Commedia deWarte in
prenten met surprises
Stampvolle
Kloosterkerk
bij St. Johns
Collegekoor
Nationaal Hekel Kabaret
nauwelijks satirisch
Residentie Orkest met
Amerikaanse muziek
Alternatief
Kerstconcert
Daniel Reuss een
geboren dirigent
bioscopen
dagpuzzel
KUNST
EeidoeSomant
MAANDAG 16 DECEMBER 1985 PAGINA
Nederlandse
landschapskunst
in Athene
DEN HAAG In het nationale
schilderijenkabinet van Grie
kenland in Athene wordt van 20
december tot en met 28 februari
een tentoonstelling georgani
seerd van Nederlandse land
schapsschilderkunst uit de 17de
eeuw. Tot de geselecteerde kuns
tenaars behoren o.a. Jan van
Goyen, Jacob en Salomon van
Ruysdael, Albert Cuyp, Aert van
der Neer en Willem van de Vel
de de oude. De tentoonstelling
werd samengesteld door de afde
ling buitenland van de rijks
dienst voor beeldende kunst.
Geen Showbizzquiz
voor Grace Jones
AALSMEER Zangeres Grace Jones
zal vanavond niet optreden in de
„Showbizzquiz". Nadat ze, evenals tij
dens de opname van het Veronica-
programma „Countdown", uren te
laat in Aalsmeer was gearriveerd en
zich vervolgens „amateuristisch" ge
droeg, besloot producent Joop van de
Ende de schijnwerpers op het duo
Saskia Serge te laten schijnen. Gra
ce Jones kon onverrichter zaken weer
terug naar haar hotel. Volgens de
TROS, die het programma uitzendt,
was er met de zangeres niet te wer
ken. De wispelturige ster miste vol
gens de omroep inzet en vakman
schap.
David Crosby
voor rechtbank
Popzanger David Crosby,
vooral bekend geworden
door zijn werk in de
groep Crosby, Stills,
Nash en Young, gefoto
grafeerd tijdens een zit
ting van de rechtbank in
het Amerikaanse Palm
Beach. Crosby staat mo
gelijk een gevangenis
straf te wachten wegens
verboden wapenbezit en
het bezit van drugs.
GIN ON THE ROCKS WINT
GROTE PRIJS VAN NEDERLAND
AMSTERDAM De hardrockgroep Gin on the Rocks uit
Venlo is de winnaar geworden van de Grote Prijs van Ne
derland, het nationale muziekconcours voor popgroepen. Op
de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk de groe
pen Many More en I've got the bullets, beide uit Rotterdam.
De Haagse groep The Treat viel buiten de prijzen. De finale
van het concours, waarbij zes popgroepen om de hoogste eer
streden, werd zaterdagavond en -nacht gehouden in een uit
verkocht Paradiso in Amsterdam. In totaal hebben 153 groe
pen een gooi gedaan naar de Grote Prijs van Nederland. Be
halve een negentig centimeter hoge trofee en champagne
was er voor de winnaar een bedrag van 5.000 gulden. De
nummers twee en drie wonnen bedragen van 3.000 en 2.000
gulden. Doel van de Grote Prijs van Nederland is naar ver
houding onbekende maar kwalitatief interessante popgroe
pen onder de aandacht van een breed publiek te brengen. De
deelnemers speelden allerlei verschillende soorten muziek:
van hardrock tot funk en van elektropop tot gitaarrock.
Topprestaties
van het
Prazakkwartet
Het Prazakkwartet «peelt in Diligen-
tia strijkkwartetten van Mozart, Ja-
nacek en Beethoven. Zondagmid-
Het Prazakkwartet is een
goede bekende in Den
Haag en liet daar nog vo
rig jaar bijzonder goede
indrukken achter. Nu spe
len zij weer hier, zowel af
gelopen zondagmiddag als
dinsdagavond, met twee
verschillende program
ma's. Het concert op zon
dagmiddag was een zo
adembenemende beleve
nis dat het de strijkkwar
tetliefhebbers die nog aar
zelden bepaald aangera
den kan worden om als
nog te gaan luisteren.
