TAFEL Blanke kerken zitten in Harare op beklaagdenbank Synode werkt hard aan slotdocumenten HTTÏÏ71 if kerk wereld Uitlevering Turk Asian is juridisch toelaatbaar Stichting: financiële hulp voor ongezonde" gereformeerde kerken N. Middenstand de dupe weer ak 0 -*• f t ACHTERGROND CeidócSoivuint VRIJDAG 6 DECEMBER 1985 PAGINjJgf] Gijsen houdt benoeming gevangenis-aalmoezenier tegen Bisschop dr. J. M. Gijsen van Roermond gaat niet akkoord met de benoeming van pater J. 't Hoen, bestuurslid van de Vereni ging van Pastoraal Werkenden in het bisdom Roermond (VPW), tot gevangenis-aalmoezenier in Roermond. Pater 't Hoen heeft „in het verleden herhaaldelijk blijk gege ven van zulke andere opvattingen en praktijken inzake mo raal, discipline en liturgie dan die welke de RK Kerk voorstaat dat ik hem onmogelijk kan (doen) benoemen in een functie welke - mede - onder mijn verantwoordelijkheid valt zo heeft mgr. Gijsen hoofdaalmoezenier mr. J. Th. van Vugt laten weten. Pater 't Hoen (57), lid van de orde der Capucijnen, heeft kort geleden afscheid genomen als legeraalmoezenier in Roer mond en Venlo. In een open brief schrijft de VPW mgr. Gijsen dat hij door zijn houding opnieuw de gehele katholieke geloofsgemeenschap „op een schandelijke manier bruskeert". De vereniging wijst erop dat pater 't Hoen bij zijn afscheid als legeraalmoezenier alom werd geprezen om zijn uitstekende pastorale werk. Zo werd zijn „levensnabije" liturgie geroemd en werd algemeen erkend dat hij het Evangelie op geloofwaardige wijze aan de orde wist te stellen in de „veelal kerk- en geloofsvreemde we reld" van jongeren. Voorts wijst de VPW erop dat de hulpbis schop van mgr. Gijsen, mgr. Castermans, in een gesprek met mr. Van Vugt geen bezwaren tegen de benoeming van pater 't Hoen naar voren heeft gebracht. „De internationale ge meenschap van kerken moet nu handelen, want dit is de laatste kans op een nog enigszins vreed zame verandering. Als u nu niet naar ons luistert, breekt de hel los en dat zal echt vreselijk zijn". Deze emotionele oproep klonk donderdag op de internationale conferen tie van de Wereldraad van Kerken, bijeenge roepen ter vergroting van de druk op Zuid- -Afrika. Ze kwam uit de mond van de woordvoerder van de zwarte Afrikanen, Jacob. Met na druk hield hij zijn gehoor van rond 100 afgevaardigden uit de hele wereld voor, dat kerkmensen al gauw tevre den zijn met het aannemen van goed ogende resoluties en dan de indruk hebben een revolutionaire daad te stel len. Die tijd is reeds verstre ken, het gaat nu om actie die kerkelijke steun niet kan ontberen, aldus de ondertoon van de redevoeringen, ge houden door tien kerkleiders uit Zuid-Afrika. Ze hadden geen goed woord over voor de houding van de blanke kerken daar, „die ter wijl het land in brand vliegt niet menen de massa van het volk voldoende te helpen door het sturen van een am bulance". Bittere woorden ook voor een gemeenschap van kerken wereldwijd „die zich verliest in debatten of geweld nu wel of niet geoor loofd is, in plaats van druk uit te oefenen op de regerin gen van Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en de Bondsrepubliek Duitsland". Verscheidene sprekers lieten waarschuwingen horen tegen het optreden van zwarte col laborateurs, „die het blanke bewind een schijn van veran deringsgezindheid verlenen". J. F. Bill, leider van de Evan gelische Presbyteriaanse Kerk in Zuid-Afrika, ver klaarde dat met die zwarten de blanke minderheidsrege ring een „verdeel-en-heers politiek" tracht te spelen en zo het verzet te ondermijnen. Sommige leiders van de zwarte thuislanden hebben een deugdelijke kerkelijke opleiding achter de rug, voegde hij hieraan toe. Hij bracht in herinnering dat zijn kerk niet heeft geaar