Een lege zaal geeft een kick"
Vooraanstaande schrijvers
bespreken rol van de staat
„Countdown" op Europa-TV
HEDDY LESTER, ZONDAG IN CI
Superieure Russische danskunst
bij Tsjaikowsky Festival
>dagpuzzei
KUNST
£eicbe(3ouamtt
WOENSDAG 8 JANUARI 1986 PAGINA
6 PAGINA ja
Stedelijk Museum boek in
1985 recordbezoek
AMSTERDAM Het Stedelijk Museum in Amster
dam heeft in 1985 een recordaantal bezoekers ge
boekt. Er kwamen dat jaar in totaal ruim 556.000
mensen uit binnen- en buitenland naar dit museum
aan de Amsterdamse Paulus Potterstraat. Dat is be
duidend meer dan 428.000 bezoekers van 1984. Dit
heeft woordvoerder Hendrik Driessen van het Ste
delijk dinsdagmiddag meegedeeld. De half december
1984 begonnen tentoonstelling „La Grande Parade",
die het afscheid vormde van directeur Edy de Wilde,
heeft aanzienlijk bijgedragen aan het bêzoekersre-
cord van vorig jaar. Van de in totaal 343.000 mensen
die deze expositie bezochten kwamen er 300.000 in
1985. De tentoonstelling werd half april afgesloten.
De tentoonstelling „Wat Amsterdam betreft", die
thans na zes weken is afgelopen, heeft 75.000 bezoe
kers getrokken. Deze expositie was de eerste die
door de nieuwe directeur Wim Bee ren was opgezet.
HILVERSUM Het Veronica-popprogramma „Countdown" wordt vanaf 1
februari zes maal per week op Europa-TV uitgezonden. Het gaat om een
internationale versie van de show, die met uitzondering van zondag, tussen
half zeven en half acht is te zien. Veronica blijft de Nederlandse versie op
zaterdagavond uitzenden. Initiator en eindredacteur van dit voor Neder
landse omroepbegrippen nieuwe project is Veronica directeur Radio Lex
Harding. Zowel de Nederlandse als internationale versie wordt gemaakt
door het onafhankelijke produktiebureau Rob de Boer productions.
De huidige presentator van „Countdown", Adam Curry, gaat voorlopig ook
de internationale versie presenteren terwijl ondertussen medepresentatoren
uit de bij Europa-TV aangesloten landen worden gezocht. De formule van
„Countdown blijft gehandhaafd, al ligt het in de bedoeling ingrediënten uit
de andere landen toe te voegen. „Het streven is om een toonaangevend Eu
ropees popprogramma te maken, dat door Sky Channel en Music Box zeker
als concurrentie zal worden aangemerkt", aldus Lex Harding. „Nu al heb
ben internationale acts te kennen gegeven graag voor het programma dat in
zoveel Europese landen is te zien, naar de studio te komen".
MODEMUSEUM IN
HETLOUVRE
PARIJS Fran rijk krijgt een eigen rijks
museum voor de Franse mode, dat wordt
ondergebracht in het Louvre. Het nieuwe
museum zal op 28 januari worden geopend
door president Mitterrand, zo maakte de
Franse minister van cultuur, Jack Lang,
gisteren tijdens een persconferentie bekend.
Het museum zal zijn gewijd aan de geschie
denis van de kleding van de achttiende
eeuw tot 1940. Er is al een klein kostuum
museum van de gemeente Parijs in een ele
gant 19e-eeuws herenhuis, maar Lang zei
dat de couture als een van de grootste ex-
portprodukten van Frankrijk méér ver
dient. Het nieuwe museum, dat 50 miljoen
frank heeft gekost, begint met een expositie
die de band laat zien die Franse schrijvers
leggen tussen literatuur en mode.
Nederlandse versie
van „Cabaret"
AMSTERDAM Er is een Nederlandse
versie in de maak van de oorspronkelijke
broadway-musical „Cabaret". Binnenkort
zullen de eerste audities plaatsvinden. De
musical wordt geproduceerd door de stich
ting Musical Workshop Amsterdam en gere
gisseerd door Hans Hamstra. Hamstra meld
de dit nieuws vandaag in het KRO-radio-
programma „Schone Kunsten". Er zullen
zo n vijftig medespelenden worden aange
trokken: bekende namen voor de hoofdrol
len en professionele beginners voor de ove
rige zang-, dans- en acteursrollen. Voor de
choreografie tekent Barrie Stevens, Frank
Raven ontwerpt het decor en Ger Beuken
kamp werkt al aan de vertaling. De Neder
landse „Cabaret" moet in september van dit
jaar in première gaan.