De opening met het eerste van
de drie zogenaamde Pruisische
kwartetten, opus KV 575 in D,
deed menigeen door de tere
oorstrelende inzet al meteen
rechtopzitten. De cello die in
deze kwartetten, vanwege de
cellospelende koning Frederik
Wilhelm II, aan wie zij zijn op
gedragen, extra veel gewicht
krijgt (figuurlijk bedoeld), ver
vulde die rol uitstekend en
trad nergens zoveel op de
voorgrond dat het totale klan-
kevenwicht werd verstoord.
Heel andere kost waren beide
daaropvolgende kwartetten,
die door Janacek en Beetho
ven aan het eind van hun le
ven zijn geschreven. Zo mooi
als dit keer heb ik Janacek's
tweede kwartet, dat hij op 70-
jarige leeftijd in de ban van
een nieuwe liefde schreef nog
nooit gehoord. Dat begon met
de rustige tempi en de gefluis
terde flageoletten, eerst van de
cello alleen en later van alle
vier tegelijk. De ongelooflijke
vitaliteit en de daarmee con-
straterende tederheid, de mu
zikaal gewaagde effecten en
de absolute toewijding en in
tensiteit waarmee door het
kwartet werd gespeeld, maak
ten het tot een onvergetelijke
gebeurtenis.
Niet minder indrukwekkend
was Beethovens kwartet op.
130 in Bes met de Grote Fuga
op. 133 als vaste afsluiting. Bij
na vijftig minuten muziek die
iets van de toenemende ont
hechting van de aardse zaken
door de componist weergeven.
Ook de strenge slotfuga kon
zich groots ontplooien, dankzij
het meesterschap van deze
vier Pragenaars, die het toen
trouwens nog niet konden la
ten en als toegift het largo
speelden uit Haydns kwartet
op 17 nr 4 in c.
BESIER
Kerstklankmiddag, georganiseerd
door de SCHAK, leider: René Ver
hoed. Ev. Lutherse Kerk, Den Haag.
Vrijwel alle Kerstconcer
ten volgen sinds jaar en
dag hetzelfde patroon: een
of meer koren, wel of niet
begeleid door orkest of
orgel, zingen welbekende
kerstliederen, waarbij het
publiek de geliefde melo-
diën soms meezingt.
Maar, het komt allemaal neer
op passief luisteren. Het kan
ook anders. En dat werd gis
termiddag in de Lutherse
Kerk bewezen op de door de
SCHAK georganiseerde Kerst
klankmiddag. Daar speelde
een ensemble, bestaande uit
leden van amateurorkesten:
een flink aantal koperblazers
uit de harmonie- en fanfare
wereld, zoals Metro, Fortissi
mo, Fedej-atieband CJV, wat
houtblazers en strijkers (o.a.
uit HASO), mandoline's en ac
cordeon. Een wonderlijk ge
heel, dat onder leiding van
René Verhoeff ijverig aan het
werk ging met eenvoudige en
wat ingewikkelder kerstliede
ren en dat na enige oefening
alleraardigst ging klinken. En
daar zaten ook nog leden uit
allesoortige Haagse koren, van
kinderkoren tot bejaarden
koor. En met dit werkelijk ad
hoe geheel werd gemusiceerd
dat het een lieve lust was. Dit
was nu een echt alternatief
Kerstconcert.
NOES KOKEE
TOT EN MET 9 FEBRUARI IN GEMEENTEMUSEUM
Gemeentemuseum, Den Haag:
Commedia dell'arte - prenten van
de muziekafdeling. T/m 9 februari
Dag. beh. maandag.
