1ÏÏH71 TAFEL „Anti- oecumenische alliantie tussen kerken de kerk wereld Predikant werkt gemiddeld zestig uur per week Trek maatregelen tegen priester-ministers in Zuidafrikaanse „evangelicals" in beweging tegen apartheid Godsdienstles op Italiaanse scholen niet meer verplicht Geidóc 6ou/twC :„r hi weer ACHTERGROND CcidócSotwaiit MAANDAG 16 DECEMBER 198SPAGIN Jï NI Basisbeweging presenteert Signalement 1985 De Raad van de Basisbeweging van kritische groepen en ge meenten in Nederland heeft zaterdag Signalement 1985 gepre senteerd, een actueel portret van de Basisbeweging, die nu zes tig gemeenten omvat. In 1979 begon de samenwerking van kri tische groepen en gemeenten in de Basisbeweging met een „eerste visie en program". Het Signalement is een vervolg op dit stuk. De Basisbeweging schetst in Signalement 1985 een beeld van zichzelf tussen kerk en maatschappij met een duide lijke keuze voor „arm gehouden en arm gemaakte mensen", voor het socialisme en voor het verstaan van de bijbel als „be- vrijdingsverhaal van God met de mensen". Kruisbeeld op brandweer kazerne in FS verboden Voor het eerst in twintig jaar zal er rond Kerstmis geen ver licht kruisbeeld staan op de brandweerkazerne in de stad St. Charles in de Amerikaanse staat Illinois. Een federale rechter heeft aan het gebruik een einde gemaakt door zijn uitspraak iri een proces dat was aangespannen door de Amerikaanse vereniging voor de burgerlijke vrijheden (ACLU) en twee inwoners van St. Charles. Rechter James Holderman bepaalde dat het kruisbeeld een „karakteristiek godsdienstig symbool" is en dat de aanwezigheid ervan op een overheidsgebouw een schending is van de scheiding van kerk en staat. Een zaken man heeft aangekondigd dat hij in reactie op de uitspraak van rechter Holderman een kruisbeeld van 20 meter zal plaatsen op de toren van zijn fabriek in de buurt van de brandweerkazerne. DPR 's nemen niet deel aan Acht-mei-beweging De Diocesane Pastorale Raad (DPR) van het aartsbisdom Utrecht zal om formele redenen geen lid worden van de parti- cipantenraad van de Acht-mei-beweging. Volgens de DPR Utrecht verdraagt het lidmaatschap zich niet met de positie van de DPR als pluriform adviesorgaan van de bisschop, ook al staan verscheidene DPR-leden zeer sympathiek tegenover de Acht-mei-beweging. Ook de DPR's van de bisdommen Gronin gen en Breda hebben om formele redenen besloten geen lid van de participantenraad te worden. De DPR's van de bisdom men Haarlem en Rotterdam moeten nog besluiten of ze zich bij de participantenraad aansluiten. Sommige mensen zullen nooit iets leren, omdat ze alles te vlug begrijpen Alexander Pope Het lijkt wel of in het rooms-katholieke en protestantse kamp zich een soort anti-oecumeni sche alliantie heeft ge vormd. Daarbij geldt de wapenspreuk oecumene betekent terugkeer van alle Kerken naar Rome onder aanvaarding van alle dogma's". Dat ver klaarde de Oostenrijkse oecumenica-expert prof. dr. Heinrich Fries afge lopen week op een sym posium over oecumene, georganiseerd door de stichting „Pro Oriënte", een schepping van kardi naal Franz König. Naar het oordeel van inleider zijn degenen die dit stel len in feite helemaal niet in oecumene geïnteres seerd. Prof. Fries betreurde de her nieuwde afbakening van de grenzen in het nieuwe ker kelijk wetboek, waarbij de pauselijke macht over de plaatselijke Kerken nog dui delijker tot uitdrukking komt dan voorheen. Maar of de nieuwe Codex werkelijk eer der een hinderpaal dan een wegbereider in oecumenisch De Armeens-Apostolische theoloog, prelaat dr. Mesrop K. Krikorian uit Wenen, had een praktische oplossing uit gewerkt voor het pausambt in een verenigde Kerk. De paus wordt daarbij meer dan ,,de eerste onder zijns gelij ken". Zijn beslissingsmacht zoals die thans geldt in de ka tholieke kerk, blijft in zijn visie behouden voor alle ka tholieken. Maar toekomstige concilie-besluiten zouden pas rechtskracht verkrijgen, als namens de Oosterse Kerken de patriarch van Constanti- nopel er zijn zegel aan hecht, gevolgd door de vertegen woordiger van de Reformato rische