^4 ZEEMAN Luns verwijt Lubbers apathie KAMERVRAGEN OVER PROEFMETINSECTICIDE IN VEEVOE1 Aanmoedigingsprijs voor Haagse kunstschilder Roeland Zijlstra -co Spookverhalen uit theater waar Lincoln werd vermoord textielSupers LEIDEN KUNST/BINNENLAND EeidaeSowo/nt DINSDAG 17 DECEMBER 1985 PAGINA Sylvester Stallone trouwt Deense BEVERLY HILLS De Amerikaanse acteur Sylvester Stallone (39) is naar gisteren bekend is gemaakt zondag in de echt verbonden met de Deense actrice Brigitte Nielsen. De sobere plechtigheid werd voltrokken in de woning van de filmproducent Irwin Winkler in Bever ly Hills. Stallone, die bekend is geworden met de film Rocky, daarop aansluitende vervolgpro- dukties en de zeer gewelddadige Rambo-serie, was eenmaal eerder getrouwd. Zijn 22-jarige nieuwe vrouw, die er eveneens een eerder hu welijk op heeft zitten, speelt mee in Stallone's laatste rolprent „Rocky IV". Voor zij haai in trede deed in de filmwereld met een rol in Red Sonja was zij fotomodel. Althans optisch steekt ze haar man naar de kroon: met haar 1.83 me ter is ze 5 cm langer dan Stallone. Sylvester Stallone met zijn bruid Bri gitte Nielsen. Plankenkoorts bij cabaretier DEN HAAG Bezoekers van de eer ste voorstelling van cabaretier Coos Houwing's programma „De Profundis" in Theater Pepijn moesten gisteravond onverrichterzake huiswaarts keren. Houwing had een enorme aanval van plankenkoorts en durfde niet meer op te treden. Volgens eigen zeggen wist hij door de zenuwen de tekst van zijn solo- voorsteling niet meer. „Ik kijk in een diep zwart gat", aldus Houwing. Voor vanavond en morgenavond staan even eens optredens van Houwing op het programma, maar nog niet zeker is of die wel doorgang zullen vinden. Hou wing liet weten eerst eens tot zichzelf te willen komen. Nationale Ballet met „Bacchanten" AMSTERDAM Op 18 januari gaat in Carré in Amsterdam „Bacchanten", een avondvullen de produktie van Het Nationale Ballet en Voor heen ADM, in première. Gerardjan Rijnders, geassisteerd door Paul Gallis en Janine Brogt, regisseerde de voorstelling die de Griekse tra gedie Euripides' Bacchanten als uitgangspunt heeft. Naast het stuk van Euripides is gebruik gemaakt van materiaal van veel andere kunste naars. Vooral de teksten van de surrealistische schrijfster en tekenares Unica Ztlrn zijn een ba sis voor scènes en beelden van Bacchanten. De muziek voor deze balletvoorstelling is van Bou- dewijn Tarenskeen en wordt uitgevoerd door zeven musici. Naast de dansers en het muzikaal ensemble werken de acteurs Bol Buijs en Hans Kerckhoffs mee. Amerika paradijs voor illegale kunsthandel NEW YORK De Verenigde Stalen blijven een paradijs voor een bloeiende internationale handel in gesmokkelde antiquiteiten, met een jaaromzet van 1 miljard dollar. Ondanks dat in 1983 een wet werd ingevoerd die het de Ameri kaanse douane mogelijk maakte met in ternationaal opgestelde lijsten de invoer te controleren, is er nog niet één straf vervolging, invoerbeperking of terugga ve van een kunstwerk uit voortgevloeid. Alleen de illegale invoer van Colombi aanse antiquiteiten van vóór de Europe se kolonisering is beperkt. Dat had enig resultaat, want smokkelaars merkten dat het steeds moeilijker werd handelaren te vinden voor zaken van twijfelachtige WASHINGTON Waart de geest van president Abraham Lincoln in het theater waar hij 120 jaar geleden werd doodgeschoten? Veel acteurs die spelen in Ford's Theatre, toneelzaal en museum in het centrum van Washington, zeggen ervan overtuigd te zijn Lincoln gezien te hebben in de loge waarin hij in 1865 werd dood geschoten. Skeptici mogen hun schou ders ophalen, maar het bijge loof tiert welig in het 19e-eeuwse gebouw in rode steen, dat het toneel werd van een van de donkerste bladzijden uit de geschiedenis van Amerika en dat nu een eerste-klas-theater in Was hington is. „Meer dan één acteur heeft mij verteld dat hij iets hoort dat komt uit de richting van dat deel van het toneel waar Lincolns loge op uitkijkt, ie mand die lacht of klapt", zegt Larisa Wanserski, hoofd pu bliciteit