zeld, apartheid als ketterij te brandmerken en dat de prijs daarvoor hoog is. Die komt tot uiting in een verscheurde kerk „omdat ook bij ons, net als in andere kerken, sommi ge leden garen spinnen bij de thuislandenpolitiek". Bill riep de kerkleiders uit het Westen op, kerkelijke functionarissen die nog een goed woord over hebben voor Apartheid, aan de schandpaal te nagelen als col laborateurs van het blanke bewind. Als westerse kerken zich met deze stromannen vereenzelvigen, verklaren zij daarmee de strijd van miljoe nen mensen van nul en ge- ner waarde, aldus Bill. De afgevaardigden begonnen aan een zitting achter geslo ten deuren, na de plenaire vergadering waar de inlei dingen werden gehouden. Op een persconferentie ver klaarde de Anglicaanse bis schop van Johannesburg, Desmond Tutu, „dat er zich omstandigheden kunnen voordoen waarbij individuele christenen het gerechtvaar digd achten een regime van het kwaad met geweld om ver te werpen: wij gebruiken de toetsingspunten van een rechtvaardige oorlog". Naar de mening van Tutu mag de kerk nooit ofte nimmer als instituut verklaren dat zij kracht en geweld omhelst". Hij wilde duidelijk maken, dat ieder die in gehoorzaam heid het kruis van Jezus wil opnemen en Hem volgen, bij na onvermijdelijk in aanva ring komt met de machten van het kwaad. Dan zal de navolger ook enige vorm van lijden voor lief moeten ne men, aldus Tutu. Tutu sprak zijn bereidheid uit op elk gewenst moment president Pieter Botha van Zuid-Afrika te ontmoeten op basis van gelijkwaardigheid. „Ik zal dan trachten als de ene grootvader te spreken tot de andere grootvader, als Zuidafrikaan tot Zuidafri kaan, als christen tot christen en dan hoop ik maar, dat het geen gewauwel wordt en er geen praatjes voor de vaak worden afgestoken", aldus de Anglicaanse bisschop. De 25-jarige Turk Sameth Asian, die onder meer wordt ver dacht van medeplichtigheid aan de moordaanslag op de paus, mag van de Roermondse rechtbank aan Turkije wor den uitgeleverd. Dit heeft de rechtbank bepaald naar aanlei ding van een uitleveringsverzoek van Turkije. Tegen Asian, die nog steeds vast zit in het huis van bewa ring in Maastricht, heeft Turkije drie arrestatiebevelen uit gevaardigd. Twee van militaire rechtbanken inzake pogin gen tot moord dan wel doodslag, waaraan de Turk zich op 31 maart en in juli van 1980 zou hebben schuldig gemaakt. Eén van een burgerlijke rechtbank, die Asian verdenkt, een moord dan wel doodslag gepleegd te hebben op 2 april 1980 in Agri. De rechtbank gaat nu een advies formuleren voor de minis ter van justitie. Die moet beslissen of Asian al dan niet wordt uitgeleverd en of aan de uitlevering voorwaarden zul len worden gesteld. Van de kant van het openbaar ministe rie is eertijds gevraagd als voorwaarde te stellen dat Turkije de garantie geeft dat Asian niet de doodstraf mag krijgen, aangezien Nederland deze straf niet kent De advocaat van Asian heeft tegen de uitspraak van de Roermondse rechtbank cassatie aangetekend bij de Hoge Raad. Dr. G. van Leeuwen overleden Dr. G. van Leeuwen, oud-hoogleraar aan de protestantse theologische faculteit te Brussel, is na een ernstige ziekte op 69-jarige leeftijd overleden. Van Leeuwen werd in 1916 in Den Bommel (Goeree-Over- flakkee) geboren. Hij studeerde aan de theologische faculteit van de Rijksuniversiteit Utrecht. In die tijd volgde hij ook colleges bij Karl Barth in Basel. Na zijn afstuderen werd Van Leeuwen hulppredikant van de hervormde gemeente te Velsen. In 1940 werd hij predikant te Aalsum (Fr). Drie jaar later ging hij naar Koudum. In 1946 werd Van Leeuwen jeugdpredikant in Den Haag. Acht jaar later werd Van Leeuwen studentenpredikant in Amsterdam. In 1961 werd hij benoemd tot president-directeur