MME TAFEL Religieuze tolerantie in Kampuchea ver zoek VRAGEN OVER DE HOLOCAUST Ceidoe Soman L ACHTERGROND &zidóa (Somant kerk wereld Vierde-eeuws handschrift weer zichtbaar gemaakt Nationale gedenkdag Martin Luther King Dilemma voor PvdA Deze praktische auto- wintersetisvooru ^ÊeïdoeSoma^ ZATERDAG 11 JANUARI 1986 PAG|^] KRO praat met dekens Roermond De KRO zal de dekens van het bisdom Roermond op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen de katholieke omroep. De gesprekken zijn gevoerd op initiatief van de contactgroep van de KRO in het bisdom Roermond. Van de delegatie van de KRO maakten onder anderen deel uit voorzitter mr. B. Schmitz. Kritiek was er op sommige KRO-programma's. Ge noemd werd het televisieprogramma „Tussen hemel en aarde", waarin een vertegenwoordiger van de Remonstrantse Broeder schap uiteenzette waarom dit kerkgenootschap verbintenissen tussen twee homofielen kerkelijk wil laten bevestigen. Een van hen ontwaarde andere kerkvisie bij de KRO die niet strookt met Vaticanum II. Theologie der verzoening Van 16 tot 19 januari wordt in de hoofdstad van Peru een in ternationaal congres gehouden over de theologie der verzoe ning, de tegenhanger van de bevrijdingstheologie. Katholieken uit twaalf landen nemen eraan deel. De officiële benaming van het congres luidt .Internationaal congres over de verzoening en hernieuwde evangelisatie volgens de gedachten van Johan nes Paulus II". Het congresthema is uitgewerkt door enkele Latijns-amerikaanse bisschoppen die weinig ophebben met de ideeën van de bevrijdingstheoloog Gustavo Gutierrez uit Peru. Naar de behoudende bisschoppen menen wordt in de bevrij dingstheologie een te ruimhartig gebruik gemaakt van marxis tische begrippen. Onder een blanke bolster sch uil t dik wijls een ruwe pit Jean de 8olsson „Heropening van enkele pagodes in Phnom Penh moet meer als een propa gandistische manoeuvre worden gezien dan als een terugkeer naar de vroegere religieuze tole rantie". Deze verklaring heeft de vroegere bis schop van de hoofdstad van Kampuchea, Yves Ramousse, afgelegd bij een bezoek aan het Duit se missiesecretariaat in Aken. De bisschop, die nu met een aantal oud-missionarissen uit Indo-China de pastorale ar beid verzorgt voor de helft van de half miljoen vluchte lingen uit Kampuchea, opge nomen door de Verenigde Staten. Canada, Australië en Frankrijk, toonde zich zeer pessimistisch over de vraag, of de katholieke Kerk ooit weer voet aan de grond zal krijgen in Kampuchea. Sinds het tweede offensief van de Vietnamese troepen en de ontruiming van de vluchtelingenkampen door de ..Witte Khmer", is de katho lieke Kerk van Kampuchea voor de tweede keer vernie tigd. aldus bisschop Ramousse. Naar hij verklaarde bestaat de regering Heng Samrin, die in 1979 door de Vietnamezen in de plaats werd gesteld van die van massamoordenaar Pol Pot, voornamelijk uit vroege re medewerkers van Pot, „en die zijn geen haar beter". Bisschop Ramousse behoorde tot het laatste contingent bui tenlanders dat in 1976 door de „Rode Khmer" over de grens werd gezet. Geen enkele van de veertien priesters uit Kam puchea heeft het moorddadige regime van Pol Pot overleefd. VROEGE VERSIE VAN VIER EVANGELIEËN Na acht jaar onderhandelen met aartsbisschop Damianos, de Heilige Raad en de monni ken van het Catharina-kloos- ter in de Sinaï, is een werk groep van Amerikaanse ge leerden er in geslaagd met be hulp van moderne fototech nieken een daar bewaarde evangelietekst leesbaar te ma ken. Het betreft het document, be kend onder de naam Syriac Sinaiticus 30, geschreven tus sen de jaren 350 en 420. Het is geschreven in het Syriac, een Semitische taal die werd ge sproken door de eerste chris tenen, woonachtig in de streek van wat thans Beirut heet en de oostelijk daarvan gelegen gebieden. De grote