van Ford's Theatre. „Het is iets dat je de adem doet inhouden en nadenken". Zij vertelt dat er een acteur was die iets van een toneelk necht aannam, om nader hand te vernemen dat die to neelknecht er op dat moment helemaal niet was. De spookverhalen maken geen indruk op Joe Geary, directeur van de U.S. Park Service, of Frank Hebbleth- waite, curator van het mu- seum, dat overdag in het ge bouw is gevestigd. Elk jaar sjokken 600.000 mensen door het gebouw om de loge te zien waar Lincoln, de presi dent die de slavernij afschaf te, op 14 april 1865 werd doodgeschoten. Abraham Lincoln keek naar een to neelstuk toen hij van achte ren werd doodgeschoten door John Wilkes Booth, die ver volgens het toneel opsprong, daarbij een been brak en vluchtte, om twee weken la ter te worden gepakt. Geary zegt niets van een geest te weten en Hebblethwaite voegt er aan toe: „Lincolns geest zou toch eerder rond waren in het Witte Huis, waar hij leefde, dan in een of ander theater". De emotie over de aanslag was indertijd zo groot dat de twee toneelproducers Ford het theater kort na Lincolns dood sloten. Het werd een rijksdienst en opslagplaats en raakte danig in verval, zelfs zo erg, dat in 1893 de vloeren onder het gewicht van de rijksdossiers instortten en tweeentwintig mensen de dood vonden en achtenzestig mensen werden gewond. In 1932 werd het gebouw heropend als museum, maar pas in de jaren zestig werd er weer toneel gespeeld. Het ge- lambrizeerde, 19e-eeuwse in terieur is een elegante ver mengeling van wit, goud en rood, trouw aan Lincolns tijd, incluis de allesbehalve ge makkelijke stoelen voor de toeschouwers uit die tijd. In 1980 brak directeur-pro ducer Frankie Hewitt met de persoonlijke regel dat Lin coln niet op het toneel uitge beeld zou worden: „Ik wilde dat Ford's een theater was en geen spookachtige plaats waar Lincoln werd ver moord". Een beslissing die werd bespoedigd toen zij de Engelse acteur Roy Dotrice zag in Herbert Mitgangs „Mr. Lincoln", een stuk dat door critici en publiek luid werd bejubeld. DEN HAAG Roeland Zijlstra gaat er eens lek ker van eten en er de kos ten mee bestrijden van de tentoonstelling die hij fe bruari volgend jaar heeft in Galerie Zagwijn aan het Spui. De 24-jarige kunstschilder („maar dat is zo'n negatief beladen woord, noem me maar kunstenaar, of kunstenaar in verf, dat is beter") heeft met een hem onbe kend meisje de „Johan en Titia Buning-Bronger- sprijs" gewonnen, een be drag van 2.500,- dat hem een dezer dagen wordt overgemaakt. „Een aanmoedigingsprijs voor jonge, veelbelovende schil ders", licht Zijlstra toe, die niet wil ontkennen dat hij veelbe lovend is, maar zich er ook waar te maken. „Ik ben nu 24 jaar en leef van een uitkering. Daar heb ik vrede mee en ik heb mezelf tot m'n dertigste de tijd gegeven; daarna zal ik m'n brood met schilderen moeten kunnen verdienen. Zo niet, dan zoek ik een baan". Ronde woorden van een zelf bewuste kerel, die de opleiding aan de Haagse Koninklijke Academie cum laude verliet en de school niet als beklem mend heeft ervaren. „Natuur lijk zijn er mensen die zich niks laten vertellen en op de school kankeren als ze weg zijn gestuurd. Maar ik heb er veel kunnen leren, al is het waar dat kunst iets heel per soonlijks is. Een goede leraar kan je bijvoorbeeld vragen waarom je juist die kleur geel hebt gebruikt, of het niet wat zachter kon, in verhouding tot andere kleuren. Je kunt het met die leraar eens zijn en je kunt zijn mening bestrijden, je steekt er in elk geval steeds wat van op". In zijn atelier in het Span jaardshof aan het Westeinde lijken brandjes te hebben ge woed, maar dat blijkt niet juist. Het is de nogal ongebrei delde manier waarop Zijlstra met zijn tubes rondspringt en zijn soms wat sombere, maar warm getinte kleurvoering, die van het atelier een afge brand kleurig slagveld maakt. Roeland Zijlstra: veelbelovend. „Ja, ik gebruik nogal veel verf..." Met die hoeveelheid verf drukt Roeland Ziilstra zijn nonfiguratief gemoed uit „Ik wilde eerst striptekenaar worden, maar dat hebben