AMSTERDAM Wegge
doken in een hoekje van
het glazen „Café de Paris"
aan het hoofdstedelijke
Leidseplein en verdiept in
een boekje over het leven
van Gerrit Achterberg zit
Heddy Lester te lezen. „Ik
wist nooit dat Achterberg
z'n hospita vermoord
heeft" zegt de zangeres
die het flinterdunne
werkje in haar tas stopt en
zich in de winterkleding
nestelt waarmee ze haar
praatstoel bekleed heeft.
Het „meisje van het song
festival" tracht al een jaar
of zes in de theaterwereld
serieus genomen te wor
den als volwassen enter
tainer. Zondag 12 januari
is zij te beluisteren in het
Circustheater met haar
broer Frank. Carline
Brouwer presenteert het
koffieconcert van broer
en zus dat om 12.15 uur
begint.
Heddy werd in mei 1977 tot
bekende Nederlander gebom
bardeerd toen zij het nationale
songfestival won met „De Mal
lemolen", een liedje dat ge
componeerd werd door broer
Frank. Zij vertegenwoordigde
zij ons land op het Eurovisie
Songfestival en eindigde er
gens in de onderste regionen.
Het was alsof zij in die mei-da
gen vanuit de ruimte op ons
werd afgeschoten, maar in fei
te was Heddy toen al zo'n tien
jaar bezig.
..Vanaf m'n achttiende zit ik al
in het vak", vertelt ze „voor
de duizendste keer". Heddy:
„Ik zat in een groepje dat pop-,
folk- en country-achtige mu
ziek maakte. „April Shower"
heette het We werden bege
leid door Harlekijn, de mensen
achter Herman van Veen. Een
hele leuke tijd; we hebben een
hitje gescoord met „Rail road
song", hebben getoerd door
Engeland, Canada en Mexico,
maar het liep wel dood. Ik
kreeg van Van Veen en van
Rob Chrispijn, zijn tekstschrij
ver, het advies om in het Ne
derland^ te gaan zingen, maar
daar was ik toen nog niet aan
toe. Ik ben m'n eigen weg ge
gaan en met de hulp van on
der andere Erwin Kamm en
Frans Mulder, (die nu deel uit
maakt van „Purper"), begon
ik m'n eerste theaterprogram
ma, „Vrij om te gaan". Uitein
delijk zong ik dus toch Neder
lands, maar het heeft me wat
tijd gekost om zélf te ontdek
ken dat ik dat kan en leuk
vind".
Geboft
Heddy's laatste programma
„Wie deelt?" is voor een groot
deel geschreven door Rob
Chrispijn en werd geregisseerd
door Frans Mulder. „Ik ben
dus weer terug bij Rob, maar
de anderen die mij in het ver
leden begeleid hebben, doen
dat ook nog steeds. Ik vind dat
ik met hen altijd ontzettend
geboft heb. Zelf kan ik geen
teksten schrijven. Natuurlijk
heb ik het in het verleden wel
geprobeerd, maar over het re
sultaat was ik nooit tevreden.
En waarom zou ik zelf gaan
klooien wanneer ik hele vak
kundige mensen om me heen
heb die dat graag voor me
doen? Uiteraard geef ik wel
aan waar ik het over wil heb
ben".
