Letterlievend lekkerbekken n Het publiekjuicht als er weer een gevel brandend neerstort „Psychiaters zijn allemaal gek" DE KEIER 5t< „Greenpeace in actie" over de strijd naar een leefbare wereld Ontmoetingen met E® ruimtevaarders basis voor Chriets jongste boelf 4b BOEKEN EeidóeSoutant VRIJDAG 6 DECEMBER 198SPAGIN* Schrijvers zijn lang niet altijd de asceten, waar sommige le zers ze voor aanzien. Maarten 't Hart, die toch niet de indruk maakt een op eten gefixeerd mens te zijn (gelet op zijn voorkomen en de sfeer van zijn romans, die van weinig bourgondisch genoegen getui gen), zelfs hij moet erkennen dat hij in zijn boeken erg vaak over eten schrijft - het is een schok voor hem te ontdekken dat sommige van zijn verhalen „enkel en alleen over het ogenschijnlijk zo alledaagse verschijnsel eten" gaan. Hij deelt ons dat mee in zijn korte inleiding op een reuze aardig boek, dat door het warenhuis „De Bijenkorf" is gemaakt, on der de titel „Het literair eet- boek" en dat gepresenteerd wordt als een culinaire bloem lezing uit de wereldliteratuur. Daarbij zijn dan nog eens 25 li teraire recepten opgenomen. En bovendien kun je daarvan weer eens een keuze metter daad gaan nuttigen in de res taurantafdeling van dat grote warenhuis. Een aktie dus. Het „Hors-d'oeuvre" van Maarten 't Hart, die weer al lerlei bekentenissen heeft te doen, volgens het patroon dat we van hem gewend zijn, gaat vooraf aan vele hoofdstukken vol fragmenten uit allerlei ro mans, verhalen en andere tek sten van binnen- en buiten landse schrijvers. Een over zicht daarvan is eigenlijk niet te geven, het is voornamelijk heel veel, heel gevarieerd en het getuigt van een uitsteken de smaak, niet alleen op letter kundig gebied. Nog afgezien van het feit dat er een aantal Pablo Picasso: dieet. specialisten aan het woord komt, die toch wel heel veel te melden hebben over wat de tafel te bieden heeft. Jammer genoeg zijn afschuwelijke eet- ervaringen niet opgenomen (het vieze gedoe met een rook worst in plastic, zoals Jan Wol kers beschrijft in „Gifsla" of het onterecht gebruik van een bevroren lamsbout als moord wapen in een verhaal van Ro nald Dahl, die zich er niet voor schaamt van die bout nog een nuttige maaltijd te maken ook.) En ik heb zo'n vermoe den dat in veel literaire boe ken nogal wat afschuwelijke eetervaringen voorkomen. Ook bij Maarten 't Hart. Er is een ander heel mooi kookboek uit, dat even literair als culinair is. „Het kookboek van Alice B. Toklas" bevat heel veel recepten die niet di rect zijn afgestemd op de ge makkelijke of snelle keuken. Alice B. Toklas was de levens gezellin van de beroemde Amerikaans-Parijse gastvrouw voor kunstenaars en andere interessante figuren, Gertrude Stein, de vrouw die de be roemde dichtregel schreef: „A rose is a rose is a rose...", op zich al genoeg reden om de onsterfelijkheid deelachtig te worden. Gertrude Stein hield in Parijs gedurende vele lange jaren een „literaire salon", waar niet alleen schrijvers, maar ook zoveel andere kuns tenaars bijeen kwamen. Alice B. Toklas bleef danig in de schaduw van haar briljante en beroemde vriendin en het was haar grote wens om zich ook eens te manifesteren als schrijfster. Het werd een kookboek, wat natuurlijk alles te maken had met het karak ter van de ontmoetingen die Maarten 't Hart: Weinig bour gondisch. zij en mevrouw Stein hadden met kunstenaars en Franse vooraanstaanden, daar in Pa rijs. Een echt kookboek is het dan ook niet zozeer, hoewel je er verschrikkelijk lekkere dingen uit kunt halen. Er zit een gebeuren achter, dat te maken heeft met al die gasten die Gertrude Stein uitnodigde en waar (kennelijk) Alice Tok las voor de keuken in kon gaan (ook onder feministen bestaan kennelijk harde rol verdelingen). Zo lees je dat Pablo Picasso komt eten en Alice Toklas heeft daar haar verhaal over: „Picasso was