „Ik heb hem nu twee keer gezien. Moeilijk voor een acteur om te oordelen, omdat er zoveel door je heen gaat wanneer je naar jezelf kijkt. Ik geloof dat het een mooie film is geworden, een film die een kwetsbaarheid toont, een gevoelswaarde die je niet zoveel ziet in Nederlandse films. Ik ben erg benieuwd hoe straks een publiek reageert dat het boek niet kent, voor wie Harry Mulisch net zo goed een wielrenner of een schaat ser had kunnen zijn. Dat er niet zo ver trouwd mee is". Zelf las hij het boek inmiddels vier maal. De eerste keer tussen de opnames voor George Schoutens film „Een zaak van le ven of dood". „Ik herinner me dat ik steeds het boek moest wegleggen voor op names, en dat ik dat jammer vond" lacht Derek de Lint. Zijn rol als Anton Steen wijk zal een hoop mensen verbazen. Re gisseur Fons Rademakers zelf keek vreemd op bij de suggestie om Derek de Lint te kiezen voor zijn hoofdrol. „Ik vond het nou niet zo geweldig wat ik van hem gezien had" bekende Rademakers in een eerder gesprek. „Tot ik die film „Bas tille" zag". Derek de Lint: „Ik weet dat ik deze rol voornamelijk aan „Bastille" te danken heb. Er zijn ook paralellen. In „Bastille" speel ik Paul de Wit die ook met iets uit zijn verleden leeft, een onverwerkt ver driet, waarvan hij ogenschijnlijk geen hin der heeft. Hij is alleen actiever op zoek dan Anton Steenwijk. Die wordt door het toeval op de feiten gedrukt. De tijd tilt de tipjes van de sluier op". Geconfronteerd met de waardering - zelfs voordat de film in de bioscoop te zien is - voor zijn rol, relativeert hij: „Het is een grote rol en dat is een voordeel. Je hebt veel meer tijd, je hebt veel meer facetten tot je beschikking om een karakter neer te zetten. Een kleine rol kan wat dat be treft veel moeilijker zijn. En ik heb het grote geluk dat ik in de film een enorme introductie krijg via het jongetje dat An ton Steenwijk-als-kind speelt. Hij beleeft alles in dat laatste oorlogsjaar, wat hem overkomt is de basis voor de film daarna. En dat jongetje, Marc van Uchelen, speelt dat echt prachtig. Zoals die jonen kan kij ken. Die ogen. Dat is echt een schot in de Ha, Ü£nKnc i nooit zo actief geweest om mezelf voor rollen aan te bieden. Toen ik van deze rol hoorde, was ik er natuurlijk wel happig op. Maar toen ik 'm tenslotte kreeg, was het 't zelfde als bij elke rol: pa niek. Of je het wel kunt... Maar zelf regis seurs opbellen? Ik denk dat dat averechts werkt. Hoewel, wanneer je heel zeker weet dat een bepaalde rol jou op het lijf geschreven is? Misschien". We praten over in hoeverre een acteur zijn carrière kan sturen, wat toeval is in een acteurs- loopbaan en hoe groot of hoe klein Neder land is. Derek de Lint: „Het is vaak van een soort toeval afhankelijk. Bijvoorbeeld van het feit dat Fons Rademakers mijn rol in „Bastille" gezien heeft. En in Neder land word je ook gauw het slachtoffer van „typecasting". Ik had ten tijde van „Bas tille" echt behoefte om als acteur de diep te in te gaan. Even niet meer de mooiste man van Nederland te zijn. Maar na „De Aanslag" zal je zien dat ik van dat soort rollen aangeboden ga krijgen. Ik hoef niet per definitie in het buitenland te werken, maar als je als acteur je brood verdienen, moet je wel aan het buitenland denken" Hij aarzelt even. „Ja, ik denk er ook steeds meer over". Derek de Lint, 35, van origine Hagenaar („in hetzelfde ziekenhuis geboren waar Vincent van Gogh ter wereld kwam, de Zuidwal"), ooit leerling van het Tweede VCL en het Haags Genootschap, een krantewijk lopend voor wijlen „Het Va derland" ging niet naar de toneelschool, maar naar de Kleinkunstacademie. Toch die humor dus. „Ik probeerde die school versneld door te lopen" vertelt hij, „maar ik ben er maar twee jaar gebleven. Ik schreef m'n eigen teksten, maar het was de tijd van Koot en Bie, van