TAFEL Raad van Kerken stelt kerkelijke beleggingen opnieuw aan de orde Ceidoc MM71 Behoud van oude kerken: werken aan de eeuwigheid ACHTERGROND kerk wereld Geen communie voor hertrouwden Vrede kent geen grenzen >weer fe foidóaOowiant ZATERDAG 14 DECEMBER 1985 PAGIN Ib Italiaanse pastoor eist eenheid onder kibbelende politici Don Giovanni Bruni, de pastoor van Isola del Gran Sasso bij Teramo in midden-Italië, weigert alle 20 leden van de gemeen teraad de heilige communie, tot zij erin zijn geslaagd een le vensvatbare coalitie te vormen. „Wie zondigt tegen de gemeen schap die hij moet vertegenwoordigen, moet de communie worden geweigerd", zei de pastoor in een recente preek. De po litici van Isola del Gran Sasso slagen er al maanden door on derling persoonlijk gekibbel niet in een bestuurscollege te vor men. Gutierrez naar Japan Bevrijdingstheoloog Gustavo Gutierrez, intussen wereldwijd bekend, zal zijn leeropdracht aan de universiteit van Lima on derbreken om te doceren in Brazilië en Japan. Hij zal deze col leges bevrijdingstheologie geven aan de Katholieke Universi teit van Sao Paulo en aan de Sophia-Universiteit van Japan, waar de Jezuieten de scepter zwaaien. Hij doceerde ook een tijd in de Verenigde Staten. Bij die gele genheid verklaarde hij dat zijn keuze voor de armen en on- mondigen is uitgemond in de bevrijdingstheologie, maar dat dit zeker niet het enige perspectief voor christenen betekent om de christelijke leer in praktijk te brengen. „De wortel van mijn leven is mijn geloof in Jezus Christus, niet de bevrijdingstheo logie op zichzelf". Het ideaal is niets anders dan de waarheid op een afstand Alphonse de Lamartlne KARDINAAL HÖFFNER: „Er kan geen sprake van zijn dat in de katholieke kerk hertrouwde mensen ter com munie kunnen gaan". Deze uitspraak deed de voorzitter van de Duitse bisschoppen conferentie, kardinaal Joseph Höffner, nu op de buitenge wone bisschoppensynode in Rome stemmen zijn gehoord dat dit verbod toch weinig mededogen kent voor mense lijke nood. Het niet toelaten van gescheiden en later her trouwde mensen is noch een kerkelijke maatregel, noch een kerkelijke straf, aldus de kardinaal. Het is een onder deel van de geloofsleer, ver klaarde mgr. Höffner dezer dagen in de „Deutsche Tage- spost". Op het argument dat de Kerk dan tekort schiet in haar pastorale taak en ver antwoordelijkheid antwoordt mgr. Höffner, dat voor tal van priesters en leken het wel toelaten van hertrouw den tot de communie een zware belasting van het ge weten zou betekenen, omdat zij dan niet meer weten wat er in het geloof van de Kerk nog voor vast en zeker moet worden gehouden. De Kerk draagt ook pastorale verant woordelijkheid tegenover die mensen, betoogt mgr. Höff ner. „Het zou daarom niet te recht zijn haar te smaden om haar trouw aan het Woord des Heren". Kardinaal Höffner De Raad van Kerken in Nederland wil opnieuw de kerkelijke beleggin gen aan de orde stellen. De Raad wil onder meer een inventarisatie van alle organisaties binnen de kerken die met het beheer van vermogen te maken hebben, en van de personen daarin, die hier voor verantwoordelijk-, heid dragen. Dit heeft de Raad besloten na een gesprek met de Neder landse vereniging tot steun aan de oecumenische ontwik kelingscoöperatie (NVOC) en het oecumenisch studie- en aktiecentrum voor investerin gen (OSACI). De Raad van Kerken zal de lidkerken vragen hoe het be heer van het vermogen is ge organiseerd, wie de beslissin gen nemen en op basis van welke criteria. Verder heeft de Raad het voorstel van OSACI overgenomen dat de kerken gezamenlijk richtlij nen voor beleggingen moeten opstellen. In de Verenigde Staten heeft de Raad van Kerken dit reeds in 1973 ge daan. Verder moeten de ker ken duidelijk maken hoe zij tegenover de EDCS (oecume nische ontwikkelingscoöpera tie) staan. Het ligt in de bedoeling dat de vragen in februari 1986 naar de kerken gaan. De reacties worden uiterlijk in november verwacht. Begin 1987 kan er dan een volgend kerkenbe- raad