Cultureel Italië dit jaar in teken van Donatello Franz Liszt Festival en pianoconcours in Utrecht Pisa voorlopig werkeloos Museum Russische kunst sluit gedurende 5 jaar Tijdelijke Miss Ellie (Donna Reed) gestorven dagpuzzel KUNST Eeidóe Soman t WOENSDAG 15 JANUARI 1986PAGINA 10 Hongaarse Live Aid overtreft verwachting BOEDAPEST Twee concerten van Hongaarse to- p-artiesten en andere bijdragen in het kader van de hulp voor slachtoffers van de hongersnood in Afrika hebben ongeveer 750.000 gulden opgebracht. Eerder hadden organisatoren de opbrengst geschat op 275.000 gulden. Behalve 125.000 gulden aan baten van de concerten werd 550.000 gulden bijeengebracht uit een toeslag op de prijs van de platen en de televisierechten van de concerten en een door het Rode Kruis georgani seerde loterij. Het Hongaarse Rode Kruis heeft contact opgenomen met het Internationale Rode Kruis en de Rode Halve Maan om de aard en de bestemming van de hulpgoe deren te bepalen. De verzending van de hulp zal worden gecoördineerd met vertegenwoordigers in Hongarije van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties. Julio Iglesias steunt Barcelona in strijd om Olympische Spelen BARCELONA De Spaanse zanger Julio Igle sias en operafenomeen Placido Domingo zullen ieder afzonderlijk een plaat opnemen om de kandidatuurstelling van de stad Barcelona voor de Olympische zomerspelen van 1992 over de hele wereld te promoten. De opnamen zullen nog dit voorjaar worden gemaakt. Het concrete projekt van het bruin gebrande zangwonder Julio Iglesias is nog niet bekend. De operaster Placido Domingo heeft daarentegen zijn plan nen al wel onthuld. Domingo wil een „video clip" opnemen waarmee de Middellandse Zee- -stad Barcelona met al haar pracht en praal - en incluis haar sportinstallaties - over de hele wereld kan worden getoond. Charta '77 stelt Seifert-prijs in voor literatuur STOCKHOLM Charta '77, de Tsjechoslowaakse mensenrechtenbe weging, heeft gisteren de instelling van de „Seifert-prijs" bekendge maakt. Deze prijs is een eerbetoon aan de vorige week overleden Tsje choslowaakse Nobelprijswinnaar voor de literatuur, Jaroslav Seifert, een van de eerste ondertekenaars van Charta '77. De literaire prijs zal ieder jaar op 23 september, Seiferts geboortedag, worden toegekend aan een Tsjechische of Slowaakse auteur wiens werk niet in eigen land wordt gepubliceerd. Tentoonstelling over Duitse kunst in ballingschap BERLIJN In het Charlottenburgpaleis in Berlijn is een tentoonstelling geopend van kunst van Duit se en Oostenrijkse kunstenaars die gedurende het nazibewind in Engeland in ballingschap geleefd hebben. Er zijn meer dan 500 schilderijen, foto's en architectentekeningen tentoongesteld. De tentoon stelling is bedoeld om de kenniskloof over het lot van door het nationaal-socialisme verdreven kuns tenaars te verkleinen, aldus woordvoerster Brigitte Sonnenschein. De werken zijn onder andere van Oskar Kokoschka, Hilde Goldschmidt en de archi tecten Walter Gropius en Erich Mendelsohn. Ook zijn er documenten te zien over de activiteiten van de Vrije Duitse Culturele Bond in Engeland en over het werk van de Duitse immigranten voor de radio gedurende de Tweede Wereldoorlog. De ten toonstelling duurt tot 23 februari. Duitse groep in Haagse Jazzclub DEN HAAG In de Haagse Jazz Club aan de Papestraat staat voor zondagmiddag 19 januari, 15.00 uur, een optre den gepland van de West- duitse groep „Blackbirds of Paradise" uit Hamburg. De groep heeft zich gedurende haar inmiddels zeventienja rig bestaan een grote reputa tie opgebouwd, door