"Mensen weten nu dat honger niet alleen door droogte komt" Tootsie Hollywood van 'CcidócSomont Record-oogsten De 73 miljoen gulden die 26 november 1984 werd opgehaald tijdens de ma nifestatie ,,Eén voor Afrika is inmiddels opgegaan aan enorme hoeveelhe den granen, bonen, spijsolie, melkpoeder, zaden, vrachtwagens en medica menten. Omdat het bovendien in vrijwel geheel Afrika voldoende heeft geregend, is er meer geoogst dan in voorgaande jaren. De situatie is dus verbeterd, al is er nog geen reden tot juichen. Voor het komend jaar wordt de te importeren hoeveelheid voedsel voor dertig noodlijdende Afrikaanse landen geraamd op 3 tot 3,3 miljoen ton. In de periode 1984-1985 was dat nog 6,2 tot 6,6 miljoen ton. Zorgwekkend blijft de situatie in Ethiopië, Soe dan, Angola, Mozambique en Botswana. Tsjaad en Mauretanië verwachten record-oogsten, terwijl ook in Burkina Faso, Niger en Senegal op een goede oogst wordt gerekend. De Stichting Eén voor Afrika, die zich aanstaande dinsdag opheft, geeft nog een brochure uit waarin onder meer staat hoe de ingezamelde gelden zijn verdeeld. De brochure, die 2,50 gulden kost, is te bestellen bij de stichting, Amaliastraat 7 in Den Haag. tel. 62.40.81. „EEN VOOR AFRIKA" IS AFGELOPEN: ZATERDAG 23 NOVEMBER 1985 Burgeroorlog Martien Brands is arts. Hij is onlangs na een verblijf van zes maanden in Ethiopië naar Nederland teruggekeerd. „Dat land lijdt nog steeds onder de i van de droogte. De zaden die voor het volgend jaar voor een goede oogst hadden moeten zorgen, zijn inmiddels door de slachtoffers van de hon ger opgegeten. Er is een tekort aan medicamenten. En weet je waarom zo schiet hij plotseling emotioneel uit, „omdat de Ethiopische regering zo nodig nieuwe tanks moest kopen. Om die rot-burgeroorlog uit te vechten. Daar is het geld voor penicilline naar toegegaan". Brands bedoelt de oorlog die sinds jaren woedt tussen Ethiopië en de ingelijfde provincies Tigre en Eritrea die strijden voor onafhankelijkheid. Maar ondanks de machteloos heid in de inlandse strijd, wit Martien terug. „Met geld van Een voor Afrika hebben we een ziekenhuis opgezet in Tigray. We hebben echt veel mensen kunnen helpen en de leiding wordt binnenkort overgedragen aan Ethiopische artsen. Dan laten we daar een goede medische voorziening achter. Nee, ik ben niet somber, noem het licht-pessimistisch. Ergens weet je dat het land in een vicieuze cirkel blijft ronddraaien zolang de oorlog duurt Jos van Kemenade, nog een paar dagen voorzitter van de Stichting Eén voor Afrika: „De situatie mag dan iets verbeterd zijnzij is er nog steeds erbarmelijk". Mies Bouwman tijdens de inzamelingsactie in gesprek met minister Schoo van ontwikkelingssamenwerking. DEN HAAG - De beelden die tij dens de televisiemarathon voor Afrika de huiskamer binnenko men, vormen een scherp contrast met elkaar. De opname van een toeterende harmoniekapel die door een Hollandse straat marcheert, maakt plaats voor die van een don kerbruine tent in een woestijn, van waaruit een erbarmelijk geschrei opklinkt. Na het zicht op een vro lijke popgroep, dansend op decibel- jen, het overzicht van een vluchte lingenkamp, uitgeteerde lijven in pet zand, het gemurmel van doods gebeden stijgt op naar een strak- ilauwe hemel. Volgende week dinsdag is het een jaar geleden dat Nederland één was voor Afrika. Die dag werd een stukje televi siegeschiedenis geschreven, want het komt niet echt vaak voor dat alle om roepen meewerken aan één produktie. Vrijwilligers gingen die dag met collecte bussen de straat op, scholen liepen er voor uit, 4,3 miljoen mensen legden het oor aan de radio, het dubbele aantal zat gekluisterd aan de beeldbuis. Weinigen zullen die dag niet zijn geconfronteerd met het hongerleed in Afrika. Die gedenkwaardige dag en de week daarop kwam 73 miljoen gulden binnen, voor een groot deel op gironummer 555. Het geld is inmiddels verdeeld. De stich ting „Eén