De herders en wij Er was nog een Betlehem kerk wereld boekwijzer ÊeidócSowo/ttf Reizen met garantie uueer ACHTERGROND ftüdóeSoirumt DINSDAG 24 DECEMBER 1985 PAGI] INN Chili: kardinaal Fresno man van het jaar Kardinaal Juan Francisco Fresno Larrain, aartsbisschop van Santiago, is gekozen tot man van het jaar in Chili. Met ruim 23 procent van de stemmen liet hij nummer twee, een tv-presen- tator. ver achter zich. De representatieve steekproef werd be gin december uitgevoerd door het Amerikaanse bureau Gallup. Ook dictator Pinochet en zijn echtgenote Luciane Hiriart kwa men bij de eerste tien plaatsen voor. De rooms-katholieke kerk in Chili keert zich steeds meer tegen het regime van dictator Pinochet. Vorige maand veroordeelde de bisschoppenconferen tie het geweld van staatswege. Van de internationale persoon lijkheden werd met overweldigende meerderheid paus Johan nes Paulus 2 tot tot man van het jaar gekozen. Hij kreeg de voorkeur van 55 procent van de ondervraagde Chilenen. In Chili bestaat de hoop dat de paus in 1987 het land zal bezoeken. Zeven op tien Amerikanen gelooft in hiernamaals Zeven van de tien Amerikanen gelooft in een leven na de dood. Een even groot percentage denkt dat het leven na de dood zich voortzet in de hemel, terwijl de helft in de hel ge looft. Dit blijkt uit cijfers van het Amerikaanse bureau voor opinie-onderzoek Gallup. Alleen de Ieren geloven verhou dingsgewijs nog meer aan het hiernamaals: 76 procent van hen hoopt in de hemel te komen. In het overwegend katholieke Spanje bedraagt dit 55 procent, in het Anglicaanse Engeland 45 procent en in ae Bondsrepubliek 39 procent. De secularisatie in Frankrijk, Nederland en Denemarken is ook hierin merkbaar: in Frankrijk gelooft 35 procent in een leven na de dood, uit een enquête van de NCRV bleek dat in Nederland eveneens nog 35 procent gelooft in een leven na de dood In Denemar ken gelooft nog slechts een kwart van de bevolking. Toen werd vervuld wat de Heer door de profeet Jesaja had gezegd: De maagd zal zwanger worden en een zoon ter wereld brengen en ze zullen hem Immanuël noemen, wat betekent: God-met-ons Mattheüs 1 22,23 Het is moeilijk voor ons in te denken wat er zich precies heeft afgespeeld in de kerst nacht en hoe de mensen die er bij geweest zijn precies gerea geerd hebben. De bijbel is over het geheel bijzonder sober op dit punt. Het is net als met de schilderijen van Rembrandt: het licht valt op de centrale fi guur, dat wil dus hier zeggen: op het Kind, en alle andere fi guren staan min of meer wat in de schaduw. Ze zijn er wel bij, maar ze zijn niet meer dan entourage. Het draait allemaal om het Kind. Dat geldt van Jozef en Maria. Dat geldt ook van de herders. Ze horen er bij. Het schilderij- zou zonder hen niet compleet zijn. Maar ze staan niet in het centrum. Ze staan alleen maar in de kring om het Kind heen. Toch is er wel veel over hen nagedacht. Ze spelen uiteraard telkens weer een rol in de kerstprediking. Ze komen ook in veel liederen voor. Dichters zijn vaak door hen geïnspi reerd. Maar dan verdwijnt vaak ook die soberheid. Dan worden ze opgenomen in de fantasie van de dichter en worden er allerlei kleuren om heen geweven. Ik denk dat dat best mag. Het gebeurt trouwens in veel pre ken. Als de herders werkelijk levende figuren zullen worden voor ons, dan moeten ze wel wat ingekleurd worden. Zo be schrijft Jan H. de Groot ze in 'De ballade van Efrata's her ders' op de volgende manier: En de koude sloop aan der kudden rand, waar de herders stonden te wacht. Eén boog