over dit onderwerp wor den gehouden. In mei 1983 vond op verzoek van de Raad van Kerken een eerste kerkenberaad plaats, dat door OSACI was georga niseerd. Aanleiding was de oproep van het Centrale Co mité van de Wereldraad van Kerken in 1980 tot „blijvende aandacht voor en beraad over de kerkelijke beleggingen'. Het antwoord van de kerken daarop was niet geheel bevre digend. Lang niet alle organi saties die in aanmerking kwa men, reageerden. „Waar ge zegd wordt dat een lager ren dement niet kan, wordt in fei te gezegd: dat kan/wil onze kerk niet opbrengen. Dat be tekent dat een mentaliteits verandering nodig is," aldus Greetje Witte-Rang van OSA CI. Toenadering tot regering biedt perspectieven De toenadering tussen kerk en staat biedt volgens de ka tholieke bisschoppen nieuwe perspectieven voor de kerk op Cuba. In hun kerstbood schap wijzen de bisschoppen erop dat de regering verte genwoordigers van de katho lieke kerk nu voor interna tionale conferenties op Cuba uitnodigt en dat de media in tegenstelling tot vroeger veel aandacht aan godsdienstige vraagstukken besteden. Ook tonen de bisschoppen zich er verheugd over dat enkele buitenlandse religieuzen in het land werden toegelaten, wat jarenlang niet mogelijk was. De bisschoppen roepen de christenen en alle Cuba nen op samen te streven naar een verbetering van de situa tie in het land. De toenadering tussen kerk en staat is begonnen in sep tember dit jaar toen Fidel Castro een ontmoeting had met de bisschoppen. Verte genwoordigers van de kerk werden uitgenodigd om deel te nemen aan de internatio nale conferentie over de schuldenlast van de Latijnsa- merikaanse landen die de Cubaanse regering dit najaar in Havana organiseerde. PAUSELIJKE VREDESBOODSCHAP: •>r> Het Vaticaan heeft gisteren de jaarlijkse vredesboodschap van de paus gepubliceerd. De paus spreekt deze rede altijd uit op Nieuwjaarsdag, 19 jaar geleden uitgeroepen tot 'Wereldvredes- dag'. De komende 'Wereldvre- desdag' is evenwel een heel bijzondere. Want zij is de eer ste dag van het 'Internationaal Vredesjaar', waartoe de Orga nisatie van de Verenigde Na ties (die zelf veertig jaar be staat) 1986 hebben uitgeroe pen. De paus legt in deze vredes boodschap de nadruk op de „universele waarde van de vrede". Dat wil zeggen dat volgens hem de vrede op een lijn staat met andere universe le waarden, als het recht op le ven. vrijheid en respect. De paus noemt de vrede univer seel ook in die zin dat die geen geografische grenzen kent of daardoor nooit in haar wer king mag worden beperkt. De kern van zijn boodschap is dan ook: „De vrede is een waarde zonder grenzen". De vrede wordt, zo meent de paus, bedreigd door de verde ling van de wereld in politieke ën economische machtsblok ken. Hij noemt in dit verband de economische tegenstellin gen tussen het noorden en het zuiden, en de politieke geschil len tussen het oosten en het westen. Uit de wisselwerking oost- -west is „het spook van de kernwapens" voortgekomen, die voor een permanente con flictssituatie zorgt. Maar vol gens de paus heeft ook de toe nemende handel in conventio nele wapens „rampzalige ge volgen". De paus noemt in de vredes boodschap geen enkel land bij name. Had hij dat in verband met de internationale wapen handel gedaan, dan zou hij ze ker Italië, Frankrijk en Brazi lië hebben moeten noemen, landen die hem bijzonder dier baar zijn, maar tot de grootste wapenproducenten behoren. De paus wil de blokvorming in de wereld bestrijden met „nieuwe modellen van maat schappij en internationale re laties". Die moeten de recht vaardigheid en vrede verzeke ren. „Gezond realisme sugge reert dat dergelijke modellen niet simpelweg van boven of van buiten kunnen worden opgelegd. Want de wortels van de tegenstelling en van de spanningen zitten in het hart van de mens. Vooral het hart en de houding van de mens moeten veranderen, en dat vereist een totale verandering van de individuen". Als de mens verandert, wor den ook de onderlinge betrek kingen