„Kerken overwinnen paniek alleen in echte dialoog met derde wereld" HFTÏÜ1 TAFEL kerk wereld PROF. FIOLET: KERK IS GROTER DAN EUROPA Aantal predikanten zal Wet Gelijke Behandeling negeren Opvolger Helder Camara weigert mis voor militairen Zinloos geweld fa ACHTERGROND EüdóaQowuvnt zaterdag 28 december 1985 pagina Sïï Nederlandse belangstelling voor evangelisatie per satelliet valt tegen De Nederlandse belangstelling voor Explo 85, een wereldwijd evangelisch congres via satelliet in 100 landen, valt tegen. In plaats van de verwachte 900 deelnemers hebbben zich slechts 300 mensen aangemeld. Dit zal echter geen afbreuk doen aan de kwaliteit van het congres, aldus Hans Pruis, directeur van het Instituut voor Evangelisatie te Doorn. Er is volgens hem - vooral in Europa behoefte aan Explo. Veel Europese christenen zien weinig weinig vrucht van hun evangelisatiewerk. Het is goed dat ze via satellietverbindingen in contact komen met ge loofsgenoten in andere continenten, aldus Pruis. Explo '85 is gisteren begonnen en duurt tot en met dinsdag 31 december. De deelnemers zijn verspreid over honderd confe rentiecentra in 54 landen die via een satelliet elke dag twee uur met elkaar worden verbonden. In Nederland zijn hiervoor de Flevohof in de Flevopolder en De Burght in Burgh-Haam- stede (Zeeland) afgehuurd. Aan Explo 85, georganiseerd door Campus Cruisade for Christ, nemen naar verwachting een half miljoen mensen deel. Daaraan werken onder anderen mee de evangelisten Billy Graham en Louis Palau en de leider van Campus Cruisade, Bill Bright. Het Nederlandse programma be staat uit bijbelstudie, gebed, getuigenissen en werkgroepen i evangelisatie. allerlei Alle goede dingen die voor kwade doeleinden worden misbruikt, zijn erger dan die dingen welke van nature slecht zijn. Charles Dickens Deze week was het Kerstmis. Of we het hoogfeest ook hebben ge vierd is vers twee. Al in 1968 stelde professor H. A. M. Fiolet, die in ok tober afscheid heeft ge nomen als secretaris van de Nederlandse Raad van Kerken, dat het niet zo zeer gaat om de eenheid van de kerk maar om de vraag of er in de nabije toekomst nog wel een kerk zal zijn. In 1985 moet hij constateren, dat het antwoord zich sneller heeft aangediend dan hij voor mogelijk had gehou den. De kerken, niet in de laatste plaats de rooms-katholieke, zijn in een zware crisis ver zeild geraakt. „De roomse kerk is vanaf het concilie van Trente, dus vier eeuwen lang. geloofslui geweest", stelt hij met spijt vast, „zelfs de meest schokkende gebeurtenissen hebben geen invloed op haar gehad. Het gevolg is. dat de wereld haar ontgroeid is. De enige manier voor de kerken aan het dodelijk isolement te ontsnappen is met de derde wereld in dialoog te gaan. Daar moet de redding van daan komen". Vijftien jaar heeft hij het vuur van de oecumene binnen de Raad van Kerken aangehou den. Een enorm karwei. Het is Fiolet geweest, die de rooms-katholieke kerk als eerste in de wereld in een na tionale Raad van Kerken heeft geloodst. Hij is ook in grote mate verantwoordelijk voor de sterk verbeterde ver houding tussen de kerken on derling. Maar de paniek slaat toe. De kerken vragen zich af hoe het verder moet. Paniek Minder oecumene, omdat de kerken zich in het eigen bol werk terug trekken uit angst voor de secularisatie? „Ja, daarmee hebben alle ker ken te maken. De deelname aan kerkwerk neemt beang stigend af en dat zaait paniek. Stuk voor stuk hebben ze het druk met de sores in eigen kring. De belangrijkste