m De knievals aardig, klein eenaktertje „Wonderkind" Markus Pawlik schiet te kort in expressie Herman Finkers met „knallende voorstelling ADAM GATEHOUSE EMINENT MET NATIONAAL JEUGDORKEST Antropoloog Henry Field gestorven bioscopen KUNST £eidóc(Sotua/nt MAANDAG 6 JANUARI 1986PAGINA8 Ivens overgebracht naar Parijs ziekenhuis PEKING De Nederlandse cineast Joris Ivens, die tijdens een bezoek aan China ernstig ziek werd, is dit weekeinde naar een ziekenhuis in Parijs overgevlogen. Zijn gezondheid is inmiddels enigszins vooruit gegaan. De 87-jarige Ivens was in Peking voor besprekingen over een film die hij daar wil de maken. Tijdens zijn verblijf werd hij met een longontste king en hartproblemen in een ziekenhuis in Peking opgeno- Zanger Phil Lynott overleden LONDEN Phil Lynott, de voormalige zanger van de rockgroep Thin Lizzy, is zaterdag op 35-jarige leeftijd over leden in een ziekenhuis in Salisbury, in het zuidwesten van Engeland. Hij stierf aan de gevolgen van een longont steking en een hartaanval, zo is in het ziekenhuis verno men. Phil Lynott kreeg op Eerste Kerstdag een beroerte in zijn huis in Londen. Eerst werd hij opgenomen in een ont wenningscentrum voor drugs- en alkoholgebruikers. Maar zijn toestand ging snel achteruit, waardoor werd besloten hem over te brengen naar een afdeling „intensive care" in een ziekenhuis in Salisbury. De zanger, die van Ierse af komst is, verwierf in 1971 bekendheid toen de groep Thin Lizzy op de hitparade klom met het nummer „Whisky in the jar". Tot de band in 1984 uiteen ging lukte het interna tionaal naam te blijven maken. Daarna probeerde Lynott zonder succes een solo-carrière te beginnen. Hij is enkele malen veroordeeld wegens bezit van verdovende midde len. Volgens het Engelse dagblad Daily Mirror is Lynott aan het gebruik daarvan overleden, hoewel het ziekenhuis een andere doodsoorzaak heeft opgegeven. Aanklacht tegen directeur Scala MILAAN De directeur van het Teatro alia Scala in Milaan. Carlo Maria Badini, is wegens wanbeheer aangeklaagd bij de justitie. De aan klacht is ingediend door de zanger Giuseppe Zecchillo, die had gecon stateerd dat Badini ter opening van het seizoen 400 vrijkaarten had uit gedeeld. De bariton, die tegelijkertijd voorzitter is van een Italiaanse kun- stenaarsbond. zei dat door deze han delwijze een schade is ontstaan van vele honderdduizenden guldens. Zecchillo eist dat de namen van de gasten van Badini bekend worden gemaakt, zodat kan worden vastge steld of de directeur persoonlijke re denen voor de uitnodigingen had. MIAMI De Amerikaanse antropoloog Henry Field is za terdagochtend op 83-jarige leeftijd overleden. Field was de auteur van het boek „The Track of Man" en was adviseur van de presidenten Roosevelt en Truman. De in Chicago geboren en aan Eton en Oxford opgeleide Field was in de jaren '20 betrokken bij de opgravingen van de Mexopota- mische stad Kish. Hij vond daar bewijzen dat de stad door een grote overstroming was verwoest en stelde dat die overstroming mogelijk als de zondvloed is beschreven in het Oude Testament. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij adviseur van Roosevelt en Truman over migratiepatro nen. Hij schreef meer dan vijftig boeken. Zangrecital romantiek met een knipoog Sarah Walker mezzo-sopraan en Ro ger Vignoles, piano, met een zan grecital met liederen van Liszt, Fau- re, Debussy, en Hahn. Zondag, Dili- Dat Sarah Walker een zange res van groot formaat is, werd al snel na het begin van haar recital op zondagmidag in Dili- gentia duidelijk. Haar reper toire is groot en beslaat zowel op opera- als liederengebied vele genres. Dat zij een grote stem heeft die zich voorzichtig moet plooien naar de fijne tekstgebonden nuances van het lied, neemt niet weg dat