striptekenaars me uit het hoofd gepraat. Toen ben ik maar gaan schilderen. Veel grote doeken, maar op advies van kunsthandelaren ook wat praktisch bruikbare kleinere werken". Waarvan Zijlstra en kele wel, andere weer niet bo ven zijn bed wil zién hangen. Voorlopig niet om het geld, hoewel de prijs hem goed uit komt. De jonge kunstschilder die in Sneek werd geboren en zijn jeugd doorbracht in Em- men, schildert om de kunst. „Soms begin ik aan het eind van de ochtend, begin van de middag, tot 's avonds laat. Maar dan ben ik ook echt ka pot, hoor". imze ijlt] N HA. artaler mw Vrijwel niemand inTV-series draagt een veiligheidsriem izet te »cent. volger DETROIT Amerikaanse s Jj^ee ries waarin de auto een gro verge] rol speelt zijn niet altijd ej0pei even goed voorbeeld voor i je miljoenen kijkers. Uit een oi derzoek van het Amerikaanf persbureau UPI, waarbij in week van 2 tot 8 december afleveringen van populaire levisieseries werden bèkeke bleek dat de hoofdrolspele vrijwel nooit een veiligheii riem dragen. In maar drie van de 17 serii kwamen autoscènes voor mi personages die zich vastges] ten. Onder hen Mr. T. v „the A-Team", die de achti volging inzette op slechteril ken, die óp in plaats van in c veiligheidsriem zaten. Thomi Magnum van „Magnum" lij de gordel voor wat hij u terwijl Michael van „Knij Rider" zijn riem zelfs bij meest halsbrekende toe niet omdoet. De boodschi van deze vooral bij kindei populaire serie lijkt te zijn het „cool" is snel te rijden geen veiligheidsdriem om doen. In de wat bezadigder auto; nes in „Dynasty" laten Kryst en Blake Carrington de ri< in hun Rolls Royce evene< voor wat hij is. Van J.R. „Dallas" verwacht men bijiiiljoen dat hij supreme minachtii voor de riem zal hebben, dat heeft ie dan ook. vrouw Sue Ellen twijfelt bli baar constant over het nut: ene keer heeft ze hem wel oi de andere keer weer niet. organisatie van automobilisti en het persbureau zijn ontstel over de bevindingen. Ze heljorsu ben de producenten verzodj meer aandacht aan de veilAndels heidsriem te besteden. fehry 'H (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het Tweede-Ka merlid De Boois (PvdA) wil van de ministers Braks (Landbouw) en Winsemius (Milieubeheer) ophelde ring hebben over het verwerken van giftige insecticiden in (pluim- )veevoer. Het ministerie blijkt aan enkele (pluim veehouderijen toestemming te hebben ge geven, het bestrijdingsmiddel dimilin bij wijze van proef te verwerken in het voer voor kippen en varkens. In de Bestrijdingsmiddelenwet wordt het gebruik van insecticiden verboden. Minis ter Braks heeft aan vier kippenfarms en één varkensfokkerij ontheffing van dat verbod verleend. De bedoeling daarvan is dat kan worden nagegaan of het verwer ken van insecticiden in veevoer tot betere resultaten in de bestrijding van vliegen leidt. Met de proef is al in 1984 begonnen. Een woordvoerder van het ministerie en de producent van het gif, Duphar bv in Weesp, willen niet zeggen welke (pluim veehouderijen aan de proef deelnemen. De kippen van de vier bedrijven die mee doen aan het experiment zijn ?nder meer bedoeld voor de consumptie (vlees en eie ren). Volgens de hoofdinspecteur voor de levensmiddelen van het ministerie van wvc, de heer Van der Kreek, is de proef echter in geen enkel opzicht schadelijk voor de volksgezondheid. Hij erkent dat het gif ook in het kippevlees terecht komt, „maar de hoeveelheid en de con centratie van het middel zijn aanvaard baar". Er is wat dat betreft geen verschil met andere levensmiddelen voor de con sumptie. „Daarin zitten ook bestrijdings middelen". Normaal gesproken wordt het gif achteraf aan de geproduceerde mest toegevoegd. Duphar wil nu met het experiment na gaan of de vliegenbestrijding effectiever kan gebeuren. Door het gif in het voer voor kippen en varkens te verwerken, zou het beter over de geproduceerde mest verdeeld worden. De kans dat eitjes van vliegen tot leven komen wordt daardoor nihil. Volgens een woordvoerder van het minis terie van landbouw is dat noodzakelijk om infecties bij de