moeilijkheid was, dat het perkament dat daar voor is gebruikt later een an dere bestemming heeft gekre gen. Na het afkrabben van de letters die waren geschreven in een op koolstofbasis ver vaardigde inkt, is er in het laatst van de achtste eeuw een verhandeling op geschreven over levens van vrouwelijke heiligen. De oorspronkelijke tekst is daardoor nog maar zo flauw zichtbaar, dat in 1892 de Britse Agnes Smith Lewis, die het document heeft ont dekt. het klooster zes keer per kameel heeft bezocht om de tekst te bestuderen en een zo goed mogelijke gooi te doen naar de inhoud. Het 364 pagina's onvattende document omvat de vier evangeliën, waarbij dat van Marcus eindigt bij hoofdstuk 16 vers 8 en dus niet de ont moeting beschrijft tussen de discipelen en de verrezen Christus. Voorts bevat het twee al eerder bekende apo criefe teksten, namelijk de Handelingen van Thomas en de Hemelvaart van Maria, als mede een nog niet nader on derzochte Griekse tekst. Het project staat onder leiding van prof. James H. Charles- worth. hoogleraar in taal en literatuur van het Nieuwe Testament van Princeton Theological Seminary. Voor het fotowerk schakelde hij de gebroeders Bruce en Ken Zuckerman in. Eerstgenoem de is leider van het Westsemi- tisch Speurwerkproject van de School of Religion van de University of Southern Cali fornia USC. Hij is gepromo veerd op de Dode Zee-rollen. De broers namen proeven met verscheidene fototechnie ken, waarbij zij lichtsoorten en filters in bonte opeenvol ging toepasten. Ze bemerkten dat ultraviolet licht in combi natie met een geelfilter de uitgewiste letters het duide lijkst zichtbaar kon maken. Het ultraviolette licht blijkt de moleculen van de oor spronkelijke koolstofinkt te stimuleren op hun perkamen ten ondergrond. Zuckerman en Charlesworth zullen het resultaat nog verbeteren door gebruikmaking van compu tertechnieken, die hun waar de hebben bewezen bij foto grafie van objecten door on bemande kunstmanen. De computer maakt het mogelijk slechts wat van belang is naar boven te halen en al het over bodige op de achtergrond te houden. Zuckerman verklaart onder de indruk te zijn van het vak manschap van de oorspronke lijke auteur. Zijn letters wa ren zo haarscherp en regel matig, dat het mogelijk is een reconstructie te maken op plaatsen waar de nieuwere tekst er overheen is geschre ven, ook als slechts een stukje van de uitgewiste letter zicht baar kan worden gemaakt. De nu toegepaste techniek kan ook van groot belang zijn bij het verder bewerken van de Dode Zee-rollen, de opzienba rende vondst na de Tweede Wereldoorlog van oude reli gieuze manuscripten, verbor gen in spelonken aan de Dode Zee. Dr. Charlesworth hoopt, dat de goede betrekkingen die hij nu met dit oude klooster heeft gevestigd, zullen leiden tot de mogelijkheid veel meer te doen met de schat aan oerou de documenten die hier wordt bewaard. Hij kon zich overigens de te rughoudendheid van de Grieks sprekende monniken wel voorstellen. Heel wat be zoekers van vroeger hebben weinig consideratie getoond met de kloosterlingen en ze eenvoudig opzij geschoven als ze iets van hun gading von den. Zo is het uiterst waarde volle evangelie-handschrift, de Codex Sinaïcus, in de 19e eeuw uit het klooster verdwe nen en later in Europa opge doken. Daarom wil dr. Charlesworth een beter voorbeeld geven. Hij is met de monniken over eengekomen dat alle financië le voordelen, die voortvloeien uit het toegankelijk maken van de teksten, met het kloos ter zullen worden gedeeld. Naar hij verwacht zal 90 pro cent van de nu gefotografeer de tekst slechts bevestiging inhouden van elders gepubli ceerde teksten, „doch een cor rectie van ook maar 1 procent is voor geleerden van groot belang". De verkorte versie van het evangelie naar Mar cus was niet werkelijk een