D CeidaeSowiant laatste grote tv-drama van Willy van Hemert Sigrid Koetse is de moeilijke rol toebedeeld van de egoïstische vrouw Charlotte, die op demonische wijze haar dochter terroriseert en het leven van haar echtgenoot tot een hel maakt. S JÈF ijdejubilerendeKROlegtmende laatste hand aan de opnamen van de twaalfdelige serie De Appelgaard, het spektaculaire testament van regisseur Willy van Hemert. De Appelgaard is een familiedrama rond een demonische, oude vrouw in een landhuis in de Betuwe met een prachtige boomgaard; van een vrouw ook die haar dochter niet kan loslaten. Zelfs nog na haar dood terroriseert ze haaf kind met de sterfbedbelofte haar zieke vader te verplegen. Eenmaal komt de dochter. Margot, in opstand, als ze haar grote liefde, een wat oudere antiquair leert kennen. Het tweetal vlucht naar Egypte, beleeft twee weken van puur geluk, waarna het fantoom van de moeder postuum toeslaat en het geluk voorgoed vervliegt. Margots vreugdeloze toekomst blijft verankerd in de Betuwe. Een interview met de schrijver en regisseur van de Appelgaard: Willy van Hemert. De prachtige boomgaard in de Betuwe, waar het twaalfdelige televisiedrama van de KRO zich grotendeels afspeelt. kant Godfried (Bram van der Vlugt), is niet in staat daarvoor geld vrij te maken. Zij laat Godfried vallen en papt aan met ene Laurens (Ton Lensink). zoon van een Indische plantersfamilie. Ontworteld in de Betuwe beland en over bergen bankpapier beschikkend, geeft hij Char lotte haar huis. Hij schenkt haar ook twee kinderen, een zoon René (Frederik de Groot) en een dochter, Margot (Adrienne Kleyweg), die een beduidende rol in dit stuk en in het leven van Char lotte gaat spelen. Daarvoor put Van He mert uit zijn obsessie voor het eeuwige raadsel vrouw, in zijn script als volgt omschreven: „Een geschilderd portret van Charlotte op 20-jarige leeftijd be heerst een wand in de salon. De ogen achtervolgen je overal door de kamer. Er ningen en complicaties op en rond De Appelgaard, door Van Hemert neerge legd in dialogen die er niet om liegen. Vele jaren en vele hartverscheurende ta ferelen later nemen Margot en haar gale nehouder een voorschot op hun huwe lijksreis. een trip naar Egypte. Daar staan zij niet alleen oog in oog met de oude kunst die zij al kennen uit de boe ken, maar ook met de door de heel oude Egyptische cultuur doordrenkte leefwij ze. Hetzelfde wat Willy van Hemert er voer tijdens zijn verblijf in Egypte. Hij ziet daarin raakpunten met de westerse cultuur en dat zit ook in zijn spel: „Go den genoeg in het oude Egypte, maar daar torende hoog boven uit het geloof in één goede God. de levenbrengende zonnegod Osiris. Aan hem zijn rehgieu- HILVERSUM - „De Appelgaard moet je zien als mijn laatste grote werkstuk. Ik ben nu 73 en heb er drie jaar elke dag aan gewerkt. Twaalf afleveringen telt die serie. Dat breng ik niet nog eens op. Meer dan twaalf uur televisie. Daar haalt geen bioscoopfilm het bij". Zo'n grote produktie mag Willy van He men een volgend keer dan te veel zijn. nu is daarvan nog niets te merken. Da gelijks stoeit hij nog met de opnamen in de montagekamer. Op de dag van de eerste uitzending moet hij van zeker zes afleveringen de taferelen nog samenvoe gen tot een lopend verhaal. Zittend voor de monitor ziet hij deels zijn eigen leven aan zich voorbij spoelen. Want de door hemzelf bedachte, geschreven en geregis seerde familiegeschiedenis bevat flarden uit zijn eigen Teven. „Dat is niet eens opzet", onthult Willy van Hemert. „Ik heb geen behoefte aan een monument voor mezelf. Het gaat om de kijker die recht heeft op een goed verhaal als daarvoor toch veel geld wordt uitgetrokken. Maar schrijven doe je nu eenmaal vanuit jezelf. Schrijf ik een liefdesdialoog. dan laat ik die man en die vrouw dingen zeggen die ik zelf in die situaties bezigde. En je haalt je een vrouw voor de geest voor wie je tedere gevoelens koestert. Ik