jarenlang op een streng dieet; hij kreeg het zelfs op een of andere manier voor elkaar zich er tijdens de Twee de Wereldoorlog en de bezet ting aan te houden, en ging er, typisch voor hem, pas na de bevrijding soepeler mee om. Maar wat voor saus stond Picasso's dieet toe? Ik gaf hem de keus. Ik kookte de soufflé au bain-marie in een goed ge boterde vorm en zo gauw die klaar was, keerde ik hem op een diep bord om, waarop ik rondom gelijkelijk verdeeld een Hollandaise-, een room- en een tomatensaus deed." Het „Kookboek van Alice B. Toklas" bevat veel leuks op dit gebied, maar het is tevens een prachtig beeld van een eet- en samenzijncultuur, zoals die in Parijs bestond, overgeleverd was door vroegere liefhebbers van kunst, letteren en andere lekkerbekken. Alice Toklas blijft daar als een buitenstaan der tegenaan kijken, ook al neemt ze alle moeite om ie precies te vertellen, hoe je zo n ingewikkeld en uitstekend smakend Frans gerecht moet maken. En daarbij al die anec dotes over van alles en ieder een. Jammer dat het boek niet zo geweldig is vertaald, eigen lijk heel stroef en onhandig. Doeschka Meijsing schreef voor de Nederlandse uitgave van deze klassieker een aardi ge inleiding. JAN VERSTAPPEN „Het literair eetboek" - een culinaire bloemlezing uit de wereldliteratuur verzameld door John Müller 25 lite raire recepten van Berthe Meijer. Uitgave De Bijen korf, prijs 10.-. „Het kookboek van Alice B. Toklas" met een inleiding van Doeschka Meijsing. Uit gave Feministische Uitgeve rij Sara. Prijs 32,50. EI (TAF •te be divis rstda; r>. Op gro Het zwerk en al hetgeen zich daarin afspeelt blijft een on derwerp bij uitstek om er zo nu en dan weer eens een fijn populair wetenschappelijk boek over uit te geven. En het is voor de uitgevers een wel zeer gelukkige omstandigheid dat de stormachtige ontwikke lingen in astronomie en de ruimtevaart nieuwe uitgaven niet alleen steeds weer recht vaardigen, maar zelfs noodza kelijk maken. Immers: de boel veroudert waar je bij staat. Voor wie in vrij kort bestek aardig „bij" wil geraken op het gebied van ruimtevaart en astronomie kan met Chriet Ti- tulaer's jongste produkt „De mens in de kosmos" goed uit de voeten. Dit boek maakt in heldere teksten een heleboel duidelijk. Het behandelt on derwerpen als de evolutie van het heelal, de komeet van Hal- ley, het nut van de ruimte vaart, permanent wonen in de ruimte, zoeken naar leven in het heelal enzovoorts. De titel duidt al aan, dat de mens in de ruimte de astro naut en de kosmonaut dus erin centraal staat. In veel boeken wordt daar nogal eens overheen gefietst en is het bij voorbeeld de techniek, die de meeste aandacht krijgt. Daar van is in „De mens in de kos mos" geen sprake. Titulaer weet waarover hij praat, want in de afgelopen vijftien jaar heeft hij heel wat Amerikaan se en Russische ruimtevaar ders ontmoet. Hij sprak met hen over aspecten als de oplei ding, de eenzaamheid in de ruimte, de samenstelling van de voeding, de beperktheid van de ruimtepakken, de hy giëne aan boord,, de angst, de twijfel, etcetera. Deze verha len en ervaringen vormen de grondslag van het boek. Overigens wordt niet alleen het menselijke aspect van de ruimtevaart belicht. Ook ont wikkelingen in ruimtevaart techniek en de astronomie krijgen de aandacht die ze ver dienen. Zeker gelet op de toch vrij be scheiden omvang (129 bladzij den) van het overigens groot ogende boek kan zonder meer gesteld worden dat het een schat aan informatie bevat. Aardig is, dat interessante „bij komstigheden" anekdotes, aanvullende informatie en derglijke in aparte kaders >ft de ld de erdag jyan I zijn ondergebracht. Het ilLmir stratiemateriaal is overvloed en zeer fraai. Een afntal fotr is nog niet eerde- gepub ceerd. Jammer is. dat no eens naar het betrdfende I schrift moet wordei gezocl De bijschriften zijngeheel dergeschikt