Geloof moet berg Ararat verzetten Sociale uitvindingen i ark van Noach niet vindt, zal ïn j nooit gevonden worden, of er oeten nieuwe technieken be- hikbaar komen en dat zal vele ja- n duren", zegt Simon Rietveld 9867 jaar, uitgever van beroep). „Wij ibben de pretentie dat we aan 79iie twijfel een einde gaan ma- in", zegt Amos Frank (23 jaar, jdent medicijnen) hem na. Bei- in - de een hervormd, de ander aan >eraal joods - hebben zitting in !t bestuur van de stichting „Ark u" waarvan ook nog twee rooms- Itholieken en zelfs een onkerkelij- deel uitmaken. Deze verschei- jnheid aan overtuigingen wordt «rhaaldeliik onderstreept om dui- sïijk te houden dat de onderne- ing niet wordt aangedreven door ligieus fanatisme, maar door ge- inde nieuwsgierigheid en ambitie. t bedoeling is dat - als het even kan - rl p ^eze zomer een 35-koppige ploeg kir bergbeklimmers en wetenschappers ider Nederlandse leiding de barre top afzoeken van de 5156 meter hoge ilkaan Ararat die gelegen is in Turkije, ar waar de grenzen met de Sovjet- Tiie en Iran samenkomen. Immers, zo lat het geschreven i in Genesis 8:4. in de ark rustte in de zevende maand, i de zeventiende dag der maand, op de rgen van Ararat". Vijf miljoen gulden I deze eerste Nederlandse expeditie ar de bijbelse vindplaats gaan kosten de stichting Ark Nu is er om die som jeen te brengen, hetzij in de vorm van ar geld, hetzij in de vorm van sponso- ig door bedrijven die de benodigde fhnische apparatuur beschikbaar stel- i. Een golf van publiciteit waart al ior de vaderlandse media en op 1 »art moet de zaak rond zijn. Lukt dit et, dan zal komende zomer een ver- innende expeditie op de ruige flanken in de Ararat kwartier gaan maken larna de hoofdmacht een jaar later oet volgen. rk Nu. De naam van de stichting raait iets gebiedends uit. „Niet omdat e het noodzakelijk vinden in deze tijd in ontkerstening een onomstotelijk be- ijs voor de waarheid van de bijbel of n teken van bemoediging voor de ge- vigen aan te dragen", haasten Rietveld j I Frank zich te verzekeren. „En ook et omdat 1986 de laatste kans zou ge in op het vinden van de ark, want als j er ligt, loopt hij echt niet weg. Nee, i naam is gekozen omdat het de laatste jns voor de Nederlanders is om de ge- hiedkundige vondst aller tijden te >en. We weten dat aan de voet van de |rg Amerikanen staan te trappelen. Die an er met groot geweld tegenaan en et de hulpmiddelen van de moderne ;hniek kan de ontdekking niet lang :er op zich laten wachten. We hebben is haast. We voelen de adem van de lerikanen in onze nek. Dat wedstrij- lement fascineert ons. We hebben lie- dat de ark van Noach door Neder- iders gevonden wordt dan door Ame- ;anen. Het lijkt tegenwoordig alsof alle itenschappelijke vooruitgang uit de irenigde Staten komt. Dat ergert ons :1 eens een beetje". Twijfels ietveld en Frank maken een verplette- md zelfverzekerde indruk. Wat eeuwen ïn zoekacties niet hebben kunnen laarspelen, wordt in hun uitleg een peu- schil. Tóch laat het gesprek een nas iaak van twijfel achter. Op 1 maart loet de beslissing vallen. Maar van de ïnodigde vijf miljoen - geven ze rui- Ilijk toe - zijn er nog slechts tiendui- ;nd gulden binnen. Dat is precies 0,2 rocent. Verschillende werkgroepen verzekeren ze - zijn al druk bezig met voorbereidingen. Maar waar komen ie bijeen? Het adres van een hoofd- wartier bijvoorbeeld weten Rietveld en rank niet te produceren; nieuwsgierigen loeten zich tevreden stellen met ant- oordnummer 88888 in Den Haag. Hoe in vervolgens op zo korte termijn een am van bergbeklimmers en weten- ihappers worden