Kerken. Naar de mening van dr. Kri korian moet, om het zover te brengen, een einde komen aan de „weinig conciliaire omgang tussen paus en bis schoppen", alsmede de ma nier waarop bisschopsbenoe mingen tot stand komen en het strikte toezicht van Rome op de plaatselijke Kerken. De erkenning van de Oosterse Kerken als „zusterkerken" heeft zijns inziens de oecu mene een enorme stap voor uit gebracht en een nieuwe fase in de dialoog ingeluid. De gemiddelde hervorm de en gereformeerde predikant werkt zo'n zes tig uur per week. Daarbij zijn er uitschieters naar boven: 82-84 werkuren per week, en naar bene den: 36-42 uren. Dat is een van de voorlopige conclusies uit een onderzoek van drie Groningers naar de vraag of het dagelijks werk van predikanten in Gronin gen, Friesland en Drenthe wel of niet beantwoordt aan de doelstellingen die hen bij het begin van hun ambtsbe diening voor ogen stonden. Vooruitlopend op de defini tieve conclusies zegt een van de onderzoekers, drs. J. A. Keizer, dat gereformeerde predikanten meer uren per week maken dan hun her vormde collega's: 59 uren te genover 56 uren. Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt verder dat predikanten minder tijd besteden aan stu die. In 1968 gebruikten pre dikanten nog 18,6 procent van hun werktijd aan per soonlijke studie, nu is dat percentage nog 9,2 procent. Sinds 1968, het jaar waarin ook een onderzoek plaats vond naar de taak van de zielzorger in Nederland, heb ben predikanten er feitelijk een nieuwe taak bijgekregen: gemeenteopbouw. Daarmee worden al die activiteiten be doeld die te maken hebben met begeleiding van vrijwil ligers, het stimuleren van ge spreksgroepen en het onder houden van oecumenische en interkerkelijke contacten. Op pastoraat is in vergelij king met 1968 veel bezuinigd, mee door activeiten van vrij willigers die in toenemende mate pastoraal werk doen. Het onderzoek, door middel van vragenformulieren, wordt voortgezet. De onder zoekers gaan predikanten in terviewen over hun werk en over de beleving ervan. Daarbij komt ook aan de orde de vraag in hoeverre de predikant voor zichzelf en voor de gemeente kan vol doen aan de gestelde ver wachtingen en Katholieken in Nicaragua hebben paus Johannes Paulus II verzocht de schorsingen van de drie priesters in de Sandi- nistische regering op te heffen. In een petitie die de Sandi- nistische krant Nuevo Diario heeft gepubliceerd, roepen de 132 katholieken de paus op een welwillende houding tegen over de Sandinistische revolutie aan te nemen en priesters niet te beletten op te komen „voor een rechtvaardige zaak". „Wij vragen U, heb medelijden met dit land dat weinig des kundigen heeft", aldus de petitie waarin de Sandinistische revolutie van 1979 „een rechtvaardige oorlog voor de bevrij ding" wordt genoemd. De drie priester-ministers in de Sandinistische regering zijn Miguel D'Escoto (buitenlandse zaken), Ernesto Cardenal (cultuur) en Fernando Cardenal (onderwijs). Zij mogen geen sacramenten bedienen, totdat zij hun politieke functie opge ven. De Nicaraguaanse bisschoppen, die het beleid van de Sandi nistische regering afwijzen, hebben president Daniel Ortega per brief gevraagd een oplossing te zoeken voor de „situatie van voortdurende bedreiging" waarin de katholieke kerk in Nicaragua zich bevindt. Sinds oktober toen de Nicaruaanse regering een aantal burgerlijke vrijheden opschortte, zijn talrijke priesters en leden van katholieke organisaties aan een streng verhoor onderworpen. Onderscheiding voor Goddijn Professor Walter Goddijn is vrijdag bij zijn afscheid als hoogleraar in de sociologie van kerk en godsdienst aan de Theologische Faculteit van Tilburg benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Kardinaal Alfrink die on danks zijn slechte gezond heidstoestand de afscheidre- de van Goddijn (zie hiervoor de krant van vrijdag) bij woonde, kreeg, na Goddijn zelf, als tweede het „vriend- schapsboek" dat collega's van Goddijn hadden samenge steld. Goddijn was in de jaren tussen 1963 en 1972 een naas te medewerker van Alfrink. Behalve Alfrink waren