gemaact aan qua beeld mooie jpmaak daardoor stiefkindffen gewj den. Ze staan we op m plaatsen, maar dat djn dik niet de meest logsche plai sen. Ook de tekst ;elf is tro wens geheel aan d- layout o: dergeschikt gemakt, waa door het lezen w<rdt bemot lijkt. De lezer mest zo nu dan over foto's, k.ders en dies meer zij teenspringe waarbij het te hoien is dat bij aankomst op de bestem] plaats het zinsveband nog het hoofd heeft Laat ovei gens niemand ieh er doj deze „kritische" kanttekenii gen van laten weerhouden ev, dit boek aan te chaffen. Het" ■Q 0'„ ia ot i i jidei Chriet Titular: „De mens de kosmos". ïitgeverij Els vier. Prijs 3,50. «\ne NOODKREET OUDERS VAN AAN HEROïNE VERSLAAFDE JONGEN: Jan Woelre is kwaad. Zijn zoon Peter is verslaafd aan he roïne en de hulpverlening verleent alles, behalve hulp. Men gaat Peter te lijf met psy cho-analyse en stort hem vol met pillen, maar vergeet des kundig zijn verslaving te be strijden. Jan Woelre kon dat als vader niet aanzien en schreef zijn woede van zich af in het boek „Mijn zoon is ver slaafd", dat als ondertitel voert: „Een lijdensweg door de hulpverlening". Niet het zo veelste boek over het span nende leven van een junk, maar de felle aanklacht van een getergde vader. De lijdensweg begint in febru ari 1982, als Peter Woelre met de mededeling komt dat hij heroïne gebruikt. In de zomer van 1982 is Peter weer clean en wordt hij samen met het gezin Woelre begeleidt door het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (CAD). Hulpverlener is Joop, door de familie aangeduid als Joop Sinterklaas. Joop doet maar wat, wil niet vertellen waarop zijn therapie gebaseerd is en is niet in oorzaken geïnteres seerd: „Het praten over oorza ken is niet goed; het gaat erom hoe we verder gaan", zegt hij tegen vader Jan. De therapie werkt averrechts: Peter be landt op de Zeedijk en het eni ge wat Jan overhoudt is een stapel literatuur. Daaruit blijkt dat de oorzaak van drugsver slaving ligt bij ruziënde ou ders. Jan: „Ik zie het al: Riet met de deegroller en ik met de bijl. En al die dingen moet Joop Sinterklaas ons afleren. Het lijkt me onbegonnen werk, eigenlijk". Vrije wil Na de literatuur te hebben be studeerd en symposia te heb ben bezocht, ziet Jan Woelre niets meer in verdere hulpver lening. Zijn conclusie is dat de hulpverlening („het progres sieve denken") ten onrechte uitgaat van de vrije wil van de kliënt, terwijl de wil van een drugsverslaafde nu juist niet vrij is, maar gebonden. Boven dien constateert hij dat de hulpverlening zich baseert op Freud: „Men zoekt de verkla ring voor het gedrag van de patiënt in diens ervaringen als kind en baby". „Het komt er kort en goed op neer, dat de puber al deerlijk verknipt was, voor hij heroïne tegenkwam en proefde. De konklusie ligt voor de hand: heroïne is geen probleem, heroïne maakt al leen bestaande problemen zichtbaar". Waar deze twee foute uit gangspunten toe leiden blijkt wel heel wrang in het psychia trisch ziekenhuis Santpoort, waar Peter na een overdosis wordt opgenomen. Hij stelt zelf direct de diagnose: vanaf nu is hij geen verslaafde meer, maar psychiatrisch patiënt. In Santpoort wordt Peter volge propt met methadon, librium, en slaappillen. Vervolgens wordt hij onder invloed van deze cocktail geanalyseerd. Therapeut Gideon stelt vast dat Jan zijn zoon onbewust tot drugsgebruik heeft gedwongen en laat Peter na twee dagen al naar Amsterdam vertrekken. En Amsterdam betekent: he roïne. Een volgende therapeut, de psycholoog Bob, maakt het niet minder bont. Hij veron derstelt dat Jan en Riet hun kinderen teveel vast hebben willen houden en dat Peter nu heroïne gebruikt om afhanke lijk van zijn ouders te blijven. Als Jan daarop zegt dat hij zijn kinderen juist heeft geleerd op eigen benen te staan, conclu deert Bob: „Ze móeten dus het huis uit. Hebt u daar een