voor Afrika" legt maandag de 25ste in het Haagse perscentrum Nieuwspoort financiële verantwoording af over de besteding en geeft tevens een brochure uit voor het grote publiek. Daarna wordt de stichting opgeheven. Dr. Jos van Kemenade (oud-minister van onderwijs) is bijna voorzitter af van de stichting. Hij kijkt tevreden terug. Vpn Kemenade: „Met het bedrag dat is opgehaald zijn honderdduizenden men sen van een wisse dood gered. Dat is zo wel te danken geweest aan de omroepen en de kranten die de manifestatie moge lijk maakten, als aan het Nederlandse publiek dat zeer vrijgevig is geweest. Ze ker in vergelijking met bijvoorbeeld En geland en Frankrijk waar de opgehaalde bedragen aanzienlijk lager waren". Gironummer Mies Bouwman, een van de presentato ren, zegt eveneens „voortreffelijke herin neringen" te hebben aan de manifestatie. Eerder werkte zij mee aan monsterpro- dukties zoals Deuren open, dijken dicht, de inzamelingsactie voor de slachtoffers van de watersnoodramp, aan Eten voor India, Red een Kind en niet te vergeten Open het Dorp. Mies Bouwman heeft veel positieve reacties en brieven gekre gen op Eén voor Afrika en is meermalen door buitenlandse media gevraagd inter views over de actie te geven. Verzoeken die zij overigens niet heeft ingewilligd. „Ik was een van de velen; het zou niet terecht zijn mezelf te presenteren als de gene die het allemaal voor elkaar heeft gekregen". „Dit was geen actie zoals er tegenwoor dig zoveel zijn met als belangrijkste boodschap het gironummer; dit was een hartekreet. Ik weet ook wel dat de hon ger in Afrika nu niet is opgelost,-maar er is veel geld opgehaald, talloze mensen hebben vrijwillig, dus gratis meegewerkt. Het was mij echt een grote vreugde hier aan mee te doen", aldus Mies. Oud-minister van onderwijs Van Keme nade wijst bovendien nadrukkelijk op een tweede effect van Eén voor Afrika: „Behalve geld, heeft de actie een stroom van informatie teweeggebracht over de Derde Wereld en met name Afrika. Ik denk dat het Nederlandse volk zich die dag opnieuw bewust werd van de onge lijkheid in de wereld. Ik denk, ik hoop dat die bewustwording een grote en lang durige uitwerking heeft op het denken van mensen". Pijpleiding Frans Wijsen, directeur van „Mensen in Nood" in Den Bosch, een van de organi saties die geld mochten besteden, is een zelfde mening toegedaan: „De voorlich ting tijdens de manifestatie belichtte alle aspecten, zoals economie, politiek, trans port en vluchtelingen. De mensen weten nu dat niet alle schuld bij het uitblijven van de regen ligt. Daarmee is tegelijk het onderscheid duidelijk gemaakt tussen structurele hulp en noodhulp". Volgens Wijsen kunnen de problemen waardoor Afrika in een crisis is geraakt niet worden opgelost met inzamelingsac ties. Toch heeft ook Wijsen gemerkt dat het onderwerp Afrika de mensen nog be zighoudt. Hij kreeg veel brieven van geïnteresseerden die zelf oplossingen be dachten, zoals het leggen van een pijplei ding voor water van Italié naar de Sahel. Nu wordt de stichting Eén voor Afrika wel opgeheven, maar Mies Bouwman zou eigenlijk nog een tweede gezamenlij ke produktie van de omroepen willen. „Ik wil nu zo graag dat de mensen kun nen horen hoe het verder gaat in Afrika; daar zijn nu wel documentaires en pu- blikaties over, maar dat is te versnip perd. Ik zou nog een avondvullend (goed van tevoren aangekondigd) pro gramma willen zien, als vervolg. Het pu bliek heeft er bovendien recht op te we ten wat er met hun bijdragen is ge beurd". Dat zou echter niet moeten betekenen dat er volgend jaar weer een manifesta tie zoals Eén voor Afrika wordt georga niseerd. Hoewel gesuggereerd is dat een jaarlijks terugkerende dag zinvol zou zijn, voelt Jos van Kemenade daar in elk geval niets voor. „Als Eén voor Afrika in een vast systeem wordt gegoten, leidt dat de aandacht af van wat er werkelijk moet veranderen. Deze noodhulp moest er komen, maar