tussen de mensen an ders. De wereldgemeenschap zal dan de weg inslaan naar de dialoog, naar de solidariteit, naar de broederschap. „Dit is de enige weg die mogelijk is", zegt de paus. De spanningen tussen noord en zuid zullen plaats maken voor een „nieu we relatievorm: de sociale soli dariteit van allen". De verschillen tussen het noordelijk en het zuidelijk halfrond hebben de rijke lan den van de arme gescheiden en eerygeweldige sociale kloof veroorzaakt. De paus wijst op de schuldenlast die de moeilij ke situatie waarin 'zuid' ver keert nog verergert. De paus geeft ook aan hoe die noord zuid-kwestie in concreto moet worden aangepakt: „Ik denk aan de grondstofprijzen, aan de behoefte aan technolo gische kennis, aan de oplei ding van de werknemers, aan de inschakeling van miljoenen werklozen, aan de schulden die drukken op de arme lan den en aan een betere een meer verantwoord gebruik van de middelen waarover de ontwikkelingslanden beschik ken". Leider Oekraïnse katholieken geeft niet toe aan druk KGB Josyp Terelja, leider van de sinds 1946 ondergronds le vende, met Rome geünieerde Oekraïnse Katholieke Kerk, heeft deze maand een schik king van de Russische gehei me dienst KGB, waarbij hij het land diende te verlaten, afgewezen. De 42-jarige lei der van naar schatting 5 mil joen gelovigen werd op 20 augustus 1985 in Oezjgorod tot zeven jaar strafkamp en vijf jaar verbanning veroor deeld wegens „anti-sovjet-a gitatie en propaganda". Hij was ook mede-uitgever van de „Kroniek der Oekraïnse Katholieke Kerk", een on dergronds tijdschrift dat de autoriteiten een doorn in het oog is. De Russische geheime dienst KGB heeft hem vrijlating en emigratie naar Oostenrijk aangeboden, als hij in een verklaring aan de media openlijk zijn daden zou be rouwen. In brieven aan zijn echtgenote maakt hij mel ding van het dreigement, dat hij nu in een psychiatrisch ziekenhuis zal worden opge nomen, „waar gevaar bestaat dat mede-patiënten wel raad met me zullen weten". Naar Keston College, het Britse onderzoekinstituut voor de godsdienst in Oost- -Europa, heeft vernomen, is Terelja inderdaad in een psy- chatrische inrichting opgeno men. Hij heeft geweigerd de uitgave van de Kroniek te staken, waarbij de KGB als tegenprestatie een omvang rijke amnestie zou regelen voor „religieuze activisten". Terelja had gevraagd om am nestie voor gevangen zitten de leden van andere religieu ze gemeenschappen. De KGB wilde daar niet op ingaan. Uitgewezen Boeroendi heeft vijf Francisca nen uitgewezen: vier Italianen en een Canadees. Daarmee komt het totaal aantal pries ters dat de afgelopen vijftien jaar werd gedwongen Boe roendi te verlaten op bijna 200. De regering van Boeroendi verwijt de Rooms-Katholieke Kerk haar populariteit. MONUMENTENPRUS VOOR STICHTING OUDE GRONINGER KERKEN De Prijs voor de Monumentenzorg 1985, ingesteld door het Prins Bernhardfonds, is afgelopen donderdag voor de tweede maal toegekend. Ditmaal ging de prijs, honderd duizend gulden groot, naar voorzitter H.G. de Olde (52) van de Stichting Oude Groninger Kerken, die haar zal bestemmen voor het werk van de stichting. Hij leidt de kerkenstichting sinds 1981. In het dagelijks leven is De Olde directeur patiëntenzorg van Dennenoord in Zuidla ren. De stichting met zijn zesduizend donateurs bezit op dit moment 37 kerken, twee losse torens, een pastorie en drie kerkhoven. Een onzer redacteuren had een gesprek met voorzitter De Olde. „Als we een jaar of tien, vijftien verder zijn, zal de stichting zich voorname lijk bezig houden met groot onderhoud. Ik denk dat we daar nog eeuwen mee voortkunnen. Je doet dit werk ook voor de eeuwigheid. Dat is één van mijn meest wezenlij ke gevoelens hierbij. In dat hele kleine stukje tijd dat ons is geschonken, moeten we deze erfenis op een waardige manier doorgeven aan degenen die na ons komen. Van de zogenaamde oude- kerkenstichtingen zijn wij de oudste. Wij werden in 1969 op gericht. Daarna Friesland, vervolgens Gelderland. Voor de twee