TAFEL Meer jezuïeten uit de Derde Wereld De keus van de ouders Franciscaanse vredeswacht vestigt zich in Woensdrecht BHAGWAN VERTREKT NAAR NEPAL kerk wereld beroepingen boekwijzer Bisschoppen Brazilië stellen landbouwhervorming centraal CcidócSotuumt Spanningen in Midden-Oosten weer ACHTERGROND £eidóeöotwa/nt VRIJDAG 3IANU AKI 1986 PAGINA 2 In Chili in 1985 5000 mensen opgepakt In 1985-zijn in Chili ongeveer vijfduizend mensen gearresteerd. Dat heeft een rooms-katholieke organisatie voor de mensen rechten in de Chileense hoofdstad Santiago meegedeeld. Vol gens de organisatie kwamen ongeveer 70 mensen door geweld van de zijde van de politie om het leven. Bij demonstraties te gen het bewind van generaal Pinochet zouden 21 mensen door politieagenten en militairen zijn gedood. Drie leden van de verboden communistische partij zijn het afgelopen jaar ver moord door leden van een speciaal commando, dat zijn op drachten van de veiligheidsdienst krijgt. Volgens het katholie ke bureau voor de mensenrechten zijn in 1985 590 mensen om politieke redenen tot een gevangenisstraf veroordeeld. Vrijwillige VUT in strijd tegen werkloosheid In de Evangelische Kerk in Beieren treedt op 1 januari een vrijwillige VUT-regeling in werking die vooral bedoeld is om de jeugdwerkloosheid te bestrijden. Werknemers die minstens tien jaar in dienst van de kerk zijn, kunnen op hun 59e jaar de VUT in. Ongeveer 270 personeelsleden komen voor deze rege ling in aanmerking. Afgesproken is dat de vrijkomende plaat sen opnieuw worden bezet. Vooral jongeren zullen daarbij voorrang hebben. Alle werknemers van de Beierse EKD, in clusief de predikanten (voor wie deze VUT-regeling niet geldt), leveren een vrije dag per jaar in. De VUT-ters krijgen tussen de 65 procent (minimaal rien dienstjaren) en 75 procent (25 dienstjaren) uitbetaald. Het verlangen een zin te geven aan leven en dood is ook vandaag de dag onstilbaar. De jezuïeten krijgt meer en meer een universeel karakter, nu steeds meer nieuwe leden afkomstig zijn uit de Derde Wereld. De orde vond voorheen haar zwaartepunt in Eu ropa en Noord-Amerika. Dat blijkt uit de cijfers van 1945, toen 90 procent van de jezuieten leefde in Europa, de Verenigde Staten en Canada. Er be stonden toen nog geen vestigingen in Afrika en Azië. Thans leeft nog maar 60 procent van de leden in Europa, de VS en Canada, terwijl 20 pro cent is gevestigd in Azië, 14 procent in Latijns-A- merika en 4 procent in Afrika. Deze gegevens zijn verstrekt door de secretaris van de So ciëteit van Jezus, pater Jo hannes G. Gerhartz. Er zijn thans 25.549 jezuieten in 110 landen, namelijk 18.455 pries ters, 3.684 seminaristen en 3.410 broeders. Op de semina ries is 36 procent afkomstig uit Azië en 23 procent uit Eu ropa. Wat Azië betreft vormt India het zwaartepunt. Uittreding uit de orde vlakt meer en meer af. Verlieten in 1971 nog 1.037 leden de orde, in 1984 waren dat er nog maar 175. In laatstgenoemd jaar stond daar een inschrij ving van 209 seminaristen te genover. Pater Gerhartz schrijft de aantrekkingskracht van zijn orde in de Derde Wereld toe aan het feit dat de Kerk zich vereenzelvigt met de armen. „De mensen hebben goed in de gaten gekregen dat de Kerk echt bewogen is met wat het volk als vitale belan gen ziet, zodat de jezuieten de ontwikkeling vertonen van de hele Kerk, die zich gaan deweg ontworstelt aan wes terse invloeden", aldus de se cretaris. Naar de mening van pater Gerhartz is het duidelijk dat de katholieke Kerk van de toekomst vele zwaartepun ten zal kennen in de verschil lende regio's van de wereld. Overleden In Nijmegen is op 76-jarige leeftijd overleden prof. dr. H.J.E. Hendrikx, augustijn, emeritus-hoogleraar aan de Katholieke Universiteit. In 1957 werd hij benoemd tot lector aan de faculteit der godgeleerdheid met als leer opdracht geschiedenis van de ascese en de mystiek. Aan de faculteit der letteren had hij een leeropdracht in de ge schiedenis van de vroomheid. In 1961 werd dit lectoraat omgezet in een buitengewoon hoogleraarschap. Voor de oorlog bezette de eind vorig jaar overleden Titus Brands- ma deze stoel. Nederlandse Hervormde Kerk Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Lage Vuursche M. van der Linden aanstaand emeritus predikant te Dirks- land die deze benoeming heeft aangenomen. Aangenomen naar Arum en Kimswerd JJC. Bolt te Brit- sum-Cornjum-Jelsum. