Bisschop Bomers fel tegen „oecumenische schijneenheid' TAFEL Onze cultuur dreigt kleurloos te worden Opnieuw onrust op Tempelberg in Jeruzalem CeidoeSomant kerk wereld beroepingen HULPBISSCHOP LESCRAUWAET: Zonder smet of blaam? en weer ACHTERGROND i£cidóe6ou*a/nt WOENSDAG 15 JANUARI 1986PAGINA ,111 In Ethiopië 7000 christenen gevangen In Ethiopië bevinden zich ongeveer 7000 christenen, onder wie 200 priesters, in gevangenschap. Dit staat in het jongste verslag van APS (All Africa Press Service), dat is uitgegeven door de Afrikaanse protestantse Kerk in de Kenyase hoofd stad Nairobi. De vervolging van christenen in Ethiopië is in 1977 begonnen als onderdeel van een regeringsplan om „het christendom weg te vagen", zo schrijft APS. Een aantal van de gevangenen is in de eerste plaats opgepakt in verband met het lidmaatschap van een illegale politieke beweging of van een opstandige organisatie. De onderdrukking van christenen treft vooral de evangelische en de lutherse Kerk. Britse kathedraal heft toegangsgeld De Ely-kathedraal bij Cambridge gaat toegangsgeld heffen van toeristen. Vanaf 1 maart moeten toeristen anderhalf pond (circa zes gulden) entreegeld betalen. Hiertoe is besloten na dat ondezoek had uitgewezen dat bezoekers aan wie werd ge vraagd een pond (vier gulden) te schenken gemiddeld 36 pen ce (circa 1,50 gulden) gaven. Jaarlijks bezoeken circa 200.000 toeristen de kathedraal, waarvan de eerste steen werd gelegd in 1083. Open blijven als toeristische attractie kost geld, aldus Green. Het toegangsgeld zal gebruikt worden voor het onder houd van de kathedraal. Vlak voor de Week van Ge bed voor de Eenheid en kort voor het begin van de dialoog tussen protestantse kerken uit Nederland en het Vati- caan heeft bisschop Bomers van Haarlem gewaarschuwd tegen „oecumenische schij- neenheid". Het Tweede Vati caanse Concilie heeft „meng- vieringen van de rooms-ka- tholieke Eucharistie en het reformatorische Avondmaal heel duidelijk afgewezen. Ook de zogenaamde eucha ristische gastvrijheid is geen goede vorm van streven tot eenheid," aldus Bomers in „Samen Kérk", het informa tieblad van het bisdom Haar lem. „Het gevaar is levens groot dat dit soort ondoor dachte praktijken tot een nog grotere verdeeldheid onder de christenen zal leiden." Tij dens zijn bezoek aan ons land, vorig jaar mei, sprak de paus zich in dezelfde geest uit: eenheid in viering van de sacramenten kan alleen als er eenheid is in leer, aldus de paus. Eucharistie en Avondmaal zijn volgens mgr. Bomers „zo wezenlijk en diepgaand ver schillend dat het geen zin heeft dit sacrament (dat bij uitstek het sacrament van de eenheid is) samen te vieren". Het getuigt ook van „een ab soluut onverantwoord om gaan met het allerheiligste van ons geloof, wanneer men zich tevreden stelt met schijnheid". Het getuigt bovendien „van weinig begrip voor wat de oecumenische beweging is". Als eerste beginsel van de oe cumenische beweging stelt het Tweede Vaticaanse Con cilie dat van „de ene en enige Kerk". In eenheid van geloof en liefde samen de heilige eucharistie vieren is namelijk het einddoel en het sluitstuk van de eenwording, aldus mgr. Bomers. „Het is het hart van de christelijke eenheid. Dit einddoel degraderen' tot een middel tot ja, wat ei genlijk? is de zaak op zijn kop zetten." De bisschop van Haarlem Evangelische en reformatorische christenen zoeken toenadering De Evangelische Alliantie wil meer dan voorheen als plat form fungeren voor de ontmoeting tussen evangelische en re formatorische christenen. In dit kader vond maandag en dinsdag een conferentie te Dalfsen plaats, waar prof.dr. K. Runia (Kampen) en de evangelist Ben Hoekendijk hebben ge sproken. De 120 deelnemers stelden in een unaniem aangeno men verklaring vast dat er een grotere bereidheid is om naar elkaar te luisteren. Reformatorische christenen zijn afkomstig uit de gerefor meerde gezindte. Evangelische christenen kenmerken zich door hun nadruk op het persoonlijk geloofsleven en