Hollanden kwam er één stichting. Zeeland was de laatste. Friesland en Gronin gen zijn veruit de grootste, zo wel wat betreft bezittingen als het aantal donateurs. De an dere zijn wat kleiner, wat minder spectaculair wellicht ook. Wij hebben duidelijk een eerste aanzet gegeven tot dit werk. Ik denk ook niet dat elke provincie zich ervoor leent. Het gaat nadrukkelijk om provincies waar ontzet tend veel kerken staan. Fries land heeft natuurlijk nog meer kerken dan Groningen. Hier komt er ieder jaar wel een bij op de monumenten lijst. Ik denk dat er daar in Groningen nu ongeveer 188 of 189 op staan. Voornamelijk de kerkvoogdij en van de hervormde kerk zaten hier met het probleem dat zij én een dominee moes ten onderhouden £n de kerk in goede staat moesten hand haven. Dat lukte niet, soms zelfs geen van beide. Vrij snel na de oprichting van de stich ting werd ons een aantal ker ken aangeboden. Er waren erbij die in een deplorabele toestand verkeerden, een lege kerk waar de vogels in en uit vlogen, waar de mest dik op de grond lag. Bijvoorbeeld die van Obergum, waar de res tauratie niet was voltooid en het dak nog open lag, omdat de kerkelijke gemeente op het beslissende moment het geld miste. Ruïnes De eerste jaren is het zeer snel gegaan. Na vijf jaar beza ten we al achttien kerken. De laatste jaren gaat het wat tra ger. De grote noodgevallen zijn inmiddels al tot ons geko men. Nu krijgen we kerken aangeboden omdat men de fi nanciering niet meer rond kan krijgen, of omdat men is samengesmolten met andere kerkelijke gemeenten in de buurt. Dan wil men geen twee, drie of zelfs vier kerken houden. Het aantal ernstige ruïnes is langzamerhand uit Groningen verdwenen. Dat wil niet zeg gen dat de zaken er rooskleu riger bij staan. Er bestaat ook verborgen verval. Dan zegt de architect: van buiten lijkt het heel aardig, maar ik zie zich overal vochtplekken afteke nen. De muur laat als een schil los van het onderliggen de muurwerk, het pleister werk valt weg als je er tegen aan tikt en de lambrizering begint te rotten. Met andere woorden: er is veel voor het oog verborgen verval dat ten minste evenveel aandacht vereist als die desastreuze si tuaties van een aantal jaren geleden. En we hebben nogal wat krepeergevallen gered. Met de restauratie van een kerk is minstens zes tot zeven ton gemoeid. En dan hebben we het over relatief kleine kerken. De duurste restaura tie die we totnutoe hebben ge- kostigd is die van Godlinze: 2,1 miljoen. Midwolde liep te gen de 1,8 miljoen. Zo'n kerk als Usquert vraagt ook al te gen het miljoen. Naast alle subsidies betalen we zelf zo'n tien percent. Dat kunnen we opbrengen dank zij onze do nateurs en allerlei eigen acti viteiten, zoals rommelmark ten en inzamelingsacties. De laatste vier jaar is het be leid dat we veel gedeeltelijk herstel uitvoeren. Alleen go ten en daken, dakruiters, of voegwerjc en schilderwerk wordt 'aangepakt, zodat de kerk voorlopig weer veilig is. We moeten het beleid afstem men op onze beperkte midde len, dat is geen schande. We kunnen beter twee, drie of vier kerken goed onderdak hebben en dan in latere jaren maar eens naar het interieur kijken, dan dat we één kerk volledig restaureren en twee of drie andere laten inrege nen en verkommeren. Toevoegsels Ik ben indirect altijd al bij dit werk betrokken geweest. Mijn vakanties breng ik meestal daar door waar een zekere mate van kerkendicht- heid bestaat. De laatste vijf jaar maken m'n vrouw en ik altijd fietstochten, drie keer richting Duitsland, twee keer richting Engeland. Dan bezoe ken we dertig tot zeventig kerken per vakantie. Wat je in zo'n kerk terug vindt, is het gestold zijn van een hele ontwikkelingsgang van een streek en een dorp. Dat spreekt me meer aan dan „het mooie", wat toch een be trekkelijk begrip is. Dingen die ik vroeger verafschuwde, vind ik nu ook mooi. Ik was toen meer een produkt van de algemene smaak. Hoe ouder hoe mooier, zou je kunnen zeggen. Dat merk ik wel eens bij de donateurs: als een kerk