zich en blies het hout in brand, dat smeulend gestapeld lag. En een ander zette zich op een steen en sloeg zijn mantel dicht. Zijn hand streek over zijn voorhoofd heen en de groeven in zijn gezicht. En een derde sprak de ande ren aan, over het vee en de nieuwe tijd, die zwaar was voor het zorgen- bestaan van herders in armoedigheid. Over de onrust in het ganse land en der zware lasten druk, want des overheersers ijzeren hand stond gebald naar hun klein geluk. En de jongste vloekte in op standigheid om zijn jeugd en zijn kleine moed. Hij schold uit pure losbandig heid en uit lafheid van zijn gemoed. Maar de oudste hief afwerend de hand, als vroeg hij om rust op dit uur. Dan wierp hij een blok in de griffe brand van het vonkenspattend vuur. Toen zwegen zij stilaan en schoven neer ter ruste, gerold in hun vacht. De jongste hield onder het sterrenheer bij de slapenden kudden de wacht. Het bijbelse verhaal Het verhaal van Lukas is erg sober. Het zegt heel simpel: „En er waren herders in die zelfde landstreek." Dat is alles. Er worden geen namen ge noemd. Ze zijn volstrekt ano niem. Ze komen later in het evangelie ook niet terug. Ze spelen alleen hier, in het kerstverhaal, een rol. Maar het is wel een belangrij ke rol. Ze zijn de vertegen woordigers van de nieuwe messiaanse gemeente. Zij zijn de eersten die het kerstevan gelie horen en de eersten die het doorgeven. Als er dan ook één plaats in het kerstevange lie is waar wij onszelf aange duid vinden, dan is het de plaats van deze herders. Daar om heb ik boven dit artikel ook gezet: de herders en wij! Alleen dan moeten we wel goed bedenken bij wie we ho ren. Deze herders hoorden be paald niet bij de elite van die tijd. Integendeel, ze stonden aan de onderkant van de sa menleving. Ze deden simpel en slecht betaald werk, waar anderen zich te goed voor voelden. Ze hoorden evenmin bij de religieuze elite van die dagen. In doorsnee waren het ruwe, onbeschaafde en onver schillige mensen, die het vaak niet al te nauw namen met de wet. Niet met de wet van de Romeinen en niet met de wet van God. Toch worden zij uitgekozen als vertegenwoordigers van de nieuwe messiaanse gemeente. Het hele kerstverhaal is boor devol van een God die niet het hoge en het edele kiest, maar Kerstmeditatie door prof. dr. K. Runia, hoogleraar aan de Theologische Hogeschool der Gereformeerde Kerken in Nederland het lage en verachte. En hoe zou het ook anders kunnen? Het kerstgebeuren is immers niets anders dan de vrijwillige vernedering van God zelf! Zijn Zoon komt naar de wereld, niet in glorie en heerlijkheid, maar arm en naakt, geboren uit een vrouw die buiten Naza reth volstrekt onbekend is en voor wie geen plaats is in de herberg van Bethlehem. God daalt af in het vléés, in onze menselijke existentie met al haar nood en pijn. Daar horen geen keizers en koningen, geen edelen en rijken bij. Daar horen alleen maar arme sloe bers zoals deze herders bij. En wij? Grote vrees Dan staat er ineens een engel bij de herders. Ze moeten zich half doodgeschrokken zijn. Maar er is nog veel meer. De heerlijkheid van de Here God omstraalt hen. Probeer u dat eens voor te stellen: het ver blindende licht van die heer lijkheid waar het gezicht van Mozes voor de rest van zijn le ven van straalde. Dat licht, dié heerlijkheid omstraalt de her ders. Het is dan ook geen wonder dat er staat: „En zij vreesden met grote vreze". Dit is niet meer een gewone schrik. Dit gaat oneindig veel dieper. Dit is een diepe existentiële angst waarbij de fundamenten van het leven