„Laatst ontmoette ik in de stad
een tassenvrouwtje. Zo'n oud
dametje met al haar bezittin
gen in een papieren bood
schappentas. Ik raakte met
haar aan de praat en ze inspi
reerde mij. Zelf kan ik daar
niets van bakken. Ik vertel
zo'n ervaring dan aan één van
m'n tekstschrijvers en die
maakt op mijn aanwijzingen
een stuk; een liedje en een
verhaaltje. Natuurlijk is het
dan nooit letterlijk uit het le
ven gegrepen, maar dat hoeft
ook niet. Het tassenvrouwtje -
Trees heet ze - wandelt nu 's
avonds over het toneel en ver
telt hoe zij de wereld ziet. Mis
schien zit er iemand in de zaal
die daardoor aan het denken
gezet wordt, maar dat vind ik
niet het belangrijkste. Ik zie
mezelf als een entertainer,
hoewel ik me realiseer dat dat
een nogal vaag begrip is. Ik
wil dat de mensen een fijne
gezellige avond beleven, naar
aanleiding van wezenlijke za
ken".
Thema
Mensen die op de één of ande
re manier „de streep" niet ge
haald hebben, mensen die in
iets mislukt zijn, vormen het
thema van „Wie deelt?", maar
het programma heeft geen af
gerond verhaal. Heddy: „Er zit
niet zoiets als een rode draad
in het programma, je kunt het
moeilijk vergelijken met wat
Nederlandse collega's op de
bühne doen. In Amerika zijn
er voorbeelden te over. Shir
ley McLaine, Bette Midler. De
overeenkomst zit vooral in de
vorm: een liedje, een confe
rence, een liedje. Het loopt al-
lemaal logisch in elkaar over.
heeft samenhang, maar vormt
tóch geen verhaal met een kop
en een staart".
„De streep", zoals Heddy het
moment noemt waarop succes
in een carrière geconsolideerd
wordt, speelt in haar eigen
carrière ook een belangrijke
rol. Na drie theatershows, een
rol in „The Neon Woman" en
het Eurovisie-avontuur, heeft
zij zelf nog niet het idee dat zij
„de streep" gepasseerd is. „Ik
wordt nog steeds niet voor vol
aangezien, heb ik het idee. In
tegenstelling tot collega-arties
ten wordt ik bijvoorbeeld
nooit voor amusementspro
gramma's op televisie ge
vraagd. Nou moet ik heel eer
lijk zijn: wanneer ik bijvoor
beeld voor de jury van de
Playbackshow gevraagd zou
worden, zou ik het weigeren.
Ik weet wel dat je op die ma
nier de aandacht op je theate
ractiviteiten kunt vestigen,
maar die werkwijze vind ik te
commercieel. Commercialiteit
is óók zo'n vaag begrip; in
principe ben ik er niet vies
van maar die vorm van com
mercialiteit gaat mij te ver".
Geen chansons
„Een ander voorbeeld. In de
Amsterdamse Uitkrant wordt
er een verhaal over mijn pro
gramma op de muziek-pagina
geplaatst. Aardig dat ze een
verhaal plaatsen, maar ik doe
geen tour de chant. Ik maak
écht theater; ik zing geen
chansons. Zolang er nog steeds
mensen zijn die denken „Ach,
dat meisje van de Mallemolen
doet ook nog wat anders. O,
iee! Ze staat in het theater!",
neb ik de streep nog niet be
reikt. Waar die streep ligt? Er
gens rond m'n vijftigste, denk
ik. Wanneer ik dan nog niet in
één adem genoemd word met
de tien grootsten, wanneer ik
dan nog niet in Carrée gestaan
heb, kan ik het wel schudden.
In Nederland is dat toch het
doel waar je naar streeft".
„Het Eurovisie Songfestival
heeft m'n carrière nadelig be
ïnvloed. Al word ik negentig;
het zal me tot in de kist blii-
ven achtervolgen, net zoals
Ramses achtervolgd wordt
door „We zullen doorgaan" en
Lenny door „De troubadour".
Ach, wanneer de bejaarden-
vereniging in Schin op Geul
aan me vraagt om dat liedje
nog eens te zingen, dan doe ik
dat voor hen met liefde, maar
verder niet. Die tijd ligt achter
me en de toekomst in het the
ater". Niet verwonderlijk dus
dat Heddy het Eurovisie-ge
beuren in „Wie deelt?" flink
op de hak neemt. „Het is één
van m'n eigen ervaringen die
Krima binnen het kader van
et programma past".
Bubbelbad
Doordat Heddy zich voorna
melijk in de achterste gelede
ren van het leger bekende Ne
derlanders beweegt, gebeurt
het regelmatig dat zij voor
meer lege dan gevulde stoelen
optreedt. „De leegste zaal trof
ik in Wageningen. Tien man,
waaronder een collega en een
journalist met een vrijkaartje.