zij met haar ruime vocale midde len het publiek snel voor zich wist in te nemen. De liederen van Franz en Listz die zij voor de pauze zong werken daar overigens niet erg aan mee omdat zij, enkele uitschieters daar gelaten, niet dat niveau hebben dat de liederen van bijvoorbeeld een Schubert en Schumann charme en kracht verleent. Het Franse deel na de pauze had deze kwaliteiten wel en was bovendien heel origineel. Het publiek werd namelijk uitgenodigd zelf met het oor te herkennen wie van de drie componisten, Debussy, Fauré of Hahn op de vier in het programma vermelde Ver- laine-teksten hun liederen hadden gecomponeerd. Iedere tekst verscheen in drie versies waarbij Claire de lune twee maal door Debussy, eenmaal voor pianosolo, en eenmaal voor piano en zangstem. De verstaanbaarheid had bij Sarah Walker hoorbaar een hoge prioriteit. Als goede En gelse hoedde zij zich echter voor overdrijving, zowel in de uitspraak als in de betoning van bepaalde sleutelwoorden. Intensiteit, dymaniek en kleu ring kregen allen hun plaats vanuit een warme en tegelijk ironische persoonlijkheid. Want dat zij zichzelf en haar werk niet als heilig beschouwt, bleek wel in de tot schaterla chen verleidende toegift van een „blablabla"-lied van Gershwin, de bekende „folk song" van Berlioz en, tenslotte weer serieus, in het ragfijne „Bonsoir" van Debussy. Deze „grande dame" van het lied, had in Roger Vignoles, een be geleider op gelijk niveau die tegelijk steun gaf en artistiek zelf zeer duidelijk aanwezig was. Een optimaal begin van het nieuwe jaar. BESIER Christopher Isherwood(81) overleden SANTA MONICA De Ame rikaanse schrijver Christopher Isherwood. wiens boeken ..Goodbye to Berlin", over het leven in het Berlijn van voor de Tweede Wereldoorlog, de basis vormden voor de film Cabaret, is zaterdag op 81-jari- ge leeftijd in zijn woning in Santa Monica in California overleden. Isherwood werd in 1904 in High Lane in Engeland gebo ren. De zeer individualistische, homofiele Isherwood vestigde zich in 1929 in Berlijn, waar hij de opkomst van het nazis me meemaakte. Tien jaar later vestigde hij zich in de Vere nigde Staten. In 1946 liet hij zich tot Amerikaans staatsbur ger naturaliseren. Isherwood schreef negen romans, een vierdelige autobiografie, to neelstukken, film-scripts en reisboeken. Zijn verhalen over Berlijn in de jaren dertig wor den tegenwoordig nog veel ge lezen. In de jaren '30 was Isherwood een vooraanstaande naam in Britse literaire kringen. Hij was bevriend met de dichter W.H. Auden, met wie hij drie toneelstukken schreef. In „Journey to a War" (1938) leg den ze hun ervaringen van een reis naar China neer. Hij was afwisselend secretaris van het Music Society String Quar tet in Londen, medisch stu dent. scenarioschrijver van MGM en Warner Brothers en hoogleraar aan verscheidene onderwijsinstellingen in Zuid- -Californië. Veel van zijn werk heeft sterk autobiografi sche trekken. In „Christopher and his kind" (1976) doet hij openhartig verslag van zijn Berlijnse tijd en de homofiele subcultuur in die jaren. Zijn bekendste boek was „I Am a Camera", een semi-autobiogra- fisch werk over Berlijn in de jaren '30. De op zijn werk ge baseerde musical Cabaret, waarvoor Isherwood de prijs van de Newyorkse toneelkri tiek kreeg, werd als film in 1972 met acht Oscars onder scheiden. Scène uit „De Knie". Hoe moeilijk het is voor een wonderkind om vol wassen te worden, werd zaterdagavond op het con cert van het Residentie Orkest in de volle PWA- zaal van het Congresge bouw bewezen. De 19-jari- ge Markus Pawlik, die veelbetekenend als 13- of 14-jarige in het program ma stond afgebeeld, speel de Mendelssohn's Eerste Pianoconcert in g-klein heel aantrekkelijk, vooral met een briljante vinger- vaardigheid. Maar