verrassing, want twee beter bekende Griekse versies ver tonen hetzelfde beeld. „Dat dit nu hier wordt bevestigd is Martin Luther King Voor het eerst wordt dit jaar in de Verenigde Staten de natio nale gedenkdag van Martin Luther King gevierd. King, die bekend is geworden door zijn geweldloze strijd voor de rech ten van de zwarten, werd in april 1968 in Memphis vermoord. De Amerikaanse regering heeft bepaald dat de maandag na 15 april, de dag waarop King werd geboren, in alle staten als feestdag moet worden gevierd. De grote christelijke kerken en de joodse gemeenschap in de Verenigde Staten hebben de gelovigen opgeroepen tijdens de gedenkdag speciale godsdien stige samenkomsten te houden. „Wij roepen heel Amerika op de nagedachtenis van deze sterke, maar zachtmoedige man te vieren", aldus een gezamenlijke verklaring van de voorzitter van de „Katholieke Conferentie", mgr. Daniel F. Hoye, de se cretaris-generaal van de Amerikaanse Raad van Kerken, ds. Arie Brouwer, en de voorzitter van de Raad van Amerikaan se Joden, rabbijn Henry Michigan. Tot de belangrijkste pleit bezorgers van de nationale gedenkdag behoorde het nationale bureau van rooms-katholieke zwarten in de Verenigde Sta- Beroepen: te Harlingen, L. W. Nijendijk kandidaat te Woerden; te Velp, mevrouw L. Matthijsen kandidate Amstelveen. Elke dag verdwenen er voor onze ogen duizenden en dui zenden onschuldigen door de schoorsteen. Met onze eigen ogen konden we de diepere betekenis van het menselijk wezen waarnemen: ze kwa men daar aan, mannen, vrou wen, kinderen, allemaal on schuldig—verdwenen plotse ling en de wereld zweeg! Een overlevende van het ver nietigingskamp Treblinka die in het tweede deel van de be klemmende film Shoah (mor genavond om tien over acht op Ned. II) aan het woord komt. Waarom zweeg de wereld en waarom kon het zover ko men? Talloze malen heeft men ge probeerd die vragen te beant woorden, maar de antwoor den die gegeven zijn, blijken nooit afdoende. De geallieerden zijn destijds door joodse koeriers of hun helpers op de hoogte gesteld, maar tot concrete acties kwam het vrijwel niet. Wel slaagden de geallieerden er op het eind van de oorlog in eni ge duizenden joden te redden. Ook door tussenkomst van het Vaticaan en neutrale lan den als Zweden wisten velen aan hun noodlot te ontkomen, maar het was gering bij het aantal dat in de dodenkampen om het leven kwam. Waarom kon het zover ko men? De Amerikaanse histo ricus Raul Hilberg zegt in Shoah dat de nazi's opvallend weinig nieuws uitvonden. Voor de uitsluiting van de jo den uit het dagelijks leven konden zij op een reeks van maatregelen terugvallen, die de loop van meer dan duizend jaar kerkelijk en wereldlijk anti-semitisme waren ontwik keld: het verbod van gemeng de huwelijken, het dragen van onderscheidingstekens waaruit bleek dat men jood was, het verplichte getto. Ook in de propaganda waren ze volgens Hilberg niet origineel. Slogans en typeringen waren alle weer ontleend aan eeu wen van antisemitisme. Origi neel was wat zij eufemistisch aanduidden met de term End lösung der Judenfrage, waar van Goering voor het eerst in een brief aan Heydrich in de zomer van 1941 melding maakte. Hilberg is geneigd deze nieuwe aanpak, die Goe ring in zijn brief niet nader concretiseerde, te zien als de logische voltooiing van het anti-semitisme in Europa. Vanaf de vroegste tijden had den christelijke missionaris sen en wereldlijke leiders te gen de joden gezegd: jullie kunnen niet als joden onder ons leven. De wereldlijke lei ders verordonneerden: jullie kunnen niet onder ons leven. Tenslotte zeiden de nazi's: jul lie kunnen niet langer leven. De massamoord op de joden als eindpunt van een eeuwen lange ontwikkeling. Daarmee is nog steeds niet de vraag be antwoord, wat de oorzaak van het anti-semitisme was. Een