noodhulp mag niet structureel worden". En vervolgens: „Het beleid moet afge stemd worden op een eerlijker prijs voor im- en exportprodukten van Derde-We reldlanden. De samenleving zal boven dien de bereidheid moeten hebben meer uit te geven aan ontwikkelingssamen werking. De situatie mag dan nu iets verbeterd zijn: zij is er nog steeds erbar melijk". JOOS PERSOON HOLLYWOOD - Ed Nelson laat de as van zijn sigaret rustig op het tapijt van zijn kleedkamer vallen. Zijn het streken van een verbleekte >ter of is hij de zoveelste ongema nierde Amerikaan? Blijkbaar zit tiet Nelson ook niet lekker. „Al we ken smeek ik om een asbak, 't Zelfde geldt voor deze zitbank". Hij tilt een kussen op en wijst naar de kapotte vering. „Ze komen niet eens even kijken". Dan komt het hoge woord eruit. „Ik ben hier niet gelukkig, moet me te veel aanpas sen aan de middelmatige smaak van mijn broodheer. Eigenlijk voel ik me een beetje als Tootsie. Die moest ook, bij gebrek aan betere rollen, zijn ziel verkopen aan een slonzige soap-serie". Uit ballorig- heid tikt hij de as naast de prullen mand. Zijn onvrede slaat op Capitol, een tv-se- rie van CBS die elke middag van half drie tot drie uur de intriges blootlegt van twee families in Washington DC. Ed Nelson speelt Mark Denning, een sena tor van het Kennedy-niveau, inclusief schandalen. Ondanks de vette cheque knapt de 75-jarige acteur af op deze soap-opera. „Creatief gezien lijdt Capitol aan bloedarmoede. De regisseur zegt wel waar je moet lopen, maar niet waarom. Denk niet dat hij graag een beroep doet op de verbeeldingskracht van de acteur. Wie verder loopt dan vooraf is uitgeme ten, krijgt op z'n donder. Ook het inte ressante gegeven dat deze serie verhaalt van machtige politieke kringen in Was hington is inmiddels de nek omgedraaid. Vroeger mocht ik als senator nog teksten zeggen zoals „Sorry dat ik wat laat ben. Ik zat in een file voor de brug over de Potomac". Nu mag ik niet meer kwijt dan dat ik te laat ben. Want de kijker mag zelf invullen of hij in mij de senator uit Kentucky, Florida of Oregon her kent". Tuinman Capitol is een soap-opera, waarvan de smaakmakers van Hollywood er dertien in een dozijn proppen. Eerzuchtige poli tici met scheermesjes achter de ellebo gen; voor de buitenwacht keurig ge trouwd met mooie vrouwen die echter öf aan de sherry öf aan de tuinman zit ten. Om de twaalf minuten, maar steeds vaker al na acht, worden er pakken zeep poeder en andere onvolprezen witte reu zen in beeld gebracht. Nelson: „Juist door deze reclameboodschappen kan er eigenlijk nooit een goed doortimmerd drama worden neergezet in deze zogehe ten day-timers. Om de aandacht van de kijker vast te houden moet de schrijver om de acht minuten een climax force ren. Met soap-schrijvers mag je best wat ■medelijden hebben. Televisie verslindt verhalen. Deze makkers schrijven dan ook op typemachines die roodgloeiend staan". Waag het niet Peyton Place in een adem te noemen met Capitol. Zelfs de vergelij king met Dallas en een tranendal zoals Falcon Crest valt niet goed bij Ed Nel son. Peyton Place is een tv-document uit de jaren zestig; waanzinnig populair, maar nooit met meer bekroond dan een Emmy-onderscheiding voor actrice Lee Grant. Nelson, na twintig jaar nog altijd trots op de rol van dr. Michael Rossi, blijft er bij dat Peyton Place eenzame klasse was. Uitstékende schrijvers en een producent die oog had voor de artistieke prestatie. „De hoofdrolspelers waren jong en getalenteerd, een combinatie die nu ver te zoeken is. Er schitterend uit zien is nu belangrijker dan een script met diepgang". Fanmail Na beleefd kloppen op de deur van zijn kleedkamer-zonder-asbak komt een juf frouw van Capitol een bundeltje brieven Ijrengen. „Aha, mijn fanmail van de laatste drie maanden", lacht Ed Nelson net iets te hard. En vist er meteen de vaste briefschrijvers uit, herkenbaar aan het handschrift of het parfum. „Deze