denk dat dat bij alle schrijvers zo werkt". Maar als hij verder vertelt, blijken de autobiografische elementen in De Appel gaard groot te zijn. De figuur van de ou dere. zeer op zichzelf zijnde vrouw in deze serie (Sigrid Koetse) ontleende hij aan een vroegere vereenzaamde hospita, bij wie hij een tijdje in de kost was. Wat betreft de liefdes in dit tv-spel kan hij uit een aanzienlijk persoonlijk repertoire putten. Verder zijn er ook de intriges, zoals die rond elk mens spelen, maar die door schrijvers dikwijls worden aange scherpt. gedramatiseerd. De achtste afle vering kreeg als lokatie zelfs Egypte, om dat Willy van Hemert zo door het land gegrepen werd toen hij er eens op bezoek was. Ter plekke riep hij toen uit daar een van zijn komende tv-series te zullen situeren, nog geen weet hebbend van het KRO-verzoek en van de titel De Appel gaard. Die zoek je bij voorkeur niet in dat ohjvenland. maar daar wist schrijver Willy een boeiende draai aan te geven, ook aangaande de strekking van deze se rie. want Van Hemert geeft de kijker ook graag wat levenslesjes mee. Jeugdsentiment Voor titel en lokatie viel hij terug op jeugdsentiment, dc eertijds beroemde bloeiende Betuwe. Van Hemert: „Tsje- chov was mij voor met zijn toneelstuk De Kersentuin. Voor mij liet hij De Ap pelgaard over". Maar in die gaard lopen ook mensen rond, die door hun welstand van de sa menleving geïsoleerd zijn geraakt. Char lotte van Langevelt (Sigrid Koetse) heeft aan haar liefde verzaakt om aan finan ciering te komen voor het landgoed „Appelgaard", een verwaarloosd maar majestueus buiten gevat in een weelde van bomen. Haar geliefde, de steenfabri Bram van der Vlugt als Godfried speelt in De Appelgaard de jeugdliefde van hoofdpersoon Charlotte (Sigrid Koetse). Een jeugdliefde die later nog eens wordt opgepakt met als resultaat de geboorte van een zoon, Valentijn. gaat een dwingende kracht uit van dit mooie hooghartige gezicht met een raad selachtige glimlach". Het wordt duide lijk: hiermee haalt Van Hemert het raad sel van de Mona Lisa van het Louvre naar De Appelgaard. Over moeder en dochter, Charlotte en Margot, uitweidend, windt Willy er geen doekjes om: „De figuur van Charlotte wordt bepaald door een tot het uiterste doorgedreven egoïsme, niet als bewust bedacht kwaad, maar omdat ze zo in el kaar zit. In de psychologie noemen ze dat solipsisme, iemand die in zichzelf gevangen zit. Eerst gaat haar man Lau rens er onderdoor. Hij raakt in moeilijk heden als de Duitsers in 1940 komen. Zij kiest tijdelijk onderdak bij Godfried, haalt daar alsnog het onderste uit de kan van haar jeugdliefde en houdt er een zoon, Valentijn (René van Asten), aan over. Dit alles bezorgt vader Laurens een geestelijk trauma. Hij wijdt al zijn liefde aan de boomgaard, laat de vruch ten tot rottens toe rijpen, ziet de appel- gaarde als het paradijs voor zijn Eva en geeft zichzelf intussen over aan drank en verloedering". Verziekt Met moeder en dochter ligt het nog moeilijker. Die dochter wordt het slacht offer van de heerszucht van de moeder. Dat leidt tot een verziekte toestand, de dochter wordt het persoonlijk bezit, de geestelijke lijfeigene van haar moeder. Zij kan geen stap zetten of die is door moeder bepaald: op school, op pianoles, bij andere liefhebberijen, overal. Maar haar muzikale talent lijkt niet genegeerd te kunnen worden. Zij komt op het Am sterdamse Conservatorium terecht en wordt daar verliefd op de galeriehouder Jan Blom (Coen Flink), met wie zij zon der dat haar moeder het weet een ver houding begint. Een dubbel leven, dat aan haar knaagt en dat moeder en doch ter nog verder uiteendrijft. Aldoor span Scène van de begrafenis van Charlotte na een lang leven waarin zij anderen naar haar hand zette met v.l.n.r. hoofdrolspelers Ton Lensink, Adrienne Kleyweg, daarachter Frederik de Groot, in de bank rechts Jeanne Verstraete, Bram v.d. Vlugt, daarachter