opmerkelijk maar tegelijker tijd ook zeer omstreden en complex antwoord komt van de Zwitserse hoogleraar Geor ge Steiner. Anders dan de be nadering van Hilberg is die van Steiner zeer speculatief, ook al vertrekt ze van een Auschwitz grote, vooral literaire eruditie. Steiner zegt dat je voor de verklaring van een zo'n com plex gebeuren als de holo caust eerst moet kijken naar de hele culturele situatie waarin Europa' was beland. De barbarij weerspiegelt im mers de cultuur die zij wilde ontheiligen. De negentiende eeuw die voor de hogere klassen de be lichaming vormde van een aards paradijs en een onge kend lange tijd duurde, heeft bij diegenen in die maat schappij die zich beklemd voelden door haar keurslijf van moraal en gewoonten, te genkrachten opgeroepen, waardoor Europa zich uitein delijk met vreugde zou stor ten in de eerste Wereldoorlog. Liever de barbarij dan de ver veling, riep de negentiende- eeuwse Franse dichter Theop- hile Gautier. En velen zeiden het hem in soortgelijke be woordingen ha. De energie voor de massaslachting in de twintigste eeuw was dus vol gens Steiner aanwezig. Het was in zijn ogen ook logisch dat die zich uiteindelijk zou richten op de joden. Waarom dan wel? De joden waren de dragers van het monotheïsme wier God onbereikbare eisen stelde aan zijn volgelingen. Zonder het joodse monotheïs me is niet alleen het christen dom niet denkbaar, maar evenmin een seculiere religie als het socialisme en commu nisme. Niets is immers, aldus Steiner religieuzer dan de rechtvaardigheidsbehoefte van de profeten van het socia listisch visioen. De voornaam ste representanten daarvan waren weer joden. Dit joodse monotheïsme met zijn absolute eisen, zijn wre kende God zette de menselij ke creativiteit onder druk. Niet langer kon de mens de ene god tegen de andere god uitspelen zoals dat het geval was onder het veelgodendom. Toch waren er in de ziens wijze van Steiner in de voorgaande eeuwen pogingen in het werk gesteld om de krachten van dit veeleisende monotheïsme te beperken. Had Voltaire niet zijn hoop gesteld op een vermindering van de religieuze dogmatiek en had Nietzche in zijn Vrolij ke Wetenschap niet de dood van God verkondigd en had Freud de oorsprong van het monotheïsme niet op de schouders willen leggen van een Egyptenaar? Het zou niet helpen en wie zal zich daarover verbazen Er was echter volgens Steiner een makkelijker wraak om de eeuwen van veeleisend geloof goed te maken. Door de joden te doden zou de westerse cul tuur diegenen uitroeien die God hadden uitgevonden en die hem aanwezig hadden ge steld. De ondragelijke morele last die zij betekende zou wor den afgewenteld. De door het veeleisende monotheïsme uit zijn balans geraakte samenle ving zou met de massamoord op gewelddadige wijze wor den hersteld. Interpretatie Steiner geeft zijn visie met grote stelligheid, ook al zegt hij zijn eigen motieven die hem tot een al te persoonlijke interpretatie zouden kunnen verleiden, met het grootste wantrouwen te willen bezien. Steiner is een liberale, niet- religieuze jood en dat blijkt zonneklaar uit zijn interpreta tie. Steiner zegt niet opnieuw te willen debatteren over de vraag of de eerste wereldoor log, die de massamoord in de jaren veertig in gang zette, door een ongeluk in gang werd gezet dan wel een dwangmatige noodzaak was. Dat is voor historici. Hij stipt summier een aantal punten aan die verantwoordelijk zijn voor het anti-semitisme in de jaren dertig: de acceptatie van de joden „die veel van het ge nie van Europa verklaart", maar bij de oorspronkelijke bevolkingen leidde tot haat jegens hen, de wens bij nazi's en marxisten een minderheid uit de weg te ruimen „die door haar erfenis en gevoel- strant een geschikt milieu vormt voor verzet tegen de bestaande orde". Terug naar de theorie van