DEN HAAG Jammer dat
het overigens heel informa
tieve vouwblad bij de ten
toonstelling „Commedia del
l'arte - prenten van de mu
ziekafdeling" in het Haags
Gemeentemuseum niet even
uitlegt wat men verstaat on
der deze van oorsprong Itali
aanse theaterperiode. Want
dan had de kleine maar
mooie expositie wat meer
pootjes gekregen. Het is nu
een beetje kijken naar bonte
en bizarre plaatjes, zonder
precies te weten waarom.
l'arte met zich meebracht, zal
men gauw geneigd zijn dit
„arte" te vertalen in „kunst",
hoewel dit „beroep" moet
zijn: toneel door beroepsac
teurs. Die hun vak - in de
16e tot 18e eeuw - perfect
moesten beheersen en wel op
verscheidene niveaus. Ze
moesten in de eerste plaats
heel goed kunnen improvise
ren, binnen een doorgaans
vaag scenario; de acteurs
moesten precies weten wat
van de anderen kon worden
verwacht, weten welke actu
ele en plaatselijke grappen
gemaakt konden worden. Ze
moesten vaardig zijn in pan
tomime, acrobatiek en dans
en vooral moesten ze
muziekinstrumenten kunnen
bespelen.
Samenvattend kan men de
Commedia dell'arte „Ita
liaans geïmproviseerd typen-
toneel" noemen, waarvan
sommige typen nu nog enig
bestaansrecht hebben: Scapi-
no, Harlequino, Arlecchino
Muzikanten uit de Commedia dell'arte; anoniem Nederlands, 18e eeuw, niet gesigneerd en
gedateerd, Gemeentemuseum.
en Pulcinella, tijdens carna
val, poppenkast en ballet.
Zoals de tentoonstelling leert,
werkte de Commedia dell'ar
te inspirerend op beeldende
kunstenaars en ook aan hen
danken we onze kennis van
vroegere muziekinstrumen
ten. Want het muzikale ele
ment was altijd sterk verte
genwoordigd, vandaar dat
beeldende kunstenaars de ac
teurs vaak dansend en musi
cerend uitbeeldden. De in
strumenten die bespeeld wer
den waren meestal de typi
sche begeleidingsinstrumen
ten voor zang en dans, zoals
luit, gitaar en tamboerijn.
Maar onder de tientallen in
strumenten die op de verza
melde tekeningen te vinden
zijn, staat ook een trombone
(18e eeuw) uitgebeeld en dat
verwacht men niet gauw.
De tentoonstelling wordt
mede bepaald door tal van
tekeningen van de Franse
kunstenaar Jean Antoine
Watteau, die in zijn „fêtes ga-
lantes" de Franse aristocratie
schilderde, verkleed als her
ders en herderinnetjes of als
Italiaanse acteurs die zich
vermaken. Is de expositie
enerzijds grappig én leer
zaam, anderzijds gaat er wat
vermoeiends vanuit: het is
wel heel erg hupserig en bij
zonder, wat is uitgebeeld, er
komt nauwelijks een zich
normaal gedragende figuur
in voor. En het vermaak van
deze en gene bereikt een be
denkelijk niveau.
Wie al die dansende en drin
kende en buitelende figuren
wat veel wordt, kan zich ten
slotte eindeloos vermaken
met een spotprent van de
Amsterdammer Simon Fok-
ke uit 1742 „Bericht Van den
solemneele "Bal, die de Poten
taten van Europa op de
Groote Duitsche Zaal gehou
den hebben".
De prent geeft een aantal ge
nummerde figuren weer, die
in een begeleidende tekst
van commentaar worden
voorzien, in het Nederlands
en het Frans. De vertaling,
uit het Frans, is afgrijselijk
fraai en voor de uitgebeelden
zal de inhoud van de tekst
afschuwelijk zijn geweest: de
een is nog ziekelijker dan de
ander en wie er de tijd voor
neemt kan de spotprent op*
de verhoudingen tijdens de
Oostenrijkse successie-oorlog
ondergaan als een schitte
rend beeldverhaal.
FRITS BROMBERG
Het Nationaal Hekel Kabaret
heeft haar programma de titel
„Mond- en Klauwzeer" mee
gegeven. Als bezoeker van
theater PePijn verwacht je
dan een programma met veel
scherpe satirische nummers en
nauwelijks gespaarde gevoe
lens. Niets is echter minder
waar. De drie leden van het
Nationaal Hekel Kabaret,
Ruud Chermin, Louis Engels
en Karei Jancke blijven de
hele voorstelling lief en wor
den op geen enkel gebied
schokkend.
Theater PePijn, 14 december. Na
tionaal Hekel Kabaret met:,,Mond
en Klauwzeer". Regie: Rob v.d.