van de Heldring-stich tingen in Zetten. Vijf jaar later volgde zijn benoeming tot hoogleraar aan de protestantse theologische faculteit te Brussel. Daar bleef hij tot 1984. Van Leeuwen is jarenlang redactiesecretaris geweest van „Rondom het Woord", de theologische etherleergang van de NCRV. Miljoenendans rond Bhagwan-commune Twee vroegere communeleden hebben het faillissement van de Bhagwan-gemeenschap in Oregon aangevraagd om zo doende grote bedragen terug te kunnen krijgen op hun pri- vé-rekening. Naar hun zeggen is er zonder hun toestemming veel geld verdwenen in de zakken van de goeroe en zijn naaste medewerkers. Een rechter heeft inmiddels beslag la ten leggen op het vermogen van de gemeenschap om te voorkomen dat de nog aanwezige volgelingen van Bhagwan er met het geld vandoor gaan. Stichting Steun Kerkbouw: niet alleen meer steun bij nieuwbouw VV De stichting Steun Kerk bouw van de Gerefor meerde Kerken in Ne derland wil ook kerken gaan steunen die door de ontkerkelijking in finan ciële problemen komen. De stichting vraagt daar om het Breed modera- men (uitgebreid bestuur) van de gereformeerde kerken de instructie van de bestuursleden uit te breiden, waardoor in be paalde gevallen ook aan vragen op het gebied van de instandhouding van kerken kunnen worden gehonoreerd. Het breed moderamen zal volgende week woensdag dit ver zoek bespreken. De stichting, die als sectie deel uitmaakt van het depu- taatschap voor Onderlinge Bijstand, verleent recht streekse financiële steun aan kerken die een nieuw kerk gebouw willen oprichten of het kerkgebouw willen ver bouwen. De afgelopen twee jaar is aan 24 kerken een do tatie verleend en hebben 18 kerken de toezegging gekre gen dat zij op financiële steun kunnen rekenen. Er wordt nu voorgesteld dat voortaan ook steun mag wor den verleend aan kerken die in een ongezonde financiële situatie verkeren „door een grote daling van het ledental, door het sterk achterblijven van de feitelijke toename ten opzichte van de te verwach ten toename van het ledental als gevolg van migratie en/of wijzigingen in het overheids beleid, of door andere inder tijd moeilijk/niet voorzienba re externe factoren". De stichting heeft overigens niet met geldgebrek te kam pen. Het vermogen was in 1984 ongeveer het tienvoudi ge van de lasten in dat jaar. Het batig saldo over 1984 overtrof de opbrengst van de collecte van dat jaar ruim schoots. Wanneer zullen wij het aandurven de ander zichzelf te laten zijn? Prof. dr. G. Lammens overleden Dr. G. N. Lammens, oud- -hoogleraar liturgiek aan de Vrije Universiteit te Amster dam, is in Amsterdam over leden. Lammens, die vooral bekend is geworden door zijn activiteit in het gereformeer de jeugdwerk en als deskun dige op het gebied van de li turgie, is 62 jaar geworden. Lammens werd 17 augustus 1923 in Den Haag geboren. Hij werd in 1949 predikant te Heinkenszand. Vervolgens stond hij in Rotterdam-Kra lingen en Heemstede. In 1968 promoveerde Lammens tot doctor in de theologie op het proefschrift: „Tot Zijn ge dachtenis. Het commemora- tieve aspect van de avond maalsviering". Met ingang van 1 december 1969 was hij aan de Vrije Universiteit werkzaam als buitengewoon hoogleraar in de liturgiek. In 1976 werd hij tot gewoon hoogleraar be noemd. Voorts was prof. Lammens sinds 1 september 1972 als buitengewoon hoog leraar verboden aan de theo logische hogeschool van de gereformeerde kerken te Kampen. In 1981 ging hij om gezondheidsredenen met emeritaat. Lammens heeft zich zeer verdienstelijk gemaakt voor het gereformeerd jeugdwerk. Voorts had hij grote belang stelling voor de relatie tussen kerk en media. Hij was van 1969 tot 1976 directeur van het Convent van Kerken, la ter de IKON. Hij had diverse publikaties op zijn naam staan, onder meer een boek over liturgie en media. Hij is voorzitter geweest van de sectie Eredienst van de Raad van Kerken in Nederland. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Vries toezeg ging, mevrouw Th. Barnard te Bergen NH; te Nuenen, Hervormd-gereformeerd Sa men op weg, T. Kruyswijk Jansen, kandidaat te Amster dam. Aangenomen naar Lienden, A. van Wijk kandi daat te Hardinxveld-Giessen- dam. Gereformeerde Kerken Beroepen te Lemmer partti me, F. T.Volbeda kandidaat te kampen die dit beroep heeft aangenomen. Aangeno men naar Ommoord-Zeven kamp in samenwerking met Scheveningen voor de geste- lijke verzorging in de ver pleeghuizen, wonende te Den Haag. Aangenomen naar Doezum, drs. J. de Vries kan didaat aldaar. Benoemd te Amsterdam voor de geestelij ke verzorging bejaardenhuis De Kimme, Th. Ferwerda te Sassenheim die deze benoe ming heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Hoek, M. A- Dronkers kandidaat te Hen gelo; te Groningen-Noord, J. Kruidhof te Drachten- Noord. Bedankt voor Kra- lingscheveer-Krimpen a.d. IJsel, C. J. de Ruijter te Rot terdam-Centrum. (Van onze correspondent Cees Manders) De bisschoppensynode in het Vaticaan loopt op haar eind. De synodevaders vergaderen wat de synode zal moeten produceren: een boodschap, een slotrede van de relatore kardinaal Danneels en een bundel suggesties, bestemd voor de paus. Deze stille fase van de synode biedt de zeshonderd journalis ten gelegenheid zich bezig te houden met wat er in „de marge" van de synode ge beurt. Zo heeft het optreden van de Amerikaanse feminis te Baby Burke, woensdag in de St. Pieter, veel aandacht getrokken. Nog nooit tevoren had een vrouw ook maar ge tracht enkele mishandelingen te verrichten aan het Altare papale, het „hart" van de R.K. wereldkerk. Baby Burke moest haar activiteiten in een uiterst pril stadium afbreken, door het ingrijpen van de pauselijke gendarmerie. Maar ze bereikte haar doel volledig: Alle Italiaanse kranten brach ten de historische foto van de vrouw achter het pauselijke altaar en legden uit waarom zij tot haar daad kwam. Het Vaticaan heeft geen offi ciéél commentaar op de daad van Baby Burke geleverd. Maar een Vaticaanse theoloog, Gino Concetti, noemt het op treden van de Amerikaanse vrouw ronduit heiligschen nend. Daardoor zou zij zich zelf automatisch hebben geëx communiceerd. De excommu nicatie kan door een bisschop worden opgeheven. Mevrouw Burke heeft tegen een Itali aanse krant gezegd dat haar optreden de volledige steun had van de bisschop van Saint Louis, mgr. John May. Deze zou tegen haar hebben ge zegd: „doe maar wat je denkt dat goed is voor jullie zaak". Een ander frappant feit in het randgebeuren van de synode was het optreden van een Spaanse missionaris in Costa Rica. Hij vertelde de wereld pers dat hij de synodevaders om twee concilies had ge vraagd. Het eerste in het jaar 2000, in Bethlehem ("waar het allemaal begon"), en het tweede in het jaar 2022, in New York. Dit laatste concilie zou namelijk een „Uno-Conci- lie" moeten worden en onder andere moeten stilstaan bij het feit dat 500 jaar eerder, in 1522, voor het eerst een zee vaarder een tocht rond de we reld maakte. Nog niet bekend is of de syno devaders zich bij deze roep om al die concilies zullen aan sluiten. Voorlopig hebben ze andere dingen aan hun hoofd. Er moeten nog drie documen ten uit deze synode komen: een boodschap aan de kerk, een slotrelaas van de relatore van de synode, de Belg Dan neels, en een bundeling 'sug- gerimenti' of suggesties, be stemd voor de paus alleen. Over geen van de drie docu menten bestond donderdag overeenstemming. Deze zal dus uiterlijk vandaag moeten worden bereikt. De eerste versie van de bood schap is