komen bloot te lig gen. Dit licht onthult alles, het schijnt overal doorheen, het openbaart de laatste donkere geheimen van het leven. Maar midden in dié angst valt dan de boodschap van de en gel: „Weest niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen: U is heden de Heiland geboren, de Chris tus, de Heer, in de stad van David." Dat is de wonderlijk ste boodschap die ooit verteld is. Daar is niet minder dan een engel voor nodig. Geen mens zou dit ooit hebben kunnen bedenken. Alleen God kon dit bedenken. Daarom komt de boodschapper dan ook 'van de andere kant'. De herders krijgen ook nog een teken mee: „Gij zult een kind vinden, in doeken gewik keld en liggende in een krib be." Een merkwaardig teken. Een teken dat eigenlijk hele maal geen teken is. In feite zegt de engel niets meer dan: Ga er maar op af en dan zullen jullie Hem vinden, die de Hei land, de Christus, de Heer, is. Jullie vinden Hem als een pas geboren kind. Dat is alles. Niets bijzonders: in doeken ge wikkeld. Nog minder dan bij zonder: liggende in een kribbe. De herders moeten er op uit gaan in puur geloof. Er is geen ander houvast dan het woord dat de engel namens God ge sproken heeft. We hebben nooit iets anders dan dat woord. De reactie De herders gingen toen op weg zoals gezegd, om Davids Zoon te vinden en 't woord dat is geschied en vrede biedt aan alle mensenkinderen. Het lied is hier beter dan de vertaling van het bijbelgenoot schap. Die zegt alleen maar: „Om te zien hetgeen geschied is". Maar in de Griekse tekst staat inderdaad: „om te zien het wóórd dat geschied is". Het is niet zó maar een gebeuren. Het woord, dat door de engel gesproken is en dat de vervul ling is van alle voorgaande woorden van de Here God, van alle beloften van het héle Oude Testament, is geschied. Zij kwamen aan in Bethlehem en hebben Hem gevonden die heel de wereld helen zal van zonde! Davids Zoon, ja Davids Zoon, Gods vlees en bloed, die de mens in nood en dood herleven doet. De herders zijn op weg gegaan, zo maar, in puur geloof, en ze hebben gevonden. En het laat ste wat we van ze horen is dat ze terugkeren, „God lovende en prijzende om alles wat ze hebben gehoord en gezien ge lijk het hun gezegd was". De eerste messiaanse gemeente is een zingende gemeente. Ze is bij de engelen in de leer ge weest! En wij? Echt Kerstfeest vieren kunnen we alleen als we weten dat we ook bij het verhaal horen. Sterker nog: als we weten dat we in het verhaal voorkomen. Lukas vertelt ons dat er maar één plaats is: néést de herders. En op die plaats kunnen we al leen staan als we delen in hun geloof dat dit Kind, gewikkeld in doeken en liggende in een kribbe, de beloofde Messias is: Davids Zoon, ja Davids Zoon, Gods vlees en bloed, die de mens in nood èn dood hèrleven doet. Met het naderen van de Kerstdagen vragen de bewo ners van het rustige boeren dorp Betlehem HaGlilit zich jaarlijks weer af of de duizen den pelgrims die elk jaar de geboorteplaats van Jezus be zoeken. wel naar de juiste plek gaan. Arye Dressier, die overdag boer en in zijn vrije tijd ar cheoloog is, gelooft dat er een gerede kans is dat Jezus in dit Betlehem op twaalf kilometer ten westen van Nazareth ge boren is en niet in het be roemde Betlehem, dat 140 ki lometer zuidelijker in Judea ligt. „Als Jezus uit Galilea kwam, en als zijn familie uit Galilea stamde, bestaat de mogelijkheid dat hij in Betle hem HaGlilit geboren is". Erkennend dat hij „niets an ders doet dan speculeren" legt Dressier er de nadruk op dat hij de christelijke traditie niet wil