hun vrije gemeenteopvatting. Zij hechten minder aan kerkelijke struc turen en belijdenissen. Evangelische en reformatorische christenen hebben elkaar te vaak genegeerd en bekritiseerd en veronachtzaamd, aldus de deelnemers, die zich hierover verootmoedigen en dit als schuld belijden. Mede door deze houding hebben zij de ver kondiging van het evangelie ernstig in de weg gestaan. doet in zijn artikel, getiteld „De eenheid van alle christe nen", een klemmend beroep op alle betrokkenen om waar deze praktijken bestaan, er mee te stoppen. Twintig jaar na de sluiting van Vaticanum II is naar zijn mening in de Rooms-Katho- lieke Kerk de oecumenische beweging nog springlevend. Ook de buitengewone synode heeft onomwonden uitge sproken dat er geen weg te rug is. Behalve het beginsel van de oecumenische beweging als de ene en enige Kerk stelt het Concilie dat Christus het ambt van verkondiging, be stuur en heiliging heeft toe vertrouwd aan de twaalf apostelen met Petrus aan het hoofd. De christenen hebben echter hun onderlinge eenheid niet gehandhaafd. Gemeenschap pen hebben zich afgeschei den van de volle gemeen schap van de (Rooms-)Katho- lieke Kerk, „en dit soms niet zonder schuld aan beide zij den". In deze afgescheiden gemeenschappen worden soms enige, soms ook zeer vele en uiterst belangrijke elementen van kerk-zijn aan getroffen, zo erkent het Con cilie. Maar het leert ook: „al leen door de Katholieke Kerk van Christus als het al gemene heilsmiddel kan men toegang hebben tot de hele volheid van de heilsmidde len". „Wij zouden ons in Neder land moeten realiseren dat oecumenisme hier geen puur Nederlandse aangelegenheid kan zijn. De (Rooms-)Katho- lieke Kerk van Nederland maakt wezenlijk deel uit van een wereldkerk. Wie met deze factor geen rekening wil houden, bewijst het oecume nisme een slechte dienst," al dus bisschop Bomers. Wie in het dal blijft ziet nooit de andere kant van de berg. Engels spreekwoord Israëlische politie probeert de orde te herstellen op de Tem pelberg. Op de Tempelberg in de oude stad Jeruzalem is het gisteren tot een treffen gekomen tus sen de politie en Arabieren nadat Israëlische parlementa riërs voor de tweede keer deze zowel voor moslims als joden heilige plaats bezoch ten. De parlementsleden, die vorige week naar de Tempel berg gingen voor een onder zoek naar vermeende illegale bouwwerkzaamheden door de Arabieren, moesten op nieuw de wijk nemen toen er gedreigd werd dat er „bloed zal vloeien". De politie gebruikte traan gasgranaten en voerde een charge uit op ongeveer 200 Arabische jongeren voor de El-Aksa-moskee. Twintig van hen werden opgepakt. De menigte zong „Wij zijn het zwaard van Mohammed tegen de joden" en ontstak in woede toen een rechtse afge vaardigde, rabbi Eliezer Waldman, bij de moskee een joods gebed begon. De islami tische autoriteiten protesteer den onmiddellijk dat Wald- fnan de belofte had verbro ken de Arabieren op de Tem pelberg niet te provoceren. De parlementaire delegatie verliet de Tempelberg zonder haar onderzoek te hebben kunnen uitvoeren. Linkse parlementsleden heb ben Waldman scherp becriti- seerd dat hij op de Tempel berg het joodse gebed voor de doden („kaddish") voordroeg. „Het was provocatie", zei de parlementariër Shulamit Aloni die sprak over een „ge vaarlijk proces dat het poli tieke conflict tussen de Ara bieren en ons kan verande ren in een Jihad (islamitische heilige oorlog)". Rechtse volksvertegenwoordigers zei den dat de spanningen zijn veroorzaakt door de islamiti sche autoriteiten. Kerkbestuur wil ontruiming kerk door politie Het kerkbestuur van de H. Hartkerk in Breda, die op last van mgr. Ernst van Bre da gesloten wordt, wil de be zetters uit de kerk halen met hulp van de politie. In het tweede kort geding tegen drie parochianen van de kerk, die haar willen behou den, vroeg de advocaat van het kerkbestuur, mr. F. Kra mer, gistermiddag aan de rechter met klem machtiging tot ontruiming te geven. In zijn vonnis van 9 januari