geformeerd van het oge gehalte dat vereist zal zijn om te inden wat anderen - niet de minsten - it nu toe vergeefs hebben gezocht? „De enodigde alpinisten vormen geen pro- leem", wuiven de twee weg. „Daar heb- en we er eerder te veel van. En de geo- igen die nodig zijn, staan ook in de rij. /at ontbreekt, is een professor in de ar- heologie. De oudheidkunde staat in Ne erland niet erg in de belangstelling. En 'at ontbreekt, zijn glaciologen, deskun- igen op het gebied van gletsjers.' Arche- logen en glaciologen zullen we mis- ïhien in het buitenland moeten gaan peken". io onzeker als de financiële onderbouw n de personele bezetting van de onder- Eming zijn, zoveel onzekerheid heerst ook omtrent de technieken waarmee e lang voor onbeklimbaar gehouden erg Ararat gedwongen moet worden ijn bijbelse geheim prijs te geven. Riet Behalve onderzoekers heeft de ark van Noach ook veel kunstenaars geïnspireerd. Dat blijkt uit deze prent, die de bouw van de ark voorstelt, in een omgeving overigens die Noach uiterst onbekend zou zijn voorgekomen. als klapstuk natuurlijk de bevindingen van de aanstaande expeditie. Al rond het jaar 80 meldde de joodse geschiedkundi ge Flavius Josephus dat de ark nog „op de berg van de Koerden" lag, aldus Riet veld. „Men klom er heen om pek van de scheepswand te schrapen waaraan magi sche kracht werd toegeschreven". In 600 beweerde de heilige geleerde Isidorus van Sevilla dat de resten van de ark op de Ararat te zien waren. In 1200 schreel Marco Polo hetzelfde en een eeuw later kwam de Franse monnik Jehan Haiton met het verhaal dat de donkere schaduw van het schip aan de bergtop schemerde. Zo gaat het door. De avonturier Jean de Mandeville rapporteerde dat men de ark bij helder weer op de berg kon zien lig gen: enkele Armeniërs hadden hem ver teld dat ze het wrak hadden aangeraakt. In 1840 werd het bergklooster Sint Jacob op vijfentwintighonderd meter hoogte door aardschokken verwoest. Turkse ar beiders bouwden een wal tegen de lawi nes en stonden onverwachts tegenover een groot houten schip dat uit de sneeuw stak. Rietveld: „Ons basiskamp komt in de buurt van dat voormalige klooster. Men heeft het nooit opgegraven en dat proberen wij dus te doen, want volgens de overlevering bewaarden de monniken er houten onderdelen van de ark". Voorts is er nog de Britse geoloog Cas- coyne die in 1883 een grondverschuiving op de berg inspecteerde. Hij zag de ark en kroop naar binnen. Meer recent is er de Amerikaanse mijnbouwer George Greene die in 1953 vanuit zijn helicop ter telefoto's maakte van het wrak, maar het materiaal verloren liet gaan. En er is de Franse aannemer Fernand Navarra die in 1955 twintig meter afdaalde in een kloof en daar een stuk bewerkt hout loshakte dat aanvankelijk vijfduizend jaar oud leek te zijn, maar dat na onder zoek met de koolstof-14-methode een leeftijd van slechts 1350 jaar prijs gaf. veel te jong voor de ark. De Apollo-astronaut James Irwin zou in de ruimte een Goddelijke ingeving hebben ontvangen. Hij meende op een satellietfoto de schaduw v onder het ijs van de Ararat. Een paar jaar later trok hij er met een expeditie op uit, maar hij heeft niets gevonden. i de ark te kunnen ontwaren, diep veld en Frank: „We hebben nog geen eensluidend advies over het wetenschap pelijk instrumentarium, nee. Er is ons gezegd dat het hout van de ark met be hulp van infrarood-straling onder het ijs of de sneeuw van de Ararat zichtbaar ge maakt kan worden, maar tot op welke diepte, dat weet men niet. Bovendien kan het hout in de loop van de eeuwen versteend zijn. Of kan de ark