is van een godsdienstfanate. Die lees ik met een half oog. Ik reageer er niet op. Zij wil alleen voor weinig geld haar hart luchten. Een psychiater is duurder; bo vendien schrijft die wel terug, namelijk een nota". Vele zijn standaardbrieven, waarin de naam van de auteur is inge tikt. „Die schuif ik meteen naar de prul lenmand. Want die vragen aan Jan en alleman een handtekening. Ed Nelson leent zich niet voor verzamelaars. Ik ben toch geen postzegel!". Het regent ook verzoeken van organisatoren van aller lei, goed bedoelde maar mistige liefda digheidsfeesten. „Ze willen altijd een stropdas die ze dan samen met een on derjurk uit Dynasty willen veilen. Om twee redenen doe ik daar niet aan mee: ik heb niet genoeg stropdassen. En lief dadigheid betekent voor mij meer dan even een duit in het zakje doen". Uit zijn fanmail blijkt vooral dat Peyton Place hem voor altijd als dokter Michael Rossi heeft gebrandmerkt. Meer dan de helft van de brieven herinnert aan die rol. „En daar schaam ik me niets voor. Meer dan vijf jaar heb ik die rol ge speeld. Stel je voor dat de mensen mij niet meer zouden herkennen. Dat lijkt me heel pijnlijk". Nelson alias Rossi knikt. „Dat Ryan O'Neal zich schaamt voor Peyton Place vind ik erg onvolwas sen, maar wel begrijpelijk. Want alleen „Ik ben trots op dr. Rossi, maar ik schaam me voor senator Denning" goede acteurs spelen het klaar het pu bliek hun vorige rol te doen vergeten". Toch is Ed Nelson voortdurend in de schaduw gebleven van dr. Rossi. Hef aantal films waarin hij sindsdien ge speeld heeft, is indrukwekkender dan zijn rollen. Hij is een veelgevraagd, uit stekend betaald acteur. Anders kun je niet in Point Dume Club wonen, een rots met een poortwachter, waarop bun galows blakeren in de Californische zon. Vanaf hun in Louisiaanse stijl opgetrok ken hoekhuis kijken hij en zijn vrouw uit op de Stille Oceaan. Stil is het er wel nu de zes kinderen het huis uit zijn. Vooral 's avonds valt er weinig te bele ven. De meeste rotsbewoners zijn be jaarde multi-miljonairs die al om negen uur hun Rolls Royce of Bentley afslui ten. En even later onder de lakens schui ven. Meestal zit Nelson dan nog te wer ken. Niet aan zijn rol als senator Den ning; die heeft de veteraan in zijn broek zak. Vakbond Capitol is niet meer dan een prettig in komen; zijn werk voor de Screen Actors Guild (SAG) is belangrijker voor hem. En hij heeft het er niet makkelijk. Hij vertegenwoordigt in de 58.000 leden tel lende acteursvakbond de conservatieve minderheid en dat is hem al vaak op ru zie komen te staan met oud-voorzitter Ed Asner (Lou Grant) en meningsver schillen met diens opvolgster, Patty Duke, zullen niet uitblijven. Vooral over Asners kritiek op de Middenamerikaan- se politiek van oud-collega Reagan wordt Nelson nog giftig. „Natuurlijk heeft Asner zijn individuele rechten niet opgegeven toen hij voorzitter werd. Maar als hij openlijk kritiek heeft op za ken die in feite niets te maken hebben met het wel en wee van de vakbond, moet hij zich wel realiseren dat hij dan ook pretendeert namens mij te spreken. Te vaak heeft Asner vergeten dat hij voorzitter was, een functie die hij niet even naast zich neer kan leggen als het hem uitkomt". Al gauw komt het gesprek op de heb zucht van Hollywood en de gigantische bedragen die ér via de reclamebood schappen binnenkomen, maar waar de acteurs of actrices geen stuiver wijzer van worden. Het liefst ziet Nelson dat de Screen Actors Guild het klaar krijgt in elk geval een minimumsalaris voor gastrolspelers af te dwingen. „De kloof tussen topsterren en bijrollen is nu veel te groot. Zeker in een serie als Dynasty zijn de verschillen enorm". Of hoofdrol speelster Joan Collins te porren is voor Nelsons nivellering? „Laat ik het hopen. Want de ster van nu speelt over tien jaar een gastrol in een dan populaire serie". HANS TOONEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 21