hij schoot in expressie te kort: de mooie melodische lijn, zoals in het Andante, ver langt een dieper, voller, meer zingend-draag- krachtiger aanslag. En daaraan is hij kennelijk nog niet toe. Maar omdat dit pianoconcert het juist van de snelle vinger- vaardigheid moet hebben - het laatste deel heeft de typisch Mendelssohnse watervlugge beweeglijkheid - en niet in de eerste plaats van de grote ro- Residentic Orkest onder leiding van Hans Vonk, solist: Markus Pawlik. Derde serie P-concert. PWA-zaal, Ned. Congresgebouw, Den Haag, za terdag. mantische lyriek, toonde dit werk Pawlik van zijn beste zij de. Het is te hopen, dat de on miskenbare pianistische be gaafdheid van deze jonge Duitser rustig kan rijpen. Het gaat zo gauw mis met jonge ta lenten. Hans Vonk liet het RO zorgzaam begeleiden, maar kon niet verhinderen, dat de piano meer dan eens werd overstemd. Mendelssohns Hebriden- Herman Finkers in een van zijn vroegere creaties. ADVERTENTIE DE EERSTE EXPLOSIE IN 1986 Waar dan ook. Wie dan ook. Hoe dan ook.O 5 rreiwysy Iemand zal boeten! SCHWARZENEGGER vanaf donderdag in de bioscoop Cabaretier Herman Finkers me- t:„EHOO is mijn lust en mijn leven". Theater PePijn zaterdag. Herhalin- gen:10, 11 en 17 en 18 januari Op het Cabaretfestivel Cameretten in Delft kreeg Herman Finkers in 1979 de publieks- en de per soonlijkheidsprijs. Reden genoeg om een solo- pro gramma te presenteren. Finkers heeft sinds die tijd niet stil gezeten. Hij maakte een aantal L.P.'s en drie succesvolle caba retprogramma's. Zijn nieuwe, vierde program ma kreeg de titel „EHBO is mijn lust en mijn leven" mee. Als Herman Finkers (30) op het toneel verschijnt staat er direkt iemand. Met zijn frisse koppie en zijn helderblauwe ogen eist hij direkt alle aan dacht op en houdt die aan dacht ook de gehele voorstel ling gevestigd op zijn presta ties als cabaretier-humorist. Humor staat bovenaan in zijn programma. Door sfeervol taalgebruik en knappe zins wendingen heeft elk nummer een verrassende inhoud. Voor de pauze heeft het pro gramma EHBO als thema. Het is alleen moeilijk voor hem om een slachtoffer te vinden en daarom speelt Herman op het publiek in. Hij legt een aantal attributen zoals een pleister, een injectiespuit en een ver- bandtrommel op het toneel en geeft het publiek de indruk dat er een ramp gaat gebeu ren. Na een enorme knal, ter wijl de rook boven het toneel hangt, draagt hij gewoon een kort gedichtje voor en dat is dat. Finkers werkt gedeeltelijk met bandapparatuur waardoor hij in z'n eentje toch duetten kan zingen. Na de pauze brengt hij meer gezongen werk waarbij hij zich op de piano begeleidt. Zijn liedjes zijn knap van in houd, waarbij steeds de humor op subtiele wijze in de teksten verwerkt zit. Na nog enkele onverwachte ontploffingen en knallen is Finkers er wederom in geslaagd een boeiend en ori gineel programma te brengen. ROB VAN DER MIJL Ouverture ging aan dit piano concert vooraf: populaire mu ziek in de beste zin van het woord. Want het is zo'n genia le schildering van noordelijk Schotland, dat men welhaast de fijnlijnige schetsen, die Mendelssohn bij zijn reizen placht te tekenen, voor ogen ziet. Vonk gaf een fraai gede tailleerde weergave, die het RO niet altijd even gelukkig realiseerde. Na de pauze kwa men twee suites aan de beurt: Grieg's 1ste Peer Gynt en Bi zet's L'Arlésicnne, zo na el kaar wel wat te veel van het goede. Ze gaven het publiek veel te genieten, omdat Vonk een lichte, soms wat ironische toets aan de weergave gaf. Maar - wanneer horen we Bi zet's Symfonie weer eens? NOES KOKEE Theater op het lijsttoneel kennen wij, straattheater is ook niet meer wat het ooit was, het lijkt tijd te^ zijn voor de speciale loca tie als theaterplek. Niet zo erg origineel, wel