Meeberg.
Natuurlijk is het moeilijk om
een programma te maken met
rake opmerkingen en spits
vondigheden, maar je voelt je
een beetje bedrogen als de in
houd van het spel weinig met
satire te maken heeft.
De leidraad in het verhaal is
een beeld uit het jaar 1986
waarin de voorbereidingen
Baehconcerl door vocaal an instrumentaal ensemble van het Kon. Conser
vatorium o.l.v. Daniel Reuss. Solisten: Willemijn van Gent, Inez Hafkamp,
Peter-Paul Houtmortels en Hans Wijers. Doopsgezinde kerk, Den Haag,ze-
terdag.
Dirigenten worden geboren, niet gemaakt. Deze uitspraak gaat
bij de jonge dirigent Daniel Reuss, student aan het Rotterdams
Conservatorium, volledig op. Bij de Kurt Thomascursus '84
(voor koordirigenten en koorzangers) was hij het meest opval
lend talent en het is niet verwonderlijk dat het Kon. Conserva
torium in Den Haag hem uitnodigde een Bachproject te leiden.
Het resultaat van dat project viel zaterdagavond te beluisteren
in de Doopsgezinde Kerk en Reuss bracht bij die gelegenheid de
cantates BWV 152 „Tritt auf die Glaubensbahn", BWV 131 „Aus
der Tiefe ruf' ich" en BWV 106 „Gottes Zeit ist die allerbeste
Zeit".
De vocale en instrumentale ensembles werden gevormd door
studenten van het conservatorium en het klinkend resultaat was
meer dan verrassend. De instrumentalisten bespeelden barokin-
strumenten en bleken zich ontwikkeld te hebben tot ware spe
cialisten. In de gekozen cantates maakt Bach gebruik van een
orkestrale inleiding en Daniel Reuss wist daarin het uiterste aan
verfijning, helderheid en klankdoorzichtigheid te bereiken. In
het orkest vielen voortreffelijke individuele prestaties te beluis
teren zoals bijv. van de hoboïst. Daniel Reuss is een dirigent met
een perfect gevoel voor vocale mogelijkheden, het veertien le
den tellende koor vormde een opvallende eenheid, prachtig van
kleur en rijk aan expressie. Een koor dat zich niet zou moeten
beperken tot een gelegenheidsproject. Reuss legde een sublieme
basis.
Dit soort concerten door muziekstudenten levert menigmaal een
verrassing op. Niet alleen de dirigent overtuigde op glansrijke
wijze, ook de sopraan Willemijn van Gent. Zij beschikt over een
juweel van een vocaliteit met een fascinerend timbre en weet
van de eerste tot de laatste noot te boeien. Het valt niet moeiliik
haar een glansrijke toekomst te voorspellen, zij was de ontdek
king van deze muzikaal zo hoopvolle en verwachtingsvolle
avond. ADRIAAN HAGEft
worden getroffen voor de
Olympische spelen, die moge
lijkerwijs in Nederland gehou
den zullen worden. Na de pau
ze wordt er een sprong ge
maakt naar het jaar 1992. Dan
zijn er geen heroïnehoertjes
meer, Willem Alexander is ko
ning van Nederland en beton
rot vernielt het Olympisch sta
dion. Allemaal niet zo schok-,
kend om nu eens over de he
kel te halen.
Louis Engels is duidelijk de
spil van het gezelschap. Hij
heeft veel in zijn macht en
probeert geestdriftig een stuk
theater weg te geven. Alleen
zou hij in een beter program
ma meer tot zijn recht komen.
Ruud Chermin speelt een aar
dig partijtje saxofoon, soms
wel met twee tegelijk. Het pia
nospel van Karei Jancke is
ook best origineel en in combi
natie met de saxofoon een
prettig stuk begeleiding. Maar
de groep komt beslist niet als
hekelcabaret uit de verf. Daar
voor heeft het programma een
te saaie inhoud. Dat is jammer,
want de groep op zich heeft
wel mogelijkheden.