Steiner die moet verklaren waarom de joden het slachtof fer werden. Ze blijft met zijn doorkijk door vele eeuwen heen uiterst speculatief. Wat meer is: de massaslachting krijgt opnieuw een theolo gisch fundament. De jood heeft aan van alles de schuld. Een oud vooroordeel wordt bij Steiner in een nieuwe vorm bevestigd. Toch biedt zijn boek veel stof voor over denking omdat het de holo caust en de ontreddering die erop gevolgd is plaatst in het geheel van de cultuur. Zij is immers geen afgesloten hoofdstuk, maar werkt nog steeds door. Claude Lanzmann Shoah. Oor en ooggetuigen van de holocaust. Uitgave De Arbei derspers. Prijs f 34.50. George Steiner: Een seizoen in de hel. Over de toekomst van het Westen. Uitgave De Haan. PAUL VAN VELTHOVEN Enkele buien DE BILT (KNMI) We mo gen vandaag een wisselende bewolking verwachten maar ook enkele buien. Vrij krachti ge en aan de kust nu en dan harde tot stormachtige winden uit zuidwest tot west, voeren lucht aan waarin de middag- temperatuur tot ongeveer 6 graden oploopt. Alleen ten oosten van het IJssehneer wordt het ongeveer 4 graden, omdat daar nog op veel plaat sen ijs aanwezig is. Ook daar waar nog flink wat sneeuw ligt blijft de temperatuur iets achter. Een diepe depressie tussen IJsland en Noorwegen heeft de vorst gisteren verdre ven. Het ziet er naar uit, dat de vorst de eerste dagen met meer terugkomt. Zondag is er veel bewolking en dan kun nen er enkele buien vallen. De middagtemperatuur wordt dan ongeveer 4 graden. In de win tersportgebieden brengt de de pressie eerst weer verse sneeuw, maar in laag gelegen gebieden kan het later over gaan in nu en dan regen. Weersvooruitzichten voor de Europe se landen: Zuid-Scandinavië: Enkele buien, maandag met sneeuw. Middagtempe ratuur zondag oplopend tot iets bo ven nul, maandag in zuid-Zweden en zuid-Noorwegen weer dalend tot min 10 graden. Britse Eilanden: Wisselend bewolkt en enkele regenbuien. Middagtempe ratuur omstreeks 5 graden. Midden- en zuid-Frankrijk: Wisse lend bewolkt en af en toe een bui. Middagtemperatuur oplopend tussen 8 en 14 graden. Spanje, Portugal: Op de meeste plaat sen droog en in het zuiden zonnige perioden. Middagtemperatuur tussen 14 en 19 graden. Italië, Joegoslavië: Eerst wisselvallig en af en toe een bui. Middagtempera tuur van 4 graden in het noorden tot 17 graden in het zuiden. Zuid-Duitsland. Alpenlanden: Voor namelijk aan de noord- en westkant enige tijd neerslag boven 1800 meter in de vorm van sneeuw. Middagtem peratuur in de dalen uiteenlopend van 0 tot 7 graden. De Bilt Eelde Eindhoven Den Helder Aberdeen Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Dublin Innsbruck Klagenlurt Kopenhagen eve ivé geeW jvei ld ge gt ir gerei of irgeg' TERWIJL het nieuwe jaar nog geen twee weken ot^er^ zien de kansen voor de regeringscoalitie er veel beter ujk 0f in 1985 aan de hand van een reeks verkiezingsenquêtesjjgjnj tijd kon worden verwacht. In regeringsgezinde kringeicht. men er vorig jaar aanvankelijk beducht voor, dat de V kri; de gunst van de kiezers zou krijgen als gevolg van de van negatieve kritiek op de bezuinigingen van het kafel^nnj Bij het CDA was men vooral bezorgd over de discus^ns eigen kring over het „sociale gezicht" van de partij. De eerste opiniepeilingen van dit jaar geven een beeld te zien. Niet alleen halen de regeringspartijen lementaire meerderheid maar, wat nog belangrijker ij overgrote meerderheid van zowel VVD als CDA voorkeur aan voortzetting van de huidige coalitie bove| samenwerking met de socialisten. Voor de PvdA geven de jongste cijfers minder redt tevredenheid. Vergeleken met het huidige aantal kam tels wordt er nog wel flinke winst geboekt, maar zestig, lijken er op dit moment niet meer in te zitten. De voors| op het CDA slinkt in snel tempo en als de huidige ter zich voortzet is het zelfs niet uitgesloten, dat Lubbers t nog als leider van de grootste partij uit de bus komt De populariteit van Den Uyl, de beoogde lijsttrekker PvdA, blijkt bovendien steeds sterker terug te lopen. 