niet uit de middeleeuwen stamt is ie niet veel meer waard. Ook een kerk uit de vorige eeuw, of zelfs uit deze eeuw, heeft kwaliteiten die het belangrijk maken hem te behouden. Vroeger moesten alle toevoeg sels worden verwijderd, zeker als ze uit de negentiende eeuw stamden, een in veler ogen verwerpelijke eeuw uit het oogpunt van kunstbehoud. De laatste vijf jaar heb ik daar een heel andere houding te genover aangenomen. Je moet niet zeggen dat iets op voor hand waardeloos is, wanneer het in de loop der eeuwen aan een kerk is toegevoegd. Het is op z'n minst de moeite waard om te overwegen of je het zult verwijderen. Ik ben erg gevoelig voor cu riosa. In zekere zin vind ik in een kerk niets te gek. Dat geldt zowel voor een preek stoel als voor grafzerken en beelden, met wat voor merk waardige opschriften dan ook. In de middeleeuwen haalden ze heel wat fratsen uit, waar van je je afvraagt: hoort dat in een kerk thuis... Teksten van een ronkende zelfverheffing, afbeeldingen van gedrochten, soms bijna obscene gestalten. Op opklapbankjes van koor gestoelten kun je allerlei spreekwoorden uitgebeeld zien, niet alleen ordentelijke, maar ook zeer volkse... Ik denk dat wij in de achttiende en negentiende eeuw een ze kere preutsheid hebben ge kregen, een warsheid van op schik, die we best weer eens mogen afschaffen. We werken met een meerja renplan voor de komende tien jaar. Ik hoop dat dan de grote restauraties achter de rug zijn. Er zal daarna nog genoeg zorg nodig zijn om de kerken in goede staat te houden. Dat is het verraderlijke, waar kerk voogdijen in het verleden ook al mee geconfronteerd zijn. Als men met veel moeite en geld een restauratie achter de rug had, gebeurde er verder niks... We moeten niet de illu sie hebben dat we na een res tauratie met een gerust hart ons kerkenbezit kunnen gaan beheren. Zo is het absoluut niet. Kerken die tien jaar ge leden gerestaureerd zijn, heb ben nu al een beurt nodig van veertig- tot vijftigduizend gul den. Dat is het verraderlijke van ons werk". BAREND STRANG IOTT Voorkoming vandalisme irolg v HOEWEL de oudejaarsavond nog ruim twee weken op zi ian d< laat wachten zijn de eerste slachtoffers van het tradition! decembervuurwerk al te betreuren. Vast staat dat er in komende dagen nog ettelijke tientallen gewonden zullen v j^et len door ongelukken met of opzettelijk misbruik van rot eUm en vuurpijlen. Ondanks talloze voorlichtingscampagnes blij foor elk jaar weer dat het afschieten van vuurwerk de oorzaak "orde van lichamelijk leed, soms zelfs van blijvende invaliditc4,15 Om van de materiële schade nog maar te zwijgen. DAARNAAST is er nog het ernstige feit, dat tallozen de c dejaarsnacht aangrijpen om zich uit te leven in velerlei va men van vandalisme, waarbij niets of niemand wordt on I zien. Talloze politie- en brandweermensen komen niet aa I een oudejaarsviering in gezinsverband toe, omdat juist vq hen dan een verhoogde staat van paraatheid geldt. Veel meenten gaan het nieuwe jaar in met een schadepost van el telijke miljoenen guldens als gevolg van zoals dat heet uit de hand gelopen vieringen van oud en nieuw. Een aantal steden en dorpen wordt elk jaar weer geteisti door groepen vandalen. Zij vieren geenszins de komst v£ een nieuw jaar, maar grijpen de gelegenheid slechts aan i zich uit te leven in agressie en blinde vernielzucht Den HAAG is daarvan een triest voorbeeld. Het huidijl. jaar is in de residentie begonnen met 31 gewonden, 144 arret taties en een schade van bijna vier miljoen gulden. Evenak bijvoorbeeld een stad als Groningen beleeft Den Haag jaar d jaar een rumoerige oudejaarsnacht, waarin politie en branL weer het zwaar te verduren hebben en die niet wordt gekei merkt door feestvreugde, maar door puur vandalisme. Het is niet verwonderlijk dat juist in Den Haag een spi ciaal politieteam plannen heeft opgesteld om het vandalisnj beter te kunnen bestrijden. Er wordt deze weken een uitgm breide voorlichtingscampagne gehouden, ondersteund ml* een film, die