ROB VAN DER MIJL
Echtpaar
gewond
ALPHEN A/D RIJN Een
69-jarige automobilist uit Lei
den zorgde gistermiddag om
vier uur op de Steekterweg in
Alphen aan den Rijn voor een
behoorlijke ravage. De Leide-
naar botste om nog niet opge
helderde reden tegen een ge
parkeerde auto. Wegspringen
de onderdelen beschadigden
andere auto's en een kastje
van de Centrale Antenne In
richting. De automobilist raak
te in paniek en gaf gas, waar
door hij tegen een muur van
een garage botste. De man
brak enkele ribben. Zijn
vrouw, die naast hem zat, liep
eveneens gebroken ribben op
en brak haar neus en een
hand. Beiden zijn opgenomeq
in het Rijnoord Ziekenhuis.
Tot in alle hoeken en gaten zat men gisteravond in de
Kloosterkerk bij de Adventsdienst van het vermaarde
koor van St. John's College uit Cambridge. Het was
ook een ware belevenis, zo'n Anglicaanse kerkdienst.
Niet alleen werd er prachtig gezongen door het koor
van 16 jonge en 8 volwassen zangers, maar men kon
ook volop genieten van deze unieke samensmelting
van het prille, strakke met de volle, zware stemmen,
deze altijd herkenbare, typisch Engelse klank.
Een belevenis was ook de dienst zelf met het voorlezen van de
bij de Advent passende bijbelteksten, de Lessons, de daarbij ho
rende collecten, op lectio-toon gezongen, en de afwisseling van
hymns, psalms en carols. Een religieuze belevenis met name
voor de vele Engelsen en in zekere zin ook voor ons, Nederlan
ders, die zelfs een eigen melodie konden ontdekken in „If you
would hear the angels sing".
Maar naast de puur muzikale bewondering voor het zingen (en
de voorbeeldige tempi), en voor de waardigheid van de Ad
ventsdienst was er ook nog het afwegen van de compositorische
waarde. En, eerlijk gezegd, viel die mij niet mee. De Engelse
kerkmuziek zit stevig verankerd in de traditie van de 19e eeuw
en zelfs eigentijdse componisten houden daaraan vast, zoals de
carol „There is a flower" van John Rutter. Maar een juweel was
de carol „Remember, O thou man", vdn de 17e eeuwer Ravens-
croft. En Engeland bezit een schat van deze oude koorliederen.
Een Bach-koraal zat in de 8ste Lesson en de kracht van deze
muziek overtrof alles, zoals ook de briljante G-moll Fantasie en
Fuga van de Leipziger meester, na afloop gespeeld, in de oren
bleef klinken.
NOES KOKEE
Berlijnse muur in New York
Een wel heel vreemd beeld in New York, waar de Westduitse televisie dezer dagen
opnamen maakte voor een showprogramma dat de titel draagt „Berlijn is New York".
Voor de opnamen werd tegen de achtergrond van Manhattan een deel van de Berlijn
se muur nagebouwd. De muur diende als decor voor een optreden van twee leden
van de Opera van Philadelphia.
Het was eigenlijk een concert
van kamermuziek, dat het Re
sidentie Orkest onder leiding
van Ernest Bour zaterdaga
vond in het Kon. Conservato
rium bood. Het grote orkest
kwam er niet aan te pas. Het
programma zag er interessant
uit door de werken van twee
hedendaagse Amerikaanse
componisten. Wij hier weten
weinig van de muziek uit de
periode nè John Cage, die lan
ge tijd het muziekdenken
heeft gedomineerd. En precies
zoals ook in Europa het geval
is, merkt men hier de terug
keer naar de tonaliteit via de
pointilistische serialiteit.
Heel duidelijk was dit het ge
val in Settings van Mel Powell
(1982), een vijftal dichtfrag-
Residentie Orkest o.l.v. Ernsst Bour.
Soliste: Jane Manning, sopraan.