1 gen socialistische aanhang verwacht meer van de vrJ FNV-voorzitter Wim Kok (53 procent), dan van de doet Buitenveldert (23 procent) die een steeds meer versleti druk maakt. Campagneleiders van de PvdA zeggen ei over te piekeren hun partijcongres volgende maand e< dere lijsttrekker voor te stellen dan Den Uyl. Tegelijl sluiten zij echter niet uit dat de rode verkiezingsaf straks toch het koppel Den Uyl-Kok zullen laten zien iglZ" r*\ BlNNEN de PvdA lopen de meningen over het effen een. Het wisselen van lijsttrekker zo kort voor de verk gen zou door de eigen achterban wel eens genadeloosLVI nen worden afgestraft, terwijl de aantrekkingskrach! V/ Kok op de zwevende kiezers daar niet tegen op zou vi vai Een andere stroming durft die gok wel aan. omdat ze kervi lijk een campagne met Den Uyl bij voorbaat als een ve^., zaak beschouwt. Het ziet er niet naar uit dat de Pvtflsb dilemma voor de verkiezingen in mei kan overwinne(vig€ iern< Knolselderijsoep karbonade met dragonsaus, snijbonen en aardappelen karnemelk pudding Voor twee: uitje, 5 g boter, 6 dl water, stukje knolsel derij, 1 kippebouillonta- blet, 15 g bloem, 0,5 dl melk, bladselderij; 2 rib- of haaskarbonaden, zout, peper, bloem, losge klopt ei, paneermeel, 20 g boter; 10 g boter, 10 g bloem, 2,5 dl water, half kippebouil- lontablet, peper, dragon, ci troensap of azijn; 450 g diepvries, blik of pot snijbonen, zout, suiker, 1 lepel paprika-zoetzuur; Vi tot 1 kg aardappelen; Vt dl water, 4 blaadjes ge latine (waarvan klein stukje rode), 75 g suiker, 2,5 dl karnemelk, paar druppels citroenessence, 2 dl custardsaus (2 dl melk, 5 g custard, 15 g suiker). Fruit stukjes ui lichtbnf Z1J de boter, voeg water, n. knolselderij en het boiiler' tablet toe en laat de soe/de minuten koken. Bind uit; met een mengseltje ats h bloem en melk en maa£ ^i, af met fijngeknipt se4ng i blad. ang »ede Strooi zout en peper ovj.ken vlees, haal het doo\ om bloem, ei en paneerme ma; bak het in twaalf milied gaar. wacl arbij Meng de bloem door dvan j smolten boter, voeg he min ter in gedeelten toe, d het bouillontablet en li saus vijf minuten tre It pepei _|j gon en citroensap of a4 Maak haar af met pep Garneer de snijbonen kleingesneden paprikaw-y zuur. v/ Maak de pudding vat zodat hij kan opstijveiiN I de vijf minuten in kouirs ter geweekte gelatine iger het warm gemaakte igft 2 Roer door dit mengsel^ - tereenvolgens de suike»^^ karnemelk en wat citro sence. Zet de massa in. v water tot ze gelei-Laat wordt en doe haar don een natgemaakte vorii, nie de pudding koel weg,us j hem morgen en geef emak custardsaus bij. ge 1 wei Menutip voor maa\ te spekschnitzel met gesmma\> kool en aardappelen mjer z vla. JEA ,zii' Jslag ^tele (ADVERTENTIE) wanneer u ons een nieuwe abonnee opgeeft op onze krant. Hij bestaat uit een parkeerschijf met ijskrabber,a condenswisser, rekenschijf voor brandstofverbruik, bandenprofielmeter en ruimte voor parkeergeld, èn een slotontdooier/aansteker èn een digitale thermometer voor in uw auto. De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk verwelf deze krijgt de krant de eerste twee weken gratis, i I Noteer als nieuwe abonnee ingaande. I Naam: Adres: Postcode/plaats Telefoon: (voor controle bezorging) Deze ontvangt de krant de eerste twee weken gra, Daarna wordt het abonnement betaald per: O maand (per automatische betaling) I kwartaal per acceptgiro I Stuur als dank de Aiito-winterset aan: I Naam: Adres: I Postcode/plaats:i J Stuur deze bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998 I 2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2