in wijk- en buurtcentra en scholen wordt vel toond. Die film onderstreept het verschil tussen een plezien ge viering van de oudejaarsavond en agressie die zich uit brandstichting en andere vormen van vernielzucht. Da; naast zal worden getracht opnieuw op arrestanten snelredj toe te passen. Dat laatste zal naar wij hopen een aantal hel rieschoppers en vandalen afschrikken. Van groter belaijf zijn echter de maatregelen, waarmee de politie zinloos vai dalisme hoopt te voorkomen. Als de verkeerde mentalitej kan worden omgebogen en het gezond verstand de overhar[ krijgt, is dat zeer waardevoL VEEL te lang is vandalisme in ons land beschouwd als onvermijdelijk maatschappelijk verschijnsel, waar weinig niets tegen te doen is. Langzamerhand dringt nu gelukk het besef door, dat een krachtige bestrijding nodig is, niet 2 leen in de strafrechtelijke sfeer, maar juist ook preventielag. Daarom is de huidige actie van de Haagse politie een belanfmdï wekkend initiatief, dat naast hulde ook alle steun verdienff" Vrij zacht DE BILT (KNMI) Zuidwes ten winden voeren voor de tijd van het jaar vrij zachte oce- aanlucht naar onze omgeving. In deze lucht komt veel be wolking voor, waaruit nu en dan regen of motregen valt De temperatuur loopt vanmid dag uiteen van ongeveer 9 gra den in het westen tot om streeks 5 graden in het zuid oosten van het land. De wind is over het algemeen matig, maar langs de kust kan de wind af en toe krachtig zijn. In dit weerbeeld zijn de komende paar dagen geen gro te verandebingen te verwach ten. In Scandinavië is het nu ook belangrijk minder koud geworden. Alleen in Lapland kwam gistermiddag nog lichte tot matige vorst voor. In de landen rond de Middellandse zee worden middagtemperatu- ren bereikt van rond de 15 graden. Eindhoven Den Helder Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen "De f NjVmg* 9 cent; Jzeke '^zeke Irijs lerd Iflaag oiwikl °jterb; Istanbul Las Palmas Beiroet Kerkdiensten in krant van vrijdag Om meer ruimte te scheppen voor het nieuws uit de kerken staat het overzicht van de zondagse kerkdiensten, dat tot nu toe elke zaterdag op pagina 2 werd gepubliceerd, voortaan in het tweede katern van de krant van vrijdag. i Kippesoep, karbonade wet paprikasaus, witlofsalade en rijst sneeuwpudding Voor twee: 150 g kippepoe- let, 6 dl water, zout, ui, sel derij, peperkorrels, ke toembar, mespunt aardap pelmeel, tomatenpuree, aroma, peper; 2 rib- of haaskarbonaden, 30 g boter, zout, peper, ui, 2,5 dl bouillon (tablet), 8 g maizena, paprikapoeder, tomatenpuree; 2 lepels azijn, zout, peper, suiker, 1 lepel olie, peterse lie, tomatenpuree, 1 appel, 2 mandarijntjes, 200 g wit lof; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; 3 dl melk, 35 g maizena, 30 g suiker, 1 pakje vanille suiker, blikje frambozen of kersen. Trek het kippepoelet in wa ter met zout, ui, selderij, pe perkorrels en ketoembi gaar. Haal na een half ui)J het vlees uit de pan en lal I N de rest nog een half mi trekken. Bind de gezeefd j bouillon met aardappelmeeP Maak de soep af met stukji J «p kip, tomatenpuree, arom\ I (vi zout, peper en fijngeknipt -» selderij. j *- Bak de karbonaden in fwaaj minuten gaar, strooi er zoi en peper over en houd ze een bord warm. Fruit kleii f esneden ui lichtbruin in h akvet, voeg bouillon to bind de saus met maizena t maak haar op smaak met p prikapoeder en tomatenp ree. Meng een sausje van azij, zout, peper, suiker, olie, fiji geknipte peterselie en torn tenpuree met grofgerasp appel, stukjes mandarijn t fijngesneden witlof. Garne met schijven mandarijn. Maak de pudding vandaa Breng een mengsel van mi zena en melk al roerent aan de kook, voeg van h vuur suiker en vanillesuik toe en schep de massa lucht door stijfgeslagen eiwit D fl de hete pudding in een m gemaakte vorm en zet d koel. Garneer morgen t omgekeerde pudding m vruchten. Méhutip voor maandi l speklapje met bietjes t aardappelen zachtzure lal metjespap. JEANl Fl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2