haar bij zondere arrangementen, de show en humor die in hun optredens zitten en het vak manschap waarmee het gehe le scala van de jazz tussen New Orleans en Dixieland en de swing uit de dertiger jaren wordt beheerst. HILVERSUM De VARA heeft besloten het satirische programma „Pisa" voorlopig niet in haar zendschema op te nemen. De uitzending van eind januari gaat dan ook niet door. Hoe het met de show op langere termijn zit, kon de VARA niet zeggen. Die beslis sing houdt nauw verband met de eventuele overstap van het duo Spaan en Vermeegen naar Veronica. Volgens deze omroep liggen de onderhandelingen momenteel stil omdat Rob Out in Amerika zit. Waar volgens de VOO- persdienst nog over moet wor den gepraat voor het tweetal in een nieuw dienstverband kan beginnen, is de anderhalf jaar durende periode dat het duo nog onder contract staat bij de VARA en of het pro gramma onder de naam „Pisa" en met hetzelfde 'programma concept door Veronica mag worden overgenomen. Orson Welles programma filmfestival Rotterdam ROTTERDAM Het vijftien de Filmfestival Rotterdam, dat vrijdag 24 januari wordt geo pend door minister Brinkman van WVC, besteedt dit jaar ex tra aandacht aan de films van de vorigh jaar overleden regis seur en acteur Orson Welles. Op vrijdag 31 januari wordt in de grote zaal van De Doelen een zogenaamde „celebrity show" gehouden, waar mensen uit de directe omgeving van Welles aanwezig zullen zijn en merendeels onbekende frag menten uit zijn films worden getoond. De belangrijkste gaste is Oja Kodar, de Joegoslavi sche artieste en kunstenares, die de laatste twintig jaar met Welles heeft samengewoond. De tweede belangrijke gast is regisseur Peter Bogdanovitch, een groot bewonderaar van Orson Welles, die ook een boek over hem schreef. UTRECHT „Liszt kent geen regels, geen vormen, geen statuut: hij bepaalt deze zelf", constateerde al in 1838 een Weens mu ziekcriticus met het sug gestieve pseudoniem Sap- hir. Op dat moment was nog niet eens 's componis ten eerste scheppingspe riode voorbij en moesten de eigenlijke grote compo sities nog worden ge maakt. Een tamelijk re presentatieve dwarsdoorn- see van de pianowerken van Liszt zal in de laatste helft van januari in het Utrechtse Vredenburg worden gegeven tijdens het jaarlijkse Liszt-festi- val, dat ditmaal ter her denking van de honderd ste sterfdag van de abbé een extra feestelijk en omvangrijk aanzien kreeg. Hoewel het eigenlijke Lisz- t-Festival pas 23 januari in volle hevigheid losbarst, is er al een veelbelovende opmaat op 17 januari, als Jorge Bolet, die mèt Brendel, Arrau, De Leeuw, Katsaris, Kentner, Du- chable en Rogé tot de grote pleitbezorgers voor Liszts pia nomuziek behoort, een recital geeft, dat begint met Bénédic- tion de Dieu en de 2e Ballade. Om aansluitend ook aandacht te besteden aan zijn generatie genoten Chopin (3e sonate) en Schumann (Carnaval). Gelukkig is dit jaar niet louter aan pianowerken gedacht, maar geeft op 23 januari ook het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, dat sinds een paar jaar onder leiding van di rigent Conlon werkt aan een cyclus, die op langere termijn de symfonische gedichten en oratoria gaat omvatten, een MOSKOU De Tretjakov-ga- lerij, het museum van Russi sche kunst, sluit zondag voor vijf zeven jaar haar deuren wegens verbouwing. Het grootste deel van de 60.000 schilderijen, tekeningen, iko- nen en beelden zal wordei) op geslagen, hoewel sommige kunstwerken te zien zullen zijn op tentoonstellingen in an dere kunstcentra in de Russi sche hoofdstad, zoals het Kun stenaarshuis. De