Kon. Conservatorium in Don Haag,
zaterdag.
menten voor sopraan en ka
merensemble: doorzichtige,
fijnkleurige, soms nadenkende
composities, die mede door de
zegging van de soliste Jane
Manning veel indruk maak
ten. Juist het sobere, ingetogen
weefsel van deze muziek trok
mij meer aan dan het andere
werk voor sopraan en kame
rensemble, Sparrows van Jo
seph Schwantner (1979), waar
voor haiku's van Issa waren
gebruikt. Hert was weliswaar
kleurrijker, maar soms nader
de de kwaliteit bedenkelijk
dicht de achtergrondmuziek
bij natuurdocumentaires op de
t.v., incluis de citaten van
Bach en folkmusic. Een werk
op grote hoogte blijft, ook na
veelvuldig beluisteren, het trio
voor viool, piano en hoorn van
Ligeti, wederom voorbeeldig
gespeeld door Jaring Walta,
Jan v.d. Meer en Vicente Zar-
zo: het zgn. Brahmstrio, of
schoon het hoofdmotief duide
lijk een Beethoven-karakter
heeft.
Nieuw, althans voor Den
Haag, was het sextet van Joël
Bons, een druk bewegende
muziek vol kleine motiefjes,
die langzaam, tot stilstand ko
men: een goed werk, mooi en
afwisselend van klank.
NOES KOKEE
Voor een uitgebreid
agenda, opk voor de kL
mende dagen, raadpler
men „UIT", de gratis \vl
kelijkse bijlage van tleéjgN -
krant. Uorg 1
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelaf'" v
straal 6. tel. 01720-20800): Baf" tnnn
to the future (al); 18.30. 21.(1
wo. ook 14.00. EUROClNElI
II: Back to the future (al); 18.1" vpr
21.00. wo. ook 14.15. EURPu
CINEMA III: Santa Claus
18.45, 21.15. wo. ook 14
EUROCINEMA IV: Miami i
percopa (al); 18.45, 21.15.
ook 14.15. KINDERVOORSTÖ
LINGEN EUROCINEMA
Billy Turf, haantje de voord
(al); wo. 14.15.
LEIDEN e LUXOR (Stations*
19. tel. 071-121239): Sarf
Claus (al); 14.30, 19.00, 21.1
LIDO en STUDIO (Steenstra
39. tel.124130): Back to the li
ture (al); Weird Science (a|
Kiss of the Spider wor
wo. 14.30 Breakfast Club
Miami Supercops (al) 14.if
19.00, 21.15. TRIANON (BreP
straat 31, tel. 123875): Heaven
bodies (16); 14.30, 19.00. 21.f
REX (Haarlemmerstraat
tel 071-125414): Adverterl
doet begeren (16); 14.30. 19.q
21.15. KINDERVOORSTELLII
GEN LIDO: Sneeuwwitje (a
wo. 14.30. pj*
NOORDWIJK LIDO THEAT8
(Pr. Bernhardstraat 56. tfDEN
01719-12800): Amadeus
ma. 21.15. di. 20.15.The ninjaj <"COi
(12); ma. 19.00. jn die
KATWIJK CITY THEATER^11
14.45, 19.00, 21.15.
dl. 19.00. 21.15. CITY THEkde pi
TER II: Life Force (16); tijden ar u9t
City I. CITY THEATER
Cheech and Chong atill sm^ljn 1
king (16): tijden zie City i 3 OC
CITY THEATER IV: Erotisch,
nachten met de zombies (ifP30;
tijden zie City l. KINDERVOOI ben f
STELLINGEN CITY THEATEIholgel
De laatste eenhoorn; wo. 14.4i lpuu
LIDOTHEATER: Geen mal
nee. «ie ei
E dat
VOORSCHOTEN GREENWAE het i
(tel. 01717-4354):Paasage to li,
dia (al); ma. dl. wo 20.00.
14.00. KINDERVOORSTELLU Ik ho
GEN The Gremlins; wo. 15.4|ran ét
Pietje Bel; wo. 14.00. ,je nj(
WASSENAAR ASTRA (tf^t Vi
01751-13269): King David (1$ betr»
20.00. KINDERVOORSTELLII) V00
GEN De gouden zeehond; wl_ j__:
14.00. Kt
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 21,
tel. 463500): Santa Claus (a ruslJ:
14.00, 19.00, 21.30. ASTApS. W
(Spul 27. tel. 463500): Weifl jaa
de
science (al); 14.00, 1.00, 21.3
e ASTA 3: Prizzi's honor (12
14.00. 18.45. 21.30. BABYL0(»wboiJ
1 (naast Centraal Station, ttht".