vraag voor de kerken is helaas: hoe houden we onze mensen vast?" Waaruit verklaart u de ver splintering, met name van de rooms-katholieke kerk? „Uit het feit, dat ze zich veel te lang afzijdig van de wereld heeft gehouden. Laat ik het eens heel scherp zeggen: de kerken zijn nooit in staat ge weest het evangelie te lezen naar aanleiding van de laatste nieuwsberichten. We mogen de Schrift natuurlijk niet la ten buikspreken, maar er moet wel een relatie zijn tus sen bijbels denken en de actu aliteit. Met name de rooms- katholieke kerk heeft het er heel moeilijk mee. omdat ze vier eeuwen geloofslui is ge weest. Zo'n achterstand haal Terwijl prof. Kuitert tegen de kerken zegt:.. Houdt toch op politiek tè bedrijven", roept u: ..Gaat in gesprek met de we reld". Twee verschillende kerkbeelden? „Ik zie het zo: wij leven in een genadewerkelijkheid, die veel groter is dan datgene wat we elke dag met onze handen kunnen grijpen en met onze gedachten kunnen omvatten. Maar het is even waar, dat God zich in onze kleine wer kelijkheid openbaart en daar in ook gevonden wil worden. Hoe onwaarschijnlijk dat soms ook lijkt met het oog op de gebroken, zondige realiteit, waarin we bestaan. Het is precies zoals de Duitse theo loog Goilwitzer zegt:,, Daar gaat Jezus Christus, daar gaat God. Ja, zo menselijk, zo wer kelijk is het". Kuitert maakt juist theologen als Goilwitzer en Dorothee Sölle grote verwijten. Die be oefenen in zijn ogen een soort cowboy-theologie, omdat zij God een beetje teveel naar zich toetrekken. Hem snijden naar menselijke maat. „Dat laatste mag natuurlijk nooit gebeuren. Ik deel ook lang niet al hun inzichten. Maar wel zeg ik met hen, dat God en mens niet als twee verschillende werkelijkheden naast elkaar functioneren. Zo is het niet. Het gaat telkens weer om die ene schepping van God, waarin Hij zich openbaart". Nieuwe macht De christen moet stelling ne men tegen onrecht, maar de vraag is dan meteen: hoe? Door het geweer te pakken tegen de bestrijders van Nica ragua en de totale boycot af te kondigen tegen Zuid-Afrika? „Ook in dat soort samenlevin gen moet heel gevoelig wor den gereageerd. Voor de op lossing van welk probleem ook is nooit een eenduidige methode voorhanden. Elke revolutie wordt gevolgd door een nieuwe macht, die even zondig is. Dus zal de kerk kri tisch moeten staan ook tegen over mensen, die opkomen voor het recht. Dan is altijd de vraag: voor welk recht en met welke middelen? Ga als jeblieft niet de mensen, die de strijd aandurven, heilig ver- Die neiging i. wel. „Hoor nou eens, Christus heeft nooit als revolutionair in zijn tijd gestaan. Hij leefde juist onder een bezettende macht, waarin hij nooit poli tiek stelling heeft genomen. Het ging hem om iets anders. Zoals God het volk van Israel heeft bevrijd uit de dwinge landij van Egypte, zo heeft Jezus de mensheid geleid naar een nieuwe samenleving met volstrekt andere waarden dan de oude. Daarvoor heeft hij zich volledig ingezet. Het gaat hem om de verlossing van alle mensen in nood. Dus niemand, noch van rechts noch van links, mag hem voor zijn karretje spannen". Terug naar Kuitert. Hij be schouwt de kerk als schenk ster van geborgenheid, u plaatst de kerk in het brand punt van de actualiteit. Hier staan twee prominente theolo gen tegenover elkaar. „Onze visies lopen zeker niet op alle punten volstrekt uit een, maar tegenstelling is er wel. In het laatste boek van Kuitert valt het me op, dat zijn houding wel erg wordt bepaald door de handelwijze