Wanneer ik vlak voor het be
gin hoor dat er tien man in de
zaal zit, dan krijg ik de slappe
lach. Ik stort niet in tranen
uit, ik krijg geen lood in m'n
schoenen, maar een extra
kick. Ik krijg zoiets van: ik zél
die tien man laten zien dat zij
niet voor niets door weer en
wind naar het theater geko
men zijn met de verwachting
dat het daar leuker is dan voor
Heddy Lester: „Ik ben altijd al een laatbloeier geweest".
bels en schuim, waarin je on
dergedompeld wordt. Welda
dig en ontroerend; zo'n beetje
het lekkerste dat ik me kan
voorstellen. Het maakt niet uit
of dat applaus van tien of van
duizend man is; het blijft ver
warmend".
EDWIN BAKKER
de buis. Een vorm van verbe
tenheid is dan m'n stimulans.
Als dan aan het einde de men
sen opstaan en applaudiseren,
dan weet ik dat ik hen een fij
ne avond bezorgd heb, dat ik
mezelf waar heb gemaakt. Dat
gevoel is te omschrijven als
een lekker warm bad, vol bub-
Bob Scholte
Ring voor
Harry Slinger
AMSTERDAM De gou-
den Bob Scholtering, die
tweejaarlijks wordt toege
kend aan wat wordt ge
noemd een exponent van
het Nederlandstalig lied,
gaat dit jaar naar Harry
Slinger, leadzanger van de
groep Drukwerk. De on
derscheiding wordt woens
dag 16 januari uitgereikt
in het Fonografisch mu
seum in Utrecht. De gou
den zegelring is nagelaten
door de in 1983 overleden
Nederlandse zanger Bob
Scholte. De ring kreeg de
bestemming van wisseltro
fee. Het kleinood werd be
gin 1984 voor het eerst
toegekend aan Benny
Neyman. De jury was una
niem over de keuze van
Slinger als nieuwe be
waarder van de trofee.
Recordbedrag
voor aankoop van
Perzische kunst
WASHINGTON Het Smith-
sonian Institute in Washington
zal morgen een overeenkomst
van bijna 20 miljoen gulden
sluiten betreffende de aankoop
van een zeer zeldzame collec
tie Perzische kunst, waarvan
was aangenomen dat zij tijdens
de Tweede Wereldoorlog ver
loren was gegaan. De collectie
werd echter teruggevonden in
een pakhuis in New York,
waar ze meer dan veertig jaar
ongestoord was opgeslagen. De
kunstschatten zullen worden
tentoongesteld in een nieuw
museum dat in mei 1987 wordt
geopend. De collectie was ei
gendom van de Franse juwe
lier Henri Vever, die in 1943
op 89-jarige leeftijd overleed.
Zijn nabestaanden, die bijna
als enigep op de hoogte waren
van de verblijfplaats van de
collectie, hebben deze nu te
koop aangeboden aan het
Smithsonian Instituut. De col
lectie bevat een groot aantal
onbekende manuscripten en
schilderijen uit alle kunstcen
tra in het Midden-Oosten. Vol
gens een deskundige is het
sinds het begin van deze eeuw
niet meer voorgekomen dat op
Een scène uit „Doornroosje", gedanst door solisten van het Bolshol- en het Kirovbal-
let.
De keurtroep balletkun
stenaars, afkomstig uit de
landen van het oostblok,
die in een goed bezet Cir
custheater aantrad voor
wat enigszins misleidend
een Tsjaikowsky Festival
heette, had het zichzelf
niet gemakkelijk ge
maakt. Er was geen le
vende muziek en de grote
melodieus, die Tsjaikow
sky was, komt mecha
nisch maar half tot zijn
recht. Er waren ook geen
decors en dan wordt het
toch wel wat moeilijk om
fragmenten uit „Doorn
roosje" en vooral de in
elke kersttijd weer blin
kend schoongeboende
„Notenkraker" visueel
waar te maken.