471656): Plenty
18.45. 21.30.
Twee smerissen slaan h
3U. DUÜILW"
al Station, tèht".
(al); 14.01
BABYLON A
slaan hun sla
21.30. BI A
SU.S.A. (16); 14.00. 18.4
21.30. CINEAC 3: Return IV
the living dead (16); 18.4
21.30. ma. di. ook 14.00. El
ROCINEMA (Leyweg 910, tt I
667066): Amadeus (al); w
20.00. overige dagen 14.01
20.00. e METROPOLE 1 (Carnl
gielaan. tel. 456756): Back t
the future (al); 14.00. 18.4 Eei
21.30. METROPOLE 2: Bre*_
sters millions (al); 14.00, 18.4!jVlAr
21.30. METROPOLE 3 Th H„
mean season (16); 14.00, 18.4:
21.30. METROPOLE 4: Life c *nj<
brian (12); 14.00. 18.45. 21.3d
METROPOLE 5: Oberst red
(16); 14.00, 20.30. ODEON |Z
(Herengracht 13, tel. 462400] IVJ
Back to the future (al); 13.45
18.45, 21.30. ODEON 2: Trall^
fic school (al); 13.45, 18.4S*V11
21.30. ODEON 3: Gothal
13 45. 18.45, 21.30. ODEON t
Perfect(al); 13.45, 18.45, 21.3
LE PARIS 1 (Kettingstraf
12b, tel. 656402): Getting luck]
(18); 12.00 tot 22.30. LE PA
RIS 2: Gouden achatjes (181
12.15 tot 22.45. LE PARIS t
Nasty nurses (18); 12.30 tof
23.00. PASSAGE (Passage 63
tel. 460977): Miami supercopi
(al); 14.00. 18.45. 21.30
HAAGS FILMHUIS (Dennewed Verd<
56. tel. 459900): Zaal 1: Ham
mett (16); 14.00. 19.30, 21.45
Zaal 2: Poulet au vinaigre
16.15, 19.30. 21.45. Zaal 3 "r
„New faces of Hollywood" 3 0|
Into the night; ma. Barry Lyni io
don; di. Repo man; wo. do. vr
za. zo. ma. wo. 14.00, 16.15'
19.15. 21.30. di. 14.00, 20.00. 12.
KINDERVOORSTELLINGEN: Vf
e CINEAC III: Thomas Seniors
wo. 14.00. EUROClNEMA|Entree
Sjors en Sjimmie en de tover' 12 ja
ring; wo. 14.00.
Horizontaal: 1 drank; 4 zonder e
gie; 7 boord v.e. meer; 8 per i
(alk 9 ten bedrage van; 10 vlaf
maat; 12 ik (Latijn); 15 schroei l
helikopter; 16 circa (alk.); 17 t
was; 18 handelszaak; 21 gehoof
gaan; 22 uitroep; 23 hoewel; 25 1
(afk.); 26 te gener tijd; 27 drooglnrf
ting voor mout; 28 meubelstuk, r
Verticaal: 1 zwaarmoedigheid; 2 li
en smal kleed; 3 soort papegaafl
bijbelse naam; 5 bevel; 6 houtsol
11 sportevenement (alk.); 14 wijlij
schaap; 15 familielid; 18
taal; 19 muzieknoot; 20 belangrijkl
chaamsslagader; 24 loterijbriefje;,
zwaarlijvig.
OPLOSSING
"X!P S3 :iO| pz ieiJoe ozl (f/j
61 Isubjj 8i :ujoo gi !|Oo pi I J |1|J
tjnonaiuoijeiu g Uepjo g :eei p 1 éMI
C Uedoi z iö!iogoue|0iu i iieeojP
83 :»SJ00 LZ 'MOOU 92 j(] sz W z5
;qoo ZZ Uoo iz teuiJjj 81 !|n zi ej LTT
Ijojoj 61 :o6a z\ :aje oi !pe 6 i et stand
.'JdAao l Iujooi p :>||0ui i :|eejuoz!'