aanlei ding om nieuwe vormex perimenten te entameren. „De knie" is zo'n experi ment: theater bij de koffie of na de maaltijd. Vlot, kleinschalig theater met af en toe een knipoog, staat in de programmafol der. Toegegeven, „De knie" is niet onaardig. Het ritueel waarin de vrouw de hand van de man op haar knie voelt, de hand die zij daar liever niet zag, is in het stuk enigszins uitgediept. Agnes Pollinger (Iris Lind) zit in een café aan een tafeltje met Bert de Vries (Hubert Fermin). Hij is een intellectueel en wil haar aan het baantje helpen dat zij nu niet heeft. In een flits gaat door haar heen wat zij in het verleden heeft meegemaakt. Dat krijgen wij te zien. Fermin trekt even een ander jasje aan en speelt de diverse entrepre neurs die haar tot haar huidige zelf hebben gemaakt. Haar naïveteit heeft zij verloren door achtereenvolgens als naaistertje, model en hoer te hebben gewerkt. De intellec tueel is verontwaardigd dat zij hem honderd gulden vraagt om naar zijn kamer te gaan. Van de Langkruis, de regis seur, heeft het door Krischke naar een verhaal van Von Horvath gemaakte stuk voor zien van een extra commen- taarlaag door de herinnerin gen van de vrouw te vertonen door een monitor. Ze worden weliswaar ter plekke gespeeld, de diverse mannen spreken te gen de beeldbuis waar de vrouw ook op te zien is. Dat is even aardig om te zien, geen vondst. Meer is er niet. „De S3 1 i Replica Een reusachtige replica van een dinosaurus wordt hangend aan een helikopter op het grondgebied van het Wetenschap pelijk Museum van Miami neergelaten. De dinosaurus maakt daar onderdeel uit van een grote expositie over het leven op aarde meer dan honderd miljoen jaar geleden. Het Nationaal Jeugdorkest en het Nederlands Studenten Or kest zullen dit seizoen niet concerteren in Den Haag. Het Jeugdorkest gaf in de afgelo pen dagen concerten in Utrecht. Amsterdam en Rot terdam. Dat Den Haag niet aan bod kwam is volgens een woordvoerster van het orkest toeval. Vandaag zijn voor de orkestleden de lessen weer be gonnen en bovendien pasten de Utrechtse en Amsterdamse concerten in een serie. Vol gende maand staan Venlo, Groningen en Utrecht op het programma. Op de vraag: """nm Den Haag dan niet.. kwam geen duidelijk ant woord. De woordvoerster van het Studentenorkest deelde mee, dat Den Haag om de twee jaar wordt „gedaan", maar op de tournee worden wel concerten gegeven in o.m. Leiden. Utrecht. Arnhem, Groningen, Rotterdam, Mid delburg en Amsterdam. Den Haag is bezig cultureel een dorp te worden. Adam Gatehouse is sinds 1980 de eminente leider van het Nationaal Jeugdorkest en met de vertolkingen van Zes Stüc- ke fur Orchester van Webern en de Enigma Variaties van Elgar bewees hij, dat hij met dit ensemble, een overkoepe lend orkest voor conservatori umstudenten, uitmuntende re sultaten weet te bereiken. In het werk van Webern maakte hij gebruik van de oorspron kelijke versie, dat wil zeggen, een zeer uitgebreid orkest met volle bezetting aan blazers en slagwerkers. Gatehouse wist ondanks die bezetting het klankbeeld transparant te houden en het orkest reageer de subliem. Uit zijn geboorte land Engeland bracht Adam Gatehouse de Enigma Varia ties van Elgar mee, een prima keuze omdat het orkest in dit werk van vele kanten wordt Nationaal Jeugd Orkest o.l.v. Adam Gatehouse in werken wan Webern. Elgar en Brahms. Solist de pianist Youri Egorov. De Doelen, Rotter dam, zondag. belicht. Bij dit soort orkesten moet worden ingecalculeerd, dat de bezetting steeds wijzigt, van enige continuïteit is geen sprake. Het bereiken van een dergelijk niveau is dan ook een grootse verdienste, zeker ook in de begeleiding van het tweede pianoconcert van Brahms. Solist was de eminen te pianist Youri Egorov. ADRIAAN