vaste leeftijd voor?" De stap over de drempel van Santpoort blijkt voor de therapeuten daar in te houden dat de stap tussen nor maal en gek overschreden wordt. Jan en Riet zijn het daar mee eens, maar hun dia gnose geldt de therapeuten, niet de patiënten. Riet schrijft in haar dagboek: „Goed ont houden: alle psychiaters zijn gek". Jan Woelre heeft de waanzin van de hulpverlening in „Mijn zoon is verslaafd" overtuigend aan de kaak gesteld. Zijn boek is geen literatuur, en dat is des te erger: het is de werkelijk heid. „Mijn zoon is verslaafd" zou verplichte literatuur moe ten zijn voor iedereen die met hulpverlening in aanraking kan komen: ouders en kinde ren, maar vooral (aspirant) hulpverleners zelf. STEVO AKKERMAN Jan Woelre: „Mijn zoon is verslaafd. Een lijdensweg door de hulpverlening." Uit gever: BZZTóH, Den Haag. Prijs: ƒ25,00. De meest spectaculaire brand sinds de Tweede Wereldoor log was waarschijnlijk die in het Haagse gebouw voor Kun sten en Wetenschappen. Het gebeurde in december 1964. Een geluk bij een ongeluk was dat er op het moment dat de brand ontstond geen voor stellingen werden gegeven in de grote zaal van het gebouw. Wel stond het al vol met de corstukken voor het eind de cember geplande optreden van Snip en Snap. Van het neo-classicistische gebouw bleef niets over. Het hele bouwwerk werd in de as ge legd. De brandweer kon er ook niet veel meer tegen uit richten, want nog voordat de slangen goed en wel waren uitgelegd, kwam het plafond van de foyer met een dave rende klap naar beneden. Het was een fascinerend schouwspel, dat wel. De toe schouwers die massaal waren toegestroomd juichten harts tochtelijk op elk moment dat er weer een stuk dak of gevel naar beneden kwam. De brandweer besloot om het ge bouw maar „gecontroleerd" te laten uitbranden. Wat over bleef was een bordje: „Einde voorstelling". Vuur fascineert. De sirene van de brandweerauto hoeft nog maar nauwelijks te zijn weggestorven of de hele buurt gaat uit om getuige te kunnen zijn van het spektakel. Het hééft iets wanneer je tussen tientallen of honderden men sen staat te kijken naar de strijd van een groepje mannen tegen het vuur. Ooggetuigen Jan Broekman, een gepensio neerde brandweerman, be schrijft in „Grote branden in lage landen" zestien grote branden na de Tweede We reldoorlog in België en Neder land. Broekman geeft bij zijn ver halen uitvoerige verslagen van ooggetuigen, waardoor hij de gebeurtenissen van uur tot uur en soms van minuut tot minuut heeft kunnen recon strueren. Zo laat hij een me dewerker van het chemie-be- drijf DSM in Geleen vertellen hoe hii vijftig meter werd weggeslingerd door een gas- explosie in het bedrijf. De man hield er geen verwon dingen aan over maar de ex plosie vormde zo'n tien jaar geleden wel de inleiding tot een gigantische brand bij DSM, een ramp die aan veer tien mensen het leven kostte. Broekman beschrijft uitvoerig de strijd tegen het vuur.en de afwegingen die moesten wor den gemaakt over de manier waarop het vuur kon worden bestreden. Er bestond tenslot te lange tijd gevaar voor nieu we explosies. Bovendien had de brand het telefoonverkeer tussen de omliggende ge meenten voor een deel lamge legd, waardoor de coördinatie van de hulpverlening ernstig bemoeilijkt werd. Het heeft uiteindelijk vijf dagen ge duurd voordat de brand defi nitief geblust was Toen de vrouw van de con ciërge van de Danlon Fabrie ken in Emmen op 15 oktober 1967 wakker werd, voelde ze dat er iets aan de hand was. Ze schoof de gordijnen opzij en constateerde dat het ge bouw van de Emmer Courant vlam had gevat. Vervolgens belde ze de brandweer. Een poosje later bleek dat er in werkelijkheid brand was uit gebroken bij de Danlon Fa brieken. De ramen van het gebouw van de Emmer Cou rant hadden het vuur weer spiegeld. Nadat de vuurzee tot bedaren was gebracht, kwa men