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Rouveen H.E. Nieuwenhuis te Ermelo. Geloven vrouwen anders? Onder de titel: „Geloven vrouwen andes?" verscheen een bundel interviews waar in vrouwen vertellen over hun geloofservaringen. Het boekje is oorspronkelijk in Duitsland verschenen, waar Marianne Dirks vrouwen heeft ondervraagd naar eventuele gevolgen van de vrouwenemancipatie op hun geloofsleven. Ook kwam aan de orde of er wellicht sprake is van een specifiek vrouwe lijke manier van denken en dus geloven. De Nederlandse Lydia Janssen (van de KRO) interviewde ter aanvulling een aantal Nederlandse vrou wen. Onder hen zijn Esther Eikerbout (lid van het mode- ramen van de gereformeerde synode) en Anneke Schil- thuis (studie-secretaris van de werkgroep Vrouw in Kerk en Samenleving van de Raad van Kerken). „Geloven Vrouwen An ders" werd uitgegeven bij Gottmer en kost ƒ24,90. De Franciscaanse vredeswacht houdt een wake voor de poort van de vliegbasis Woens drecht. De Braziliaanse bisschoppen zullen tijdens hun „actie van de broederlijkheid" van 1986 de landbouwhervorming cen traal stellen. De actie wordt in februari gehouden. In een brochure die rond de jaarwis seling werd gepubliceerd, kla gen de Braziliaanse bisschop pen erover dat de burgerrege ring die in 1985 aan de macht kwam, haar beleid op het ge bied van het grondbezit en de grote technologische en agra rische projecten nog niet heeft veranderd. D,e bisschoppen roepen de christenen op te ijveren voor een „authentieke, vastbera den" landbouwhervorming, die vergezeld gaat van een goed agrarisch beleid. Zij wil len in februari ook aandacht besteden aan de problemen van het grondbezit in de ste den en de positie van de Indi anen. De bisschoppen wijzen erop dat niet alleen het platte land door grootgrondbezit wordt gekenmerkt. Ook in de steden is de grond in handen van slechts enkele personen. De bisschoppen zien dat als de oorzaak van de ellende waar in de meeste inwoners van de steden verkeren. De conflic ten tussen blanken en India nen zijn volgens de bisschop pen vooral een gevolg van het feit dat het grondbezit van de Indianen in te geringe mate is beschreven. Van slechts 145 van de 347 reservaten zijn de grenzen vastgelegd. In het kader van de actie van de broederlijkheid worden folders en brochures ver spreid in kerken en onder de basisgemeenschappen. Boven dien worden via radio en tele visie films en documentaires over het thema uitgezonden. De Franciscaanse vredes wacht in Woensdrecht heeft ruim een week ge leden een pand gekocht, vlakbij de basis waar volgens plan eind 1988 de kruisraketten zullen worden geplaatst. De Franciscaanse Samen werking, het samenwer kingsorgaan van reli gieuzen en leken die zich op het voorbeeld van Franciscus van Assisi ori ënteren, wil in het pand een „wisselcommuniteit" van wachters vestigen. Voorts meent de Francis caanse Samenwerking zo be ter in staat te zijn contacten te leggen met de inwoners van Woensdrecht en actie voerders tegen de kruisraket ten, zoals de bewoners van de drie vredesactiekampen in Woensdrecht. Volgens de Franciscaan C. van Vliet zijn de contacten tussen de vre deswacht en de bewoners van de actïekampen „innig". „We hebbën dezelfde doel stelling, alleen de manier van actievoeren is anders", aldus Van