CoenFlink. Schrijver en regisseur van De Appelgaard: de 73-jarige Willy van Hemert. soog zien oprijzen, dat is wat anders dan het in tv-beeld om te zetten. Zoekend naar lokatics in het land van Maas en Waal vonden we wel het geschikte huis. maar met de bijbehorende boomgaard. Daarop stuitten we dertig kilometer ver der op. Geen nood, die beelden schuif jc in elkaar". „Moeilijker werd de bloesem, altijd een kortstondig natuurverschijnsel. Een houtvester heb ik bij de bomen op wacht gezet. Dc bloesem kwam uit en hij belde onmiddellijk. Maar toen we met de film ploeg verschenen, bleek de bloesem al weer te zijn afgewaaid. Heb ik 80.000 kilo kunstbloesem over die bomen laten uitstrooien. Ik heb zelfs door boomchi rurgen bomen met wortel en al laten overplanten. Zij voorspelden mij weinig succes en zij kregen gelijk. Dagenlang hebben we tot onze enkels door de mod der gelopen, omdat die overplant nat ge houden moest worden. In dertig jaar tv- werk heb ik nooit één dag verzuimd, maar toen werd ik getroffen door jicht. Ik kon niet lopen en liet mij in een rol stoel rondrijden, met nog net niet de re gisseursnaam Willy" op de achter kant". „Alle binnenopnamen komen uit de stu dio Aalsmeer, een bedenksel van Joop van den Ende. Niets dan lof voor die or ganisator. maar zijn studio is niet geluid- dicht en met het druk bevlogen Schiphol er vlak achter kun je met de 1-2-3-show wel uit dc voeten, maar niet in dramati sche scènes van twee personen tussen wie, ook als er niet gesproken wordt, de spanning valt te snijden. Hoog boven je hoor je bij wijze van spreken de „cap tain speaking", maar als regisseur zit je daaronder met stomheid geslagen. In Aalsmeer hadden we het interieur van villa „Appelgaard" nagebouwd, waarbij Mia Schlossér van de NOS ervoor zorg de, dat de verhoudingen daarvan klop ten met de buitenopnamen. Als een deur niet scharniert langs dezelfde post, zou je de mensen via dc scharnieren een ver trek zien betreden. Laat ik afzien van een beschrijving van de duizend en een oneffenheden die weggewerkt moesten worden. Voor Sigrid te paard, in galop, werd een plaatselijke amazone inge huurd. Een steenfabrikant uit Velp ste nigde mij als adviseur met wetenswaar digheden over zijn vak. De Tielse vei lingdirecteur boezemde mij ontzag in met zijn kennis over bloesem. Mijn trouwste metgezel, de man voor de spe ciale effecten, hield ik voortdurend ach ter de hand". Als de natuur faalt, kun je appelbloesem namaken. Drama niet. Dat maakt de menselijke natuur zelf. TON OLIEMULLER Dochter Margot Adrienne Kleyweg) die geen kans ziet zich aan de heerszucht van haar moeder te onttrekken, waardoor het geluk haar onthouden blijft. ze liederen gewijd. Maar ook Sint Fran- ciscus zong een lied over de zon. Die nauwe relatie tussen de levenden en het geluk in het hiernamaals lag zo veran kerd in de ziel van de Egyptenaren dat zij daarom hun doden mummificeerden. Dat zit ook als dragende gedachte in mijn spel. De samenleving moet, wil er van geluk sprake zijn, doordrenkt wor den van een door God bepaalde orde. De religie als ruggesteun. Zonder dat treedt er verwatering en verwording op die zal leiden tot een vorm van materia lisme, waarvoor alles moet wijken wat menselijk mag heten. Wil de wereld blij ven bestaan, dan moet zij gedragen wor den door een idee dat door het goddelijk gezag is ingegeven. In De Appelgaard heerst in moeder Charlotte de ongerem de ik-zucht waarmee zij allen om zich heen neerhaalt. Bovendien sluit zij zich asociaal van de buitenwereld af'. Droom Om van een droom werkelijkheid te ma ken, moeten veel moeilijkheden worden overwonnen. Daar weet Willy alles van. Hij kan daar hele verhalen over vertel len: „Die bloeiende Betuwe bestaat niet meer. Ze houden daar de bomen laag. Dat bespaart op het plukloon. Je kunt een spel als zeer fraai voor het geeste

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 34