wekenlang vele nieuws gierigen uit het hele land een kijkje nemen bij de geblaker de resten van de fabriek. Voor een selectie van de te beschrijven branden is Broek man niet alleen afgegaan op het aantal ooggetuigen. Ook het beschikbare fotomateriaal speelde een rol bij de keuze. In het boek zijn dan ook veel zwart-wit- en kleurenfoto's terug te vinden. Bijvoorbeeld van de bos- en heidebrand die in 1970 op de Veluwe uitbrak. Op de Veluwe had men afge sproken dat een speciaal Ve- luws Bosbranden Comité de leiding zou hebben wanneer daar branden zouden ont staan. Op die regeling bestond één uitzondering: als op mili tair gebied brand uitbrak, moesten de militairen zelf maar voor de bestrijding zor gen. Dit in verband met mo gelijk ontploffingsgevaar van landmijnen. Die regeling bleek achteraf niet zo effi ciënt. Koffers klaar Op een warme zomerdag ont stond brand op het terrein van het Oldebroekse Schiet kamp. Na de melding duurde het enige tijd voordat alle oe feningen waren gestaakt, zo dat de militaire brandweer kon uitrukken. Met het vra gen van assistentie van ge meentelijke korpsen werd ge wacht tot het vuur ook terrei nen buiten het schietkamp had bereikt. Toen had de brand echter al een grote om vang aangenomen. Het vuur sloeg zelfs over de spoorlijn Amersfoort-Zwolle en rijks weg A 28. In het plaatsje 't Harde stonden bewoners met koffers in de hand klaar om te vluchten, maar dat bleek net niet nodig te zijn. Broekman begint zijn boek met de eerste grote brand na Alles wat over bleef van het Haagse ge bouw voor Kunsten en Wetenschap pen na de spectaculaire brand in 1964, was een bordje met de tekst „Einde voor stelling" de oorlog, die de Walburgsto ren in Zutphen trof. De bijbe horende kerk bleef toen be houden, hetgeen de organist een dag later aanzette tot het spelen van het gezang „Dankt, dankt nu allen God". Maar veel had het niet ge scheeld, gezien het materieel waarmee men toen moest werken. Ook dat heeft Jan Broekman tussen de regels door in zijn boek verwerkt: de ontwikkeling in het materieel en het functioneren van de korpsen hebben de afgelopen decennia een belangrijke ont wikkeling doorgemaakt. Te genwoordig duurt het volgens Broekman twee jaar voordat een lid van de brandweer goed kan functioneren. „Vroeger was dat anders. Toen leerde iemand hoogstens dat hij bij een grote brand veel meer water moest ge bruiken dan bij een kleine". HUGO DE BRUIJNE Jan Broekman: „Grote branden in de Lage Lan den". Uitgeverij Vermande, Lelystad. Prijs: 49,50. Strijd :egen ocht betondraken eurk iakei „Ruimtekra:ers" is een aaeeld dig, fantasicijk jeugdboek, dj-ijde onlangs is verschenen. H gaat over itefan, een jongLreo die op eer verlaten bouwte^ in rein een rrimteschip heeft g^t ma bouwd. Dor berichten in coó toe uit te zenen houdt hij indrijf i gers van let lijf. Alleen Sonl^ vf zijn vrieniin, kan de bericht^nve^( ontcijfer©. Stefans moed% d die toch .omputer-deskundi^. a is, snapt ?r niks aan. Zijn v^ ^on der begijpt het wel en samej. tQt met hen voert Stefan actie <^t nj( op de uimtebasis een ho<onda flatgebaw moet verrijzen De Wie zulen de strijd winnet" ove Stefan an zijn vader of v, akeligebetondraken? Dit Ier* ke boe, dat van goede iHi^em traties s voorzien, is besten^ voor Snderen vanaf 8 jaa»h aa Het i: geschreven door <kode Zwitse Emil Zopfi, die dr dagenper week het vak va^ d systeenanalist uitoefent en ja^( rest vin zijn tijd aan schrijv^ her bested. De schrijver onvirïj:der in 184 voor zijn werk <£ar ja Zwisarse Staatsprijs voor ki^ der-,en jeugdliteratuur. erd Emi Zopfi: „Ruimteki kers". Uitgeverij Ploegsi Amierdam. Prijs: 19,90. nfp J-i (ADVERTENTIE) IOEKHANDEL LEIDEN - LEIDERDORP IEGSTGEEST - KATWIJK VOORSCHOTEN IMST gei ir Tc >laa1 jber os Hen de i happ 'cem' orciei it opi gele •raak De Sirius, een van de schepen van de milieu-organisatie