T retjakov-galerij werd eind vorige eeuw gebouwd op de rechter oever van de rivier Moskva ter tentoonstelling van de enorme collectie die in 1892 aan de stad was geschon ken door Pavel Tretjakov, een rijke handelaarszoon. Het ge-> bouw, <^at in 1906 zijn karakte ristieke en kleurrijke facade kreeg, was echter veel te klein voor alle werken, waarvan er slechts 5000 tegelijk kunnen worden tentoongesteld. Een Fins bouwbedrijf begon twee maanden geleden aan de eer ste verbouwingen, die eind 1986 af moeten zijn. Tretjakovs broer Sergej verza melde Westeuropese kunst werken, maar deze werden overgebracht naar het Poesj- kin-museum,'bij het Kremlin, en de Tretjakov-Gallerij werd exclusief bestemd voor Russi sche en later Sovjet-kunst. Men kan er werken zien va riërend van ikonen van de be roemde religieuze schilder An- drej Roebljov tot doeken van giganten van de 19e eeuwse schilderkunst als Ilja Repin en Vasili Soerikov. Een favoriet schilderij is het enorme werk van Aleksandr Ivanov „De eerste verschijning van Chris tus voor het volk", waar de schilder begin vorige eeuw 20 jaar aan werkte. Volgens een museummede werker ligt er een nog nooit getoonde collectie 20e eeuwse werken opgeslagen waarvan de waarde gewoonweg niet te schatten is. Meer dan 300 schi- derijen van Vassily Kandin- sky, Marc Chagall en hun tijd genoten zijn aan de galerij ge schonken door de Griekse ver zamelaar George Costakis, voordat deze in 1977 naar de Verenigde Staten emigreerde. Costakis, die zijn hele leven in Rusland had geleefd, sloot een akkoord met het ministerie van cultuur waardoor hij een aantal kunstwerken mee kon nemen. De andere staan nog steeds opgeslagen. Hoewel die nog vaag zijn bestaan er plan nen om een speciale tentoon stelling van deze werken te organiseren, aldus de mede werker. LOS ANGELES De Ame rikaanse actrice en televisies ter Donna Reed is gisteren aan kanker overleden. Dit heeft haar familie meege deeld. Ze is 64 jaar geworden. Tussen 1941 en 1953 speelde Donna Reed, die op 27 janua ri 1921 als Donna Belle Mul- lenger geboren werd in de staat Iowa, in ruim 30 films. Meestal vertolkte ze de rol van de verknipte stiefdochter of een ander onaangenaam persoon. Haar filmcarrière bereikte een hoogtepunt, toen ze in 1953 een Oscaz; voor de beste bijrol kreeg voor de film „From Here tot Eternity". In deze film speelde zij een prostituée in Honolulu met een hart als een kasregister. Andere films waarin ze speelde waren It's a Wonder ful Life van Frank Capra, The Picture of Dorian Gray, Green Dolphin Street, The Last Time I Saw Paris en The Benny Goodman Story. In 1958 schakelde zij over naar de televisie waar „The Donna Reed Show" tot leven kwam. Dit programma liep acht jaar, waarmee het één Archieffoto van de Ameri kaanse actrice Donna Reed, die in Nederland vooral be kend werd als de tijdelijke Miss Ellie in „Dallas", van de langste series op de Amerikaanse televisie was. In een aantal landen werd de serie populair onder de titel „Moeder weet het beter" (Mama Always Knows Best). Dallas In 1983 maakte Donna Reed een tijdelijke come-back in de serie „Dallas", waar zij Miss Ellie speelde als plaats vervangster van Barbara Bel Geddes, die zich terug had moeten trekken in verband met een hartoperatie. Maar het Amerikaanse publiek was weinig gecharmeerd van de manier waarop Reed de moeder van de oliefamilie Ewing uitbeeldde. Toen Bel Geddes in 1984 voldoende hersteld was om de rol van Miss Ellie weer te gaan doen, ontsloeg de producent Donna Reed. Deze spande een pro ces aan omdat ze de rol wilde