HAGEF Eerste produktie van Het Gebeuren: „De knie" van Traugott Krischke naar Ödön von Horvath. Regie: Ton van de Langkruis. Muziek: Peter Kann. Toneelbeeld en kostuums: Karin van Leeuwen. Met Iris Lind en Hubert Fermin en Michael Baxter, piano. Schlemmer, zondag 5 januari, herhalingen op 12, 19, 22, 26 en 29 knie" is een stukje voor tussen de schuifdeuren, voor in het café. Van de Langkruis bena drukt dat door de pianist Mi chael Baxter korte tussenstuk jes te laten spelen. Dat dit pretentieloze stuk wel aardig is, komt door het acte ren van Hubert Fermin die de verschillende heren goed speelt. Iris Lind is als lijdend voorwerp in het geheel een passend onderdeel, dat zich de expressie van zo'n personager goed heeft eigen gemaakt. PETER SNEL Het NJT met les over verdraagzaamheid Diligentia, Zaterdag 4 januari. Kin dertheater NJT met: „De nieuwe buurman" Regie: Jeroen Rooijac- Als een kindertheater- groep een speciale leeftijd uitkiest om een produktie te maken moet er veel denkwerk aan vooraf gaan om het juiste resul taat te bereiken. Het Ne derlands Jeugd Theater heeft met haar spel De nieuwe buurman" de kleuters van vier tot zes jaar als doelgroep ge bruikt. Talloze herkenbare onderwer pen zoals de speelgoed telefoon, het knuffelbeest en de behoef te om te plassen komen in dit spel aan bod. Qua tijdsduur mag zo'n voorstelling niet te lang zijn omdat dan de aan dacht van deze leeftijdsgroep zou verslappen. Het is derhal ve een toneelstukje van ruim een half uur geworden en de kinderen blijven geboeid zit ten kijken naar de prestaties van de toneelspelers. Ellen Verheij en Jan Erik Hulsman zijn die spelers. Ellen Verhey vertolkt de r<*l van buurvrouw. Een keurige dame die superschoon is. De hele dag loopt zij te poetsen. Haar hond is de grote rommelmaker en daar is zij dan ook voortdu rend mee bezig. Op een dag betrekt een man het huis naast haar. De nieuwe buurman is helemaal niet zo netjes en na talloze verwikkelingen komen zij elkaar nader en weten in vrede naast elkaar te leven. De duidelijke boodschap in dit verhaal is dat verdraagzaam heid een heleboel problemen kan oplossen. Ellen Verhey is een boeiende oude dame ge worden met haar tuttige kle ding en tuttige huisje. Jan Erik Hulsman is de buurman die zo graag wat fleur in de straat wil brengen door zijn tuin vol met bloemen te zetten en alleen maar goed te doen. Hij komt bijzonder sympathiek over en is een prima tegen hanger van de norse buur vrouw. Het NJT zal deze voor stelling nog verschillende ma len opvoeren, dus hou het in de gaten. ROB VAN DER MIJL GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT'de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Back to tho future (al); 1-1 t/m 5-1 13 30. 16.00. 18.30. 21.00 6-1 t/m 8-1 14 00. 1830. 21.00. EUROCINEMA II: Back to the future (al); 1-1 t/m 5-1 13.30, 16.00. 18.30. 21.00 6-1 t/m 8-1 14.00. 18.30. 21.00. EUROCI NEMA III: Santa Claus (al); 1-1 t/m 5-1 13.00. 15.00, 17.00. 6-1 t/m 8-1 14.15. Traffic school (16) 1-1 t/m 5-1 19.15, 21.30. 6- 1 t/m 8-1 19.00. 21.15. EURO CINEMA IV: Miami Supercopa (al); 1-1-t/m 5-1 13.45. 16.15, 18.45, 21.15. 6-1 t/m 8-1 14.15, 18.45, 21.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Santa Claus (al); 14.30, 19.00. Invasion USA (12); 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. lel. 124130): Back to the future (al); The Goonies (al); Miami Super- cops (al) Weird Science (al); 14.30, 19.00, 21.15. Toren en de toverketel (al); 14.30, 19.00. View to a kill (12); 21.15. TRI ANON (Breeslraat 31, tel. 123875): Onze eersle wip (16); 14.30, 19.00. 21.15. Vrolijke Ti- rolers in SI. Tropez (18); maliné. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Hardscore girls (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Taran en de loverketel (al); 14.