woensdag door de sy nodevaders verworpen. Ze vonden het stuk, opgemaakt door vijf door de paus uit hun midden geselecteerde auteurs te sacraal, te vaag en te vroom. Het moest aanspre- kender, concreter. Gister avond is daar nog over verga derd. Dit gebeurde ook met de tweede versie van het re laas van Danneels. De docu menten gaan in ontwerp heen en weer tussen de algemene vergadering en de taalgroe pen, en dat kost tijd. Donderdagavond heeft de paus met alle niet katholieke waarnemers bij de synode een oecumenische 'mis' opgedra gen. Dit was nog nooit eerder bij synodes gebeurd. Iets bij zonders is ook de lunch die de paus zaterdagmiddag aan alle synodedeelnemers zal aanbie den, in de Santa Marta-zaal van het Vaticaan. Vele synodevaders hebben in de wandelgangen hun verba zing geuit over de aandacht die de pers heeft geschonken aan hun onderlinge menings verschillen. Menig bisschop gaat daarbij zover als te ont kennen dat er contrasten of tegenstellingen zijn geweest. De door de pers gemelde sy nodale botsingen over zaken als collegialiteit, de positie van de vrouw in de kerk en de bevrijdingstheologie zou den er helemaal niet zijn ge weest. „Nog nooit heb ik in de aula iemand het woord bevrij dingstheologie zelfs maar ho ren uitspreken. Daarover is alleen in een schriftelijk stuk te lezen", verklaarde een sy nodevader. Kardinaal Danneels die de slotrede zal uitspreken MET haar initiatief-wetsvoorstel winkeliers toe te staan vrijwillige basis een uurtje langer, tot zeven uur 's avonj open te blijven, heeft het D66-kamerlid mevrouw Groenn deze week opnieuw de knuppel in het hoenderhok van j middenstand geworpen. Met haar voorstel, dat nauwelijks i wijkt van plannetjes die anderen al eerder hebben gesmei wil zij het de vele werkende alleenstaanden en tweeverdiy ners mogelijk maken, na het werk nog wat boodschappen j.Dui doen. den. de ol OPPERVLAKKIG gezien lijkt het verruimen van de sly^CPV tingstijd een volstrekt logische zaak. Het aantal een- en twq; persoons huishoudens is de laatste jaren immers belangri toegenomen, zodat de voorgestelde wijziging voor velen oj" getwijfeld een uitkomst zou zijn. Mevrouw Groenman gap echter aan een aantal ernstige bezwaren voorbij. De winkelsluitingswet is niet alleen gemaakt om de const ment te plezieren, maar ook om de middenstander broodn) dige zelfbescherming te geven. Want zodra de concurrent) de winkel een uurtje langer open laat, is de naburige wink) lier terwille van zijn omzet verplicht ook langer open te bij ven. Er ontstaat dan een sneeuwbaleffect. De vrijwillige basis, waarop de winkels volgens het Dl voorstel langer open zouden kunnen zijn, is daardoor zi betrekkelijk. Zou de overheid niet enigermate regelend oj treden en dat doet ze door een maximum van 52 opening uren voor te schrijven dan zou met name de kleine mi( denstander uiteindelijk zowat dag en nacht zijn winkel open houden. Zover komt het gelukkig niet. MEVROUW Groenman gaat er aan voorbij dat veel winkt liers een langere openingstijd ongewenst achten omdat zol uur 's avonds weinig inkomsten oplevert tegenover de ext| te maken kosten. De praktijk van de koopavond buiten <L stads- en grote winkelcentra spreekt in dit verband boekdj^ol( len. De kleine winkelier pikt op die avond nauwelijks ecjvan graantje mee. Het grootwinkelbedrijf dat door middel vahari wisseldiensten veel flexibeler kan inspelen op andere optdig nings- en sluitingstijden, trekt die avondklanten wel. Daaibre' mee gaat het argument van mevrouw Groenman dat de kle. [jj^1 ne winkelier iets kan terugsnoepen van het grootwinkelb»ee^ drijf niet op. LeI 'reet Invoering van het vrijheid-blijheid-principe bij de miy denstand heeft nog meer concrete nadelen, die liggen in <ifers