Neerlands Hoop. En daar haalde ik 't niet bij". Als acteur werd hij pardoes in het diepe ge worpen. Een rol in het stuk „Thuis" van Hugo Claus. Met Ank van der Moer, Elly van Stekelenburg en geregiseerd door Guus Oster. „Het werd unaniem ge kraakt", herinnert Derek de Lint zich met iets van een glimlach. En daarna serieu zer: „Al die acteurs zijn er niet meer. Ank dood, Elly dood, Guus dood. Een rare ge- waarwording". BERT JANSMA FRANKFURT In West-Duitsland is gisteren, omgeven met een om vangrijke publiciteit, de film „Stammheim" in première gegaan, die handelt over het proces en de dood van enkele leden van de Baader-Meinhofgroep. De student Andreas Baader en de linkse journaliste Ulrike Meinhof waren de naamgevers aan de groep die zichzelf tooi de met de nu nog bekende naam Rote Ar mee Fraktion. Hun proces begon op 21 mei 1975 en eindigde op 28 april 1977, een van de langste uit de jonge Duitse geschie denis, en hield het publiek geheel in zijn ban. Andreas Baader, Jan Carl Raspe en Gudrun Ensslin kregen levenslang. Ulri ke Meinhof kwam bij de veroordeling niet meer in het rijtje voor omdat zij inmid dels, na 239 dagen eenzame opsluiting, zelfmoord had gepleegd. Baader, Raspe en Ensslin werden op 18 oktober 1977 dood in hun cel aangetroffen. De exacte toe dracht rond de dood van de drie is nooit opgehelderd. De film van Reinhard Hauff, naar een scenario van de journalist Stefan Aust, behandelt voornamelijk het marathonproces. Volgens de kranten heeft Hauff het thema nuchter en ondra matisch behandeld. HILVERSUM Programmama ker Ger Jochems van VPRO-radio kroeg vanochtend nogal wat boze reac ties binnen tijdens de uitzen ding van het programma „Het ge bouw", vanaf 07.00 uur op radio 1. Na het Wilhelmus, het in gezamen lijkheid afgesproken programma- begin, werd enkele VPRO-mede- werkers gevraagd naar hun kijk op de verjaardag van Koningin Bea trix. Op een nogal badinerende en volgens vele reacties kwetsende toon lieten de medewerkers dat het ze erg weinig interesseen Ook werd later staatssecretaris V, der Reijden „grappig" bekritisee aangaande voorbehoedsmiddel) en pornografie. Ger Jochems telde desgevraagd, dat de re< van luisteraars vanochtend niet weken van de normale gang i zaken. Jochems: „Wij noemen telefoonnummer en vragen te len. Dan krijg je behalve bijval altijd zeurpieten aan de lijn". ,et ng kke nt hl eei Vijf miljoen kijkers voor Wassende water HILVERSUM De eerste twee uitzendingen van de NCRV-tv-serie „Het wassende water" trokken ruim vijf mil joen kijkers, die de serie met gemiddeld 7,2 waardeerden. Hiermee scoort de NCRV ho ger dan de gemiddelde Neder landse TV-series, waaronder De Appelgaard van de KRO. De tweede aflevering scoorde in punten nog hoger dan de eerste. Filmfestival strijkt vlag van Taiwan ROTTERDAM De organisa tie van het 15e Filmfestival Rotterdam heeft onder druk van de delegatie van de Volks republiek China alsnog de vlag van Taiwan weggehaald voor het Luxortheater aan de Kruiskade in Rotterdam. De festvaldirectie besloot na aan dringen van de gemeente, waar China had geprotesteerd, na een aanvankelijke weige ring de de vlag alsnog te strij ken. Taiwan wordt door China beschouwd als een opstandige provincie. ROTTERDAM Van avond gaat het er in Rot terdam bij het filmfestival minder duister toe dan tij dens de vertoning van een film wenselijk is. Naast de vertoning van enkele tientallen films, vindt na melijk ook een filmbal plaats, waarvoor in het Doelencomplex een klei ne duizend schemerlam pen zijn aangebracht. Als eerbetoon aan de kunst film zal aan het begin van de avond de tijdens de Eerste We- reldorlog gemaakte „Les Vam pires" van de Franse regisseur Louis Feullades worden ge toond. Feullades maakte de film onder onvoorstelbaar on gunstige omstandigheden, zon der personeel, in studio's