behouden, maar de rechter stelde de producent in het ge lijk. Wel kreeg Reed een compensatie van een miljoen dollar, nadat zij aanvankelijk 7,5 miljoen dollar had ge vraagd. concert. Ditmaal staat een re prise van de Faustsymfonie op het programma, waaraan on der andere het Utrechts By zantijns koor meewerkt. Daarna zijn uitsluitend piano werken troef. Ronald Smith heeft op 24 januari meteen al een wat merkwaardig pro gramma, bestaande uit de pia nosymfonie van Liszts Franse tijdgenoot Alkan, die op zo tra- gi-komische wijze omkwam, toen hij werd bedolven onder een zware boekenkast met re ligieuze werken en de knappe pianobewerking, die Liszt van Beethovens 7e symfonie maakte. Vervolgens zorgt France Cli- dat 25 januari tijdens een om 12.45 uur beginnend gratis lunchconcert voor veel vuur werk met liefst negen Hon gaarse rapsodieën, waarna de grote, hier nagenoeg onbeken de Koreaanse pianist Kun Woo Paik 's avonds om 20.15 juist een heel geschakeerd, goeddeels aan onbekender re pertoire gewijd recital ver zorgt. Een klapstuk met rijp en groen vormt tenslotte op 26 ja nuari al om 19.30 uur begin nende marathon, waaraan Marja Bon, France Clidat, het Amerikaanse duo John en Ri chard Cont-Giglia en opnieuw Kun Woo Paik bijdragen leve ren. Dan kan meteen blijken, in hoeverre Liszt tot het vrij selecte groepje componisten behoort, waaraan men straffe loos en dus met vermijding van eentonigheid en stereotie pen een avondvullend pro gramma kan wijden. Wereldprimeur Als het lukt, zorgt het Ameri kaanse duo zelfs voor wereld primeur in de vorm van het Grosse Konzersttlck über Mendelssohns Lieder ohne Worte. Maar ook werken als Feuilles d'album, delen uit Al bum d'un voyageur, l'idée fixe (naar Berlioz' Mars naar het schavot uit de Symphonie Fantastique), liedbewerkingen van Schubert, operaparafrases naar Verdi, de Grande Fantai- sie de bravoure sur la clochet- te de Paganini, Unstern, Schlaflos en de Romance oublié zorgen voor een heel geschakeerd beeld. Het piano-oeuvre van Liszt is buiten de Hongaarse rapso dieën en de (gelukkig) niet ge programmeerde twee piano concerten, de LiebestrSume en de Mefistowals zo omvangrijk, dat er zonder doublures te ma ken nog heel wat komende Lisztfestivals mee te vullen zijn. Als het goed is zal tevens blijken, dat Liszt als componist zeker niet veel minder te bie den heeft dan zijn generatiege noten Mendelssohn, Alkan, Chopin en Schumann met hun pianowerken. Zeker op het punt oorspronkelijkheid was Liszt hen de baas. Ook aan veelzijdigheid ontbrak het hem niet; op schijnbaar quasi improviserende manier maak te hij de expressie veel vrijer, differentieerde de pianistische Alfred Brendel, pleitbezorger. Eigenlijk is het gek met de appreciatie van" Liszt. Aanvankelijk trok hij het ver keerde soort bewonderaars aan, dat alleen in zijn uiterlijk vertoon was geriteresseerd. Daarna stootte hij die van zich af, zonder meteen een nieuw gehoor te vinden. Hoewel zijn deels zwierige levenswijze veel publiciteitsvoer leverde, viel hem tijdens zijn leven wat dat betreft weinig sympathie ten deel. Te lang, wel tot in het midden van deze eeuw, werd zijn reputatie en zijn populari teit vrijwel uitsluitend opge hangen aan een paar voor de hand liggende, steeds weer herhaalde werken en aan zijn scandaleuze levenskroniek. Liszt als Paganini van de pia no en Don Juan figuur in de maatschappij. Natuurlijk was hij zelf goed deels schuld aan dit eenzijdige beeld. Hij heeft zeer veel bijge dragen aan de houding van de omgeving, die hem ook in zijn serieuze stemmingen niet ern stig