verklaarde de rechter de be zetting van de kerk onrecht matig. Hij legde toen geen politiedwang op, omdat de bezetters hadden toegezegd de kerk bij een veroordelend vonnis vrijwillig te zullen ontruimen. Mr. Kramer vroeg de rechter nu korte metten te maken met de be zetters, die het vonnis van de rechter volkomen negeren. Hij vroeg een vonnis op zo kort mogelijke termijn. Ad vocaat mr. L. Hanssen deelde namens de gedaagden mee dat zij weten dat zij onrecht matig handelen. De bezetters doen een beroep op de grond wettelijke vrijheid van gods dienst. Zij zullen echter de bezetting voortzetten totdat „kerkrechtelijk" in hoger be roep in Rome over het besluit van de bisschop is beslist. Een delegatie van de bezet ters is intussen naar Rome vertrokken. Men heeft tele fonisch laten weten dat Rome zich in verbinding zal stellen met de nuntius in ons land, die dan contact zal op nemen met de bisschop. Van schorsing van het besluit van de bisschop van Breda, zoals de bezetters eisen, bleek nog geen sprake te zijn. De president van de Bredase rechtbank zou vandaag uit spraak doen. De bezetters hebben dit keer laten weten dat ze zich bij een ontruiming door de politie zullen laten wegdragen en geen geweld zullen gebruiken. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Groenekan, L.Schaafs- ma te Zuilichem-Nieuwaal; te Doe- tinchem (toezegging); M.G. Pettinga en mevrouw E.S. Pettinga-Burger te Longerhouw-Schettens- Schraard-Wons (part-time); te 's Grevelduïn-Kapelle en Vrijhoeve- Capelle G.S.A. de Knegt te Huizen. Remonstrantse Broederschap Beroepen te Delft, part-time. me vrouw dr.C.M.G.Berkvens-Steve- linck, kandidate te Schiedam, die dit beroep heeft aangenomen. „Laat ik beginnen met te zeggen, dat het voor het eerst in de geschiedenis van de Kerk was, dat er een speciale synode over een concilie werd gehouden om te zien wat van de conciliedocumen ten terecht gekomen was. In twintig eeuwen hebben we heel wat concilies gehad, maar nooit werd daarover la ter een synode gehouden. Nu gebeurde dat wel. Dat was dus een nieuw feit. Tweede opmerkelijk punt was dat er zoveel synode-bis schoppen uit zogenaamde Derde-Wereld-landen kwa men. Er waren om maar iets te noemen 34 bisschoppen uit Afrika tegenover 24 uit Eu ropa. Dat weerspiegelt ook aardig de werkelijke verhou dingen in de wereldkerk. Als je bijvoorbeeld het aantal ka tholieken vergelijkt, wereld wijd, ten tijde van Vaticanum II en nu, dan is er in twintig jaar een toename geweest van 175 miljoen katholieken, voor het merendeel in het zuidelijk halfrond. Zeer te recht heeft men ook opge merkt dat hier eigenlijk pas voor het eerst sprake was van een echte wereldkerk, een global church. Als derde opmerkelijk punt zou ik willen noemen: de grote eensgezindheid en de zeer ontspannen sfeer waarin alles zich heeft afgespeeld. Op het tweede Vaticaanse Concilie was duidelijk sprake van de aanwezigheid van twee stromingen: een ver nieuwingsgezinde en een die meer naar het behoudende neigde; dat was nu absoluut niet het geval. Er was een ge meenschappelijk vertrekpunt en daar is zeer eensgezind Van 25 november tot 8 december werd in Rome de buiten gewone bisschoppensynode gehouden. Alle bisschoppen conferenties uit de hele wereld waren daarbij aanwezig. Voor Nederland was dat kardinaal Simonis. Als zijn advi seur trad op dr. Lescrauwaet, hulpbisschop van Haarlem. In het Haarlemse bisdomblad Samen Kerk zette hij nog eens duidelijk uiteen waar het in Rome volgens de bis schoppen om te doen was. over nagedacht. Dat is de sfeer op deze synode ook ten goede gekomen. Die was toch anders dan bijvoorbeeld tij dens de synode van 1971 die ik ook heb meegemaakt. Weinig weerklank Wat was nu de bedoeling van deze synode? Kort samenge vat: wat hebben we met de resultaten van vaticanum II praktisch gedaan? We heb ben er over gehoord, we heb ben erover gelezen. Maar hoe hebben we het in praktijk gebracht? En dan blijkt dat die resultaten ervan slechts ten dele weerklank gevon