van de kerken, vooral door de synode van zijn kerk, op het terrein van de kernwapens. Ik geloof zeker, dat hij tot an dere uitkomsten was geko men als hij de relatie tussen kerk en samenleving in zijri totaliteit had gesteld. De maatschappij zou er minder beschadigd afgekomen zijn en de rol van de kerk meer ge nuanceerd zijn beschreven. In mijn opvatting is er een nau we samenhang tussen kerk en wereld" Kuitert zegt tegen de Raad van Kerken:., Wees minder politiek bezig en meer pasto- „In de eerste plaats mogen de kerken zich nooit oftenimmer met partijpolitiek inlaten en dus nooit een stemadvies af geven. Ook moeten de kerken zich niet afzetten tegen poli tieke beslissingen. Zich niet bemoeien met de eigen ver antwoordelijkheid van de overheid. Van de andere kant moeten de kerken aan die zelfde overheid wel duidelijk maken, dat haar handelen heel direct het welzijn van de mensen raakt en zij daarom met bepaalde. essentiele waarden zeer behoed moet omgaan. De inrichting van een samenleving betekent im mers niets anders dan wegen vrij maken voor humane ont wikkelingen. De kerk dient zich daarbij heel nauw be trokken te weten". Dus toch politiek bedrijven? Wat te denken van de relatie tussen Raad van Kerken, IKV en andere actiegroepen zoals die, welke de totale boycot te gen Zuid-Afrika propageert? „Ik weiger het IKV hetzelfde niveau te geven als de Raad van Kerken. Het IKV is dui delijk een actiegroep en als zodanig mag ze ook duidelijk eenzijdig zijn. De Raad van Kerken is geen actiegroep, kan dus niet eenzijdig zijn. Wel een keer of vier heb ik me heftig verzet tegen actie groepen, die een kerk of de Raad van Kerken wilden ver leiden tot een stemadvies. Vo rig jaar nog tegen Mient-Jan „Zoals ik zei, inspringen als essentiele waarden in het ge ding zijn. In de laatste jaren heeft de Raad van Kerken re gelmatig contact gehad met de regering over een aantal kwesties, die het welzijn van de mensen nauw raken. Als voorbeeld wil ik noemen het gesprek tussen de raad en een sterke regeringsdelegatie on der leiding van de heer Lub bers zo'n anderhalf jaar gele den. Het ging toen over de so ciale zekerheid", Waardigheid „Als u dat gesprek in het Catshuis had meegemaakt dan had u zeker de vanzelf sprekendheid van een derge lijke ontmoeting tussen over heid en kerken beaamd. Wij hebben toén niet tegen de re gering gezegd:,, U moet zus of zo handelen". Maar we heb ben wel gewezen op de hoge waarde van ons sociaal stelsel voor de instandhouding van de menselijke waardigheid van ieder individu. Het ne men van beslissingen is echter een zaak van de overheid. Eerlijk gezegd, heb ik het daar wel eens moeilijk mee gehad". Hoezo? „Neem nou het vraagstuk van de illegale arbeiders. Jaren lang hebben de kerken zich voor deze mensen ingezet, daarna voor de syrisch-ortho- doxe christenen. Zeer inten sief hebben wij gesproken met vertegenwoordigers van alle politidke partijen en na tuurlijke met de verantwoor delijke minister en staatsse cretaris. Toch werd in de Ka mer een beslissing genomen, die tegen onze overtuiging in druiste. Opstandige reacties zijn dan niet vreemd, denk ik". „Maar uiteindelijk zeg ik toch: als de beslissing op het hoog ste niveau zo gevallen is moet je er niet meer aankomen. Dat zeg ik ten aanzien van de kernwapen-kwestie weer net zo. Dat zal me niet in dank worden afgenomen, het zij zo. Wij hebben alles gedaan om die monnsterlijke dingen bui ten de deur te houden net zo als wij alles hebben onderno men om de