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. lel. 01719-12800): Mad Max in de donderkooi. ma. 21.15 di. 20.15. Cocoon (al); ma. 19.00. KINDERVOORSTELLING: Sneeuwwitje cn de zeven dwer gen: wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Mad Max in de donderkooi; ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEA TER II: Pale Rider (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: Het jaar van dc draak (16); lijden zie City I. CITY THEATER IV: Het smaragdgroene oerwoud (al): 19 00. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Sneeuwwitje en de zeven dwergen; wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Amadeua; (al); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Sneeuwwitje (Ned. gespr.); wo. 14.00. Ghostbustera; wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Cocoon (al); ma. di. wo. 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. lel. 463500): Santa Claus (al); 14.00. 19.00. 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Weird science (al); 14.00. 19.00. 21.30. ASTA 3: St. Elmo's fire (al); 14.00. 18.45.21.15.* BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): De goonies (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Plenty (al); 14.00. 18.45. 21.15. Babylon 3: Twee smerissen slaan hun slag (al); 14.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhot 20. tel. 630637): King Solomon's mines (al); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Taran en de loverke tel (al); 12.00. Invasion U.S.A. (16); 18.45. 21.30. CINEAC 3: Gotcha!; 13.15. 16 00. 18.45. 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910. tel. 667066): Amadeus (al); 20.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Back to the future (al): 14.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 2: Taran en de toverketel (al); 14.00. 18.45. Monty Python's „Life ol brian" (12); 21.30 METROPO LE 3: King Solomon's mines (12); 14.00. 18.45. 21.30. ME TROPOLE 4: Brewster's mil lions (al); 14 00. 18 45, 21.30. METROPOLE 5: The mean season (16); 14,00. 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Back to the future (al); 13.45. 18.45. 21.30. ODE ON 2: American Ninja (16); 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 3: Hot Chili (16); 13.15, 18.45, 21.30. ODEON 4: Falling in love (al); 18.45. 21.15. ma. di. te vens 13.45 LE PARIS 1 (Ket tingstraat 12b. tel. 656402): In tieme bijles (18) (al); 12.00 lol 22.30. LE PARIS 2. Girls on tire (18) (al); 12.15 lot 22.45. fgi 'r 132 Horizontaal: 2 geestelijke; 8 legen woordig; 10 kussenovertrek; 1] zwaarlijvig; 12 bergweide 14 oud) lengtemaat; 15 snel drogend m« sel; 16 dwarshout aan een mast; n klap; 18 projectieplaatje; 19 zond42i nationaliteit; 22 raadgeving; 23 slani vormige vis; 24 voegwoord; 25 kloo£ teroverste; 26 hoewel; 27 tuimelingi 28 streling met de hand; 29 flir^ manspersoon; 31 muzieknoot; 32 g«^ reedschap om een Inwendig01 schroefdraad mee aan Ie brengen. Verticaal: 1 deel v.e. wagen; 3 vef brandingsrest; 4 middel om beter kunnen slapen; 5 vertaler; 6 familielid 7 voorzetsel; 9 vogel; 13 insekt; if bijbelse naam; 16 stad In BrazilU, (verkort); 17 omslag voor papieren*; 18 onbezonnen; 20 metaal; 21 stid4, hout; 25 karakter; 26 bloeiwijze; 2]., heidemeertje; 29 walkant; 30 muzielqj 00 130 OPLOSSING ja 'BI 0E 'ex 62 LZ :jbb 92 :pjee 52 'ie| IZ lui» 02 'ld 81 :deuj :o|y 91 :eai gi :6ai|Aseel" et :|in 6 :do i :ujoo 9 :xiot s :jaiqd -deeis p ".se e ^laisjapuo 1 :|»tO!JJ«ï' -pueq ze :ej te t|a»X 62 :iee 82 W LZ :|B 92 :iqe S2 :ua pz :ibb e2 ZZ :soohbbjs 61 :bip 8t :datu /i 9t :xbi si '\9 pi :ujib zt :xip u :dooè; 0t :nu 8 Uoojsed z :|*b|uoz|jo#-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 8