De geest van het nieuwe bouwen O.OOtotA^C ALCANTARA is MEUBELEN xlvies: miljoenen fir voor bespeling jpotopera DE INVLOED VAN LE CORBUSIER OP DE NEDERLANDSE ARCHITECTUUR bouwen Is eenvoudiger, logischer en gewoner dan Le Corbusier het doet". Rietveld oordeelde even min enthousiast, maar was toch milder in zijn kri tiek. „Hij houdt het enthousiasme erin en hij heeft 'n hele hoop mensen meegesleept. Dan moeten ze daarna wel weer leren op eigen benen te staan, maar hij sleept ze uit de sleur. Nee, 't is goed dat-ie bestaat, vooral voor de brave architecten". Braaf of niet, er zijn veel ontwerpen van Neder landse architecten die zonder Le Corbusier waar schijnlijk niet waren ontstaan. Het Burgerweeshuis van Aldo Van Eyck bijvoorbeeld, het districtspost kantoor in Amsterdam van Elling, de Van Nelle- fabriek van Brinkman en Van der Vlugt en de aula van de TH in Delft van Bakema en Van den Broek. Bovendien wordt de Bijlmermeer wel een Corbusier-stad genoemd. Deze woonwijk heeft in derdaad veel weg van de plannen van de moderne stad van Le Corbusier uit de jaren twintig. Maar in wezenlijke zaken, zoals het opgaan van mensen en huizen in hun (groene) omgeving, heeft het niets met hem te maken. Van ionger datum zijn er trou wens ook ontwerpen die heel sterk naar Le Corbu sier ruiken: het danstheater ih Scheveningen van Rem Koolhaas en het stadhuis in Delft van Jo Coe- nen. nanL Soms zijn ze zelfs bijna onderling verwissel baar. Theo van Doesburg, met Oud oprichter van De Stijl-groep, was aanvankelijk enthousiast en in zijn ontwerp van het woonhuis te Meudon is de in vloed van Le Corbusier onmiskenbaar aanwezig. Van Doesburg was het ook die Le Corbusier. rond 1920, als eerste bij de Nederlandse vakgenoten on der de aandacht bracht Hij wilde het gezag van Berlage ter discussie stellen. Berlage had welis waar de Nederlandse architectuur uit het slop van de negentiende eeuwse neo-stijlen gehaald, maar van Doesburg vond Berlages architectonische be nadering te verstandelijk en ontoegankelijk voor nieuwe ontwikkelingen. Omdat hij dat laatste na drukkelijk nastreefde, kwam Le Corbusier hem uitstekend van pas. Hij gebruikte hem als een soort alibi. Eendagsvlieg Vrij Snel echter begon Van Doesburgs liefde te ta nen. Le Corbusier zou in 1923 op een Stijl-tentoon stelling in Parijs meermalen met een notitieboekje zijn gesignaleerd en een aantal verrassende ideeën van Van Doesburg, Van Eesteren en Rietveld ge- ruisloös hebben overgenomen. Tégenover de bui tenwereld deed hij het werk van de Nederlanders tegelijkertijd af als zijnde een modieuze eendags vlieg. Oua vond op den duur dat Le Corbusier er te pas en te onpas met de haren werd bijgesleept. „Goed logus die bij de tentoonstelling hoort, tot de conclu sie dat Le Corbusier in de jaren tachtig weer gel dingskracht heeft Coenen is het ook die zegt dat Bijlmers wél mogelijk zijn, als je geheel in de geest van Le Corbusier te werk zou gaan. Bijna honderd jaar na zijn geboorte waart de geest van Le Corbu sier, de geest van een nieuwe tijd, dus weer (of nog) boven de Nederlandse tekentafels. De geest van een man die meer was dan architect en stedebouwer. Le Corbusier was ook schilder en ontwerper van meubels; wie kent niet zijn chaise longue, de langgerekte ligfauteuil. Natuurlijk ont breekt ook die niet in het Frans Hals Museum, evenmin als enkele schilderijen en sculpturen. Ze vormen, terecht, het laatste deel van de expositie, zijn bijna bijzaak. In zijn geheel toont de expositie aan waarom hij door sommigen werd en nog steeds wordt gezien als een huomo universale, een uni verseel mens gelijk Da Vinei. Een wel wat over spannen waardering voor iemand die door nuch terder critici wel werd beschouwd als een geniaal mens, maar dan een genie voor wie slechts zijn ei gen genialiteit bestond. Maar bewonderaar of criti cus, geen Nederlandse architect kan, in werk dan wel in woord, aan Le Corbusier ontsnappen. Geldingskracht Niet voor niets komt Jo Coenen in de mooie cata- Le Corbusier tijdens zijn bezoek aan Nederland in 1932. DICK HOFLAND -RSrieuf De ovaal witte salontafel op wieltjes heeft onder nog 'ns extra bergruimte. Kreukvrij zacht en soepel gemakkelijk te onderhouden onverslijtbaar vuilafstotend uitwasemend eklusief en antistatisch. Eigenschappen die borg staan voor veel woonplezier, en... tijdens onze Kerstshow extra laag in prijs. een klok voor Dat is boffen met zo n aantrekkelijke prijs. Moderne witte eethoek In een sierlijke soft- line uitvoering. Tafel met afgeschuinde hoeken Zitkomblnatie. Nu voor n geweldig - tl I aantrekkelijke prijs. Zit fantastisch. Kies uit diverse moderne bekledingsstoffen. 