Vliet. Franciscanen houden sinds Aswoensdag 1984 (7 maart) de wacht in Woensdrecht. Aanvankelijk huisden zij in een oude barak, die nu in ge bruik is voor de opleiding van ME-ers. Later was een caravan het begin- en eind punt van hun wakes. De ge meente heeft de vergunning voor de caravan enkele ke ren verlengd, maar deelde eind 1985 mee dat de caravan op korte termijn zou moeten verdwijnen. De afgelopen tijd is twee keer geprobeerd de caravan in brand te steken. Op 1 november begonnen de Franciscanen een actie voor de aankoop Van een pand in Woensdrecht. Binnen een maand was de benodigde 120.000 gulden binnen. Drie kwart van het geldbedrag be stond uit giften, de rest was afkomstig van leningen van particulieren. Van Vliet ver wacht dat er nog meer giften zullen binnenkomen, zodat de leningen in de loop van het voorjaar kunnen worden afbetaald. Bhagwan Shree Rajneesh, de goeroe van de rijken, heeft vanmorgen zijn vaderland In dia verlaten en is naar Nepal gegaan. Hij was gisteren al uit de Noordindiase Himalayas naar New Delhi vertrokken, waar hij zijn intrek nam in een luxe hotel. De Bhagwan zou van plan zijn naar zijn commune in Pokhara te gaan, een populair toeristenoord in centraal Nepal. Het was niet duidelijk hoe lang hij daar wilde blijven. Na zijn uitwijzing uit de VS wegens immigratiefraude lie ten de Indiase autoriteiten weten dat zij de belastingaan slag voor Bhagwan nog steeds hadden liggen. Hoewel Bhag wan in eerste instantie zei dat hij voorgoed in India wilde blijven, maakte hij al snel plannen om weer te vertrek ken. Vorige week was er sprake van het aankopen van een Fiji-eiland. De achter gebleven volgelin gen van Bhagwan Shree Raj neesh in de Amerikaanse staat Oregon hebben ermee ingestemd de voormalige san- nyasin Eva Maria Mann uit West-Duitsland 800.000 dollar (ongeveer twee-en-een-kwart miljoen gulden) te betalen. Daarmee voorkwamen ze dat de commune failliet werd verklaard, hetgeen overigens wel de bedoeling was van de Westduitse, die als sannyasin de naam droeg Ma Dhyan Sushila. Mevrouw Mann had bij de rechtbank in Portland, de hoofdstad van Oregon, een aanklacht tegen de commune ingediend. Zij had Swami Prem Dipo (alias Urs Birn- stiel) financiële volmacht ge geven om over haar banksal do te beschikken. Dipo, die toen de financiële zaken van de Europese communes be heerde, had zonder haar me deweten dit bedrag van haar Zwitserse bankrekening over geschreven naar de rekening van de commune. Volgens de advocaat van de commune ging het hierbij om een le ning. Dipo, een Zwitser, is ge trouwd met de vroegere se cretaresse van Bhagwan, Ma Anand Sheela. Zodoende wist zij een Zwitsers paspoort te bemachtigen. Samen vlucht ten ze dit najaar naar West- -Europa nadat ze zich verrijkt hadden met een niet onaan zienlijk hoeveelheid dollars. Volgens Bhagwan Shree Raj neesh himself „bestaat er alle kans dat Sheela nu iets in de orde van 60, 70 of 80 miljoen dollar op haar naam heeft staan," aldus Bhagwan in een vraaggesprek. De commune leden stemden er verder mee in dat de commune de achter stallige betalingen aan leve ranciers van goederen en diensten volledig zal uitbeta len. Het gaat hierbij om in to taal 350.000 dollar (ongeveer een miljoen gulden). Ook krijgen leden van de Bhagwan-secte die geld aan de commune hebben geleend, hun dollars terug. Het wach ten is op de verkoop van het land en de gebouwen in Raj- neeshpuram. Terwijl de deconfessiona lisering doorgaat, de ker ken steeds leger worden, blijft de belangstelling voor het confessionele onderwijs in ons land sta biel. 65% van de ouders kiest voor zijn kinderen, confessioneel onderwijs. Tot ongenoegen van vele voorstanders van open baar onderwijs. Zij vin den dat er veel te veel confessioneel onderwijs is. Nu is het nooit zo geweest dat confessionele, christelijke scholen uitsluitend bezocht werden door kinderen uit ge zinnen die kerkelijk meele vend waren, van ouders die de grondslag van de school van harte onderschreven. Im mers, de confessionele school had van oudsher twee doel stellingen. 