ook bisschop H. Ernst van Breda, bisschop J.G. ter Schure van Den Bosch en bisschop J. Möller van Groningen aan wezig evenals prof. E. Schil- lebeeckx en diverse andere bekende theologen. Antelope viert bevrijding van Bhagwansecte Inwoners van het Amerikaanse stadje Antelope vierden het afge lopen weekeinde luidruchtig het feit dat het stadje Antelope zijn ge zag weer kan doen gelden over het terrein waar de Bhwagwan- secte zich had genesteld. De aanhangers van Bhagwan zijn na het vertrek van Bhagwan zelf naar elders ver trokken. Inwo ners van Antelo pe hebben op het bord City of Raj- neesh het bord 'Antelope gijze laars' aange bracht. Wij ze zijn eindelijk vrij, aldus de inwo ners van Antelo pe. •Hos®i--r45 Kerkhoven verheven tot „ecologische rustplaatsen" De evangelische kerk in Noord-Duitsland gaat richtlij nen uitvaardigen voor het milieuvriendelijk maken van de meer dan 700 kerkhoven van de Evangelische Kerk in Sleeswijk-Holstein en Ham burg. Volgens de richtlijnen moet het kerkhof als „ecolo gische rustplaats" voor be dreigde dieren en planten zo veel mogelijk met uitsluitend biologische bestrijdingsmid delen en organische mest v/orden bewerkt. De kerk verwacht dat het aantal ty pisch inheemse bomen en struiken op de kerkhoven flink zal toenemen en dat vo gels en bijen meer voedsel zullen vinden. Het aantal bo men op de kerkhovenmoet met ongeveer 35 procent toe nemen. Uit schoongemaakte grasperken moeten weiden ontstaan die slechts twee- tot driemaal per jaar mogen worden gemaaid. Verder moet het gebruik van asfalt en straatstenen worden be perkt. Met de richtlijnen wordt ook het gebruik van plastic aan banden gelegd. Onder de blanke „evangeli cals" (evangelische christe- nenY in Zuid-Afrika zijn de opvattingen over de apart heid de laatste tijd danig in beweging geraakt. Dit bleek kortgeleden op een bijeenkomst in Heckport van 120 Zuidafrikaanse evangeli sche leiders, die door blanke, kleurlingen en zwarten werd bijgewoond. Als gevolg van de gedachtenwisseling met zwarte medechristenen zijn sommige blanke „evangeli cals" bijna 180 graden van mening veranderd. De „World Evangelical Fel lowship" (WEF; evangelische wereldalliantie), die dit meldt, noemt de bijeenkomst „zonder precedent". De evangelische christenen in in het land, aldus het WEI -verslag. De bijeenkomst werd georga niseerd door de Evangelische Alliantie in Zuid-Afrika. WEF-secretaris David 'Ho ward verklaarde na afloop dat de bijeenkomst geken merkt werd door angst: angst voor geweld van terroristen en van de politie, angst voor een communistische machts overname en de daaruit voortvloeiende onderdruk king. Zuidafrikanen van verschil lende ethnische afkomst deelden hun ervaringen met elkaar. Een zwarte predikant zei dat hem het angstzweet over de rug liep als hij voor ging bij een begrafenis van een slachtoffer van de rellen, terwijl de politie ogenschijn lijk emotieloos de gebeurte nissen gadeslaat. „Toen ik zag dat een politie man mijn dochtertje zonder enige reden aftuigde, kookte ik van woede en had ik hem wel willen doodschieten," zei een Zuidafrikaan van Indiase afkomst. Een blanke „evangelical" zei dat hij zich ervoor schaamde dat hij in een blanke buurt woonde waardoor hij thuis niets van de rellen merkte. Een Ierse hulpwerker in een zwarte woonwijk vertelde dat zijn gezin bang is voor de blanke onderdrukker te wor den aangezien. Priesters in Japan willen geen vingerafdruk geven Meer dan 6.000 buitenlanders weigeren hun vingerafdruk te geven voor een nieuwe wet ter registratie van bui tenlanders in Japan. De wei geraars zijn voornamelijk Koreanen, maar ook een Bel gische en Franse priester pie keren er niet over hun vin ger en medewerking te ver lenen aan deze wet die zij discriminerend achten, om dat verder in Japan alleen van criminelen vingeraf drukken genomen worden. De Belgische katholieke priester Etienne de Guchte- neere (56) woont al 29 jaar in Japan en heeft nu van de im migratie-ambtenaren nog een verlenging van drie maanden van zijn visum gekregen. Weigert hij daarna nog zijn vingerafdruk te