2+21/z-Zits, nu slechts v.a. Een Kerstverrassing zonder weerga, wandmeubel in wit/grijze uitvoering. Kompleet met trapeziumvitrine, barkiep en veel gezellige bergruimte. Stoel met gestoffeerde zitting LEIDERDORP Winkelhof 54. Engelendaal. Tel. 071-412701. Vrijdag koopavond, maandagmorgen gesloten. Grote parkeergarage LISSE Kanaalstraat Heereweg. Tel. 02521-14642. Donderdag koopavond, maandagmorgen gesloten. Volop parkeerruimte op de Westerdreef. BEVERWIJK aan de Meubelboulevard, Parallelweg 98. Tel. 02510-29062. Donderdag koopavond, maandagmorgen gesloten. Eigen parkeerterrein. DIEMEN Snicp 10. Tel 020-901441 Langs de Rijksweg Amsterdam- Amersfoort. Vrijdag koopavond, maandagmorgen gesloten. Eigen parkeerterrein. CAPELLE A/D IJSSEL Lylantsebaan 8. Tel. 010-508144. Langs de Rijksweg Rotterdam-Utrecht. Vrijdag koopavond, maandagmorgen gesloten. SLIEDRECHT Leeghwaterstraat 237. Tel. 01840-19000. Langs de Rijksweg Gorinchem-Rotterdam. Afslag Wijngaarden. Donderdag koopavond, maandagmorgen gesloten. LEIDERDORP BEVERWIJK CAPELLE DIEMEN LISSE SLIEDRECHT 1ST CeicLc Souoaivt DINSDAG 24 DECEMBER 1985 PAGINA 11 EIDfr Frans Hals Museum te Haarlem is tot et 12 januari de tentoonstelling „Le iusier en Nederland" te zien. Het is een !tg aan te geven hoe groot de invloed van legendarische Frans-Zwitserse |tect is geweest en nog steeds is op het tren in Nederland. De expositie is een jrdeel van de grootscheepse manifestatie france aux Pays-Bas". LEM In de trein, terugkerend van k aan Holland, schreef Le Corbu- 2Jn de winter van 1932 een brief aan één zijn vrienden van de architectengroep „Houdt moed, zie het groot! Ga stef- tatig tot op de bodem van het vraag- Alles wat de geest kan voorzien jjeorie zal de praktijk van morgen goed «We moeten de wijde ruimte aan onze te hebbjttingen geven. We moeten een systeem envoudfén stuk creëren. De harmonie moet n zich iLags gestalte krijgen door een waakza- n was fvereenstemming van de geest naar de was i van de moderne wereld. Alom zie ik lts vrees, slechts angst om te mishagen, Je falen". De brief, slot van het verhaal ?n simpiterreis .Holland, was gericht aan „de :iene ta|tecten die erop uit zijn hun medebur- aarjte verheffen en hen naar het moderne jtuur te dirigeren", inken, d is het taalles was Le Corbusier een man die wilde la- mis is aén in wat voor tijd hij leefde; het tijdperk van e kantldustrialisatie. Dat vormde de basis voor ziin feest vten over architectuur, wat hij neerlegde m zou hune architecture, in feite zijn geloofsbrieven: Kerstriwe architectuur is ontroerende verhoudingen tj bid jand brengen met de elementen licht, scha per di muren en ruimte". En: „Architectuur is het mij ojundlge. zuivere en grootse spel van volumes, f werefc het licht zijn samengevoegd. Onze ogen zijn iakt om vormen in het licht te zien; vormen Is Reagjen onthuld door schaduw en licht; kubische, ?n dat |che. bolle, cylindrische of driehoekige vor an el kozijn de primaire vormen, die zich in het licht ig je ztlijk aftekenen. We vormen er ons een helder. Kijk efear en eenduidig beeld van. Daarom zijn het iste vormen, de mooiste vormen andcr^lustreerde zijn denkbeelden met (detail)foto's hebt plo's, vliegtuigen en oceaanstomers. Uitingen een me het machine-tijdperk, waarvan vooral de rden. Unstomer vaak herkenbaar is in zijn ontwer- tje KofliUit die tijd dateert zijn beroemde uitspraak: huis is een woonmachine. Die woorden wer- 0 LEVjop vele, meestal verkeerde manieren uitge- ij bedoelde er louter mee dat het huis een functionerend apparaat moet zijn om in te formuleerde hij zijn concept in de „Vjjf Itn van een nieuwe