illegalen een menswaardige plaats te geven in onze gemeenschap, als de eerst-verantwoordelijken dan toch een tegendraadse beslis sing nemen - tja, dan is het voorbij. De discussie moet ui teraard doorgaan, maar dat is iets anders dan ingaan tegen het besluit van de overheid". Nog een keer Kuitert. Hij wil een kerk, waarin de spiritua liteit kan gedijen. Een kerk. die vreugde geeft aan God zoekers en zich niet probeert te bewijzen in confrontaties met de wereld. Kunt u hem daarin volgen? „Ja en nee. Natuurlijk, de kerk moet niet buiten haar boekje gaan, maar ik heb er alle begrip voor als de kerk - na eeuwen de grootst mogelij ke onverschilligheid te heb ben getoond voor de wereld - haar aandacht voor de actua liteit eens overdrijft. Zelf zeg ik: God kan ik niet beleven op de Mokerhei. Mijn diep gaande verschil van mening met Kuitert ligt hierin, dat ik als katholiek toch heel sterk denk aan de sacramentaliteit van de aardse werkelijkheid. Die kan niet zo somber zijn, dat God daar niet in door dringt. Onze werkelijkheid heeft met God van doen. Ze ker. er gebeurt ontstellend veel kwaad in deze wereld. Toch blijf ik zeggen: het kwaad heeft niet het laatste woord. Het is in Christus Ook wanneer de kerk zich keurig houdt aan haar taak is er veel teleurstelling over de rol, die ze speelt. „Dat is nu -juist mijn grote grief. De kerk is zo weinig creatief en reageert zo mager op actuele ontwikkelingen. We hebben niet alleen de hele renaissance aan ons voorbij laten gaan, maar ook de Fran se revolutie, de sociale revolu tie, de eerste en tweede we reldoorlog. De kerk ging rus tig door op dezelfde wijze kerk te zijn". „Tot omstreeks 1968, het jaar van de studentenrevolutie in Parijs. In die periode kwam de grote doorbraak van demo cratisering, emancipatie, de confessionalisering .dekoloni- sering en secularisatie. Het kwam allemaal intens en te gelijkertijd. En daar stond de kerk, met de mond vol tan den, totaal niet voorbereid". Zal een kerk met zo'n achter stand ooit bij kunnen komen? „Christus heeft wel gezegd heeft met zijn kerk te zullen zijn, maar hij heeft nooit be weerd met de kerk in Europa. Concreet: het zou best eens kunnen zijn, dat we geen grip kunnen krijgen op het secula risatieproces. We zijn dan aangewezen op een reddings actie vanuit de Derde We reld". JOS BOUTEN Veertien predikanten van een aantal gereformeerde kerken zullen zich niet aan een Wet Gelijke Behandeling houden, zelfs niet wanneer zij daarvoor door justitie zul len worden vervolgd. Zij hebben dit in een open brief aan premier Lubbers en het kabinet meegedeeld. Wan neer de nog aan te nemen zo genaamde anti-discriminatie- wet er toch komt, „dan moe ten wij u nu al zeggen dat wij God meer gehoorzaam moe ten zijn dan de mensen, zelfs al zou er vervolging ingesteld worden, tegenover mensen die de bijbelse beginselen in geweten hoger stellen dan de wetten van de overheid', zo verklaren zij hun standpunt. De veertien predikanten vin den dat de regering niet de weg weet te wijzen in het probleem hoe de verschillen de grondrechten, waaronder dat van de godsdienstvrij heid, neergelegd in de grond wet, zich tot elkaar verhou den. De predikanten behoren tot uiteenlopende kerkgenoot schappen zoals de Gerefor meerde Bond in de Neder lands Hervormde Kerk, Christelijke Gereformeerde Kerken, Nederlands Gerefor meerde Kerken, Gerefor meerde Kerken vrijgemaakt, Gereformeerde Kerken in Nederland en Oud Gerefor meerde Kerkep. Volgens de initiatiefnemers zijn op de