den hebben. Er zijn zestien documenten vanuit het con cilie verschenen, maar die zijn niet eens in alle talen vertaald. Die resultaten blij ken met name nog niet be kend genoeg bij het kader, dat er te weinig vertrouwd mee is geraakt. En dat ligt dan ook aan de documenten zelf, die nogal uitgebreid eri veelal ook niet zo gemakke lijk leesbaar zijn. Een tweede reden van deze synode lag in het feit dat er in twintig jaar enorm veel is veranderd. Sinds het concilie verkeren we althans in het westen in een soort twijfel zucht aangaande vroegere waarden en normen. Dat maakt mensen onzeker. Het westen is groot geworden on der invloed van het christen dom, maar het christendom dreigt naar de binnenkamer te verdwijnen. Onze cultuur dreigt neutraal te worden, kleurloos. Op organisatorisch gebied is er binnen de Kerk veel veranderd en vindt er op allerlei niveau's overleg plaats, maar dat betreft meer structuren en vormen, de ei gen inhoud van het christe lijk geloven dreigt te weinig ter sprake te komen. De diepte-dimensie ontbreekt. Moeizame toepassing Daarnaast zijn er ook andere onderwerpen ter sprake ge komen, zoals de communica tie tussen de plaatselijke ker ken en het Romeinse cen trum en de spanningen bin nen plaatselijke bisschoppen conferenties. Ook de oecume ne is daarbij genoemd. Ik herinner me nog dat tijdens Vaticanum II er driftig over gestreden werd of de katho lieke kerk wel deel zou ne men aan de oecumenische beweging; nu was dat geen kwerstie meer De oecume nische verantwoordelijkheid werd algemeen aanvaard als een gegeven Wel kwamen daarbij enkele problemen aan de orde, na melijk hoe de Kerk hulp kan bieden aan kinderen uit ge- Mgr. J. Lescrauwaet mengde huwelijken en of men niet te gemakkelijk oor deelt 9over deelname aan het avondmaal. Op de synode kwam tot ui ting dat het waarmnaken van de pluriformiteit binnen de Kerk moeilijker is dan ti- ujdens Vaticanum II werd verondersteld. Om maar ietst te noemen: het latijn werd afgeschaft als enige liturgi sche taal. Maar dat was wel een eenheidsmiddel. Ook de toepassing van het concilie in de parochies is niet zo snel verlopen als aanvankelijk ge dacht werd. Dat gaf toch meer spanningen dan voor zien werd. En nu verder Wat zullen we nu straks van die synode bemerken? Laat ik dit voorop stellen: de uit komst van Vaticanum II is voor niemand een punt van discussie geweest. Dat is een feitelijk gegeven, maar hoe moeten wij ermee verder? Daarbij is opgemerkt dat de term Volk Gods te zeer een sociologische invulling heeft gehad. Natuurlijk is de Kerk Volk Gods, maar in de Heili ge Schrift duidt de typering op het geroepen zijn door God. We zullen er dus tevens meer een theologische bete kenis aan moeten geven. Er is voorgesteld om een soort charter op te stellen, waaruit je kunt zien: ja, jij bent katholiek. Ik vind dat geen gek idee. Zoals het Evangelie merkwaardig ge noeg een universele kracht heeft, zo zou ook kort samen te vatten moeten zijn wat ons katholieken in de hele we reld eigen is. Katechetisch zal men dat dan verder in elk land op eigen manier na der open moeten kunnen vouwen. Er is ook besloten om een leesbare samenvatting te ge ven van wat het tweede Va ticaanse concilie ons aange boden en voorgehouden heeft. Dat lijkt me een zeer praktisch idee, dat gemakke lijk te realiseren moet zijn. Tenslotte zou ik dit nog wil len zeggen: ik ben heel blij dat ik deze synode heb mo gen meemaken. Er was een zeer grote openheid, grote eensgezindheid en een broe derlijke sfeer, maar dat had ik al gezegd. De paus was steeds bij alle zittingen aan wezig, maar op het verloop ervan heeft hij in feite geen invloed uitgeoefend. Er is wel gezegd en geschre ven dat hij een of andere bis schop bij zich heeft geroepen en dat die dan naderhand verklaarde dat hij iets anders bedoeld had te zeggen. Maar of dat waar is, zou ik zeker niet durven beweren. Mij is althans daarvan niets be kend. Ik weet wel dat de paus achtereenvolgens alle deelnemers bij