1. Christelijk onderwijs te ge ven aan kinderen van ou ders die instemden met de grondslag van de school. 2. Christelijk onderwijs te ge ven aan kinderen van ou ders die vrijer stonden te genover die grondslag, maar hun kinderen toch graag aan die confessionele school toevertrouwden om hen moverende redenen. Nu is het aantal kinderen uit de tweede categorie de laatste tijd sterk toegeno men. Het verschilt per school en per regio. Het percentage varieert tussen de 5 en de 95%. Welke motieven spelen ei genlijk een rol, wanneer ouders en bepaalde school kiezen voor hun kinderen? Wat de keuze voor de ba sisschool betreft blijkt uit een onderzoek (uit 1981 van het Sociaal Cultureel Planbureau) dat o.a. de vol gende zaken daarbij be langrijk worden gevonden. Men wil hebben dat de school een goede voorbe reiding geeft op het voort gezet onderwijs. De school moet wei contact houden met de ouders. De school moet uitgaan van ideeën waar de ouders achter kun nen staan. Zij moet goed bereikbaar zijn, veel aan dacht besteden aan creatie ve vakken. Het onderwijs moet uitgaan van dezelfde godsdienst of wereldbe schouwing als die van de ouders. Er zijn in Nederland vele ouders die voor een confes sionele school kiezen om principiële redenen. Zij weten dat onderwijs nooit neutraal kan zijn en dat het dus van beslissende beteke nis is waar men bij dat on derwijs van uitgaat. Ook al merkt men dat niet altijd onmiddellijk. Maar deze ouders en vele andere heb ben natuurlijk ook andere motieven voor schoolkeus, onder welke een aantal van bovengenoemde. Ver schillende daarvan hebben dan ook weer alles te ma ken met de identiteit van een school. Nu zijn er ook mensen, die een confessionele school niet in de eerste plaats kie zen om het christelijke uit gangspunt, maar bijvoor beeld omdat ze het gewoon een goede en fijne school vinden waar ze veel voor hun kinderen van ver wachten. Soms zijn die ou ders zelf wel geen christen, maar ze verwachten wel iets van het feit dat een school een christelijke school wil zijn, en spreken haar daar ook (terecht) op aan. Keuzebeperking Nu vindt men in de kringen van het openbaar onderwijs, dat de laatstgenoemde catego rie ouders z'n kinderen naar een openbare school behoort te sturen. Die categorie wordt steeds omvangrijker, vandaar dat men in het openbaar on derwijs steeds luider roept: Er is veel te veel confessioneel onderwijs. Op een bepaalde manier is deze kreet natuurlijk gewoon geboren uit een soort concur rentiezucht. Er worden steeds minder kirtderen geboren, dus ook het openbaar onderwijs moet aan de werkgelegenheid van z'n docenten denken. Maar er zit meer achter. Som migen gaan zelfs zover (b.v. Dr. A. A. de Bruin in Het Vrije Volk van 23 november j.l.) dat men beweert, dat het bijzonder onderwijs bezig is aan een „nieuwe kerstening op rijkskosten". Nu kan ook het openbaar onderwijs die ouders niet verbieden bewust voor de confessionele school te kiezen. Maar daar komt nog iets bij. Men zou zich eens moeten verdiepen in de vraag: waarom kiezen die ou ders eigenlijk niet voor de openbare school, hoewel die meestal wel voorhanden is? De antwoorden zijn heel sim pel. Een van de redenen is n.l. dat de openbare school al lang geen neutrale school meer is, maar ook heel duidelijk een kleur heeft aangenomen. Men kiest dus niet tussen een school die wel en een die geen kleur heeft, maar tussen twee scholen met verschillende kleuren. Ouders kiezen - en dat is uit stekend - steeds bewuster een school voor hun kinderen. Het is een goede zaak als er dan te kiezen valt, en dat is op de meeste plaatsen zo. Laat de