open brief al verscheidene adhesiebetuigingen binnen gekomen. Kerk en geweld in „Capitool" In het tv-discussieprogram- ma „Capitool', morgen op Nederland II om 12.00 uur. komt het onderwerp „Kerk en geweld" aan de orde. On der leiding van Maartje van Weegen nemen aan het ge sprek deel mgr. drs. R. Bar, bisschop van Rotterdam, D. de Beer van de werkgroep Kairos, het Tweede Kamerlid van het CDA rar. J. Gualthe- rie van Weezei en ds. H. Hü- ting, voorzitter Hervormde Synode. De laatste veroor zaakte eerder deze maand de nodige opschudding met zijn uitspraak dat de kerken de zwarten in Zuid-Afrika des noods met geweld moeten ondersteunen. De als behoudend omschre ven opvolger van Dom Hel der Camara, mgr. José Car doso, heeft met Kerstmis ge weigerd een mis op te^drageru voor politie-, leger- en ande re autoriteiten. Zijn voorgan ger als aartsbisschop van Olinda en Recife in het arme noordoosten van Brazilië, Helder Camara, had uit pro test tegen de militaire dicta tuur gedurende twintig jaar deze door de militaire politie georganiseerde nachtmis ge negeerd. Mgr. Cardoso, die vijf maanden geleden de vooruitstrevende Helder Ca mara opvolgde, had eerder laten weten de mis wel te willen opdragen omdat in maart een eind aan het mili taire bewind was gekomen. De afgelopen weken veran derde hij evenwel van me ning, zodat de nachtmis net als in het verleden door de geestelijke adviseurs van po litie en leger werd opgedra gen. De bisschop zei hiermee te willen aantonen dat de kerk altijd aan de kant van het volk staat. Directe aanlei ding tot zijn besluit was de arrestatie van een pastoor, die protesterende krotten- wijkbewoners had geholpen. de irige win kelbediende. Deze was door de politie in de rug gescho ten. omdat hij zonder kaartje in de bus was gestapt en daarna aan de controle pro beerde te ontsnappen. Ds. Geluk: uitspraken ds. Huting strijdig met beleid werelddiakonaat „Het beleid van het Her vormd werelddiakonaat biedt onvoldoende grond voor de uitspraken van ds. H. Huting over kerkelijke steun aan het ANC. Wat de praeses der Hervormde synode daarover heeft gezegd, klopt niet hele maal." °P Pe tel ds. L.J. Geluk, voorzitter van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk, op de verklaring van het Hervormd werelddiako naat naar aanleiding van de uitspraken van ds. Huting. „Ten onrechte is de indruk gewekt," aldus deze verkla ring, „dat het Hervormd we- reldiakonaat op zodanige wij ze steun geeft aan humanitai re projecten van bevrijdings bewegingen in Zuidelijk Afri ka, dat daarmee in feite het gewapend verzet van deze be wegingen, met name het ANC, wordt gesteund." „Ik ben blij," aldus ds. Geluk, „dat het werelddiakonaat ope ning van zaken heeft gege ven. Door de uitspraken van Huting had het aanzien van het werelddiakonaat een klein deukje gekregen. Zoiets wordt niet direct en niet hele maal door zo'n verklaring weggenomen. Hier en daar is men door de uitspraken enigszins schichtig gewor den." In Hervormd-Gereformeerde gemeenten bestaat een be hoorlijke belangstelling voor het werk van het werelddia konaat, aldus ds. Gelijk. Of deze zaak gevolgen zal heb ben, hangt in de eerste plaats af van de plaatselijke kerke raden en diakonieën, die een eigen verantwoordelijkheid hebben. Met spanning wacht ds. Ge luk nu af of het Hervormd werelddiakonaat zijn huidige koers ten aanzien van Zuide lijk Afrika zal handhaven of onder druk van de scherpe uitspraken van Huting over zal gaan tot steun aan het ANC. Ook in de