architectuur": de kolom onder betonnen vloerplaten ter vervanging dragende muren; het vrije, flexibele grondplan niet-dragende muren in het interieur, het bre- trookvenster voor een maximum aan gelijma- iaghcht, de vrije indeling van de gevels, die ilijk wordt met een gewapend- betonconstruc- n tot slot de daktuin voor licht, lucht en zon. ^ieuwe architectuur" leidde ook tot een visie e moderne stad. Een eigenzinnige, moderne vi- vaarvan de gevolgen nog altijd zichtbaar ziin; alleen in Nederland. Grofweg gezegd dacht Le iusier aan een tuinstad op grote schaal, met jebouwen. gelingen van Le Corbusiers eerste en grootste volgelin- in Nederland was Jan Duiker, lid van De 8 en jjerpor van het sanatorium Zonnestraal in Hil- en de Nirwana*flat in Den Haag. Duiker i een groot aanhanger van Le Corbusiers visie ie moderne stad, de Ville Radieuse, waarvoor •verigens wel eerst half Parijs met de grond ge wilde maken. De voorloper van de hoogbouw ïederland schreef daarover in 1934: „De Ville 4euse zou wèl zijn de cultuurdaad van deze V, critici, sceptici, cynici! hypocrisie, dakenma- M7\Jten spijt Le Corbusier is langzamerhand ge- Tf den tot een begrip, dat gebaseerd is op de*le- LL_|voórwaarden van deze tijd. Een begrip dat ■NOQk door honderden jonge architecten worat uit- f ^agen naar de vier windstreken". g niet iedereen keek Le Corbusier naar de ^OD1 Voor IP016 architecten als Rietveld, Van jyiJlburg en Oud was hij op z'n minst omstreden. "erden ook zij wel degelijk door hem beïnvloed. —Overeenkomsten tussen villa's van De Stijl en 590van Le Corbusier (b.v. Villa Savoye, Villa f h en Pavilion de l'Esprit Nouveau) zijn nave- J >90 r^rSTER )90het N< lens e RDAM De Nederlandse Opera Stichting Nationale Ballet moeten jaarlijks miljoenen s extra subsidie krijgen, omdat de beide ge- fchappen vanaf september 1986 de vaste bespe- \OQ zullen zijn van het Amsterdamse muziekthea- f dat met het nieuwe stadhuis, het Stopera-com- r I vormt Dat stelt de commissie Batenburg in advies aan minister Brinkman (WVC). jVUft besluit tot de bouw van het muziektheater in f hoofdstad betekent in principe het accepteren de financiële gevolgen die daaruit voor opera )9Q ballet voortvloeien", aldus de commissie. De f idie voor de operastichting (25 miljoen gulden jaar) moet met 9,9 miljoen gulden worden ver- kQTygcL Voor het Nationale Ballet, dat nu 9,6 mil- gulden per jaar krijgt, zou 4,5 miljoen gulden a nodig zijn. commissie Batenburg zegt tot genoemde bedra- >90 te zÜn gekomen na een vergelijking met de iburgse Staatoper, een muziekcentrum „dat I lijkt op de situatie die opera en ballet voor kOfi 1 hebben". f 'V iet advies wordt onderscheid gemaakt tussen de a kosten die samenhangen met de schaalver- ing en de bedragen die nodig zijn voor de ge- iste kwaliteitsverbetering en de stijging van net pen tal produkties en voorstellingen. commissie meent dat de uitvoeringen van ope en ballet geconcentreerd moeten worden in sterdam. „Bespelingen in steden als bijvoor- Id Den Haag en Rotterdam zouden alleen maar •a kosten met zich meebrengen. Publiek uit ge- veel m,de centra kan gezien „de geografische af- d" best naar Amsterdam reizen". Operastichting en het Nationale Ballet kunnen ;ens de commissie nog meer extra inkomsten gen door het hanteren van een gevarieerd sbeleid en door een betere samenwerking met media. Daarnaast acht het drietal (dr. Baten- g, een accountant en nog een bankier) een ver gaande samenwerking tussen de opera en het gewenst. De uitwerking daarvan moet dan /inden onder leiding van de voorzitter van raad van toezicht van de Stichting Muziekthea- waarin beide gezelschappen zijn vertegen- irdigd. Bovendien, zo meent de commissie zou lister Brinkman de gezelschappen bij de beste- g van de subsidie relatief grote vrijheid moet en. commissie Batenburg heeft uitdrukkelijk niet eken naar de artistieke kant van de zaak. „Dat onze opdracht niet. Net zoals het niet onze was na te gaan in hoeverre andere gezel len in het land er op achteruit gaan als de en het ballet meer geld krijgen". laai was appen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 11