Maar al spoedig bleek, dat dit
dansen over de gehele linie zo
Tsjaikowsky Festival. Fragmenten
uit onder meer „Het Zwanenmeer",
„Doornroosje" en „de Notenkraker",
gedanst door solisten van het Bots
hol- en het Kirov-ballet. Circusthea
ter, gisteravond.
superieur was, dat een eerste
aarzelend gevoel in de richting
van scènische steriliteit als
sneeuw voor de zon werd weg
gevaagd. Noch in de Arabische
en de Chinese dans en even
min in de Bloemenwals kwam
deze Hoffmannse vertelling
iets aan uitbeeldingskracht te
kort. Het toenmalige maat
schappijbeeld is verbleekt,
maar al dansende keerde juist
in de „Notenkraker" de even
knusse als deftige 19e-eeuwse
sfeer terug.
Alleen maar door de kristal
heldere perfecte techniek die
een ballerina als Matia Bris-
sonskaja in dienst stelde van
grote vloeiende bewegingen,
waarvan vrijwel niemand ziet
waar deze beginnen of ophou
den. Ook de mannen met
een solist als Jassen Waltsja-
now uit Leningrad aan het
hoofd waren een lust voor
het oog. Af en toe net dansen
de ballonnen en daarbij spron
gen zij ook nog entrechats qua-
tre.
Hoogromantiek eveneens in de
tweede acte uit het „Zwanen-
meer", waarin musculair bijna
hoorbaar werd meegeademd
met de climaxen in de muziek,
die dan ook steeds volwaardi
ge scènische tegenbewegingen
kregen. En in de gedeelten uit
„Doornroosje" evenzeer een
visueel gelukkig makende
combinatie van podiummain-
tien, acteertalent, bezieling en
presentatie. Nergens een etala
ge van lege virtuositeit, maar
voor alles hooggestemde thea-
traliteit, binnen welke de zo
geheten moeilijke passen de
daarbij behorende onmisbare
organische schoonheid niet
ontbeerden.
FRANK DELBOY
NEW YORK Ruim ze
venhonderd auteurs uit de
gehele wereld, onder wie
Nobelprijswinnaars Clau
de Simon uit Frankrijk en
Saul Bellow uit de Vere
nigde Staten, komen deze
week in New York bijeen
om te discussiëren over de
relatie tussen schrijvers en
regeringen. Onder dege
nen die zullen deelnemen
bevinden zich vier schrij
vers die eerder officieel
de toegang tot de VS is
ontzegd vanwege hun op
vattingen. Het gaat om de
Japanse schrijver Kobo
Abe, de Palestijn Maah-
mud Darwish, de Brazili
aan Jorge Amado en de
Mexicaan Carlos Fuentes.
Dit zou met speciale toe
stemming van de Ameri
kaanse overheid moeten
gebeuren.
De schrijvers komen bijeen tij
dens het 48ste Internationale
PEN Congres, dat zaterdag be
gint in het St. Moritz Hotel in
New York. PEN staat voor
Poets, Playwrights, Editors,
Essayists en Novelists (dich
ters, scenarioschrijvers, redac
teuren, essayisten en novellis
ten). Het is een organisatie die
in 1921 is opgericht om de in
tellectuele samenwerking tus
sen schrijvers en de vrijheid
van meningsuiting te bevorde
ren. De organisatie bezit 36
centra in 55 landen. De leden
komen jaarlijks in een lidstaat
bijeen om discussies te voeren
over intellectuele vraagstuk
ken en hun vriendschapsban
den te verstevigen.
Het laatste PEN-congres in de
Verenigde Staten vond plaats
in 1966.
Andere prominenten dié van
plan zijn aan het congres deel
te nemen, zijn de Amerikanen
Gay Talese, John Updike en
Kurt Vonnegut, de Westduit
ser Günter Grass, de Chinees
Wang Meng, de Japanner
Kenji Nakagami, de Mexicaan
Octavio Paz en de Pool Adam
Zagajewski. Norman Mailer,
de voorzitter van de Ameri
kaanse afdeling van PEN, ver
klaarde dat voor de organistaie
van het 6-daagse congres meer
dan 800.000 dollar (2,24 mil
joen gulden) op tafel is gelegd.