geven, dan kan hij niet langer blijven, aldus de autoriteiten. (Van onze correspondent Cees Manders) R-K godsdienstles op de Itali aanse school: tot voor kort werd er niet over gepraat. Je hoefde je er niet eens voor op te geven: het hoorde erbij. Wilden de ouders anders, dan moesten ze dat dan wel uit drukkelijk en tijdig aan de leiding van de school laten weten. Het nieuwe concordaat van 1984 tussen de paus en Italië heeft die situatie gewijzigd. Godsdienst op het lesrooster is geen regel meer, maar slechts facultatief. Er moet nu uit drukkelijk om worden ge vraagd, door de ouders of door de scholieren van 18 jaar en ouder zelf. Zaterdag heeft de Italiaanse onderwijsminister, mevrouw Falcucci, een feestelijk glas geheven met kardinaal Polet- ti, de president van het Itali aanse bischoppencollege. Re den voor de feestvreugde was de ondertekening van een be treffende akkoord. Het concordaat is gesloten tussen het Vaticaan en de Ita liaanse Republiek. Maar de kwestie van het katholiek on derwijs kan de Italiaanse re gering rechtstreeks regelen met de Italiaanse bisschop penconferentie, dus niet meer met de paus. Dit is de eerste keer dat de paus deze be voegdheden aan de Italiaanse bisschoppen delegeert. Na twee maanden onderhandelen hebben de minister en de kar dinaal het volgende afgespro ken: Om de keuze voor het niet- -volgen van godsdienstles niet K„rriinflal PnlPtti te te aantrekkelijk te maken Karöinaal POlettl zullen de godsdienstlessen nooit aan het begin of aan het einde van de schooldag wor den gegeven. Aan hen die geen godsdienst willen, zal vervangend onderricht wor den gegeven; „iets cultureels". Religieuze „apartheid" is uit den boze: er mogen geen ver schillende klassen worden ge formeerd met leerlingen die zich wel of juist niet voor de godsdienstles hebben opgege ven. Het lesmateriaal voor de godsdienstles moet door de lo- P^flf kale bisschop zijn goedge- keurd, en de godsdienstlera ren moeten een theologische opleiding hebben gehad waar in de paus zich kan vinden. De nieuwe regeling gaat vol gende maand in wanneer de inschrijvingen voor het nieu we schooljaar (86-87) begin nen. Aangenomen wordt dat de godsdienstklassen het vol gend jaar minder vol zullen zijn dan in het verleden. Maar volgens kardinaal Poletti zul len diegenen die godsdienstles volgen dat dan wel met veel meer ijver en aandacht doen dan tot nog toe het geval was. Hij vraagt de ouders te kiezen uit overtuiging, niet „in ver moeide gehoorzaamheid aan een sleur De linkse partijen vinden dat deze overeenkomst op de goe de weg is maar nog teveel het „primaat" van de RK gods dienst in Italië bevestigt. Zij vinden godsdienst een prive- -zaak. Lessen daarin horen niet in het door de overheid betaald onderwijs. Deze linkse partijen hebben strijd hier over in het parlement aange kondigd. Verkeer in de soep Iheeft ezinge jrde V; VELE tienduizenden automobilisten zijn vandaag slaclj^eede fer geworden van blokkades, waarmee vrachtwagenchhgsraa feurs bruggen, tunnels, verkeersknooppunten en grensoin aan gangen afsloten. In een klein en dichtbevolkt land alsles,eld onze heeft zo'n actie onmiddellijk veel effect, zodat de utaat) keersproblemen zich vandaag als een olievlek over onsL net gennet verspreidden. liend jverki Niet bij alle actiepunten waren de wegen volledig afgo ten. Soms werd een van de rijbanen vrijgehouden „om tie, brandweer en ambulances de weg niet te versperren)* „om de sympathie van de automobilisten niet te verspelf zoals actievoerders verklaarden. Maar dat oogmerk werf de ochtendspits in elk geval niet verwezenlijkt. tgf Al gauw ontstond een situatie waarbij het overige vertf4/*] jf r J slechts uiterst traag door de vrijgelaten gaten kon sijpelei de vele kilometers lange files, die vanmorgen ontstoni zullen slechts weinigen er begrip voor hebben opgebrai dat de vrachtwagenchauffeurs een cao-conflict met werkgevers uitvechten ten koste van de overige weggel kers die met dat probleem niets uitstaande hebben. 