verstoren. Maar hij zou graag zien dat historici en ar cheologen aandacht besteden aan zijn theorie over het on bekende Betlehem uit het Heilige Land. Volgens de evangelist Mat- thëus kwamen de ouders van Jezus uit Betlehem in Judea, maar Lucas schrijft dat Jozef en Maria in Nazareth woon den. Dressier wijst er op dat de lezing van Lucas, dat Jozef en Maria van Nazareth naar Betlehem gereisd zijn, vragen oproept. „Hoe kon een hoog zwangere vrouw op een ezel van Nazareth naar Betlehem in Judea reizen, een afstand van 130 140 km?" Zijn buurvrouw Nitza Betser, die ook studie heeft gemaakt van de bijbelse geschiedenis, is het met Dressier eens. „Als zij in Nazareth woonden, lijkt het aannemelijker dat hij hier geboren is en niet in Betle hem in Judea". Catacomben die neemt dateren uit de tijd van het Oude Testament. Betle hem HaGlilit wordt vermeld in het Bijbelboek Jozua. In het dorp bevinden zich oude catacomben en archeologische vondsten uit het begin van de christelijke jaartelling. „We hebben resten gevonden van een Byzantijnse kerk, en ik geloof dat de Byzantijnen hier geweest zijn omdat zij meenden dat Jezus hier gebo ren is", aldus Betser. De mogelijkheid dat de Bijbel onnauwkeurig is, wordt na tuurlijk met kracht van de hand gewezen door burge meester Elias Freij, wiens stad Betlehem ten zuiden van Je ruzalem zich met het oog op de toeristen en pelgrims op maakt voor de viering van het Kerstfeest. „Volstrekte onzin. Wat in de evangelieën staat, is de waarheid". Een Franciscaanse monnik in de Kerk van de Annonciatie in Nazareth, waar Maria naar men aanneemt vernam dat zij een kind zou baren, noemt de theorie van Dressier „echt vermakelijk" maar verre van juist. „Noem mij één tekst in de Bijbel waar staat dat de Messias niet uit het huis van David stamt", aldus pater P. Gumbert Ludwig. „Jozef was uit het huis van David, en David had niets te stellen met Betlehem in Galilea". Robert Lindsey, die dominee is van een Baptistenkerk in Jeruzalem, meent dat de evangelieen duidelijk maken dat Jezus in Judea, en niet in Galilea geboren is. „Het is een aardig idee met name voor Maria die maar een korte tocht op de ezel had hoeven maken, maar het slaat echt nergens op". Daniel Rossing, die verbon den is aan de afdeling voor het christelijk geloof van het Israëlische ministerie voor godsdienstzaken, meent dat een debat over de plaats waar Jezus geboren is, voor de meeste mensen niet hoeft. Hij wijst er op dat rooms-katho- lieken en protestanten twee verschillende plaatsen in Je ruzalem houden voor de plek waar Jezus begraven is, en dat zij ook uiteenlopende op vattingen hebben over het verloop van de tocht naar het kruis via de Via Dolorosa. „Die plaatsen krijgen een geur van echtheid door het feit dat miljoenen pelgrims erheen trekken zonder zich om archeologische of histori sche feiten te bekommeren". Wat Jezus geboorteplaats be treft, „wil de traditie dat het Betlehem in Judea is. Histori sche of archeologische gege vens hebben weinig belang voor de gemiddelde pelgrim' Het ware land van Abraham Grondige bestudering van oude kaarten en teksten uit Saoedie-Arabie en Israël hebben de Libanese histori cus Kamal Salibi tot de over tuiging gebracht dat niet Pa lestina maar West-Arabië het land van de bijbel was. Een boek dat in Israël en de de Arabische wereld is ingesla gen als een bom. Lezing van Salibi's revolutionaire opvat ting vereist wel een lange, moeizame tocht langs de fi nesses van het Arabische en hebreeuwse alfabet. Salibi stelt dat het land van aarts