Het voornaamste thema is De
verbeelding van de schrijver
en de verbeelding van de
staat, aldus de Amerikaanse
PEN-functionaris Karen Ken
nedy. Dit opzettelijk abstracte
onderwerp werd uitgekozen
door de auteur Donald Bar-
thelme en de dichter Richard
Howard.
Barthelme verklaarde hier
over schriftelijk dat regerin
gen overal neigen zich aan
controle te onttrekken. In
plaats van de burgers te die
nen, leiden zij een eigen leven,
een leven dat moet worden
onderzocht. De relatie tussen
de schrijver en de staat is be
langrijker dan ooit te voren,
de inzetten zijn hoger dan zij
ooit zijn geweest.
Daarmee verband houdende
onderwerpen van discussie
zijn: de wijze waarop staten
met elkaar communiceren; in
welke mate schrijvers ver
vreemd zijn van de staat; de
verantwoordelijkheid van de
schrijver ten opzichte van de
staat; en de rol van de schrij
ver in het ontmantelen of on
dermijnen van mythes die
door de staat worden gescha
pen.
Mailer gaf in een speciale ver
klaring voor het congres te
kennen dat de bedoeling van
de bijeenkomst is banden te
verstevigen, in plaats van te
vernietigen. PEN nodigde ook
Russische schrijvers uit om
aan het congres deel te nemen,
maar het was niet duidelijk of
er Russische auteurs zouden
komen.
Boy George
in „the A
Team"
Een op het oog wat
vreemde combina
tie: Mr. T., bekend
als de nietsontzien
de dommekracht uit
de TV-serie „The A-
team", en zijn vol
strekte tegenpool
Boy George, zanger
van de popgroep
Culture Club. Het
tweetal, de een be
hangen met kettin
gen. de ander met
afgedankt bestek,
verscheen gisteren
op een persconfe
rentie om hun geza
menlijk optreden In
„The A-team" aan
te kondigen. Wat
Boy George temid
den van al die man
netjesputters gaat
uitvoeren is nog niet
helemaal duidelijk.
Hij speelt in ieder
geval zichzelf.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Back
to tho future (al); 1-1 t/m 5-1
13.30. 16.00. 18.30. 21.00. 6-1
t/m 8-1 14.00. 18.30. 21.00.
EUROCINEMA II: Beck to the
future (al) 1-1 t/m 5-1 13.30,
16.00. 18.30. 21.00. 6-1 t/m 8-1
14.00, 18.30, 21.00. EUROCI
NEMA III: Santa Claus (al); 1-1
t/m 5-1 13.00, 15.00. 17.00. 6-1
t/m 8-1 14.15. Traffic school
(16) 1-1 t/m 5-1 19.15. 21.30. 6-
1 t/m 8-1 19.00, 21.15. EURO
CINEMA IV: Miami Supercopa
(al); 1-1 t/m 5-1 13.45. 16.15,
18.45. 21.15. 6-1 t/m 8-1 14.15,
18.45, 21.15.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Santa
Claua (al); 14.30. 19.00. Invasion
USA (12); 21.15. e LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Back to the future (al);
The Goonies (al); Miami Super-
cope (al) Weird Science (al);
14.30, 19.00, 21.15. Taran en de
toverketel (al); 14.30, 19.00.
View to a kill (12); 21.15. TRI
ANON (Breestraat 31. tel.
123875Onze eerste wip (16
14.30. 19.00. 21.15. Vrolijke Tl-
rolera in St. Tropez (18); matinó.
REX (Haarlemmerstraat 52.
tel. 071-125414): Hardscore
girls (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
e LIDO: Taran en de toverketel
(al); 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800). Mad Mai in de
donderkooi. ma. 21.15. di.
20.15. Cocoon (al); ma. 19.00.
KINDERVOORSTELLING:
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen: wo. 15.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Mad Mai In da donderkooi; ma.
dl. 19.00. 21.15. CITY THEA
TER II: Pale Rider (12): tl|den zie
City I. e CITY THEATER III: 'Het
jaar van de draak (16); tijden zie
City I. e CITY THEATER IV: Het
smaragdgroene oerwoud (al):
19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER: Sneeuwwitje
en de zeven dwergen; wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354) Amedeus; (al);
20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Sneeuwwitje (Ned. gespr.) wo.