Hervormde Kerk zijn er actie- en pressie groepen die beslist zo'n lijn voorstaan, aldus Geluk. Naar zijn mening heeft ds. Huting zo'n wijziging van het beleid ook op het oog gehad. De kerken behoren volgens ds. Geluk niet geweld, maar verzoening te prediken. „Nog altijd is de leus van kracht: te gen de revolutie het evange lie, en nog altijd geldt het woord van Jezus: Al wie het zwaard opneemt, zal door het zwaard ten onder gaan." Als zou blijken dat slechts een minderheid van de synode haar praeses zou dekken, dan zou hij daar de consequenties uit moeten trekken, aldus ds. Geluk. Er is nu voor ds. Hu ting al genoegzaam stof tot zelfkritische overdenking, zo voegt ds. Geluk eraan toe. QtidwOowutnt ,iirc< ree artel: de waarschuwing van Interpol dat Arabische terroriste| rond de kerstdagen van plan waren „ergens in Europa" c aanslag te plegen, heeft niet kunnen voorkomen dat wacrf tende vliegtuigpassagiers in Wenen en Rome de jongsled"' slachtoffers zijn geworden van het internationale terrorism^ De gebeurtenissen van gisteren hebben bewezen dat, zelfs a^i men gewaarschuwd is, absolute veiligheid nimmer gegararj1^ deerd kan worden. Tegelijkertijd benadrukken de aanslagel de noodzaak van nog nauwere internationale samenwerkin) tegen het terrorisme. het volstrekt zinloze geweld op de beide luchthavens heej opnieuw de aandacht gevestigd op een zorgwekkende wikkeling in het terrorisme. In het verleden ging het e meestal om bepaalde eisen ingewilligd te krijgen. Maar ht afgelopen jaar heeft geleerd dat met name de fanatieke e: tremisten uit het Midden-Oosten bereid zich door niets laten stoppen, zelfs niet door de dood. Dat gold voor de b< stuurders van bomauto's in Libanon, onder wie een zestienj; rig meisje; voor de kapers van een Egyptisch passagiersvliej tuig én voor de terroristen die gisteren in Rome en Wenen het wilde weg om zich heen begonnen te schieten. GEZIEN de identieke wijze waarop de aanslagen zijn gé pleegd, kan er geen twijfel over bestaan dat de terroristen i Rome en Wenen tot dezelfde organisatie behoren. Maar vraag is welke. De PLO van Jasser Arafat heeft direct elld betrokkenheid ontkend. Daar had de PLO ook alle rede(" voor. Na de kaping van het Italiaanse cruiseschip Achilli Lauro is Arafat door Egypte en Jordanië de wacht aangepHl zegd. Hij beloofde voortaan af te zien van gewelddadige atpliti ties buiten Israël en de bezette gebieden. Wanneer, net als bRPE de Achille Lauro, zou blijken dat de PLO wèl achter de tenijn reurdaden zit, zullen koning Hoessein en president Moebarajanl Arafat waarschijnlijk laten vallen, waarmee de rol van dun PLO in een toekomstig vredesproces zou zijn uitgespeel^ tc Een navrant detail is overigens dat de aanslagen zijn gep pleegd in landen, die hun sympathie voor de Palestijnse zaafn. nooit onder stoelen of banken hebben gestoken. je lerr VOOR Israël bestaat er echter geen enkele twijfel dat dj hi PLO achter de aanslagen zit. Volgens minister van buitenjoht landse zaken Shamir bewijzen de terreurdaden dat ArafatPn woorden niet serieus moeten worden genomen. Vice-premie{£rz( David Levy zei dat Israël zijn plicht zal doen en de schuldiprm gen zal straffen. „Deze beesten kennen geen grenzen en wjen. zullen hen raken waar ze ook zijn". De ervaring van di voorbije jaren heeft geleerd, dat Israël woord houdt én elke Israëlische represaille omzijn beurt weer een vergeldinf c uitlokt. De hoog opgelopen spanningen tussen Israël en Syrif-" maken de situatie extra delicaat. Aan