vader Abraham het huidige West-Arabié is, maar min of meer om tegemoet te komen aan de massale kritiek die over hem is uitgestort sluit hij niet uit dat de joden of grote grote groepen van hen na de Babylonische Balling schap zich gevestigd hebben in het huidige Israël. Kamal Salibi: Het Ware Land van Abraham. Een nieuwe theorie over de oor sprong van het volk van Is- Titus Brandsma De Stichting R.K. Voorlich ting in Oegstgeest. die zich ten doel stelt informatie te verstrekken over de geloofs- en zedenleer van de katholie ke kerk, heeft een bijzonder mooie uitgave gewijd aan de zaligverklaring van pater Ti tus Brandsma. In het boek is een geïllustreerde levensloop van Titus Brandsma opgeno men. Daarnaast staat er een uitgebreide kleuren reportage in van het zaligverklarings proces in Rome. Het boek wordt afgesloten met de voornaamste teksten die in Rome en bij de herdenkingen in Nederland zijn uitgespro ken. De Stichting R.K. Voor lichting heeft eerder dit jaar zeer kleurrijke uitgaven ge wijd aan het Eucharistisch Congres in Nairobi en aan het bezoek van paus Johan nes Paulus aan Nederland. Titus Brandsma. Te bestel len bij Stichting R.K. Voor lichting, Rhijngeester- straatweg 155, Oegstgeest. Tel. 071 - 17.49.51. Prijs 12,50. Verzendkosten 4.25. :deds iensd REISORGANISATIES, die door welke oorzaak danook J wanprestatie leveren, hebben zich tevoren meestal grora ingedekt door middel van de bekende „kleine lettertjes", in elke reisgids zijn te vinden. In de reiswereld beconcj reert men elkaar heftig, maar men is eensgezind in de vo(j waarden waaronder reizen worden afgesloten. De vakante ganger, die zich na het instappen in bus of chartervlieg meestal wonderlijk snel als een mak schaap gaat gedrag) onderwerpt zich noodgedwongen aan die voorwaarden, dat er nu eenmaal niet onderuit valt te komen. Er bestaat overigens een geschillencommissie, die klachjp* behandelt en eventuele schadevergoedingen toewijst. I Consumentenbond, die van die commissie deel uitmaakte»^" demonstratief opgestapt, omdat er ondanks zijn aandrinfl in die algemene reisvoorwaarden niets is verbeterd en hey ook niet naar uitziet, dat er ondanks een toenemend aan) klachten iets in zal veranderen. Blijven die voorwaarden 4 gewijzigd, dan is in bepaalde gevallen de mogelijkheid om beroep te gaan vrijwel verdwenen, al is er natuurlijk alfl nog de moeizame en dikwijls kostbare weg naar de rechf om het gelijk te halen. De Consumentenbond besloot tot zijn stap kort nadat 9^ - andere consumentenorganisatie een stevige aanval had daan op de bond. Die kritiek kwam van Konsumenten Ka takt, waarin FNV en VARA samenwerken. Ook in de w,., reld van de consumentenorganisaties heerst kennelijk harr onderlinge concurrentie. 6 fn-ont WAAR de ergernis van de Consumentenbond zich op t4r he] spitst is vooral het meer en meer voorkomende systeem, kg bewust een groter aantal reizigers te boeken dan de beschfo £)e bare accommodatie toelaat. Dat is zozeer een routine-aan^^iba legenheid geworden, dat de reiswereld er een vaste teij. voor heeft: „overboekingen". Reizigers krijgen dan pas bterer hun vakantiebestemming te horen, dat ze in een ander hoirjancj of appartement worden ondergebracht dan waar ze voor |rZoeb boekt hebben. Dat men daarop later de reisorganisatie m%n(jha kunnen aanspreken lijkt een duidelijke zaak. De touropefcjsers tors willen zich er echter van afmaken door te stellen, dat jj» oc gast de hotelier maar moet aanspreken. HeT organiseren van vakantiereizen is een miljardenbi» ness, waarin een