nam. Bovendien had hij geen bijster sterk karakter en alle pikante en pictureske om standigheden, die zowel zijn hele loopbaan als concertpia nist als zijn lange levensloop begeleidden, omgaven hem hoofdzakelijk met een nogal vals aandoend theatraal au reool. Daarbij komt, dat zijn ontwik keling als virtuoos en concert pianist net samenviel met de perfectionering van de moder ne concertvleugel, die voor hem een volmaakt instrument werd om muzikaal de vaak hevige emotionele contrasten van de romantische poëzie uit te drukken. JAN DE KRUIJFF EEUWFEEST VAN BEELDHOUWER UIT FLORENCE (Van onze correspondent Cees Manders) ROME Wie over twee-, driehonderd jaar nog in de geschiedenis boekjes wil voorkomen, moet iets gaan doen op het gebied van de kunst, van de muziek of van de wetenschap. In hét naja gen van het algemeen belang, in de politiek dus, is heel weinig on sterfelijkheid te verdie nen. Wie was er de baas in Frankrijk, Engeland of Duitsland, rond 1440 Alleen de echt geinteres- seerden weten het. Maar in die tijd leverde ene Donato, bijgenaamd Donatel lo, in Florence een van de gaafste voorbeelden van re- naissance-beeldhouwkunst, de „David", af. En dit beeld, een brons, is nog steeds we reldberoemd, ook ver buiten de enge, kunsthistorische kringen. De „David" staat in 1986 centraal in het eeuw feest dat cultureel Italië gaat besteden aan de Fiorentijnse beeldhouwer. Het is niet eens Donatello's eerste eeuwfeest. 1886 kende ook al speciale Donatello-manifestaties in Florence. En we kunnen er zeker van zijn dat de beeld houwer in 2086 opnieuw in de bloemen zal worden gezet. Over onsterfelijkheid gespro ken dus. Donatello werd geboren in (naar men hoopt) 1386, in Florence, waar hij 80 jaar later ook stierf. De man heeft zestig jaar lang gebeeld houwd en honderden werken nagelaten, grote en kleine, maar volgens kenners alle maal even perfect. In het begin van de viifiende eeuw brak een geheel nieu we periode aan in de culture le ontwikkeling van de „be schaafde wereld", de renais sance. In deze renaissance (in Italië althans) keerde de kunst terug naar de klassieke oudheid en concentreerde zich op mens en natuur. Het ging er niet meer om de mens uit te beelden (beeld houwen, schilderen) zoals hij in kerkelijk en idealistisch perspectief behoorde te zijn, De David, Donatello's bekendste werk, staat centraal in het eeuwfeest dat Italië dit jaar aan de beeldhouwer wijdt. maar hoe hij in werkelijk heid was. De bekende San Giorgio, een ernstige ridderfiguur, maakte Donatello in 1415. En het was de eerste keer dat een beeld een innerlijk uitstraalde. Do natello trachtte de mens weer te geven zoals hij was, zoals hij zich voelde. Dat vond de beeldhouwer het be langrijkste. De eerder ge noemde David, overigens de eerste naaktsculptuur sinds de klassieke oudheid, is daar ook een voorbeeld van. Donatello gaat door (zo schrijven de kunsthistorici) voor „de eerste moderne mens in de renaissance- -kunst. Hij staat veel dichter bij de nieuwe tijd omdat hij eerder en beter dan alle an deren heeft begrepen dat iets niet mooi is vanwege de vorm, maar vanwege gevoe lens die in deze vorm tot uit drukking worden gebracht." Het Florence van die vijf tiende en zestiende eeuw werd de schatkamer van Eu ropa genoemd. Nooit is waar schijnlijk zoveel kunst door zo weinig mensen in zo korte tijd en op zo'n kleine plaats geproduceerd als toen in de stad aan de Arno. Mede dankzij Donatello, de „groot ste beeldhouwer voor Miche langelo". Donatello maakte tientallen reliëfs voor altaren, preek stoelen, doopvonten, zangko