overheid zo'n „fijnmazig" scholenbestand daarom in stand houden. En laten de scholen de ouders geen knol len voor citroenen verkopen maar werkelijk dat onderwijs geven dat zij pretenderen. Dat geldt voor de openbare school ook in die zin dat zij er duide lijk voor uitkomt dat zij een overheidsschool is, d.w.z. dat niet de betrokkenen c.q. de ouders er het laatste woord hebben, maar de overheid c.q. de gemeenteraad. En laat ze er maar eerlijk voor uitko men, dat er ook van de open bare school een duidelijke in vloed van levensbeschouwe lijke aard uitgaat op de kinde ren: ieder die onderwijs geeft beïnvloedt, straalt iets uit. Ook de openbare beïnvloedt „op rijkskosten". En van de confessionele school wordt steeds opnieuw duidelijkheid gevraagd, n.l. dat men ouders die daar naar vragen ook kan uitleggen hoe men probeert christelijk onderwijs te geven dat die naam verdient. In het Midden-Oosten neemt de spanning ontegenzeggelijk toe. Raketbeschietingen vanuit Zuid-Libanon op het noorden van Israël hebben begrijpelijkerwijs zo'n beroering onder de Israëlische bèvolking teweeg gebracht, dat een reactie van het Israëlische leger niet kon uitblijven. Israël liet een doel treffende afstraffing door zijn luchtmacht achterwege met het oog op de Russische SAM-luchtdoelraketten, die Syrië sinds november vorig jaar in Libanon heeft opgesteld. Israël is niet alleen beducht voor de doeltreffendheid van deze wapens, maar vreest nog meer de kettingreactie, die Sy rië lijkt te willen uitlokken en waarvan een voor Israël ver nederende interventie door de Sovjet-Unie en de VS onge twijfeld het gevolg zou kunnen zijn. OOK wordt er steeds krachtiger taal gesproken in de con flictsituatie met Libië, als gevolg van de aanslagen vorige week op de vliegvelden van Wenen en Rome. Van die ter reurdaden beschuldigen Israël en de VS de in Libië verblij vende Abu Nidal. Deze Palestijnse guerrillaleider ontvangt uitgebreide steun van de Libische leider Khadaffy, die op het ogenblik beschikt over de sterkste luchtmacht in de Ara bische wereld, terwijl ook zijn landstrijdkrachten over mo dern Russisch materiaal beschikken. De berichten van vandaag uit Amerikaanse en Italiaanse bron, dat Amerika zijn marine in de Middellandse Zee uit voorzorg heeft versterkt, zullen ongetwijfeld juist zijn. Het zijn voor de hand liggende maatregelen voor het geval de door Israël aangekondigde en door president Reagan onder steunde wraakactie tegen Libië zou ontaarden in een militair- treffen. Maar alleen al door de aanwezigheid van Russische militaire adviseurs in dat land zou dat een nog ernstiger ket tingreactie veroorzaken, zodat de kans op militaire represail les van Israël tegen Libië uiterst klein moet worden geacht. Alles wijst erop, dat Amerika de wraakactie tegen Libië waar zich ongeveer 1500 Amerikanen bevinden wil beperken tot de grotendeels reeds genomen economische en diplomatieke sancties, terwijl Washington er bij andere lan den op aandringt dat voorbeeld te volgen. De roep om wraak van Israël is een begrijpelijke reactie, maar onder de huidige omstandigheden tevens een gebaar van onmacht. Evenals de rest van de wereld weet Israël niet goed raad met de steeds wisselende terreurgroepjes, die dik wijls ook eikaars tegenstanders-zijn, maar slechts hun dode lijke haat tegen Israël gemeen hebben. Achter elk door dol gedraaide terroristen aangericht bloedbad zitten bovendien sluwe strategen, die Israël tot een uitval van razernij willen drijven. Het is daarom zeer de vraag of keiharde vergel dingsacties wel het gewenste effect zullen opleveren. HET dilemma voor de Israëlische regeringsleider Peres is levensgroot. Overleg maakt geen enkele kans. Een lichtpunt is slechts de positieve houding van Egypte en dat zal Peres zeker niet uit het oog verliezen. Het komt er nu op aan ener zijds een