14.00. Ghostbuaters; wo. 15.45.
WASSENAAR e ASTRA (tel.
01751-13269): Cocoon (al); ma.
di. wo. 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tel. 463500): Santa Claua (al);
14.00. 19.00, 21.30. ASTA 2
(Spul 27. tel. 463500): Waird
science (al); 14.00. 19.00. 21.30.
ASTA 3: St. Elmo's fire (al);
14.00. 18.45. 21.15. BABYLON
1 (naast Centraal Station, tel.
471656): De goonies (al); 14.00.
19.00, 21.30. BABYLON 2:
Plenty (al); 14.00. 18.45, 21.15.
Babylon 3: Twee smerissen
slaan hun slag (al); 14.00, 19.00,
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof
20. tel. 630637): King Solomon's
mines (al) 14.00, 18.45. 21.30.
CINEAC 2: Taran en de toverke
tel (al); 12.00. Invasion U.S.A.
(16); 18.45. 21.30. CINEAC 3:
Gotchal; 13.15, 16.00. 18.45.
21.30. EUROCINEMA (Leyweg
910, tel. 667066): Amadeus (al);
20.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Back to
the future (al); 14.00, 18.45.
21.30. METROPOLE 2: Taran
en de toverketel (al); 14.00,
18.45. Monty Python's „Life of
brian" (12); 21.30. METROPO
LE 3: King Solomon's mines
(12); 14.00. 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 4: Brewster's mil
lions (al); 14.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: The mesn
season (16); 14.00. 18.45. 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13,
tel. 462400): Back to the future
(al); 13.45. 18 45. 21.30. ODE
ON 2: American Ninja (16);
13.45, 18.45. 21.30. ODEON 3:
Hot Chili (16); 13.15. 18.45.
21.30. ODEON 4: Falling in
love (al); 18.45, 21.15. ma. di. te
vens 13.45. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b. tel. 656402): In
tieme bijles (18) (al); 12.00 tot
22.30. LE PARIS 2: Girts on
fire (18) (al); 12.15 tot 22.45.
LE PARIS 3: Yab Yum op
stelten (18) (al). 12.30 tot 23.00.
PASSAGE (Passage 63. tel.
460977): Miami supercops (al)
14.00. 18.45. 21.30. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1: Stop making
sense; 16.15, 19.15, 21.45. Zaal
2: On the waterfront (al); 14.00.
19.30. 21.45. Zaal 3: Meliés-pro-
gramma; ma. 14.00. 19.30.
21.45. Cooper-prog ram ma. di.
20.15. Birth of a pation; 14.00,
19.30. 21.45.
Horizontaal: 1 meestal; 8 water do<
latende; 9 mager; 11 schrijfkost
(Latijn): 14 laagtij; 16 knaagdier;
muzieknoot; 18 alvorens; 20 aani
zend vnw.; 21 brandbare delfstof;
ogenblik; 23 wijfje v.e. kanarie; 24
woord; 25 gedwee; 27 kant v.h. s<
die van de wind is afgekeerd; 28 g<
waardoor men een ander deelt;
gelofte; 31 telwoord; 33 afval
Verticaal: 2 oude lengtemaat; 3 bi
4 verfstof; 5 lot zonder prijs; 6
richt; 7 van geringe dichthel
lucht); 10 titel; 12 schaaldiertje; I
ongewenste aandoening; 15 herstel
17 onderaards afvoerkanaal; 19 c
stootje; 20 eierschaal; 25
drank; 26 kerf; 28 rivier in Engelar
29 mannelijk dier; 30 etage (afk.) 1
dat Is (afk.).
OPLOSSING
TP 28 "l© 08
62 :®ea 82 92 :epeui S2
02 :I®J 61 :ioou /i 'jejeq si
Cl .'reeujeO zi :jetseeiu oi i 5
9 :j9iu 9 t :iom e :ie z
uindueeis ee
:pee oe :jö|®P 82 :|ll LZ bteiu gz üe A
:dod zz 'l®l 22 :|ooifueeis iz :®!P <f
81 a :»bj 91 :qe h :seóei
:iei 6 :>tei 8 :)wuooMe6 1 :iw|tx