ren en grafmonumenten, rui terstandbeelden (waaronder de beroemde Gattamelata van Padua), en bustes in marmer en brons. En telkens beeldt hij de hele mens uit, met al zijn gevoelens. Het grootste aantal werken van Donatello en zijn leerlin gen is te vinden in het Bar- gello-museum te Florence. De Bargello, een streng en somber gebouw vlak bij het Signoria-paleis, was vroeger (1574-1856) een strafgevange nis. Donatello's sculpturen staan nu ook op de plaats waar eerst de ter dood ver oordeelden zaten opgesloten. Rond en in deze Bargello zul len de Donatello-manifesta ties ter gelegenheid van zijn eeuwfeest worden gehouden. Florence is volgend jaar ook de culturele hoofdstad van de wereld, zo heeft de VN be slist. En de Donatello-feeste- lijkhedén passen daar goed bij. Het programma is geva rieerd. Er zal een grote Do- natello-expositie worden ge houden, waarin zoveel moge lijk werken van de beeldhou wer en zijn school bij elkaar zullen worden gezet. Er komt een grote, histori sche katalogus van de hele „Scultura Donatelliana", een videofilm over de beeldhou wer en de gemeente Florence zet in de stad en in de regio een Donatello-parcours uit, waarlangs alle werken van de beeldhouwer in chronolo gische en logische volgorde kunnen worden afgelopen. In dit parcours zitten de Dom, de basiliek van San Lo renzo, de Orsanmichele-kerk, de basiliek van het Heilig Kruis, waarin Donatello zijn (muurvaste) sporen heeft achtergelaten, maar ook ker ken in Siena, Prato en Arez- zo. Een handzame gids voor komt dat men de weg kwijt raakt. Bovendien worden er Donatello-symposia gehou den met medewerking van de grootste Donatelliaanse deskundigen. Voor het eeuwfeest stelt de gemeente Florence ook de „Gipsotheek" van het Staats instituut voor de Kunst open. Daarin huist de grootste na tionale gipsverzameling van renaissance-beeldhouwkunst. Ook Donatello's werken die de stad om wat voor reden dan ook hadden verlaten kregen in het kader van zijn vorige eeuwfeest een imitatie van gips. Die staan nog steeds in de gipsotheek. Het Donatello-gebeuren be slaat het hele jaar (1986) en wordt gefinancierd door par ticuliere bewonderaars, door enkele regionale banken en door de lokale overheid die Donatello aangrijpt om nog meer toeristen naar de „kunsthoofdstad van de we reld" te halen. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. lel. 01720-20800); Commando (16); 18.30, 21.00. EUROCINEMA II: Commando (16); 18.30, 21.00. EUROCINE MA III: Back to the future (al); 18.45, 21.15. EUROCINEMA IV: Miami Supercopa (al); 18.45, 21.15. wo. ook 14.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Comman do (16); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Back to the fu ture (al); The Goonies (al); Mia mi Supercopa (al) Weird Scien ce (al); 14.30, 19.00, 21.15. Cot- cha (al); 19.00, 21.15. TRIA NON (Breestraat 31. tel, 123875): De meester spion (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Baby d'amour (16); 14.30, 19.00, 21.15, NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): The Cotton Club (al); ma. 19.00. dl. 20.15. Een smoris gaat buiten zijn boekje (18); ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Mad Max in de donderkooi (al); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl, 19.00, 2.1.15. CITY THEATER II: 48 hours (12); tijden zie City I. CITY THEATER lil: Hot bub- blegum de boot in (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Het smaragdgroene oerwoud (al); tijden zie City I behalve woensdagmiddag. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): De droom (al); ma. t/m wo. 20.15. di. 14.00. Ghostbusters (al); wo. 