verantwoorde reactie te vinden op aanslagen van door haat verblinde fanatici en anderzijds een klimaat té be waren, waarin ook met andere landen betere verhoudingen kunnen ontstaan. Kouder na het weekeinde DE BILT (KNMI) De eerst komende dagen wordt het weer bij ons beheerst door een depressie die vrijdag boven ons land lag en daarvan het centrum naar zuid-Zweden trekt. Het bijbehorende front vormt de scheiding van lucht waarin boven Scandinavië de temperaturen beneden nul lig gen, aan de zuidzijde worden temperaturen van 3 tot 5 gra den boven nul gemeten. Lang zaam dringt dit front naar het zui]den. Hierdoor trekt het neerslaggebied weer van noord naar zuid en draait de wind naar noordelijke richtin gen. Zolang de aanvoer van lucht nog via de Noordzee loopt, blijft de temperatuur overdag nog boven nul, maar na het weekeinde wordt een noordoosten wind verwacht. Hierdoor daalt de temperatuur overdag tot om het vriespunt, 's nachts wordt een tempera tuur van een graad of drie on der nul verwacht. Sneeuwbericht ANWIJ DEN HAAG Sneeuwbericht sa mengesteld door de ANWB in sa menwerking met het KNMI, over de situatie van donderdag 2 januari 1986. België/Du i Island In de Belgische Ardennen en de Duitse Eifel zijn geen wintersportmo gelijkheden. In het Sauerland ligt tussen 5 en 20 cm sneeuw. In de Harz varieert de sneeuwhoogte tussen 15 en 30 cm. De wintersportmogelijkhe den zijn in beide gebieden redelijk te Weersverwachting tot zaterdag mid dernacht: in de Ardennen en de Eifel perioden met regen, vanavond over gaand in sneeuw. In Sauerland en de Harz perioden Oostenrijk De sneeuwsi Op de meeste plaatsen kan men lan glaufen en zijn afdalingen tot in de dalen mogelijk. De gemiddelde sneeuwhoogten zijn (achtereenvolgens lagere en hogere pistes): Vorarlberg: 30 55 Tirol: 25 60 Salzburgerland: 50 100 Karinthië: 40 85 Weersverwachting tot zaterdag mid dernacht: perioden met sneeuw. Vorstgrens nagenoeg aan de grond. Voor gedetailleerde informatie uit de genoemde landen kunt u de volgende nummers van de sneeuwlijnen ANWB/KNMI bellen: Nederland: 070-264646; Belgische Ar dennen Ei fel Sauerland Harz: 06-91091020; Oostenrijk: 06-91091030; Zwitserland/Frankrijk/Noord-Italië: 06-91091040. Wortelsoep gebakken kaas met gesmoorde kool en aardappelen vegetarisch Wie met z'n beiden is heeft nodig: 250 g winterwortel, 6 dl water, 1 groentebouil lontablet, 1 kleine ui, 5 g margarine, 1 eidooier, pe terselie; 2 plakken a 100 g stevige kaas (Edammer of belegen Goudse), 1 centimeter dik gesneden, 1 eiwit, paneer meel, 15 g margarine; 1 ui, 10 g margarine, 500 g witte kool zout, basilicum; V» tot 1 kg aardappelen, zout, 20 g margarine. Kook dunne schijven wortel in twintig minuten gaar in het water met het groente bouillontablet. Maak de groente fijn met een zeef Of elektrische mengbeker. Fruit de kleingesneden ui goudgeel .n de margarine, voeg de gé- zeefde massa toe en laat de soep vijf minuten zacht kó ken. Roer de eidooier los, voeg flink roerende een schep hete soep toe en ver volgens de rest van de soep. Strooi er fijngeknipte peter selie over. Ontkorst de kaas en haal de stukken door losgeklopt ei wit en door paneermeel. Bak de kaasplakken in warme margarine bruin en zet ze di rect op tafel. (Gebakken kaas, die warm wordt gehou den, loopt uit en gaat er dan onooglijk uitzien!). o Fruit kleingesneden ui licht bruin in de margarine. Bak vervolgens steeds omschep pende de fijngesneden kool een paar minuten mee. Voeg dan een paar lepels water en iets zout toe en sluit de paii. Smoor de kool niet te gaar ih ruim tien minuten en maak haar op smaak af met basili cum en zout. Kook kleine of kleiner ge sneden aardappelen gaar ip weinig water met zout, gieI ze af en schud er, zonder ze te laten drogen, de margari ne door. JEANNE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2