het eind van 1985 lijkL de wereld zich op te kunnen maken voor een volgende rondt van geweld, in en buiten het Midden-Oosten. rei) Perioden met sneeuw DE BILT (KNMI) Een de pressie. afkomstig uit Frank rijk, brengt ons vandaag veel bewolking. Uit die bewolking valt vooral in het midden en zuiden van ons land sneeuw. Of dit grote hoeveelheden sneeuw zullen worden is nog onzeker. De middagtempera- tuur ligt rond het vriespunt. De wind waait uit noord tot noordoost en is in het binnen land overwegend matig. Aan de kust is de wind af en toe krachtig. Het koudere weer houdt ook na vandaag nog en kele dagen aan. Voor de ko mende dagen zijn de vooruit zichten: half tot zwaar bewolkt en vooral in de eerste dagen wat sneeuw. In de nacht over wegend lichte vorst, in de middag temperatuur enkele graden boven nul. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië, Denemarken: veel bewolking en enkele sneeuwbuien. Overwegend lichte vorst, in Scandi navië benoorden Oslo en Stockholm echter strertge vorst. Britse eilanden: zond: en langs de oostkust Spanje, Portugal: veranderlijk bewo king en enkele buien Middagtempi ratuur van 15 graden in het zuid ten tot 10 graden in het noordwt in het binnenland nog iets lager den met regen of buien, mogelijk n onweer. Middagtemperatuur var graden in de Povlakte. 12 grac langs de Franse en noord-ItaliaansJj kust tot 14 a 17 graden in midden-1 zuid-Italië. Alpengebied: veel bewolking en en toe regen of sneeuw. Nul-grade{ niveau dalend van 1800 tot 500 r °5|ens Gcnèvc Klagenfurt •ndag in Schotland ïaandag overwegend droog. Middag- temperatuur van rond 3 graden aan punt elders, 's Nachts lichte tot mati- BenehTx, noord-Frankrijk noord van Parijs: veel bewolking en af en toe wat sneeuw of regen. Temperatuur Witte ragoütsoep varkensfrican deau met vruchten, tuinbonen en aardappelen mokkapudding Nodig voor twee: 100 g run derpoelet, 6 dl heet water, zout, stukje ui en wortel, peterselie, foelie, tijm, pe perkorrels, 12 g boter, 12 g bloem, 50 g champignons, 1 lepel room (of koffie melk); 200 g varkensfricandeau, 30 g boter, zout, peper, 1 stevige banaan, 2 theele pels suiker, sap van 1 klei ne sinaasappel; 450 g diepvries-, blik of pot tuinbonen, zout, 5 g boter; Vx tot 1 kg aardappelen; Vx liter melk, 40 g maizena, 50 g suiker, 3 theelepels op- loskoffie, pakje vanillesui ker, 1 lepel geroosterde amandelsnippers pn/of 0,5 dl slagroom, 10 g basterd suiker. Trek het poelet drie uren a in water met zout, ui, worte en kruiden. Zeef de bouillol en snijd het vlees in nett stukjes. Smelt de boter, roe er de bloem door en verdui het mengsel met scheutji bouillon. Doe vlees en plak jes champignon bij de en laat haar nog vijf minute, koken. Voeg van het vuur d room toe. Bak flinke dobbelstenen fri candeau in de boter met 2 en peper bruin en gaai Houd het vlees in een schaa warm. Bak dikke plakker banaan in het bakvet licht bruin en schep ze door he vlees. Warm de suiker in 1. bakvet en voeg weinig wal en het sinaasappelsap toe. Maak de pudding vandaag zodat hij kan opstijven. Kool bijna alle melk. Maak papje van maizena. suiker ff al roerende wat hete melt bij het papje, doe het meng "fj sel in de pan en laat de pud Mt 4 Nt pan ding even koken. Voeg het vuur koffie en vanilh suiker toe en schenk de het massa in een natgemaakt vorm. Garneer de pudding morgen met amandelsnip pers en/of Menu tip vc se worst met zuurkool aardappelen tweekleurenvla JEANNE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2