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN Sneeuwwitje (Ned. gespr.); wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): A passage tot In dia (12); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN De laatste eenhoorn; wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Commando (16); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500): Weird science (al); 14.00, 19.00. 21.30. ASTA 3: St. Elmo's fire (al); 14.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): De goonies (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Plenty (al); 14.00, 18.45, 21.15. BABYLON 3: Twee smerissen slaan hun slag (al); 14.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): King Solomon's mines (al); 14.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Invasion U.S.A. (16); 18.45. 21.30. ma. di. ook 14.00. CINEAC 3: Miami supercops (al); 14.00. 18.45, 21.30. EU ROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Commando (16); wo. 24-s 19.00, 21.00. overige dagen 14.00. 19.00, 21.00 METRO- POLE 1 (Carneglelaan, 456756): Back to the future (al); 14.00. 18.45, 21.30. METRO- POLE 2: Amadous (al); ma. dl. ook 14.00. METROPO- LE 3: La femme publique (16);J 14.00, 18.45, 21.30. METRO POLE 4: Wegens verbouwing gd sloten. METROPOLE 5: Brew- ster's millions (al); 14.00, 18.45,1 21.30. ODEON 1 (Herengracht! 13, tel. 462400): Back to the fu ture (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: American Ninjs (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 3: Hot Chili (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON Gandhi (al); 13.45, 20.00. PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Too naughty to say no (18); 12.00 tot 22.30. LE PA RIS 2: Sens interdits (18); 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3: Intie me bijles (18); 12.30 tot 23.00. PASSAGE (Passage 63, tel. M 460977): Militaire academie (16); 14.00. 18.45, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Les en- fants; 16.15, 19.30, 21.45. Zaal 2: Stop making sense; 14.00, 19.30, 21.45. Zaal 3: 90 jaar filmgeschiedenis 1. Berlins simfonie einer groszstadt; ma. Mutter Krausens fahrt ins gluck; di. Nosferatu; wo. 14.00, 19.30, 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC II: Taran en de tover- ketel: wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EUROCINEMA: De gooniee (al); wo. 14.00. ME TROPOLE 2: Taran en de tover- ketel (al); wo. 14.00. Wat heel RT .55 K k ,00 A KRUISWOORDRAADSEL 5*' Horizontaal: 1 knaagdier; 8 paarde* lee; 9 zwemvogel; 10 lidwoord; 11 lemmering (fig.); 13 waterkoud; plant; 16 edelknaap; 17 fijn weefsel 18 verfstof; 19 stad ten Z.W. va* Brussel; 20 vuurwapen (verkort); maker; 30 nummer (afk.); 31 gek; vorm van mij; 34 legerafdeling m vaste standplaats. Verticaal: 1 grote houten loods; strijdperk (fig.); 3 uitroep; 4 boom; eerstkomende (afk.); 6 rivier In Italli 7 kweker; 12 aanspreektitel; 13 en druk praten (fig.); 15 vieze li 16 land in Europa; 20 dopje op - gordel; 21 pauselijke driekroon; 2j raamwerk; 24 hoog bouwwerk; 2i wijfjesschaap; 31 zoon (afk.); 32 tf zee (afk.). OPLOSSING Z zz "UZ IE :|00 82 M -oi pz zz ïbjbu iz iBuEds Oi •Ue|Od 91 :>JUB1S SI 'U9|9>|B>( ei :JW ,-uf|Ui Zl 'J3|9I L :a6|pv 9 :J|9 S :u"® p !eq e :eu9JB Z iMB-ieq l :|bbo|»j»A -JBO trS :9UJ ZZ -K» 18 !MU 0B :jbb iz :OJ9u 92 :*e|d zz :«I9 22 02 :siibh 61 :JS)|O 81 -tuen a 91 :s[|ub n i\n ei :uj9j u :op 01 :>tie 6 'Je 8 Uejaoqweq l :|e«|U0Z!#H

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 10