bedolven liggen onder verschillende ijslagen waar tussen zich het puin heeft opgehoopt van de rotsen die de gletsjers hebben meegevoerd. In die gevallen hebben we niets aan infrarood. Een van de mensen uit de betreffende werkgroep zegt: „Geen nood; dan doen we het met radar vanuit een vliegtuig". Volgens deskundigen van Philips is dat weer onmogelijk, maar de Amerikanen beweren dat je de radar ge makkelijk door de sneeuw kunt jagen". Welke hoogte? Ongewisheid troef, hoezeer de tijd ook dringt. De grootste onzekerheid echter ligt besloten in het uitgangspunt zelf dat de stichting Ark Nu heeft gekozen. Ook daar doen Rietveld en Frank openhartig over. „Moderne geologen", zeggen ze, „geloven niet dat de ark van Noach bo ven de vier kilometer kan liggen, want dat zou een zondvloed vereist hebben die het water hoger dan vier kilometer heeft doen stijgen en de gangbare weten schap ontkent die mogelijkheid. Van daar ook dat de Amerikanen deze zomer op een hoogte van zestienhonderd meter gaan zoeken. Maar wij als stichting heb ben het moeilijk met die opvatting, want wij vertegenwoordigen ook mensen die sterk theologisch gemotiveerd zijn en in de bijbel staat nu eenmaal letterlijk dat alle hoge bergen die onder de ganse he mel zijn. door de wateren bedekt werden - dus ook de ruim vijf kilometer hoge top van de Ararat. Op dit punt heerst er onenigheid binnen de betreffende werk groep. Maar over het doel van de expe ditie zijn we het allemaal eens. We gaan zoeken op de top en niet lager. Het is een gebied van twaalf vierkante kilome ter met meer dan tien gletsjers die op sommige plaatsen honderden meters dik zijn. In die immense ijsmassa op de top van de Ararat gaan we zoeken". Tegen de draad van de gangbare weten schap in, kortom, gaat er door Ark Nu gezocht worden. En niet alleen tegen de draad van de geologische wetenschap in die nergens op aarde ooit sporen heeft gevonden van een alles bedekkende zondvloed. Ook de inzichten van de mo derne archeologie lapt de expeditie aan zijn bergschoen, daarmee de ongewis heid quadraterend. Ark Nu houdt zich vast aan de klassieke visie op het boek Genesis die wil dat de aarde zesduizend jaar geleden geschapen is - vierduizend jaar voor Christus - en dat Noach vijf tienhonderd jaar na Adam heeft geleefd. Hieruit volgt dat de ark ongeveer 2500 jaar voor Christus op de bergen van Ararat moet zijn gestrand. Maar wie zich de schitterende televisieserie „Gra ven in bijbelse Bodem" herinnert, eind jaren zeventig door de BBC gemaakt en ook op het Nederlandse scherm ge bracht. die weet dat het bijbelse Jericho, de oudste ommuurde stad ter wereld, uit 9500 jaar voor Christus dateert. Een ar cheologisch verschil van meer dan vijf duizend jaar. Die weet bovendien dat al 3500 jaar voor Christus in het Tweestro menland het hoogbeschaafde volk van de Sumeriérs woonde dat niet alleen de tempelarchitectuur van Uruk schiep, maar ook het oudste heldendicht ter we reld, de Gilgamesh. Bergnisir In dit gedicht, duizend jaar ouder dan het tijdstip waarop Noach volgens Ark Nu op de berg Ararat strandde, komt eveneens een zondvloed voor, eveneens een ark, eveneens een Noach die met zijn have voor de hemelse toorn ge spaard bleef. Alleen strandde die ark niet op de Ararat, maar op de berg Nisir in Koerdistan. Aan het verband tussen Gil gamesh en het veel later ontstane boek Genesis wordt door de gangbare weten schap niet getwijfeld. Dit hoeft volgens diezelfde wetenschap allerminst te bete kenen dat de authenticiteit van de bijbel nu in discrediet is gebracht. Het een valt met het ander te