keiharde concurrentietaktiek wordt toe^nir past. Daarom balanceert de touroperator vaak op het schema r 1 van de snede met marginale voorwaarden. Hoewel de con: ment daardoor vaak kan 'profiteren van opmerkelijk prijzen is het van de andere kant onjuist, willekeurige reij gers als er iets misgaat van het systeem de dupe te laten den. Ook de koopwaar die op de reismarkt wordt gebraoor eer dient voldoende gegarandeerd te worden. Op het ogenb^ kerei lijkt die gerechtvaardigde wens van de Consumentenb verder dan ooit van zijn verwezenlijking. fenst gi Perioden met regen DE BILT (KNMI) Ook van daag blijven oceaandepressies het weerbeeld in ons land be palen. Een van deze lagedruk gebieden wordt vanmiddag met een kerndruk van 978 mbar bij Ierland verwacht. Een gebied met veel bewol king en regen hoort bij deze depressie. Deze bewolking bevindt zich vandaag boven Nederland en daarom zal er weinig zonne schijn zijn. Tevens moeten we de hele dag rekenen op perio den met regen. De depressie activiteit zal de komende dagen nog aanhou den. Vanaf tweede kerstdag neemt de kans op enkele sneeuwbui en toe, maar ook 1985 zal geen echte witte kerst opleveren. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor woensdag en donderdag: •eeks 3 graden. Groot-Brittannie en Ierland: half t< zwaar bewolkt en af en toe regei Middagtemperatuur van 3 graden 1 Benelux: veel bewolking en af en toe regen. Middagtemperatuur woensdag rond 7, donderdag omstreeks 5 gra- Duitsland. veel bewolking en af en toe regen. Middagtemperatuur woensdag tussen 5 en 9, donderdag tussen 1 en 6 graden. Frankrijk: veel bewolking en af en toe regen. Middagtemperatuur van 9 graden in het noordwesten tot 13 gra den in het zuiden. Spanje en Portugal: langs de 001 droog. Elders half tot zwaar be en vanuit het westen regen. 1 Portugal. Middagtemperatuu -an 10 graden in tot 17 graden in het zuiden, r de Povlakte rond 4 graden. dag rond 900 in de dalen v donderdag Geen krant ontvangen tussen 18.00 en 19.00 uur, u, terdags tussen 14.00 en 15.(paP° uur, telefoonnr.071-122248 uw krant wordt nog dezelf<( avond nabezorgd. Mogelijkheden wintersport niet verbeterd DEN HAAG In de skigebie den dicht-bij-huis, de Belgi sche Ardennen, de Duitse Ei- fel, Sauerland en Harz, zijn geen wintersportmogelijkhe den. Oostenrijk De sneeuwsituatie is de afgelo pen dagen niet of nauwelijks verbeterd. Als men de kerst dagen in de sneeuw wil door brengen is het aan te bevelen om de hogere delen van de Al pen op te zoeken. Afdalingen tot in het dal zijn veelal niet mogelijk. Ook de langlaufmo- gelijkheden zijn beperkt. De weersvooruitzichten bieden wel wat perspectief voor de wintersportliefhebbers. De weersverwachting geldig tot woensdag middernacht: eerst droog, na woensdag re gen en boven 1000 meter ook sneeuw, vooral aan de noord zijde van de Alpen. Nulgraad- niveau dalend naar 1200 me- Zwitserland Zwitserland toont in het algt meen hetzelfde beeld als Ooi tenrijk, maar ook daar is komende dagen wat verbet* ring te verwachten. Noord-Italië x De wintersportmogelijkhediï zijn redelijk. In de dalen lir gemiddeld 15 cm sneeuw en ,4 de hoogste pistes circa 50 1 Frankrijk Alleen in de hoger gelegen d len zijn beperkte wintersp mogelijkheden. In de ligt weinig tot geen snee Weersverwachting Zwitsejj land, Noord-Italië en Franl rijk geldig tot woensdag 1 dernacht: af en tot regen, ven 1000 meter ook sneeut| vooral aan de noordzijde 1 de Alpen. Nulgraadniv rond 1200 meter, later daleni

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2