persoonlijke sfeer. De kleine winkeliers die hun winkel 3den uur open houden, hebben daarnaast nog vele uren werk aarde c voorbereiding, schoonmaak en administratieve verwerkinjde De avonduren gaan dan zwaar wegen, zeker in gezinne|^!e' Gezamenlijke maaltijden in gezinsverband zijn op dergelijk jq" avonden niet meer mogelijk. gek sch TEGENOVER deze nadelige kanten staat voor de winkelier ^ar zoals gezegd, weinig positiefs, behalve wanneer hij zou kun^cj nen meeprofiteren van de loop naar grote winkelcentra. Q55 meeste winkeliers zouden afhankelijk zijn van een veranma; derd koopgedrag. Het is de vraag of de werktijdverkortinjpro daartoe zal leiden. Om die reden lijkt de noodzaak eiaan daarmee de haalbaarheid van het voorstel-Groenman marr," I twt erg groot. der Weer regen DE BILT (KNMI) Na de depressie die de afgelopen nacht met veel wind en regen passeerde, heeft voor morgen een nieuw lagedrukgebied zich reeds aangekondigd. In de ko mende nacht gaat het weer re genen en dit zal morgen nog een groot deel van de dag voortduren. De aangevoerde lucht is iets koeler. De mid- dagtemperatuur is morgen on geveer 8 graden. Een restde- pressie boven Schotland stuurt wat koelere lucht naar ons land. Ook trekken in de zuid west-stroming wat regen- of buiengebieden mee. Het blijft dan ook onbestendig weer. Weinig kansen voor wintersport DEN HAAG Sneeuwlijn ANWB/KNMI met een overzicht van de wintersportmogelijkheden naar de situatie van donderdag 5 de- België, Duitsland: In België, de Eifel, de Harz en het Sauerland zijn geen wintersportmo gelijkheden. Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland en Noord-Italiè De sneeuwsituatie is in het algemeen slecht. De meeste liften zijn niet bedrijf en er zijn meestal geen la glaufloipes uitgezet. 50, Telefoonnummers sneeuwlijni IJ r ANWB/KNMI: 1. Belgische Ardennen/Eifel/Haii /Sauerland: 06 - 910 910 20 Oostenrijk 06 - 910 910 30 Frankrijk/Italië/Zwitserland 06 -m- 910 910 40 'Casablanc Istanbul Las Palm; Aardappelschotel met witte koolsalade hopjesvla vegetarisch Voor twee personen: zachte margarine, 2 eieren, zout, peper, 2 tot 4 dl melk, V» tot 1 kg aardappelen, 100 g geraspte kaas; 250 g witte kool, zout, 2 a 3 schijven ananas met sap, half bekertje zure room, azijn, 1 lepel paprika-zoet zuur; 75 g suiker, 0,5 liter melk, 25 g maizena, half pakje vanillesuiker, 1 theelepel oploskoffie, 2 theelepels gemalen kokos. Vet een ovenschaal in met zachte margarine. Klop de eieren los met zout, peper en melk, gebruik voor een hal ve kilo aardappelen twee de- 0 Sii 01 Pé de oj he L Dl fu ciliter en voor een kilo vie: deciliter melk. Snijd de ge- schilde en gewassen aardap di pelen in plakken van eer ZQ halve centimeter en leg dit g. in de schaal, schenk er hé eimengsel over en bedek df Ce aardappelen met de gerasptr h< kaas. D Zet de schaal in een oven dit n< op 5 of 200 staat tot de aard le appelen gaar zijn, dat duuj C circa veertig minuten. Snij1w de witte kool haarfijn, stroa.sr weinig zout over de groentt v< en kneed haar tot ze nattif.™ wordt. Zet de kool een kwaï p tiertje weg. Snijd de schijvetw ananas in stukjes en menf die met de zure room door di kool. Maak de salade oj w smaak af met ananassap azijn en zout en garneer haa." met stukjes paprika-zoetzuui Laat de suiker in een drogt braadpan smelten en daarnt F lichtbruin worden. Voeg eet lepel koud water toe, als d< helft van het suikeropper vlak bruist. Doe er direC' daarna bijna alle melk bi] Laat de karamel rustig oplos sen. Bind de karamelmeli met de maizena, die met dl rest koude melk is aange mengd. Voeg van het vuur vanillesuiker en oploskoffii toe. Garneer de afgekoeld vla met gemalen kokos. JEAN Ni

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2