verzoenen. Wel zegt het nuchtere verstand: als de stichting Ark Nu kans van slagen wil hebben, zou ze er wellicht wijs aan doen haar speur tocht duizend jaar eerder dan 2500 voor Christus in de tijd te verleggen en op de berg Nisir te gaan zoeken in plaats van op de Ararat. Maar Rietveld en Frank, met deze redenering geconfronteerd, schudden nee. „Wij gaan op de bijbel af omdat die veel exacter is dan Gilga mesh. Men heeft eens de ark van Noach volgens de aanwijzingen van Genesis na gebouwd en dat bleek een bijzonder sta biel vaartuig te zijn. De ark van de Su meriérs is meer een soort blokkendoos. Die kan niet eens varen". De geschiedenis van het zoeken naar de ark, zoveel is duidelijk, laat zich verslin den als een detectiveverhaal. Vooral uit gever Simon Rietveld blijkt haar op zijn duimpje te kennen. Hij is dan ook van plan er een boek over te schrijven, met pottetojkers Tientallen latere expedities hadden hele maal geen resultaat, maar ze bleven voor sappige verhalen zorgen, bijvoor beeld dat van de Apollo-astronaut James Irwin die in de ruimte een Goddelijke ingeving zou hebben ontvangen en meende op een satellietfoto de schaduw van de ark te kunnen ontwaren, diep on der het ijs van de Ararat. Veel pogingen strandden al aan de voet van de berg. Dat kwam doordat de Turkse autoritei ten geen toestemming gaven voor de klim, want de Ararat ligt in het strategi sche grensgebied met de Sovjet-Unie waar men niet zit te wachten op potte- kijkers. Een reden te meer voor de Turk se weigerachtigheid is het gegeven dat er in het gebied opstandige Koerden actief zijn. Slotvraag aan Rietveld en Frank dus: heeft Ark Nu in zijn race tegen de tijd ten minste al toestemming van de Turkse autoriteiten? Maar zelfs dat blijkt niet het geval. Sterker: er is nog geen vergunning aangevraagd. „Toestemming om de Ararat te beklimmen wordt alleen aan toeristen geweigerd", verzekeren de twee in koor. „Aan wetenschappelijke expedities als de onze leggen de Turkse autoriteiten geen strobreed in de weg". Dat de ervaring anders leert, schijryt hen niet te deren. Hun geloof verzet ook in dit opzicht bergen. PIET SNOEREN LONDEN - Met een echt goed idee om ie wereld te verbeteren, kun je in Enge- 'and tegenwoordig duizend pond vernie len. Het kost je maar even diep naden ken en een postzegel. Het Instituut voor Sociale Uitvindingen in Londen zal de kwaliteit van je vondst zorgvuldig onder- toeken en nagaan of het een uitvoerbaar foorstel is. Deze min of meer excentrieke wedstrijd foor uitvinders werd afgelopen juli gelan ceerd. Het Instituut voor Sociale Uitvin dingen is van plan voortaan elk jaar in mi de beste inzending eruit te pikken. De ideeën komen binnen met een fre quentie van vier sociale uitvindingen per week. Stephen Pile van de Sunday Times in Londen heeft zijn geluk al geprobeerd. Hij had een goed idee om de wereldvrede te bestendingen. Zoals bijna altijd met merkwaardige uitvindingen, was ook zijn plannetje doodeenvoudig. „Aangezien doorlopend vijf procent van de mensheid met iemand in oorlog leeft, hoéven wij niets anders te doen dan een grote schut ting te plaatsen op de grens van precies dat percentage van het wereldgrondge bied", zo redeneerde Stephen. „Op aie manier krijg je een permanente oorlogs zone. In vijfennegentig procent van de wereld zou aan bestendig vrede heersen". De heren van het Instituut voor Sociale Uitvindingen vonden dit lang geen kwaad idee, maar zij waren toch van oordeel dat er nog flink op gepeinsd moest worden. Alle inzendingen worden individueel beoordeeld door Nicholas Al- bery (37), president