zich aan tafel heeft genodigd, maar dat zou ik dan toch willen uitleggen als een oprechte blijk van collegialiteit. Wel is het zo dat bij de tot standkoming van de uitein delijke synode-tekst de Duitstalige groep veel heeft bijgedragen. Maar misschien komt dat omdat daar meer theologen bij waren. Boven dien waren zij tot heel con crete punten gekomen. Maar daarbij is van enig terug schroeven van Vaticanum II geen sprake geweest. Zo daar al vrees voor bestond, en dat proef ik wel uit publicaties in de media, dan deel ik die ab soluut niet. TIJN HOTTINGA In het reeds lang slepende meningsverschil tussen de Lj j, delijke Specialistenvereniging (LSV) en staatssecretaris M )en der Reijden van volksgezondheid hebben beide partijen nii lef we stellingen betrokken. De LSV wil een anderhalf jaar lTë leden gesloten akkoord met het kabinet opzeggen, dat beo jonge specialisten aan de slag te helpen. En de staatssecre el ris beraamt plannen voor een algemene verlaging van lcje specialistentarieven. w> De specialistenvereniging zag de bui kennelijk hangen ins. heeft het NIPO daarom laten onderzoeken hoe de burpg denkt over de medische specialist. Dat onderzoek wo ke noodzakelijk genoemd, omdat in de afgelopen jaren volgi1 e de LSV herhaaldelijk een negatief beeld van de specialist gepresenteerd. Niet in de laatste plaats door staatssecreta T Van der Reijden. De uitslag van het onderzoek zal niema verbazen: in ons land wordt uitermate positief over de spe ïf alist gedacht. In een publikatie van de LSV over het ond zoeksresultaat wordt een medische figuur opgevoerd zoniw^ enige smet of blaam. De conclusie ligt voor de hand: staatssecretaris moet nu niet verder zeuren en als hij t< y. nog onaardige dingen over de specialisten durft te zegg dan weten de burgers van ons land wel beter. Het NIPO-onderzoek is niet meer dan een eenvoudig p^a linkje naar de mening van „het volk" over status en functha neren van de specialist. Het mist elk niveau om als serieire- reactie te dienen op de zorg, die politici hebben over de s v0, gende kosten var» onze volksgezondheid en het aandeel i [er de specialisten daarin hebben. Daarover wordt in het ond^; zoek met geen woord gerept. Dat mag natuurlijk, maar tje heeft het geen pas uit te halen naar de politici en de spe< vei list als de verdrukte onschuld op te voeren. gg] ALLERLEI mensen die verantwoordelijkheid dragen v/ei het functioneren van onze maatschappij, doen sinds jaar1 de dag hun best greep te krijgen op het immense vraagstuk imc de kostenbeheersing in de gezondheidszorg. Daarbij ontop1 men ze er niet aan belangrijke kostenmakers onder de 1 VI te nemen, dus ook de specialisten. Uit die kring mag zinint tegenspel worden verwacht, maar zo'n opinieonderzoeeei kan daar niet toe worden gerekend. nis In de LSV-publikatie wordt over het resultaat bijvoorbe ^e' gezegd: „Bovendien zijn de burgers van mening dat de s cialisten terecht een hoger inkomen hebben". Een waarhma als een koe, want natuurlijk mogen vaklui die nogal eens ma hun tenen moeten lopen inclusief medische specialisdat méér verdienen dan iemand die na een dagtaak van it0i vastgesteld aantal uren onbekommerd onderuit kan gaan. !"e dien het NIPO echter had geïnformeerd of het redelijk dat medische specialisten binnen hun dienstverband met ;{0] kenhuizen er ook een winstgevende particuliere praktijk hui na houden een situatie waartegen al jaren bezwaar wo itri gemaakt dan zou het'antwoord waarschijnlijk meer a tet knopingspunten hebben opgeleverd. Zijn de specialisten dan toch de kwaaie pieren? Zo'n ajrc simpel onderzoekje, dat specialisten als Brave Hendriken schildert, brengt helaas het risico met zich mee dat zo'n r< ,ev tie wordt opgeroeperi. Daarom heeft de LSV zich er |ro slechte dienst mee bewezen. Veel zinvoller is een concliler van de medisch-specialist A.J. van den Hoorn, die in de 'oe kenfondspublikatie „Inzet" verklaart dat de moeilijke 198 heersbaarheid van de gezondheidszorg vooral komt door onjuiste