die niet verwarmd konden wor den en, in verband met spio- nagevliegtuigen, niet mochten worden verlicht. Het verhaal gaat over een journalist die op onderzoek uitgaat naar de activiteiten van een genootschap van vam pieren. Hij moet daarbij de strijd aangaan met een vrou welijk lid van het gezelschap. Het thema van de op onder zoek uitgaande journalist is la ter oneindig vaak gebruikt in films. Maar ook het begrip „vamp", dat Feullades in deze film introduceert, is in vele ta len een standaard uitdrukking worden. Van Nederlandse bodem werd gisteren de film „Charon" van Frans Zwartjes voor het eerst in Rotterdam vertoond. Een veertig minuten durende weergave van het dansproject van dansgroep Ruth Meijer op een zandverstuiving in Goorl. Daarbij heeft Frans Zwartjes in de film zelf enige associaties aan de dans toegevoegd. Zo wordt een worsteling tussen een man en een vrouw in de dans vergeleken met het nogal patserige gedrag van een man tegenover zijn vrouw in een tafelgezelschap. Daarbij is Zwartjes erin geslaagd het ge heel in mooie beelden te vat*- ten. Bij een film zonder ver haal is het risico dat de toe schouwers voortijdig de zaal verlaten extra groot, maar dat gebeurde gisteren nauwelijks. Dat tijdens de vertoning van Charon het aantal afvallers zeer beperkt bleef, mag een aanwijzing zijn voor de mate waarin deze geroutineerde Ne derlandse filmer erin is ge slaagd een boeiend geheel te maken. PIERRE RITZEN Philips/Koda mogen nieuw paspoort maken DEN HAAG De bedrijf Philips, Kodak en Elba mo het nieuwe Europese paspi gaan maken. Het paspoort i waarschijnlijk 1 januari 19a met paars-rode kaft, verkri baar zijn. Het aanvraag- duktie- en afgiftesystd wordt in samenwerking i de Staatsdrukkerij geregi aldus het ministerie van l tenlandse zaken. De opdracl aan Philips/Kodak komt ni als een verrassing. Vori week meldde deze krant dat het duo de strijd om de cfAL der gewonnen had. Daarm ,n was een eind gekomen a^n langdurig verschil van r tussen de ministeries van bi Pei nenlandse en buitenlandse zoos ken over de verantwoordelij »n heid voor het nieuwe paspoo ,br Geen krant ontvangen e tussen 18.00 en 19.00 uur. r, terdags tussen 14.00 en 15.11* uur, telefoonnr.071-122248 uw krant wordt nog dezelfpt c avond nabezorgd. i Heren in imposon^ grote bolides zullen aardig gefrustreerd raken van dit sterk staaltje eigenzinnig heid: de Cuore van Daihatsu Want terwijl zij zich voort bewegen in een hypotheek op vier wielen, rijdt u, voor een vrien delijke prijs met drie ruimgezeten passagiers, vaak gelijk met ze op. En dat wonder van vernuft, de Cuore motor, verbruikt geen benzint nee, hij "nipr ervan. Daarom geeft de Cuore je, ondanks zijn bescheiden afmetingen, zo'n héérlijk triomfontelijk gevoel. En dat en/aar je al bij een proefrit, of zelfs als je erin Ga daarom naar uw Daihatsu dealer. De Cuore staat er met ongeduld op u te wachten. Al vanat f 12.999,(incl. BTW.) DE NIEUWE CUORE 850. EEN STERK STAALTJE EIGENZINNIGHEID. Cilinderinhoud- 846 cm1Motor: dwarsgeplaotste wotergekoelde 3-cilinderlijnmotor. vier ot vijf versnellingen. Topsnelheid: 135 km per uur. Lengte: m. Hoogte 1,41 m. Draaicirkel: 8,80 m. Gewicht: 600 kg (3-deurs), 615 kg (5-deurs). Tonkinhoud: 28 liter. Benzineverbruik per 100 km (vijt versnellingen) Daihotsu Cuore 850. Cilinderinhoud: 846 cm'Motor: dwarsgeplaotste wotergeKoe 3,20 m. Breedte 1,40 m. Hoogte 1,41 m. Draoicirkel: 8,80 m. Gewicht: 600 kg (3-deu bij 90 km/u: 4,0 liter; bij 120 km/u: 6,3 liter; in de stad: 5,8 liter, (volgens ECE norm). ALPHEN A.D. RIJN, Auto Ekon, Pr. Hendrikstraat 64, tel. 01720-73438. LEIDERDORP, Autobedrijf Herman Mulder, Weversbaan 10, tel. 071 - 894200 01. LISSERBROEK, Autobedrijf L. Onderwater, Kruisbaak 24, tel. 02521 -14835.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 12