dieren tegen te gaan. Van der Kreek, die belast is met de controle op de levensmiddelen, voegt daaraan toe dat ook de overlast voor omwonenden een rol speelt bij de bestrijding van vliegen. Aan het experiment liggen ook economische motieven ten grondslag. De vliegen gen hun eitjes veelal ook op de eieren zei jj Omdat de eieren daardoor vol zwarte pi jes komen te zitten, brengen ze mii geld op. lej t jaai Het is nog niet bekend wanneer de pri wordt afgerond. Volgens Van der Krt zijn de resultaten tot dusver wisselend moeilijk in te schatten. Ook is nog ondi delijk of deze methode breder zal wordt toegepast, wanneer de resultaten van proef positief blijken te zijn. ■Oi nodig bied. DEN HAAG Oud-minister Joseph Luns staat uitermate kritisch tegenover de rol die premier Lubbers heeft gespeeld in de totstandkoming van het 1-novemberbesluit over de plaatsing van Amerikaanse kruis raketten en het beëindigen van de atoom- taken van de F-16 en de Orion. Dat de plaatsing van de kruisraketten „een trieste kwestie" is geworden „is grotendeels te wijten aan de volkomen apathische houding van de Neder landse regering tegenover de anti-nucleaire bewe ging en de pacifistische activiteiten", zo zegt de voormalige NAVO-topman in een boek „Joseph Luns" van Rene Steenhorst en Frits Huis. „Jarenlang heeft men het veld vrij gelaten voor deze lieden. Alleen de heer Van den Broek, de mi nister van buitenlandse zaken, heeft enkele uit spraken gedaan die nogal positief waren". Luns zegt „met bevreemding en ergernis" te hebben ge constateerd dat „de heer Lubbers het oirbaar heeft geacht de grote, wilde manifestatie in de Houtusthallen met zijn aanwezigheid te vereren, waardoor hij een brevet van behoorlijkheid aan de anti-nucleaire beweging gaf. Hij is daar, zoals te verwachten viel, door een aantal mensen voor het grootste deel bestaand uit extremisten met lange haren zeer onheus behandeld en met de meest beledigende leuzen tegen de regering ge confronteerd. Ik heb dat zeer betreurd", aldus mr Luns, die meende dat de premier de bijeenkomst van het ICTO, het Interkerkelijk Comité Tweezij dige Ontwapening, had moeten bijwonen. De Sovjetunie heeft nooit echte signalen aan Ne derland gegeven. „Nederland heeft binnen de NAVO zó de twijfelaar uitgehangen dat het een fewilde prooi werd voor de Sovjetunie", oen hem gisteren het eerste exemplaar van het boek werd overhandigd, merkte Luns op dat hij als in het buitenland wonende Nederlander bij de volgende verkiezingen een stem heeft, maar dat Tamils, Joegoslaven, Turken, Algerijnen en Tune- siërs, zonder dat hen een test is afgenomen of zij meer dan drie zinnen Nederlands verstaan, mede beslissen over de vraag wie het land zal regeren. Dames mutsen. Koning Kou krijgt geen vat op u met zo'n muts. Lekker op de fiets en misschien straks wel op de schaats. Allerlei kleuren, ook zeer modieuze Kwaliteit, en dat ziet u. Lady Voordelig Onze panties heten: "Lady Fashion", denier. Maten 36/40 en 40/44. Verkrijgbaar in de kleuren zwart, emerald, fuchsia en wol wit. Maar voor die prijs kunnen we ze beter "Lady Voordelig" noemen. Mollige Baddoek. Een ander woord is er met. Dikke, mooie, stevige baddoeken. Alle kleuren. 90x50 cm. In bloemen. Veel kleuren, strepen en ruiten. Echte A-kwaliteit 't Is dustertijd. Als u deze duster ziet, koopt u er eentje. Mmmmm. warm en behagelijk. Met elastische taille en manchet. In de maten S, M en L. In rose, bleu en marine. Ruime overslag. Lekker lang. Lekker voordelig. SPIJKERBROEKEN/JONGE MEIDENMODE. Iedere jonge vrouw die de mode op de voet wil volgen, koopt deze spijker broek van soepel denim. wijd. Smalle pijpen. Kwaliteitsmode van vandaag. Maten 38 t/m 44. Met balletjes, biesjes, ringeltjes. Kindersokjes Gedekte kleuren. Met ringels. Verschillende uit voeringen. Toch Pas onze textiel rustig bij u thuis. Ruilen binnen 14 dagen met uw kassabon. Iets niet goed? Geld terug, (met kassabon) BIJ U IN DE BUURT Botermarkt 19 Kopermolen 31 Hoogstraat 1 5 Meiplein 48

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 6