van het instituut die (samen met anderen) ook uitgever is van een verzameling futuristische essays, die werden gepubliceerd onder de veel belo vende titel: How To Save The World" (Hoe de wereld gered kan worden). Nicholas Albery is een pientere knaap. Hij was nog maar zestien jaar oud toen hij al mocht gaan studeren aan de uni versiteit van Oxford die alleen de crème de la crème binnen haar muren duldt. Maar vader Alben', die in Londen een theater drijft, vond niet dat hij een bolle boos nodig had. Hij zette Nicholas aan het werk in het bespreekbureau van de vaderlijke schouwburg. Zoonlief kwam daar al gauw tot de conclusie, 'dat zijn toekomst niet in dat stoffige hok te vin den was. Hij nam ontslag en werd psy chotherapeut. Het Instituut voor Sociale Uitvindingen is zijn geesteskind. „De wereld is een knoeiboel", zegt Albery. „Daarom heb ben wij afgelopen juli het Instituut voor Sociale Uitvindingen gesticht. Wij hopen volledig nieuwe manieren uit te vinden waarop het dagelijkse leven, de gemeen schap en de wereld in het algemeen gere organiseerd zouden kunnen worden". Aan de overkant van het Kanaal zou men een dergelijk idee misschien excen triek en zelfs dwaas vinden, maar in Londen, waar ijverig naar alternatieven wordt gezocht, oogstte het vrijwel onmid dellijk een zekere bijval. Sir Peter Parker, vroeger president van de Britse Spoorwe gen. verklaarde zich bereid het nieuwe Instituut onder zijn hoede te nemen. Het gigantische bedrijf General Electric, dat nog groter is dan Philips, en de Queen's Silver Jubilee Trust zorgden voor finan ciële steun. Het Instituut voor Sociale Uitvindingen installeerde zich op een adres in Noordwest-Londen. Het heeft een hele waslijst met namen van prominente adviseurs, onder wie pro fessor Charles Handy, verbonden aan de befaamde Business School van Londen. Handy houdt zich ondermeer bezig met het probleem: wat moeten wij met ons le ven beginnen als er voor de meesten van ons geen werk meer is? Een mogelijkheid die ae professor al heeft bedacht, is van ons leven een soort pakket te maken, ver deeld in bijvoorbeeld honderd dagen be taalde arbeid, honderd dagen ontspan ning, een aantal dagen voor dienstverle ning aan de gemeenschap en ga zo maar door. De inzendingen die hel Instituut voor So ciale uitvindingen ontvangt, zijn lang niet allemaal knetter. Zo heeft iemand een nationale ruildienst voor ouders ge suggereerd. Kinderen die thuis ongeluk kig zijn, zouden dan zelf kunnen ervaren of het beter is bij een ander gezin. De op richting van een ministerie van agressie werd ook al voorgesteld. Dit zou dan iets kunnen doen om Groot-Brittanniës agressieve jongeren tot bedaren te bren gen. Maar je idee om de wereld te verbeteren moet wel erg goed zijn, voor je de dui zend pond krijgt. Nicholas Albery heeft trouwens zelf nog geen succes niet zijn oplossing voor hel probleem van post uit Londen, die dezelfde dag besteld zou moeten worden in New York. Britse za kenlui roepen er al jaren om. Albery stelt voor speciale brievenbussen te plaatsen op de zijkant van alle ondergrondse trei nen van de Piccadillv-lijn aie naar de vlieghaven van Heatnrow-Londen gaat. Daar zou de post kunnen worden meege nomen door de eerstvolgende supersoni sche Concorde met bestemming New York. Geen slecht idee. maar de Britse Tante Pos, de Ondergrondse en de Vlieg- havendirectie Heathrow voelen er niets voor. „Dat de wereld langzaam maar ze ker kapot gaat, is de schuld van bureau craten", zucht Nicholas Albery. ROGER SIMONS CcidócSoincuit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 23