Greenpeace vaart in april van het volgend jaar af naar de Middellandse Zee. Dit veelbe- zongen water dat elk jaar mil joenen toeristen naar zich toe weet te trekken, is een van de meest vervuilde zeeën ter we reld en Greenpeace wil daar de aandacht op vestigen. De actie tegen de vervuiling van de Mediterranee wordt aange kondigd in het boek „Green peace in actie: Strijd op het water voor een leefbare we reld". Het is jammer dat de zinsbouw in het boekje zo ongelukkig is dat het betoog erg harkerig overkomt. Het verhaal komt mede daardoor ietwat ver veeld en afstandelijk over, ter wijl het onderwerp zich toch leent voor een regenboogkleu- rig portie vuurwerk. Maar wie desondanks stug doorleest, kan zich tegoed doen aan een grote dosis infor matie over de Stichting Greenpeace zelf en over het precieze „waarom" van die veelal spectaculaire acties. Uit die beschrijvingen wordt wel duidelijk dat actieve leden van Greenpeace weliswaar een avontuurlijk bestaan leiden, maar bepaald niet zonder (stralings-)gevaar en niet zon der keihard werken. In „Greenpeace in actie" wordt veel toelichting gegeven op de levenswijze van bedreig de diersoorten en wordt afge rekend met verhalen als dat bepaalde aanwassen van bij voorbeeld walvissen en robben zichzelf „natuur"-lijk herstel len en dat ook het zeewater zichzelf reinigt. Samensteller Anne Boermans staat vaak langdurig stil bij de geschiede nis van gebiedsdelen zoals An tarctica en het inmiddels over bekende atol Mururoa, dat door de Fransen nog steeds wordt gebruikt als proefgebied voor (onderwater-) atoombom- „Greenpeace in actie" geeft een goed gedocumenteerd beeld van een actiegroep met wereldfaam; van de meest be kende milieu-organisatie waar chemie-concerns en walvis vaarders slechts met nauwe lijks verholen ergernis het on derspit tegen moeten delven. Maar even zo goed van een wereldwijde beweging wier werktuigen, de schepen, maandenlang aan de ketting worden gelegd en pas na het betalen van exorbitante boetes weer het zeegat kunnen kie zen. Tenzij een illegale on- stnapping lukt zoals uit de Spaanse haven El Ferrol en uit het Belgische Antwerpen. Het opblazen van de Rainbow Warrior door Franse geheime agenten vormde deze zomer een trieste climax op een strijd die nu vijftien jaar wordt ge voerd. Maar getuige de vastbe raden toon in „Greenpeace in actie" is de strijd voor een groene vrede, tussen mens en dier nog niet verloren. JOOS PERSOON Greenpeace in actie. Uitge verij Meulenhof fPrijs 25,-. Tw eigen idvocaat thui^f lawnt fen advocaat heeft men nijgen degelijks nodig. Toch verric|n(je i'dereen elk moment van %ent <ag handelingen die juridisclCet d onsequenties hebben: in hufeini? i Hj de opvoeding van kindi En, tijdens het werk, met I tekking tot geldzaken en Ier wanneer bewust of onbimste< vust een overtreding worijdde legaan. Gaat er iets fout dat ïlijkt pas goed hoe gecomple teerd ae wereld van de Nedej# 11 andse wetgeving is. EJvl n het boek „Uw eigen advé ;aat thuis" wordt die gecoi k-- oliceerde wereld terugg JV' Dracht tot acht overzichtelijl hoofdstukken. In begrijpelijl taal wordt uitgelegd wat „ied re Nederlander behoort te w" ten". Achtereenvolgens kome aan de orde: Nederland AL 1 staat, familie, welzijn, wone ioen werken, geld en geldzake istere verenigingen en stichtingen rerelc tenslotte de strafbare feiten. 'Isèra De uitleg van meer ingewi)41 kil kelde problemen gebeurt ae egaar de hand van een voorbeel e val Achterin het boek vindt me erd r, een wegwijzer met de mee e. Zi voorkomende instanties wa p he men met vragen terecht kanjtaand Het boek is een-eigen uitgailaling van Hema en is dan ook allee vaar verkrijgbaar bij vestiginge nedar van dit bedrijf. ijn beëind Uw eigen advocaat thuis, s|)e ge mengesteld door elf auteuifcmver Prijs ƒ24,75. harde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8