gedrag van (te veel eisende) verzekerden, zieh huisbesturen én specialisten". Winterse buien DE BILT (KNMI) De lucht druk is na het voorbijtrekken van de stormdepressie van de afgelopen nacht gestegen met ongeveer 30 hpa (Hpa is de af korting van de nieuwe inter nationale eenheid van lucht druk, de hectopascal. In waar de is hij exact gelijk aan de ou der weste millibar). Tot en met vrijdag staat het weer onder invloed van een rug van hogeluchtdruk, maar er vallen wel af en toe regen- sneeuw- of hagelbuien. De be wolking breekt af en toe, zodat we niet helemaal van de zon verstoken blijven. De opkla ringen zorgen echter ook voor nachttelijke afkoeling. Het kan plaatselijk licht vriezen met een minimumtemperatuur tussen plus twee en min drie graden. Morgenmiddag ligt het maximum bij een graad of vier. De wind is noordwest, in het binnenland matig en aan de kust krachtig. In het weekein de neemt de invloed van de pressies weer toe, de tempera tuur gaat enkele gr.aden om hoog, maar er valt ook van tijd tot tijd regen. Weersvooruitzichten vooi Europese landen, medegedeeld t het KNMI, geldig voor vrijdag e~ terdag: Groot-Britannie en Ierland; wolking en af en toe regen. Mie temperatuur oplopend tot eer of tien. Zuid-Scandinavie; vrijdag af zon, zaterdag in het westen re Middagtemperatuur van min t oplopend naar plus twee graden. Benelux: vrijdag wisselend bewi en plaatselijk een bui, zaterdag bewolking en nu en dan regen, dagtemperatuur vrijdag rond 4, z dag omstreeks 7 graden. Duitsland: vrijdag enkele opkla gen en lichte vorst. Zaterdag veel wolking en van het westen bij middagtemperatuur va graden boven nul. fR Frankrijk: wisselvalig met en buien. Middagtemperatuur van 5 den in het noorden en oosten ttpi in het westen. Aan de Rivièra ti ratuur oplopend tot circa 15 gr; Spanje en Portugal: zonnige peril en op de meeste plaatsen droog. dagtemperatuur tussen 10 en 1( i het nz Italië en Joegoslavische kust: het zuiden wegtrekkende regen a ..i, overigens ook perioden met Middagtemperatuur van 6 grade het noorden tot 12 graden i_ u~' n' den. Alpengebied: vrijdag plaatijy sneeuw, zaterdag in de lagere gi den pok regen. Middagtempera 113 vrijdag juist onder nul, zaterdag plus drie. "d Stoofpot van wintergroenten met spek yoghurtvla met pruimen Wie met z'n tweeën is heeft het volgende nodig: 2,5 dl water, laurierblad, peper korrels, tijm, 250-300 g zuurkoolspek, Vt tot 1 kg aardappelen, 200 g winter wortel, 250 g koolraap, 1 grote ui, zout, 25 g margari ne; 10 gedroogde pruimen, cir ca 25 g suiker, 2,5 dl yog hurt, 2,5 dl gele vla (2,5 dl melk, 12 g custard, 15 g sui ker). Breng het water met laurier blad, peperkorrels en tijm aan de kook en leg er het spek in. Laat het zuurkool- spek (dat is al gezouten) een half uur zacht koken. Zeef de massa. Doe het overgeble ven kookvocht terug in de pan, leg er de geschilde en in vieren gesneden aardappe !ne in met daarop in dui agS schijven verdeelde wortel ng< repen koolraap en dui Hé snippers ui. Vul het spyed kookvocht zo nodig met ter aan, zorg dat het zo 'n den centimeter hoog staat. Fifi weinig zout toe, leg het s; 'jfs op de groenten en laat massa koken tot aardapi en groenten gaar zijn, duurt zo'n twintig min ut 1 Snijd het spek in stev -I plakken. Schep de aard pel-groentenmassa door p kaar, voeg eventueel zout en doe er de margarine blnd Voor een stoofpot won 'S* aardappelen en groenten i l?, fijngestampt zoals voor <m,( stamppot. Een stoofpot m n wat nattig zijn. Leg er in schaal het spek op. Was vandaag de pruimen zet ze onder water w Kook de vruchten morgen het weekwater met sui zacht. Probeer zo min mc v lijk kookvocht over te h den, kook de pruimen zo dig even zonder dek Maak een kleine portie door de ingrediënten in pan te mengen, het menl roerende aan de kook brengen en vervolgens om af en toe roeren koud te ten worden. Meng yogh en vla en leg het mengsel de afgekoelde pruimen. JEA. nd r Afllf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2