2 I Het ziet er evenmin naar uit dat het verdere verloop de actie van de vervoersbond FNV erg succesvol zal zijn. |L/t f heel los van de vraag wie in het cao-conflict het (meeste)j lijk heeft, maken de werkgevers een goede kans op een o< winning in het kort geding dat woensdag dient. Allen heeft het CNV vandaag niet mee willen doen aan de F! actie, omdat volgens een CNV-woordvoerder beide parl( elkaar bij het overleg zo dicht waren genaderd, dat er onj doende grond was voor de nu ontketende actie. VOORTS was naar het oordeel van de werkgeversdelegj de FNV, alvorens tot actie over te gaan, volgens de lopej cao verplicht eerst een bemiddelingscommissie het confliq laten beoordelen. Het CNV onderschrijft op dit punt de vi van de werkgevers. Bovendien zal de rechter ongetwijfeld zijn oordeel laten meewegen, dat de werkgevers weliswhgpg in het weekeinde een ultimatum hebben laten verloj^er^r maar zich vervolgens bereid hebben verklaard opnieuw 4eidst de werknemers rond de tafel te gaan zitten, een voorstel jcholii het CNV onmiddellijk heeft aanvaard maar het FNV h^hapj verworpen. TENSLOTTE zal de rechter waarschijnlijk ook niet i kunnen gaan aan het algemeen belang dat door de wordt geschaad. Los van de belemmeringen die aan het oHet ni' rige wegverkeer in de weg zijn gelegd, zijn vandaag tal Taarrt^ aan bederf onderhevige vrachten, voor het merendeel voPaa[ec sel, in het gedrang gekomen. Juist op maandag is die hLsen veelheid zeer groot, zodat niet uitgesloten moet worden Lremie de bevoorrading hier en daar in de knel is gekomen. Sen ni bpleidi tiiet m OVERIGENS: als ooit is aangetoond dat 's morgens ^aar ANP-nieuwsdienst ook op de halve uren niet gemist l(nog) 1 worden, dan was dat wel vandaag. Automobilisten wenning r om half acht op Radio 1 als onderdeel van een consumenjdaar z rubriek uitvoerig geïnformeerd over een soeprecept, terfiebbei hun belangstelling er op dat moment uiteraard vc uitging, in hoeverre het verkeer in de soep zat. Aanhoudend zacht DE BILT (KNMI) Ook dinsdag blijft het zacht weer. Met een zuidwestelijke stro ming wordt via de Britse ei landen lucht aangevoerd, waarin de temperatuur nau welijks beneden de 10 graden komt. Hoewel de luchtvochtig heid iets afneemt, blijft er ech ter een kleine kans op regen of motregen. Die wordt ver oorzaakt door storingen die in de zuidwestelijke stroming mee trekken. Na het voorbijt rekken van zo'n stoFingsge- biedje draait de wind tijdelijk naar het westen of noordwes ten, waardoor de temperatuur iets lager wordt. De middag- temperaturen blijven echter ruim boven het gemiddelde liggen. Gebakken ham met speksaus, ananas-zuurkool en aardappelen tweekleurenvla Voor twee personen heeft u nodig: 2 plakken gekookte ham a 100 g, ei, paneer meel, 30 g margarine, paar plakjes ontbijtspek, ui, 6 g bloem, 2 dl water, half bouillonblokje, aroma; 500 g zuurkool, 2 schijven ananas met sap, (witte wijn), paprikapoeder; tot 1 kg aardappelen; Vt liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, 10 g cacao, 8 g suiker. Haal de ham door een met één lepel water losgeklopt ei en door paneermeel. Bak de plakken in warme margarine bruin en houd ze op een bord 62-j gon an ir warm. Fruit stukjes spek ui lichtbruin in het bak\ bak vervolgens al roere^ervoj de bloem een paar minui mee en doe er dan het wal en bouillonblokje bij. Laat saus vijf minuten zacht Jt ken en maak haar op sma af met aroma. Kook de zuurkool in weit ®ar J? water met ananassap en dn gewenst wat witte wijn (m- Va schien staat er een rest left 1 gaar in twintig minutt iderb Warm op het laatst stuk>t lie ananas mee. Garneer \veed groente met paprikapoedel e a£. Zet een deciliter melk apa Meng custard en suiker maak er met een scheu koude melk (van de vier ciliter) een papje van. -BrefRJg de rest van die vier decilit melk aan de kook, schenk wat van bij het papje en het mengsel in de pan. La de vla al roerende even ken. Deel de hete vla, mei door de ene helft een hal deciliter koude melk en do de andere helft een halve ciliter koude melk, die mengd is met de cacao en schenk ze tegelijk en evt snel in de schaal. JEAN»—-I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2